Sähköautoilija ei palaa enää polttomoottoriautoon!

Anonyymi-ap

31

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Verotus on muuttunut sitten kyselytutkimuksen vuoden 2021. Tilapäisiä kannustimia puretaan sitä mukaa kuin talous romahtaa vihreään siirtymään.

      "Kun on päässyt sähköautoilun makuun, ei halua vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon."

      Totta kai. Ja sitten ovat ne, jotka eivät pääse sähköautoilun makuun ja jotka odottavat, että sähköautot hinnoiteltaisiin mekaanisesti kompleksisempia polttoainekäyttöisiä halvemmiksi. Ei kai tässä nyt huvikseen aleta maksaa enemmän huonommasta?

      • Anonyymi

        Säköauto on jo halvempi.

        Etsin nelivetoista mukavasti varusteltua autoa ja sähköinen oli halvempi. Toki sähköinen reilusti suorituskykyisempi mutta se ei ole kovin oleellista kunhan suorituskyky on sopuisa.

        Tietysti hinnat alkaen sähköauto on kalliimpi kuin hinnat alkaen polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säköauto on jo halvempi.

        Etsin nelivetoista mukavasti varusteltua autoa ja sähköinen oli halvempi. Toki sähköinen reilusti suorituskykyisempi mutta se ei ole kovin oleellista kunhan suorituskyky on sopuisa.

        Tietysti hinnat alkaen sähköauto on kalliimpi kuin hinnat alkaen polttis.

        Sähköautot on jo halvempia kuin vastaavat plugarit.


    • Anonyymi

      Pakko olla tyytyväinen, kun on jopa 71 osamaksuerää maksamatta ja isompi viimeinen erä.

      • Anonyymi

        Ei nuo olleet Toyotan omistajia joita oli vastannut kyselyihin, Tero ovat ainoita maailmassa jotka eivät pysty vastaamaan rehellisesti kuinka ovat pettyneitä ja Toyotan omistaminen harmittaa joka päivä ja varsinkin jos sillä joutuu ajamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo olleet Toyotan omistajia joita oli vastannut kyselyihin, Tero ovat ainoita maailmassa jotka eivät pysty vastaamaan rehellisesti kuinka ovat pettyneitä ja Toyotan omistaminen harmittaa joka päivä ja varsinkin jos sillä joutuu ajamaan.

        Mietipä miksi niitä ostetaan 11 miljoonaa autoa vuodessa. Yli kaksi miljoonaa enemmän kuin kakkosta. Tuskinpa on ketään harmittanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo olleet Toyotan omistajia joita oli vastannut kyselyihin, Tero ovat ainoita maailmassa jotka eivät pysty vastaamaan rehellisesti kuinka ovat pettyneitä ja Toyotan omistaminen harmittaa joka päivä ja varsinkin jos sillä joutuu ajamaan.

        Miksiköhän TM vertailuissa Toyota on jo pidempään ollut ajettavuudeltaan parhaita.
        Vertailussa päihitti mm. Octavian ajettavuudessa.

        Kuinka pajon ole oikeasti ajanut erilaisilla uusilla tojoilla entä uusilla muilla merkeillä, siis monta vuotta kullakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietipä miksi niitä ostetaan 11 miljoonaa autoa vuodessa. Yli kaksi miljoonaa enemmän kuin kakkosta. Tuskinpa on ketään harmittanut.

        Valmistetaan ei osteta.
        Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen (BEV) maailmanlaajuinen myynti vuonna 2024 oli noin 17,1 miljoonaa, mikä on 25 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

        Miten 11Milj. tuntuu aika pieneltä luvulta verrattuna BEV myyntiin?
        Osaat kai kertoa miksi Toyotan myynti maailmansuurimassa automarkkina-alueella on pienentynyt todella merkittävästi.

        Merkittäviä uusia sähköautoja halvempiin kokoluokkiin on tulossa jatkuvasti lisää ja se lisää myyntiä merkittävästi.

        BMW avasi juuri maailman ensimmäisen tekoälyautotehtaan ja rakentaa parhaillaan 800 kilometrin toimintasäteellä olevaa sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän TM vertailuissa Toyota on jo pidempään ollut ajettavuudeltaan parhaita.
        Vertailussa päihitti mm. Octavian ajettavuudessa.

        Kuinka pajon ole oikeasti ajanut erilaisilla uusilla tojoilla entä uusilla muilla merkeillä, siis monta vuotta kullakin?

        Tojota rav4 on varmasti huonoimpia autoja, joita olen koskaan ajanut.
        Kyse on siis alle 3 vuotta vanhoista tojotanrimpuloista, joita työssäni välillä joudun ajamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän TM vertailuissa Toyota on jo pidempään ollut ajettavuudeltaan parhaita.
        Vertailussa päihitti mm. Octavian ajettavuudessa.

        Kuinka pajon ole oikeasti ajanut erilaisilla uusilla tojoilla entä uusilla muilla merkeillä, siis monta vuotta kullakin?

        Ei pidä paikkaansa. TM:n vertailussa 19/2022 Octavia sai paremmat arvosanat sekä maantie- että kaupunkiajossa.

        Itse asiassa tuossa vertailussa Octavia sai paremmat arvosanat ajettavuuden lisäksi ääritilannekäytöksessä, kiihtyvyydessä, käytettävyydessä, ajoasennosta ja sisätiloista, tavaratilasta, sisämelusta ja valoista ja näkemisestä. AINUT asia missä Corolla oli parempi oli kulutus, ja siinäkin käytännössä eroa oli vain taajama-ajossa.

        Eli miksi ostaa Corolla kun parempaakin on tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. TM:n vertailussa 19/2022 Octavia sai paremmat arvosanat sekä maantie- että kaupunkiajossa.

        Itse asiassa tuossa vertailussa Octavia sai paremmat arvosanat ajettavuuden lisäksi ääritilannekäytöksessä, kiihtyvyydessä, käytettävyydessä, ajoasennosta ja sisätiloista, tavaratilasta, sisämelusta ja valoista ja näkemisestä. AINUT asia missä Corolla oli parempi oli kulutus, ja siinäkin käytännössä eroa oli vain taajama-ajossa.

        Eli miksi ostaa Corolla kun parempaakin on tarjolla.

        Siinä on Corollakuski ihmeissään jos kokeilee Skodaa Toyotan jälkeen.


      • Anonyymi

        Tuollahan ei taida olla ainakaan huonompi tunne kuin sillä onnettomalla, joka ostikin noilla ehdoilla poistuvan tekniikkaan perustuvan fossiiliauton.


    • Anonyymi

      Preussissa, Saksassa ja Hollannissa alettiin käyttää kahvin keitossa paperisia suodattimia. Niin todellakin tapahtui alkaen 1780-luvulta.
      No ovatko kaikki maailman kahvinjuojat päässeet suodatinpaperikahvin makuun? Mitä sanovat baristat?

      Totta kai, jos joku on todella päässyt suodatinpaperikahvin makuun, hän saattaa jatkaa samalla linjalla pysyvästi. Ja nythän on trendikästä vedota kolesteroliin ja sitä kautta puolustella valintaa.

      No ovatko kaikki maailman autoilijat pääsemässä ajoakkuauton makuun? Mitäs luulet?

      Itse ajattelen, että ehkä sitten selviän ilman omaa autoa, jos polttomoottoriset kielletään. Siinä on kyse politiikasta, jolle en anna kannatusta, ei makuasiasta.

    • Anonyymi

      Katsotaan nyt, kun ovat ajaneet ensimmäiset 200 tkm.

      • Anonyymi

        Normaali kuluminen: Kaikkien litiumioniakkujen kapasiteetti laskee hitaasti käytön ja ajan myötä, yleensä noin \(2-3\%\) vuodessa. Koskee myös sähköauton ajoakkua mikä painaa 500kg jonka koboltin lapset on kaivanut käsin orja työnnä maasta.


    • Anonyymi

      Aika harva yleensäkään palaa modernista ja uuden tekniikan autosta takaisin vanhan ja poistuvan tekniikan autoihin vapaaehtoisesti.

    • Anonyymi

      Sähköautojen koboltin kaivostoimintaan liittyy vakavia eettisiä ja ympäristöongelmia, erityisesti Kongossa, jossa lapsityövoima on yleistä. Vaikka kobolttia louhitaan myös muualla, kuten Suomessa, jossa se on usein muiden metallien sivutuote, kaivostoiminnan ympäristövaikutukset ja ihmisoikeuskysymykset ovat globaali ongelma. Suomessa kaivoshankkeisiin liittyy vastustusta ja huolta ympäristövaikutuksista, kuten vesistöjen saastumisesta.

    • Anonyymi

      Sähköautojen etuja ovat pienemmät käyttökustannukset (halvempi polttoaine, alhaisempi ajoneuvovero, vähemmän huoltotarpeita), päästöttömyys ajon aikana ja hiljainen, miellyttävä ajokokemus. Muita etuja ovat esimerkiksi helppo kotilatausmahdollisuus ja verotus-edut, jotka tasaavat korkeampaa hankintahintaa ajan myötä.

    • Anonyymi

      Eivät ole kyselleet asiasta meiltä, jotka ovat kohdanneet tuon sähkö- / hybridiauton omistajan painajaisen. Kun auton invertteri sanoo sopimuksensa irti, niin sen korjaaminen ei ole aina mahdollista edes 10 vuotta vanhoihin autoihin. Korjaus maksaa enemmän kuin auton käyttöarvo on. Valmistaja ei ole varannut tarpeeksi monta invertteriä omaan varastoonsa, eikä käytettyjä ole enää saatavilla, koska ne on jo siirretty hajonneisiin autoihin.
      Sama koskee myös akustoja. Tarvikeakkuja ei voi käyttää, koska auton tyyppikatsastus on tehty juuri sen yhden valmistajan akustolla. Korkeajännitejohdoista ei vielä ole käyty yhtään keskustelua, mutta kyllä senkin aika tulee. Ainoastaan niiden läpivienneistä on näkynyt jotain mutinaa. Nehän hapertuvat maattuaan muutaman talven Suomen teiden suolaliuoksessa. Alumiini ja teräs muodostavat sähköparin, jossa alumiini oksidoituu valkoiseksi jauheeksi.
      Mitä nuon akuston uusimen maksaakaan? 128 000€ on kait nyt tiedossa oleva hintaennätys. Siihen vielä työt päälle. Kyse on tosin Jaguarista, mutta sama suhde hinnan ja auton arvon välillä pätee melkein kaikkiin autoihin. Ainoastaan Tesloihin voi löytyä akustoja muutamilla kymppitonneilla.
      Sähköisen nelivedon perään haikailevien kannattaa tarkistaa, miten se on teknisesti toteutettu. Onko siellä kytkinlevyt välissä vai pakotetaanko tasapäiset teräshampaat limittäin vauhdissa, kuten noissa ilmastontilaitteiden puhaltimien kytkennöissä. Kiinalaisten Volvoissa nelivedon hampaat hajoavat jo 50k vaiheilla tuosta syystä, ettei kytkinlevyjä eikä synkronointia ole käytössä.
      Oma hybridini sanoi sopparin irti 21 vuoden ja 185k jälkeen. Annoin sen autoalan ammattilaiselle, jolla on mahdollisuus saada käyttöönsä työnantajansa tietokonelaitteet varaosien vin-ohjelmointiin ja käyttää muita erikoistyökaluja.
      Taviksien omissa autalleissa tekemät korjaukset alkavat olla jo historiaa. Siksi liikkuvia museoautoja noista sähkäreistä tuskin tullaan näkemään.
      Hajonneen hybridin tilalle hankin pelkän besalla kulkevan pelin. Tosin on siinäkin aivan liian monta tietokonetta, mutta hybridiin tai täyssäköautoon en tule enää koskemaan edes pitkällä tikulla.

    • Anonyymi

      Sähköauton paras hyöty on valtiolle. Kukaan ei pysty pitämään vanhoja romuja liikenteessä, ja autokanta tulee nuortumaan sen takia rajusti.
      10 vuotta näkyy olevan järkevä käyttöikä sähköisille kulkupeleille.
      Päiväsakotkin tulevat keräämään yhä enemmän, kun tyhjataskut eivät pysty enää hankkimaan satasen kesäautoja. Niitä kun ei enää tule olemaan.
      Mikä on pikalatauksilla ladattujen vanhojen taksien kohtalo, kun ihmisille selviää niiden akkujen kunto ja kunnostuskustannukset, kun niitä alkaa tulla enemmän myyntiin?

      • Anonyymi

        Mitäs jos en halua ostaa vanhaa taksia. Saanko ostaa jonkun ei ammattikäyttössä olleen sähköauton?


    • Anonyymi

      Mitäs jos en halua ostaa 10v vanhaan sähköautoon uutta osaa. Saanko ostaa käytetyn?

      Ostatteko te kaikki osta 10v vanhaa polttikseen uusina? Jos vaikka DSG porsii niin ostatteko aina uuden vai kenties käytetyn?

    • Anonyymi

      Sähköautoilija palaa sähköautoon

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5a936eb9-9125-470d-9cb8-3b7e5c95c40e

      Jenkkilässä ollut tapauksia, missä paukautettu kolari teslalla tms. sähköautolla. Patterivatkain roihahti tottakai tuleen ja kuski / matkustajat paistui hengiltä.

      Ovia ei saatu ulkopuoleta auki (lukitus päällä ja/tai typerä muoti-ilmiö = esiin pomppivat ovenkahvat), 12 V sähköt katkesi, jolloin ei sähköikkunat avaudu eikä normaalit lukitusjärjestelmät toimi. Nämä samat efektit myös Suomessa sattuneessa tulipalossa!

      Olisi pitänyt avata ovi mekaanisella hätäavausjärjestelmällä. mutta eihän kunnon tällin saanut / paniikissa oleva kuski tätä muista...

      Takapenkkiläisillä ei mitään mahdollisuutta pelastautua, jos on takaoviin laitettu lapsilukko päälle ts. takaovia ei saa sisäpuolelta auki!

      • Anonyymi

        Kaikki Googlella löytyvät jutut osoittavat että tekstisi on mielikuvitusta.


      • Anonyymi

        Älä nyt ole lapsellinen.
        Jos auton ovet eivät toimineet ja ovat surkeasti suunniteltuja, niin mitenkään se ei voi olla auton käyttövoiman syy.,
        Ihan samahan se on joissain fossiiliautoissakin eli jos se 12 voltin akku ei anna sähköä, niin kaikki sähkötoimiset jutut lakkaavat toimimasta.
        Lapsilukkoja on kylöä fossiiliautoissakin.

        Minun uudessa sähköautossako on ihan normaalit ovenkahvat ja avaimellakin voi ovet avata, jos sähkötoimiset eivät toimi.

        Fossiiliautoja syttyy keskimäärin noin 5 kpl/vrk. Sähköautoja käytännössä ei laisinkaan, vakuutusyhtiöiden mukaan tilastoja niistä ei voida edes tehdä.


      • Anonyymi

        Minäkin tulin tänne kirjoittamaan, että sähköautoilija palaa sähköautoon. Hyvin kirjoitettu!


    • Anonyymi

      Aika normaaliahan se on, ettei käyttöesineitä ja hyödykkeistä palata enää johonkin vanhanaikaiseen, kun on siirrytty moderniin. Ei autot ole tässä suhteessa poikkeus

    • Anonyymi

      Saattaa kuitenkin palaa sähköautoon.

      • Anonyymi

        Juuri siksi, ettei vanhaan poistuvan tekniikkaan perustuva fossiili houkuttele.


    • Anonyymi

      Minkälaisen osan ostat, kun kaupan hyllyltä ei löydy uusia? Valmistajan varastosta ei löydy uusia, eikä romuttamoiden hyllyiltä löydy edes käytetyjä?
      Tämä on tilanne jo sähköautoilun Mekassa Kaliforniassa. Hupaisinta on, että noita ohjainlaitteita ei useinkaan pysty korjaamaan vaihtamalla niiden komponentteja. Kriittiset komponentit ovat valmistajille räätälöityjä, eikä niitä löydy kenenkään hyllystä.
      Samoin ongelma on, että valmistajat eivät anna asentaa käytettyä osaa, koska siihen on ohjelmoitu toisen auton vin-mumero = sama kuin auton runkoon lyöty valmistusnumero. Syy on kalliiden konponenttien varakauksien esto. Kun osaa ei pysty asentamaan toiseen autoon, ei sitä kannata varastaa.
      Auton valmistajat ovat saaneet toiveensa toteutumaan. Auton todellinen käyttöikä lähestyy sitä jo 60-luvulla Japanissa suunniteltua ikää, joka oli 7 vuotta.
      Kannattaa kuitenkin hieman raottaa silmiään siellä vaaleanpunaisen pilvenhattaran reunalla, sillä valtio tulee 156 % varmuudella iskemään sähköautojen energiaverotukseen. Muuten valtion kassaan jää aivan liian suuri aukko vapaamatkustajien takia.

    • Anonyymi

      Hyvin palaa mm hybridiaudi

      Googlaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      63
      3776
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      81
      2381
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1630
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1398
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1270
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1172
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      1005
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      49
      993
    Aihe