Työeläkeläisenä katsoisin, ettei etätyö ole oikeaa työtä

Anonyymi-ap

Synnyin talvisodan aikaan, nelkyt luvun alussa. Isä palasi rintamalta, mutta ei koskaan kuntoutunut. Vuonna 1954 hän kuoli niihin vammoihin mitä sai sodassa.

Minä olin 14-vuotias, kun minun piti lähteä savotalle suomenhevosemme Urhon kanssa. Äiti ja sisarukset tarvitsivat ruokaa. Ei kyselty halusinko tai jaksanko. Työtä oli pakko tehdä.

Se tuntui selässä, käsissä, jaloissa. Rankkaa mutta arvokasta.

Nyt katselen tätä nykymenoa ja hämmästelen. Kaikki puhuu etätöistä ja tehokkuudesta kotona. Mutta sehän on vain mukavuudenhalua.

Sohvalla kahvikuppi kädessä. Naputellaan konetta. Sanotaan että on tehokas.

Työ ei ole sitä. Työ tehdään siellä missä se näkyy ja tuntuu.

Tänään eräs ministeri sanoi suoraan: etätyö ei korvaa oikeaa työntekoa.

Samaa olen minä ajatellut vuosikymmeniä. Töitä pitää tehdä, ei makailla sohvalla ja teeskennellä. Meidän sukupolvi teki, koska piti. Nykyisin tuntuu, että moni on unohtanut mitä työnteko tarkoittaa.

18

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Kaiken pitää olla kivaa ja helppoa.
      Sitten valitetaan, kun on "raskasta".

• Anonyymi
      UUSI

Katson että sinun työeläkkeesi on laskettu väärin.
      Viisiviimeitä työvuotta, siitä huonoin ja paras pois, siitä sinun eläkkeesi rakentuu.

Ei kysellä mitä sitä ennen olet tienannut, tuon takia eläkejärjestelmässä on vika.

Itse en tee etätöitä, kontorini ikkunoista vaihtuu maisema jatkuvasti.

• Anonyymi
        UUSI

Muuten olen työeläkkeellä, mutta jatkan töitä, te kaksi taidatte olla laiskoja.

• Anonyymi
      UUSI

Mitäpä ne "oikeat työt" sitten ovat? Pitäisikö vielä 2025 jokaisen kaivaa ojia lapiolla tai tehdä halkoja? Poistetaan kaikki tietotekniset ja elektroniset välineet ja ohjelmistot ja palataan takaisin 1950-luvulle? Nostalgia on kai luonnollista, mutta ei siinä aina mitään järkeä ole överiksi mennessään.

• Anonyymi
      UUSI

Sinulla ei kuitenkaan olisi työurasi päätteeksi sitä työeläkettä ilman näitä töitä, joita pidät sohvalla istuskeluna ja kahvin juontina. Että on siinä se puoli, jos jaksat ajatella.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä hänelle kuuluu työeläke, kunhan se olisi laskettu 25 vuoden iästä eteenpäin.

• Anonyymi
      UUSI

Rasittava fyysinen työ on vähentynyt jo aivan minimiin. Apuna ovat koneet ja muut apuvälineet. Lisää kehitetään tällaisia.
      Robotit tekevät työt, ihminen vain ohjaa robotteja etänä. Eilen oli uutisissa robottibussi, jossa ei ole kuljettajaa. Kuljettaja seuraa etänä useita robottibusseja ja tekee tarvittaessa muutoksia bussin toimintaan. Kaikki on lähes automaattista, ihminen vain valvoo bussia.
      Samantapaista on tulevina aikoina myös esimerkiksi metsien hakkuu. Moto tekee automaattisesti työtään metsässä ja ihminen valvoo työn tekemistä etänä. Sama henkilö valvoo useita motoja samanaikaisesti.
      Teollisuudessa on automaatio ollut käytössä jo vuosikymmeniä.
      Tällaiseen on menty myös aivan fyysisen työn tekemisessä.
      Ei ole entistä osaksi tukkilaisromantiikan täyttämää elämää, poissa ovat isot savotat ja elämä savottakämpissä.

• UUSI

Se teetkö korkeakoulutason koulutusta vaativaa, lukuisten ihmisten elämäntilanteisiin lain- ja oikeudenmukaisia sekä inhimilliset näkökulmat huomioivia ratkaisuja toteuttavaa vaativaa asiantuntijatyötä kodissasi vai jossain muussa toimistossa, on aivan samantekevää.

• Anonyymi
      UUSI

Aika on muuttunut. Nyt on osattava niin paljon enemmän, ei käsivoimat riitä kaikkien kustannusten laskemisiin, jyvittämisiin, laskutuksiin, ei työvoiman, laitteiden, tilojen tehokkaan käytön suunnitteluun, ei tuotteiden kehittelyyn ja markkinointiin ja kaikille oikeaan aikaan palkanmaksuun.

• Anonyymi
      UUSI

Soitakin pitäisi kai suojella, ei ojittaa!

• Anonyymi
        UUSI

Ojia ollaan jo tukkimassa.

• Anonyymi
      UUSI

Olisi hauska nähdä miten nämä "oikeista töistä" puhkuvat pyörittäisivät esimerkiksi nykyaikaista ulkomaankauppaa käyvää terästehdasta. Kai siellä olisi ukkoa satamäärin puhaltamassa käsipalkeilla uuniin ilmaa ja lappamassa halkoja.

• Anonyymi
        UUSI

Ennen seppä nosti itse järvestä malmit, sulatteli pois kuonat ja takoi lopuksi viikatteen terän maanviljelijhän käyttöön.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ennen seppä nosti itse järvestä malmit, sulatteli pois kuonat ja takoi lopuksi viikatteen terän maanviljelijhän käyttöön.

Kuten itse sanoit, ennen. Mitäpä luulet, kuinka iso osa raudan ja teräksen tarpeesta nykyään pystyttäisiin tuottamaan tuolla tavalla?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten itse sanoit, ennen. Mitäpä luulet, kuinka iso osa raudan ja teräksen tarpeesta nykyään pystyttäisiin tuottamaan tuolla tavalla?

Metsästä loppuisi puut malmin sulattamiseen.

• Anonyymi
      UUSI

Juuri tuollaisia ovat oikeistopopulistit. Työ on tuottavaa vain silloin kun tulee hiki. Eli poistetaan käytöstä kaikki kaivinkoneet ja muut nykyajan vimpaimet ja laitetaan työmiehet kaivamaan ojaa lapiolla niin johan tuottavuus nousee...

• Anonyymi
      UUSI

Aloittaja on veltostunut, kun on toimittanut Urhon makkaraksi jo vuosikymmeniä sitten.

Nykyisin katselee vain kahvikuppi kädessään ikkunasta, kun nuoret tekee asfalttitöitä sateessa.

• Anonyymi
      UUSI

Aloitus on silkaa provoilua joltakin KeskenkasvuiseltaNulikalta!!!

Maailma pysähtyisi jos kaikki KonttoriRotat menisivät lakkoon ja nykyisin "tietokoneaikana" se KonttoriRotta voi tehdä työnsä vaikka maailman toiselta puolen tyynenmeren rannalla palmusaaresta käsin,,,

Huom. Ei se palkka itsestään sujahda tilille jne,,,!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      126
      11124
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      156
      10324
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      26
      8030
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      187
      6537
    5. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      50
      5612
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      73
      5061
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      146
      4374
    8. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      25
      4236
    9. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      70
      4067
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      133
      3614
    Aihe