Olen luullut että katumaasturit on hyviä liukkailla

Anonyymi-ap

Edessäni oli risteyksessä Volvo EX40 katumaasturi. Risteyksessä on loiva nousu ja kun autot meni ja hänen piti mennä niin ei päässytkään vaan pyörät suti. Katsoin että onko sillä kesärenkaat vaikka lunta oli tullut jo melkoinen määrä ja plussalle heittänyt joten liukasta oli. Mutta ei vaan nastat näytti olevan. Kyllä se siitä sitten pääsi mutta kovin vaikeasti. Sitten pysähdyin itse siihen koska STOP ja ajattelin että miten tässä käy, etuveto ja kitkarenkaat. Ei mitään ongelmaa, pyörät ei sutinut lainkaan.

Luulin että katumaastureilla mennään sieltä missä etuvedoilla ei pääse mutta ei se olekaan niin vaan ne onkin huonompia jopa tavallisella talvikelillä.

61

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noinhan nuo lehtien testitkin ovat vuosia todistaneet.

    • Anonyymi

      EX40 on takavetoinen tai nelivetoinen.
      Katumaasturi on vain mainostekstiä,

    • Anonyymi

      Katumaasturit eivät olekaan oikeita maastureita sillä yleensä ovat vain etu tai taka vetoisia!!!
      Huom. Volvo EX40 leikkii maasturia takavetoisena,,,

      • Anonyymi

        mikä se sitten on joku takaveto bemari vai ja lippis päässä


    • Anonyymi

      Eikös tuollaiset Volvot olleet etuvetoja alkuun, nyt takaveto/neliveto.

      • Anonyymi

        Volvo EX40 on takavetoinen BEV, voit käydä Volvon sivuilla tarkistamassa,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvo EX40 on takavetoinen BEV, voit käydä Volvon sivuilla tarkistamassa,,,

        Tai neliveto mutta se pitää kytkeä päälle. On oletuksena takaveto.

        "Tehokas neliveto
        Twin Motor- ja Twin Motor Performance-voimansiirrot perustuvat oletusarvoisesti takavetoon tehokkuuden vuoksi. Kytke neliveto päälle jatkuvaa käyttöä varten."

        https://www.volvocars.com/fi/cars/ex40-electric/


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsoo EX40:n peksejä niin autosta löytyy myös pari vain takavetoista mallia,,,
        https://www.volvocars.com/fi/cars/ex40-electric/specifications/

        Kukaan ei sanonutkaan etteikö sitä olisi myös vain takavetoisena. Joillekin pitää kaikki vääntää rautalangasta. Alkaa rautalanka loppumaan.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut etu-taka- ja nelivetoisia, ja kaikilla pärjää, kun osaa ajaa. Viime talvena seurasin kerran, kuinka tumma mies kiipesi autollaan loivaa mäkeä kovalla vedolla polttamalla tien pinnan jäätä sentti kerrallaan pois nastojen raapiessa. Pääsi lopulta ylös renkaat höyryten. Minä pääsin saman mäen ylös ilman renkaan luistamista kitkoilla.

      • Anonyymi

        No pääsee sitä nastoillakin kun vaan tajuaa olla luistattamatta niin kuin tummamies.


    • Anonyymi

      on teillä ja ongelmat lapsukaiset

    • Anonyymi

      Jooemmätiiä mutta kerran ihmettelin kun rav4 ei pärjännyt takavetomersulle lähdössä. Melko tasainen risteys oli mutta tosi liukas niin että hyvin hiljaa hipsuttaen pääsi liikkeelle. Ei varmaan tojotistikaan niin hitaasti ihan tarkoituksella kiihdytä.

      • Anonyymi

        Toyota kateus on sairaus

        Toyotalla ajetaan kun muut on huollossa korjattavana

        Katsastuksessa kesällä
        Toyota läpi, Tesla hylätty


    • Anonyymi

      Tunnetusti amispojuilla on muutaman vuoden kestävä autokiima-aika,,,

    • Anonyymi

      Kitkarenkaan pito on noissa tilanteessa merkittävästi parempi kuin nastarenkaan.

      Ai miksi? No nastarenkaan nastat kaivavat jäähän urat nastojen kohdalle eikä nasta enää ylety jäähän. Ja nastarenkaan jääpito on nastojen varassa.

      • Anonyymi

        PikkuPoikuli voisi vähän paremmin tutustua aiheeseensa ennen kuin laukoo reikiäNuppiinsa,,,


      • Anonyymi

        Luuletko ettei nastarenkaassa ole niitä samoja lamelleja , kuin kitkarenkaassa ?


    • Anonyymi

      Nelivetoinen Rav 4 Plug-in vetää 1500 kiloisen moottoriveneen jyrkkää ramppia ylös kuin tyhjää vain. Tulipahan testattua ja hyväksi todettua. Rav4 on venelijöiden unelma-auto. Se on reissuautona todella mukava ja suorituskykyinen. 306 hv ja 618 newtonin vääntömomentti on hyvä resurssi liikenteessä.

      • Anonyymi

        Mulla oli joskus takavetoinen tehokas auto jolla vedin venetraileria ja venettä. Ei ollut mitään luistonesoa siinä autossa. Yhdessä syrjäisessä kalapaikassa oli veneenlaskupaikka varmaan lapiolla tehty, hemmetin jyrkkä ja vesikelien jälkeen liukas. Otin veneen kyytiin siitä ja joku vääräleuka siihen tuli kettuilemaan että en ikinä pääse ylös kun nelivetokin meinasi jäädä siihen. Sanoin ukolle että katotaanko ja ajoin ilman sutimisia ylös. Oli ukko ihmeissään kun aloin sitomaan venettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli joskus takavetoinen tehokas auto jolla vedin venetraileria ja venettä. Ei ollut mitään luistonesoa siinä autossa. Yhdessä syrjäisessä kalapaikassa oli veneenlaskupaikka varmaan lapiolla tehty, hemmetin jyrkkä ja vesikelien jälkeen liukas. Otin veneen kyytiin siitä ja joku vääräleuka siihen tuli kettuilemaan että en ikinä pääse ylös kun nelivetokin meinasi jäädä siihen. Sanoin ukolle että katotaanko ja ajoin ilman sutimisia ylös. Oli ukko ihmeissään kun aloin sitomaan venettä.

        miekii ajoin kerran suon yli taunuksella vaikka sinne suohon oli uponnut monta neli veto off road autoa snorkkeleineen ja maasto renkaineen


      • Anonyymi

        RAVin neliveto on tunnettu ja naurettu jos alusta ei ole kaikkien renkaiden alla pitävä.
        Yksikin rengas sutaisee tyhjää ja liike loppuu siihen. YOUTUBE on täynnä noita testejä joissa tuo on testattu ja naurettu Toyotan surkeutta.


      • Anonyymi

        Toyota on vieläpä paras ja luotettavin japanilaismerkki. Rav4 on todella suorituskykyinen auto. Seuraavaksi paras merkki japskeista on Honda.


    • Anonyymi

      Monet ovat hyviä liukkailla.

    • Anonyymi

      tehokkailla moottoreilla olevat sutii herkästi ja luistonestoa nakkelee päälle mäessä jos pysähtyy . ...toinen mikä on huono yhdistelmä lumi, sose ja leveä rengas.. kerran ajelin nissanin lava autolla metsätiellä jossa oli lunta 30 cm leveät renkaat,,,ei päässyt mihinkään lumella ja auto leijaili lumen päällä,,kun taas tnissanin padfinder meni samalla tiellä ilman ongelmia kapeammilla renkailla,,toki paino auttoi varmaan asiaa..mutta on ennenkin huomannut ettei liian leveillä renkailla tee mitään talvella ,varsinkaan sose kelillä...leija ,mikä leija

      • Anonyymi

        Moottorin tehoilla ei ole mitään merkitystä tuossa asiassa, vaan sillä kuinka luistonesto ja muut avustimet on säädetty ja onnistuneet kyseisessä autossa.
        Renkailla on iso merkitys, tietenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorin tehoilla ei ole mitään merkitystä tuossa asiassa, vaan sillä kuinka luistonesto ja muut avustimet on säädetty ja onnistuneet kyseisessä autossa.
        Renkailla on iso merkitys, tietenkin.

        kyllä on..et saa vauhtia jos luistonesto päällä lievässä ylämäessä vaan luiston esto pudottaa tehot moottorista..näin ainakin printterissä oli työmaalla...piti peruuttaa kauemmas että sai vauhtia..


    • Anonyymi

      Korimalli ei auta liukkaalla kelillä mutta nelivedosta on apua liikkeelle lähdössä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Puhutko tosissas? Tiedätkö minkälainen peli on Land Cruiser maastossa? Et taida tietää. Se on ominaisuuksiltaan ylivoimainen maastoauto ja lisäksi ainoa, joka kestää kovaa käyttöä. Kyllä Ravilla veneet vetää, mutta ei sillä mastoon kannata mennä.


    • Anonyymi

      Ullatus, vaiko sittenkään. Ei ole yllättävää, että ajoneuvon paino vaikuttaa asioihin.

    • Anonyymi

      Teho se pistää pyörät sutimaan jos ottaa luistoneston pois päältä.
      Volvokuski on vain leikkinyt.

      Single Motor
      Jopa 175 kW / 238 hv

      Single Motor Extended Range
      Jopa 185 kW / 252 hv

      Twin Motor
      Jopa 300 kW / 408 hv

      Twin Motor Performance
      Jopa 325 kW / 442 hv

      Vääntö tulee sähköautossa heti, ei viivettä.
      Taas polttis häviää 100-0 kaikessa.

      Mitä jos neljä moottoria sähköautossa miten polttis pärjää?

      • Anonyymi

        Juuri luistonesto estää usein autoa liikkumasta liukkaalla.

        Lisäksi noilla tehoilla ei ole tässä tilanteessa paskankaan väliä. Usein 50 hv autokin liikkuu paremmin ylämäessä kuin 500 hv auto. Auton liikkuminen liukkaassa ylämäessä riippuu enemmän muista asioista kuin tehosta. Idiootti sähköautofanaatikko toistaa vain noita teholukemia joilla ei ole mitään väliä oikeassa elämässä eikä liity mitenkään asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri luistonesto estää usein autoa liikkumasta liukkaalla.

        Lisäksi noilla tehoilla ei ole tässä tilanteessa paskankaan väliä. Usein 50 hv autokin liikkuu paremmin ylämäessä kuin 500 hv auto. Auton liikkuminen liukkaassa ylämäessä riippuu enemmän muista asioista kuin tehosta. Idiootti sähköautofanaatikko toistaa vain noita teholukemia joilla ei ole mitään väliä oikeassa elämässä eikä liity mitenkään asiaan.

        Taas polttistyperys joka ei ymmärrä tekniikasta eikä fysiikasta yhtään mitään.
        Sähköauto pystyy natiivisti jakamaan liukkaalla voimaa vetäville pyörille paljon järkevämmin kuin polttis.
        Käytettävissä oleva vääntö ja sen säädön nopeus riippumatta renkaan pyörintänopeudesta antaa sähköautoille ylivoman tässä asiassa. Sähköautossa voi olla täysin oma voimanhallinta jokaiselle renkaalle joka ylittää polttiksen kyvyt täysin. Varsinkin kun lähdetään paikaltaan liukkaalla.

        Vain tekninen tumpelo ei ymmärrä tätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas polttistyperys joka ei ymmärrä tekniikasta eikä fysiikasta yhtään mitään.
        Sähköauto pystyy natiivisti jakamaan liukkaalla voimaa vetäville pyörille paljon järkevämmin kuin polttis.
        Käytettävissä oleva vääntö ja sen säädön nopeus riippumatta renkaan pyörintänopeudesta antaa sähköautoille ylivoman tässä asiassa. Sähköautossa voi olla täysin oma voimanhallinta jokaiselle renkaalle joka ylittää polttiksen kyvyt täysin. Varsinkin kun lähdetään paikaltaan liukkaalla.

        Vain tekninen tumpelo ei ymmärrä tätä.

        "Vain tekninen tumpelo ei ymmärrä tätä."
        Sen teknisen tumpelon näet kun katsot peiliin. Tämä on jokaiselle selvää kun kommenttisi lukee.
        Ei sen patteri härpäkkeen voimansiirrossa ole mitään eroa polttomoottoriseen verrattuna. Monessa testissä ja autoesittelyssä on todettu sähköhärpäkkeen alustan ja voimansiirron olevan suoraan vastaavasta polttomoottorisesta mallista lainattua.
        Oletko aivan varma , että käyttämäsi natiivisti sana on sopiva nyt kyseessä olevaan asiaan?


    • Anonyymi

      Ei se ole korin muodosta kiinni vaan vetotavasta ja renkaista, sekä siitä onko luostonesto päällä. Jos on synkronoitu neliveto tai lukot niin kyllä lähtee 😆

    • Anonyymi

      Kyllä se vaan on niin, että kuskista se on kiinni, eikä autosta, oli sitten neliveto, etuveto tai takaveto, niin ratin takana on se, joka määrää mihin ja miten mennään.

      • Anonyymi

        Väärin, jos auton ominaisuudet ei riitä johonkin olosuhteeseen, niin ei kuski ihmeitä pysty tekemään. Toki myös toisin päin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, jos auton ominaisuudet ei riitä johonkin olosuhteeseen, niin ei kuski ihmeitä pysty tekemään. Toki myös toisin päin.

        Silloin ei pidä lähteä ajamaan. Eli jälleen kerran se on kuskista kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanopa mitä kuski olisi voinut tehdä tässä toisin että tojota ei olisi jäänyt jumiin?
        Kun paremmilla autoilla riittää että painaa kaasua ja auto liikkuu.

        https://www.youtube.com/watch?v=so8JLIYc1yU

        Viisas ei joudu tilanteeseen, josta tyhmä ei selviydy. Ei kannata laittaa noita mainoslinkkejä, viisas kuski ei niitä seuraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisas ei joudu tilanteeseen, josta tyhmä ei selviydy. Ei kannata laittaa noita mainoslinkkejä, viisas kuski ei niitä seuraa.

        "Viisas ei joudu tilanteeseen, josta tyhmä ei selviydy. "

        Suurin tyhmyyshän tuossa on Toyotan ostaminen. Muilla autoilla neliveto toimii. Toyota jää jumiin eikä auta vaikka kuski tekisi mitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viisas ei joudu tilanteeseen, josta tyhmä ei selviydy. "

        Suurin tyhmyyshän tuossa on Toyotan ostaminen. Muilla autoilla neliveto toimii. Toyota jää jumiin eikä auta vaikka kuski tekisi mitä.

        Toyota on maailman luotettavin auto ja paras mulla on kokemusta
        Toyota Volvo, Fiat ja Peugeot, nyt kolmas rav4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on maailman luotettavin auto ja paras mulla on kokemusta
        Toyota Volvo, Fiat ja Peugeot, nyt kolmas rav4

        Luotettavan Toyotan nelivedosta täysin turha maksaa jos se jää jumiin heti kun on vähänkin liukasta.

        Toyotan viritykset tällä alueella ovat olleet naurunaiheena jo pitkään.

        https://www.youtube.com/watch?v=so8JLIYc1yU

        Ja näin lähtee liukkaalta oikea neliveto.

        https://www.youtube.com/watch?v=Z5L7s9jz_jM


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Nastarengas kuin sutaisee paikallaan, niin siihen jää. Alustaan tulee urat nastojen kohdalla eikä nastat enää osu alustaan. Kitkarengas antaa paljon paremmin anteeksi sutimisen.

      • Anonyymi

        Vai nastarengas jää omien nastojen tekemien urien uhriksi paikoilleen, onko tyhmempää juttua kukaan keksinyt. Eikö se auto kuitenkin liiku ja liikahda eteen tai taaksepäin ja renkaan alle tulee uutta ja pitoa antavaa jäätä? Hihii!


    • Anonyymi

      Onhan noita kalliimpia katumaastureita nöyryytetty Dusterillakin. Siinä taitaa olla paras nelikko. Hintaa sopivasti ja menee vaikka mistä. Toinen on Lada Niva. Putini voisi alkaa niitä valmistaa meille.

      • Anonyymi

        Jos tarvitsee maasturin pitoa ja ominaisuuksia, silloin ostetaan maasturi ja jos haluaa henkilöauton tyylistä pitoa ja ominaisuuksia, niin silloin hankitaan henkilöauto tai perusautosta korkeampi versio, eli SUV.


    • Anonyymi

      Oikeasti ei noissa SUVeissa ole muuta erilaista ja hyvää kuin suurempi maavara ja parempi näkyvyys kun istuu korkeammalla jos nuo ovat mieleisiä ominaisuuksia. Toisaalta SUVen kyyti on useimmiten huojuvampaa ja ne kallistelee kaarteissa enemmän ja ovat herkempiä tuulien kanssa ja siksi huonompia.

      • Anonyymi

        Hyvin on tavallisella henkilöautolla pärjännyt jo 50 vuotta kesä sekä talviliikenteessä.
        Tuo neliveto on vain sitä varten että pääsee jumiin yhä pahempiin paikkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on tavallisella henkilöautolla pärjännyt jo 50 vuotta kesä sekä talviliikenteessä.
        Tuo neliveto on vain sitä varten että pääsee jumiin yhä pahempiin paikkoihin.

        Kun ei paremmasta tiedä, tuo sanonta pitää kohdallasi paikkansa paremmin kuin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on tavallisella henkilöautolla pärjännyt jo 50 vuotta kesä sekä talviliikenteessä.
        Tuo neliveto on vain sitä varten että pääsee jumiin yhä pahempiin paikkoihin.

        Heh, nelivedolla varmaan pääseekin sellaiseen kuseen että sieltä pois pääsemiseksi tarvitaan joku metsäkone tms. järeämpi vehje :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on tavallisella henkilöautolla pärjännyt jo 50 vuotta kesä sekä talviliikenteessä.
        Tuo neliveto on vain sitä varten että pääsee jumiin yhä pahempiin paikkoihin.

        Väärin, nelivedolla pääsee paljon paremmin liikkeelle, eikä jää kiinni niin helposti. Perheessä on etuvetoinen ja nelivetoinen auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, nelivedolla varmaan pääseekin sellaiseen kuseen että sieltä pois pääsemiseksi tarvitaan joku metsäkone tms. järeämpi vehje :D

        Tuo on niin vanha vitsi että koen muötähäpeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on tavallisella henkilöautolla pärjännyt jo 50 vuotta kesä sekä talviliikenteessä.
        Tuo neliveto on vain sitä varten että pääsee jumiin yhä pahempiin paikkoihin.

        Metsurit ajoi aikoinaan palstoille auraamattomia teitä pitkin kuplalla. Pohja kun oli melko tasainen niin enne syvempää kinosta otti hyvän vauhdin niin auto liukui sen yli.
        Itse tein omalla Folkkarilla samaa kun ajelin auraamattomie teitä töihin. Folkkari tosin oli-99 Polo. Se oli paras talviauto ikinä ja meni mistä vain. Ei uskoisi espanjalaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin on tavallisella henkilöautolla pärjännyt jo 50 vuotta kesä sekä talviliikenteessä.
        Tuo neliveto on vain sitä varten että pääsee jumiin yhä pahempiin paikkoihin.

        No tavallaan pärjää kyllä, mutta on se nelikolla vaan niin paljon helpompaa ja mukavampaa. Esimerkiksi omilla kotikulmilla ihan kaupunkialueella on joka talvi isomman lumipyryn jälkeen ennen lumiauran käyntiä tiet siinä kunnossa että kaksivetoiset ovat siellä kiinni. Tuolla kelillä ihan normaalilla maavaralla oleva nelikko taas kulkee ilman mitään ongelmia.


    • Anonyymi

      Katumaastureista puheenollen, tai ehkä tuo Mersun G-Wagon on luettavissa perinteisen erillisen runkonsa vuoksi jopa rehdimmäksikin maasturiksi.

      Italiassa ajaneet kovan kolarin jossa kyseisenlaisen Mersun G-Wagonin kori on irronnut rungosta ja lentänyt katolleen, kun toisena osapuolena olleen Opel Corsan keula on kasassa, mutta matkustamo näyttää säilyttäneen muotonsa melko hyvin. 7 loukkaantunutta, yksi vakavasti:
      https://youtu.be/rIuXHhTv92o

      Olisi pikemminkin luullut että pikku-ooppeli olisi ihan liiskana ja Mersu tuskin moksiskaan, mutta korin irtoaminen rungosta on kyllä aika hurja seuraus kolarista. Corsassa taas keula siististi kasassa kuin oppikirjan mukaisessa törmäystestissä.

      Tosielämä osaa olla taruakin ihmeellisempää!

      • Anonyymi

        Mesen kori on hyvässä muodossaan edelleen vaikka onkin irronnut rungostaan.


    • Anonyymi

      Joo. Cittis on hyvä liukkailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      48
      7996
    2. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      117
      6106
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      59
      3879
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      91
      3839
    5. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      98
      3589
    6. 55
      3233
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      74
      3205
    8. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      35
      2593
    9. IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!

      "Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk
      Maailman menoa
      223
      2383
    10. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      52
      1718
    Aihe