Tein tieteellisen mittauksen siitä milloin auringonlaskun jälkeen tulee kunnolla pimeä. Aurinkoisella säällä voidaan sanoa että noin 50 min auringonlaskun jälkeen. Hämärää oli tietysti jo sitä ennen. Katselin eri puolille taivasta koska auringonlaskun suunnalla pimeä tulee vasta myöhemmin. Otin valosaasteen huomioon. Taivaalla näkyi kyllä tähti jo tuota varsinaista pimeää aiemmin. Pilvisellä säällä pimeä tulee luultavasti 30 min auringonlaskun jälkeen. Jos on oikein synkkiä pilviä niin tuntuu että olisi koko ajan hämärää ja pimeää.
Eli jos ulkoilemaan mielii hyvän sään aikaan niin 30 min ennen kuin aurinko laskee on vielä inhimillinen aika. Kesään nämä pimeysjutut eivät päde. Olen oppinut vihaamaan pimeää, luteiinista huolimatta. Siksi tarkkailen päivän pituutta. Auringonlaskun aikaan on mukavaa olla ulkosalla koska se näyttää niin hienolta. Kattelin neljää eri sivustoa, joissa paikkakuntani päivän pituus vaihteli molemmista päistä 2-3 min. Otin huomioon auringonlaskuaikojen keskimääräiset ajankohdat.
Aivan niinkuin talvella pimeä tulisi nopeammin auringonlaskun jälkeen. Itse kyhäämäni yleissääntö on 30-40 min, ja sit on pimeää. Huoh... Oispa jo talvi 😊 (NOT 😂)! Ps. Se mun mittaukseni perustui näköhavaintoon ja mututuntumaan 👌. Mutullahan tätä elämää eletään muutenkin 🤷♂️. Hällä väliä vaan, viis muista. Kaikki mulle 🤗. -💊-.
Olen tiedemies
6
88
Vastaukset
- Anonyymi
Juu juu
Täällä pohjoisessa on upeaa se että kun se tulee, niin se tulee.
Ei välivaiheita.
(hirn)- Anonyymi
Lumi auttaa pohjoisessa pimeyttä vastaan. Ja revontulet. Täällä on vielä puissa lehtiä. Sanoisin että suurin osa on jopa vihreinä. Syksyn kasvillisuuden väriloisto tuo oman mausteensa maisemaan, sille miltä se näyttää. Syyskuussa maisema on jotenkin oranssimpi kuin muulloin. -💊-.
- Anonyymi
Kalenteri on villi keksintö näin keskiajalla
- Anonyymi
Hetkinen, mullahan on niitä vilkkuvaloja ja ledejä vaikka kuinka paljon. Niitä pitää käyttää ennen pakkasten tuloa. Lämpömittari on hyvä keksintö. Ikkunatkin tulee pestä. Tässähän tulee vielä kiire ennen talven alkua. -💊-.
- Anonyymi
Kaikki palstalaiset vaeltavat pimeydessä. Sinkkulaan vedetään sähköt ja keinovalotolpat vasta ensi vuoden puolella.
>simiti<- AnonyymiUUSI
Mulla on tarkka plääni milloin mä tänään liikun. Seurailen saksalaisesta atomikellostani aikaa millä sekunnin kymmenyksellä sujahdan pöntölle 💩 ennen uloslähtöä (="ulostautumista"). Ps. Jos herättäisimme Jouko Turkan henkiin niin sille sopis sellanen kuje että se tarjoaisi snickersiä. Vastapuolen purressa patukkaa karmea totuus selviäisi hänelle. Jumalan teatteri 🛐. Eli koska se oli taidetempaus niin siksi se keissi oli ihan ok 😅.
Näillä näppäimillä mulla menee kyllä liian lujaa. Alkoholinkulutuksen puolittaminen on tainnut kohottaa mielialaani. Samalla mieskuntoni heräsi uusiin sfääreihinsä, välillä jopa haitaksi asti. En tykkää siitä kun en voi itse päättää sitä milloin kiinnostaa ja milloin ei 💪. Alle 30 veenä "kiinnostus" oli todella häiritsevää ja yleistä. Tai sitten tää on vaan maniaa koska siihen sisältyy samaisia oireiluja. -💊-.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?837101Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267063Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1096168Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455414Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845238Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635205Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405108Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274595Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163467Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003390