uusia työpaikkoja

järkimies

Uutinen lehdessä tänään:
"Uusia työpaikkoja syntyy lähivuosina vain koulutusta vaativille palvelualoille. "

Ihan vinkiksi vaan työnhakuun.

19

1502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuule

noita jo oo koulutetuina kortistossa,huomasitkos muuten että ne paikat ovat vasta tulossa.Sinä rassukka oot väittänyt koko ajan että niitä on jo.
      Moka sinulta.
      Pistä se linkki uutisesta tänne äläkä täällä sen enempää notku,painu viemään vaimosi retkelle,hop hop.

• järkimies

Uutinen Aamulehti.fi:ssä 12.7.2005:

"Työpaikkoja syntyy vain palvelualoille
        (12.07.2005 10:38)

Uusia työpaikkoja syntyy lähivuosina vain palvelualan korkeasti koulutetuille osaajille, ennustavat työministeriön Aamulehdelle tekemät laskelmat. Eniten työpaikkoja syntyy johtajille ja asiantuntijoille, joita tarvitaan vuoteen 2015 mennessä 87400 nykyistä enemmän. Työpaikkoja syntyy myös hoito- ja kulttuurialojen ammattilaisille. Työministeriö laskee, että kymmenen vuoden kuluessa eniten vähenevät toimistotyöt ja sellaiset sekatyöt, jotka eivät vaadi ammattitaitoa. Näiden töiden tekijät korvaa uusi tekniikka."

• Eräs toinen

Kaikkihan on totta, mitä lehdessä kirjoitetaan, vai mitä?

Onkohan joku nyt typerä vai hyväuskoinen?

• Lehdissä lukee ihan mitä vain ja luonnollisesti vain se, joka myy parhaiten yleisölle.Ei siinä ihmisillä osaa ole kuin ostajan roolia tekevänä.

Samaa horinaa on kirjoiteltu"huutavasta työvoimapulasta"lehdissä näin vinkkiin kommentoiden esimerkillä..

• kansan ääni

Voi hyssyset sentään. Kyl taas järkimieheltä tuloo paksua tekstiä. Kunnat eivät ota palkkalistoilleen yhtään vakinaista hoitajaa, koska hoitamiset aiotaan pyörittää kyykkyttämisellä eli pätkätöillä.
        Sitäpaitsi uusi orjatyölaki tulee voimaan ensi vuoden alusta. Silloin kaikki halukaat saavat lähes ilmaista työvoimaa. Näin köyhyys lisääntyy . Nuorilla ei ole tulévaissuutta tällaisilla töillä. Lehdissä oli kirjoitus että yhä useammat menettävät mielenterveytensä juuri tästä syystä. Toivottomuus valtaa alaa.

• kuule
        kansan ääni kirjoitti:

Voi hyssyset sentään. Kyl taas järkimieheltä tuloo paksua tekstiä. Kunnat eivät ota palkkalistoilleen yhtään vakinaista hoitajaa, koska hoitamiset aiotaan pyörittää kyykkyttämisellä eli pätkätöillä.
        Sitäpaitsi uusi orjatyölaki tulee voimaan ensi vuoden alusta. Silloin kaikki halukaat saavat lähes ilmaista työvoimaa. Näin köyhyys lisääntyy . Nuorilla ei ole tulévaissuutta tällaisilla töillä. Lehdissä oli kirjoitus että yhä useammat menettävät mielenterveytensä juuri tästä syystä. Toivottomuus valtaa alaa.

"järkimieheltä" tu muillakaan foorumeilla järkevää juttua,selasin tuota liikennepuolta,ja pisti silmään hassu juttu.
        Joku kyseli PARASTA skootteria,ja tämä ääliö siellä ehdotti noita kinkkien tekemiä markettiskopoja,ja vielä tosissaan.

Kun jaksais olla kommentoimatta järkimiehen juttuja mutta joskus on pakko kun aivan hävettää järkimiehen puolesta,on niin onneton tapaus.

• järkimies
        kuule kirjoitti:

"järkimieheltä" tu muillakaan foorumeilla järkevää juttua,selasin tuota liikennepuolta,ja pisti silmään hassu juttu.
        Joku kyseli PARASTA skootteria,ja tämä ääliö siellä ehdotti noita kinkkien tekemiä markettiskopoja,ja vielä tosissaan.

Kun jaksais olla kommentoimatta järkimiehen juttuja mutta joskus on pakko kun aivan hävettää järkimiehen puolesta,on niin onneton tapaus.

En ole kirjoitellut liikennepalstalle. Joku käyttää nimimerkkiäni.

• järkimies

Uutinen luettiin myös YLEn tv-uutisissa. Mutta taidatte olla niin vainoharhaista porukkaa ettette luota mihinkään. Raskasta sellainen elämä on.

• kuule
        järkimies kirjoitti:

En ole kirjoitellut liikennepalstalle. Joku käyttää nimimerkkiäni.

joku sun nimimerkkiäsi myös tuolla asuntojen puolella,terveydenhuollon foorumilla,vitsipalstalla ym.

• töihin
        järkimies kirjoitti:

Uutinen luettiin myös YLEn tv-uutisissa. Mutta taidatte olla niin vainoharhaista porukkaa ettette luota mihinkään. Raskasta sellainen elämä on.

Otas järki käteen.Jo vuosia on silloin tällöin hypetetty ns. kymmenien tuhansien työpaikkojen tulosta alalle kuin alalle eipä ole näkynyt heh hee.
        Eli kyse on taas pelkästään antaa uskoa paremmasta tulevaisuudesta valtion tutkijoiden tai muun instanssin puolesta sitäpaitsi telkussakin jo myönsivät teollisuus duunien vähenevän lähitulevaisuudessa 20% minkä voi vielä korottaa reilusti.Eihän tollasta negaa kukaan halua toitottaa oikeilla arvioilla.Tämä ns. rakennemuutos tulee jatkumaan kauan ja siinä ei duunipaikat tosiaankaan tule lisääntymään.

• Aktiivihakijana kokoajan

Haen tällä hetkellä aktiivisesti mitä tahansa työtä pääkaupunkiseudulla -- työpaikasta käsin toistaiseksi. Konserni on YT-neuvottelukierteessä ja on vain ajan kysymys, milloin meille käy huonosti.

Olen lähettänyt kevään ja kesän aikana yli 120 hakemusta ja saanut _yhden_ haastattelukutsun.
      Korkeakoulututkinto on, toinen tutkinto tekeillä.
      Työkokemusta yli 20 vuotta, ikää 38. Lapsia ei ole, eikä aviomiestä. Katkeamaton ketju työsuhteita vuodesta 1985.

Silti en saa edes haastattelukutsuja. Olen hakenut myös niitä "huutavasta henkilöstöpulasta" kärsiviä palvelualan paikkoja, kun olisi helpompi opiskella tehden viikonlopputöitä ja iltatöitä.

Mietin tässä, että miten monta hakemusta joku työttömänä ollessaan joutuu kirjoittamaan, ennenkuin työllistyy. Alkaa olla uskomatonta.

Yksi ystäväni tosin katseli CV:täni ja totesi, että tuolla kokemuksella ja koulutuksella tulen niin kalliiksi, että minua ei kannata palkata. Mutta eihän tuollaisessa ole mitään järkeä!
      Eli jos osastoni lakkautetaan ja jään työttömäksi, saan olla työttömänä ilmeisesti todella, todella pitkään ennenkuin työllistyn.
      Luojan kiitos on velaton asunto, ettei tarvitse alkaa moisesta murehtia ensitöikseen.

Missä se työvoimapula viipyy? Samassa tilanteessa on moni ystäväni. Ovat väsänneet hakemuksen toisensa perään eikä edes haastatteluun pääse.

• koulutettu

Olen tehnyt 22 vuotta töitä palvelualalla eri tehtävissä ja koulutus ammattitaito on hyvä.

CV:n ja työtodistusten perusteella olen kuitenkin liian hyvin koulutettu ja liian ammattitaitoinen. Haastattelut ovat menneet loistavasti ja työpaikkoja olen hakenut.

Työnantajat tunnustavat suoraan, että olisin heille sopiva, mutta siinä mielessä hankala, että tulen liian kalliiksi palkata ja olen hankala työntekijänä, koska tiedän niin paljon.

Minua ei voi hyppyyttää ja pyörittää heidän mukaansa ihan miten tahansa ja jopa he myöntävät sen.

Olen puhunut niin monen työnantajan kanssa, että aikuisilla ammattitaitoisilla ja koulutetuilla on moneen työpaikkaan liian hyvät ja olemassaolevat käytännön työelämän taidot, että ovat vain hankalia työntekijöinä tämän vuoksi.

Työttömyys alkoi vajaa vuosi sitten kun piti saada kalliimmat pihalle ja halvemmat tilalle syynä perinteinen

'tuotannolliset ja taloudelliset syyt'

Kiitos EU:n, tulee vahvasti mieleen -90-luvun lama-ajan meininki. Silloin en saanut kenkää, mutta ehkä nyt oli jo korkea aika.

Mukavat eläkepäivät voi alkaa 44 vuotiaana.

• Piikuli
        koulutettu kirjoitti:

Olen tehnyt 22 vuotta töitä palvelualalla eri tehtävissä ja koulutus ammattitaito on hyvä.

CV:n ja työtodistusten perusteella olen kuitenkin liian hyvin koulutettu ja liian ammattitaitoinen. Haastattelut ovat menneet loistavasti ja työpaikkoja olen hakenut.

Työnantajat tunnustavat suoraan, että olisin heille sopiva, mutta siinä mielessä hankala, että tulen liian kalliiksi palkata ja olen hankala työntekijänä, koska tiedän niin paljon.

Minua ei voi hyppyyttää ja pyörittää heidän mukaansa ihan miten tahansa ja jopa he myöntävät sen.

Olen puhunut niin monen työnantajan kanssa, että aikuisilla ammattitaitoisilla ja koulutetuilla on moneen työpaikkaan liian hyvät ja olemassaolevat käytännön työelämän taidot, että ovat vain hankalia työntekijöinä tämän vuoksi.

Työttömyys alkoi vajaa vuosi sitten kun piti saada kalliimmat pihalle ja halvemmat tilalle syynä perinteinen

'tuotannolliset ja taloudelliset syyt'

Kiitos EU:n, tulee vahvasti mieleen -90-luvun lama-ajan meininki. Silloin en saanut kenkää, mutta ehkä nyt oli jo korkea aika.

Mukavat eläkepäivät voi alkaa 44 vuotiaana.

Se on jännä homma että miten ei ihminen koskaan voi olla "sopiva työntekijä". On joko liian nuori ja kokematon tai sitten on koulutettuja ja kokenut konkari niin kuin edellisistä sain lukea, mutta sittenkään ei kelpaa kun on liian kokenut. Siis mihin tää maailma on oikein menossa?

Noilla kriteereillä ihmetyttää että kenet ne työnantajat sitten palkkaa. Oli taas mullekin tullut "valitettavasti valintamme ei tällä kertaa osunut sinuun"-maili. Ja monet työpaikathan ei halaistulla sanalla ilmoita mitään itsestään hakijoille. Tuokin hakemani paikka oli suht tavallista eräänlaista tilojen käytön valvontahommaa ja silti siihen oli mailin mukaan tullut yli 100 hakemusta. Paikka oli pk-seudulla.

Tänään tai oikeastaan nyt jo eilen ;) näin itsekin tuon palvelualoille tulevaisuudessa työpaikkoja uutisen ja ihmettelin sitä kyllä, että mistä ne tuommosta tietoo repii. En menis ihan heti uskomaan. Tuohan nyt on ihan selvää propagandaa vaan esim. nuorille ihmisille, jotka sitten toiveikkaana opiskelevat kilvan palvelualan ammatteja.

Kuitenkin itsekin pian valmistun palvelualalta ja koulutuksen perusteella pitäs saada niitä ylempiä ja asiantuntijatehtäviä. Mutta tiedänpä vaan, että kovin moni saman koulutuksen käynyt ei ole niitä "kunnon töitä" ainakaan saanut. Että huolestunut olen tilanteesta. Tsemppiä teille kahelle kokeneelle naiselle! Tuntuu hurjalta ettei teitä palkattais kun ainahan tuntuu työnantajat toitottavan sen työkokemuksen perään ja teillä sitä olisi. Hämmentävää...

• koulutettu ja väärä kokemus

Olen melkein samaa ikäluokkaa kuin sinä. Valmistuin keskelle lamaa --- onneksi rahoitin opinnot kokopäiväisellä palvelutyöllä, joten maksoin samalla nuorena (kun vielä jaksaa) omaa asuntoa pois leijonan osan kahden työpaikan turvin samalla opiskellen. Valmistuttuani ja tottakai jo sitä ennen hain oman alan töitä, joita ei ollut kun ei ollut muutakaan työtä tarjolla siinä taloudellisessa tilanteessa. Meille sanottiinkin yliopistolla ihan suoraan että ei kannata ottaa papereita ulos ja päätyä kortistoon. Suositeltiin opintojen venyttämistä kunnes lama oli ohi tai ainakin se pahin tilanne.

Olen tehnyt omia hommia "muiden töiden lisänä" joka ikisellä työpaikalla, ja se näkyy CV:ssä.
        Mutta koska ammattinimike on aina palvelualalta ei tahdo päästä edes haastatteluun.

Silloin kun valmistuin jäin sitten vain siihen vakinaiseen työsuhteeseen etsimään oman alan tai edes jotain muuta työtä. Eipä ollut pääsyä haastatteluihin. Onneksi sitten tärppäsi yhden ison konsernin palvelukseen ja pääsin tekemään oikeasti kivaa ja tosi vaihtelevaa työtä. Kunnes sitten tulikin tilanne, että alettiin pilkkoa yksiköitä ja minun yksikköni myytiin toisaalle. Toimenkuva muuttui ja taas ollaan palvelualalla ja loukussa. Minä olen nyt tämän parin vuoden aikana kirjoitellut muutaman sata hakemusta, käynyt kymmenessä haastattelussa ja saanut kuulla olevani lapsettomana synnytysriski ja toisaalta liian kallis työntekijäksi koska minulla on nyt sitten ensimmäisen akateemisen tutkinnon lisäksi muitakin lisäopintoja kertynyt tässä jatkuvan opiskelemisen ansiosta.

Parhaimmat tulokset olen saanut, kun olen jättänyt akateemisen tutkinnon pois hakemuksesta kokonaan ja hakenut pelkällä työkokemuksella. Pystyn huijaamaan sillä tavalla, koska työhistoriani on katkeamaton 19 vuoden ajalta.

Näissä haastatteluissa ongelmaksi on muodostunut se, että alunperin vakinaiseksi ilmoitettu työpaikka onkin ollut määräaikainen ja osa-aikainen, eikä suinkaan vakinainen ja täysipäiväinen.....

Jos voisin, muuttaisin ulkomaille. Mutta kumppani ei pysty lähtemään äitinsä sairastelemisen takia, ja yksin en halua lähteä ja riskeerata kaikkea mitä minulla henkisellä puolella on. Laiha lohtu tässä on se, että työkavereinani melkein suorittavan tason työssä on ekonomeja, valtiotieteen maistereita, filosofian maistereita monelta alalta ja valtavasti tradenomeja (jotka yleensä vievät minulta paikat:-)....

• Zeke

Hae ulkomaille töihin esim. Englantiin tai Irlantiin. Ok-palkkainen työpaikka löytyy muutaman viikon haulla. Näin toimin itse kun en täältä koulutustani vastaavaa työtä löytänyt parin kuukauden haulla. Nyt on tilipussi kohdallaan ja elämä hymyilee.

• Piikuli
        Zeke kirjoitti:

Hae ulkomaille töihin esim. Englantiin tai Irlantiin. Ok-palkkainen työpaikka löytyy muutaman viikon haulla. Näin toimin itse kun en täältä koulutustani vastaavaa työtä löytänyt parin kuukauden haulla. Nyt on tilipussi kohdallaan ja elämä hymyilee.

että vaikka kuinka olisi ahkerasti kouluja käynyt niin silti ei onni suosi Suomen työn haussa. Sinunkin koulutuksesi ja työtaustasi akateeminen nainen kuulostaa todella hyvältä. Juuri sellaiselta mitä yleisesti arvostetaan ja jo varhain lapsuudessa ihmisille opetetaan tavoittelemaan. Niin onpa aika hullua, että sinunkin pitää työtä saadaksesi sitten alkaa "piilottelemaan" akateemista koulutustasi. Että on kyllä ihan päälaellaan koko Suomi. Mitä me tehdään korkealla koulutuksella jos sitä vastaavaa työtä ei sitten ahkerasti opiskelleille löydy!? Ja sitten vielä painostetaan ottamaan opintolainaa ja kaikkea, huh huh.

Kai se ulkomaat sitten on kohta ainoa vaihtoehto ja pääsee ainakin kielitaitoaan käyttämään. Mutta en tiedä sitten mitä tuo EU tuo vielä tullessaan koko Eurooppaan... Mutta voinpa sanoa, että itsekin vähän aikaa Ruotsissa hoitotyössä työskentelin ja siellä sai kyllä töitä tehdä niin paljon kuin halusi. Palkkakin oli ok ja mikä parasta työntekijöitä riittävästi ja muutenkin meininki jotenkin erimoista kuin täällä.

• työssäkäyvä yt-neuvotteleva

Jos tässäkin ketjussa on aika monta ihmistä, jotka eivät työllisty vaikka on paljon työkokemusta ja vaikka mitä koulutusta niin miten voidaan enää syyllistää ihmisiä, jotka joutuvat olemaan työttöminä? Siis ensinhän ne yleensä palkkaavat työssä jo olevia ja vihoviimeisenä suostuvat ajattelemaan työttömän palkkaamista.

• Työtön numero 1
        työssäkäyvä yt-neuvotteleva kirjoitti:

Jos tässäkin ketjussa on aika monta ihmistä, jotka eivät työllisty vaikka on paljon työkokemusta ja vaikka mitä koulutusta niin miten voidaan enää syyllistää ihmisiä, jotka joutuvat olemaan työttöminä? Siis ensinhän ne yleensä palkkaavat työssä jo olevia ja vihoviimeisenä suostuvat ajattelemaan työttömän palkkaamista.

Jos työttömillä on itsetunto ja itsekunnioitus vielä jäljellä, niin syyllistäminen ei tuota tulosta.

Sitä yritetään romuttaa eri virastoissa ja eri virkamiesten toimesta. 'Olkaa työttömät hiljaa ja nöyrtykää, nöyristelkää tukienne takia'.

Tunnen useita koulutettuja ja ammattitaitoisia aikuisia työttömiä, joilla on pitkä työhistoria ja kokemukset takanaan. Tätä porukkaa ei nujerreta, sillä seuraamalla poliitiikkaa ja yhteiskunnallista päätöksentekoa, he tietävät miten päättäjät toimivat ja missä mennään.

Ei kaikkea tarvitse hyväksyä ja vähiten itsensä nujertamista nykyjärjestelmän ja nykyisen politiikanteon hölmöyden keskellä.

Vaikenenminen ei aina ole kultaa, vaikka hallitus niin toivoisi.

• Tero

Itteäni ei kiinnosta se että saako työpaikan koulutuksen jälkeen, mua kiinostaa enemmänkin oppiminen.
      14 vuotta olen kouluja käynnyt ja oppia saanut lukiossa,ammattikoulussa,korkeakoulussa ja nyt käyn 4 vuotta lääkäriksi.
      Ei mua työt kiinnosta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7569
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1843
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1840
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1603
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1525
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241