Ilmoitan, että

pohjoisessa on nyt ahkeroitu kovasti ja saatu kaksi venettäkin talviteloille.
Melko pitkä työlista oli, mutta onneksi oli apulainen matkassa.
Revontulia oli kohtalaisesti ja loppuivat juuri äsken.

17

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No se on hieno homma. Mäkin oon joskus pistänyt veneen talviteloille, mutta en koskaan kahta samana syksynä. Oliko isojakin veneitä?

      Mä en tiedä, jostain syystä en oo koskaan nähny kunnon revontulia. Onko sitten niin, ettei ne etelässä näy? Ja toisaalta valosaaste?

      Apulainen on hyvä, joka hommassa. Saa nopeesti valmista. Ite kun oon joutunu usein tekeen kaiken yksin. Kun muutossaki kannat sohvan yksin kolmanteen, niin on selkä vääränä!

      • Ihan vain pieniä soutuveneitä, mutta ne olivat olleet muiden käytössä ja airojenkin olinpaikassa oli epäselvyyttä.
        Etelässä revontulia on harvemmin, mutta niitä kuitenkin on. Pitää vain juuri silloin hankkiutua kauas valoista, niin näkyvät.

        Apulainen tällä reissulla on erinomainen ja ilman olisi ollut paljon hankalampaa ja raskaampaa.

        Tänään oli pitkä päivä ja huomenna pidempi, sillä pitää ajaa etelään.
        Toivotaan, että peräkärry kestää, sillä meillä on täysi kuorma.

        ja nyt on pakko nukkua.
        herätys on aikainen.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ihan vain pieniä soutuveneitä, mutta ne olivat olleet muiden käytössä ja airojenkin olinpaikassa oli epäselvyyttä.
        Etelässä revontulia on harvemmin, mutta niitä kuitenkin on. Pitää vain juuri silloin hankkiutua kauas valoista, niin näkyvät.

        Apulainen tällä reissulla on erinomainen ja ilman olisi ollut paljon hankalampaa ja raskaampaa.

        Tänään oli pitkä päivä ja huomenna pidempi, sillä pitää ajaa etelään.
        Toivotaan, että peräkärry kestää, sillä meillä on täysi kuorma.

        ja nyt on pakko nukkua.
        herätys on aikainen.

        Sitä mä epäilinkin, liialliset lamput häiritsee. En muutenkaan ymmärrä noita lamppuja. Onhan meillä taskulamppu.

        Soutuveneitä mäkin oon laittanu. Ihan vaan sellasia lasikuitusia. Osa oli rispaantunu, mutta näppärästi Eero (nimi muutettu) korjas ne. Luulin että ois ollu tekemätön paikka.

        Aika hurjaa toi peräkärryn veto. Jokin aika sitten joku oli laittanu kaivon renkaan kärryyn. Ja meillä kun on tiet mitä on. Niin aisa oli katkennut. Siihen se jäi keskelle tietä. Mulla ei hermo noita kärryjä kestä. En voi muuta kun toivottaa onnea ja turvallista matkaa.


      • Anonyymi

        Pohjoisessa näkyvät hyvin. Lapsena asuin pohjoisessa ja usein näin revontulia.


    • Anonyymi

      Kuinka pohjoiseksi pitää lähteä revontulia nähdäkseen?

      • Anonyymi

        Uutinen olikin, että koko suomessa on nähty ja parhaiten keski-suomessa! Ja että tänä iltana saattaa olla myös, joten pitääpä käydä ulkosalla pällistelemässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uutinen olikin, että koko suomessa on nähty ja parhaiten keski-suomessa! Ja että tänä iltana saattaa olla myös, joten pitääpä käydä ulkosalla pällistelemässä.

        Mitta onks ne niitä värillisiä. Kun kuulemma täällä etelässä on se mustavalko versio.


      • Anonyymi

        Kyllä niitä näkee ihan helposti jostain Tampereelta ylöspäin, kunhan on riittävän vahva purkaus auringosta ja sattuu olemaan pilvetöntä ja on riittävän pimeällä paikalla.

        https://www.spaceweather.com/

        Tuolta näkyy tämänhetkinen revontulitilanne ja juuri nyt niitä näyttää olevan todella paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä näkee ihan helposti jostain Tampereelta ylöspäin, kunhan on riittävän vahva purkaus auringosta ja sattuu olemaan pilvetöntä ja on riittävän pimeällä paikalla.

        https://www.spaceweather.com/

        Tuolta näkyy tämänhetkinen revontulitilanne ja juuri nyt niitä näyttää olevan todella paljon.

        Ei nyt täällänäkynyt kuitenkaan taivaantulia. Tiesitkömuuten, että revontulien äänet syntyvät neulasissa tai lumikiteissä. Joskusniitä on ja jotkut niitä kuulevat.

        Enpä tiennytkään pohjoisesta ulottuvuudestasi. Minäkin olisin voinut sulle avuksi tulla kamoja roudaamaan. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt täällänäkynyt kuitenkaan taivaantulia. Tiesitkömuuten, että revontulien äänet syntyvät neulasissa tai lumikiteissä. Joskusniitä on ja jotkut niitä kuulevat.

        Enpä tiennytkään pohjoisesta ulottuvuudestasi. Minäkin olisin voinut sulle avuksi tulla kamoja roudaamaan. :)

        Erään lukemani tutkimuksen mukaan, revontulien ääni syntyy noin 50 metrin korkeudella ja johtuu sähkökentästä.
        (mutta voi siihen sähkökenttään liittyä lumikiteitä ja varsinkin neulamuotoisia, sillä jännite on vahvimmillaan kappaleiden kärvissä.)

        (kiitän avustustarjouksesta)
        ((miten pohjoisessa nyt majailet?))


    • Anonyymi

      Itsehän en nähnyt kuin puolikkaita revontulia.

      >simiti<

    • Revotulet ovat varmasti upeita siellä pohjoisessa. Niistä on lehdissäkin kirjoitettu, kuinka mahtavia ovat juuri nyt. Olet onnekas, kun pääset näkemään niitä siellä paikan päällä.

      Toivottavasti saatte urakan tehtyä ja työlistan kaikki asiat hoidettua. Tehokas apulainen on arvokas lisä. Muistathan kiittää häntä kauniisti!!! :)

      • Anonyymi

        Emme sattuneet ulos ilmeisesti ihan niiden parhaana hetkenä, mutta oli niitä silti ihan riittävästi.
        Kuvia saattaa seurata jossain vaiheessa, kunhan toivun ja ehdin siirtää niitä jonnekin.

        Työlista hiukan paisui ja koska kuorma tuli täyteen, niin täytyy käydä siellä vielä uudelleen joskus joulun jälkeen. Sinne jäi myös yksi peräkärry ja sekin pitää tuoda sitten samalla.
        Täysi kuorma tulee silloinkin, mutta tuon jälkeen alkaa se homma olla selvä.
        Apulaista on syötetty hyvin ja kehuttu kattavasti, ja hänkin oli reissuun oikein tyytyväinen.
        Lupasi lähteä mukaan taas kun olen sinne menossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Emme sattuneet ulos ilmeisesti ihan niiden parhaana hetkenä, mutta oli niitä silti ihan riittävästi.
        Kuvia saattaa seurata jossain vaiheessa, kunhan toivun ja ehdin siirtää niitä jonnekin.

        Työlista hiukan paisui ja koska kuorma tuli täyteen, niin täytyy käydä siellä vielä uudelleen joskus joulun jälkeen. Sinne jäi myös yksi peräkärry ja sekin pitää tuoda sitten samalla.
        Täysi kuorma tulee silloinkin, mutta tuon jälkeen alkaa se homma olla selvä.
        Apulaista on syötetty hyvin ja kehuttu kattavasti, ja hänkin oli reissuun oikein tyytyväinen.
        Lupasi lähteä mukaan taas kun olen sinne menossa.

        Pöh, en taaskaan muistanut kirjautua.
        (mutta toisaalta syytän tuosta pitkää päivää, sillä heräsin niukkojen unien jälkeen jo kuudelta).


      • buddy-love kirjoitti:

        Pöh, en taaskaan muistanut kirjautua.
        (mutta toisaalta syytän tuosta pitkää päivää, sillä heräsin niukkojen unien jälkeen jo kuudelta).

        No hyvä että hengissä selvisitte. En ite ois 12 tunnin ajoon jaksanu. Mulla puoletkin tosta on jo liikaa ja siinäkin joutu pitään kaks taukoon. Meillä kun oli se perikunnan mökki ja siellä oli vähän isompi venekin. Mutta sekä mökki että vene ränsty ja se oli sangen ikävä asia siellä sanginsuussa. Ei oo enää mitään siellä.

        Ja mitä revontuliin tuli. Niin kesämökki kun oli, niin eipä niitä revontulia sillon. Ja yötön yöhön se oli. Tai ainakin näin etelä suomalaisen silmin yötön.


      • JeroP kirjoitti:

        No hyvä että hengissä selvisitte. En ite ois 12 tunnin ajoon jaksanu. Mulla puoletkin tosta on jo liikaa ja siinäkin joutu pitään kaks taukoon. Meillä kun oli se perikunnan mökki ja siellä oli vähän isompi venekin. Mutta sekä mökki että vene ränsty ja se oli sangen ikävä asia siellä sanginsuussa. Ei oo enää mitään siellä.

        Ja mitä revontuliin tuli. Niin kesämökki kun oli, niin eipä niitä revontulia sillon. Ja yötön yöhön se oli. Tai ainakin näin etelä suomalaisen silmin yötön.

        Viime reissulla ajoin sen koko 12 tunnin matkan yksin, vaikka apulainen oli matkassa, sillä äitini epäili ajositkeyttäni (eli piti todistaa vääräksi).
        Mutta ei se oikein mukavaa reissaamista ole.


    • Anonyymi

      Puuh.
      12 tunnin ajon jälkeen vihdoin kotona.
      Apulainen ajoi kolmanneksen ja minä loput (olisi ajanut enemmänkin, mutta hänellä on huomennakin ajohommia, joten oli parempi säästää hänen voimiaan).
      Hiukan väsynyt olo.
      Mutta myös helpottunut, sillä vaikka autossa ja peräkärryssä oli raskas kuorma, niin tuosta ei aiheutunut ongelmia (paitsi että polttoainetta kului paljon enemmän kuin normaalisti).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe