Nykyiset sähköautot ovat arvottomia 5 vuoden sisällä

Anonyymi-ap

20

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veikkaan että 3 vuodessa ollaan lähellä arvottomuutta. Pian ei kukaan muutenkaan halua sähköautoa.

      • Anonyymi

        siksi niitä sanotaankin, patteriautoiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siksi niitä sanotaankin, patteriautoiksi

        Kyllähän patteriauto aina joulunpyhät kestää, mutta tapaninpäivänä se yleensä on jo rikki.


    • Anonyymi

      Ei mene viittä vuotta !!

    • Anonyymi

      Mistä noita arvottomia 5-vuotiaita sähköautoja voi hakea?

      • Anonyymi

        Autopurkaamoille niitä päätyy. Korjauskelvottomiksi suunniteltuja. Pieni kolhu ja korjauskustannus voi olla 20 000 - 200 000 €, jos ja kun ainoa valmistajan sallima menetelmä on "uusi koko akku".

        Akunvaihto-operaation hinta voi olla korkeampi kuin UUDEN vastaavan auton myyntihinta. Käytetystä nyt puhumattakaan. Siksi Norjassa toiminta on virtaviivaistettu niin, ettei edes yritetä korjausta... halvinta oikopäätä paalata kertakäyttöinen patterilelu ja uusi tilalle. Ympäristö kiittää?

        Autovalmistajat ovat ajan mittaan pyrkineet tekemään akuista entistä vaikeampia = kalliimpia korjata esim. valamalla akut täyteen massaa ja/tai integroimalla ne osaksi kantavaa rakennetta. Kun uusien vatkaimien myynti sakkaa, saa silti myytyä vakuutusyhtiöille autoja romutettavien tilalle.

        Ympäristö kiittää? Ottaen huomioon, että tyypillinen vatkain painaa 1800-2200 kg, kun tavismallin perheauto voi heilauttaa vaakaa vain 1300 kg verran. Eikä 600+ kg lisäläski ole helposti kierrätettävää terästä, vaan kuparia, harvinaisia maametalleja yms.

        Akkujen lisäksi näissä on muitakin hupaisia korjauskohteita. Esim. sis. rak. verkkovirtalaturi tai lämpöpumppu... näitä menee joissain malleissa kuin karkkia, mutta maksaa onneksi vain pari tonnia per laaki.

        Eräät mallit hankkineet mainetta takasähkömoottorin (4-vetomallit) jäähdytysnestevuodoilla. Sähkövatkaimissa ei kuulemma pitänyt olla mitään kuluvaa... paitsi akselitiivisteet, joiden pettäessä sähkömoottorin roottorissa (se ainoa liikkuva osa) kiertävä jäähdytysneste päätyy moottorin käämityksiin ja/tai alennusvaihteeseen (jep, rattaita on vatkaimissakin)... no, tämäkin on vatkaimien mittapuulla halpa korjaus, ei kustanna kuin kymppitonnin pintaan, koska korjaus tapahtuu kätevällä menetelmällä "osta kokonaan uusi moottori". Näihin ei myydä varaosia eikä ole korjausohjeita, koska vatkaimet on suunniteltu kertakäyttötuotteiksi.

        Vaan onhan niissä sähkömoottoreissa laakeritkin. Niitäkin porsii joskus.

        Hupaisaa tässä on se, etta tavismallin polttomoottoriautoon saa kunnostetun moottorin kymppitonnilla. Sähköautohihhulien mukaan vatkaimien ei ikinä pitäisi vikaantua ja jos vikaantuvat, niin niiden pitäisi olla halvempia korjata, koska tekniikka on yksinkertaisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autopurkaamoille niitä päätyy. Korjauskelvottomiksi suunniteltuja. Pieni kolhu ja korjauskustannus voi olla 20 000 - 200 000 €, jos ja kun ainoa valmistajan sallima menetelmä on "uusi koko akku".

        Akunvaihto-operaation hinta voi olla korkeampi kuin UUDEN vastaavan auton myyntihinta. Käytetystä nyt puhumattakaan. Siksi Norjassa toiminta on virtaviivaistettu niin, ettei edes yritetä korjausta... halvinta oikopäätä paalata kertakäyttöinen patterilelu ja uusi tilalle. Ympäristö kiittää?

        Autovalmistajat ovat ajan mittaan pyrkineet tekemään akuista entistä vaikeampia = kalliimpia korjata esim. valamalla akut täyteen massaa ja/tai integroimalla ne osaksi kantavaa rakennetta. Kun uusien vatkaimien myynti sakkaa, saa silti myytyä vakuutusyhtiöille autoja romutettavien tilalle.

        Ympäristö kiittää? Ottaen huomioon, että tyypillinen vatkain painaa 1800-2200 kg, kun tavismallin perheauto voi heilauttaa vaakaa vain 1300 kg verran. Eikä 600 kg lisäläski ole helposti kierrätettävää terästä, vaan kuparia, harvinaisia maametalleja yms.

        Akkujen lisäksi näissä on muitakin hupaisia korjauskohteita. Esim. sis. rak. verkkovirtalaturi tai lämpöpumppu... näitä menee joissain malleissa kuin karkkia, mutta maksaa onneksi vain pari tonnia per laaki.

        Eräät mallit hankkineet mainetta takasähkömoottorin (4-vetomallit) jäähdytysnestevuodoilla. Sähkövatkaimissa ei kuulemma pitänyt olla mitään kuluvaa... paitsi akselitiivisteet, joiden pettäessä sähkömoottorin roottorissa (se ainoa liikkuva osa) kiertävä jäähdytysneste päätyy moottorin käämityksiin ja/tai alennusvaihteeseen (jep, rattaita on vatkaimissakin)... no, tämäkin on vatkaimien mittapuulla halpa korjaus, ei kustanna kuin kymppitonnin pintaan, koska korjaus tapahtuu kätevällä menetelmällä "osta kokonaan uusi moottori". Näihin ei myydä varaosia eikä ole korjausohjeita, koska vatkaimet on suunniteltu kertakäyttötuotteiksi.

        Vaan onhan niissä sähkömoottoreissa laakeritkin. Niitäkin porsii joskus.

        Hupaisaa tässä on se, etta tavismallin polttomoottoriautoon saa kunnostetun moottorin kymppitonnilla. Sähköautohihhulien mukaan vatkaimien ei ikinä pitäisi vikaantua ja jos vikaantuvat, niin niiden pitäisi olla halvempia korjata, koska tekniikka on yksinkertaisempaa.

        Samalla tavalla ne mällätyt polttiksetkin päätyvät purkamolle ja käyttövoimaan katsomatta aika helpostikin kun turvavarusteet laukeavat pienemmässäkin kolarissa.

        Tässä nyt kuitenkin oli kyse lähtökohtaisesti ehjistä autoista, eli mistä niitä 5-vuotiaita sähköautoja voi käydä noutamassa?


    • Anonyymi

      Siksi ajelen hyvin arvonsa säilyttävällä Diesel kiessillä, on sen verran iso auto, että kulkee vakaasti ja tarvittaessa voi ajaa Suomen päästä päähän ilman tankkausta

    • Anonyymi

      Hauskinta on, että patteriautojen käyttöarvo on lähes nolla jo uutena. Ovat niin vaivalloisia, jatkuvaa lataamista ja akun kolhautuksen varomista. Pajalla seisovat enemmän kuin ajossa.

      • Anonyymi

        Taidat ihan vähän liioitella?
        Ei sähköautoa tarvitse jatkuvasti ladata, eikä sitä akkua tarvitse sen kummemmin varoa kuin mitä tahansa autoa. Vakuutukset ovat vahinkoja varten ja lataus ajoa varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat ihan vähän liioitella?
        Ei sähköautoa tarvitse jatkuvasti ladata, eikä sitä akkua tarvitse sen kummemmin varoa kuin mitä tahansa autoa. Vakuutukset ovat vahinkoja varten ja lataus ajoa varten.

        Ei sitä voikkaan ladata koska kaikki parkkihallit eivät sitä salli !
        Kts. Europark


    • Anonyymi

      Voin kyllä mielellään ottaa vastaan sen 5-vuotiaan sähköauton, ja voin jopa maksaakin siitä pari tonnia.

      • Anonyymi

        No sama,
        Asiallisesti käytetty vaikk esim vanha volvoni d3 2011 2. l diesel kehrää kuin kissa ja 400000km ajettu , vasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sama,
        Asiallisesti käytetty vaikk esim vanha volvoni d3 2011 2. l diesel kehrää kuin kissa ja 400000km ajettu , vasta.

        Entä sitten? Oletko vanhasta kinneristäsi oikein ylpeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sama,
        Asiallisesti käytetty vaikk esim vanha volvoni d3 2011 2. l diesel kehrää kuin kissa ja 400000km ajettu , vasta.

        Kyllä ! Ainoa oikea auton käyttöjännite on 12v.
        Ei tarvitse muita !

        Pysyy parkkihallit kunnossa !


    • Anonyymi

      Minä voi ottaa ja jopa maksaa jokusen tonnin 5 vuotiaista paremmista sähköautoista.

      • Anonyymi

        Kyllähän sinä ihan taatusti ottaisit ja maksaisit,
        sinulta vain puuttuu se muutama tonni.


        😆😆


    • Anonyymi

      Sama täällä.
      Esim. Kia Niro Business Luxury 64 kWh 204 hv **Lämpöpumppu 2020
      Tuommoisesta voin heti maksaa 5 000€, siis ehjästä.

    • Anonyymi

      Tänne, tänne!!! Mulle kelpais pari 5-vuotiasta Teslaa.

    • Anonyymi

      Keskeneräinen tekele se on
      Kuten olen täällä monesti sanonut
      Mutta paranee koko ajan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      62
      3762
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3149
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      79
      2374
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1620
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      67
      1367
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      89
      1223
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1151
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      995
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      972
    Aihe