Vartti pois nopeudesta on puolet pois jarrutusmatkasta. Kuinka totta tuo hokema onkaan?
Fysiikan mukaan jarrutuksessa käytetty energia on yhtä suuri kuin auton liike-energia ennen jarrutusta. Tuo ykkönen sulkujen sisällä tarkoittaa yhtälön järjestyslukua tässä tekstissä. Siis:
Ej=Ek (1)
Jarrutuksessa käytetty energia (Ej) on yhtä kuin voima kertaa voiman suunnassa kuljettu matka (s). Voima taas on auton paino eli massa(m) kertaa renkaiden kitkakerroin (k) kertaa maan vetovoimakiihtyvyys (g=9.81). Siis:
Ej=s*m*k*g (2)
Liike-energia (Ek) on yhtä kuin puoli kertaa massa (m) kertaa nopeus (v) potenssiin kaksi. Siis:
Ek=0,5*m*(v potenssiin 2) (3)
Sijoitetaan molemmat yhtälöt ekaan yhtälöön. Saadaan:
s*m*k*g=0,5*m*(v potenssiin 2) (4)
Huomataan että massa (m) on yhtälön molemmin puolin. Se siis sieventyy pois eli tarkoittaa että auton paino ei vaikuta jarrutusmatkan (s) pituuteen. Ratkaistaan yhtälö s:n suhteen:
s=(0,5*(v potenssiin 2))/(k*g) (5)
Paljonko se nopeuden muutos vaikuttaa jarrutusmatkaan? Kun v1 on pienempi nopeus eli 0,75 (yksi miinus vartti) kertaa suurempi nopeus v2 jonka arvo on yksi. Yhtälönä:
ero=s(v1)/s(v2) (6)
Näin tekstinä yhtälöitten ilmaisu on joskus vaikeaa, mutta yritetään. Sijoitetaan siihen s:n yhtälöt:
ero=(0,5*(v1 potenssiin 2))/(k*g)
jaettuna (siis pitkä jakoviiva)
(0,5*(v2 potenssiin 2))/(k*g) (7)
Huomataan että molempien yhtälöitten yläkerrassa on puoli (0,5) se siis sievistyy pois. Huomataan myös että molempien yhtälöitten alakerrassa on (k*/g) joka myös myös sievistyy pois. Yhtälö on siis nyt:
ero=(v1 potenssiin 2)/(v2 potenssiin 2) (8)
Nyt on vain yksi jakoviiva jäljellä. Koskapa v2:n arvo on yksi ja yksi potenssiin mitä tahansa on aina yksi, potenssi sievistyy pois. Yhtälön jakajana on nyt vain ykkönen ja mikä tahansa luku jaettuna yhdellä on aina yksi, sekin siis sievistyy pois. Yhtälö on nyt lyhykäisyydessään:
ero=(v1 potenssiin 2) (9)
Sijoitetaan v1:n arvoksi 0,75.
ero=(0,75 potenssiin 2) (10)
Saadaan:
ero=0,5625
Tarkkaan ottaen vartti pois nopeudesta on MELKEIN puolet pois jarrutusmatkasta.
Kuinka pitkä on jarrutusmatka?
15
309
Vastaukset
- Anonyymi
Puuilon jarrupaloillako?
- Anonyymi
Jarrutusmatka on juuri niin pitkä, kun se milloinkin sattuu olemaan. Riippuen nopeudesta, kelistä, alustasta, ajoneuvon painosta, renkaista, jarrujen kunnosta jne.
- Anonyymi
Turha tuota yläkoulun fysiikkaa on tänne kirjoitella. Ei nämä koulupinnarit edes tuosta mitään ymmärrä.
- Anonyymi
Eikä noilla kaavoilla ole mitään merkitystä kun olosuhde , ja monet muut muuttujat sotkevat yhtälön ja ei sitä ajaessa oikein ehdi laskemaan muutenkaan. Perstuntumalla sitä ajetaan.
- Anonyymi
Jarrutusmatkoihin en ota kantaa mutta jos ajelen pikkasen reippaammin työmatkan säästän aikaa keskimäärin 15 min suuntaansa eli 30 min/pv.
vuodessa on n. 47 työviikkoa x 0,5 h = 23,5 h joka on työpäivitksi muutettuna noin 3 kpl. Mieti 3 pv lisää vapaa-aikaa ts. LOMAA!!!- Anonyymi
Sulla on kovin pitkä työmatka jos saat säästettyä 30 minuuttia päivässä jos ajat pikkasen reippaammin. Otan osaa, se on raskasta ja käy jopa terveyden päälle.
- Anonyymi
ABS jarrut pidentävät jarrutusmatkaa lähes puolella. Vaatii kyllä
motivaatiota oppilaalta joka tunnetusti on olematon.- Anonyymi
Ja tästä oli jotain faktaakin vai pelkkää omaa kuvitelmaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tästä oli jotain faktaakin vai pelkkää omaa kuvitelmaa?
Musta tuntuu että...
- Anonyymi
Våårin, nykyiset ABS jarrut pysäyttävät auton paremmin kuin yksikään kuljettaja pystyy ilman ABSia liukkaalla tai pitävällä alustalla. Kannattaa lukea autolehtien testejä ja tutkimuksia asiasta.
Joskus aikojen alussa asia saatoin huonossa tapauksessa ollakin noin, mutta silloin nuo järjestelmät olivat todella alkeellisia nykyisiin verrattuna.
- Anonyymi
Yhdessä automerkissä on ollut nopeusmittarissa merkattuna jarrutusmatka, sekin tietysti pitempi liukkaalla kuin kuivalla asfaltilla, mutta tietääkö kukaan missä merkissä?
- Anonyymi
Ei kukaan tiennyt, Citroen DS tietenkin, se alkuperäinen! Citikan jousitusta käytti myös mersu ja Rolls Royce yli 30 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan tiennyt, Citroen DS tietenkin, se alkuperäinen! Citikan jousitusta käytti myös mersu ja Rolls Royce yli 30 vuotta.
Tuolla tiedolla ei ollut silloinkaan mitään merkitystä kun se ei toteudu koskaan ja vauhdissa ei kauheasti mittailla jarrutusmatkaa jne...
- Anonyymi00015
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla tiedolla ei ollut silloinkaan mitään merkitystä kun se ei toteudu koskaan ja vauhdissa ei kauheasti mittailla jarrutusmatkaa jne...
Suuntaa antavana varoituksena vaan. Voi se olla jonkun saanut hiljentämään vauhtia ja estämään kolareitakin. Nykyään tuollaisia voisi olla amerikkalaisissa autoissa, mutta ne korvaa sähköiset turvajärjestelmät.
- Anonyymi
EN TIEDÄ MUTTA AINAKIN MERSUNI PYSÄHTYY VIIMEISTÄÄN KOULUALUEELLA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 754311
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1064039Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582517Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?672367BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1442149- 1322067
Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik412064- 491949
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?541708- 581696