Mut. Botti hyökkäsi lähetillään diagonaalisesti samaan aikaan kuningastani ja torniani vastaan ♚♜. Lopputuloksena sille jäi torni ja ratsu ja mulle jäi silti lähettipari ♞♝♝. Nitistin sen ratsun vaikka jouduin antamaan toisen lähettini pois. Onnistuin silti syömään sen sotilaan. Lopulta sain vietyä sotilaani päätyyn ja se joutui antamaan torninsa pois siitä hyvästä. Vein vielä yhden sotilaani päätyyn kunnes voitin. Lähettini jäi henkiin.
Tota edeltäneessä pelissä mulle jäi ratsu ja sille torni. Tein sen kuitenkin tahallaan kun söin tarkoituksellisesti tornillani eka sen ratsun 🦄. Peli ei olisi muuten edennyt. Mulla oli pari sotilasta ylhäällä joita vastassa vastustajan yks sotilas. Sain keploteltua sotilaani päätyyn, jolloin se joutui antamaan torninsa veks. Sotilaitaan on hyvä puskea eteenpäin koska botti 🤖 joutuu keskittymään silloin puolustamiseen. Oma kuningas on vietävä niiden sotilaiden mukana ylös.
Jos on ratsu tai lähetti apuna niin ne voivat blokata vastustajan tornia tekemästä häiritseviä shakkeja kuningastasi vastaan. Laittaa siis oman nappulan niiden väliin. Tämä toimii vain jos laudalla on nappuloita vähänpuoleisesti sillä aina kun oma nappula on "pinned" kuninkaasi edessä 👑, niin hyökkäävä osapuoli voi lisätä painetta sitä nappulaa kohtaan ja voittaa sen. Mut jos on 1 vs. 1 arvokkaita nappuloita eikä vastustajan kuningaskaan oo lähellä niin se on yleensä ok. Sotilaitakin täytyy osata varoa.
Piti lisätä emojeja jotta teksti olisi vähemmän puuduttavaa luettavaa. Näin ikään - 🐶🐱🐭🐹🐰🦊🐻🐼🐻❄️🐨🐯🦁🐮🐷🐽🐸🐵🙈🙉🙊🐒🐔🐧🐦🐦⬛🐤🐣🐥🦆🦅🦉🦇🐺🐗🐴🦄. Pöllö on viisas eli se voisi voittaa ihmisen. Kana voitti Homerin Simpsoneissa kun ne pelas tammea keskenään ☝️. - Alter egoni, alias "-♟-" .
Se yllätti
84
643
Vastaukset
- Anonyymi
On mulla täällä ihan fyysinenkin lauta. Kaksikin. Elämä on shakkia. Sä käytät oveluuttasi ja älykkyyttäsi manipuloidaksesi muita, jotta saat tahtosi läpi ylitse muiden. Jos et, niin tällöin vältät asioiden säätämistä ja säästät samalla itseäsi. Koskee kaikkia. -♟-.
- Anonyymi
Ehkä tän aamuinen pelini bottia vastaan näkyy teille tän linkin myötä - https://lichess.org/Hhgpqx6a . Pelasin valkoisella. Vuorolla 8. voi nähdä kuinka olin keskittänyt nappulani oikeaoppisesti keskelle. Se alkoi ahdistelemaan kuninkaani puolta joten päätin vähentää nappuloita laudalta puolin ja toisin. Magic happens vuorolla 29. eli torni a6:teen. Kun se siirsi kuningattarensa siirtoni vuoksi niin näin mikä advantage mulle suotuisi. Lähetti b5:teen ratkaisi pelin.
Uhrasin tahallaan kuningattareni syödäkseni hyvät nappulat ristiin botin kanssa. Mulla oli sotilasrykmentti kunnossa joten tiesin saavani sotilaani päätyyn asti. Jos se olisi puolustanut kuninkaallaan laudan vasenta puolta niin olisin puskenut oikealla laidalla olevan sotilaani päätyyn. Kuningas on hidas eli sillä ei olisi ollut mitään mahiksia mua vastaan. Pelin lopussa annoin sen yhden sotilaan jäädä henkiin välttääkseni epähuomiossa pattitilanteen eli tasurin. -♟-. - Anonyymi
haHAA!!! https://lichess.org/gEOqx1go . Mä voitin kuin voitinkin botin. Pelasin mustalla eli linkin takaa oikealla alhaalla on asetusvalikko missä on kolme vaakatasoista viivaa. Sieltä pitää kääntää lauta jotta musta pelaa alhaalta ylöspäin. Siirtoni vuoron 25. päätteeksi teki tosta matsista hienon (fxg3). Uhrasin tarkoituksellisesti lähettini saadakseni syötyä vastustajan kuninkaan edestä sotilaat.
Vastustaja meni kuningattarellaan c1:teen puolustaakseen lähettiään. B2 olis muuten ollut hyvä mutta silloin oisin syönyt tornillani sen lähetin, jolloin olisin ollut kokonaisuudessaan paremmassa asemassa kuin se. Annoin materiaalia pois lisää vuorolla 31. (torni f2:teen). Tornihan on heikompi nappula kuin lähetti. Katsoin miten peli eteni ja voitin. En ollut laskelmoinut etukäteen niitä kaikkia siirtoja eteenpäin. Kuninkaani liikuttaminen g8:sta f7:mään oli multa hyvin tärkeä siirto. Vitamiinien voimalla voitin 💪. "Peukun" 👍🤣? -💊-.- Anonyymi
Uus peli, pelasin jälleen mustalla. Linkki peliin - https://lichess.org/S45CuEkz . Jos botti aloittaa rohkeasti keskeltä niin itse on vastattava samalla mitalla. Jos botti siirtää C-linjaltaan sotilaan ylös heti pelin alussa niin itse on vastattava siihen liikuttamalla E:n sotilasta 5:teen. Siksi koska botti siirsi ajoissa A:n sotilastaan ja teki tilaa lähetilleen paeta, en hyökännyt ratsullani sen lähettiin. Muuten olisin tehnyt niin.
Kun botti meni ratsullaan d5:teen niin olin oikeastaan pakotettu syömään sen. Sen ratsu oli niin vaarallisessa ruudussa että halusin syödä sen. Siirsin kuningattareni h3:meen sillä näin potentiaalin että voisin siirtää ratsuni g4:jään. Sen ratsu ei voinut käytännössä liikkua sen jälkeen ja tilanne näytti hyvältä. Siirsin kuninkaani syrjään koska E-linja oli muodostumassa tulilinjaksi 🔥. Mun täytyi estää sen kuningatarta liikkumaan strategisiin paikkoihin.
Eilisen pelini tornin siirto blokatakseni vastustajan kuningattaren diagonaalisen liikkumisen oli hyvin tärkeä siirto ottelun lopussa. Tässä pelissä mun sotilas e4:jään sinetöi pelin. Mulla oli vieläpä varaa päättää tekisinkö voittosiirtoni kuningattarellani h2:teen vai g2:teen. G2 säästi enemmän nappuloita laudalta pelin päättyessä joten valitsin sen, koska se oli vastustajan kannalta nöyryyttävämpää. Sen kuningas vain jäi yksinkertaisesti trappiin eikä se voinut tehdä tilanteelle mitään. -💊-.
- Anonyymi
Pelasin valkoisella - https://lichess.org/TjzjQI2S . Pelasin mustalla - https://lichess.org/F4eOobqj . Onnistuin pelaamaan hyvin sotilaillani. Molemmissa peleissä oli hyvä että onnistuin poistamaan vastustajalta lähettiparin toisen lähetin ratsullani, vaikka ratsuni likvidoitiinkin sen myötä. Eristin hyvin mustalla pelatessani vastustajan ratsun. Ratkaisevaa oli kun siirsin sotilaani f3:een. Molemmissa matseissa näkyi hyvin se kuinka osaan ns. end gamen, tai sitten botti on vain niin heikko end gamessa. -💊-.
- Anonyymi
Jälleen Indian game, ja valkoisella - https://lichess.org/bieoDWZ8 . Vasemmalla ylhäällä kun näkyy you niin se tarkoittaa itseäni. Claire on Sparkchessin botti. Vuorolla 32. se teki mua vastaan shakin mikä oli suoraan sanottuna minulta virhe. Vuorolla 33. ihmettelin miksi botti meni tornillaan omaan päätyynsä eikä syönyt heti sotilastani kuningattareni edestä. Olisin muuten päässyt tornillani sen päätyyn mutten usko että oisin onnistunut tekemään siellä tuhoja sen kummemmin.
Vuorolla 34. rankaisin itseäni vuoron 32. virheestäni kun en edes yrittänyt puolustaa sotilastani. Annoin sen sitten syödä aivan vapaasti toisenkin sotilaani. Vuorolla 53. jouduin tekemään tornini uhrauksen mutta se ei haitannut korkealla olevan A-linjan sotilaani ansiosta. Se oli melko sekava peli. -💊-. - Anonyymi
Nyt oli tämmöinen peli - https://lichess.org/exzWpJ9q . Ois kiva kuulla joltain toimiiko tuo linkki kuten pitää. Hiiren keskiön scrollausnapilla saa kätevimmin tutkittua noita pelisiirtoja. Kun menin lähetillä f4:ään niin yleensä menen sillä e3:een. Nyt hoksasin kuitenkin että menemällä f4, pystyisin pakenemaan tarvittaessa sen ratsua h2:een ja niinhän siinä myös kävi.
Odottelen kunnes siirrän kuninkaani syrjään, sillä liian aikainen siirto nurkkaan voi maksaa pelin. Ei sillä ollut mitään hätää tuossa keskellä niin tarkkailin tilannetta. G3 oli heikkouskohtani mutta onneksi osasin puolustaa sitä ruutua. Vuorolla 27. näkyy kuinka olen keskittänyt nappulani oikeaoppisesti. Vuorolla 32. se mitä botti alkoi tekemään niin en ymmärrä sitä. Miksei se vaan syönyt lähettiäni samantien g6:sta? Vuorolla 37. peli oli oikeastaan jo selvä. Analysoin omassa päässäni miksei botti halunnut syödä sotilaallaan lähettiäni eikä ratsuani. Se johtuu siitä koska tornini oli välitön uhka jos se olisi päässyt ruutuun f8 tai g8. Vuorolla 38. se sitten pääsi sinne ja söin nappuloita vain ristiin. -💊-. - Anonyymi
Mitä palstan Agadmator? No mitäs tässä, kuhan itekseni monologejani vetelen. Vai ei krapulassa muka ajatus nappaa? Todistan toisin - https://lichess.org/zwuUH7o2 . Vuorolla 12. aloin tähtäämään lähetilläni sen kuningasta ja hyviä asioita tapahtui. Vuorolla 15. lähettiparini on asemoitu oikein mukavasti. Tuo alkaa muodostumaan mulle tavaksi, sillä näköjään se toimii.
Vuorolla 23. oli lähellä että botti ois onnistunut tekemään ratsullaan triplahyökkäyksen kuningattareeni sekä tornipariini. Huomasin kuitenkin mitä se aikoi ja nullifioin sen hyökkäyksen. Vuorolla 31. botti ilmoitti alistuvansa ja häviävänsä pelin. Tornini oli oikein hyödyllinen f3:ssa kun se sekä puolusti että hyökkäsi kyseisellä ruudulla.
Vuorolla 63. vaihdoin kuningattareni sen ratsuun sillä tiesin voittavani pelin muutenkin. Lisäksi Agadmatoria siteeratakseni - "Knights are tricky bastards." Tää matsi oli precision level chessiä mun toimesta. Vuorolla 47. pelasin tahallaan niin että botti söisi tornillaan sotilaani eikä ratsullaan. -💊-. - Anonyymi
Pelaan tuota Chessmaster 9000 tietokonetta vastaan aloitin helpoimmista vastustajista.
Pelaapa ihmispelaajaa vastaan niin että matkit: teet aina samat siirrot mitä vastustaja mutta käänteisesti.- Anonyymi
Shakki on hyvää aivojumppaa. Pidän siitä ettei siirroille ole aikarajaa. Välillä joutuu miettimään hieman pidempään. Ratsun voi aina yrittää asemoida uudestaan mikä usein tarkoittaa sitä että sillä on peräännyttävä hetkellisesti. Ratsulla joka toinen siirto osuu valkoiselle ja joka toinen mustalle ruudulle. Jos tekee samat siirrot kuin vastustaja niin matkija häviää pelin melko nopeasti.
Ihmisiä vastaan voi käyttää psykologiaa. Esim. jos vastustaja pelaa valkoisella ja siirtää sotilaansa g2:sta g3:een ja siirtyy lähetillään g2:een niin voi itse tehdä samoin laudan toisella laidalla, eli tällöin oma lähetti on b7:ssä. Valkoisella on tilanteessa etu koska sen vuoro on aina ensin. Itse pelaat siis mustalla tässä skenaariossa. Eli siinä vaiheessa kun vastustaja on aloittanut pelin siirtämällä sotilaansa g3:een niin itse voi vastata siihen siirtämällä sotilaansa b6:een. Sitten vastustaja menee lähetillään g2:een jolloin se uhkaa torniasi. Itse tykkään mennä tällöin ratsullani c6:een blokatakseni vastustajan hyökkäyksen. Se voi tietysti syödä lähetillään ratsusi jolloin joudut syömään sotilaallasi vastustajan lähetin c6:sta, mutta tällöin vastustaja on antanut pois lähettiparinsa ja itselläsi on yhä lähettipari. Kaiken lisäksi voit itse siirtää lähettisi b7:ään jolloin uhkaat vastustajan puolustusta. Toki ensin sinun on siirrettävä sotilas pois edestä koska tällöin se on lähetin tiellä c6:ssa. Vastustajalta puuttuu lähetti ja itselläsi on se diagonaalisella linjalla h1-a8.
Samaa metodia voi käyttää myös shakkilaudan toisella reunalla kuin mitä äsken kuvailin. Silloin kun omia sotilaita on peräkkäin 2 kpl tai enemmän niin niitä kannattaa puskea ylöspäin mahdollisuuksien mukaan, kunhan niitä ei anna vastustajalle ilmaiseksi. Peräkkäiset sotilaat ovat useimmiten taakka. Nyt pelasin superhienon lyhyen matsin. Botti-Clairea vastaan lähes jokainen peli on Indian game. Slav defence on toinen sommitelma mikä välillä pääsee muotoutumaan.
Tuorein pelini on tässä ja pelasin mustalla - https://lichess.org/8LHYWLq2 . Se oli jälleen Indian game. Pelin alku oli itselleni hankala mutta selvisin siitä. Magic happens vuorolla 27. Laskelmoin etukäteen että voittaisin varmasti kun söisin tornillani vastustajan sotilaan vaikka se saisikin syötyä ratsuni tornillaan ilmaiseksi. Voittosiirtoni oli ns. discovery attack ja jätin tarkoituksellisesti lähetilläni syömättä vastustajan sotilaan aivan pelin lopussa. Lopputulos oli täysin sama mutta nyt voittoni näytti vielä upeammalta kun siirsin lähettini f3:een enkä g4:ään. Harvinaisen hieno voitto 🤗. Vitamiinit kunniaan 👏. -💊-. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Shakki on hyvää aivojumppaa. Pidän siitä ettei siirroille ole aikarajaa. Välillä joutuu miettimään hieman pidempään. Ratsun voi aina yrittää asemoida uudestaan mikä usein tarkoittaa sitä että sillä on peräännyttävä hetkellisesti. Ratsulla joka toinen siirto osuu valkoiselle ja joka toinen mustalle ruudulle. Jos tekee samat siirrot kuin vastustaja niin matkija häviää pelin melko nopeasti.
Ihmisiä vastaan voi käyttää psykologiaa. Esim. jos vastustaja pelaa valkoisella ja siirtää sotilaansa g2:sta g3:een ja siirtyy lähetillään g2:een niin voi itse tehdä samoin laudan toisella laidalla, eli tällöin oma lähetti on b7:ssä. Valkoisella on tilanteessa etu koska sen vuoro on aina ensin. Itse pelaat siis mustalla tässä skenaariossa. Eli siinä vaiheessa kun vastustaja on aloittanut pelin siirtämällä sotilaansa g3:een niin itse voi vastata siihen siirtämällä sotilaansa b6:een. Sitten vastustaja menee lähetillään g2:een jolloin se uhkaa torniasi. Itse tykkään mennä tällöin ratsullani c6:een blokatakseni vastustajan hyökkäyksen. Se voi tietysti syödä lähetillään ratsusi jolloin joudut syömään sotilaallasi vastustajan lähetin c6:sta, mutta tällöin vastustaja on antanut pois lähettiparinsa ja itselläsi on yhä lähettipari. Kaiken lisäksi voit itse siirtää lähettisi b7:ään jolloin uhkaat vastustajan puolustusta. Toki ensin sinun on siirrettävä sotilas pois edestä koska tällöin se on lähetin tiellä c6:ssa. Vastustajalta puuttuu lähetti ja itselläsi on se diagonaalisella linjalla h1-a8.
Samaa metodia voi käyttää myös shakkilaudan toisella reunalla kuin mitä äsken kuvailin. Silloin kun omia sotilaita on peräkkäin 2 kpl tai enemmän niin niitä kannattaa puskea ylöspäin mahdollisuuksien mukaan, kunhan niitä ei anna vastustajalle ilmaiseksi. Peräkkäiset sotilaat ovat useimmiten taakka. Nyt pelasin superhienon lyhyen matsin. Botti-Clairea vastaan lähes jokainen peli on Indian game. Slav defence on toinen sommitelma mikä välillä pääsee muotoutumaan.
Tuorein pelini on tässä ja pelasin mustalla - https://lichess.org/8LHYWLq2 . Se oli jälleen Indian game. Pelin alku oli itselleni hankala mutta selvisin siitä. Magic happens vuorolla 27. Laskelmoin etukäteen että voittaisin varmasti kun söisin tornillani vastustajan sotilaan vaikka se saisikin syötyä ratsuni tornillaan ilmaiseksi. Voittosiirtoni oli ns. discovery attack ja jätin tarkoituksellisesti lähetilläni syömättä vastustajan sotilaan aivan pelin lopussa. Lopputulos oli täysin sama mutta nyt voittoni näytti vielä upeammalta kun siirsin lähettini f3:een enkä g4:ään. Harvinaisen hieno voitto 🤗. Vitamiinit kunniaan 👏. -💊-.Olisit voittanut joka tapauksessa, meni lähetti f3 tai g4. Se on joka tapauksessa matti.
- Anonyymi
Voitin vaikka tein ensin virheen - https://lichess.org/xhOm7WPe . Vuorolla 23. tapahtui se virhe kun en huomannut botin uhkaavan sotilastani jonka vuoksi botti söi sen. Huomasin sitten samantien että nyt on kiire hyökätä jotta mahdollisuukseni säilyvät vielä siinä pelissä. Virheestäni huolimatta se oli vastustajalta ahneutta kun botti päätti hyökätä yksin kuningattarellani puolustustani vastaan. Sehän tiedetään millainen loppu ahneilla lopulta on.
Jos vastustaja on vähänkään parempi niin pelien alussa ei kannata lähteä yltiöpäisesti hyökkäämään kuningattarellaan. Sitähän ei etukäteen tiedä kun pelaa netissä randomeita ihmisiä vastaan. Tuossa pelissä vastustajan hyökkäys tapahtui vasta myöhemmin mutta silti, se oli pois botin omasta puolustuksesta. Toisaalta hyökkäys on paras puolustus, myös shakissa. Olen sen verran kokenut pelaaja että jos mua vastaan hyökätään niin hyökkään nopeasti takaisin. Ei saa hyökätä liikaa eikä saa vetäytyäkään liikaa vaan on oltava tasapaino niiden välillä. -💊-.- Anonyymi
Mitä jos sinusta pidetään?Hyökkäätkö kimppuun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos sinusta pidetään?Hyökkäätkö kimppuun?
Hyökkään, jos itsekin pidän toisesta. Tunteeni ovat tällöin kuitenkin niin vahvat että se helposti lamauttaa mut. Mielestäni tositunteet saavat aikaan sen että aivot kytkeytyvät taistele tai pakene-moodiin. Sitähän liskoaivot kuvastavat josta täälläkin on puhuttu. Tässä pelini mustalla - https://lichess.org/HwsKLNr6 . Tein jälleen virheen koska vuorolla 32. botin ratsu teki tuplahyökkäyksen torneihini. Sotilaani olivat kuitenkin botille liikaa. Oli mukavaa blokata nappuloillani vastustajan tornin ja ylimpänä olevan sotilaani välinen linja pelin loppuvaiheilla. Voittosiirto vuorolla 69 😗. D.
Naroditsky oli hyvä pelaamaan mustalla. Olkoon tämä voitto osoitettu hänen kunniakseen. Huomasin yömyöhällä youtubesta että hän on äkillisesti menehtynyt johonkin. R.I.P. hänelle. Epäilen liikenneonnettomuutta mutten yhtään tiedä mistä on kyse. Keltaisen Power Rangerin näyttelijä menehtyi aikoinaan liikenneonnettomuudessa kuuluisassa 27 vuoden turmion iässä. Miehillä riski sairastua psykoosiin on koholla juuri 27 ikävuoden ympärillä ja netin mukaan naisilla samainen riski esiintyy muutamaa vuotta myöhemmin. A.I.:n mukkaan puhkeamiset tapahtuvat miehillä ja naisilla jo mainitsemaani aiemmin. -💊-. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyökkään, jos itsekin pidän toisesta. Tunteeni ovat tällöin kuitenkin niin vahvat että se helposti lamauttaa mut. Mielestäni tositunteet saavat aikaan sen että aivot kytkeytyvät taistele tai pakene-moodiin. Sitähän liskoaivot kuvastavat josta täälläkin on puhuttu. Tässä pelini mustalla - https://lichess.org/HwsKLNr6 . Tein jälleen virheen koska vuorolla 32. botin ratsu teki tuplahyökkäyksen torneihini. Sotilaani olivat kuitenkin botille liikaa. Oli mukavaa blokata nappuloillani vastustajan tornin ja ylimpänä olevan sotilaani välinen linja pelin loppuvaiheilla. Voittosiirto vuorolla 69 😗. D.
Naroditsky oli hyvä pelaamaan mustalla. Olkoon tämä voitto osoitettu hänen kunniakseen. Huomasin yömyöhällä youtubesta että hän on äkillisesti menehtynyt johonkin. R.I.P. hänelle. Epäilen liikenneonnettomuutta mutten yhtään tiedä mistä on kyse. Keltaisen Power Rangerin näyttelijä menehtyi aikoinaan liikenneonnettomuudessa kuuluisassa 27 vuoden turmion iässä. Miehillä riski sairastua psykoosiin on koholla juuri 27 ikävuoden ympärillä ja netin mukaan naisilla samainen riski esiintyy muutamaa vuotta myöhemmin. A.I.:n mukkaan puhkeamiset tapahtuvat miehillä ja naisilla jo mainitsemaani aiemmin. -💊-.D. olisi pitänyt olla viimeisessä kappaleessani mutta tuli jo lähetettyä viestini. Kuka näitä omia viestejään jaksaa oikolukea? Sama juttu kuin akateemisissa lopputöissä. Ei kukaan niitä lue ennen järjestelmään lähettämistä ja tuskin melkein kukaan opinnäytetyönsä jo tehnyt ikinä edes vilkaiseekaan aikaansaamaansa tuotosta. En pidä ohjaajista vaan itsenäisestä tekemisestä. Omasta näkövinkkelistäni voin sanoa että ohjaajat ovat vain tiellä. Ei ne mua omista vaikka niin luulevatkin 🤫.
Vähemmän merkittävissä lopputöissä ohjaajista ei ole kuitenkaan niinkään haittaa. "Ei auta korkea koulutus, on sukupuuhun turha vedota." Nimenomaan näin, nimittäin jäi korkeintaan pelkkä valmiiksi koluttu luu käteen kaikesta opiskelustani 🦴. Ei siinä, toimii se kättä pidempänä kapistuksena mikäli sille löytyy tarvetta 🦴. You know what this is 🦴? ... Boner. It's a f*cking boner 🦴;D! -💊-.
- Anonyymi
Kun pelaan tuota Chessmaster 9000 bottiaja sen vastustajia vastaan joita on siis tosi monia, niin joskus alkaa turhauttamaankin pelaaminen ja yrittää vain syödä toisen nappuloita hillittömästi... huviksikin vain ihan miettimättä.
Botti-peleissä on tuokin hauskuus, jos turhauttaa ja väsyttääkin jo joten...niin ja silmiäkin jo alkaa kirveltää...- Anonyymi
Joskus sillä voi olla ratkaiseva ero missä järjestyksessä päättää syödä vastustajan nappuloita. Jos on esim. tilanne missä pystyt syömään sotilaallasi vastustajan sotilaan jolloin tilanne on shakki niin vastustajasi on pakko reagoitava siihen. Vasta sen jälkeen kannattaa syödä jokin muu vastustajan nappula. Tilanne olisi sellainen missä tulisit menettämään sen sotilaasi joka tapauksessa mutta oikeassa järjestyksessä toteutettuna saat syötyä vastustajalta sen yhden sotilaan. Jokainen nappula merkitsee laudalla.
Oon huomannut että jos menet bottia vastaan johtoon niin riittävän vaikealla vaikeustasolla botti alkaa jotenkin skarppaamaan eli muuttuu yhtäkkiä paremmaksi. Se on mielestäni jokseenkin huijausta. Jos pystyy tekemään oikeat siirrot niin botin kyllä voittaa siinä tilanteessa. Botin vaikeustaso voi vaihdella satojen lukemien välein kuten 1500, 1600, 1700 jne. Sen huomaa nopeasti milloin pelin vaikeustaso alkaa olemaan kehittynyt. 1600 tai 1700 voivat olla yllättävän vaikeita. Bottihan ei tee virheitä toisin kuin ihminen, joten mielestäni jos on yhtä suuren pistemäärän omaava ihminen vs. botti niin botti on käytännössä vaikeampi vastustaja.
Botti ei silti kehity (ei ainakaan pitäisi) tietyn vaikeusasteen sisällä mutta ihmisethän voivat kehittyä. Osa kehityksestä on kuitenkin tiettyjen shakkisommitelmien ulkoamuistamista kuin spontaania osaamista sovellettavassa tilanteessa. Ihmishuippupelaajat käsittääkseni harjoittelevat ulkoa erilaisia sommitelmia että mikä siirto olisi paras mahdollinen missäkin tilanteessa. Ihmisiä voi kuitenkin yrittää huijata pelaamalla omituisesti, toisin kuin bottia vastaan. -💊-. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus sillä voi olla ratkaiseva ero missä järjestyksessä päättää syödä vastustajan nappuloita. Jos on esim. tilanne missä pystyt syömään sotilaallasi vastustajan sotilaan jolloin tilanne on shakki niin vastustajasi on pakko reagoitava siihen. Vasta sen jälkeen kannattaa syödä jokin muu vastustajan nappula. Tilanne olisi sellainen missä tulisit menettämään sen sotilaasi joka tapauksessa mutta oikeassa järjestyksessä toteutettuna saat syötyä vastustajalta sen yhden sotilaan. Jokainen nappula merkitsee laudalla.
Oon huomannut että jos menet bottia vastaan johtoon niin riittävän vaikealla vaikeustasolla botti alkaa jotenkin skarppaamaan eli muuttuu yhtäkkiä paremmaksi. Se on mielestäni jokseenkin huijausta. Jos pystyy tekemään oikeat siirrot niin botin kyllä voittaa siinä tilanteessa. Botin vaikeustaso voi vaihdella satojen lukemien välein kuten 1500, 1600, 1700 jne. Sen huomaa nopeasti milloin pelin vaikeustaso alkaa olemaan kehittynyt. 1600 tai 1700 voivat olla yllättävän vaikeita. Bottihan ei tee virheitä toisin kuin ihminen, joten mielestäni jos on yhtä suuren pistemäärän omaava ihminen vs. botti niin botti on käytännössä vaikeampi vastustaja.
Botti ei silti kehity (ei ainakaan pitäisi) tietyn vaikeusasteen sisällä mutta ihmisethän voivat kehittyä. Osa kehityksestä on kuitenkin tiettyjen shakkisommitelmien ulkoamuistamista kuin spontaania osaamista sovellettavassa tilanteessa. Ihmishuippupelaajat käsittääkseni harjoittelevat ulkoa erilaisia sommitelmia että mikä siirto olisi paras mahdollinen missäkin tilanteessa. Ihmisiä voi kuitenkin yrittää huijata pelaamalla omituisesti, toisin kuin bottia vastaan. -💊-.Tää oli varmaa suorittamista - https://lichess.org/7bOCFPzW . C-linjan kontrolli ratkaisi pelin. Ratsuni siirtäminen vuorolla 31. ruutuun e4 oli viimeinen niitti. Botti ei kyennyt puolustamaan sekä lähettiään että sotilastaan samanaikaisesti. Nappuloiden syömisten jälkeen mulle jäi lähetti enemmän kuin botille. Kuninkaani siirtäminen h8:sta h7:ään oli todella hyödyllinen siirto, sillä kuninkaani suojasi sotilastani jos ratsuni olisi syönyt sotilaan g3:sta. Vuorolla 39. lähettini siirtäminen d6:een oli superhyödyllistä koska se mahdollisti sotilaani etenemisen ja esti vastustajan tornia tekemästä shakkia. Sen myötä botti olisi syönyt sotilaani b7:stä.
Löysin ja katsoin sen tuoreeltaan edesmenneen shakkiekspertin viimeisen livestriimin jälkikäteen. En aio linkittää sitä tänne mutta oli kyllä rankkaa katsottavaa jopa minunlaiselleni monissa liemissä keitetylle jantterille. Kuolinsyy on oman arvioni mukaan lääkkeiden tai huumeiden yhteisvaikutus mielenterveysongelmien kanssa. Joko unilääkkeiden tahallinen yliannostus tai suoranaiset huumeet, yhdistettynä depressioon, pitkäkestoiseen univajeeseen tai jopa akuuttiin psykoosiin. Omituisinta oli kuinka normaali hän oli striiminsä alussa. Hän joi nestettä kupista ja energiajuoman näköisestä tölkistä. Ne ilmeisesti sisälsivät jotain rauhoittavaa ainetta.
Kramnik-niminen shakinpelaaja oli maalittanut Naroditskya kuukausien ajan syyttäen tätä huijariksi. Naron psyyke ei kestänyt sitä, nähdäkseni hänellä oli lähtökohtaisesti kohonnut alttius psyykkeen murenemiselle. Kramnikin kädet ovat silti veressä sen suhteen että hän oli käytännössä osasyyllinen Naron kuolemalle. Kuolema oli luultavasti joko rauhoittavaan lääkkeeseen/huumeeseen kuoleminen tai itsemurha. Tahallinen yliannostus olisi tietysti yksi itsemurhan muoto. Striimissään Naro puhui mt-ongelmista ja häneen kohdistuneesta maalituksestaan. Mun silmissäni hänelle oli muodostunut pakkomielle siitä maalituksesta ja myös shakinpeluusta.
Naro uinui ja oli aivan tillintallin striimin loppua kohden. Välillä silmät seisoivat kuitenkin päässä mikä oli kontrasti unisuuteen nähden. Hän puhui itsekseen paljon venäjää vaikka mielestäni striimasi lähinnä enkuksi. Aggressio ja kiroilu vaikuttivat myös olevan hänelle epäominaista. Ei paljoa puhellut. Normaalisti hän oli todella skarppina, puhelias, asiallinen, symppis ja kaikin puolin tasapainoinen persoona. Mielestäni hän oli hyvä esimerkki siitä kuinka liian tasapainoisen henkilön psyyke voi murtua. Olen kuullut kauhutarinan Suomesta missä 24/7 rauhallinen ja symppikseltä vaikuttava jätkä oli flipannut minkä seurauksena hän lahtasi pari ihmistä ja muistaakseni myös itsensä.
Eli jos joku on liian hyvinvoivan oloinen niin se on liian hyvää ollakseen totta. Tulee patoutumia. Ehkä oma psyyke on rakentanut suojamuurin kaikkea negatiivista vastaan kunnes se murtuu ja ihmisen psyyke hajoaa kertaheitolla. Mielestäni ainakin osa heistä keillä ei vaikuta olevan ikinä huonoja päiviä ovat itsetunnoltaan heikkoja, tunnesäätelyn omaamattomia, epävarmoja teeskentelijöitä. Kuulostaa syyllistämiseltä mutta teeskentelijöitä ovat ainakin he keistä aistii että ne pitää kulissiaan yllä ja on vain näennäisesti menestyneitä elämissään.
On vahvuutta uskaltaa näyttää ja myöntää oma heikkoutensa sekä omat virheensä. Miksi sanotaan että hyvät ihmiset lähtevät aina ekana? No varmaan siksi koska tää maailma on hullu, pahuus ja moraalittomuus rehottaa ja jos oot hyvä tyyppi niin siinähän on ilmiselvä konflikti oman olemassaolosi vs. maailman tilan kanssa. "Kiitos" hulluille johtajilla että elämme hullussa maailmassa. Kiitokseni oli sarkasmia, muu ei tuossa viime virkkeessäni. Ihmiskunnan vuodattama veri on tahrautunut niiden käsiin. -💊-.
- Anonyymi
uletiton tehokas.. joo hyvin tulee kuav suoraa videotakin eri ruuytuihin, kokien vain toisaalta tsinkin ettäå tkohas kiihdytin kortti tuo onpi
- Anonyymi
Tänään botin vaikeustaso oli itsestään noussut. Se pelasi selvästi tavallista paremmin. Hävisin muutaman kerran ennen kuin sain kammettua siitä tämän voiton - https://lichess.org/YufSNu4l . Pelasin mustalla ja kun menin vuorolla 11. ratsulla f4:ään niin en edes huomannut että botti voisi syödä sen lähetillä. Niin siinä kävi ja se oli tavallaan virhe mun suunnaltani. Annoin sen jälkeen lähettiparini pois. Aattelin että siitä voisi kehkeytyä jotain hyvää kun keskittäisin sotilaani botin kuningasta vastaan. Poikkesin sotilaillani muutenkin shakin perusperiaatteista, nimittäin sotilaitani ei ollut kahdessa keskimmäisessä ruudussa. Kun heivaa kaksi keskimmäistä sotilastaan niin se muistuttaa Icelandic gambitia, mikä on hyvin suoraviivainen tapa pelata shakkia.
Botin ratsu d5:ssä oli monsteri mutta pystyin pitämään sen silti aisoissa. Vuorolla 22. oli todella hyvä että puskin sotilaani ylös enkä syönyt vastustajan sotilasta. Vuorolla 32. lähdin seikkailemaan kuningattarellani jolloin tiesin että peli voisi kääntyä miten päin tahansa. Vuorolla 39. mun täytyi olla todella tarkkana sillä jos olisin mennyt kuninkaallani e5:een niin botti olisi tehnyt shakin siirtymällä h8:aan, jolloin se olisi saanut syötyä kuningattarellaan kuningattareni ja voittanut pelin. Menin e6:een ja väistin luodin, Matrix-tyyliin.
Onneksi vuoron 46. päätteeksi botti ei voinut tehdä shakkia menettämättä kuningatartaan jolloin kuningattaret vaihdettiin. Sitä mä hainkin koska mulla oli kumminkin vielä lähetti. Peli päättyi hienoon shakkimattiin mun toimestani. Kuninkaani oli hyökkäävä nappula. Kuninkaat ovat kuin toisiaan hylkiviä magneetteja mitkä estävät toistensa etenemisen. Botin vaikeustaso oli tosiaankin noussut itsestään, epäilen että kyseessä on tekoälyn piilotettu oppimiskyky mikä on mahdollista ei-tyhjennetyn sivuhistoriani perusteella. -💊-.- Anonyymi
Nyt mä onnistuin hyvin mustalla - https://lichess.org/8NtyI5o3 . Vuorolla 14. se oli multa tietoinen valinta että olin valmis luopumaan lähettiparistani, sillä vastustajan ratsu oli kuitenkin niin vaarallinen ruudussa d5. Botti ei osannut näköjään puolustaa sotilastaan h4:ssä joten söin sen. Kuningattareni uhkasi shakkimattia ruudussa h1 minkä vuoksi botin täytyi lahjoittaa kuningattarensa lähettini vuoksi.
Vuorolla 29. botti yllätti mut ja se skarppasi siksi koska oli ensin mokannut kuningattarensa suhteen. Toisaalta se ei haitannut mua koska mulla oli silti tornipari vs. botin yks torni ja loppupeli olikin mulle silkkaa surffailua. Silloin kun on menossa shakin "end game" ja mulla on jäljellä tornipari niin oon parhaimmillani. Vielä kun johdin nappuloita niin ei edes maailman paras ihmispelaaja taikka paras botti olis voinut mahtaa mulle mitään siinä tilanteessa. -💊-. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt mä onnistuin hyvin mustalla - https://lichess.org/8NtyI5o3 . Vuorolla 14. se oli multa tietoinen valinta että olin valmis luopumaan lähettiparistani, sillä vastustajan ratsu oli kuitenkin niin vaarallinen ruudussa d5. Botti ei osannut näköjään puolustaa sotilastaan h4:ssä joten söin sen. Kuningattareni uhkasi shakkimattia ruudussa h1 minkä vuoksi botin täytyi lahjoittaa kuningattarensa lähettini vuoksi.
Vuorolla 29. botti yllätti mut ja se skarppasi siksi koska oli ensin mokannut kuningattarensa suhteen. Toisaalta se ei haitannut mua koska mulla oli silti tornipari vs. botin yks torni ja loppupeli olikin mulle silkkaa surffailua. Silloin kun on menossa shakin "end game" ja mulla on jäljellä tornipari niin oon parhaimmillani. Vielä kun johdin nappuloita niin ei edes maailman paras ihmispelaaja taikka paras botti olis voinut mahtaa mulle mitään siinä tilanteessa. -💊-.Aloin miettimään että oisin voinut siirtää kuningattareni g8:aan vuorolla 29., jolloin en ois menettänyt sitä. Botti olisi kumminkin aikonut ja nähdäkseni myös onnistunut siirtämään toisen torninsa h1:een enkä ois voinut puolustaa sotilastani h6:ssa. Olisin voinut hävitä pelin jos oisin yrittänyt säilyttää ahneena kuningattareni. Loppujen lopuksi vain voitolla on väliä eikä tyylipisteitä jaeta. -💊-.
- Anonyymi
Itse pelaan mielellään sellaisten pottien kanssa, jotka ovat tasolla 2300 tai parempi. Niitä vastaan useimmiten häviää, mutta yskittäinen voitto voi tulla nopeasti, jos kykenee keskittyvääm peliin kunnolla.
Tällaisia botteja on esim. chess.com sivustolla.- Anonyymi
Kokeilin pelata ja oli kyllä liian vaikeaa. Chess.comin pelilaudan layout/ulkonäkö on mulle sen verran vieras että se vaikeuttaa osaltaan pelaamistani. -💊-.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokeilin pelata ja oli kyllä liian vaikeaa. Chess.comin pelilaudan layout/ulkonäkö on mulle sen verran vieras että se vaikeuttaa osaltaan pelaamistani. -💊-.
Pelilautaa voi muuttaa asetuksista haluttuun. Siellä on myös helppoja botteja ihan vahvuudennmukaisesti valittavissa. Ja taitaa olla ns. valmentavia bottejakin.
- Anonyymi
shakki-peli on jooh voi olla vaarivaakin,mugga jos nos jos yutrhauttaa niin syö toisia napploita..
joku oikeasti.. joku myyjätyttöjoku Julia kai nimijokulähikaupassa. - Anonyymi
Ihminen hyötyy mitä enemmän nappuloita syödään laudalta, jos vastassa on tarpeeksi vaikea botti. Jos kuningattaret saa vaihdettua ja vielä lähettiparin (eli vähintään toisen lähetin vastustajalta) niin se suosii ihmistä, ainakin minua. Taas yksi peli ja mustalla - https://lichess.org/MS7cC5Vc . Vuoroilla 26. - 28. keskitin nappuloitani F-linjalle. Pelasin "unorthodox"-tyylisesti koska lähdin hyökkäämään kuninkaan puoleni sotilailla. Se sopii mulle.
Osasin kalkuloida etukäteen että saisin syötyä vastustajan lähetin tornillani vuoron 39. jälkimainingeissa. Vastustajan sotilas pääsi ylös mutta onneksi pelasin siirtoni oikein. Lähettiparini hoiti homman ja säilyi koko ottelun loppuun asti. Suojasivat ylhäällä olevaa sotilastani. Jälleen peli meni siten että oma kuninkaani oli paljon aktiivisemmin laudalla kuin vastustajan kuningas. Netin mukaan tuon botin vaikeustaso olisi vain noin 1500 mutta on se kyllä hieman sitä vaikeampi, sanoisin 1700. Tällä kertaa voitin sen sekä valkoisella että mustalla ensiyrittämällä, mikä on hyvä merkki. -💊-. - Anonyymi
minua on vähän koukuttanut shakin to chessmaster, tekisi mieli ottaa aina uusi peli
- Anonyymi
Se on kyllä koukuttavaa silloin kun se kiinnostaa. Itse pelatessani mulle riittää että voitan tietyllä tasolla sekä valkoisella että mustalla ja se on sit siinä. On pidettävä mielessä että on huolestuttavaa jos siitä muodostuu pakkomielle. Shakki on vähän niinkuin lautapeli vaikka sitä arvostetaankin paljon enemmän muihin lautapeleihin nähden. Ehkä se koukuttaa joitain ihmisiä videopelien tapaan. Shakki on silti pienempi paha kuin vaikka räiskintäpelit. Räiskintäpelit sopivat sotilaille.
Sopivin aloitus mulle on Queen's pawn, Mason variation. Tämä on oikeastaan yleisin keinoni aloittaa peli nykyään. Jotkin aloitukset on tarkoitettu valkoiselle, jotkin mustalle. Muita hyviä aloituksia ovat Bishop's opening, Alapin's opening, Icelandic gambit (kun pelaa mustalla), Slav defence (mustalla). Kannattaa opetella sellainen hyökkäys kuin Fried liver attack. Tässä on Siberian trap kun pelaa itse mustalla - https://www.youtube.com/watch?v=0N4mpFP5oyw . Nyt on lokakuun loppu eli Halloween gambit on ajankohtainen asia - https://www.youtube.com/watch?v=Ce219v1r-Gk .
Mun mielestä shakkilaudan heikoin kohta on kuninkaan vieressä olevan lähetin edessä oleva sotilas. Eli kun pelaat valkoisella niin oma heikkouskohtasi on ruudussa F2 ja mustalla vastaava on ruudussa F7. Siihen kannattaa usein tähdätä omilla nappuloilla. Ratsu, lähetti ja kuningatar voivat saada aikaan tuhoa kun keskittää hyökkäyksensä siihen ruutuun. Fried liver attack keskittyy juuri tuohon. Joskus vastustaja voi tarkoituksellisesti uhrata joko ratsunsa tai lähettinsä syödäkseen sotilaan heikkousruudusta.
Joskus netissä joku random ihminen uhrasi lähettinsä mua vastaan ja voitti mut. Se oli selvästikin harjoitellut sitä hyökkäystä erikseen. Yksi keino on blokata vastustajan lähetti siirtämällä keskellä olevan sotilaan vain yhdellä ruudulla ylöspäin. Leikitään että pelaat itse mustalla. Vastustaja siirtää lähettinsä C4:ään ja aikoo uhrata lähettinsä kun se syö sotilaasi ruudusta F7. Tähän voi vastata siirtämällä sotilaansa ruutuun E6. Riippuu toki tilanteesta, sillä jos sotilaansa on jo ehtinyt siirtää ruutuun E5 niin tämä ei ole enää siinä vaiheessa mahdollista.
Kun siirtää ratsunsa sen heikon sotilaan yläpuolelle pelin alussa, niin yleensä se on oiva puolustava nappula. Se vartioi ruutuja joihin vastustajan kuningatar haluaisi mennä. Pelin alussa vastustaja voi hyökätä ratsullaan ja lähetillään heikkoon sotilaaseen minkä voi blokata siirtämällä reunimmaista sotilastaan yhdellä ruudulla ylöspäin. Ratsunsa voi siirtää heikon sotilaan yläpuolelle sijoittamisen sijaan laudan reunalle mutten itse pidä siitä. Yleensä se on huono ruutu ratsulle.
Bird's opening on hyökkäävä ja vastustajaa triggeröivä aloitus missä siirrät heti pelin alussa heikon sotilaasi kaksi ruutua ylöspäin. Tämä voi toimia ihmisiä vastaan sillä useimmiten tätä aloitusta ei pelata. Mielestäni heikkousruudun sotilasta ei kannata siirtää ainakaan ennen kuin on saanut oman kuninkaansa turvaan mutta sen sijaan kuningattaren puolen vastaava lähetin edessä sotilas kannattaa siirtää ylös, mieluiten niin että pystyt syömään vastustajan sotilaan sillä saadaksesi sotilaillesi kunnon keskuskontrollin. -💊-.
- Anonyymi
Kokeilin chess.comissa pelata 1800 bottia vastaan. Vaikka peli näytti välillä muuten hyvältä niin silti kone sai päihitettyä minut. Kokeilin tasolla 1700 ja voitin. Ensin voitin valkoisella ja pelityyli oli Scandinavian defence: Modern variation. Sitten voitin tasolla 1700 pelatessani mustalla ja tämä on se peli - https://lichess.org/pZ8wzJ2G . Gambit oli nimeltään Caro-Kann Defense: Advance, Van der Wiel Attack. Onneksi siirsin kuninkaani syrjään, kauas vastustajan hyökkäävästä ratsusta. Vuorolla 17. botti uhkasi shakkimatilla mutta puolustin sitä hyökkäämällä sotilaalla C5:een. Sen jälkeen pelasin niin sanottuja pakotettuja linjoja kun onnistuin syömään botilta ilmaiseksi arvokkaan nappulan. -💊-.
- Anonyymi
Nyt voitin botin 1800-tasolla. Tässä peli mustalla - https://lichess.org/RI0vRd5J . Linjan nimi oli Ruy López Opening: Cozio Defense. Alun puolustukseni ratsuilla on mulle tuttua eli botti ei päässyt yllättämään mua. Nyt olen tyytyväinen. Pitänee joskus jatkaa tasolla 1900. -💊-.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt voitin botin 1800-tasolla. Tässä peli mustalla - https://lichess.org/RI0vRd5J . Linjan nimi oli Ruy López Opening: Cozio Defense. Alun puolustukseni ratsuilla on mulle tuttua eli botti ei päässyt yllättämään mua. Nyt olen tyytyväinen. Pitänee joskus jatkaa tasolla 1900. -💊-.
Voitin tasolla 1900. 2000 on nimeltään expert. 1900 on advanced. Ei ole mahdotonta voittaa bottia vaikka useimmiten häviää sille. Jokin Fried liver attackingin ja Alapin openingin yhdistelmä lienee paras. Kun valkoisella pelaa niin jos saa ratsunsa g5:een, lähettinsä c4:ään ja kuningattarensa b3:een mitkä kaikki tähtäävät ruutuun f7, niin onnistuessaan se olisi mahtava hyökkäys. Vastustajan ratsu menisi herkästi a5:een eli sitä ennen oma sotilas olisi siirrettävä a3:een tai a4:ään. -💊-.
- Anonyymi
Evolvoiduin 💪. https://lichess.org/f16VdKgX . Pelasin valkoisella. Aloitinkin King's pawnilla enkä Queen's pawnilla. Gambit oli nimeltään Sicilian defense, closed variation. Yritin Fried liver attackia mikä muuntui nopeasti toisenlaiseksi peliksi. Voisin jauhaa tuota Fried liveriä kunnes hallitsen sen ylihyvin. Tää peli meni silti tosi hyvin. Puskin sotilaitani ylöspäin ja sain botin nappulat mottiin laudan vasemmalla laidalla. Ratsuni oli laudan ylivoimaisin nappula ruudussa b6.
Viivyttelin sillä vastustajan tornin syömistä koska mulla oli varaa siihen. Botti selvästikin pelkäsi lähettiäni ruudussa c4 ja söin sen pari sotilasta en passant-tyylillä. Ratsulla royal fork vuorolla 44. eikä mun tarvinnut edes syödä sen kuningatarta koska tein saman tien voittosiirron sen sijaan. -💊-. - Anonyymi
Taas shakkia, on kieltämättä hyvä ja vaativa peli.
- Anonyymi
Indian game, mustalla - https://lichess.org/UMwnnCcC . Ristin tuon pelini King's attackiksi, sillä kuninkaani teki uroteon hyökkäysmielessä. Keskuskontrollini onnistui. Peli kulminoitui d5 puolustamiseen. Vuorosta 37. lähtien kuninkaani alkoi lähestymään botin ratsua ja lopulta söi sen. Yleensä kuninkaallaan ei kannata lähteä metsästämään vastustajan ratsua laudan reunalta koska siihen ei ole aikaa. Nyt oli.
Vuorolla 41. botti yritti sekoittaa pakkaa siinä kuitenkaan onnistumatta. Vuorolla 43. optimaalinen siirto olisi ollut mennä ratsullani g6:een. Pelasin kuitenkin varman päälle koska sotilaani olisi ollut heikko ruudussa g7. Ajatuksena oli käyttää vastustajan sotilasta blokkina ruudussa g6 eli jättää se eloon. Tilanteessa missä tietää voittavansa ei tarvitse pelata täydellisesti. -💊-.
- Anonyymi
Chess.comissa tasolla 1800 valkoisella - https://lichess.org/CbQVYkP4 . Nimeltään Sicilian Defense: Delayed Alapin Variation. Vastustajan sotilasstruktuuri kärsi pahoin tuossa ottelussa. Tää on sama taso paitsi mustalla - https://lichess.org/1aG4JIS9 . Nimeltään Sicilian Defense: Nyezhmetdinov-Rossolimo Attack. Hyvä että se onnistui kun Nyezhmetdinov mainittiin. Se ei ollut virallisesti edes grand master vaikka oikeasti olikin tosi hyvä. Ilmeisesti poliittiset syyt taustalla Neuvostoliitossa. -💊-.
- Anonyymi
Halloween gambit 🎃, Vienna Game: Frankenstein-Dracula Variation 🧟♂️🧛♂️, Alien gambit 👽. Jänniä pelien nimiä 😅. Joskus harvoin mulle on muodostunut tuo keskimmäinen gambit ja hyvällä menestyksellä. -💊-.
- Anonyymi
mutta niin shakki tai peleissäkin missä jotain 3D-grafiikkaa, enain käyttäisin AMD Radeonia ja sitten käytännössä nVidian kiihdyttimiä.
- Anonyymi
pelannut tuota:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chessmaster_9000
ruwrtsrujööb eu oakhi ayta his hiraub gaysjaa ha oekuö syybburrwkwnassa rtrrlhwbjub jabssa,
tyttöjen kanbssa jorain jännää opeliä.- Anonyymi
Gandalf kansikuvassa 🧙♂️. Perehdyin Alien gambitiin ja loin gambitin sommitelman valkoisella. Vedin siirtoja välillä takaisin kunnes voitin - https://lichess.org/Uj0E3SIN . Omituinen peli kaiken kaikkiaan. -💊-.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Gandalf kansikuvassa 🧙♂️. Perehdyin Alien gambitiin ja loin gambitin sommitelman valkoisella. Vedin siirtoja välillä takaisin kunnes voitin - https://lichess.org/Uj0E3SIN . Omituinen peli kaiken kaikkiaan. -💊-.
Tässä Vienna gamen variaatio - https://lichess.org/E2KQieuP . Olisi pitänyt heti syödä kuningattarellani vastustajan kuningatar pelin loppuvaiheessa. Jätin pelin kesken koska tarkoituksenani oli demonstroida että tolla systeemillä voi voittaa. Tää oli Halloween gambit mutta käytin paljon engineä apunani - https://lichess.org/dTwnxt1o. Tuo peliyhdistelmä sopii ilmeisesti vain erityisen hyville pelaajille. -💊-.
- Anonyymi
"H4 - Grischuk move." - Agadmator. Kyllä mä sitä agaa joskus seurailin mutta se sitten vaan jotenkin jäi. Jos pelaat valkoisella Fried liver attackia niin tää linja on ihan bueno - Italian Game: Knight Attack, Polerio, Bishop Check Line. Tässä on sen analyysi - https://www.chess.com/openings/Italian-Game-Knight-Attack-Polerio-Bishop-Check-Line . Käytännössä siis jos botti menee sotilaallaan c6:een ja syöt sen sotilaallasi menemällä d5:stä c6:een niin botti syö sen menemällä sotilaallaan b7:stä c:een. Joudut peruuttamaan lähetilläsi jolloin vastustaja yrittää vastahyökätä. Sen sotilasrakenne on tällöin kuitenkin sekaisin jolloin sillä olisi yksinäinen sotilas a-linjalla sekä c-linjalla. B-linjalla d-linjalla sillä ei olisi tällöin yhtään sotilasta. -💊-.
- Anonyymi
Ja tosiaan sulla on yks sotilas enemmän kuin vastustajalla tuossa tilanteessa eikä vastustajalla ole muuta kompensaatiota kuin yrittää saada vastahyökkäys aikaiseksi. Sen voi helposti nullifioida syömällä vain ristiin nappuloita vastustajan kanssa. -💊-.
- Anonyymi
Taso 2000 valkoisella. Voitto. Tässä peli - https://lichess.org/IrP1m2WG . Taso 2000 on todella brutaali. Mun piti pelata kauan sitä vastaan ennen kuin voitin sen. Tason 1900 ja 2000 rajamaasto on tällä hetkellä mun tasoni yläraja. Peli oli Caro-Kann defense ja toi oli silti selvä voitto mulle. Kun vaihdoin kuningattaret veks laudalta niin homma oli siinä.
Tykkään puskea a-linjan sotilastani ylös, etenkin silloin kun asetan lähettini ruutuun c4 ja vastustaja yrittää syödä sen ratsullaan siirtymällä a5:een. Lähettini pääsee tällöin turvaan ruutuun a2. Clairebottia vastaan pusken reunimmaisia sotilaita vain ruudun kerrallaan ylös mutta näillä vaikeammilla tasoilla on puskettava 2 ruutua ylös. Lisäks Clairea vastaan aloitan Queen's pawnilla mutta vaikeammilla tasoilla King's pawnilla. -💊-.- Anonyymi
Nyt voitin jopa mustalla tasolla 2000. https://lichess.org/9mkPOQJw . Peli oli nimeltään King's Indian attack. Tein suoranaisen pelitempoani jarruttavan virheen vuorolla 18. kun en ollut varma pystyinkö tekemään castlingin eli linnoituksen kuninkaani ja tornini välillä vai en. En näköjään voinut ja halusin olla pelin hengen mukainen sillä jos kosket kuningastasi irl laudalla niin sitä on tällöin myös siirrettävä. Tein samoin. No, silti lopulta voitin. Kun molemmilla oli vain lähetit jäljellä niin tällöin tasapelin riski on aina suuri.
Hoidin kuitenkin homman, sillä vuorolla 38. nollasin botin lähetin. Mustalla on aina vaikeampaa pelata kuin valkoisella mutta onnekseni olen suhteellisesti arvioituna ehkä jopa parempi mustalla kuin valkoisella pelatessani. Mun tarvi pelata paljon vähemmän pelejä voittaakseni mustalla verrattuna kun pelasin valkoisella. Counter attack sopii mustalla pelatessa mikä on mieleeni, fifassakin. Fifassa on silti oltava ainakin melkein yhtä paljon pallonhallintaa kuin vastustajan botilla, useimmiten enemmänkin kuin 50 % jotta syntyy tulosta. -💊-.
- Anonyymi
Clairea vastaan valkoisella. Kun pelailin chess.comissa bottia vastaan niin käytin jo epäonnistuneissa otteluissani takautuvasti pelin kulun siirtoja. Pyysin siis apua mikä olisi ollut paras siirto missäkin tilanteessa. Se auttoi hahmottamaan kuinka pelata shakkia entistä paremmin. Tempo ja hyvien nappuloiden liikuttelu on kaikkein tärkeintä. Ehkä se oppimiseni näkyi tässä Clairepelissä - https://lichess.org/wordXnuV .
Kesti hetken ennen kuin hokasin että munhan täytyi alkaa hyökkäämään h-linjani kautta avaamalla se. Linnoitin kuninkaani aiemmin siihen kulmaan mikä sekoitti pakkaa. Ps. Näköjään yhdestä tuoreesta aloituksestani ei pidetty. Perjantai-ilta, so what's the problem 🤷♂️? Väitän olevani autisti eli mun kieltämiseni on r*sismia autisteja kohtaan ☝️. -💊-.- Anonyymi
Mustalla, oli sekavaa. https://lichess.org/YgXWUTn4 . Vastustaja ylensi sotilaansa lähetiksi mutta leikin että se oli kuningatar. Siksi söin sen. Kun sen ratsu söi mun tornin niin se oli multa virhe. Samoin ylhäällä keskellä oli multa virhe kun botti söi sotilaalla tornini. Mun ois pitänyt syödä ees sen sotilas sillä tornillani ennen kuin se tuli syödyksi. Mietin siirtojani vain vähän aikaa niin näin siinä käy. Mut voitto mikä voitto kumminkin. Siitä chess.comin tietokoneanalyysista on todellakin hyötyä koska pelaan hyökkäävämmin ja kokonaisuudessaan paremmin. Tää on riskialttiimpi tapa pelata eli häviöitäkin tulee. Tasureita ei juurikaan tule, niitä inhoan. -💊-.
- Anonyymi
No ny mä harjoittelin sitä lempilinjaani/gambitiani valkoisella ja tasolla 2000. Tällaisen kyhäelmän sain aikaiseksi - https://lichess.org/bfpTeB2F . Käytännössä se linja on vuoron 7. päätteeksi muodostunut. Mustalla on toki lähettipari ja vastahyökkäys tulilla sen päätteeksi mutta valkoiselle riittää että se syö kaikki nappulat ristiin. Valkoisella ei kannata linnoittautua kuninkaan puolelle ja vastustajan ratsua on syytä kontrolloida omalla sotilaallaan. Tykkään siitä että pusken tuossa tilanteessa d-, ja f-linjani sotilaita yhdellä ruudulla ylöspäin.
Onnistuin linnoittautumaan kuningattaren puolelle mikä on oikein hyvä juttu. Kun söin lähetilläni vastustajan lähetin niin peli oli kutakuinkin mun hallussa. Tossa oli se hyvä puoli että söin sen sotilaan c-linjalta jolloin se menetti keskuskontrolliaan eikä voinut sen myötä enää päästä sillä sotilaallaan d-linjalle syömällä jonkin nappulani siitä. -💊-.- Anonyymi
Valkoisilla peli johtaa vahvaan asemaan ja varmaankin sillä voittaa heikomman vastustajan.
Jos musta kuitenkin pelaa oikein, valkoisen kahden sotilaan etu ei riitä voittoon, vaan musta saa vaarallisen hyökkäyksen. Ihan kiinnostava asema kuitenkin valkoiselle syntyy jatkossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valkoisilla peli johtaa vahvaan asemaan ja varmaankin sillä voittaa heikomman vastustajan.
Jos musta kuitenkin pelaa oikein, valkoisen kahden sotilaan etu ei riitä voittoon, vaan musta saa vaarallisen hyökkäyksen. Ihan kiinnostava asema kuitenkin valkoiselle syntyy jatkossa.Mikään positio ei ole aukoton. Vastustajan lähettipari on vaarallisimmillaan silloin kun sotilaita puuttuu enemmänkin laudalta. Joskus pelasin siten että aloin siirtämään kolmea reunimmaista sotilastani ylöspäin vasta myöhäisessä vaiheessa peliä. Se oli solid strategia.
Molemmilta laidoilta siis kolme reunimmaista sotilasta eli yht. 6 sotilasta. Pitäisi ehkä palata siihen pelityyliin ja pelata joko Fried liver attackia tai Icelandic gambitia. En muista Scandinavian defensen detaljeja mutta sekin on mahdollinen strategia. -💊-.
- Anonyymi
Välillä on mukavaa testata hyökkäyspeliään helppoa bottia vastaan. Nyt pelasin mustalla näin - https://lichess.org/3VYCVfNF . Se oli leikittelyä. Oisin voinut syödä pelin alussa ratsullani vastustajan sotilaan ruudusta f2, jolloin botti olisi joutunut siirtämään kuningatartaan ja oisin syönyt ratsullani sen tornin. Tosin tuolla tasolla botti voi pelata vaikka kuinka epäoptimaalisesti eli tuskin olisi siirtänyt kuningatartaan, jolloin olisin syönyt sen ratsullani. Laskelmoin vuorosta 5. vuoron 7. loppuun kuinka peli tulisi kehittymään, ennakoivasti siis. Vuoron 8. lopussa mulla oli täydellinen kontrolli ruudusta f2, mikä on mielestäni ihannetilanne shakissa. Sen kuningas oli tietysti aivan ulapalla siinä vaiheessa.
Toi pelityyli on tehokas sillä vaikka botti olisi blokannut hyökkäykseni pelin alussa, olisi se joutunut joko siirtämään ratsunsa h3:een mikä on ratsulle yleensä huono ruutu tai sitten botti olisi joutunut puskemaan sotilaitaan pikkuhiljaa menettäen samalla pelitempoaan ja heikentäen puolustustaan. Vastustajan ratsu h3:een olisi johtanut siihen että mun ois kannattanut mennä kuningattarellani f6:een. Botti olisi tällöin voinut puolustautua siirtämällä sotilaansa f2:sta f3:een mutta sitten oisin voinut siirtää ratsuni e3:een jolloin vastustaja olisi joutunut vaihtamaan lähettinsä ratsuuni. Mulle olis jäänyt lähettipari ja sille ei, mikä ois sinänsä edullinen tilanne mulle.
Se ois voinut mennä lähetillään ruutuun g5 uhkaamaan kuningatartani ruudussa f6. Oisin luultavasti siirtänyt kuningattareni turvaan ruutuun e6, jolloin kuningattareni olisi suojannut ratsuani. Sen jälkeen olisin puskenut kuninkaan puoleni sotilaita häiritäkseni vastustajan nappuloita. Botti ois voinut siirtää lähettinsä g5:stä h4:ään ja lopulta g3:een, jolloin se olisi ollut hyvä puolustusnappula. F-linjan sotilaani puskeminen ylöspäin ois kuitenkin voinut häiritä sen lähettiä. -💊-. - Anonyymi
jaa shakkia jälleen pidän kyllä pelistä kovin paljonkin vaan nyt ei ole ollut aikaa pelailla.. niin pelaan yleensä tuolla Chessmaater 9000
- Anonyymi
Pelasin mielenkiintoisen pelin valkoisella. https://lichess.org/9ouFKhD4 . Heti pelin alussa botti sekoitti pakkaa kuningattarellaan. Kuningattaren laudalle tuominen heti pelin alussa on yleensä epäsuotuisaa, kuten lopulta tässäkin pelissä. Jännää miten yhdessä järjestelmässä väitetään tuon olevan Sicilian defence: Closed variation ja kuitenkin toisaalla on ilmoitettu Caro-Kann defence. Riippuu ilmeisesti siitä kuinka pitkälle siirtoja on analysoitu että mikä pelinavaus onkaan kyseessä.
Defence on jännä sana kuten myös colour, sillä amerikan ja brittien englannissa ne kirjoitetaan eri tavalla. Defence vs. defense ja colour vs. color. Muitakin sanoja piisaa. Tossa pelissäni menin nappulan häviölle mutta sotilaiden lukumääräni kompensoi sitä. Mielenkiintoista että vaikka olin häviöllä tornin ja lähetin niin silti voitin ylös puskettujen sotilaideni ansiosta :). -💊-.
- Anonyymi
Tää on testi, toimiiko sivusto normaalisti vai ei. Mielenkiintoisimmat pelini ovat Clairebottia vastaan. Valkoisella - https://lichess.org/c4EFcLqk . Peli oli liian monimutkainen joten kerron vain että jahtasin botin kuningasta kun olin nappulan vajaalla sitä vastaan. 69 vuoroa 🤭. Olenko aikuinen miesvauva näiden settieni perusteella? USA:n presidentti elekielineen = Kaikkien miesvauvojen ruhtinas. Eli tää 👌. -💊-.
- Anonyymi
Lyhyehkö voittopeli valkoisella - https://lichess.org/4F6hgcsO . Ensin pelini oli tasapaksua kunnes huumasin itseni kahvilla ja pelasin tuon linkkini pelin ☕️💪. Yritin treidata vastustajan kuningattaren omaani sillä se mahdollisti kuninkaani turvaan saattamisen ja olisin ollut paljon edellä nappuloiden kehityksessä. Jos olisin mennyt lähetilläni d3:een vuorolla 7. niin oisin silti voinut linnoittautua kuninkaallani vaikka botti olisi mennytkin kuningattarellaan g4:ään.
Kun söin ratsullani sen lähetin niin olin tavallaan jo voittanut pelin. Sen kuningatar vieläpä blokkasi oman sotilaansa ruudussa e6, mikä hidasti botin pelinkehitystä. On todella tärkeää että omat nappulat ovat aktiivisesti sijoittuneina laudalla ja että vastustajan nappulat ovat motissa/poissa pelistä. Tällöin ei haittaa vaikka olisi ratsun tai lähetin vajaalla vastustajaa vastaan jos pystyy kontrolloimaan peliä. -💊-. - Anonyymi
Chess.com tasolla 1800 bottia vastaan. Olin valkoinen. Suorastaan jumalallista shakkia ottelun loppua kohti. https://lichess.org/jSpCFbB1 . Oon huomannut että tason 1700 ja 1800 välillä on jokseenkin eroa vaikeustasossa. 1700 on olennaisesti anteeksiantavaisempi taso. Riippuu tietysti omista skillseistä kuinka vaikeustasot suhteutuvat kuhunkin pelaajaan. Jälleen Caro-Kann.
Caro-Kann Defense: Exchange Variation. Pärjään bottia vastaan hyvin silloin kun pelataan Caro-Kannia. Vuoro 21. oli ratkaiseva koska jos olisin pelannut epähuomiossa niin vastustaja olisi tehnyt ratsullaan tuplaforkin kuningattareeni ja torniini eli syönyt sen myötä tornini. Vuorolla 22. hyödynsin ratsullani sitä että vastustajan sotilas oli "pinned" kuninkaansa vuoksi. Matsin lopun sommitelma ja etenkin ratsuni oli kaunista katseltavaa ☺️. -💊-.- Anonyymi
Ensin sen sotilas oli vain välillisesti pinned / naulittu ja sen jälkeen vasta varsinaisesti. Välillisesti siksi, koska kuningattareni oli uhka jos se olisi päässyt h8:aan jolloin olisin voittanut samantien. Botti ennakoi kuninkaallaan ratsuni siirron f6:een. Se ois voinut yrittää tehdä tilaa kuninkaalleen ja paeta kohti laudan vasenta laitaa mutta oisin silti voittanut pelin. -💊-.
- Anonyymi
Trompowsky attack, mustalla 1800 - https://lichess.org/kGIfAd0A . Botti menetti lähettiparinsa heti pelin alussa vaikka saikin sotilasstruktuurini hieman sekaisin. Puskin silti heti ylimääräisen sotilaani ylöspäin f-linjalla, sillä se on mielestäni siinä tilanteessa oikea strategia. En ymmärrä miten botti mokasi niin pahasti vuorolla 12. kun se ei vain syönyt ratsullaan ratsuani. Kostoksi siitä tein ratsullani triplaforkin sen kuningattareen sekä tornipariin. Sain nitistettyä ratsullani sen tornin ja myös sotilaan.
Pelkäsin mokanneeni siten että lähettini olisi jäänyt ansaan ja vastustajan kuningattaren syömäksi. Hoidin kuitenkin tilanteen. Yritin vaihtaa kuningattaret toisiinsa mistä botti ei pitänyt. Lopulta kuitenkin onnistuin siinä. Annoin botin tahallaan syödä tornini vuorolla 31. koska näin kuinka vaarallisen sotilasrykmentin saisin aikaiseksi. Loppupeli oli mulle helppo. -💊-. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trompowsky attack, mustalla 1800 - https://lichess.org/kGIfAd0A . Botti menetti lähettiparinsa heti pelin alussa vaikka saikin sotilasstruktuurini hieman sekaisin. Puskin silti heti ylimääräisen sotilaani ylöspäin f-linjalla, sillä se on mielestäni siinä tilanteessa oikea strategia. En ymmärrä miten botti mokasi niin pahasti vuorolla 12. kun se ei vain syönyt ratsullaan ratsuani. Kostoksi siitä tein ratsullani triplaforkin sen kuningattareen sekä tornipariin. Sain nitistettyä ratsullani sen tornin ja myös sotilaan.
Pelkäsin mokanneeni siten että lähettini olisi jäänyt ansaan ja vastustajan kuningattaren syömäksi. Hoidin kuitenkin tilanteen. Yritin vaihtaa kuningattaret toisiinsa mistä botti ei pitänyt. Lopulta kuitenkin onnistuin siinä. Annoin botin tahallaan syödä tornini vuorolla 31. koska näin kuinka vaarallisen sotilasrykmentin saisin aikaiseksi. Loppupeli oli mulle helppo. -💊-.Laskin että siirsin putkeen kuus siirtoa samalla ratsullani ennen kuin vastustaja pisti sille stopin 😅. Hyvä saldo, 1 torni ja 1 sotilas yhestä ratsusta. "Hirn" 🐴. Tääkin on yks 🦄. -💊-.
- Anonyymi
Tällästä tänään - https://lichess.org/ymsJzWfv . Valkoisella, 1800. Gambit nimeltään Scotch Game: Schmidt Variation. Pidän tuosta, sillä sain sekoitettua botin sotilasrakennetta ja brute forcella voitin lopulta pelin. Mielikuvitukseni on viimeöisen kaljoitteluni vuoksi matalammalla tasolla kuin yleensä. Silti tuo on varmaa ja hyvää peliä. Solid moves, solid game 🙏. Vuorolla 22. koin että mun kannatti syödä lähetilläni botin lähetti.
Pelin alussa oli hyvä että treidasin kuningattaretkin veks laudalta. Botti osaa yleensä hyödyntää kuningattarensa ja lähettiparinsa paremmin kuin ihminen. Oon silti suht hyvä pelaamaan kuningattarellani. End game oli mulle oikein mieluinen, sillä joko yks torni molemmilla tai sitten tornipari on mun juttuni end gamessa. Tein pieniä asioita oikein kuten vuorolla 33. siirtämällä sotilastani. Se vei tempoa botin tornilta, sillä sehän ei voinut siirtyä sen myötä ruutuun g4 uhkaamaan sotilastani ruudussa g2. Sotilaani suojasi ruutua g4 kun siirsin sen h3:een. -💊-.- Anonyymi
Mustalla, 1800 - https://lichess.org/eizq9tMr . Oli tosi vaikeeta pärjätä bottia vastaan kun se aloitti King's pawnilla. Päädyin sitten Caro-Kanniin. Osaan näköjään pelata sekä Caroa vastaan että itse Carolla. Pelin nimi oli Caro-Kann Defense: Two Knights Attack. Toi oli multa juuri sitä kuningattaren oikeaoppista siirtelyä mistä edellä mainitsin. Agadmator puhuu centralize the queenistä eli kuningattaren keskittämisestä strategisesti laudan keskelle. Pystyin siihen. Sen sijaan botin kuningatar oli aivan poissa pelistä. Yleensä fortressit oman kuninkaan ympärillä ovat murrettavissa mutta tällä kerralla kuninkaani, lähettini sekä sotilaani hoitivat homman botin kuningatarta vastaan.
Agadmator on siinä väärässä että me pelaajat emme mukamas ole pawn grabbereita. Kyllä mä ainakin oon koska jokainen vastustajan nappula on uhka. Olin vuoroilla 36.-37. pawn grabber. Vielä kun vastustajan kuningatarkin on laudalla niin ylös pusketut sotilaat ovat huippuvaarallisia yhdistettynä kuningattareen. Pakotin kuningattarien treidaukset ja kuningattareni suojasivat mua botin kuningattaren häiritseviltä shakkiyrityksiltä. -💊-.
- Anonyymi
Valkoisella perusharjoittelua. https://lichess.org/82iePnD4 . Heti botin ensimmäinen siirto vaikutti pelivalintoihini. Hylkäsin ajatuksen fried liver attackista koskien ruutua f7. Sekoitin kuitenkin pakkaa sillä päätin hyökätä sen peilikuvaan, c7:ään. Annoin vastustajan syödä minut jotta sain itselleni pelitempoa sen kustannuksella. Kun kuningattaret olivat pois pelistä niin hahmotin molempien ratsujeni potentiaalin. Vastustajalla oli vaikeuksia puolustaa sekä c7:ää että f7:ää ratsujeni vuoksi.
Vuorolla 28. uhrasin tahallaan lähettini mutta sain syötyä siitä hyvästä botin sotilaan, sen ratsu joutui siirtymään epäedullisempaan ruutuun ja sain syötyä tornillani ilmaiseksi sen sotilaan. Olin arvokkaan nappulan edellä joten lähettini poismeno ei haitannut. Vuorolla 39. olin täysin tyytyväinen että treidasin tornini botin ratsuun sillä tiesin että end game olisi mulle lastenleikkiä. Mitä tästä opimme? Opimme sen, että vastustajan lähetin edessä oleva sotilas voi olla heikko ei vain kuninkaan puolella, vaan myös kuningattaren puolella. -💊-. - Anonyymi
Minä pelaan joskus eli monestikin tuota Chessmaster 9000 on hauskakin peli joku vastustaja nainen Petra, nimi ja kuva se häviää aina kun ei suojele nappuloitaan...
Voin aina vaihtaa haastavampaan ylöspäin listalla, kuka seuraava uhri.- Anonyymi
Helppojakin vastustajia vastaan kannattaa pelailla välillä sillä niitä vastaan voi hioa omaa hyökkäyspeliään. Vaikeilla tasoilla ottelut ovat tasaisempia ja joutuu helposti puolustuskannalle. Sopivin on taso missä tulee sekä voittoja että häviöitä. Häviöt jäävät helpommin mieleen mun mielestäni eli niistä oppii tehokkaammin kuin voitetuista peleistä. Tänään aiemmin mainitsemani fried liver attackin peilikuvan nimi voisi olla Fried Liver Attack: Mirrored Variation. Keksin sen omasta päästäni.
Jos itse pelaa mustalla ja valkoinen aloittaa Queen's pawnilla eli d4 niin siirrän mustalla vasemmanpuoleisen ratsuni f6:een. Toinen vaihtoehto on passiivisempi mutta mielenkiintoinen eli että siirtää sotilaansa ratsun sijaan ruutuun d6. Sen jälkeen jos botti pelaa kannaltasi sopivasti niin voit siirtää toisen sotilaasi ruutuun c5. Se on kuin käänteinen Alapin mustan kannalta. -💊-.
- Anonyymi
tuossa linkki tuohon chessmaster 9000 -peliinkin:_
https://en.wikipedia.org/wiki/Chessmaster_9000
Eli minkälinen onpi- Anonyymi
Kuinka vaikeita tasoja siinä on? Onko 2500 luokkaa vai enemmänkin? Välillä youtubessa tapaa ihminen vs. botti ja hiljattain maailman parhaat ovat striimanneet pelanneensa tasoa 4000 vastaan. Niitä vastaan ei ole mitään saumaa jos yrittää. Tietty pelilinja täytyisi osata täydellisesti ulkoa jotta saisi niukan voiton. Taso 3000 on supervaikea eli 4000 on pakko olla mahdoton muille kuin sanotaan maailman top 5-pelaajille. Taas yksi peli valkoisella - https://lichess.org/l3zFTAjQ .
Siirsin sotilaani ruutuun a4, jotta voisin siirtää lähettini ruutuun c4. Vastustajan ratsu voisi silloin mennä ruutuun a5 ja hyökätä lähettiini c4:ssä, mutta voisin tällöin paeta lähetilläni ruutuun a2. Fried liver attack pysyisi tällöin päällä minun toimestani. Ottelun alussa botti olisi ilmeisesti hävinnyt lähettinsä joten se päätti uhrata ratsunsa ja syödä multa pari sotilasta. Hoidin silti homman. Laudan keskelle muodostui jännä tilanne. Suljin sotilaallani keskustan vuorolla 32. Sotilaallani vastustajan sotilaan syöminen olisi luultavasti johtanut mulle epäsuotuisaan tilanteeseen, jopa häviööni asti. -💊-.
- Anonyymi
Mustalla - https://lichess.org/B1cdiG5D . Heti vuorolla 3. provosoin bottia ratsullani ja halusin sen hyökkäävän f-linjan sotilaallaan ratsuni kimppuun. Täten botin sotilasrakenne oli avautunut siten että sen kuninkaan suojaus oli heikentynyt. Botti sai siitä silti lisää pelitempoa mun kustannuksellani. Täytyy aina olla tarkkana kun liikuttelee lähettien edessä olevia sotilaita, etenkin sitä kuninkaan puoleista. Oikeastaan pelin rakentelu oli mulle helppoa koska tuntui siltä että siirtoni olivat melkeinpä pakotettuja. Jouduin puolustamaan kuninkaallani sotilasta ja ratsuani. Tällä kertaa se onnistui. Monet kerrat se johtaa omaan häviöön.
Mietin miksei botin kuningatar suostunut syömään sotilastani ruudusta h4. Jälkikäteen analysoituna se johtui siitä että jos se olisi syönyt sotilaani, botilla ei olisi ollut kunnon hyökkäystä ja sen etukäteen näinkin. Todellinen syy oli että tällöin olisin syönyt tornillani ilmaiseksi sen lähetin, sillä botin kuningatar oli ainoa nappula mikä vartioi sitä. Vuorolla 67. botilta pääsi "blunder". Se olisi voinut siirrellä sen sijaan vain torniaan eestaas mikä olisi koitunut kuitenkin sen häviöksi. -💊-. - Anonyymi
Mustalla - https://lichess.org/9mnQyQMl . Tota ennen pelasin Scotch gamen tapaisen pelin minkä voitin. Pelin alussa oli tämä sommitelma - https://www.chess.com/openings/Ruy-Lopez-Opening-Cozio-Defense . Tuo sopii mulle aina kun pelaan mustalla. Valkoisella ei ole oikein mitään kunnon hyökkäystä päällä. Botti pakeni lähetillään ratsuani tavallista innokkaammin. Lopulta sain vaihdettua toisen ratsuni sen lähettiin.
Vuoron 33. lopussa asemani oli hyvä, sillä ratsuni ja sen liikuttamisen myötä discovery attack lähettini toimesta vastustajan kuningasta kohtaan oli botille liikaa. Vuoron 57. lähettini blokkaava siirto suhteessa vastustajan torniin oli mielestäni super move. Vuorolla 76. oisin voinut syödä tornillani sen sotilaan mutta päätin syödäkin sen lähetin. Näin etukäteen että sotilaani ja lähettini hoitaisivat homman kotiin. Vuorolla 84. tein tahallaan siten että botti pystyi liikuttamaan sotilastaan kuninkaansa lisäksi, sillä tällöin vahinkotasapelin mahdollisuus oli käytännössä olematon. Tarkoitan siis pattitilannetta. -💊-. - Anonyymi
Mä oon tallentanut ja nimennyt jo 114 kpl pelejäni bottia vastaan koneelleni, käytännössä hieman enemmänkin... "Erityismielenkiinnon kohde" = Asperger 🙂? -💊-.
- Anonyymi
You want proof? I will give you proof. Einstein UFC - https://www.youtube.com/shorts/D1tHjgMoin4 . Aspergerin tästä tekee se että mainitsen seuraavat seikat. Einstein voitti mutta hän on kaiken mahdollisen kritiikin ulkopuolella uskontokuntansa ansiosta (tabun asemassa), joten hän ei voi olla r*sisti vaikka hänen uhrinsa olikin tummapigmenttinen. Lisäksi rahalla lahjotut tuomarit, sillä niillähän sitä pätäkkää riittää 😁. Einstein oli hyvä fysiikassa, joten voidaankin tokaista että hänellä oli "fysiikka kunnossa" 😉. Nää mun juttuni on kuin suoraan family guysta. Satavarmana monet vitsit on laadittu burgerien aivoitusten toimesta 🍔. Burgerit eivät yksinkertaisesti perusta siitä kuinka on soveliasta käyttäytyä ja kuinka ei. -💊-.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
You want proof? I will give you proof. Einstein UFC - https://www.youtube.com/shorts/D1tHjgMoin4 . Aspergerin tästä tekee se että mainitsen seuraavat seikat. Einstein voitti mutta hän on kaiken mahdollisen kritiikin ulkopuolella uskontokuntansa ansiosta (tabun asemassa), joten hän ei voi olla r*sisti vaikka hänen uhrinsa olikin tummapigmenttinen. Lisäksi rahalla lahjotut tuomarit, sillä niillähän sitä pätäkkää riittää 😁. Einstein oli hyvä fysiikassa, joten voidaankin tokaista että hänellä oli "fysiikka kunnossa" 😉. Nää mun juttuni on kuin suoraan family guysta. Satavarmana monet vitsit on laadittu burgerien aivoitusten toimesta 🍔. Burgerit eivät yksinkertaisesti perusta siitä kuinka on soveliasta käyttäytyä ja kuinka ei. -💊-.
1980-luvulla posse mietti että "Wau! 2000-luvulla ihmiskunnalla tulee olemaan aurinkosähkökäyttöisiä lentäviä autoja minimaalisin hinnoin". Missäs me nyt oikein mennään? Posse yytsii A.I.:n brainrottia missä Aatu edustaa 🌈-liiderinä ja yksinäisten sinkkumiesten pc:eiden kovalevyt ovat täynnä Emma Watsonia kuvaavaa A.I.:llä laadittua aikuisviihdettä 😂. Onko tallennustilan muisti jo täynnä? Mulla on aina ollut lennokas mielikuvitus ☝️. -💊-.
- Anonyymi
shakkipeliä jooh aina joskus, silloin tällöin
- Anonyymi
Chess.comissa kun klikkaa bottia auttamaan mikä on paras siirto missäkin tilanteessa niin sen myötä alkaa hahmottamaan kuinka peliä oikeasti pelataan. Hyvin harvoin tietokone ehdottaa että kahta keskimmäistä sotilasta kannattaisi siirtää vain yhden ruudun ylöspäin, vaan ehdotus on lähes aina 2 ruutua ylöspäin. -💊-.
- Anonyymi
Valkoisella - https://lichess.org/YiXi7GA4 . Siirrolla 38. magic happens. Vuoro 40., sotilas d4 --> d5. Checkmate. Käytännössä se oli checkmate. Blokkasi botin kuninkaan täydellisesti. Jos botin kunu ois siirtynyt puolustamaan laidan oikeaa puoltaan mihin marssin omalla kuninkaallani, olisin vain puskenut a ja b-linjan sotilaani päätyyn asti. Toisen niistä olisin menettänyt mutta toinen olisi joka tapauksessa päässyt päätyyn ja aina kuningattareksi asti. -💊-.
- Anonyymi
Kuningas vs. kuningas. Positional chess. Mustalla - https://lichess.org/XXxAGHs4 . Kampesin voiton tuosta. Edellinen pelikin oli kampeamista. Lopulta selvä voitto silti. -💊-.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuningas vs. kuningas. Positional chess. Mustalla - https://lichess.org/XXxAGHs4 . Kampesin voiton tuosta. Edellinen pelikin oli kampeamista. Lopulta selvä voitto silti. -💊-.
Ylihelppo taso Sparkchessissä Codya vastaan. Silti, hieno peli multa valkoisella. https://lichess.org/rslf4ZqG . Tuota voidaan kutsua poisoned pawniksi, b5:ssä olevaa sotilastani siis. -💊-.
- Anonyymi
Mustalla - https://lichess.org/oKKLh8iM . Tosiaan, oikealla alhaalla on valikko minkä pitäisi lukea kun vie hiiren sen symbolin päälle (kolme vaakaviivaa). Sieltä valitsee käännä lauta, niin saa mustan alapuolelle eli pelin perspektiivi mun näkövinkkelistäni. Botin ensimmäinen siirto sai aikaiseksi sen että päätin hyökätä ruutuun C2. Jos kuninkaan puoleinen lähetin edessä oleva sotilas on suojattu niin hyökkään kuningattaren puoleisen vastaavaan. Peli oli outo, siksi linkitän sen tänne. -💊-.
- Anonyymi
Valkoisella - https://lichess.org/uCQfEupw . En tiedä, jotenkin vain käänsin tuon ylivoimaiseksi voitokseni. Vastustajan sotilasrykmentti oli hieman sekaisin. Lisäksi mulla oli keskuskontrolli kunnossa ja napsin vastustajan sotilaita. Etenkin lähetttini saldo kun se söi pari sotilasta ja vastustajan lähetin, siivitti mut voittoon. Vuorolla 29. tein vastustajan kannalta ilkeän discovery attackin lähetilläni. End gamessa molemmilla oli vain torneja ja silloin aina voitan, etenkin kun mulla oli enemmän sotilaita. Solid moves, kaiken kaikkiaan. -💊-.
- Anonyymi
ai shakkia jällen itse ajatelin kooadata itse-ajattelivia AI-juttuja vähäbn kuinh jottkin Taisteluplaneetta Galactigan boeja
- Anonyymi
Mustalla - https://lichess.org/sCfPNixL . En ollut oikein varma miten aloittaisin Reti openingia vastaan. Vuorolla 7. mietin olisinko mennyt lähetilläni c5:een e7:n sijaan, mutta se vain jotenkin tuntui epämieluisalta ratkaisulta. Kun botti hyökkäsi sotilaallaan vuorolla 26. f4:ään niin mun täytyi reagoida siihen. Pyrin kontrolloimaan ruutua g5, sillä ennakoin että botti olisi halunnut siirtää kuningattarensa siihen. Siksi menin sotilaallani h6:teen. Vastustaja pääsi infiltroitumaan tornillaan puolustukseeni ja söi sotilaitani mutta laudalla oli niin vähän nappuloita jäljellä että botin olisi pitänyt pitää huoli etten pääsisi sotilaallani päätyyn. Pääsin kumminkin.
Meillä oli PS2:lle Battlestar Galactica-peli. Se oli semi-open world avaruuspeli ja mielestäni hyvä. Tässä joku pelaa sitä peliä - https://www.youtube.com/watch?v=EYSrAKrNE2E . 9:30-9:45 on kuvakulma millä itse pelasin, eli koko alukseni näkyi. Vähän sama kuin rallipeleissä että näkeekö koko ralliauton kuten itse teen, vai muuttaako kuvakulman siten että ajaa ikään kuin auton sisällä. 9:30 kohdassa näkyvä vihreä valikko Blast radius-Speed-Power-Agility ovat muutettavissa kuten videosta näkyy ja siis kesken taistelun. Sillä säädetään oman aluksen ohjuksia. Blast radius tarkoittaa ohjuksen osumasta seurannutta räjähdystä mikä on hyödyllinen jos viholliset ovat toistensa vieressä. Speed tarkoittaa nopeutta. Jos ohjuksen nopeus on liian vähäinen niin vihollisiin on vaikeampaa osua. Power tarkoittaa ohjuksen tuhovoimaa. Agility tarkoittaa kuinka hyvin ohjus pysyy vihollisen perässä jos se yrittää paeta ja tehdä käännöksiä joilla yrittää harhauttaa lähestyvää ohjusta.
Ohjukset näyttävät aivan erilaisilta riippuen asetuksista 🚀. Kun on panostanut Speediin ja Agilityyn niin ohjukset näyttävät pieniltä ja nopeilta, vaalean valojuovan omaavilta. Jos on paljon Poweria ja Blast radiusta niin ohjus näyttää isommalta ja valojuova on sininen tai violetti. Tällöin ohjus voi olla kuitenkin liian hidas ja kerralla ammuttavien ohjusten lukumäärä on myös sitä pienempi mitä voimakkaampi niiden tuhovoima on. Toisaalta mitä voimakkaampi ohjus, sitä vähemmän osumia viholliseen tarvitaan verrattuna nopeisiin mutta heikompiin ohjuksiin. -💊-.
- Anonyymi
Demonstraatio siitä että vastustajan kuningattareen voi hyökätä ihan samalla tavalla kuin kuninkaaseenkin. Valkoisella, tosin taso oli naurettavan helppo - https://lichess.org/rJcPNGDo . Menettelen nykyään (valkoisella) siten että siirrän ensin kuninkaani edestä sotilaani 2 ruutua ylös e4:jään, jonka jälkeen siirrän ratsuni f3:een. Sen jälkeen siirrän lähettini c4:jään. Tämä toteutuu vain jos botti ei pysty kunnolla puolustamaan ruutuaan f7:ssä. Haasteena on että käytännössä oma ratsu on useimmiten siirrettävä g5:teen, jolloin se blokkaa c1 lähettisi syömästä vastustajan ratsun mikä on luultavasti siirrettynä h6:teen.
Joka tapauksessa, sama juttu pätee kun pelaa mustalla. Vielä se, että kun pelaa valkoisella niin voi muuttaa hyökkäyksensä edellä mainitun strategian sijaan siten että kohteeksesi muodostuu ruutu c7. Tällöin kuningattaresi on kuitenkin vaikeampi saada hyökkäykseen mukaan, toisin kuin perinteisessä fried liverissä mikä kohdistuu ruutuun f7. Jos yhdistät hyökkäykset molemmilta puolilta ja onnistut hyökkäämään f7:ään ja/tai c7:ään ratsuillasi niin silloin kyllä voittaa pelin. -💊-. - AnonyymiUUSI
Nyt oli dominanssia kerrakseen. Aloitin pelin omituisesti ja se kannatti. Mustalla voitin. https://lichess.org/bTqXCPiU . Botti siirsi pelin alkuvaiheessa 6 siirtoa putkeen kuningattarellaan. Tällöin pelin tempo ja nappuloiden development kärsivät. Etu olisi silloin vain siinä jos pystyisi nopeasti voittamaan pelin. Lisäksi sen lähetti ja kuningatar olivat välillä ruudussa e3, blokaten sotilaan liikkumisen ruudusta e2. Jos epäonnistuu kahden keskimmäisen sotilaansa nostossa niin häviö on useimmiten varma. Keskuskontrollini oli kunnossa. -💊-.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam27414519Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu727356Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2127184Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.
Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä675199K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1204934Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju754744Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1024544PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *294480Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko794203Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1023988