Mistä johtuu että yleisenkin käsityksen mukaan musiikki saavutti huipentumansa wieniläisklassismin objektiivisessa säveltaiteessa, kuten Wolfgang Hildesheimer kirjoittaa?
Miksi Mozart ja Beethoven ovat ylittämättömiä neroja? Mitkä ominaisuudet tekivät heistä sellaisia? Miksi myöhemmin ei ole ylletty vastaavaan?
Heidän jälkeenhän alkoi useimpien mielestä musiikin alamäki, kuten Hildesheimer väittää.
Luulisi että ihmislajin älyllisen kehityksen myötä ja 1900 luvulla musiikillisten keinovarojen ja tekniikoiden monipuolistuttua ja tonaalisuuden laajennettua olisi ylletty suurempiin saavutuksiin.
Mutta vain 1700 ja 1800-luvulla elikin ns. suuria neroja, joista Wagner taisi olla viimeisimpiä.
Siltikin jopa suomen vähän tunnettujen säveltäjien teoksetkin saavat tuntemaan jotakin syvemmin koettua olematta täysin mitättömiä.
Näin on, vaikka lienevät vähemmän objektiivisten henkien luomia kuin mitä musiikin todelliset jättiläiset olivat, ja joiden musiikissa on syvyyttä ja objektivoitua tunnetta, jota ei 1900 luvulla kyetty saavuttamaan, otaksun.
Melartinkaan ei ole missään nimessä aivan huono säveltäjä ollut, päinvastoin, aikansa suurin suomalainen, mutta edustaa sinfonioillaan hieman muoto- esikuvansa Mahlerin tavoin subjektivoidumpaa säveltaidetta vahvassa tunnelatauksessaan.
Miksi wieniläisklassismissa säveltaide saavutti suurimman huipentumansa?
15
385
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä ihmisillä oli siihen aikaan enemmän musiikillisia virikkeitä ja heitä kasvatettiin jo nuoresta pitäen musiikki uralle, eikä nykyajalle tyypillinen viihdetarjonta ja ajanvietemahdollisuudet täyttäneet tajuntaa viihdesälällä.
- Anonyymi
Frederick Delius oli myös eräs tärkeä musiikillisten löytöretkieni kohde kromaattisessa soinnutuksessaan ja häilyvän impressionistisessa muotokielessään sen myötä kun turhauduin Siban emotionaalisesti köyhään ja sovinnaiseen ja duuri-ja mollitonaaliseen varsin diatoniseen musiikkiin, joka ei tuottanut elämyksiä kliseisyytensä vuoksi.
- Anonyymi
säveltaide saavutti suurimman huipentumansa myöhäisromanttisessa ja modernissa venäläisessä klassisessa musiikissa
- Anonyymi
Ei saavuttanut sillä Wagner ja suomessa Melartin ovat suurempia säveltäjiä kuin Tsaikovski.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saavuttanut sillä Wagner ja suomessa Melartin ovat suurempia säveltäjiä kuin Tsaikovski.
tchaikovsky mielestäni pesee Wagnerin joka waagneri aika tylsä paikoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tchaikovsky mielestäni pesee Wagnerin joka waagneri aika tylsä paikoin.
tchaikovsky pesee kaikki, koska se on paras säveltäjä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saavuttanut sillä Wagner ja suomessa Melartin ovat suurempia säveltäjiä kuin Tsaikovski.
Mennentullen tchaikovsky, rachmaninoff, medtner, kalinnikov, prokofiev, shostakovich ovat parempia ja suurempia säveltäjiä kuin wagner ja melartin, suomesta klamikin on parempi kuin nuo kaksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mennentullen tchaikovsky, rachmaninoff, medtner, kalinnikov, prokofiev, shostakovich ovat parempia ja suurempia säveltäjiä kuin wagner ja melartin, suomesta klamikin on parempi kuin nuo kaksi
Melartin ei ole niin sentimentaalinen kuin Tsaikka, joka ei taitanut polyfoniaa, atonalismia, klustereita, polyrytmiikkaa, kuten Melartin ja Tsaikka temaattisen työn sijasta käytti laskevia ja nousevia juoksutuksia, crescendoja, puhaltimien ja jousien välistä vuoropuhelua ym. sinfonisen kasvun välikappaleena musiikkitieteijä Maasalon mukaan. Glenn Gould sanoo, ettei Tchaikovski ollut millään muotoa aikansa suurin säveltäjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melartin ei ole niin sentimentaalinen kuin Tsaikka, joka ei taitanut polyfoniaa, atonalismia, klustereita, polyrytmiikkaa, kuten Melartin ja Tsaikka temaattisen työn sijasta käytti laskevia ja nousevia juoksutuksia, crescendoja, puhaltimien ja jousien välistä vuoropuhelua ym. sinfonisen kasvun välikappaleena musiikkitieteijä Maasalon mukaan. Glenn Gould sanoo, ettei Tchaikovski ollut millään muotoa aikansa suurin säveltäjä.
Glen Gould oli pelle jolla oli surkea musiikkimaku. Tsaikka sai ehkä kaikkein parhaimmin kuulumaan tunteet musiikissa kuin muut, ja hänen sinfoniset teokset ja balettimusiikki on välillä uskomattoman upeaa. Asiasta kukkaruukkuun, Melartinilla on hienoa musiikkia mutta paras suomalainen säveltäjä on mielestäni Uuno Klami.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Glen Gould oli pelle jolla oli surkea musiikkimaku. Tsaikka sai ehkä kaikkein parhaimmin kuulumaan tunteet musiikissa kuin muut, ja hänen sinfoniset teokset ja balettimusiikki on välillä uskomattoman upeaa. Asiasta kukkaruukkuun, Melartinilla on hienoa musiikkia mutta paras suomalainen säveltäjä on mielestäni Uuno Klami.
Bachia Gould palvoi yli kaiken, eikä tämän polyfonian mestarin musiikkia surkeaksi voi sanoa eräänä ihmiskunnan suurimmista säveltäjistä ja luovista hengistä. Tsaikan teoksissa on kyllä hienoja ja kauniita teemoja, mutta hänen sinfoninen rakentelunsa esim. sinfonioissa lepää musiikkitieteilijä Maasalon mukaan aivan muissa ja toissijaisissa tekijöissä kuin motiivityöskentelyssä, kuten kertaamisessa ja samojen ajatusten toistamisessa, joiden kantavuus on rajallista. Klamin musiikissa on vähemmän tunnetta kuin monien muiden romanttisempien suomi säveltäjien ja hän siteeraa Ravelia ja Stravinskya.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bachia Gould palvoi yli kaiken, eikä tämän polyfonian mestarin musiikkia surkeaksi voi sanoa eräänä ihmiskunnan suurimmista säveltäjistä ja luovista hengistä. Tsaikan teoksissa on kyllä hienoja ja kauniita teemoja, mutta hänen sinfoninen rakentelunsa esim. sinfonioissa lepää musiikkitieteilijä Maasalon mukaan aivan muissa ja toissijaisissa tekijöissä kuin motiivityöskentelyssä, kuten kertaamisessa ja samojen ajatusten toistamisessa, joiden kantavuus on rajallista. Klamin musiikissa on vähemmän tunnetta kuin monien muiden romanttisempien suomi säveltäjien ja hän siteeraa Ravelia ja Stravinskya.
Bachin musiikki voisi olla hienoa jos hän olisi syntynyt 1800-luvulla, mutta eipä ole koska hän eli alkeellisen musiikin sekä soittimien kaudella.
- Anonyymi
Älä avauspostaaja unoha italialaisten merkitystä klassisessa säveltaiteessa vai ookko nää eri mielt?
- Anonyymi
En ole eri mieltä.
- Anonyymi
Musiikista oli aito elämä karsittu huippuunsa pois. Puuteria ja detaljeja.
- Anonyymi
Toki Beethoven oli jo punkkari verrattuna aiempien hovineitojen musaan. Miten hän joutui sotketuksi tähän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El1486781MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny635883Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.884529NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun1004456Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja1604272Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.941650- 4021546
- 821369
HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a301345Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana
Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?411131