Uskovillakin lyöminen periytyy

Anonyymi-ap

Koiñ elämäni pahimpia asioita pari päivää sitten. Pieni tuttärentyttäreni soitti yöllä että äitinsä oli lyönyt hermostuneena johonkin pikku tekoon. Lapsi oli synkkä ja isä oli huutanut äidille ja kaikki murjottavat huoneissaan. Lapsi oli järkyttynyt että äiti löi. Lapsi rauhoittui yötä vasten . Äitinsä ei vastannut soittihini eikä viesteihin basta kuin vuorokauden päästä. Olin kirjoittanut kuinka tuhoisaa lyöminen on. Harmitteli ja oli pahoillaan lyömisestä. Helpotuin kun äiti myönsi vikansa. Yleensä tyttö hoidetaan oikein hyvin

Myöhemmin tajusin että nyt oli menty huonolle alueelle.. Lapsen äiti voi saada raivokohtauksia koska vain taas. Työssä on vaikeaa jne. Miehen joka on parempi vanhempi välit on huonot. Mutta lyöminen.

Itseäni mummia siis ei ole koskaan lyöty. Miestä on ja mieskin löi joskus tytärtään . Tästä oli kovat riidat 30 v sitten Anoppini oli lyönyt poikaansa ja perusteli minullekin että asia ok. Oma sukuni ei lyönyt lapsia. Tyttäreni käytös on jatkumoa mieheni suvulle. Anoppi oli hurskas ja ilkeä lasten lyöjä. Mieheni ihaili äitiään kun tämä vihdoin 100v kuoli. Pohjalaisen suvun lyöminen periytyi..Anoppi oli lyönyt muitakin lapsiaan.

Olen huolissani lapsenlapsensa. Vaikka annoin tyttärelleni anteeksi ensi hädässä ja olin helpottunut on tunteeni tulevaisuuden suhteen epätoivoinen. Lapsella on kehitysviivästumä eikä lyöminen edistä sitä. Ymmärrän että lapsen isällä on vaikeuksia suhtautua lyöjävaimoonsa.

Yksi lyönti ja tulevaisuus murskana.

15

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lyömisestä saa sakkoa tai vankeutta.

• Anonyymi

Raamattu sanoo joka vitsaa säästää se vihaa lastaan.

• Anonyymi

Ennen lapsia lyötiin eikä siitä mitään sanottu.

• Anonyymi

Tommosia lyömistä on joka suvussa . Ei niistä puhuta ulospäin.

• Anonyymi

Kun lapset on aikuisia, lyönnit kostetaan.

• Anonyymi

AP jatkaa. Ystäväni varoitti naimasta miestäni. Anopin suku oli vanha ankara fundamentaaliuskova jossa lyöminen oli ok. Vaikka ei jälkipolvet enää ole noin tiukka uskovia lyömisperinne näyttää säilyvän. Mieheni vähättelee lyömistä. Minulle asia on vaikea. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi lyödä kun minua ei ole lyöty. Lyöjä sivun vaikutteet näyttää periytyvän voimakkaammin kuin lyömättämän.

Kuolinvuoteellaan anoppi oli yhtä avuton kuin me muut kuolevat. Ei enää taipunut lyöntiin.

Olen pettynyt tyttäreni. Auttanut perhettä kaikin tavoin. Tulevaisuus huono. Kuka hoitaa enää lapsenlasta kun kohta kuolen.

• Anonyymi

Ai yhtäkkiä oletkin se lapsen äiti vaikka ensin olit isoäiti.

• Anonyymi

Raamattu kuvaa hyvin rajua lasten kuritusta.

• Anonyymi

Netti väittää että Raamattu ei kehota lyömiseen. Raamatun rajut ratkaisut eivät päde kuulemma nykyaikaan vaan kuvaavat vain 2000 v takaisia tapoja.

• Anonyymi

Kannattaa tehdä ilmoitus vaikka se ehkä pahalta tuntuukin mutta on lapsen kannalta parasta. Usko pois kukaan ei halua kasvaa hakkattuna.

• Anonyymi

No eiköhän tämäkin "pirkko" sen tiedä mutta jos on itse elänyt sellaisen elämän tottunut ottamaan köniin ja kärsimään seuraukset ja toki ymmärrän tuon jossain perhetilanteessa mutta ne naiset minä olen kohdannut olisi pitänyt lapsen puolta viimeiseen asti jos hintana on koskemattomuus, eli siis mikä sinua vaivaa, onko ok jos on vaan sellaista "pientä"väkivaltaa . Milloinka se raja ylittyy?

• Anonyymi

Miehet tappavat 35 vaimoa per vuosi Suomessa. Tässä osoitetaan että äitikin voi lyödä.

• Anonyymi

Tappaminen ja lyönti on eri asia.

• Anonyymi

Olen usein ihmetellyt Koraanin ja VTn raakuutta. Papin vastaus on että Jumala saa tehdä mitä huvittaa rangaistakseen. Raamstussa tapetaan 32543 ihmistä.
      Päivi Räsänen kertoo lapsenlapsen lukeneen 10v UTn läpi kahdesti. Mitähän ymmörsi seksistä ja väkivallasta

• ”Anoppini oli lyönyt poikaansa ja perusteli minullekin että asia ok. Oma sukuni ei lyönyt lapsia.”

Perinteiseen lasten kasvatukseen on suomessa kuulunut lasten fyysinen kurittaminen. Pienistä luunapeista aina rankkaan remmillä hakkaamiseen. Eri variaatioita on useita.

”Anonyymi” 2025-10-04 04:06:56 :”Vaikka ei jälkipolvet enää ole noin tiukka uskovia lyömisperinne näyttää säilyvän. Mieheni vähättelee lyömistä. Minulle asia on vaikea. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi lyödä kun minua ei ole lyöty.”

Kyllä se on säilynyt kaikilla muillakin. Uskovat tosin aikoinaan käyttivät perusteena:

Sananl. 13:24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.
      Sananl. 29:15 Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.

Aika harva on aikoinaan saanut kasvaa perheessä, missä ei kuritusta olisi ollut. Nykyään se on lailla kielletty.

Mitä tuohon lyömiseen tulee, niin yleensä suhtautuminen kai riippuu siitä, missä ja miten siihen on törmännyt. En hyväksy lasten hakkaamista, mutta joskus kaverien kanssa niitä nyrkkejä tarvitsi. Se on vähän alkukantainen tapa selvitellä välejään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      122
      10801
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      256
      4666
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      177
      4021
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      178
      3523
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      83
      3351
    6. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      47
      3218
    7. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      80
      3148
    8. Ikävä sinua mies

Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      27
      2799
    9. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      68
      1831
    10. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      187
      1691
    Aihe