Sähkö autolla ajaa halvemmalla

Anonyymi-ap

Vastauksena toisen ketjun kysymykseen.

sähkautoilla ei ole valitettavasti mitään teknisiä etuja verrattuna polttareihin. Vaan jopa päinvastoin.x

Eurot ratkaisee taviksen valinnan. Kun sähköautolla maksaa vain kaks euroa per sata kilsaa niin tavis valitsee sen.

73

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuon toistaminen on aivotonta idiotismia. Sähköautolla tai millään muullakaan ei aja kahdella eurolla sataa kilometriä. Vain laskukyvytön idiootti kuvittelee niin.

    • Anonyymi

      Niin, teknisinä etuina on "vain" äänettömyys, vedon tasaisuus, selvästi välittömämpi kaasunvaste ja reagointi sekä parempi suorituskyky (yleensä, kun verrataan saman hintaluokan polttikseen).

      Ihan sama maksaako 100 km polttoaineet 2 euroa vai 10 euroa, jo noiden em. omaisuuksien vuoksi ajan mieluummin sähköautolla.

      • Anonyymi

        Ja yli 90% ihmisistä ei silti huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton välillä edes ajaessaan. Eikä useimmat sähköautot ole käytännössä yhtään suorituskykyisempiä kuin polttikset. Valtaosa sähköautoista kiihtyy 0-100 km/h yli 8 sekunnissa. Lisäksi valtaosa autoa ostavista paskat piittaa auton suorituskyvystä. Auton kiihtyvyydestä intoilee lähinnä henkisesti teinin asteelle jääneet. Normaalit autoilijat eivät piittaa kuinka nopeasti auto kiihtyy tai auton tehosta. Se ei ole tärkeä asia.

        Ja väite sähköauton äänettömyydestä on naurettavan typerä vale. Sähköauto ei ole äänetön, itse asiassa sähköautot ja tavalliset polttikset pitävät suunnilleen yhtä paljon ääntä ainakin auton sisällä. Nimittäin valtaosa äänestä tulee renkaista, ei moottorista edes polttiksissa. Normaalissa polttiksessa moottorin ääntä ei kunnolla edes huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yli 90% ihmisistä ei silti huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton välillä edes ajaessaan. Eikä useimmat sähköautot ole käytännössä yhtään suorituskykyisempiä kuin polttikset. Valtaosa sähköautoista kiihtyy 0-100 km/h yli 8 sekunnissa. Lisäksi valtaosa autoa ostavista paskat piittaa auton suorituskyvystä. Auton kiihtyvyydestä intoilee lähinnä henkisesti teinin asteelle jääneet. Normaalit autoilijat eivät piittaa kuinka nopeasti auto kiihtyy tai auton tehosta. Se ei ole tärkeä asia.

        Ja väite sähköauton äänettömyydestä on naurettavan typerä vale. Sähköauto ei ole äänetön, itse asiassa sähköautot ja tavalliset polttikset pitävät suunnilleen yhtä paljon ääntä ainakin auton sisällä. Nimittäin valtaosa äänestä tulee renkaista, ei moottorista edes polttiksissa. Normaalissa polttiksessa moottorin ääntä ei kunnolla edes huomaa.

        Tajuatko edes miten naurettavia sun purkautumisesi ovat?
        Selittelet kuin joku neukkuryssä että ei ne lännen autot ole oikeasti mitään jota idän proletaari tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yli 90% ihmisistä ei silti huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton välillä edes ajaessaan. Eikä useimmat sähköautot ole käytännössä yhtään suorituskykyisempiä kuin polttikset. Valtaosa sähköautoista kiihtyy 0-100 km/h yli 8 sekunnissa. Lisäksi valtaosa autoa ostavista paskat piittaa auton suorituskyvystä. Auton kiihtyvyydestä intoilee lähinnä henkisesti teinin asteelle jääneet. Normaalit autoilijat eivät piittaa kuinka nopeasti auto kiihtyy tai auton tehosta. Se ei ole tärkeä asia.

        Ja väite sähköauton äänettömyydestä on naurettavan typerä vale. Sähköauto ei ole äänetön, itse asiassa sähköautot ja tavalliset polttikset pitävät suunnilleen yhtä paljon ääntä ainakin auton sisällä. Nimittäin valtaosa äänestä tulee renkaista, ei moottorista edes polttiksissa. Normaalissa polttiksessa moottorin ääntä ei kunnolla edes huomaa.

        "Ja yli 90% ihmisistä ei silti huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton välillä edes ajaessaan. "
        Mihin tutkimukseen tämä johtopäätös perustuu?

        "Sähköauto ei ole äänetön"
        Ei, mutta täsmennyksenä voimalinja on sanotaan sitten hiljaisempi (lähes äänetön, eron kyllä huomaa kaupunkiajossa, maantiellä ero häviää muuhun rengaskohinaan yms.). Lisäksi sähköautosta puuttuvat täysin moottorin värinät, jotka huomaa varsinkin neloskoneisissa dieseleissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja yli 90% ihmisistä ei silti huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton välillä edes ajaessaan. "
        Mihin tutkimukseen tämä johtopäätös perustuu?

        "Sähköauto ei ole äänetön"
        Ei, mutta täsmennyksenä voimalinja on sanotaan sitten hiljaisempi (lähes äänetön, eron kyllä huomaa kaupunkiajossa, maantiellä ero häviää muuhun rengaskohinaan yms.). Lisäksi sähköautosta puuttuvat täysin moottorin värinät, jotka huomaa varsinkin neloskoneisissa dieseleissä.

        "Ei, mutta täsmennyksenä voimalinja on sanotaan sitten hiljaisempi (lähes äänetön, eron kyllä huomaa kaupunkiajossa, maantiellä ero häviää muuhun rengaskohinaan yms.). Lisäksi sähköautosta puuttuvat täysin moottorin värinät, jotka huomaa varsinkin neloskoneisissa dieseleissä."

        Ja suurinta osaa nuo pienet moottorin äänet eivät haittaa yhtään. Ehkä tuo haittaa joitain harvoja hemmoteltuja kermaperseitä, mutta ei käytännössä ketään muuta. Itse asiassa suuri osa jopa pitää moottorin äänestä, senhän takia jotkut sähköautovalmistajat ovat lisänneet sähköautoihinsa keinotekoisen moottorin äänen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei, mutta täsmennyksenä voimalinja on sanotaan sitten hiljaisempi (lähes äänetön, eron kyllä huomaa kaupunkiajossa, maantiellä ero häviää muuhun rengaskohinaan yms.). Lisäksi sähköautosta puuttuvat täysin moottorin värinät, jotka huomaa varsinkin neloskoneisissa dieseleissä."

        Ja suurinta osaa nuo pienet moottorin äänet eivät haittaa yhtään. Ehkä tuo haittaa joitain harvoja hemmoteltuja kermaperseitä, mutta ei käytännössä ketään muuta. Itse asiassa suuri osa jopa pitää moottorin äänestä, senhän takia jotkut sähköautovalmistajat ovat lisänneet sähköautoihinsa keinotekoisen moottorin äänen.

        "Ja suurinta osaa nuo pienet moottorin äänet eivät haittaa yhtään"

        En usko että olet itse käynyt asiaa kaikilta kysymässä, joten tämänkin väitteesi taakse löytyy varmaan joku tutkimustulos?


      • Anonyymi

        Teslan käyttäjä ilmoitti mettä auton latauskulut olleet vuodessa 26 kW / 100 km.

        Hän kertoi ajoissa kasvaneen autoaan ja. Kulutus oli 7 e / 100 km


        Se mitä auton mittari kertoo julkiseksi ei pidä paikkansa kun siitä puuttuu latauhäviö noin 30 prosenttia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja yli 90% ihmisistä ei silti huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton välillä edes ajaessaan. "
        Mihin tutkimukseen tämä johtopäätös perustuu?

        "Sähköauto ei ole äänetön"
        Ei, mutta täsmennyksenä voimalinja on sanotaan sitten hiljaisempi (lähes äänetön, eron kyllä huomaa kaupunkiajossa, maantiellä ero häviää muuhun rengaskohinaan yms.). Lisäksi sähköautosta puuttuvat täysin moottorin värinät, jotka huomaa varsinkin neloskoneisissa dieseleissä.

        Riippuu minä laatuisena hintaisen patterilaatikonmistaa

        Moni laatikko joka kukutaa muka 17 kWh sadalla on aikamoinen kottero

        Tesla Mosel š kulutaa 27 kW sataa km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja suurinta osaa nuo pienet moottorin äänet eivät haittaa yhtään"

        En usko että olet itse käynyt asiaa kaikilta kysymässä, joten tämänkin väitteesi taakse löytyy varmaan joku tutkimustulos?

        Miksi sitten useisiin sähköautoihin on lisätty keinotekoinen moottorin ääni? Todellisuudessa monia vain miellyttää moottorin ääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten useisiin sähköautoihin on lisätty keinotekoinen moottorin ääni? Todellisuudessa monia vain miellyttää moottorin ääni.

        Erittäin harvassa sähköautossa on polttomoottoria imitoiva keinotekoinen moottorin ääni, pelkkää erikoisuuden tavoittelua jota tuskin käytännössä ainakaan jatkuvasti kukaan käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin harvassa sähköautossa on polttomoottoria imitoiva keinotekoinen moottorin ääni, pelkkää erikoisuuden tavoittelua jota tuskin käytännössä ainakaan jatkuvasti kukaan käyttää.

        Ja erittäin harva edes huomaa moottorin ääntä normaalissa polttiksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja yli 90% ihmisistä ei silti huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton välillä edes ajaessaan. "
        Mihin tutkimukseen tämä johtopäätös perustuu?

        "Sähköauto ei ole äänetön"
        Ei, mutta täsmennyksenä voimalinja on sanotaan sitten hiljaisempi (lähes äänetön, eron kyllä huomaa kaupunkiajossa, maantiellä ero häviää muuhun rengaskohinaan yms.). Lisäksi sähköautosta puuttuvat täysin moottorin värinät, jotka huomaa varsinkin neloskoneisissa dieseleissä.

        Useimmat eivät huomaa moottorin ääntä edes kaupungissa. Eikä se muutenkaan lähes ketään haittaa. Lähinnä tuosta rääkyvät hemmotellut kermaperseet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmat eivät huomaa moottorin ääntä edes kaupungissa. Eikä se muutenkaan lähes ketään haittaa. Lähinnä tuosta rääkyvät hemmotellut kermaperseet.

        Edelleen odottelen linkkiä tutkimukseen noiden väitteittesi tueksi?

        Nuo useimmat sitä tai yli 90% tätä ovat pelkkää sinun olettamaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yli 90% ihmisistä ei silti huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton välillä edes ajaessaan. Eikä useimmat sähköautot ole käytännössä yhtään suorituskykyisempiä kuin polttikset. Valtaosa sähköautoista kiihtyy 0-100 km/h yli 8 sekunnissa. Lisäksi valtaosa autoa ostavista paskat piittaa auton suorituskyvystä. Auton kiihtyvyydestä intoilee lähinnä henkisesti teinin asteelle jääneet. Normaalit autoilijat eivät piittaa kuinka nopeasti auto kiihtyy tai auton tehosta. Se ei ole tärkeä asia.

        Ja väite sähköauton äänettömyydestä on naurettavan typerä vale. Sähköauto ei ole äänetön, itse asiassa sähköautot ja tavalliset polttikset pitävät suunnilleen yhtä paljon ääntä ainakin auton sisällä. Nimittäin valtaosa äänestä tulee renkaista, ei moottorista edes polttiksissa. Normaalissa polttiksessa moottorin ääntä ei kunnolla edes huomaa.

        Heh. No varmasti huomaa eron, tosin hyvin toteutetun hybridin ero sähköautoon on melko huomaamaton (Esim. Passat GTE).
        Sähkiksen hankintaa suunnitellessa minulle tärkeimmät asiat olivat:
        - neliveto
        - riittävän kokoinen akku / toimintamatka
        - teho / kiihtyvyys (5,4 sek 0-100 on ihan kiva)
        - hyvänkokoinen takakontti
        - väljät sisätilat niin kuskille kuin matkustajillekin
        - vetokoukku, koska pienelle kärrylle on usein käyttöä

        Äänetön ID4 ei ole, mutta melu tulee lähinnä renkaista. En huomaa eroa GTE Passattiin, eikä nykypolttiksetkaan (henkilöautot) tosiaan ole äänekkäitä. Eroa 2017 diesel-matkailuautoon ei tosin voi olla huomaamatta.
        Minulle teho / vääntö ovat aina olleet kärkisijoilla autoa hankkiessani. Viimeisimmässä polttiksessa oli 260 hp ja sitä edellisessä 220 hp. Iidaan vaihtuneessa passatissa taisi olla 200 heppaa.
        T: Teini 69 vee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. No varmasti huomaa eron, tosin hyvin toteutetun hybridin ero sähköautoon on melko huomaamaton (Esim. Passat GTE).
        Sähkiksen hankintaa suunnitellessa minulle tärkeimmät asiat olivat:
        - neliveto
        - riittävän kokoinen akku / toimintamatka
        - teho / kiihtyvyys (5,4 sek 0-100 on ihan kiva)
        - hyvänkokoinen takakontti
        - väljät sisätilat niin kuskille kuin matkustajillekin
        - vetokoukku, koska pienelle kärrylle on usein käyttöä

        Äänetön ID4 ei ole, mutta melu tulee lähinnä renkaista. En huomaa eroa GTE Passattiin, eikä nykypolttiksetkaan (henkilöautot) tosiaan ole äänekkäitä. Eroa 2017 diesel-matkailuautoon ei tosin voi olla huomaamatta.
        Minulle teho / vääntö ovat aina olleet kärkisijoilla autoa hankkiessani. Viimeisimmässä polttiksessa oli 260 hp ja sitä edellisessä 220 hp. Iidaan vaihtuneessa passatissa taisi olla 200 heppaa.
        T: Teini 69 vee.

        Niin tosiaan meidän matkailuauton äänimaailma on sellainen, ettei viitsi edes musaa kuunnella.. Vaimon kanssa jutellessakin saa joka toinen kerta kysyä, mitä sanoitkaan..?
        Toki osa melusta tulee alustasta, mutta moottorin äänet ovat isompi tekijä.


      • Anonyymi

        Ihmetystä herättää miten ympäristö/kierrätys/uusiokäyttö- ihmiset hyväksyvät vaaralliset luonnolle tulevaisuudessa sähköautot,500kg patterilavetit.
        Tuulimyllytkään ei ole ihan pieni juttu.
        Asfaltti väyliä rakennetaan keskelle korpia raskaalle kalustolle.
        Lintulajeja muuttaa paniikissa vieraille alueille kuolemaan.
        Viherpiipertäjät lentelevät ympäristökokouksiin maapallolla.


      • Anonyymi

        Ja range pakkasella vaan 250 km


      • Anonyymi

        Moni luulee sähköauton kulutuksen olevan se joka näkyy auton kulutuksessa

        Se ei sisällä lataushäviöitä

        Todellinen kulutus selviää vasta laskemalla siihen ladatun sähkön määrän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni luulee sähköauton kulutuksen olevan se joka näkyy auton kulutuksessa

        Se ei sisällä lataushäviöitä

        Todellinen kulutus selviää vasta laskemalla siihen ladatun sähkön määrän

        Yleensä lataushäviö on siinä 5-10% välillä, eli nyt vaikka kustannusten näkökulmasta sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.


    • Anonyymi

      "Sähköautolla tai millään muullakaan ei aja kahdella eurolla sataa kilometriä. "

      Polttiksella ajaessa joutuu aina laskemaan jokaiselle ajetulle sadalle kilometrille kymmenen euron bensalaskun. Sähköautolla vain alle kaksi euroa per sata kilsaa.

      Ja kun polttiksessa joutuu maksamaan samat pääomakustannukset niin valinta polttiksen vaihtamisesta käytettyyn sähköautoon oli helppo.

      Käytetty sähköauto on selkeästi paras valinta kun laskee kokonaiskustannukset.

      • Anonyymi

        Ei, kaikki kustannukset pitää aina laskea mukaan myös silloin kun pääomakustannukset ovat samat (etkä ole koskaan pystynyt todistamaan, että pääomakustannukset ovat samat). Jos sähköauton kulut ovat vaikka 60 euroa per sata kilometriä ja polttiksen on 68 euroa per sata kilometriä niin tämä on ero. Vain laskukyvytön idiootti höpisee 2 eurosta.

        Ja jos ajaa melko vähän autolla kuten valtaosa suomalaisista niin ero sähköauton ja polttiksen kuluissa on mitättömän pieni, oikeastaan lähellä nollaa. Oikein vähän autolla ajavilla polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto. Itselle ainakin sähköauto tulee paljon kalliimmaksi kuin polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, kaikki kustannukset pitää aina laskea mukaan myös silloin kun pääomakustannukset ovat samat (etkä ole koskaan pystynyt todistamaan, että pääomakustannukset ovat samat). Jos sähköauton kulut ovat vaikka 60 euroa per sata kilometriä ja polttiksen on 68 euroa per sata kilometriä niin tämä on ero. Vain laskukyvytön idiootti höpisee 2 eurosta.

        Ja jos ajaa melko vähän autolla kuten valtaosa suomalaisista niin ero sähköauton ja polttiksen kuluissa on mitättömän pieni, oikeastaan lähellä nollaa. Oikein vähän autolla ajavilla polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto. Itselle ainakin sähköauto tulee paljon kalliimmaksi kuin polttis.

        Lisään... Itse asiassa suuri osa suomalaisista polttiksella ajavista käyttää alle 100 euroa kuukaudessa bensaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Itse asiassa suuri osa suomalaisista polttiksella ajavista käyttää alle 100 euroa kuukaudessa bensaan.

        Sinulla on tähän varmasti tilasto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on tähän varmasti tilasto?

        No, puolet suomalaisista ajaa autollaan alle 14 tkm vuodessa. Eli lähes puolella suomalaisia bensalasku on yleensä alle 100 euroa kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, puolet suomalaisista ajaa autollaan alle 14 tkm vuodessa. Eli lähes puolella suomalaisia bensalasku on yleensä alle 100 euroa kuukaudessa.

        Keskimääräisellä 100 eur/kk bensakululla ei kyllä pysty ajamaan keskimääräisellä autolla lähellekään 14 tkm vuoteen, tuolla rahalla jää helposti alle 10 tkm vuotuisiin kilometreihin.


    • Anonyymi

      Kaksi euro per kilometri, plus sähköt päälle.

    • Anonyymi

      "Oikein vähän autolla ajavilla polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto. "

      Jos et aja autolla niin miksi olet edes ostanut auton?

      Kai ymmärrät etä autoja ostavat yleensä ajavat niillä. Eivät maksa isoja euroja vain pitääkseen autoja kalliina pihakoristeena.

      • Anonyymi

        Mulla range Pakkasella800 km
        Joka hybriid


      • Anonyymi

        Ihmiset tarvitsevat eri määrän autoa ja eri tilanteisiin. Joillekin auto on välttämätön vaikka ajaakin sillä alle 5000 km vuodessa. Näin on etenkin alueilla joilla ei kulje mitään julkista liikennettä eli suuressa osassa Suomea. Valtaosassa Suomea ainoa säännöllinen julkinen liikenne on koulubussit.

        Vain idiootti arvioi auton tarpeellisuuden vain kilometrimäärien perusteella.


      • Anonyymi

        Tiedätkö, Suomessa on jopa kaupunkeja, joissa paikallisliikenne on täysin onnetonta. Monet niistä asukasluvuiltaan pienia, mutta kaupunki on levinnyt laajalle alueelle. Niin laajalle, että oma auto on välttämätön, vaikka ajomäärä ei päätä huimaisikaan.
        Esim. meiltä - kaupunkitaajaman toiselta laidaltaon isompaan kauppakeskittymään (K-Rauta, Rusta, Tokmanni, Jysk, Mäkki, Carlson, Puuilo, Prisma, Hankkija jne..) matkaa ~15 km suuntaansa. Bussilla pääsee vai arkisin päivällä ja silloinkin matkaan saa varata aikaa lähes 2 tuntia suuntaansa. Iltaisin ja viikonloppuisin bussit eivät kulje lainkaan.

        Vaihtoehtoa omalle autolle ei ole, tai sitten pysyt kotona.


    • Anonyymi

      Mihin joutuu sammutus vesi. Meneekö vesistöön


      Viemärin kautta vesistöön
      Koboloitti ja elohopea ja Nikkelin

      Onko sammutus vesi juotavaa kuoleeko kalat kenties missä on ympäristö aktiivit


      Äänestä

    • Anonyymi

      Polttiksessa on kaikki samat kulut kuin sähköautoissakin. Ainoa ero on se että polttiksella ajaminen maksaa moninkertaisesti sähköauton verrattuna.
      Siinä sitä hyötyä aivan riittävästi miksi kannattaa ostaa sähköauto.

      • Anonyymi

        Ensinnäkin, todista ensin että nuo kulut ovat samoja. Lisäksi todellisuudessa erot kuluissa on parhaimmillaankin muutaman prosentin luokkaa, ei moninkertaiset. Ja usein polttis on halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, todista ensin että nuo kulut ovat samoja. Lisäksi todellisuudessa erot kuluissa on parhaimmillaankin muutaman prosentin luokkaa, ei moninkertaiset. Ja usein polttis on halvempi.

        Jokainen tietää että aivan samanlaisella rahalla joutuu sen polttiksenkin ostamaan ja nykypolttikset on aivan yhtä kalliita ostaa kuin sähköautotkin. Ja markkinoilla on joka vuosi enemmän ja enemmän edullisia käytettyjä sähköautoja.
        Ei tätä tarvitse mitenkään erikseen todistaa. Pelkkä maalaisjärki riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tietää että aivan samanlaisella rahalla joutuu sen polttiksenkin ostamaan ja nykypolttikset on aivan yhtä kalliita ostaa kuin sähköautotkin. Ja markkinoilla on joka vuosi enemmän ja enemmän edullisia käytettyjä sähköautoja.
        Ei tätä tarvitse mitenkään erikseen todistaa. Pelkkä maalaisjärki riittää.

        "nykypolttikset on aivan yhtä kalliita ostaa kuin sähköautotkin"

        Ei ole, polttikset ovat paljon halvempia kuin sähköautot. Halvemmat sähköautot ovat lähinnä ylihintaisia ja käyttökelvottomia romuja.

        "Ei tätä tarvitse mitenkään erikseen todistaa. Pelkkä maalaisjärki riittää."

        Tuolla tavalla asioita perustelevat ovat aina valehtelevia huijareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "nykypolttikset on aivan yhtä kalliita ostaa kuin sähköautotkin"

        Ei ole, polttikset ovat paljon halvempia kuin sähköautot. Halvemmat sähköautot ovat lähinnä ylihintaisia ja käyttökelvottomia romuja.

        "Ei tätä tarvitse mitenkään erikseen todistaa. Pelkkä maalaisjärki riittää."

        Tuolla tavalla asioita perustelevat ovat aina valehtelevia huijareita.

        "Ei ole, polttikset ovat paljon halvempia kuin sähköautot."

        Joissain tapauksissa kyllä (lähinnä edullisemmissa hintaluokissa), mutta ei läheskään aina. Vastaava polttis voi olla jopa kalliimpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "nykypolttikset on aivan yhtä kalliita ostaa kuin sähköautotkin"

        Ei ole, polttikset ovat paljon halvempia kuin sähköautot. Halvemmat sähköautot ovat lähinnä ylihintaisia ja käyttökelvottomia romuja.

        "Ei tätä tarvitse mitenkään erikseen todistaa. Pelkkä maalaisjärki riittää."

        Tuolla tavalla asioita perustelevat ovat aina valehtelevia huijareita.

        Tämä on tavallaan totta. Muutamalla tonnilla voi saada hyvän polttiksen, mutta ei kelvollista sähköautoa. 10.000 €, niin tosi hyvän polttiksen, mutta amalla rahalla ei saa kummoista sähköautoa. Mitä noita joskus katsellut, niin yksikään 10 te sähköauto ei kelpaisi minun käyttötarkoituksiin - ei edes kakkosautoksi.
        Sähköautoilija(kin)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tavallaan totta. Muutamalla tonnilla voi saada hyvän polttiksen, mutta ei kelvollista sähköautoa. 10.000 €, niin tosi hyvän polttiksen, mutta amalla rahalla ei saa kummoista sähköautoa. Mitä noita joskus katsellut, niin yksikään 10 te sähköauto ei kelpaisi minun käyttötarkoituksiin - ei edes kakkosautoksi.
        Sähköautoilija(kin)

        Pitää paikkaansa, mutta sitten toisaalta on hyvä erottaa myös se puhutaanko käytetyistä autoista jossain hintaluokassa vai uusista autoista.


    • Anonyymi

      Tein vertailun siitä mitä maksaisi ajaa viisi vuotta ja 20.000km vuodessa sähköautolla tai bensa-autolla.
      Otin vertailupariksi kaksi paljon ostettua keskikokoista autoa. Bensa-autoksi Corolla ja sähköautoksi Elroq.

      Pääomakustannuksiltaan nämä autot ovat samanhintaisia. Elroq maksaa noin kolme tonnia enemmän uutena, mutta sen hintaeron saa varmasti vaihdossa takaisin vuonna 2030. Bensa-autojen haluttavuus käytettyjen markkinoilla on ollut laskussa jo pitkään.

      Vakuutusmaksut ovat samansuuruiset joten siinäkään ei tule mitään eroa.

      Huoltokustannuksissa on melkoinen ero. Corollaa joutuu huoltamaan joka vuosi noin 300 euron edestä kun Elroq pärjää 150 euron tarkastuksella joka toinen vuosi.

      Corollan bensalasku per sata kilsaa on noin kahdeksan euroa kun Elroq kotilatauksella pääsee noin 1,8 eurolla.

      Lopputulemaksi siis tulee seuraava:

      Pääomakulut: tasan
      Vakuutukset: tasan
      Huollot: Corolla 1.200 euroa kalliimpi
      Km-kulut: Corolla 6.200 euroa kalliimpi
      Käyttövoima ero: Elroq on 750 euroa kalliimpi.

      Corolla ajaminen maksaa noin 6600 enemmän tuolla ajanjaksolla.

    • Anonyymi

      Sama tulos jos vertaa
      Yaris Cross - 25.000
      Renault 5 - 28.000

    • Anonyymi

      Nykyisen sähköauton pulmana on edelleen akusto !?

      1. se on liian suuri, painava ja sitoo pääomaa paljon ?
      2. Se on myös turvallisuusriski, koska suoraa energiaa on runsaasti ja se on valmiina käyttöön, eli oikosulun sattuessa energia purkautuu hallitsemattomasti tuhoten auton ja ympäristöä !?

      • Anonyymi

        Aivan samalla tavalla polttis sitoo pääomaa.
        Yaris Cross - 25.000
        Renault 5 - 28.000

        Se vaan että sähköautolla ajaa miltei ilmaiseksi.


      • Anonyymi

        Paino ei ole mikään ongelma, se tekee autosta vakaamman.
        "akusto sitoo pääomaa", kaikki autot sitovat pääomaa ja akusto kuitenkin kestää paremmin kuin mikään polttomoottorin tekniikka ¨, vaihteistot jne...
        Polttikset palavat 60 kertaa useammin.
        Sun kannattaisi vihdoin keksiä jotain uutta ja millä yrität dissata sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paino ei ole mikään ongelma, se tekee autosta vakaamman.
        "akusto sitoo pääomaa", kaikki autot sitovat pääomaa ja akusto kuitenkin kestää paremmin kuin mikään polttomoottorin tekniikka ¨, vaihteistot jne...
        Polttikset palavat 60 kertaa useammin.
        Sun kannattaisi vihdoin keksiä jotain uutta ja millä yrität dissata sähköautoa.

        Tuo väite polttisten 60-kertainen on aivokuolleiden sähköautofanaatikkojen keksimä vale. Ensinnäkin tuo perustuu monta vuotta vanhaan arvottomaan paskatilastoon, jossa ei ole huomioitu autojen ikää mitenkään. Mitään uudempaa ja parempaa tilastoa sähköautofanaatikot eivät keksi, koska ovat patologisia valehtelijoita ja huijareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo väite polttisten 60-kertainen on aivokuolleiden sähköautofanaatikkojen keksimä vale. Ensinnäkin tuo perustuu monta vuotta vanhaan arvottomaan paskatilastoon, jossa ei ole huomioitu autojen ikää mitenkään. Mitään uudempaa ja parempaa tilastoa sähköautofanaatikot eivät keksi, koska ovat patologisia valehtelijoita ja huijareita.

        Tuo on ihan tutkittua tietoa ja tilastoa.
        Kannattaa olla avoin, niin ymmärtää asioita paremmin ja puolueettomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on ihan tutkittua tietoa ja tilastoa.
        Kannattaa olla avoin, niin ymmärtää asioita paremmin ja puolueettomasti.

        Ja nuo "tutkitut" luvut ovat kaikkialla erilaisia ja sinä valikoit yhden arvottoman paskatilaston vuodelta 2015 tuon valheesi perusteluksi. Itse asiassa jopa Tesla väittää bensa-autojen palojen todennäköisyyden olevan 11-kertainen ja sekin on taatusti liioittelua, koska Tesla on huijariyritys ja Teslan pääomistaja on patologinen valehtelija.


      • Anonyymi

        Oliko jo 1487 kerta, kun kirjoitat samaa...?


    • Anonyymi

      Sähköautolla on paljonkin teknisiä etuja polttiksiin nähden ja lisäksi paljon parempia ominaisuuksia.
      Sähköauto on yksinkertaisempi rakenteeltaan ja ja siksi luotettava ja huoltokohteita vähän. Voima on käytössä maksimia kaikissa vaiheissa. Auto lämpiää nopeasti ja esilämmitys vaivatonta. "Tankkaus" edullista ja tehdään yleensä kotona yöaikaan ja aamulla on taas "tankki " täynnä. jne... näitä hyviä juttuja kyllä riittää.

    • Anonyymi

      Autojen palaminen ei ole oikeasti merkittävä asia tavikselle. Polttiksia on palanut kautta aikojen ja niin myös sähköautoja. Ei oikeasti mitään merkitystä tavallisen ihmisen elämässä.

      Se mikä vaikuttaa joka päivä jokaisen autolla ajavan elämään on se että polttiksella ajaminen maksaa noin kymmenen euroa per 100km kun sähköautolla se maksaa vain alle kaksi euroa.

      • Anonyymi

        Samaan asiaan perustui hybridienkin suosio, halvempiin käyttökuluihin, vaikkei ero lopulta ollut niissä edes kovin merkittävä. Sähköautossa ero on paljon suurempi niin käyttökustannuksissa, kuin huolloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaan asiaan perustui hybridienkin suosio, halvempiin käyttökuluihin, vaikkei ero lopulta ollut niissä edes kovin merkittävä. Sähköautossa ero on paljon suurempi niin käyttökustannuksissa, kuin huolloissa.

        "Samaan asiaan perustui hybridienkin suosio, halvempiin käyttökuluihin, vaikkei ero lopulta ollut niissä edes kovin merkittävä. "

        90-luvulla joo. Niinkuin NMT tai plasmatelevisio. Museokamaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaan asiaan perustui hybridienkin suosio, halvempiin käyttökuluihin, vaikkei ero lopulta ollut niissä edes kovin merkittävä. Sähköautossa ero on paljon suurempi niin käyttökustannuksissa, kuin huolloissa.

        Mutta se ajettavuus on parempi plugareissa kuin polttiksissa, nimenomaan kaupungissa.

        Yksi sähköauton etu on hinta. Itse päädyin sähköautoon, nelivetoinen hyvillä varusteilla.
        Polttis samoilla varusteilla olisi ollut kalliimpi ostohinnaltaan.
        Sähköauto ovat noin 52-62ke mihin mahtuu myös premiumeja.

        Tuolla rahalla ei oikein varusteltua nelivetoista bensaa saa.


      • Anonyymi

        Parilla eurolla pääsee vain pörssisähköllä ja silläkin vain edulliseen aikaan.
        Kiinteähintainen sähkösopimus, jonka kustannus siirtomaksuineen ja veroineen on esim 15 - 20 C/kWh, niin kustannus keskimääräisellä 20 kWh/100km kulutuksella on 3-4 €/100 km.
        Ei tosin paha sekään.

        Jos joutuu käymään jatkuvasti teholatureilla, niin kustannukset nousevat huomattavasti.
        20 kWh/100 km ja sähkö 35 c/kWh, niin ollaan lukemissa 7 €/100 km. Jos olisin pikalaturien, tai ylipäätään muiden kuin oman laturin varassa, niin sähköautoa meillä ei olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parilla eurolla pääsee vain pörssisähköllä ja silläkin vain edulliseen aikaan.
        Kiinteähintainen sähkösopimus, jonka kustannus siirtomaksuineen ja veroineen on esim 15 - 20 C/kWh, niin kustannus keskimääräisellä 20 kWh/100km kulutuksella on 3-4 €/100 km.
        Ei tosin paha sekään.

        Jos joutuu käymään jatkuvasti teholatureilla, niin kustannukset nousevat huomattavasti.
        20 kWh/100 km ja sähkö 35 c/kWh, niin ollaan lukemissa 7 €/100 km. Jos olisin pikalaturien, tai ylipäätään muiden kuin oman laturin varassa, niin sähköautoa meillä ei olisi.

        "Parilla eurolla pääsee vain pörssisähköllä ja silläkin vain edulliseen aikaan."

        Siksi lataankin vain yöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Parilla eurolla pääsee vain pörssisähköllä ja silläkin vain edulliseen aikaan."

        Siksi lataankin vain yöllä.

        Minä lataan puolisen vuotta vain päivällä. Paneeleista tulee tuottoa kivasti, eikä tarvita autoon ostosähköä juuri lainkaan. Toiset puoli vuotta laitan auton lataukseen lähes aina kun tulen kotiin. Onpahan akku aina riittävän täynnä, vaikka tulisi yllättäväkin lähtö. Esilämmityskin hoituu verkkosähköllä & äpillä milloin vaan sille on tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä lataan puolisen vuotta vain päivällä. Paneeleista tulee tuottoa kivasti, eikä tarvita autoon ostosähköä juuri lainkaan. Toiset puoli vuotta laitan auton lataukseen lähes aina kun tulen kotiin. Onpahan akku aina riittävän täynnä, vaikka tulisi yllättäväkin lähtö. Esilämmityskin hoituu verkkosähköllä & äpillä milloin vaan sille on tarvetta.

        Aurinkopaneelien hankintakin on lähes kaikille taloudellisesti järjetöntä. Investoitua rahaa ei saa takaisin säästöinä kymmeniin vuosiin ja sitten pitääkin uusia paneelit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä lataan puolisen vuotta vain päivällä. Paneeleista tulee tuottoa kivasti, eikä tarvita autoon ostosähköä juuri lainkaan. Toiset puoli vuotta laitan auton lataukseen lähes aina kun tulen kotiin. Onpahan akku aina riittävän täynnä, vaikka tulisi yllättäväkin lähtö. Esilämmityskin hoituu verkkosähköllä & äpillä milloin vaan sille on tarvetta.

        Melkoiset paneelit sulla, taitaa olla muutama hehtaari jos niistä riittää paukut autosi lataamiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoiset paneelit sulla, taitaa olla muutama hehtaari jos niistä riittää paukut autosi lataamiseen?

        12 paneelia, yhteensä 4,5 kpW (puoli)vuosituotto on ollut 4500 kWh luokkaa, asennettu 4 v sitten. No joo, ei noilla rikastu, mutta kymmenkunta vuotta, niin pääoma alkaa olla kuoletettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoiset paneelit sulla, taitaa olla muutama hehtaari jos niistä riittää paukut autosi lataamiseen?

        Jos hiukan ymmärtää tekniikkaa niin tällä sivulla voi arvioida miten paljon paneeleista saa tuottoa keskimäärin. Sivu osaa huomioida keskimääräiset sääolosuhteetkin maantieteellisesti. Ei siihen niin kovin isoa paneelistoa tarvita että sähköauton latailee puolisen vuotta.

        https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html


    • Anonyymi

      Lasketaan 2,5 vuotta 73500 km Tesla model Y AWD:llä.

      Arvonalennus 22000 € = 29,9 snt/km
      Vakuutus 3500 € = 4,8 snt/km
      Vero 600 € = 0,8 snt/km
      Kesärenkaat vaihtokunnossa 1000 € = 1,4 snt/km
      Sähköt 3000 € = 4 snt/km
      Huoltokulut 55 € (raikkarit, pyyhkimet) = 0,07 snt/km
      Pesty, imuroitu, vahattu itse kotona 100 € = 0,1 snt/km

      Pääomakuluja ei ole, ostin käteisellä, ei kiinnosta laskea ”paljonko jäi sijoituksista saamatta”.

      Sähköön mennyt aika jämpti 100 €/kk, koska työmatkoilla jonkin verran pikalatausta ja hidaslatausta firman pihassa. Kotona lataus 0- pilkkuhinnalla eli pörssi-/yösähköllä, jolloin kwh noin 7 snt (sähkövero 2,8 snt, yö siirto 2,8 snt, marginaali 0,59 snt).

      Ja tästä summaamme 30250€ = 41,2 snt/km. Vastapainoa saa laskuajoista 50000 km x 58 snt/km = 29000 €, jolloin 2,5 vuoden ajamisen kokonaiskustannus on 1250 € = 1,7 snt/km.

      • Anonyymi

        Mainio laskelma esimerkki!
        Itella tulee kilometrikorvauksellista vain 1600km/kk mutta ajatus pitää juuri tilaamani sähköautoa 5-6 vuotta.
        Kotilataus 16c/kWh ja työpaikkalla 24c/kWh.
        Yhteensä sähköön siis 80e/kk ja korvauksia tulee 900e/kk eli auton arvon alenemaan ja muihin kuluihin jäisi 820e/kk. Tällöin autoilu ei maksaisi mitään itselle mutta todellisudessa auton arvon alenema, vakuutukset, huollot, renkaat jne. maksa enemmän kin 820e/kk joten ehkä autoilu maksaa 100-150e/kk itselle mikä on ihan OK nelivetoisesta sähköautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainio laskelma esimerkki!
        Itella tulee kilometrikorvauksellista vain 1600km/kk mutta ajatus pitää juuri tilaamani sähköautoa 5-6 vuotta.
        Kotilataus 16c/kWh ja työpaikkalla 24c/kWh.
        Yhteensä sähköön siis 80e/kk ja korvauksia tulee 900e/kk eli auton arvon alenemaan ja muihin kuluihin jäisi 820e/kk. Tällöin autoilu ei maksaisi mitään itselle mutta todellisudessa auton arvon alenema, vakuutukset, huollot, renkaat jne. maksa enemmän kin 820e/kk joten ehkä autoilu maksaa 100-150e/kk itselle mikä on ihan OK nelivetoisesta sähköautosta.

        jatkan vielä
        Bensalla menisi 170e/kk enemmän mikä ei kovin paljon ole mutta haluan ajaa sähköllä ja nauttia välittömästä kaasupolkimen reagoinnista ja vaikka en ihanoikeasti tarvitse mihinkää yltiöpäistä suorituskykyä niin onhan se hauska.
        Niin ja nelivetoinen varustelu bensamoottorinen on kalliimpi kuin sähköinen jo ostohinnaltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatkan vielä
        Bensalla menisi 170e/kk enemmän mikä ei kovin paljon ole mutta haluan ajaa sähköllä ja nauttia välittömästä kaasupolkimen reagoinnista ja vaikka en ihanoikeasti tarvitse mihinkää yltiöpäistä suorituskykyä niin onhan se hauska.
        Niin ja nelivetoinen varustelu bensamoottorinen on kalliimpi kuin sähköinen jo ostohinnaltaan.

        Kyllä, sähköauton paras puoli on voima ja vaikka reippaamminkin laskee menemään, on ajaminen silti halpaa.

        Kalliit kilometrit on ajettu alta pois ja täytyy itsekin koittaa pitää sama auto pidempään alla, jolloin arvonalennus kilometriä ja aikaakin vasten tasoittuu ja jos laskuajot jatkuu samaa tahtia, jää jopa hieman voitollekin :)


    • Anonyymi

      Sen tietää vasta auton tullessa vaihtoikään, että mikä on ollut halpaa tai ei. Etukäteen sitä ei kukaan tiedä

      • Anonyymi

        Et ilmeisesti osaa laskea auton arvonalennusta? Mikä se vaihtoikä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti osaa laskea auton arvonalennusta? Mikä se vaihtoikä on?

        Osaatko sinä sanoa mikä on jonkun tietyn merkin/mallin arvo 3-4 vuoden päästä?

        Jollain keskimääräisillä oletuksilla voi aina laskea, mutta osuuko ne oikeaan on sitten toinen juttu.


    • Anonyymi

      Tekniikasta puheenollen, onhan niin, että sähköllä ajettaessa moottorijarrutusta ei juuri ole.
      Ei paljoa lataile rullatessa!

      • Anonyymi

        Minulla on täydellä moottorijarrutuksella latausteho 70 kW eli kyllä lataa, kun ei ole mahdollista ”rullailla”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on täydellä moottorijarrutuksella latausteho 70 kW eli kyllä lataa, kun ei ole mahdollista ”rullailla”.

        Lataa aina, kun hiljentää vauhtia (paitsi jos akku on juuri täyteen ladattu).


    • Anonyymi

      "Tekniikasta puheenollen, onhan niin, että sähköllä ajettaessa moottorijarrutusta ei juuri ole.
      Ei paljoa lataile rullatessa!"

      Tekniikasta puheenollen niin auton etenemisen hyötysuhteen kannalta aina paras vaihtoehto on rullata. Regeneroinnissa on hyötysuhde on aina pienempi kuin 100.

      Sähköauto regeneroi vain silloin kun kuski kertoo autolle että nyt tarvii jarruttaa koska rullaamalla "menisi pitkäksi".
      Tämä tehdään yleensä esivalinnalla kuinka paljon kuski haluaa että auto regeneroi automaattisesti kun kuski nostaa jalan "kaasulta"

      • Anonyymi

        Sinä se et omaksu sitä, että hidatettaessa ladataan akkua, mutta ei kuitenkaan lisätä polttoainetta tankkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se et omaksu sitä, että hidatettaessa ladataan akkua, mutta ei kuitenkaan lisätä polttoainetta tankkiin.

        Jokainen Newtonin periaatteiden ymmärtäjä tietää miten turhaa tämä höpötys on.

        Paras vaihtiehto on rullaus jossa energiaa ei tuhlata jarrutukseen.

        Toiseksi paras on se että jarrutusenergia ladataan akkuun.

        Huonoin on se että jarrutuksen energia hukataan lämpönä harakoille.

        Ei tämä voi olla mitenkään vaikeaa ymmärtää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      67
      3788
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      93
      2413
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      15
      1639
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1398
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1270
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1182
    8. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      50
      1011
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1010
    Aihe