Toteat:
"En usko että Marinin hallitusta enempää vasemmalle mennään"
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19136367/jori-valttelee-kiusaantuneesti-vaparien-vasemmistotaustasta-keskustelua#comment-138371480
ja toisaalla:
"Minusta vasemmistolaista on vahva tulontasaus jyrkän veroprogression ja laajan sosiaaliturvan avulla, valtion laaja osallisuus elinkeinoelämässä ja työelämän sääntely."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19136367/jori-valttelee-kiusaantuneesti-vaparien-vasemmistotaustasta-keskustelua#comment-138345444
Tietääkseni veroaste laski Marinin hallituksen aikana, ja sekin hallitus helpotti nimenomaan progressiivista verotusta, kuten kai kaikki hallitukset ovat tehneet ainakin 2000-luvulla. Sosiaaliturvaan tuo hallitus teki indeksitarkistukset, jotka aiemmat hallitukset olivat useaankin kertaan jäädyttäneet. En ole aivan varma, kuinka paljon Marinin/Rinteen hallitus möi valtion omaisuutta vai möikö sitten ollenkaan, mutta hallitusohjelmassa se oli yhtenä kohtana ns tulevaisuusinvestointien rahoittamiseksi. Työelämän säätelyä kai lisäsi velvoittamalla lailla suojelutyöhön.
Nykyinen oikeistohallitus ei ole perunut edes Marinin hallituksen tekemää vanhempainvapaamallia, joka oli tavallaan sosiaaliturvan laajentamista. Nykyisen hallituksen suunnittelemat valtion omaisuuden myynnit näyttävät olevan pienempiä kuin olivat mm Lippsen (SDP) hallituksilla.
Voisitko siis kertoa, millä perusteella Marinin hallituksen politiikka oli niin "vasemmistolaista", ettei siitä vasemmalle enää mennä? 1970-luvulla ja sitä ennenkin Marinin hallituksen politiikkaa olisi kutsuttu keskustalaiseksi tai jopa maltillisen oikeistolaiseksi.
Selitykseksi ei kelpaa "mutqu Timo Haapala ja Suomen Uutiset kirjottaa silleen".
Kysymys Jorille vasemmistolaisuudesta
15
151
Vastaukset
- Anonyymi
En ole Jori, enkä tiedä kuinka kiinteästi aihe liittyy palstaan, mutta vaikuttaa siltä, että kaikki hallitukset ovat olleet oikeistolaisia jo monta vuosikymmentä. Nykyhallitus on oikeistolaisin tähän mennessä. Ja iso ongelmahan on, etteivät sen enempää Kokoomus kuin Vasemmistoliitto ja SDP ole mitään valtiontalouden ihmeitä. Toinen leikkaa ja toinen verottaa, karkeasti katsoen. Todellisuudessa molempia tehdään painotuksia vaihdellen.
Varsinaisesti tämä ei palstan aiheeseen osu. Kirjoitin "näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa" -- sitä en lähde veikkaamaan millainen maailma on puolen vuosisadan kuluttua. Ja sekin on tietysti totta, että tämä vasen-oikea -akseli on aina suhteellinen.
Marinin hallitus esimerkiksi laajensi oppivelvollisuuden koskemaan toista astetta, käytännössä siis mm. lukion oppikirjat tulivat ilmaiseksi. Tämähän oli siirtymä vasemmalle, vaikka sitä ei sellaisena pidetty. Orpon hallitus nyt hieman rajaa tuota, pidän sitä pienenä siirtymänä oikealle. Kaikkiaan toki Marinin kaudelle osui korona, ja oletan että moni muutos jäi tekemättä sen vuoksi.
Ilmeisesti olemme joka tapauksessa samaa mieltä siitä, mitä vasemmistolaisuus ja oikeistolaisuus suunnilleen tarkoittavat?- Anonyymi
Minä olen niin vanhanaikainen, että minulle oikeiston ja vasemmiston ero kulkee siinä, miten suhtaudutaan yksityisomistukseen ja nimenomaan tuotannon välineiden omistukseen. Kieltämättä minustakin Marinin avoin universalismi kuulosti minustakin lähes radikaalin vasemmistolaiselle, vaikka se oli valtavirtaa mm peruskoulu-uudistuksessa ja ajatuksena sopii oikein hyvin myös patriotismiin, joka yleensä tulkitaan oikeistolaisuudeksi. Mahdollisimman laaja oppivelvollisuus ja sen mahdollisimman helppo suorittaminen nostavat yhteistä kansaa köyhyydestä ja tekevät siitä kyvykkäämpää ja halukkaampaa toimimaan maan eteen niin rauhan kuin sodankin aikana.
Suoraan sanottuna en oikein pidä amerikkalaisesta homeisesta 1700-luvun poliittisesta ilmapiiristä ja sen käsitemaailmasta.Yhdysvaltojen synty oli aika erilainen prosessi kuin eurooppalaisten kansallisvaltioiden tarinat ovat olleet, ja siksipä kai heiltä puuttuu poliittinen keskusta lähes kokonaan. Ulkoinen uhka on keskeinen tekijä nationalististen ja patrioottisten liikkeiden synnyssä, ja sellaista ei USA kokenut lähes 200 vuoteen. Tietenkin myös enemmistövaalitapa suosii voimakkaasti vain kahteen osaan jakautumista. Nationalistille tai patriootille on aivan samantekevää, onko jokin asia kommunismia vai kapitalismia, kunhan se vain toimii ja voimistaa kansakuntaa. Siksi ne. jotka väittävät äärimuotojen natsismin ja fasismin olleen joko äärioikeistolaista tai sosialismia ja siten vasemmistolaista, ovat kummatkin oikeassa.
Itse nyt olen paljon lievempi tapaus kuin mainitut nationalismin huipentumat, mutta patriootti kuitenkin. Vaikka tunnistan oikean ja vasemman, pyrin maailmaan, jossa ne olisivat vain ikään kuin jotain flavoreita, joita voi sekoitella kivasti mahdollisimman toimivan ratkaisun löytämiseksi.
Palstan aiheeseen, eli vapaa-ajatteluun tuo ei tietenkään liity mitenkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen niin vanhanaikainen, että minulle oikeiston ja vasemmiston ero kulkee siinä, miten suhtaudutaan yksityisomistukseen ja nimenomaan tuotannon välineiden omistukseen. Kieltämättä minustakin Marinin avoin universalismi kuulosti minustakin lähes radikaalin vasemmistolaiselle, vaikka se oli valtavirtaa mm peruskoulu-uudistuksessa ja ajatuksena sopii oikein hyvin myös patriotismiin, joka yleensä tulkitaan oikeistolaisuudeksi. Mahdollisimman laaja oppivelvollisuus ja sen mahdollisimman helppo suorittaminen nostavat yhteistä kansaa köyhyydestä ja tekevät siitä kyvykkäämpää ja halukkaampaa toimimaan maan eteen niin rauhan kuin sodankin aikana.
Suoraan sanottuna en oikein pidä amerikkalaisesta homeisesta 1700-luvun poliittisesta ilmapiiristä ja sen käsitemaailmasta.Yhdysvaltojen synty oli aika erilainen prosessi kuin eurooppalaisten kansallisvaltioiden tarinat ovat olleet, ja siksipä kai heiltä puuttuu poliittinen keskusta lähes kokonaan. Ulkoinen uhka on keskeinen tekijä nationalististen ja patrioottisten liikkeiden synnyssä, ja sellaista ei USA kokenut lähes 200 vuoteen. Tietenkin myös enemmistövaalitapa suosii voimakkaasti vain kahteen osaan jakautumista. Nationalistille tai patriootille on aivan samantekevää, onko jokin asia kommunismia vai kapitalismia, kunhan se vain toimii ja voimistaa kansakuntaa. Siksi ne. jotka väittävät äärimuotojen natsismin ja fasismin olleen joko äärioikeistolaista tai sosialismia ja siten vasemmistolaista, ovat kummatkin oikeassa.
Itse nyt olen paljon lievempi tapaus kuin mainitut nationalismin huipentumat, mutta patriootti kuitenkin. Vaikka tunnistan oikean ja vasemman, pyrin maailmaan, jossa ne olisivat vain ikään kuin jotain flavoreita, joita voi sekoitella kivasti mahdollisimman toimivan ratkaisun löytämiseksi.
Palstan aiheeseen, eli vapaa-ajatteluun tuo ei tietenkään liity mitenkään.joo siis fasismi ei ole valtisosialismia
mutta natsi-Saksa on ja harppi-Saksa ovat valtisosialismia
Saksoissa ei oikasti tuettu yksityisomistusta
Ei Kosola tai Mussolini mahdu valtiososialismin raameihin
Vapaa talonpoika ei tietenkään voi tukea valtiososialisteja Anonyymi kirjoitti:
Palstan aiheeseen, eli vapaa-ajatteluun tuo ei tietenkään liity mitenkään."Sosialismia se on kansallissosialismikin." On muuten helppo tapa saada vasemmistolaiset suuttumaan, mutta onhan tuossa totuutta enemmän kuin ripaus: natsi-Saksassa valtio ohjasi tuotantoa vahvasti. "Äärioikeisto" on terminä erikoinen, kun se ei ole Kokoomuksen Valtosesta oikealle samalla tavalla kuin äärivasemmisto on Vasemmistoliiton Kontulasta vasemmalla.
Lienemme täysin samaa mieltä siitä perusajatuksesta, että vasen ja oikea kannattaa tunnistaa, mutta niitä kannattaa sekoittaa parhaan tuloksen saamiseksi. Ja siitäkin samaa mieltä, ettei liity palstan aiheeseen.
- Anonyymi
Gazan rauhansopimus romutti Marinin mahdollisuuden päästä hotelli-Gazan
johtajaksi Tony Blair yritti roikkua tiukasti Trumpia palvoen, mutta nyt
sitten hotellit on pantu jäihin
Nyt on kyse siitä onko Blairilla vielä jotain tuloja, joilla hän palkkaa turhatädin jatkossa.
Marin on tietty valedemari ja feministien kasvattama äkäilevä teinityyppi, jolle ei ole koskaan kotona sanottu vastaan ja hänen poliittiset verkkonsa ovat siksi ohuet
eli hän ei kuule sisäpiiristä mitään sen kummempaa kuin taviskaan maailman menosta eli ei myöskään pysty mistään ideoimaan tai luennoimaan
Marin on poliitikkona ja viulistien Linda Lampenius. Eräänlainen näyttävä feikki jolle luvattiin paljon ja kaikki meni, nyt soittelee suomalaiseläkeläisille kirkoissa jouluisin Ruotsissa eikä ole Mullova
Marin voi saada näyttävät potkut? - Anonyymi
Ei kommunistivaltioissa bolshevikki, marxilainen mitään veroja ole
Ei yliopistoluennoitsija niissä mitään veroilmoitusta tehnyt
eikä tiennyt mikä veroilmoitus on
Ei ollut verotilastoja eikä verotarkastusta, jolloin hotellisiivooja ansaitsi pimeällä
rahanvaihdolla ja myynnillä enemmän kuin yliopistoprofessori pikku palkallaan
jolla ei voinut ostaa läppäriä eikä alan länsimaista oppikirjaaa
ja sosialismissa kaikki meni pieleen, kun hotellisiivooja oli tavoiteltu ammatti - Anonyymi
Osaamaton Marin myi mm. Sammon osakkeet ja teki Suomelle rajusti tappiota
minä ostin hikipäässä koska yleisesti tiedettiin arvattiin että Manta erotetaan
Sammosta joka lisäksi maksaa kovat osingot. Todella iso voitto minulle
täysiin osaamton Marin lahjoitti rahat matujen maahantuontiin ja Espanjaan
koronatukeen
Espanja tuo nyt Marokosta (espanjankielinen) Venezuelasta, Kolumbiasta
maahanmuttajia turistialalle jotka sitten maksetaan seuraavassa lamassa
suomalaisten verorahoista maksamlla EU-tuella
Espanjassa on hyvä työllisyys nyt kun maa täytetään osaamttomilla sekatyöläisillä
teidän laskuunne jota Marin tuki
Esimerkiksi Sammosta äsken erotettu Manta on noussu 67 prosenttia listaumisen jälkeen ja lisäksi maksanut huikeat osingot viime vuosina, minun salkkuryhmässäni
kasvatu 80%
Marin myi 11 miljoonaa Sampo-osaketta vuoden 2021 marraskuussa Solidiumin kautta, ja myynnistä saatiin noin 500 miljoonaa, rahat tuhlattiin- Anonyymi
Kuvaa vasemmiston talouspolitiikkaa
lisäksi neljän vuoden Marin aikana ostovoima laski kolmena vuotena palkansaajilla
mutta mus talalaisten ihmisarvoa puheissa nostettiin jne
kolme sinistä alaspäin menevää tolppaa ostovoima alas
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/selvitykset/2025/palkansaajan-ostovoimakatsaus-2025/#be09c31e - Anonyymi
msalo "Marinin hallitus esimerkiksi laajensi oppivelvollisuuden koskemaan toista astetta, käytännössä siis mm. lukion oppikirjat tulivat ilmaiseksi. Tämähän oli siirtymä vasemmalle, vaikka sitä ei sellaisena pidetty"
liandersson ei ymmärrä opiskelusta paljon ei ole tehnyt gradua jne
täysin älytön väkisin tehty uudistus oppivelvollisuus haluttomille
väkisin pidetään luokalla että työllisyystilannetta voitaisin parantaa
ja maksuttomat väkisin annettut kirjat poltetaan metsässä koulun jälkeen, olen ollut sammuttamassa
tätä puuhaa
(minulla on vielä suomen kielioppi ja saksan ja Väisälän algebran lukiokirjat tallella, kovatasoisia, kieliopin kirjoittajaprofessori kirjoitti Suomen perustuslain aihion ja oli opetusministeri (nyt oli suomea osamaaton loppututkintoa tekemätön liandersson vasemmisto mikä häpeä) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvaa vasemmiston talouspolitiikkaa
lisäksi neljän vuoden Marin aikana ostovoima laski kolmena vuotena palkansaajilla
mutta mus talalaisten ihmisarvoa puheissa nostettiin jne
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/selvitykset/2025/palkansaajan-ostovoimakatsaus-2025/#be09c31eMilläs toimin se oikeisto olisi ostovoiman säilyttänyt? Leikkaamalla sosiaaliturvaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milläs toimin se oikeisto olisi ostovoiman säilyttänyt? Leikkaamalla sosiaaliturvaa?
2024 ostovoima kääntyi reippaaseen nousuun.
Ostovoimaa vahvisti
1. inflaation selvän laskun nostamat reaalipalkkanousut
2. palkansaajan veroprosenttien aleneminen.
3. palkkaverotuskevennys tuntuvasti työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen alenemisen takia (keskituloisen palkansaajan veroprosentti laski 0,6 prosenttiyksikköä, pieni- ja suurituloisimmilla palkkatasoilla veroprosentti aleni enemmän)
Marin siis romahdutti palkansaajien ostovoiman mutta
nosti mus talaisten ihmisarvoa
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/selvitykset/2025/palkansaajan-ostovoimakatsaus-2025/#be09c31e
- Anonyymi
HE tuottivat iki ihanan sote systeemin
- Anonyymi
Marin voi saada näyttävät potkut?
Tony Blair -instituutti TBI
joutuu uudelleenjärjestelyihin tappioiden kasvaessa ja etsii uusia rahoittajia
Marin korvataan tekoälyllä?
Järjestö TBI raportoi 4,3 miljoonan dollarin tappion vuonna 2024, vaikka liikevaihto kasvoi 11 prosenttia 161 miljoonaan dollariin
TBI selitti kasvaneiden menojen johtuvan henkilöstökulujen noususta – se rekrytoi viime vuonna entisen pääministerin Sanna Marinin - Anonyymi
Msalo "Sosialismia se on kansallissosialismikin." On muuten helppo tapa saada vasemmistolaiset suuttumaan, mutta onhan tuossa totuutta enemmän kuin ripaus: natsi-Saksassa valtio ohjasi tuotantoa vahvasti.
Natsi- ja harppi-Saksan valtiososialismit olivat teknisesti samanlaiset ottaen huomioon
ajallisen eron eli bolshevismin sotkeutumisen Saksan politiikkaan
Natsi-Saksassa valtio omisti kaiken kuten Volkswagen kansanauton
Volksempfänger kansanradion ... ja
hyvinvointivaltion Volksgemeinschaft, Volkswolhfahrt
joka selvästi toimi paremmin kuin kepu-sdp:n Sote Suomessa
https://www.gettyimages.fi/photos/nationalsozialistische-volkswohlfahrt
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949397Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki724877Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.444551Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82338Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 421373
Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota511302Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441286Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641252Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1691174