Buddhalaisuuden määritellään olevan ateistinen uskonto koska se ei sisällä luovaa jumalaa.
Ateismissa ei uskota jumaliin. Eli, ateisti voi uskoa saunatonttuun ja olla silti ateisti.
Mikä on (tai olisi) nimitys ryhmälle joka ei usko mihinkään olemattomaan (teismi-ateismi-????)?
Ateisti ja Saunatonttu
48
263
Vastaukset
- Anonyymi
Nimitys on: järkevä
- Anonyymi
Järkevyys riippuu ihmisestä mitä kukakin pitää järkevänä.
- Anonyymi
Kerro mikä on olematon. Onhan paljon sellaista joita emme näe.
- Anonyymi
Silti näkymättömiäkin asioita havaitaan. Toiset havainnoista ovat objektiivisia ja toiset subjektiivisia. Ymmärrätkö mikä ero niillä on ja miksi objektiivisia havaintoja pidetään paljon luotettavampina kuin subjektiivisia havaintoja ja uskomuksia?
- Anonyymi
Kaksi ensimmäistä kohtaa meni oikein. Mutta sitten menit rähmällesi. Miten se voi olla teille hihhuleille niin vaikea opetella mitä sana teismi tarkoittaa?
Mutta henkilö joka ei usko olemattomiin olisi minusta rationaalinen. Ryhmänä tälläistä olisi vaikea kuvata, koska mihin vedetään käytännön raja olemattomalle?
Yleisesti ottaen on tärkeää olla skeptinen, tai skeptikko kun tuodaan esille väitteitä olemattomista.- Anonyymi
'mihin vedetään käytännön raja olemattomalle?'
Esimerkiksi: Olematonta on kaikki mitä ei ole voitu osoittaa olevan olemassa. Tämä sulkisi pois saunatontut ja reinkarnaatiot.
En ole hihhuli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
'mihin vedetään käytännön raja olemattomalle?'
Esimerkiksi: Olematonta on kaikki mitä ei ole voitu osoittaa olevan olemassa. Tämä sulkisi pois saunatontut ja reinkarnaatiot.
En ole hihhuli."Olematonta on kaikki mitä ei ole voitu osoittaa olevan olemassa."
Itse en näe maailmaa noin mustavalkoisena. Ihmisillä on myös erilaiset käsitykset todistustaakasta, joten tuollainen vain kaatuisi nopeasti omaan mahdottomuuteensa ja päätyisivät tappelemaan keskenään.
Otetaan esimerkiksi vaikka avaruusolennot. Onko niitä ollut maassa? Onko niistä mitään osoituksia? Onko niitä ylipäätäänsä olemassa?
Tässä väitän esimerkiksi ihmisten jakautuvan aika lailla. Kuuluisivatko he kuitenkin tähän olemattomien ryhmään joka tapauksessa?
- Anonyymi
Miten paljon luulet olevan ihmisiä, jotka uskovat saunatonttuihin tai muihin vastaaviin ilman, että kyseessä olisi jonkinlainen järjestäytynyt ryhmä? Tämän valossa, olisiko kyseiselle termille edes mitään käyttöä?
Mites olisi ihan termi uskonnoton?- Anonyymi
'Miten paljon luulet olevan ihmisiä, jotka uskovat saunatonttuihin tai muihin vastaaviin ilman, että kyseessä olisi jonkinlainen järjestäytynyt ryhmä?'
Ei toki ole monta ateistia joka uskoo saunatonttuun. Tein aloituksen koska hämmästyin ateismin määritelmän olevan kapea... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
'Miten paljon luulet olevan ihmisiä, jotka uskovat saunatonttuihin tai muihin vastaaviin ilman, että kyseessä olisi jonkinlainen järjestäytynyt ryhmä?'
Ei toki ole monta ateistia joka uskoo saunatonttuun. Tein aloituksen koska hämmästyin ateismin määritelmän olevan kapea..."Tein aloituksen koska hämmästyin ateismin määritelmän olevan kapea..."
Se on hyvä asia jos oikeasti olet oivaltamassa kuinka kapea akseli teismi-ateismi on. Kyseessä on pelkästään näkemys jumalan tai jumalien olemassaolosta. Eihän teismi itsessään edes ota kantaa mihin jumalaan/jumaliin uskoo, vaan sitä varten pitää mennä uuteen aihealueeseen. - Anonyymi
"Mites olisi ihan termi uskonnoton?"
Itse en näe tuon termin kuvaavan mitenkään olemattomaan uskovia. On valtavasti outoja uskomuksia salaliittoteorioiden puolella, jotka eivät selvästi pidä paikkansa, mutta eivät ole uskontoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tein aloituksen koska hämmästyin ateismin määritelmän olevan kapea..."
Se on hyvä asia jos oikeasti olet oivaltamassa kuinka kapea akseli teismi-ateismi on. Kyseessä on pelkästään näkemys jumalan tai jumalien olemassaolosta. Eihän teismi itsessään edes ota kantaa mihin jumalaan/jumaliin uskoo, vaan sitä varten pitää mennä uuteen aihealueeseen.Kerro lisää ateismista siitä ei kukaan tiedä mitä se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro lisää ateismista siitä ei kukaan tiedä mitä se on.
Täällä on kerrottu asia lukemattomia kertoja ateistejen toimesta. Itse yritän tuoda sen esille toiselta kantilta, eli teismin siinä toivossa, että se herättäisi henkilöä edes yrittämään pinnistellä ajatuksenjuoksua aiheesta.
Mutta olen ihmetyksekseni huomannut sen olevan ylivoimainen asia joillekin hihhuleille.
Ateisti on henkilö joka ei näe syytä uskoa väitteitä jumalista. Siinä kaikki.
Jos tämä on liian vaikea rasti, niin suosittelen värikirjoja jotka ovat tarkoitettu alle 3 vuotiaille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on kerrottu asia lukemattomia kertoja ateistejen toimesta. Itse yritän tuoda sen esille toiselta kantilta, eli teismin siinä toivossa, että se herättäisi henkilöä edes yrittämään pinnistellä ajatuksenjuoksua aiheesta.
Mutta olen ihmetyksekseni huomannut sen olevan ylivoimainen asia joillekin hihhuleille.
Ateisti on henkilö joka ei näe syytä uskoa väitteitä jumalista. Siinä kaikki.
Jos tämä on liian vaikea rasti, niin suosittelen värikirjoja jotka ovat tarkoitettu alle 3 vuotiaille.Mitä sitten ? Mihin se vaikuttaa jos on ateisti. Samoissa vessoissa täytyy käydä kuin muutkin, samoissa kaupoissa. Kukaan ei ole kysynyt olenko ateisti. Vain täällä pikku palstalla kiivaillaan asiasta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitten ? Mihin se vaikuttaa jos on ateisti. Samoissa vessoissa täytyy käydä kuin muutkin, samoissa kaupoissa. Kukaan ei ole kysynyt olenko ateisti. Vain täällä pikku palstalla kiivaillaan asiasta.
Ilmeisesti kysymykseen vastaus oli liian vaikea rasti sinulle.
Toivottavasti ne värikirjat eivät ole sinulle liian vaikeita.
Jos Buddha tulee tiellä vastaan niin tapa se! ☠️
- Buddhalainen sanonta - 🕉- Anonyymi
Parempi teisti suljetulla kuin kymmenen oksalla.
- Anonyymi
Emme usko luovaan toimintaan.
Mihinkään. Sellaiseen..
Joten jumalaa ei ole.
Saunatonttu ei ole luova hänkään.
Eikä Pukki paratiisissa. - Anonyymi
Mielestäni saunatonttu on jees, jos se kertoo, että sunonisen jälkeen jälkipuut pitää laittaa jatkuvalämmitteiseen kiukaaseen. Se ehkäisee kosteusvahinkoja.
Jos ihmisellä ei ole mitään tajua ilman kosteuden vaikutusta rakenteisiin, niin on pelkästään hyvä, että edes saunatonttu sen kertoo ja siihen uskotaan. Pöljille pitää löytää 'uskottava' asijantuntija. - Anonyymi
saunatonttu on vitsillä sanottu ja sitä voidaan toistaa , ei siis kukaan usko saunatonttuun oikeasti
- Anonyymi
Tonttuihin on uskottu Suomessakin.
Toki tällä palstalla asia tuodaan esille vertauskuvallisesti monien taruolentojen kanssa.
Itse en uskaltaisi arvioida ettei kukaan usko enää tonttuihin kun olen tutustunut maailmalla pyöriviin uskomuksiin. On meinaan sen verran villiä menoa noissa. Varsinkin Yhdysvallat tuntuu olevan oikea aivopieru pesäke. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tonttuihin on uskottu Suomessakin.
Toki tällä palstalla asia tuodaan esille vertauskuvallisesti monien taruolentojen kanssa.
Itse en uskaltaisi arvioida ettei kukaan usko enää tonttuihin kun olen tutustunut maailmalla pyöriviin uskomuksiin. On meinaan sen verran villiä menoa noissa. Varsinkin Yhdysvallat tuntuu olevan oikea aivopieru pesäke.todellisuudessa saunatonttuihin uskovat pitää olla suljetulla ja tehdä lisääntymiskyvyttömiksi
- Anonyymi
usko aku ankkaan on kuin spagetti hirviö , mutta ankalta saat sulan viimeiselle tuomiolle 🤔
- Anonyymi
eli riparin muoti vaate tulee olemaan aku paita 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eli riparin muoti vaate tulee olemaan aku paita 🤣🤣🤣
itseasiassa kaikki pilkka kirkkoa kohtaan esitetään aku ankka muodossa
Kirkot pitäisi korvata samanlaisilla linnoilla kuin Walt Disney Worldissa. Jopas alkaisi "kirkoissa" lappaa väkeä.
Muinaiset egyptiläiset uskoivat, että kuollut sielu tuomittiin tuonpuoleisen tuomiosalissa osana rituaalia, jota kutsuttiin sydämen punnitsemiseksi.
Vainajan sielu tuotiin Osiriksen tuomioistuimeen. Läsnä olivat jumalat kuten Anubis (mumifikoinnin ja hautaamisen jumala), Thot (kirjuri), sekä Maat (totuuden ja kosmisen järjestyksen personifikaatio). Peto Ammut ("Sielujen syöjä") odotti tuomiota.
Anubis asetti sydämen vaa’an toiselle kupille. Toiselle kupille asetettiin Maatin sulka – totuuden, oikeudenmukaisuuden ja tasapainon symboli. Egyptiläiset uskoivat, että sydän kantoi ihmisen omantunnon sekä kaikki hänen tekonsa ja ajatuksensa. Sitä ei voinut piilottaa.
Jos sydän oli kevyempi tai yhtä kevyt kuin sulka, vainaja hyväksyttiin jatkamaan matkansa kuolemanjälkeiseen elämään, Osiriksen valtakuntaan.
Jos sydän oli liian raskas (syntien ja vääryyksien vuoksi), Ammut söi sen. Tämä merkitsi sielun lopullista tuhoutumista, ei ikuista kärsimystä.
Egyptiläisillä oli erilaisia keinoja huijata sydämen punnitsemisessa magian ja amulettien avulla.
Teoriassa siis, jos onnistuisit vaihtamaan Aku Ankan sulan Maatin sulan paikalle, ja Aku Ankan sulka olisi painavampi, niin saattaisit pelastua. Ongelmana tässä on se, että Aku Ankan sulkia on vaikea saada mistään, edes Temusta, ja mahtaako se edes olla raskaampi kuin Maatin sulka, ja miten saisit sen vaihdettua Maatin sulkaan.
Joku muinainen egyptiläinen pappi voisi ehkä antaa neuvoja, jos jotenkin voisit matkustaa 4000 vuotta menneisyyteen.
https://egyptmanchester.wordpress.com/2012/02/06/texts-in-translation-1-the-heart-scarab-of-na-her-hu-acc-no-5998/?utm_source=chatgpt.com
- Anonyymi
Buddha itse on jumala, joten buddhalaisuus ei ole ateistinen.
- Anonyymi
Niin minäkin luulin pari päivää sitten. Huomasin sitten että Buddhismia yleisesti pidetään ateistisena uskontona. Ero lienee siinä että Buddha ei luonut mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin minäkin luulin pari päivää sitten. Huomasin sitten että Buddhismia yleisesti pidetään ateistisena uskontona. Ero lienee siinä että Buddha ei luonut mitään.
Buddhaa pidetään ensimmäisenä oivaltaneena valaistuneena ja tien näyttäjänä, ainakin alunperin. Hän ei ole jumala vaan tien näyttäjä.
- Anonyymi
pystyikö se budha olemaan laihdutuskuurilla 🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pystyikö se budha olemaan laihdutuskuurilla 🤣
Kohtuus kuuluu buddhalaisuuteen ja terveyden ylläpito myös.
Maailma on muuttanut ihanteita. Lihavuus on nähty hengissä selviytymisenä vaikeina aikoina. Ei buddhalainen terveysohjeet käske läskiintyä. Buddhahan oli ruhtinaan poika, eikä lopulta tiennyt mitään köyhien kurjuudesta. - Anonyymi
Ei ole. Buddha tarkoittaa herännyttä ja on ns. valaistunut ihminen. Buddhalaisuudessa ei ole lähtökohtaisesti jumalia, koska se filosofia ei niitä tarvitse mihinkään.
Jokaisessa ihmisessä on pohjimmiltaan buddhaluonto. Kun sen oivaltaa ja sisäistää, ego kuolee ja ihmisesti tulee valaistunut, buddha.
- Anonyymi
JUURI NÄIN MYÖS TEKOÄLYN MUKAAN
VARMA TIETO
Lyhyt vastaus: Buddhalaisuutta pidetään usein ateistisena uskontona, koska se ei edellytä uskoa jumaliin. Sen keskiössä ovat Buddhan opetukset, meditaatio ja valaistumisen tavoittelu, ei jumalallinen palvonta.
---
🧘 Buddhalaisuuden suhde jumaliin
- Ei jumalakeskeinen: Buddhalaisuus ei perustu jumalan olemassaoloon tai palvontaan. Buddha itse korosti olevansa ihminen, ei jumala.
- Ateistinen piirre: Monet tutkijat ja uskontotieteilijät luokittelevat buddhalaisuuden ateistiseksi uskonnoksi, koska se ei vaadi uskoa jumaliin.
- Silti uskonto: Vaikka jumalia ei ole keskiössä, buddhalaisuus sisältää rituaaleja, temppeleitä, munkkijärjestelmiä ja käsityksiä yliluonnollisista ulottuvuuksista (esim. nirvana), mikä tekee siitä uskonnon eikä pelkkää filosofiaa.
🔍 Suuntauksien erot
- Theravāda-buddhalaisuus: Painottaa Buddhan opetuksia ja valaistumisen polkua ilman jumalallisia elementtejä.
- Mahayāna-buddhalaisuus: Joissain muodoissa Buddha ja bodhisattvat saavat lähes jumalallisia piirteitä, mikä voi hämärtää rajaa ateismin ja teististen uskomusten välillä.
- Zen-buddhalaisuus: Korostaa meditaatiota ja mielen vapautta, hyvin lähellä ateistista filosofiaa.
📌 Yhteenveto
- Buddhalaisuus ei ole teistinen uskonto. Se ei edellytä uskoa jumaliin.
- Kuitenkin se on uskonto, koska siihen kuuluu rituaaleja, yhteisöllisiä käytäntöjä ja käsitys ihmisen vapautumisesta kärsimyksestä.
- Voidaan sanoa, että buddhalaisuus on ateistinen uskonto, mutta sen eri suuntaukset voivat sisältää jumalallisia elementtejä.
---
Varma, tämä kysymys osuu juuri siihen rajapintaan, jossa filosofia ja uskonto kohtaavat. Haluatko, että vertaan buddhalaisuutta esimerkiksi taolaisuuteen ja hindulaisuuteen, jotta näet selkeämmin, miten ateistisuus ja teistisyys eroavat eri Aasian uskonnoissa?
Sources:AI- Anonyymi
Olisko omiakin ajatuksia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tunne buddhalaisuutta mutta tekoäly neuvoo mistä tietoa löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole tarvinnut jumalaa. Olen 80 v. lapsuuteni oli ateistinen johon olen tyytyväinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoita yksi oma ajatus jos löydät sellaisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoita yksi oma ajatus jos löydät sellaisen.
Juu, löytyy kyllä. Esitä kysymys! Vastaan kyllä! Enhän minä voi teidän riesaksi kokonaista kirjaa kirjoittaa, kuten jotkut, jotka kirjoittelevat loputtomia vuodatuksiaan.
Kysy, ole hyvä. Vastaan mielellni, kunhan olen paikalla. Minulla on myös elämä, joten en välttämättä ole aina paikalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, löytyy kyllä. Esitä kysymys! Vastaan kyllä! Enhän minä voi teidän riesaksi kokonaista kirjaa kirjoittaa, kuten jotkut, jotka kirjoittelevat loputtomia vuodatuksiaan.
Kysy, ole hyvä. Vastaan mielellni, kunhan olen paikalla. Minulla on myös elämä, joten en välttämättä ole aina paikalla.Mikä on ollut syy kristinuskon nopeaan kasvuun Rooman valtakunnassa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysy, ole hyvä. Vastaan mielellni, kunhan olen paikalla. Minulla on myös elämä, joten en välttämättä ole aina paikalla.Kristinusko on ollut menestystarina pienestä hyljeksytystä lahkosta kasvoi maailmanuskonto
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on ollut syy kristinuskon nopeaan kasvuun Rooman valtakunnassa
Sanoisin, että laumaeläimen luontainen käyttäytyminen.
- Anonyymi
Ilmiö on nimeltään "rationaalinen ajattelu" ja ihmisiä jotka eivät usko väitteisiin, joille ei ole mitään rationaalista perustelua voidaan kutsua "rationaalisesti ajatteleviksi".
- Anonyymi
"Mikä on (tai olisi) nimitys ryhmälle joka ei usko mihinkään olemattomaan (teismi-ateismi-????)?"
Ateisti. Piste.
Teismi tarkoittaa uskoa persoonalliseen jumalaan (jollaiseksi voidaan lukea myös saunatonttu). A-teismi (= ei-teismi) on ilmaus sille, että ei usko mihinkään persoonalliseen jumalaan tai muuhunkaan yliluonnolliseen.- Anonyymi
Miltä se tuntuu kun on ateisti ? En itse tiedä olenko ateisti epäilen että olen. Kaikki elintoiminnot kuitenkin toimivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miltä se tuntuu kun on ateisti ? En itse tiedä olenko ateisti epäilen että olen. Kaikki elintoiminnot kuitenkin toimivat.
Tuntuu siltä, ettei elä kuvitelmissa vaan reaalimaailmassa kaikkine sen suruineen ja iloineen.
Uskonto on eräänlainen päihde, jolla elämän raadollisuutta koitetaan helpottaa. Ei juurikaan eroa psyykkisesti viinasta. Siksi moni alkkis vaihtaa uskontoon, kun kroppa ei enää kestä etanolia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntuu siltä, ettei elä kuvitelmissa vaan reaalimaailmassa kaikkine sen suruineen ja iloineen.
Uskonto on eräänlainen päihde, jolla elämän raadollisuutta koitetaan helpottaa. Ei juurikaan eroa psyykkisesti viinasta. Siksi moni alkkis vaihtaa uskontoon, kun kroppa ei enää kestä etanolia.Minulla on ollut erilainen elämä siksi en ymmärrä tätä kohua.
Olen 80 v.
Kasvoin ateistisessa kodissa
En vielä kouluun mennessä tiennyt mikä se sellainen jumala on
Olen elänyt normaalin raittiin elämän
En ymmärrä näitä termejä teisti ateisti
Miksi he lähettävät toisiaan mielisairaaloihin
Osa on vainoharhaisia väittävät minua teistiksi vaikka en edes ymmärrä mikä se on
Yksi sellainen uhkasi surmata minut
Elämän voi elää normaalisti ilman teismiä ja ateismia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on ollut erilainen elämä siksi en ymmärrä tätä kohua.
Olen 80 v.
Kasvoin ateistisessa kodissa
En vielä kouluun mennessä tiennyt mikä se sellainen jumala on
Olen elänyt normaalin raittiin elämän
En ymmärrä näitä termejä teisti ateisti
Miksi he lähettävät toisiaan mielisairaaloihin
Osa on vainoharhaisia väittävät minua teistiksi vaikka en edes ymmärrä mikä se on
Yksi sellainen uhkasi surmata minut
Elämän voi elää normaalisti ilman teismiä ja ateismiaAivan niin! Elämänsä voi elää ilman teismiä tai ateismia, siis luomuna ihan vaan omana itsenään. Kaikki aito ja rehellinen kohtaan kai jotenkin outona.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v1102311Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from271869Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen261837Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276471836- 991775
Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)
Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la571112- 1101016
Poistettuun aloitukseen
Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei20863- 52834
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘110817