Hesarin julkaisussa ti 12.7.2005 haastatteltiin Tampereen, Helsingin ja Oulun apteekkihenkilökuntaa allergialääkkeiden myynnistä.
Tampere; apteekkari Tuija Razntalankila: "Allergialääkkeitä on parin viikon ajan mennyt kuin liukuhihnalta".
Helsinki; proviisori Laura Ahonen laskeskelee ilman reseptiä saatavien allergialääkkeiden myynnin kasvaneen 30 prosenttia viime heinäkuuhun verrattuna. Myös reseptilääkkeet ovat tehneet kauppansa. Niitä on Ahosen laskujen mukaan ostettu heinäkuun alkuviikkoina yli puolet siitä määrästä, joka viime heinäkuussa myytiin.
Oulu; farmaseutti Harri Kokko huomauttaa, että allergialääkkeiden myynti on tavallisesti tässä vaiheessa kesää jo laantunut. Myös Oulussa myynti on viimevuotista suurempaa.
Kansalaistemme, 1960-luvulla alkanut allergisoituminen, tapahtuu yhä kiihtyvällä vauhdilla, joka on uhka myös kansantaloudellemme.
Terveydestämme vastaavan tason on tullut aika vastata kansalaisten kysymykseen: MISTÄ TÄMÄ JOHTUU ?
Allergialääkkeiden myynnissä rajua kasvua
55
3932
Vastaukset
- zivago
1) tämän vuoden kohdalla: säät
2) vuosikymmenten kuluessa: elintason nousu, siisteys, tartuntatautien laantuminen
3) entistä parempia ja hyvin siedettyjä allergialääkkeitä, osan hinta halventunut muutaman vuoden takaisesta. Parempaa diagnostiikkaa ja hoitoa.- Stp
Ensimmäisessä väitteessäsi mainitset tämän vuoden sään allergisoittavan yhä lisää kansalaisiamme.
Esittäisitkö kansainvälisiä tieteellisiä tutkimuksia siitä, että SÄÄ aiheuttaa allergisoitumista ?
Tämän planeetan eläimet ovat myös sään armoilla. Eläinteiteilijät eivät ole esittäneet poikkeuksellista eläinten allergisoitumistä viittaamasi säätilan suhteen.
Toisessa väitteessäsi esität maamme kansalaisten allergisoitumisen syyksi elintason nousun, siisteyden ja tartuntatautien laantumisen.
Näinhän on tapahtunut muissakin länsimaissa. Miksi kuitenkin Suomi on johtava maa allergisoitumistilastoissa ?
Kolmanteen väitteesi vastaisin näin; oletatko, että allergialääkitystä käytetään turhaan ?
Diagnostiikkaan vastaan, että nykylääketiede ei edes pysty diagnostisoimaan allergisia TULEHDUSREAKTIOITA seuraamuksineen. - Stp
Stp kirjoitti:
Ensimmäisessä väitteessäsi mainitset tämän vuoden sään allergisoittavan yhä lisää kansalaisiamme.
Esittäisitkö kansainvälisiä tieteellisiä tutkimuksia siitä, että SÄÄ aiheuttaa allergisoitumista ?
Tämän planeetan eläimet ovat myös sään armoilla. Eläinteiteilijät eivät ole esittäneet poikkeuksellista eläinten allergisoitumistä viittaamasi säätilan suhteen.
Toisessa väitteessäsi esität maamme kansalaisten allergisoitumisen syyksi elintason nousun, siisteyden ja tartuntatautien laantumisen.
Näinhän on tapahtunut muissakin länsimaissa. Miksi kuitenkin Suomi on johtava maa allergisoitumistilastoissa ?
Kolmanteen väitteesi vastaisin näin; oletatko, että allergialääkitystä käytetään turhaan ?
Diagnostiikkaan vastaan, että nykylääketiede ei edes pysty diagnostisoimaan allergisia TULEHDUSREAKTIOITA seuraamuksineen.TTL:n diagnostiikkakyvyttömyydestä löydät hyvän esimerkin taltä palsalla 090705/HaistaHome vastineesta: Poikkeus vahvistaa säännön/110705.
Hän on vain yksi tapaus niiden joukossa, joita TTL ei olisi saanut koskaan homealtistaa.
Toivottavasti hänen keuhkonsa kuntoutuvat tulehdusreaktiosta ilman pysyviä vaurioita.
Näyttää pahasti siltä, että tutkittavan antaman oirekuvan perusteella TTL ei pysty erottamaan edes astmaatikkoa ja alveoliitikkoa toinen toisistaan. Miksi he suorittavat terveyttä vaarantavia tutkimuksia, vaikka he tietävät, että alveoliitikolle saattaa aiheutua pysyvä keuhkovaurio ?
- Pollen
Kesällä allergialääkkeiden menekki riippuu suoraan ilman siitepölyn määrästä ja sen mukana siitepölyallergisten oireiden voimakkuudesta - siis säästä. Muistelehan vähän millaiset ilmat olivat vuosi sitten. Toiseksi termi allergialääke käsittää kohtalaisen ison joukon erilaisia aineita. Aika kevyin eväin olet liikkeellä, jos yrität todistella jotain homejuttuja noiden haastattelujen pohjalta. Teet itsesi lähinnä naurettavaksi.
- histamiini
Johtuisikohan allergialääkkeiden lisääntynyt käyttö sen vuoksi,kun lääkärit tietävät henkilön reagoivan homeisiin,mutta heillä ei ole antaa muuta "lääkettä" reagointiin kuin apteekin allergialääkket.
Pikku hiljaa lääkäritkin ovat tulleet sen tosiasian eteen,että on henkilöitä,jotka reagoivat home-itiöihin kaikkina vuodenaikoina!! Ja voimakkaasti!! Heilläkään ei ole antaa muuta apua kuin määrätä allergialääkkeitä,joista ei ole apua!
Minulle itselle kävi juuri näin!
Olen työpaikallani,todistettavasti,altistunut homeille ja reagoin niihin erittäin herkäsi. - Drifter
Katsotaanpas kokonaisuutta.
Minusta ei ole ollenkaan naurunalaista se seikka, että pitemmällä tähtäimellä mitattuna on ihmisten allergisotuminen lisääntynyt.
Jo vauvaikäisillä esiintyy monenlaisia allergioita.
Kyllä se kertoo jotain siitä, että ihmisten immuunitaso on heikentynyt.
Syitä voi olla moninaisia, mutta et voi sulkea pois homeiden aiheuttamaa immuunitason heikkenemistä.
Minua ei ainakaan naurata nuo homeiden aiheuttamat ongelmat ja sitä paitsi homeiden osuus saattaa olla yllättävän suuri allergiasairauksien synnyssä.
Tietenkin, jos usko julkista tiedotusta, voit naureskella homeasioille (vai kuulutko tähän julkiseen osapuoleen). - Pollen
Drifter kirjoitti:
Minusta ei ole ollenkaan naurunalaista se seikka, että pitemmällä tähtäimellä mitattuna on ihmisten allergisotuminen lisääntynyt.
Syitä voi olla moninaisia, mutta et voi sulkea pois homeiden aiheuttamaa immuunitason heikkenemistä.
Minua ei ainakaan naurata nuo homeiden aiheuttamat ongelmat ja sitä paitsi homeiden osuus saattaa olla yllättävän suuri allergiasairauksien synnyssä.
Tietenkin, jos usko julkista tiedotusta, voit naureskella homeasioille (vai kuulutko tähän julkiseen osapuoleen).Naurettavaa on yrittää vetää jotain johtopäätöksiä yhden heinäkuun kahden viikon allergialääkkeiden myyntipiikistä allergian yleistymisen suuntaan. Nimenomaan pitäisi katsoa kokonaisuutta.
- Drifter
Pollen kirjoitti:
Naurettavaa on yrittää vetää jotain johtopäätöksiä yhden heinäkuun kahden viikon allergialääkkeiden myyntipiikistä allergian yleistymisen suuntaan. Nimenomaan pitäisi katsoa kokonaisuutta.
Nimenomaan pitää katsoa kokonaisuutta.
Sanopa mikä on allergiakäyrä pitemmällä ajanjaksolla, onko se nouseva vai laskeva.
Tuo sinun pitäisi sanoa lääkärikunnalle, kun he päättelevät jo kahden viikon ajalta (Örebro-kartoitus)onko allergiasairautta vai ei. - Pollen
Drifter kirjoitti:
Nimenomaan pitää katsoa kokonaisuutta.
Sanopa mikä on allergiakäyrä pitemmällä ajanjaksolla, onko se nouseva vai laskeva.
Tuo sinun pitäisi sanoa lääkärikunnalle, kun he päättelevät jo kahden viikon ajalta (Örebro-kartoitus)onko allergiasairautta vai ei.Jos yrittää osoittaa syy-seuraussuhteita joidenkin ilmiöiden tai asioiden välillä kannattaa pitäytyä selkeisiin, objektiivisesti ja toistettavasti todennetavissa oleviin faktoihin. Epämääräinen vihjailu "Mistä tiedät ettei tällä sitten voisi olla vaikutusta?" tai säikeen aloittajan tyyppinen täysin muuhun liittyvän havainnon esilletuonti runtattuna väkisin omaan agendaan saa väitteen esittäjän vaikuttamaan lähinnä naiivilta haihattelijalta. Ainakin minun silmissäni.
Asenteeni johtuu muutamasta lähipiirissäni olevasta esimerkistä. Mm. home on maailman suurin ja pahin ongelma ja kaikkien vaikeuksien äiti niin kauan kuin on toivoa taloudellisesta hyödystä esim. eläkkeen muodossa tai talon peruskorjauksesta jonkun muun piikkiin. Sitten kun pitkällisten prosessien jälkeen huomataan, että itse ne on omat tyhmyydet maksettava, niin vaivat häviävät, rakennus muuttuu ykkösluokan lintukodoksi eikä remontin tarvettakaan ole muutaman kaakelin vaihtoa enempää.
Samaten olen ollut todistamassa "ihmeparantumista" krooninen selkäkipu/fibromyalgia/sähköallergiasta, kun eläkepäätös (muusta syystä) on saatu. Ennen ei sujunut edes yksinkertainen kevyt sisätyö "Kun ei kroppa kestä", mutta eläkkeellä rakennetaan kesämökkiä hartiapankkityyliin kaikilla nykyajan sähkömukavuuksilla. Ja artistit maksaa... - sairastellut
histamiini kirjoitti:
Johtuisikohan allergialääkkeiden lisääntynyt käyttö sen vuoksi,kun lääkärit tietävät henkilön reagoivan homeisiin,mutta heillä ei ole antaa muuta "lääkettä" reagointiin kuin apteekin allergialääkket.
Pikku hiljaa lääkäritkin ovat tulleet sen tosiasian eteen,että on henkilöitä,jotka reagoivat home-itiöihin kaikkina vuodenaikoina!! Ja voimakkaasti!! Heilläkään ei ole antaa muuta apua kuin määrätä allergialääkkeitä,joista ei ole apua!
Minulle itselle kävi juuri näin!
Olen työpaikallani,todistettavasti,altistunut homeille ja reagoin niihin erittäin herkäsi.Minäkin käytin sievoisen summan allergisiin silmätippoihin, koska jättiturvonneita silmiäni vaivasi muka allergia. Piti käyttää kahta eri merkkiä vuoroviikoin. Ja koska allergiapullo vanheni kuukauden sisällä, suurin osa aineesta päätyi aina roskikseen. Ja rahaa paloi.
Hyöty?
Käytettyäni tippoja useiden kuukausien ajan, silmäni alkoivat ärtyä niistä. Ja koska mitään hyötyä ei näkynyt eikä kuulunut, lopetin allergialääkkeiden käyttämisen. Silmieni sidekalvot ovat tulehtuneet, luomeni eivät pullistele allergian vuoksi. Jossain vaiheessa asia miltei tunnustettiin, (olihan se tietenkin käynyt ilmi jo sidekalvoilta napatuista paloistakin) mutta silti minua kehotettiin käyttämään allergiatippoja kaiken varalta.
Pah, rahalle näyttää löytyvän järkevämpääkin käyttöä. - Stp
Kyllähän allergialääkkeiden yhä lisääntynyt tarve ennakoi myös astmatilastojen kasvua.
Astmaatikkojen lukumäärässähän on tapahtunut tilastojen mukaan räjähdysmäinen kasvu sitten vuoden 1960; 3000 henkilöä ja esim. v. 1998 177 503 henkilöä.
Määrähän on jatkuvassa kasvussa.
Ja hengitysliitto HELIN edustajahan totesi äskettäin TV:ssä, että Suomessa on keuhkosairaita miljoona.
KELA:ta saisi tosi yksityiskohtaiset tiedot vaikkapa astmalääkkeiden ja allergialääkkeiden käytön aikavälistä kuin myös allergia- astmalääkkeiden ja mielenterveyslääkkeiden yhteiskäytöstä kuin myös mielenterveyssyiden takia työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneiden astma- allergialääkityksestä.
Tilastot maksaisivat vain maltaita yksittäisille kansalaisille, koska niitä ei ole ajettu.
Herää vain kysymys, miksi julkinen valta tiedeguruineen ei ole niitä ajattanut.
Sehän on faktatietoa, että Suomessa niin mielenterveyslääkkeiden kuin allergia- ja astmalääkkeidenkin käyttö kasvaa vuosi vuodelta tilastojen valossa.
Työterveyslääkärithän aloittavan tämän sopankeiton aluksi antihistamiini-antibioottilääkityksellä ja väsymystä vastaan lääkitään piristyspillereillä. Ja jossain vaiheessa aletaan käyttää astmalääkitystä.
Ja kuten varmaan tätä palstaa lukiessasi olet havainnut astman lisäksi on myös allergista alveoliittia, jotka eivät näy astmatilastoissa (käyttävät astmalääkitystä) kuin vasta vaikean keuhkoahtaumataudin saatuaan, eli vuodesta 1994 lukien.
Ja mitä muuten pelkoihini tulee; allerginen alveoliitti seurauksineen on karkoittanut kaikki pelot aina kuolemanpelkoa myöten.
Eli, ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. - Homeherkkä
Pollen kirjoitti:
Jos yrittää osoittaa syy-seuraussuhteita joidenkin ilmiöiden tai asioiden välillä kannattaa pitäytyä selkeisiin, objektiivisesti ja toistettavasti todennetavissa oleviin faktoihin. Epämääräinen vihjailu "Mistä tiedät ettei tällä sitten voisi olla vaikutusta?" tai säikeen aloittajan tyyppinen täysin muuhun liittyvän havainnon esilletuonti runtattuna väkisin omaan agendaan saa väitteen esittäjän vaikuttamaan lähinnä naiivilta haihattelijalta. Ainakin minun silmissäni.
Asenteeni johtuu muutamasta lähipiirissäni olevasta esimerkistä. Mm. home on maailman suurin ja pahin ongelma ja kaikkien vaikeuksien äiti niin kauan kuin on toivoa taloudellisesta hyödystä esim. eläkkeen muodossa tai talon peruskorjauksesta jonkun muun piikkiin. Sitten kun pitkällisten prosessien jälkeen huomataan, että itse ne on omat tyhmyydet maksettava, niin vaivat häviävät, rakennus muuttuu ykkösluokan lintukodoksi eikä remontin tarvettakaan ole muutaman kaakelin vaihtoa enempää.
Samaten olen ollut todistamassa "ihmeparantumista" krooninen selkäkipu/fibromyalgia/sähköallergiasta, kun eläkepäätös (muusta syystä) on saatu. Ennen ei sujunut edes yksinkertainen kevyt sisätyö "Kun ei kroppa kestä", mutta eläkkeellä rakennetaan kesämökkiä hartiapankkityyliin kaikilla nykyajan sähkömukavuuksilla. Ja artistit maksaa...Kirjoituksesi antoi lohtua sen takia, että minullekin lääkärit ovat kertoneet homeallergian lievittyvän ja jopa häviävän ja näin nähtävästi on käynyt tuntemiesi henkilöiden kohdalla.
Tunnen itsekin muutaman henkilön joille näin on käytyt; toki he joutuvat käyttämään astmalääkitysta yhä, mutta paljon vähemmän, eikä homeallergia rajoita enää niin paljon oleskelua vaikkapa lumettoman ajan luonnossa ja homeisissa rakennuksissa.
Oma tilanteeni ei ole muuttunut mihinkään viiteen vuoteen. Kyllä ne kunnon hengityssuojaimet pitää päähän vetää nytkin kun olen menossa juurikasvimaalle.
Ja näyttävät pysyviltä muo homeallergian laukaisemat muutkin allergiat.
Ja kaltaisiani on ympäri Suomen.
Ja mitä korvauksiin tulee saan työttömyyskorvausta. Olen vajaakuntoinen työntekijä (lääkärinlausunto), eli työskentely-/koulutustilan tulee olla homeitiövapaa.
Tunnen henkilöitä, jotka eivät saa mistään mitään korvausta, eli puoliso palkalla tullaan toimeen.
Tunnen myös homeallergikkoja joiden keuhkojen toiminta alenee pikkuhiljaa lääkityksestä huolimatta.
Olet onnellisessa asemassa kun olet havainnut home-ihmeparantumisia lähiympäristössäsi.
On myös henkilöitä, jotka havaitsevat toisinkin, mittatikkuna keuhkojen toiminta (lääkärit) ja allergiset reaktiot seurauksineen ( esim. perheenjäsenet). - Hyvä Pollen
Pollen kirjoitti:
Jos yrittää osoittaa syy-seuraussuhteita joidenkin ilmiöiden tai asioiden välillä kannattaa pitäytyä selkeisiin, objektiivisesti ja toistettavasti todennetavissa oleviin faktoihin. Epämääräinen vihjailu "Mistä tiedät ettei tällä sitten voisi olla vaikutusta?" tai säikeen aloittajan tyyppinen täysin muuhun liittyvän havainnon esilletuonti runtattuna väkisin omaan agendaan saa väitteen esittäjän vaikuttamaan lähinnä naiivilta haihattelijalta. Ainakin minun silmissäni.
Samaten olen ollut todistamassa "ihmeparantumista" krooninen selkäkipu/fibromyalgia/sähköallergiasta, kun eläkepäätös (muusta syystä) on saatu. Ennen ei sujunut edes yksinkertainen kevyt sisätyö "Kun ei kroppa kestä", mutta eläkkeellä rakennetaan kesämökkiä hartiapankkityyliin kaikilla nykyajan sähkömukavuuksilla. Ja artistit maksaa...Huomaatko, että itse syyllistyt täysin samaan, mistä muita arvostelet:
"Asenteeni johtuu muutamasta lähipiirissäni olevasta esimerkistä."
Kriittisen keskustelun yksi perussäännöistä on, että päättelyä ei voi tehdä yleistämällä muutamaa omakohtaista kokemusta. Sinun kohdallasi ne eivät myöskään näytä olevan edes omakohtaisia, vaan näkemyksesi perustuu ulkopuolisena tehtyihin havaintoihin, jotka eivät välttämättä vastaa todellisuutta. Johtopäätösten tekemisestä tulee aina luopua, ellei asiasta ole riittävää perustietoa. Tässä yhteydessä se merkitsee myös tieteellistä fakta- ja tilastotietoa.
Kritiikittömässä ajattelussa on tyypillistä myös vastakkaisten käsitysten esittäjien halveksiminen ja haluttomuus myöntää erehtymisen mahdollisuutta. - sairastellut
Pollen kirjoitti:
Samaten olen ollut todistamassa "ihmeparantumista" krooninen selkäkipu/fibromyalgia/sähköallergiasta, kun eläkepäätös (muusta syystä) on saatu. Ennen ei sujunut edes yksinkertainen kevyt sisätyö "Kun ei kroppa kestä", mutta eläkkeellä rakennetaan kesämökkiä hartiapankkityyliin kaikilla nykyajan sähkömukavuuksilla. Ja artistit maksaa...Miksi minulle ei tapahdu ihmettä, vaikka en ole hakemassa ammattidiagnoosia, en ole pyrkimässä eläkkeelle enkä aio yrittää saada edes korvauksia - vaikka sairasteluni onkin niellyt rahaa tukkokaupalla? Miksi, voi miksi? Kaikkeni olen tehnyt, eikä ihmettä näy.
- !?!
Pollen kirjoitti:
Samaten olen ollut todistamassa "ihmeparantumista" krooninen selkäkipu/fibromyalgia/sähköallergiasta, kun eläkepäätös (muusta syystä) on saatu. Ennen ei sujunut edes yksinkertainen kevyt sisätyö "Kun ei kroppa kestä", mutta eläkkeellä rakennetaan kesämökkiä hartiapankkityyliin kaikilla nykyajan sähkömukavuuksilla. Ja artistit maksaa...POLLEN KIRJOITTI:
Aika kevyin eväin olet liikkeellä, jos yrität todistella jotain homejuttuja noiden haastattelujen pohjalta. Teet itsesi lähinnä naurettavaksi.
Naurettavaa on yrittää vetää jotain johtopäätöksiä yhden heinäkuun kahden viikon allergialääkkeiden myyntipiikistä allergian yleistymisen suuntaan. Nimenomaan pitäisi katsoa kokonaisuutta.
Jos yrittää osoittaa syy-seuraussuhteita joidenkin ilmiöiden tai asioiden välillä kannattaa pitäytyä selkeisiin, objektiivisesti ja toistettavasti todennetavissa oleviin faktoihin.
POLLEN KIRJOITTI MYÖS:
Asenteeni johtuu muutamasta lähipiirissäni olevasta esimerkistä. - .....
!?! kirjoitti:
POLLEN KIRJOITTI:
Aika kevyin eväin olet liikkeellä, jos yrität todistella jotain homejuttuja noiden haastattelujen pohjalta. Teet itsesi lähinnä naurettavaksi.
Jos yrittää osoittaa syy-seuraussuhteita joidenkin ilmiöiden tai asioiden välillä kannattaa pitäytyä selkeisiin, objektiivisesti ja toistettavasti todennetavissa oleviin faktoihin.
POLLEN KIRJOITTI MYÖS:
Asenteeni johtuu muutamasta lähipiirissäni olevasta esimerkistä.Häipyihän se moponenkin tältä palstalta.
- Drifter
Pollen kirjoitti:
Samaten olen ollut todistamassa "ihmeparantumista" krooninen selkäkipu/fibromyalgia/sähköallergiasta, kun eläkepäätös (muusta syystä) on saatu. Ennen ei sujunut edes yksinkertainen kevyt sisätyö "Kun ei kroppa kestä", mutta eläkkeellä rakennetaan kesämökkiä hartiapankkityyliin kaikilla nykyajan sähkömukavuuksilla. Ja artistit maksaa...Tässä takaisin ystävällinen neuvo.
Jos teet vain MUUTAMAN OMAN esimerkin pohjalta kaiken kattavan selityksen homeen aiheuttamiin ongelmiin, niin en voi muuta kuin hymyillä moiselle yksinkertaistamiselle.
Kannattaisi hieman enemmän paneutua tähän koko maata käsittävään ongelmaan ennekuin yleistää.
Jos luulet selvittäväsi tämän ongelman iltapäivälehdistön tyyliin, niin kyllä asenteesi on pelkkää pintaliitoa.
Huijareita tietenkin löytyy tästä maasta, mutta se ei tarkoita että kaikki ovat sitä sorttia.
Suurimmat huijarit löytyvät muualta, pengohan hieman enemmän sitä, mikä on todellisen alveoliitikon arkipäivä, siinä hymy hyytyisi sinultakin. - histamiini
Pollen kirjoitti:
Samaten olen ollut todistamassa "ihmeparantumista" krooninen selkäkipu/fibromyalgia/sähköallergiasta, kun eläkepäätös (muusta syystä) on saatu. Ennen ei sujunut edes yksinkertainen kevyt sisätyö "Kun ei kroppa kestä", mutta eläkkeellä rakennetaan kesämökkiä hartiapankkityyliin kaikilla nykyajan sähkömukavuuksilla. Ja artistit maksaa...Pieni tietoisku!!
Alveoliitin saaneet homealtistuksessa eivät ikinä koe "ihme parantumista"! Vauriot ovat keuhkoissa pysyvät ja jopa keuhkojen hrct:ssä "näkyvissä",siis konkreettisesti olemassa!
Huonompi homma,jos alveoliiti on muuttunutkin krooniseksi ja saanut kyytipojakseen keuhkoihin fibroosin,joka ei reagoi hoitoihin, niin todennäköisesti makkaat arkussa noin viidessä vuodessa!! Ja tämä ei ole "luulotautia" - histamiini
histamiini kirjoitti:
Pieni tietoisku!!
Alveoliitin saaneet homealtistuksessa eivät ikinä koe "ihme parantumista"! Vauriot ovat keuhkoissa pysyvät ja jopa keuhkojen hrct:ssä "näkyvissä",siis konkreettisesti olemassa!
Huonompi homma,jos alveoliiti on muuttunutkin krooniseksi ja saanut kyytipojakseen keuhkoihin fibroosin,joka ei reagoi hoitoihin, niin todennäköisesti makkaat arkussa noin viidessä vuodessa!! Ja tämä ei ole "luulotautia"Vähän jakoa edelliseen kirjoitukseeni ja tietoa "pollelle"!
Me alveoliittiin tai odts:ään sairastuneet emme saa edes sitä "eläkettä",että voisimme "parantua" ja ruveta elämään "herroiksi"
TÄMÄ TODELLISUUTTA MONEN HOMESAIRAAN KOHDALLA!! - Pollen
!?! kirjoitti:
POLLEN KIRJOITTI:
POLLEN KIRJOITTI MYÖS:
Asenteeni johtuu muutamasta lähipiirissäni olevasta esimerkistä.Tällä palstalla kirjoittavilla näyttää olevan tapana sotkea puurot ja vellit keskenään suloiseksi sekamelskaksi. Se ei todellakaan paranna kirjoitusten uskottavuutta. Minä en ole todistellut mitään omien kokemusteni perusteella. Kerroin vain mistä kyyninen asenteeni tällaisia väkisin haettuja "todisteita" kohtaan johtuu.
Tämän vuoden heinäkuun kahden ensimmäisen viikon allergialääkkeiden myyntipiikki ei tosiaankaan kerro yhtään mitään homealtistuksen ja allergioiden yleistymisen yhteydestä. Eikä se tosiasia muutu mihinkään vaikka minulla olisi minkälaisia käsityksiä tahansa tämäntyyppisistä vaivoista. Eikä siitä millä perusteilla olen käsitykseni muodostanut. Tästä oli kysymys. Turha siihen on tuoda mukaan omia jeremiadeja allergisita alveoliiteista tai muita kärsimystarinoita. Tämä vastauksena myös muutamalle muulle kirjoittajalle. - Drifter
Pollen kirjoitti:
Tällä palstalla kirjoittavilla näyttää olevan tapana sotkea puurot ja vellit keskenään suloiseksi sekamelskaksi. Se ei todellakaan paranna kirjoitusten uskottavuutta. Minä en ole todistellut mitään omien kokemusteni perusteella. Kerroin vain mistä kyyninen asenteeni tällaisia väkisin haettuja "todisteita" kohtaan johtuu.
Tämän vuoden heinäkuun kahden ensimmäisen viikon allergialääkkeiden myyntipiikki ei tosiaankaan kerro yhtään mitään homealtistuksen ja allergioiden yleistymisen yhteydestä. Eikä se tosiasia muutu mihinkään vaikka minulla olisi minkälaisia käsityksiä tahansa tämäntyyppisistä vaivoista. Eikä siitä millä perusteilla olen käsitykseni muodostanut. Tästä oli kysymys. Turha siihen on tuoda mukaan omia jeremiadeja allergisita alveoliiteista tai muita kärsimystarinoita. Tämä vastauksena myös muutamalle muulle kirjoittajalle.Näin kirjoittelit:
Kyllä tuo kertoo sen, että taidat nyt sotkea vellit ja puurot sekaisin.
Jos asenteesi on tuo, et pysty näkemään kokonaisuutta.
Oletko sitä mieltä, että allergiat eivät ole lisääntyneet.
Oletko sitä mieltä, ettei erilaiset allergioita aiheuttavat tekijät, olkoonpa vaikka heinäkuun aikana, vaikuta millään lailla alveoliitikon elämään.
Onko sinusta alveoliitikon vastustuskyky samanarvoinen kuin terveen.
Mitä tarkoitat sanalla "...tarinoita".
Äläkä nuolaise ennenkuin tipahtaa, sillä mistäs tiedät sen, ettei sinusta tulevaisuudessa tule noiden alveoliittikärsimystarinoiden kirjoittaja. - Pollen
Drifter kirjoitti:
Näin kirjoittelit:
Kyllä tuo kertoo sen, että taidat nyt sotkea vellit ja puurot sekaisin.
Jos asenteesi on tuo, et pysty näkemään kokonaisuutta.
Oletko sitä mieltä, että allergiat eivät ole lisääntyneet.
Oletko sitä mieltä, ettei erilaiset allergioita aiheuttavat tekijät, olkoonpa vaikka heinäkuun aikana, vaikuta millään lailla alveoliitikon elämään.
Onko sinusta alveoliitikon vastustuskyky samanarvoinen kuin terveen.
Mitä tarkoitat sanalla "...tarinoita".
Äläkä nuolaise ennenkuin tipahtaa, sillä mistäs tiedät sen, ettei sinusta tulevaisuudessa tule noiden alveoliittikärsimystarinoiden kirjoittaja.Näköjään pitäisi muistaa kirjoitta aina niin yksinkertaisesti että nämä pahnanpohjimmaisetkin asian käsittäisivät. No yritetään.
Keskikesän allergialääkkeiden kulutus/myyntivaihtelut riippuvat suoraan kunkin ajankohdan siitepölylatistuksen voimakkuudesta. Allergiasairaiden määrä voi olla suurempi, pienempi tai mitä tahansa siltä väliltä edellisvuoteen verrattuna. Esimerkki: siitepölytiedotteen yhteydessä mainitaan usein mm. "Herkimmät saattavat saada kuitenkin oireita tästäkin siitpölypitoisuudesta". Siitepölypitoisuudet vaihtelevat jopa päivittäin lähinnä säästä riippuen. Siis vaikka olisi allergikko, ei joka kesä tarvitse yhtä paljon lääkitystä tai yhtä pitkää aikaa. Siitepölyallergia on hyvin yleinen allergia ja se jos mikä on kausiluonteista. Jos joku sitten yrittää yhdistää tällaista tilastoa vaikkapa homeongelman lisääntymiseen, niin se kertoo joko ko. henkilön ymmärtämättömydestä ja tietämättömyydestä tilastovaihteluiden syistä tai tietoisesta yrityksestä ottaa kaikki mahdolliset keinot mukaan pönkittämään omaa uskoaan. Minulle henkilökohtaisesti tulee sellainen kuva, että fakta-argumentit ovat silloin vähissä, joten minun silmissäni tällainen todistelu kääntyy väitteiden esittäjää vastaan ja rupean epäilemään ko henkilön tarkoitusperiä - puhtaasti em. subjektiivisista kokemuksista johtuen. Sinä voit olla vapaasti eri mieltä tästä. Itse asia (a.o. myyntilukujen ja homeoireilun välinen yhteys tai enneminkin sen puute) ei siitä muutu. Se joka toisin väittää ei pysty näkemään kokonaisuutta edes siitepölyallergiassa.
Olkinukeksi sanotaan muuten rakenelmaa, joka kyhätään keskusteluun mukaan silloin kun kyvyt kommentoida varsinaista aihetta ovat loppu (vrt kirjoituksesi loppu). Yritä siis pysyä asiassa. - Homeherkkä
Pollen kirjoitti:
Tällä palstalla kirjoittavilla näyttää olevan tapana sotkea puurot ja vellit keskenään suloiseksi sekamelskaksi. Se ei todellakaan paranna kirjoitusten uskottavuutta. Minä en ole todistellut mitään omien kokemusteni perusteella. Kerroin vain mistä kyyninen asenteeni tällaisia väkisin haettuja "todisteita" kohtaan johtuu.
Tämän vuoden heinäkuun kahden ensimmäisen viikon allergialääkkeiden myyntipiikki ei tosiaankaan kerro yhtään mitään homealtistuksen ja allergioiden yleistymisen yhteydestä. Eikä se tosiasia muutu mihinkään vaikka minulla olisi minkälaisia käsityksiä tahansa tämäntyyppisistä vaivoista. Eikä siitä millä perusteilla olen käsitykseni muodostanut. Tästä oli kysymys. Turha siihen on tuoda mukaan omia jeremiadeja allergisita alveoliiteista tai muita kärsimystarinoita. Tämä vastauksena myös muutamalle muulle kirjoittajalle.Sinäpä sen sanoit. Kautta aikojehan taiteilijamme ovat myyneet meille mielikuvituksensa synnyttämiä kärsimystarinoita muodossa jos toisessakin.
Kärsimys siis myy.
Oikeastaan me homeallergikot voisimme kirjoittaa kirjan kärsimyksen tuottajista, eli kuinka homeallergiaa aiheutetaan ja kärsimyksen seurauksista, eli putoamisesta tämän yhteiskuntarakenteiden ulkopuolelle eli suoraan helvettiin. - Drifter
Pollen kirjoitti:
Näköjään pitäisi muistaa kirjoitta aina niin yksinkertaisesti että nämä pahnanpohjimmaisetkin asian käsittäisivät. No yritetään.
Keskikesän allergialääkkeiden kulutus/myyntivaihtelut riippuvat suoraan kunkin ajankohdan siitepölylatistuksen voimakkuudesta. Allergiasairaiden määrä voi olla suurempi, pienempi tai mitä tahansa siltä väliltä edellisvuoteen verrattuna. Esimerkki: siitepölytiedotteen yhteydessä mainitaan usein mm. "Herkimmät saattavat saada kuitenkin oireita tästäkin siitpölypitoisuudesta". Siitepölypitoisuudet vaihtelevat jopa päivittäin lähinnä säästä riippuen. Siis vaikka olisi allergikko, ei joka kesä tarvitse yhtä paljon lääkitystä tai yhtä pitkää aikaa. Siitepölyallergia on hyvin yleinen allergia ja se jos mikä on kausiluonteista. Jos joku sitten yrittää yhdistää tällaista tilastoa vaikkapa homeongelman lisääntymiseen, niin se kertoo joko ko. henkilön ymmärtämättömydestä ja tietämättömyydestä tilastovaihteluiden syistä tai tietoisesta yrityksestä ottaa kaikki mahdolliset keinot mukaan pönkittämään omaa uskoaan. Minulle henkilökohtaisesti tulee sellainen kuva, että fakta-argumentit ovat silloin vähissä, joten minun silmissäni tällainen todistelu kääntyy väitteiden esittäjää vastaan ja rupean epäilemään ko henkilön tarkoitusperiä - puhtaasti em. subjektiivisista kokemuksista johtuen. Sinä voit olla vapaasti eri mieltä tästä. Itse asia (a.o. myyntilukujen ja homeoireilun välinen yhteys tai enneminkin sen puute) ei siitä muutu. Se joka toisin väittää ei pysty näkemään kokonaisuutta edes siitepölyallergiassa.
Olkinukeksi sanotaan muuten rakenelmaa, joka kyhätään keskusteluun mukaan silloin kun kyvyt kommentoida varsinaista aihetta ovat loppu (vrt kirjoituksesi loppu). Yritä siis pysyä asiassa.rautalangasta mitä hyvänsä.
Mutta et vastannut kysymyksiini.
Vastaapa ensin.
Nimimerkki Stp ei kirjoittanut tilastojen valossa (pitemmällä ajanjaksolla) mitään tyhjää.
Voit tietenkin rakentaa kuvaasi allergioista miten tahansa ja väännellä rautalankoja, mutta se ei paranna tätä tilannetta TTL:n ja STM:n vastuun osalta eikä lääkärikunnan osalta.
Luulisi järkevän ihmisen tutkivan ensin paremmin Suomen allergiatilastoja ja myös muualta maailmasta kantautuvista tiedoista, että tosiasiallisesti allergiat ovat lisääntyneet.
Jos kantasi on ettei mitään muutosta ole tapahtunut allergioiden suhteen, niin en tiedä missä satumaailmassa elät.
Et tajunnut mitä Stp tarkoitti allergiakirjoituksessaan, luuletko tosiaan, että allergiatilanne on pysynyt samanlaisena vuodesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen.
Väännäpä nyt rautalangasta tilastot meille.
Mutta esitä ensin se tärkeä seikka, ettei alveoliitikon heikentyneeseen terveydentilanteeseen sitten esim. siitepölytulva vaikuta millään lailla. - Drifter
Drifter kirjoitti:
rautalangasta mitä hyvänsä.
Vastaapa ensin.
Nimimerkki Stp ei kirjoittanut tilastojen valossa (pitemmällä ajanjaksolla) mitään tyhjää.
Voit tietenkin rakentaa kuvaasi allergioista miten tahansa ja väännellä rautalankoja, mutta se ei paranna tätä tilannetta TTL:n ja STM:n vastuun osalta eikä lääkärikunnan osalta.
Luulisi järkevän ihmisen tutkivan ensin paremmin Suomen allergiatilastoja ja myös muualta maailmasta kantautuvista tiedoista, että tosiasiallisesti allergiat ovat lisääntyneet.
Jos kantasi on ettei mitään muutosta ole tapahtunut allergioiden suhteen, niin en tiedä missä satumaailmassa elät.
Et tajunnut mitä Stp tarkoitti allergiakirjoituksessaan, luuletko tosiaan, että allergiatilanne on pysynyt samanlaisena vuodesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen.
Mutta esitä ensin se tärkeä seikka, ettei alveoliitikon heikentyneeseen terveydentilanteeseen sitten esim. siitepölytulva vaikuta millään lailla.Kerropa meille seuraavat seikat (tai väännä rautalangasta):
-mikä on allerginen alveoliitti
-mistä se aiheutuu
-mitä se vaikuttaa kantajansa elämään
-parantuuko se
-vaikuttavatko eri luonnossa esiintyvät allergisoitavat aineosat alveoliitikon terveydentilaan
-onko allergiatilanne vähentynyt vai lisääntynyt esim. kymmenen vuoden sisällä
-miksi nykyään vauvaikäisillä esiintyy allergioita lisääntyvässä määrin
-onko yhteiskunnalle edullista suhtautua allergiatilanteeseen noin ylimakaisesti
-kenen etua se sitten palvelee, jos näin suhtaudutaan - Stp
Pollen kirjoitti:
Näköjään pitäisi muistaa kirjoitta aina niin yksinkertaisesti että nämä pahnanpohjimmaisetkin asian käsittäisivät. No yritetään.
Olkinukeksi sanotaan muuten rakenelmaa, joka kyhätään keskusteluun mukaan silloin kun kyvyt kommentoida varsinaista aihetta ovat loppu (vrt kirjoituksesi loppu). Yritä siis pysyä asiassa.Väännetään siis rautalankaa.
Mainitsit siitepölytiedoituksesta, että herkimmät siitepölyallergikot saattavat saada oireita.
Se tarkoittaa alle kymmentä siitepölyhiukkasta kuutiossa ilmaa, jolle proteiinille herkkä siitepölyallergikko reagoi, joka ei tarkoita sitä, että hän reagoisi kaikille siitepölyille läpi lumettoman kauden.
Kysymyshän on siitä, että myös homeitiöt aiheuttavat allergiaa. Erilajisia homeitiöitähän on myös ilmakuutiossa sitten lumien sulettua aina pakkasten ja lumentuloon asti, joista herkät homeallergikot saavat oireita.
Kysymyshän on siitä kuinka se proteiini, jolle allergisoituu pystytään toteennäyttämään lääketieteellisin mittarein. Väittämä, että prick ja lapputesteillä se pystytään toteennäyttämään, on puutteellinen.
Ja näyttää siltä, että kun allergisoidut yhdelle proteiinille saatat allergisoitua myös muille proteiineille, olkoonpa se sitten alkuvaiheena esim. siitepöly, home, kissan- tai koirankarvat.
Suomen kansan allergisoitumistilastoa kuvaa hyvin KELA:n astmatilastot, jota kukaan meistä ei pysty kumoamaan. Astma on jo sairaus.
Varsinainen aihe on tilastojen valossa allergisten sairauksien (allerginen nuha ja astma) lisääntyminen ?
Tilastojen esiintuominen on siis mielestäsi olkinukkeilua.
Allergisista sairaustilastoista puuttuu vielä allerlginen keuhkoputkitulehdus ja allerginen alvleoliitti ?
Onko niiden tilastojen perääminen mielestäsi olkinukkeilua ? - Pollen
Stp kirjoitti:
Väännetään siis rautalankaa.
Mainitsit siitepölytiedoituksesta, että herkimmät siitepölyallergikot saattavat saada oireita.
Se tarkoittaa alle kymmentä siitepölyhiukkasta kuutiossa ilmaa, jolle proteiinille herkkä siitepölyallergikko reagoi, joka ei tarkoita sitä, että hän reagoisi kaikille siitepölyille läpi lumettoman kauden.
Kysymyshän on siitä, että myös homeitiöt aiheuttavat allergiaa. Erilajisia homeitiöitähän on myös ilmakuutiossa sitten lumien sulettua aina pakkasten ja lumentuloon asti, joista herkät homeallergikot saavat oireita.
Kysymyshän on siitä kuinka se proteiini, jolle allergisoituu pystytään toteennäyttämään lääketieteellisin mittarein. Väittämä, että prick ja lapputesteillä se pystytään toteennäyttämään, on puutteellinen.
Ja näyttää siltä, että kun allergisoidut yhdelle proteiinille saatat allergisoitua myös muille proteiineille, olkoonpa se sitten alkuvaiheena esim. siitepöly, home, kissan- tai koirankarvat.
Suomen kansan allergisoitumistilastoa kuvaa hyvin KELA:n astmatilastot, jota kukaan meistä ei pysty kumoamaan. Astma on jo sairaus.
Varsinainen aihe on tilastojen valossa allergisten sairauksien (allerginen nuha ja astma) lisääntyminen ?
Tilastojen esiintuominen on siis mielestäsi olkinukkeilua.
Allergisista sairaustilastoista puuttuu vielä allerlginen keuhkoputkitulehdus ja allerginen alvleoliitti ?
Onko niiden tilastojen perääminen mielestäsi olkinukkeilua ?Luehan oma aloitusviestisi ja zivagon vastaus. Omalta osaltani kirjoittelu on ollut kommentointia tuohon (mielestäni perusteettomaan) syy-seuraussuhteen olettamukseen, joka on lähellä klassista jäätelönsyönti-hukkumiskuolemat yhteyttä. Varsinainen aihe on tosiaan tilastojen (paremminkin esille tuomasi haastateltujen apteekkihenkilöiden käsityksestä kahden viikon allergialääkkeiden myynnistä) valossa väitetystä allergioiden yleistymisestä. Olen kertonut oman mielipiteeni tuon tiedon merkitsevyydestä tässä yhteydessä. Muiden jutustelu on ollut tuota olkinukkeilua tai vaikkapa loiskiehuntaa, jos se sitten kuullostaa paremmalta. Itsekin näköjään syyllistyt siihen. Oikeat argumentit loppu alkuperäisen olettamuksesi puolesta? Tai eihän niitä koskaan ollutkaan.
- Pollen
Drifter kirjoitti:
rautalangasta mitä hyvänsä.
Vastaapa ensin.
Mutta esitä ensin se tärkeä seikka, ettei alveoliitikon heikentyneeseen terveydentilanteeseen sitten esim. siitepölytulva vaikuta millään lailla.Varmastikin alllergiat ovat lisääntyneet. En ole sitä missään vaiheessa kiistänyt. En ole myöskään kiistänyt sitä, etteikö allergiasairauksissa olisi tapahtunut muutoksia. En ole väittänyt, että allergiatilanne olisi pysynyt samanlaisena vuodesta toiseen. Nämä ovat juuri niitä olkinukkeja, joita jatkuvasti yrität rakennella. Kysymys oli stp:n lainaamasta apteekkiväen havainnoista ja niiden merkitsevyydestä tilastollisessa mielessä. Vaikeuksia kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä?
- Drifter
Pollen kirjoitti:
Varmastikin alllergiat ovat lisääntyneet. En ole sitä missään vaiheessa kiistänyt. En ole myöskään kiistänyt sitä, etteikö allergiasairauksissa olisi tapahtunut muutoksia. En ole väittänyt, että allergiatilanne olisi pysynyt samanlaisena vuodesta toiseen. Nämä ovat juuri niitä olkinukkeja, joita jatkuvasti yrität rakennella. Kysymys oli stp:n lainaamasta apteekkiväen havainnoista ja niiden merkitsevyydestä tilastollisessa mielessä. Vaikeuksia kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä?
Jos ei mene perille se tosiseikka, että jokainen allergian aiheuttaja, olkoopa se sitten siitepölyt, voivat vaikeuttaa alveoliitikon elämää ja jokainen tieto tai uutinen allergioiden lisääntymisestä pistää alveoliitikon varpailleen aivan syystä.
Eikä tuollainen havainto jostain allergialääkkeiden lisääntyvästä käytöstä ole koskaan mikään pelkkä tilasto, johon pitäisi suhtautua vain olankohautuksella ja kuittaamalla se tilastopiikiksi. Kyllä se kertoo tästä kehnosta tilanteesta eri allergioiden suhteen nykypäivänä. Jos se ei sinua hetkauta yhtään, olet samalla linjalla kehäkolmosen sisäpuolisten kanssa.
Mitenkäs et vastannut kysymyksiini alveoliitista.
Otithan kantaa näihin "homeongelmaisiin" omasta kokemuspiiristäsi ja rakensit aika herjaavan tekstin tosi pulassa olevia ihmisiä kohtaan vertaamalla heitä näihin "onnenonkijoihin". - histamiini
Drifter kirjoitti:
Jos ei mene perille se tosiseikka, että jokainen allergian aiheuttaja, olkoopa se sitten siitepölyt, voivat vaikeuttaa alveoliitikon elämää ja jokainen tieto tai uutinen allergioiden lisääntymisestä pistää alveoliitikon varpailleen aivan syystä.
Eikä tuollainen havainto jostain allergialääkkeiden lisääntyvästä käytöstä ole koskaan mikään pelkkä tilasto, johon pitäisi suhtautua vain olankohautuksella ja kuittaamalla se tilastopiikiksi. Kyllä se kertoo tästä kehnosta tilanteesta eri allergioiden suhteen nykypäivänä. Jos se ei sinua hetkauta yhtään, olet samalla linjalla kehäkolmosen sisäpuolisten kanssa.
Otithan kantaa näihin "homeongelmaisiin" omasta kokemuspiiristäsi ja rakensit aika herjaavan tekstin tosi pulassa olevia ihmisiä kohtaan vertaamalla heitä näihin "onnenonkijoihin".Kun noin kovasti "joku" seuraa ja on varaa arvostella allergialääkkeiden tarvetta ja lisääntynyttä käyttöä,niin miksikäs hän ei voisi alkaa seuraamaan ja tilastoimaan rautakauppojen b2- ja b3 suojainten "myynti piikkiä" tiettyinä aikoina!
Näitähän voisi verrata "allergia lääkkeisiin",mutta niiden käyttäjät eivät ole siitepölyallergisia.... - zivago
Stp kirjoitti:
Kyllähän allergialääkkeiden yhä lisääntynyt tarve ennakoi myös astmatilastojen kasvua.
Astmaatikkojen lukumäärässähän on tapahtunut tilastojen mukaan räjähdysmäinen kasvu sitten vuoden 1960; 3000 henkilöä ja esim. v. 1998 177 503 henkilöä.
Määrähän on jatkuvassa kasvussa.
Ja hengitysliitto HELIN edustajahan totesi äskettäin TV:ssä, että Suomessa on keuhkosairaita miljoona.
KELA:ta saisi tosi yksityiskohtaiset tiedot vaikkapa astmalääkkeiden ja allergialääkkeiden käytön aikavälistä kuin myös allergia- astmalääkkeiden ja mielenterveyslääkkeiden yhteiskäytöstä kuin myös mielenterveyssyiden takia työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneiden astma- allergialääkityksestä.
Tilastot maksaisivat vain maltaita yksittäisille kansalaisille, koska niitä ei ole ajettu.
Herää vain kysymys, miksi julkinen valta tiedeguruineen ei ole niitä ajattanut.
Sehän on faktatietoa, että Suomessa niin mielenterveyslääkkeiden kuin allergia- ja astmalääkkeidenkin käyttö kasvaa vuosi vuodelta tilastojen valossa.
Työterveyslääkärithän aloittavan tämän sopankeiton aluksi antihistamiini-antibioottilääkityksellä ja väsymystä vastaan lääkitään piristyspillereillä. Ja jossain vaiheessa aletaan käyttää astmalääkitystä.
Ja kuten varmaan tätä palstaa lukiessasi olet havainnut astman lisäksi on myös allergista alveoliittia, jotka eivät näy astmatilastoissa (käyttävät astmalääkitystä) kuin vasta vaikean keuhkoahtaumataudin saatuaan, eli vuodesta 1994 lukien.
Ja mitä muuten pelkoihini tulee; allerginen alveoliitti seurauksineen on karkoittanut kaikki pelot aina kuolemanpelkoa myöten.
Eli, ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin.Allergian estossa tekisi gutaa sairastaa lapsena tubi ja /tai maksatulehdus. Tästä on viljalti tutkimusnäyttöä.
Olen lapsena ja nuorena asunut ulkomailla, villisti homehtuneissa asunnoissa. Ei siellä kukaan ota pulttia ongelmasta, ei voi eikä ole varaa (USA) korjata. Muutamia vuosia sitten käväisin Unkarissa, jossa homeongelma on massiivinen, mutta vaiettu- saati silti monet muut maat.
mistä ihmeestä kiikastaa? - Drifter
histamiini kirjoitti:
Kun noin kovasti "joku" seuraa ja on varaa arvostella allergialääkkeiden tarvetta ja lisääntynyttä käyttöä,niin miksikäs hän ei voisi alkaa seuraamaan ja tilastoimaan rautakauppojen b2- ja b3 suojainten "myynti piikkiä" tiettyinä aikoina!
Näitähän voisi verrata "allergia lääkkeisiin",mutta niiden käyttäjät eivät ole siitepölyallergisia....sen sanoit.
Siinä olisi oiva tilaisuus tehdä tilastoja.
Pitää ottaa mukaan myös raitisilmakypärien myynti käyttötarkoitusten mukaisesti eli kuka käyttää ammattitarkoituksessa tai ollakseen hengissä oleskellessaan ulkoilmassa. - Drifter
zivago kirjoitti:
Allergian estossa tekisi gutaa sairastaa lapsena tubi ja /tai maksatulehdus. Tästä on viljalti tutkimusnäyttöä.
Olen lapsena ja nuorena asunut ulkomailla, villisti homehtuneissa asunnoissa. Ei siellä kukaan ota pulttia ongelmasta, ei voi eikä ole varaa (USA) korjata. Muutamia vuosia sitten käväisin Unkarissa, jossa homeongelma on massiivinen, mutta vaiettu- saati silti monet muut maat.
mistä ihmeestä kiikastaa?Sinun täytyisi perehtyä paremmin asuinolosuhteisiin täällä pohjolassa ja myös lähihistorian rakentamistapaan ja käytettyihin rakennusmateriaaleihin.
Jos lapsena asuit homehtuneissa asunnoissa ja et saanut mitään allergiaa niin tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos sinä tai läheisesi ette saaneet mitään allergiaa, että kaikki ihmiset ovat samankaltaisia immuunitasoltaan.
Tuskinpa siellä oltiin terveitä jos asuttiin pitkään hometaloissa.
Ota huomioon rakentamistapa ja ilmasto-olosuhteet.
En tiedä mitä tarkoitat kommentilla "Ei kukaan ota pulttia...".
Mutta voisit tutustua paremmin alveoliitikon arkipäivään, niin tiedät mistä kiikastaa.
Kirjoitit myös, että Unkarissa ongelma on vaiettu.
Jos ongelmasta vaietaan silloin se tarkoittaa ettei siitä saa puhua rehellisesti. Miksi?
Ole onnellinen tänä päivänä kun kerran olet säästynyt homepölykeuhkoilta.
Pieni kysymys perään:
olisiko sinusta mukavaa mennä ulos vaikkapa puoleksi tunniksi hengityssuojaimilla (väh. P2),
ettei tarvitse saada viivastyneitä reaktioita kuten esim. kuumeilua, erilaisia niveloireita, pahoinvointia, päänsärkyä tai iho-oireita, jossa iho myöhemmin alkaa kuoriutua pois. Tai erilaisia ruoka-aineallergioita.
Luuletko että sellainen on mukavaa ja normaalia ihmiselämää.
Voisit yrittää saada allergisen alveoliitin, niin varmaan sitten ymmärtäisit paremmin koko ongelmaa. Se varmaan tekisi gutaa. - Drifter
zivago kirjoitti:
Allergian estossa tekisi gutaa sairastaa lapsena tubi ja /tai maksatulehdus. Tästä on viljalti tutkimusnäyttöä.
mistä ihmeestä kiikastaa?tarkemmin mitä tarkoitat ettei tule tulkintavaikeuksia.
Mitä tai keitä tarkoitit "missä kiikastaa" kysymyksellä. - histamiini
zivago kirjoitti:
mistä ihmeestä kiikastaa?Uskoisin kaiken "kiikastavan" siitä,että nykyaikana on tietoa homeiden aiheuttamista sairauksista ja pystytään jopa diagnostoimaan ne asianmukaisesti. On "hyvät"lait tehty homesairaiden auttamiseksi,mutta miksi PERKELE me sairastuneet jäämmekin kaiken avun ulkopuolelle,kun joku viisas mies löytääkin "porsaanreiän" kaikkien näiden "selvääkin selvimpien" lakipykälien viidakosta ja tässä viidakossa on vain "viidakon lait" voimassa!!!
- Stp
zivago kirjoitti:
mistä ihmeestä kiikastaa?TV:n aamutohtorissa joku aika sitten esiintyi HUS:in professori Tari Haahtela joka kertoi, että puhutaan ALLERGIAEPIDEMIASTA ????, joka on kestänyt n. 200 vuotta. Meillä allergiat ovat alkaneet myöhemmin, eli 1960-luvulla verrattuna esim. Englantiin ja olemme allergioiden suhteen KYPSYMISVAIHEESSA ???. On maita joissa epidemia ei ole vielä edes alkanut, joissa on erittäin pienet allergia ja astmatilastot.
Kyllähän ns. tekninen rakentaminen alkoi maassamme 1960-luvulla kuten tekninen maanviljelykin paaliheinineen ja koneellisine viljankuivatuksineen.
Maassammekin alettiin jo 1970 luvulla tutkia ns. sairasrakennussyndroomaa, joka koostui astmaattisista, reumaattisista ja allergisista oireista. Ja tutkitaan vieläkin.
Se mitä on saatu selville vuoteen 1999 mennessä löytyy TTL:n kirjasesta "Opas työterveyshuoltoa varten" sivulta 14-15: "Tiettyjen mikrobien ilmaantuminen pinnoille- ja materiaaleihin viestittää asiantuntijoille kosteus- ja homevaurioista sekä siihen liittyvästä mahdollisesta terveysvaarasta. Kosteusvaurioituneissa rakennuksissa esiintyvät mikrobit eivät yleensä ole tuttuja lääkäreille eikä hoitajaille muista sairauksista ja niiden aiheuttamista terveysvaikutuksista on vain NIUKASTI TIETOA. Tämän vuoksi onkin vaikea arvioida ENNENKUIN SAADAAN UUTTA TUTKIMUSTIETOA, MILLAISEN TERVEYSVAARAN ympäristöstä peräisin olevat home-, hiiva- ja sädesienet kulloinkin aiheuttavat."
SE ETTEI TIEDETÄ-väittämä on kummallinen, koska homeiden terveysvaikutuksista on saatavilla tietoa jo ainakin 1800-luvun loppupuolelta lähtien. Sanoihan filosofi Nietzchekin. "Pieni homesieni riuduttaa ja näivettää ruumiin."
Allekirjoitamme filosofin väittämän todeksi.
Muista väittämistä vedämme herneen nenäämme kuten; ei tiedetä, allergiabuumi ja pelkästään allergia ja astma.
Mitä tulee mainintaasi "ei siellä kukaan ota pulttia ongelmasta" sanoisin, että niinhän täälläkin terveydestämme vastaava viranomaistaho toimii vaikenemalla.
Sanotaan, että totuus etsii aikaansa tullakseen julki. Ihmisellä on aina oikeus puolustaa terveyttään ja henkeään ja joskus pitää alkaa syidenkin tulla esille miksi tarvitsee puolustautua.
Me, jotka olemme menettäneet terveytemme ns. kosteusvauriomikrobi-altistuksen takia, emme hyväksy sitä, että vielä terveiden pitäisi se menettää. - Drifter
histamiini kirjoitti:
Uskoisin kaiken "kiikastavan" siitä,että nykyaikana on tietoa homeiden aiheuttamista sairauksista ja pystytään jopa diagnostoimaan ne asianmukaisesti. On "hyvät"lait tehty homesairaiden auttamiseksi,mutta miksi PERKELE me sairastuneet jäämmekin kaiken avun ulkopuolelle,kun joku viisas mies löytääkin "porsaanreiän" kaikkien näiden "selvääkin selvimpien" lakipykälien viidakosta ja tässä viidakossa on vain "viidakon lait" voimassa!!!
Juuri oikeudenmukaisuudesta ja rehellisyydestä kiikastaa! Perkele.
Kyllä näiden asioiden tiimoilla oleva kähmintä ja päättäjien tyhjät korulauseet sekä asioiden jarruttaminen pistää joskus kiroiluttamaan.
Vielä enemmän pistää kiroiluttamaan tuo asoiden salaaminen vastuussa olevissa piireissä. Perkele. - Pollen
Drifter kirjoitti:
Otithan kantaa näihin "homeongelmaisiin" omasta kokemuspiiristäsi ja rakensit aika herjaavan tekstin tosi pulassa olevia ihmisiä kohtaan vertaamalla heitä näihin "onnenonkijoihin".>>Jos ei mene perille se tosiseikka, että jokainen allergian aiheuttaja, olkoopa se sitten siitepölyt, voivat vaikeuttaa alveoliitikon elämää ja jokainen tieto tai uutinen allergioiden lisääntymisestä pistää alveoliitikon varpailleen aivan syystä.>Eikä tuollainen havainto jostain allergialääkkeiden lisääntyvästä käytöstä ole koskaan mikään pelkkä tilasto, johon pitäisi suhtautua vain olankohautuksella ja kuittaamalla se tilastopiikiksi. Kyllä se kertoo tästä kehnosta tilanteesta eri allergioiden suhteen nykypäivänä.>Tampere; apteekkari Tuija Razntalankila: "Allergialääkkeitä on parin viikon ajan mennyt kuin liukuhihnalta".
Helsinki; proviisori Laura Ahonen laskeskelee ilman reseptiä saatavien allergialääkkeiden myynnin kasvaneen 30 prosenttia viime heinäkuuhun verrattuna. Myös reseptilääkkeet ovat tehneet kauppansa. Niitä on Ahosen laskujen mukaan ostettu heinäkuun alkuviikkoina yli puolet siitä määrästä, joka viime heinäkuussa myytiin.
Oulu; farmaseutti Harri Kokko huomauttaa, että allergialääkkeiden myynti on tavallisesti tässä vaiheessa kesää jo laantunut. Myös Oulussa myynti on viimevuotista suurempaa.>Jos se ei sinua hetkauta yhtään, olet samalla linjalla kehäkolmosen sisäpuolisten kanssa. >Mitenkäs et vastannut kysymyksiini alveoliitista. Otithan kantaa näihin "homeongelmaisiin" omasta kokemuspiiristäsi ja rakensit aika herjaavan tekstin tosi pulassa olevia ihmisiä kohtaan vertaamalla heitä näihin "onnenonkijoihin". - Pollen
histamiini kirjoitti:
Kun noin kovasti "joku" seuraa ja on varaa arvostella allergialääkkeiden tarvetta ja lisääntynyttä käyttöä,niin miksikäs hän ei voisi alkaa seuraamaan ja tilastoimaan rautakauppojen b2- ja b3 suojainten "myynti piikkiä" tiettyinä aikoina!
Näitähän voisi verrata "allergia lääkkeisiin",mutta niiden käyttäjät eivät ole siitepölyallergisia....>>Kun noin kovasti "joku" seuraa ja on varaa arvostella allergialääkkeiden tarvetta ja lisääntynyttä käyttöä,niin miksikäs...
- Drifter
Pollen kirjoitti:
>>Jos ei mene perille se tosiseikka, että jokainen allergian aiheuttaja, olkoopa se sitten siitepölyt, voivat vaikeuttaa alveoliitikon elämää ja jokainen tieto tai uutinen allergioiden lisääntymisestä pistää alveoliitikon varpailleen aivan syystä.>Eikä tuollainen havainto jostain allergialääkkeiden lisääntyvästä käytöstä ole koskaan mikään pelkkä tilasto, johon pitäisi suhtautua vain olankohautuksella ja kuittaamalla se tilastopiikiksi. Kyllä se kertoo tästä kehnosta tilanteesta eri allergioiden suhteen nykypäivänä.>Tampere; apteekkari Tuija Razntalankila: "Allergialääkkeitä on parin viikon ajan mennyt kuin liukuhihnalta".
Oulu; farmaseutti Harri Kokko huomauttaa, että allergialääkkeiden myynti on tavallisesti tässä vaiheessa kesää jo laantunut. Myös Oulussa myynti on viimevuotista suurempaa.>Jos se ei sinua hetkauta yhtään, olet samalla linjalla kehäkolmosen sisäpuolisten kanssa. >Mitenkäs et vastannut kysymyksiini alveoliitista. Otithan kantaa näihin "homeongelmaisiin" omasta kokemuspiiristäsi ja rakensit aika herjaavan tekstin tosi pulassa olevia ihmisiä kohtaan vertaamalla heitä näihin "onnenonkijoihin".Voit tilastoilla leikkiä kuten haluat, mutta edellinen kirjoituksesi paljastaa koko asenteesi ja uskosi tämän päivän homeongelmaan sekä kyynisen asenteesi siitepölyallergiaan.
Kun näin suhtaudutaan vain kausiluonteisesti kasvavaan allergiatapauksiin, olkoonpa ne sitten mitä allergioita tahansa, en yhtään ihmettele kommentejasi.
No, miksiköhän siellä kehäkolmosen sisäpuolella olevat päättäjät, joilla on hallussa päätösoikeus asioiden ratkaisemiseen, eivät hoida tätä homeallergiaa oikeudenmukaisesti, tulevaisuutta ajatellen ja kansantaloudellisesti, vaan suhtautuvat tavallasi kyynisesti tähän ja antavat ongelman kaikessa rauhassa kasvaa.
Kenen etua ajat ja mikähän mahtaa olla oma etusi, kun olet tullut homesairaudet-palstalle esittelemään kyynisyyttäsi? - Pollen
Drifter kirjoitti:
Voit tilastoilla leikkiä kuten haluat, mutta edellinen kirjoituksesi paljastaa koko asenteesi ja uskosi tämän päivän homeongelmaan sekä kyynisen asenteesi siitepölyallergiaan.
Kun näin suhtaudutaan vain kausiluonteisesti kasvavaan allergiatapauksiin, olkoonpa ne sitten mitä allergioita tahansa, en yhtään ihmettele kommentejasi.
No, miksiköhän siellä kehäkolmosen sisäpuolella olevat päättäjät, joilla on hallussa päätösoikeus asioiden ratkaisemiseen, eivät hoida tätä homeallergiaa oikeudenmukaisesti, tulevaisuutta ajatellen ja kansantaloudellisesti, vaan suhtautuvat tavallasi kyynisesti tähän ja antavat ongelman kaikessa rauhassa kasvaa.
Kenen etua ajat ja mikähän mahtaa olla oma etusi, kun olet tullut homesairaudet-palstalle esittelemään kyynisyyttäsi?Kukahan se täällä yrittää leikkiä tilastoilla? Katsopa aloitusviesti uudestaan.
Tulkintasi, että asenteeni siitepölyongelmaan on kyyninen, on vähintäänkin eriskummallinen ja osoitus tarkoitushakuisesta ja tosiasioihin perustumattomasta päättelyketjusta. Tällainen ajattelutapa saattaa edesauttaa pseudohomesyndrooman syntymistä.
On kaikkien etu, että homeallergiatapaukset ratkaistaan oikeudenmukaisesti, tulevaisuutta ajatellen ja kansantaloudellisesti tehokkaasti. Siksi päätösten tulee perustua objektiivisiin tosiasioihin - ei luuloihin, olettamuksiin eikä huutoäänestyksiin. - histamiini
Pollen kirjoitti:
Kukahan se täällä yrittää leikkiä tilastoilla? Katsopa aloitusviesti uudestaan.
Tulkintasi, että asenteeni siitepölyongelmaan on kyyninen, on vähintäänkin eriskummallinen ja osoitus tarkoitushakuisesta ja tosiasioihin perustumattomasta päättelyketjusta. Tällainen ajattelutapa saattaa edesauttaa pseudohomesyndrooman syntymistä.
On kaikkien etu, että homeallergiatapaukset ratkaistaan oikeudenmukaisesti, tulevaisuutta ajatellen ja kansantaloudellisesti tehokkaasti. Siksi päätösten tulee perustua objektiivisiin tosiasioihin - ei luuloihin, olettamuksiin eikä huutoäänestyksiin.Uskotko "pollen",me alveoliittipotilaat olemme niitä "objektiivisia tosiasioita",meidän sairaus ei perustu luuloihin,olettamuksiin,eikä huutoäänestyksiin!!
Me "jopa" tiedämme,mistä puhumme ja tämä "puhuminen" on ihan omakohtaisten sairastelujen kautta puhuttua!! Ja kuitenkin,se OIKEUDENMUKAISUUS EI TOTEUDU kenenkään meidän kohdalla!! - Drifter
Pollen kirjoitti:
On kaikkien etu, että homeallergiatapaukset ratkaistaan oikeudenmukaisesti, tulevaisuutta ajatellen ja kansantaloudellisesti tehokkaasti. Siksi päätösten tulee perustua objektiivisiin tosiasioihin - ei luuloihin, olettamuksiin eikä huutoäänestyksiin.Tämä sinun pitää osoittaa TTL:lle, STM:lle, TOE:lle, vakuutusoikeudelle, lääninhallituksille ja eri oikeusasteille.
Tutkipa hieman heidän toimintaansa sellaisissa tapauksissa, joissa home on vienyt ihmiseltä, siis ihmiseltä, pysyvästi terveyden ja lisäksi toimeentuloturvan lisättynä ed.mainittujen aiheuttamat sivuvaikutukset.
Kyllä siinä on luulot ym. kaukana.
Eipä nuo vastuuhenkilöt pysty tekemään rehellisiä päätöksiä, taitaa olla se huutoäänestys siellä päässä käytössä.
Hehän tässä ovat viljelleet vain luuloa, olettamuksia ja todellisuuden salaamista.
Rikollisin tapaus on hometutkimuksen kohdalla se, että allergisoituneelle puhallutetaan (ainoana maana maailmassa) hometta (kolmea eri lajia) keuhkoihin ja heti seuraavana päivänä passitetaan kotiin, vaikka potilaan kunto ei sitä sallisi. Potilas saa tulla omin voimin toimeen kuumeiluineen, kipuineen ja särkyineen. Joillain on ollut todella vaikeaa hengittää.
Tämäkö on sitä mainitsemaasi objektiivisuutta.
Olen seurannut tätä aivan vierestä eikä se ole minkään pseudohomesyndrooman aiheuttamaa.
Parhaiten tuntuu asiat tietävän se, jolla ei ole ollut mitään tekemistä homeen kanssa... - Drifter
Pollen kirjoitti:
On kaikkien etu, että homeallergiatapaukset ratkaistaan oikeudenmukaisesti, tulevaisuutta ajatellen ja kansantaloudellisesti tehokkaasti. Siksi päätösten tulee perustua objektiivisiin tosiasioihin - ei luuloihin, olettamuksiin eikä huutoäänestyksiin.tässä siitepölyhuippuihin liittyvä tiedonanto:
Allergisen alveoliitin syynä ovat yleensä erilaiset orgaaniset pölyt, joista tavallisimmat ovat hömepölyt tai vieraat proteiinit.
Allergista alveoliittin mahdollisia aiheuttajia löytynee lähes rajattomasti.
Yhdessä siitepölyhiukkasessa voi olla tuhat allergeenistä tärkkelysjyvästä (vierasta proteiinia), jotka kokonsa (1-2 mikrometriä) puolesta pystyvät tunkeutumaan syvälle keuhkoihin.
Heinän kukinnan aikana myös Cladosporium-homehiukkasien määrä ilmassa on suuri.
Kun siitepölyt pystyvät ilmasto-olosuhteiden takia leviämään helposti, myös homeitiöt pystyvät leviämään helposti.
Tässä muutama kohta, miksi allergista alveoliitia sairastavan ihmisen on suhtauduttava vakavasti jokaiseen siitepölypiikkiin, olkoonpa se sitten tilastollinen tai ei.
Lisää tiedotusta Siitepölylle:
Allergisen alveoliitin etiologia selvisi jo 60-luvulla.
Mutta tietoa tällaisesta sairaudesta oli jo 1700-luvulla.
Mihin ne kaikki tiedot ovat nyt hävinneet, kukaan ei tunnu tietävän mitään homeiden aiheuttamista sairauksista. - Pollen
Drifter kirjoitti:
tässä siitepölyhuippuihin liittyvä tiedonanto:
Allergisen alveoliitin syynä ovat yleensä erilaiset orgaaniset pölyt, joista tavallisimmat ovat hömepölyt tai vieraat proteiinit.
Allergista alveoliittin mahdollisia aiheuttajia löytynee lähes rajattomasti.
Yhdessä siitepölyhiukkasessa voi olla tuhat allergeenistä tärkkelysjyvästä (vierasta proteiinia), jotka kokonsa (1-2 mikrometriä) puolesta pystyvät tunkeutumaan syvälle keuhkoihin.
Heinän kukinnan aikana myös Cladosporium-homehiukkasien määrä ilmassa on suuri.
Kun siitepölyt pystyvät ilmasto-olosuhteiden takia leviämään helposti, myös homeitiöt pystyvät leviämään helposti.
Tässä muutama kohta, miksi allergista alveoliitia sairastavan ihmisen on suhtauduttava vakavasti jokaiseen siitepölypiikkiin, olkoonpa se sitten tilastollinen tai ei.
Lisää tiedotusta Siitepölylle:
Allergisen alveoliitin etiologia selvisi jo 60-luvulla.
Mutta tietoa tällaisesta sairaudesta oli jo 1700-luvulla.
Mihin ne kaikki tiedot ovat nyt hävinneet, kukaan ei tunnu tietävän mitään homeiden aiheuttamista sairauksista.Kiitokset tietoiskustasi siitepölyhuipuista. Siinä ei ollut mitään uutta. Kysymys ei ollut siitä etteikö allergista alveoliittia sairastavan olisi suhtauduttava vakavasti jokaiseen siitepölypiikkiin, olkoonpa se sitten tilastollinen tai ei. Kysymys oli siitä, kannattaako parin kesäisen viikon allergialääkkeiden (lähinnä käsikauppalääkkeiden) myynnin kasvun (verrattuna aikaisempiin vuosiin) perusteella väittää, että allergiat ovat lisääntyneet. Ja vielä yrittää vetää aasinsiltaa homesairauksien suuntaan (josta ilmenemismuotona mm. väitteen kirjoittaminen tälle palstalle). Ja minkälaisen kuvan tällainen menettely antaa minulle tällaisen henkilön asiantuntemuksesta.
- Stp
Pollen kirjoitti:
Kiitokset tietoiskustasi siitepölyhuipuista. Siinä ei ollut mitään uutta. Kysymys ei ollut siitä etteikö allergista alveoliittia sairastavan olisi suhtauduttava vakavasti jokaiseen siitepölypiikkiin, olkoonpa se sitten tilastollinen tai ei. Kysymys oli siitä, kannattaako parin kesäisen viikon allergialääkkeiden (lähinnä käsikauppalääkkeiden) myynnin kasvun (verrattuna aikaisempiin vuosiin) perusteella väittää, että allergiat ovat lisääntyneet. Ja vielä yrittää vetää aasinsiltaa homesairauksien suuntaan (josta ilmenemismuotona mm. väitteen kirjoittaminen tälle palstalle). Ja minkälaisen kuvan tällainen menettely antaa minulle tällaisen henkilön asiantuntemuksesta.
Voisitteko ystävällisesti lopettaa väittelynne niin sinä kuin Drifterkin.
Yhteisymmärrykseen ette näytä pääsevän koskaan.
Mitä Drifteriin tulee hän näyttää hyvin perehtyneeltä homeallergikon arkipäivään kuten me muutkin oman kantapäämme kautta.
Mitä tulee Suomessa vallalla olevaan allergia-asiantuntemukseen sitähän ei näytä olevan olemassakaan ja siksi haluamme tilanteeseen korjauksen.
Ja kysymys. Tunnetko Drifterin ? Eli onko hän vetelehtijä`? Hänen kirjoituksistaan ei sellaista vaikutusta saa.
Mikäli et tunne, niin miksi alennut solvaamaan ?
Ja Drifterille pyyntö. Vaikka tuntisit ja mikset tuntisi itsesi loukatuksi niin olisitko ystävällinen ja jättäisit kommentoimatta.
Meidän tulee keskittyä homeallergikkojen oikeusturvan parantamiseen. - Homentikko
Viime kesänä satoi ja se oli hirveä ainakin minulle, homesairaalle. Tämä kesä on ollut PALJON helpompi. Reagoin silti kaupoissa ja bussissa ja jopa torilla, ulkotiloissa, hometalon hajuisille ihmisille.
Kirjallisuuden mukaan "astmaatikkojen vointi on parempi sateen jälkeen".
Viime kesänä ja noin neljänä kesänä aikaisemmin, noin seitsemänä kevääna ja noin vuodesta 1999 syksyisdin vointini on ollut huono SATEEN JÄLKEEN AINA PARI PÄIVÄÄ.
Olen itse mielessäni ajatellut, että kosteus saa luonnon homeetkin "iloitsemaan ja lisääntymään" ja siksi olo on huono.
Ennen homesairauttani en tiennyt mitään sateesta enkä paisteesta - aina oli hyvä olo. Pakkanenkaan ei haitannut. Pakkanen alkoi haitata astmaani myös noin vuonna 1998 talvella.
EN OLE ALLERGINEN HEINILLE ENKÄ MUILLEKAAN SIITEPÖLYILLE ! EN OLE AINA REAGOINUT ULKONA !
Työpaikan homeet veivät terveyteni ilmeisesti loppuelämäkseni. En kestä hometaloihmisiäkään ja homesairauden "puhjettua" olen reagoinut myös homejuustolle (namia - muaa en voi syödä) ja luonnon homeille. - Homentikko
Drifter kirjoitti:
Tietenkin, jos usko julkista tiedotusta, voit naureskella homeasioille (vai kuulutko tähän julkiseen osapuoleen).SINÄ TIEDÄT Pollen OTAKSUU TIETÄVÄNSÄ homesairaudesta, vaan EI TIEDÄ MITÄÄN.
Minulla ei ole lapsena eikä aikuisenakaan ollut mitään allergioita. Astma puhkesi 38 vuotiaana työpaikan SUUREN VESIVAHINGON JÄLKEEN - noin neljä kuukautta sen jälkeen !
Sen jälkeen meni hyvin noin 11 vuotta. Sen jälkeen vuonna 1999 oireilu alkoi pahentua, kun työpaikalla haisi HOME oikein selvästi.
Lääkärikaverini kirjoitti minulle erilaisia antihistamiineja ja kokeilin eri merkkisiä tietenkin astmalääkkeiden lisäksi. Syksyllä vointini vain paheni ja sain työkaverilta antibioottikuurin ja yhden päivän sairauslomaa.
Kolmen viikon kuluttua soitin keuhkolääkärilleni ja sain kortisonikuurin. Syötyäni antibioottia ja kortisonikuurin vielä jatkuessa soitin vihdoin työterveyslääkärille, kun yskin ihan tauotta ja keuhkoista tuli yskiessä valkoisia "niinkuin purukumeja" - paksuja limaläönttejä, joihin meinasin tukehtua.
Työterveyslääkäri lähetti minut ensiapuun, jossa sain astmatipan, hengitin spiiraa ja sain kortisonia myös suoraan suoneen. Jouduin viikoksi sairaalahoitoon ja söin NELJÄ KUUKAUTTA KORTISONIA. Kuukauden olin työssäkin "kortisonin suojassa". Kun kortisonikuuri loppui sairastuin taas - SIIS EI MIKÄÄN FLUNSSA !! Keuhkoni olivat taas limaa täynnä ja sain kortisonikuurin ja olin kaksi viikkoa sairauslomalla. Tätä jatkui vuoden ja kolme viikkoa, jolloin jäin kokonaan sairauslomalle, sain kahden vuoden kuluttua ammattitautidiagnoosin ja nyt neljä ja puoli vuotta myöhemmin paperini menevät vakuutusoikeuteen.
En kestä yhtään hometta enkä hometalon hajuisia ihmisiä, kauppoja, junia, busseja ym.
Pollen voisi poistua tältä palstalta jos ET KERRAN TIEDÄ YHTÄÄN MITÄÄN.
Minua ihan hävettää puolestasi POLLEN. Ole hyvä ja poistu täältä HOMESAIRAIDEN PALSTALTA.
Tämä palsta on tarkoitettu meille homesairaille, jotka tiedämme omasta sairaudestamme ja tuemme toisiamme ja neuvomme toisiamme.
Meillä on myös faktatietoa ja haluamme, että kukin tuo tänne palstalle omaa tietoaan ja myös FAKTATIETOA. - Pollen
Pollen kirjoitti:
Kiitokset tietoiskustasi siitepölyhuipuista. Siinä ei ollut mitään uutta. Kysymys ei ollut siitä etteikö allergista alveoliittia sairastavan olisi suhtauduttava vakavasti jokaiseen siitepölypiikkiin, olkoonpa se sitten tilastollinen tai ei. Kysymys oli siitä, kannattaako parin kesäisen viikon allergialääkkeiden (lähinnä käsikauppalääkkeiden) myynnin kasvun (verrattuna aikaisempiin vuosiin) perusteella väittää, että allergiat ovat lisääntyneet. Ja vielä yrittää vetää aasinsiltaa homesairauksien suuntaan (josta ilmenemismuotona mm. väitteen kirjoittaminen tälle palstalle). Ja minkälaisen kuvan tällainen menettely antaa minulle tällaisen henkilön asiantuntemuksesta.
Tähän alaketjuun ei mahdu enää vastauksia, joten pyyntösi on lähellä toteutumista. Ketjun pituus johtuu pelkästään siitä, että muutamat minulle vastanneet henkilöt eivät joko lue tai ymmärrä tekstiä johon vastaavat ja suoltavat tähän asiaan liittymätöntä omaa jargoniaan kuin jumiintuneet grammarit. Itse asiaan he eivät ole pystyneet ottamaan mitään perusteltua kantaa. Joten kyse ei edes ole mistään väittelystä.
Mitä tulee solvaamiseen kehoitan sinua miettimään "Drifter" -nimimerkin suomenkielistä vastinetta.
Kirjoituksessani "Ystävällinen neuvo" olen kertonut mikä minun mielestäni olisi hyvä lähtökohta, kun homeallergikkojen oikeusturvaa halutaan parantaa. Ilmeisesti se oli liian kova vaatimus, kun siihen ei sitten asiallista kommenttia löytynyt, vaan keskustelua lähdettiin viemään syrjäpoluille vastaamalla itse keksittyihin perusteettomiin väittämiin. - Homentikko
Pollen kirjoitti:
Samaten olen ollut todistamassa "ihmeparantumista" krooninen selkäkipu/fibromyalgia/sähköallergiasta, kun eläkepäätös (muusta syystä) on saatu. Ennen ei sujunut edes yksinkertainen kevyt sisätyö "Kun ei kroppa kestä", mutta eläkkeellä rakennetaan kesämökkiä hartiapankkityyliin kaikilla nykyajan sähkömukavuuksilla. Ja artistit maksaa...Luultavasti noin ikävällä ihmisellä on myös ikäviä ihmisiä ystävinä.
Jos sinulla on joku vakuutuspetos-ihminen tuttuna tai naapurina niin eivät KAIKKI homesairaat ole samanlaisia.
Me emme parane koksan tästä homesairaudesta. Meillä useimmilla oireet tulevat AINA TAKAISIN HOMETILOISSA JA HOMETALON HAJUISISTA IHMISISTÄ, vaikka syömme ja juomme millaisia lääkkeitä.
Minullakin on jatkuva lääkitys jos minkälaisia lääkkeitä ja JOS PYSYN YKSIN KOTONA NIIN OLEN OIREETON. Jos menen minne tahansa, vaikka elokuviin, ja siellä joku ihminen haisee homeelle niin oireilen RUNSAASTA LÄÄKITYKSESTÄ HUOLIMATTA.
Kävin hakemassa äidilleni terveyskeskuksesta häne uusitut reseptinsä. En tiennyt siellä olevan hometta. Sain tietenkin siellä astmakohtauksen, äitini luona toisen ja vielä seuraavana yönä klo kolme kotonani kolmannen.
Nyt voin taas paremmin, mutta jopa TORILLA TUNNEN VASTAANTULEVAN HOMEEN HAJUISEN IHMISEN JA YSKIN.
Minulle JÄI AINAKIN PYSYVÄ HAITTA työpaikkani homeista. Minulla näkyy verikokeissa myös joissakin IgA ja IgM arvoissa alenemaa.
kuka tutkisi meitä homesairaita ja tekisi meidän oireistamme ja verikokeistamme uuden OPPIKIRJAN !
Ystävällinen neuvo Pollen, ole kirjoittamatta tänne VAIN siksi, että ystäväsi ovat epärehellisiä. Kerro se suoraan tälle epärehelliselle ystävälle / nappurille / sukulaiselle - älä leimaa meitä kaikkia epärehelliseksi.
Olemme homesairaita ja tarvitsemme toinen toistemme tukea, emmekä tuollaisten ikävien ihmisten kirjoituksia. - että
Pollen kirjoitti:
Luehan oma aloitusviestisi ja zivagon vastaus. Omalta osaltani kirjoittelu on ollut kommentointia tuohon (mielestäni perusteettomaan) syy-seuraussuhteen olettamukseen, joka on lähellä klassista jäätelönsyönti-hukkumiskuolemat yhteyttä. Varsinainen aihe on tosiaan tilastojen (paremminkin esille tuomasi haastateltujen apteekkihenkilöiden käsityksestä kahden viikon allergialääkkeiden myynnistä) valossa väitetystä allergioiden yleistymisestä. Olen kertonut oman mielipiteeni tuon tiedon merkitsevyydestä tässä yhteydessä. Muiden jutustelu on ollut tuota olkinukkeilua tai vaikkapa loiskiehuntaa, jos se sitten kuullostaa paremmalta. Itsekin näköjään syyllistyt siihen. Oikeat argumentit loppu alkuperäisen olettamuksesi puolesta? Tai eihän niitä koskaan ollutkaan.
home on aikuiselle puhkeavan vaikean astman tärkein tekijä, ei siite- tai eläinpöly.
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Hengityselinten_sairaud et.shtml/127828?Astma - teksti
että kirjoitti:
home on aikuiselle puhkeavan vaikean astman tärkein tekijä, ei siite- tai eläinpöly.
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Hengityselinten_sairaud et.shtml/127828?Astmakoska ei näytä aukenevan:
Home on aikuiselle puhkeavan vaikean astman tärkein tekijä, ei siite- tai eläinpöly, ilmenee uudesta kansainvälisestä tutkimuksesta. Tutkimuksen tekemiseen osallistunut dosentti Christer Janson Uppsalan Akateemisesta sairaalasta sanoi Svenska Dagbladet -lehdessä maanantaina, että homeen vaikutuksiin on kiinnitettävä enemmän huomiota.
European Respiratory Society on tehnyt tutkimuksensa 18 maassa. Tutkimusraportti julkaistiin British Medical Journalin uusimmassa numerossa.
Ranskalaistutkijat ovat jo pitkään epäilleet, että homeella on vaikutusta siihen, kuinka vakava astmasta tulee.
Tutkimuksesta ilmenee, että alternaria- ja cladisporium-homeet vaikuttavat aikuisten astman vaikeusasteeseen, eivät siite- tai eläinpöly. Lisäksi kävi ilmi, että vaikeaa astmaa sairastavat olivat altistuneet liian paljon kotipölypunkille.
Ratkaisevaa tutkijoiden mielestä on se, kuinka suurelle määrälle homeita sairastunut on altistunut. Janson sanoo hämmästyneensä tuloksista. Hän tähdensi, että tulokset antavat vain viitteitä, joista on tehtävä tarkempi analyysi.
Tutkijat eivät osaa sanoa, miksi homeesta tulee ratkaiseva, mutta antavat muutamia ajateltavissa olevia selityksiä. Yhden selityksen mukaan homeitiöt pääsevät pienempinä kuin siitepöly syvemmälle keuhkoihin, mikä tekee sairaudesta vakavamman.
Jotta siitepöly aiheuttaisi samanlaisia vaikeita ongelmia, pitäisi sitä olla äärimmäisen suuria määriä, mitä tapahtuu vain lyhyinä ajanjaksoina. Homeitiöitä sen sijaan on ilmassa koko ajan. Kolmannen selityksen mukaan homeitiöitä esiintyy sisätiloissa, kun taas siitepölyä on ulkona, ja useimmat ihmiset viettävät enemmän aikaa sisällä kuin ulkona.
-Jo aikaisemmin on todettu, että home ja rakennusten kosteus vaikuttavat ihmisten terveyteen. Homeeseen on kiinnitettävä enemmän huomiota, Janson sanoo lehdessä.
(MTV3-STT) - Pollen
teksti kirjoitti:
koska ei näytä aukenevan:
Home on aikuiselle puhkeavan vaikean astman tärkein tekijä, ei siite- tai eläinpöly, ilmenee uudesta kansainvälisestä tutkimuksesta. Tutkimuksen tekemiseen osallistunut dosentti Christer Janson Uppsalan Akateemisesta sairaalasta sanoi Svenska Dagbladet -lehdessä maanantaina, että homeen vaikutuksiin on kiinnitettävä enemmän huomiota.
European Respiratory Society on tehnyt tutkimuksensa 18 maassa. Tutkimusraportti julkaistiin British Medical Journalin uusimmassa numerossa.
Ranskalaistutkijat ovat jo pitkään epäilleet, että homeella on vaikutusta siihen, kuinka vakava astmasta tulee.
Tutkimuksesta ilmenee, että alternaria- ja cladisporium-homeet vaikuttavat aikuisten astman vaikeusasteeseen, eivät siite- tai eläinpöly. Lisäksi kävi ilmi, että vaikeaa astmaa sairastavat olivat altistuneet liian paljon kotipölypunkille.
Ratkaisevaa tutkijoiden mielestä on se, kuinka suurelle määrälle homeita sairastunut on altistunut. Janson sanoo hämmästyneensä tuloksista. Hän tähdensi, että tulokset antavat vain viitteitä, joista on tehtävä tarkempi analyysi.
Tutkijat eivät osaa sanoa, miksi homeesta tulee ratkaiseva, mutta antavat muutamia ajateltavissa olevia selityksiä. Yhden selityksen mukaan homeitiöt pääsevät pienempinä kuin siitepöly syvemmälle keuhkoihin, mikä tekee sairaudesta vakavamman.
Jotta siitepöly aiheuttaisi samanlaisia vaikeita ongelmia, pitäisi sitä olla äärimmäisen suuria määriä, mitä tapahtuu vain lyhyinä ajanjaksoina. Homeitiöitä sen sijaan on ilmassa koko ajan. Kolmannen selityksen mukaan homeitiöitä esiintyy sisätiloissa, kun taas siitepölyä on ulkona, ja useimmat ihmiset viettävät enemmän aikaa sisällä kuin ulkona.
-Jo aikaisemmin on todettu, että home ja rakennusten kosteus vaikuttavat ihmisten terveyteen. Homeeseen on kiinnitettävä enemmän huomiota, Janson sanoo lehdessä.
(MTV3-STT)Nyt sitten tiedän tuonkin asian. Mutta miten se liittyy tähän asiaan jota kommentoin mm. pari riviä ylempänä? Muistin virkistämiseksi muutama avainsana sekä minun kommentoimastani aiheesta että sinun uudesta lainauksestasi:
Allergialääkkeet - käsikauppalääkkeet -myntipiikki verrattuna edelliseen vuoteen- pari viikkoa - kolmen henkilön havainto - merkki allergioiden yleistymisestä? - homealtistuksen merkitys?
European Respiratory Society - tutkimus - BMJ - vaikea astma - homeen merkitys astman vaikeusasteeseen - Pollen
Homentikko kirjoitti:
Luultavasti noin ikävällä ihmisellä on myös ikäviä ihmisiä ystävinä.
Jos sinulla on joku vakuutuspetos-ihminen tuttuna tai naapurina niin eivät KAIKKI homesairaat ole samanlaisia.
Me emme parane koksan tästä homesairaudesta. Meillä useimmilla oireet tulevat AINA TAKAISIN HOMETILOISSA JA HOMETALON HAJUISISTA IHMISISTÄ, vaikka syömme ja juomme millaisia lääkkeitä.
Minullakin on jatkuva lääkitys jos minkälaisia lääkkeitä ja JOS PYSYN YKSIN KOTONA NIIN OLEN OIREETON. Jos menen minne tahansa, vaikka elokuviin, ja siellä joku ihminen haisee homeelle niin oireilen RUNSAASTA LÄÄKITYKSESTÄ HUOLIMATTA.
Kävin hakemassa äidilleni terveyskeskuksesta häne uusitut reseptinsä. En tiennyt siellä olevan hometta. Sain tietenkin siellä astmakohtauksen, äitini luona toisen ja vielä seuraavana yönä klo kolme kotonani kolmannen.
Nyt voin taas paremmin, mutta jopa TORILLA TUNNEN VASTAANTULEVAN HOMEEN HAJUISEN IHMISEN JA YSKIN.
Minulle JÄI AINAKIN PYSYVÄ HAITTA työpaikkani homeista. Minulla näkyy verikokeissa myös joissakin IgA ja IgM arvoissa alenemaa.
kuka tutkisi meitä homesairaita ja tekisi meidän oireistamme ja verikokeistamme uuden OPPIKIRJAN !
Ystävällinen neuvo Pollen, ole kirjoittamatta tänne VAIN siksi, että ystäväsi ovat epärehellisiä. Kerro se suoraan tälle epärehelliselle ystävälle / nappurille / sukulaiselle - älä leimaa meitä kaikkia epärehelliseksi.
Olemme homesairaita ja tarvitsemme toinen toistemme tukea, emmekä tuollaisten ikävien ihmisten kirjoituksia.Kun ei ole asiaa, aletaan näkäjään arvostella henkilöä. Muutama kommentti:
- En ole missään väittänyt että kaikki homesairaat ovat samanlaisia kuin esimerkkini henkilöt.En ole missään yhteydessä leimannut kaikkia homesairaita epärehellisiksi. Itse olet tuonut tuollaisen ajatuksen esille (miksiköhän?) En yksinkertaisesti tunne kaikkia maailman homesairaita ihmisiä henkilökohtaisesti
-(Useita rivejä surkeuden vuodatusta) - Ei tuo mitään uutta tämän säikeen aiheeseen
- Ystäväni eivät ole epärehellisiä. Esimerkkihenkilöt, joista kerroin, eivät ole ystäviäni, naapureitani eikä sukulaisiani. Eikä kyseessä ole vakuutuspetos. Ja koko tämä aihealue oli tässä säikeessä täysin sivuasia mutta jostakin syystä teillä on suuri tarve tarttua siihen.
- Luehan uudestaan, mikä oli alkuperäinen aihe ja mieti sitten kuinka paljon tämäkin vastauksesi siihen liittyy. Jos kommentoit jotakin tekstiä, koeta tehdä selväksi itsellesi mitä toinen on oikeasti kirjoittanut. Koeta erottaa tosiasiat oman mielikuvituksesi riennosta. Muuten kärsii uskottavuus. - histamiini
Pollen kirjoitti:
Kun ei ole asiaa, aletaan näkäjään arvostella henkilöä. Muutama kommentti:
- En ole missään väittänyt että kaikki homesairaat ovat samanlaisia kuin esimerkkini henkilöt.En ole missään yhteydessä leimannut kaikkia homesairaita epärehellisiksi. Itse olet tuonut tuollaisen ajatuksen esille (miksiköhän?) En yksinkertaisesti tunne kaikkia maailman homesairaita ihmisiä henkilökohtaisesti
-(Useita rivejä surkeuden vuodatusta) - Ei tuo mitään uutta tämän säikeen aiheeseen
- Ystäväni eivät ole epärehellisiä. Esimerkkihenkilöt, joista kerroin, eivät ole ystäviäni, naapureitani eikä sukulaisiani. Eikä kyseessä ole vakuutuspetos. Ja koko tämä aihealue oli tässä säikeessä täysin sivuasia mutta jostakin syystä teillä on suuri tarve tarttua siihen.
- Luehan uudestaan, mikä oli alkuperäinen aihe ja mieti sitten kuinka paljon tämäkin vastauksesi siihen liittyy. Jos kommentoit jotakin tekstiä, koeta tehdä selväksi itsellesi mitä toinen on oikeasti kirjoittanut. Koeta erottaa tosiasiat oman mielikuvituksesi riennosta. Muuten kärsii uskottavuus.Olen joskus kuullut mummoni sanovan näin:
"SE KOIRA ÄLÄHTÄÄ,JOHON KALIKKA KALAHTAA"
Vanha viisaus,joka pitää paikkansa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155