Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että asetyleenipullo räjähtää, jos saa kolhun kylkeensä. Alkaa itsestään kuumeneen ja kuumenee niin kauan että posahtaa. Ihme, että tällaista asiaa tarvii tutkia ja vatvoa päivä tolkulla!
Asettipullo kyllä posahtaa kylkiasennossakin herkästi
30
235
Vastaukset
- Anonyymi
---
- AnonyymiUUSI
Mitä ajatuksia sulla heräs tästä palstaäijän avauksesta- pue toki sanoiksi
- Anonyymi
Oliko se pullo sinkku?
- Anonyymi
Ei, mutta jos käytetään 1 osa asetyleniä ja 3 osaa happea niin saadaan aikaan täydellinen liekki kaasuhitsausta ajatellen
- AnonyymiUUSI
Voi vatun tussahdus taas sua gubbe
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voi vatun tussahdus taas sua gubbe
Onko joillain ristiriitaisia tunteita povessa, sydämessä tällä hetkellä
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko joillain ristiriitaisia tunteita povessa, sydämessä tällä hetkellä
Maailma muuttuu, tebboseni
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta jos käytetään 1 osa asetyleniä ja 3 osaa happea niin saadaan aikaan täydellinen liekki kaasuhitsausta ajatellen
(riippuu tarkoituksesta, eli joskus voi olla tarpeen pelkistävämpi liekki, jolloin asetyleeniä pitää annostella enemmän)
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pullo harrasti siis kimppakivaa, ei sinkkuilua. Päätti sitten posahtaa
- AnonyymiUUSI
Seon ihan totta, kun jossain elokuvissa näytetään, että ammutaan jotai bensiikannua niin se räjähtää, mutta ei pidä paikkaansa. Mutta sen sijaan jos ampuu ihan vaan vaikka jollain kakskakkosella asettipulloa läheltä niin se melko todennäköisesti räjähtää. En kyl tiedä, pystyykö kakskakkonen lävistään sitä mut 50 cal menee kyl läpi et heilahtaa ja sen jälkeen asetipullo lähtee kuin syyhypunkki Töölöstä. Sano mun sanonee
- AnonyymiUUSI
You tubesta lie löyty tutoriaali kiinnostuneille
Epäilen, että ovat käyttäneet noita pulloja vaakatasossa, jolloin niissä imeytysaineena oleva asetoni on päässyt valumaan osittain pois ja pullo on herkistynyt, sillä siellä on asetyleeniä kaasumaisessa muodossa.
Tai sitten pullo on kuumentunut ulkoisen syyn takia ja räjähdys on seuraus siitä.
On myös mahdollista, että tehtaaalta on lähtenyt viallisia venttiileitä ja pullot ovat siksi päässeet vuotamaan kaasua autojen sisälle.
Tästä on nyt todennäköisesti seurauksena käyttöehtojen kiristys ja tulee myös jokin "aivan välttämätön kurssi", jonka joutuu uusimaan viiden vuoden välein.
(putkimiehet ovat kuljettaneet asetyleenipulloja autoissaan jostain 50-luvulta lähtien, eikä siinä ole ollut ongelmia, mutta nyt sitten parin toheloinnin seurauksena kaikki joutuvat toimimaan hankalamman systeemin kautta)
((voi sitä asetyleeniä tehdä karbidistakin))- AnonyymiUUSI
Uutiset johtaa harhaan tietämättömyydessään, räjähdyksen aiheutti varmasti pullosta vuotanut asetyleeni, jonka jälkeisessä tulipalossa räjähti happipullo ja vuotanut asetyleenipullo.
YLE myös väitti kuvissa esiintyneen pakettiauton olleen se, missä kaasupullot räjähti, mikä ei varmasti pidä paikkaansa, auto oli ihan muodoissaan. Vieressä oli toinen auto, joka oli peltiläjänä. Mä muistan, putkareilla oli aina pullot vaakatasossa ja pitkä letku soitä työkohteelle. Ite tykkäisin hitsata mieluummin kaasulla. Valokaari kun ritisee ja rätisee ikävästi. Paremman saumankin saan kaasulla. Mutta se pulloken varastointi on se ongelma.
JeroP kirjoitti:
Mä muistan, putkareilla oli aina pullot vaakatasossa ja pitkä letku soitä työkohteelle. Ite tykkäisin hitsata mieluummin kaasulla. Valokaari kun ritisee ja rätisee ikävästi. Paremman saumankin saan kaasulla. Mutta se pulloken varastointi on se ongelma.
Asiaa tuntemattomia putkimiehiä, sillä noissa on aina ollut selvät varoitukset, että vaakatasossa olevaa pulloa ei saa käyttää.
Asetyleenin käyttö olisi mahdotonta ilman, että se on asetonin seassa ja siellä pullossa on vielä piimaatakin täytteen, ja noilla estetään se, ettei pullo normaalikäytössä räjähdä.Anonyymi kirjoitti:
Uutiset johtaa harhaan tietämättömyydessään, räjähdyksen aiheutti varmasti pullosta vuotanut asetyleeni, jonka jälkeisessä tulipalossa räjähti happipullo ja vuotanut asetyleenipullo.
YLE myös väitti kuvissa esiintyneen pakettiauton olleen se, missä kaasupullot räjähti, mikä ei varmasti pidä paikkaansa, auto oli ihan muodoissaan. Vieressä oli toinen auto, joka oli peltiläjänä.Näkisin mielelläni kuvat mahdollisista sirpaleosumista ja siitä missä kunnossa ne pullojen jäännökset ovat.
- AnonyymiUUSI
JeroP kirjoitti:
Mä muistan, putkareilla oli aina pullot vaakatasossa ja pitkä letku soitä työkohteelle. Ite tykkäisin hitsata mieluummin kaasulla. Valokaari kun ritisee ja rätisee ikävästi. Paremman saumankin saan kaasulla. Mutta se pulloken varastointi on se ongelma.
Kaasulla on kyllä vaikeampi hitsata kunnon saumaa, kuin oikeastaan millään sähköhitsausvehkeellä, siis sellaista joka menee NDT-tarkastuksesta läpi. Sitäpaitsi kaasulla hitsaaminen on ahtaissa paikoissa kuumaa hommaa ja takuulla tulee satunnaisia paukkuja, kun pilli menee liian lähelle sulaa. Kaikkein äänettömintä ja siisteintä on hitsausta on sähköinen ”kaasuhitsaus”, eli Tig-hitsaus.
Anonyymi kirjoitti:
Kaasulla on kyllä vaikeampi hitsata kunnon saumaa, kuin oikeastaan millään sähköhitsausvehkeellä, siis sellaista joka menee NDT-tarkastuksesta läpi. Sitäpaitsi kaasulla hitsaaminen on ahtaissa paikoissa kuumaa hommaa ja takuulla tulee satunnaisia paukkuja, kun pilli menee liian lähelle sulaa. Kaikkein äänettömintä ja siisteintä on hitsausta on sähköinen ”kaasuhitsaus”, eli Tig-hitsaus.
Putkimiehet hitsaavat kaasulla mieluummin, sillä sillä saa helpommin reiätöntä saumaa.
(ja muutenkin kupariputkien liitoksiin tarvitaan kaasuhitsiä)
Mutta olen minä nähnyt senkin, kun eräs hitsasi puikolla lämmitysvesiputkia.
(oli kuulemma aiemmin tehnyt hommia kaukolämpöputkien asennuksissa)- AnonyymiUUSI
buddy-love kirjoitti:
Putkimiehet hitsaavat kaasulla mieluummin, sillä sillä saa helpommin reiätöntä saumaa.
(ja muutenkin kupariputkien liitoksiin tarvitaan kaasuhitsiä)
Mutta olen minä nähnyt senkin, kun eräs hitsasi puikolla lämmitysvesiputkia.
(oli kuulemma aiemmin tehnyt hommia kaukolämpöputkien asennuksissa)Jaa-a. Kokemusta on talotekniikan ja teollisuuden puolelta ja voin sanoa, että koeponnistuksissa kaasusaumat kusivat aika usein, kun taasen oikeat hitsarit harvemmin vuotavaa saumaa sähköllä saa aikaiseksi. Sitäpaitsi ei nuoret LVI-asentajat mielellään enää taida hitsata ja juottaminenkin on vähentynyt. Puristusliitokset, kuten Mapress ovat korvanneet molempia menetelmiä. Toki aika paljon edelleen hitsataankin, mutta Tig on syrjäyttänyt aikalailla kaasuhitsaustakin. Onhan se paloturvallisempi vaihtoehto, vaikkakin vesijohtoputkelle ei paras vaihtoehto.
Anonyymi kirjoitti:
Jaa-a. Kokemusta on talotekniikan ja teollisuuden puolelta ja voin sanoa, että koeponnistuksissa kaasusaumat kusivat aika usein, kun taasen oikeat hitsarit harvemmin vuotavaa saumaa sähköllä saa aikaiseksi. Sitäpaitsi ei nuoret LVI-asentajat mielellään enää taida hitsata ja juottaminenkin on vähentynyt. Puristusliitokset, kuten Mapress ovat korvanneet molempia menetelmiä. Toki aika paljon edelleen hitsataankin, mutta Tig on syrjäyttänyt aikalailla kaasuhitsaustakin. Onhan se paloturvallisempi vaihtoehto, vaikkakin vesijohtoputkelle ei paras vaihtoehto.
Minun havaintoni ovat aikaisilta ajoilta, sillä en ole ollut tekemisissä pitkiin aikoihin kuin omien pikkuprojektien kanssa. Siihen muinaiseen aikaa ei tig ollut käytössä kuin erikoishommissa.
Joskus kun olin n. 15v. eräs saksalainen insinööri opetti minulla miten paineastioita hitsataan kaasulla. Oli aikoinaan suunnitellut Mersun ja Hanomagin kuorma-autoja.
Sattumoisin minulla on nyt Hiltin puristusliitoskone ja täällä kun alkaa remontti, niin harkitsen, että teenkö sillä vai juottamalla.- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jaa-a. Kokemusta on talotekniikan ja teollisuuden puolelta ja voin sanoa, että koeponnistuksissa kaasusaumat kusivat aika usein, kun taasen oikeat hitsarit harvemmin vuotavaa saumaa sähköllä saa aikaiseksi. Sitäpaitsi ei nuoret LVI-asentajat mielellään enää taida hitsata ja juottaminenkin on vähentynyt. Puristusliitokset, kuten Mapress ovat korvanneet molempia menetelmiä. Toki aika paljon edelleen hitsataankin, mutta Tig on syrjäyttänyt aikalailla kaasuhitsaustakin. Onhan se paloturvallisempi vaihtoehto, vaikkakin vesijohtoputkelle ei paras vaihtoehto.
Kukolämmössä käyetään vielä hitsisaumoja. Ja oon kyl sitä mieltä, että perinteinen tapa tehdä lämpöputkistot kierreosin ja hitsaten on edelleen parempi vaihtoehto kuin puristamalla tehdyt.
- AnonyymiUUSI
Viimviikolla työmatkalla ihmettelin pariin otteeseen kaasun hajua. En kuljeta itse, vaan ihmettelin mistä tulee. Ajattelin et märistä vaatteista ensin
- AnonyymiUUSI
Se voi olla myös ihmisen hengitys, joka haisee asetoonille tai hieman makeahkolle omenalle tms.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se voi olla myös ihmisen hengitys, joka haisee asetoonille tai hieman makeahkolle omenalle tms.
Mädille omenille? Voisiko huonosti poltava kaasuauto haista sellaiselle?
Olin yksin autossa. Ensin ajattelin että autossa haisee jokin ja myöhemmin, että haju tuli ulkoa.
- AnonyymiUUSI
Silloin kun palkkaa Persun asetyleenihommiin niin hommat mene jo siinä vaiheessa pieleen. Persu aattelee jotta "böh" oonhan mä impanut sekä eetteriä jotta myös ooppiumia jotta kyl mää imaisen vaikka asetyleeniä saavuuttaakseni tasapainotilan.
- AnonyymiUUSI
Niin ni vassari ei tartu töihin oikeastaan ollenkaan, kun kotona on hauskempi lorvia ja impata sytkäriä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin ni vassari ei tartu töihin oikeastaan ollenkaan, kun kotona on hauskempi lorvia ja impata sytkäriä.
Paljon parempaahan hommaa tuo sytkärin imppaaminen on kuin mitä on persujen sohlaaminen putkiasentajana. Ulkopuolisille ei tule harmia jos persutkin siirtyisivät siisteihin sisähommiin imppaamaan sytkärin propaiinia.
Anonyymi kirjoitti:
Paljon parempaahan hommaa tuo sytkärin imppaaminen on kuin mitä on persujen sohlaaminen putkiasentajana. Ulkopuolisille ei tule harmia jos persutkin siirtyisivät siisteihin sisähommiin imppaamaan sytkärin propaiinia.
Helsingistä saa muuten kohtuullista raaka-ainetta sekalaisiin projekteihin, sillä ilokaasuun hurahtaneet jättävät niitä suurehkoja kaasusäiliöitä pitkin puistoja.
Olen jo korjannut talteen muutaman, sillä niissä on hyvää metallia.- AnonyymiUUSI
buddy-love kirjoitti:
Helsingistä saa muuten kohtuullista raaka-ainetta sekalaisiin projekteihin, sillä ilokaasuun hurahtaneet jättävät niitä suurehkoja kaasusäiliöitä pitkin puistoja.
Olen jo korjannut talteen muutaman, sillä niissä on hyvää metallia.Joo noitahan typpikaasupulloja löytyy vähän jokapaikasta. Pikkulapset kun saavat tuollaisen kätösiinsä niin hehän tuiskauttavat jäännöskaasut nenäänsä ja pienikokoinen lapsi ihan vain uteilumielessä kokeillen ottaen isoista ihmisistä mallia menettää henkensä hengityksen pysähtyessä.
- AnonyymiUUSI
1970 -luvulla kansakoulun metallityön opettaja joka oli sodassa mielenterveytensä menettänyt totesi jotta silloin kuin astyleenipullo lämpiää niin se viedään läheiselle rypsipellolle jäähtymään ja sen jälkeen laitetaan tupakkipöllyt suupieleen palamaan.
Minä uskon ennemmin sotaveteraania kuin jotakin viherpiipertäjä-persua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja10314187Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va255876Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1545571SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1525408Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu2035133Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2894280HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.233957"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste873611Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant13527Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan193489