ole vain osa pelastusta, vaan pelastava evankeliumi tässä ajassa on se, että Kristus kuoli meidän puolestamme, meidän syntiemme vuoksi, ja nousi kuolleista:
1. Korinttilaiskirje 15:1-4
' Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, '
Paavali julistaa, että pelastuminen riippuu siitä, pidämmekö tästä evankeliumista kiinni semmoisena kuin se on meille ilmoitettu. Pelatuminen ei riipu kasteista, kirkkoon kuulumisesta, rukouksista, tai mistään omista tai muiden ihmisten teoista. Pelastuminen tapahtuu evankeliumin uskomalla ja siinä pysymällä.
"jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin"
Suurin eksytys uskovien parissa, on se, että meitä yritetään saada turvaamaan kirkkoihin ja kirkkojen oppeihin, eikä siihen mitä Kristus on tehnyt ja tekee, Se mitä Kristus on tehnyt ja tekee, pelastaa. On tietysti niitä, jotka eivät usko, että Paavalin sanat on otettava kirjaimellisesti, ja niitä jotka eivät pidä niitä yhtä painavina sanoina kuin Jeesuksen sanat maan päällä. Mutta ei Pyhä Henki puhu vähempiarvoisia sanoja kuin Jeesus, kyseessä on kuitenkin, sama Jumala. Sanojen arvo meille määräytyy sen mukaan, ovatko ne meille kuinka suoraan puhutut.
Katsokaa tätä:
Apostolien teot 2:36-38
' Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte." Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?" Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. '
Pietari puhuu Pyhän Hengen vaikutuksesta. Hän osoittaa sanansa Israelin huoneelle ja nimenomaan tuolle sukupolvelle. Emme siis voi vain sokeasti omia näitä sanoja, jos emme ole juutalaisia, jotka tuona aikana elivät. Jokaisen tulisi vähintääkin arvioida miten nämä puhutut sanat osuvat meihin, eikä vain soveltaa niitä kyselemättä mitään.
Verratkaa tätä seuraavaksi tähän:
Roomalaiskirje 11:13-14
'Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa, sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä. '
Tämän sanan voimme ottaa vastaan ilman sen suurempaa arviointia. Se on suoraan osoitettu myös suomalaisille, koska me suomalaiset olemme pakanasyntyisiä.
Eksytys syntyy liian hätäisestä Raamatun tulkinnasta. Lukija ei anna Raamatulle aikaa avautua tai joku muu tulee ja ohjaa lukijan väärään ymmärrykseen.
Takaisin evankeliumiin:
Roomalaiskirje 4:23-25
' Mutta ei ainoastaan hänen [Abrahamin] tähtensä ole kirjoitettu, että se [vanhurskaus] hänelle luettiin, vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme, joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.'
Galatalaiskirje 1:1-5
' Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt, ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta, joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan! Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen. '
Galatalaiskirje 2:16
'mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista. '
Galatalaiskirje 2:7-9 (Biblia)
' Vaan sitä vastaan, kuin he näkivät, että minulle evankeliumi esinahan puoleen uskottu oli, niinkuin Pietarille ympärileikkauksen puoleen; (Sillä joka Pietarin kanssa oli voimallinen apostolin virassa ympärileikkauksen seassa, se on minunkin kanssani pakanain seassa voimallinen ollut,) Ja kuin he tunsivat sen armon, joka minulle annettu oli, niin Jakob ja Kephas ja Johannes, jotka patsaina pidettiin, antoivat minulle ja Barnabaalle kättä ja sopivat niin meidän kanssamme, että meidän pakanain seassa ja heidän ympärileikkauksen seassa saarnaaman piti,'
Kristuksen kuolema ja ylösnousemus eivät
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst20914135Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i555607Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58684895Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat2833887PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1143606Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1333586Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.852130Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?
Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis171477Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1581261Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3001185