Lämmityksen korjausta

Linkki Nikonin kuvavarastoon (ilmainen ja nyt kun Aijaa on ilmeisesti lopullisesti kiinni, niin tuota voi käyttää (en tiedä vaatiiko se nykyään, että omistaa jonkin Nikonin kameran (ennen ainakaan ei ollut tarpeen))).

https://img.gg/U9PPhpn

Ensimmäisenä on kuva siitä raukasta helmipöllöstä, joka on tuossa kuvassa jo kovin väsynyt.

Seuraavissa on sitten se lämmitykseen liittyvä katkennut akseli ja miten se vähitellen muuttuu taas ehjäksi.

Olen viimeksi korjannut sen joskus 10 vuotta sitten ja ihme että kesti näinkin pitkään, sillä tuo akseli on aivan liian ohut (minulta ei kysytty kun tuota rakennettiin, eli itse olisin laittanut siihen pari kertaa paksumman). Ainekin on hankalaa, eli jotain tuntematonta versiota valuteräksestä ja se on taottu muotoonsa (eli hankala saada suoraan sorvausta varten).

Veljeni on nyt asentamassa sitä paikoilleen, eli polttoaine siirtyy taas pian siiloon.

29

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pöllö on mukava :), mekaniikasta en tiedä juuri mitään. Muistan kun olin joskus jossain korkeakoulun pääsykokeessa missä oli annettu kuvia että mihin suuntaan mitkäkin ratakset pyörivät. Pääsin muistaakseni sisään kun käytännössä kuulemma lähestulkoon kaikki otettiin opiskelemaan. Kieltäydyin tosin opiskelupaikasta koska intressini olivat muissa jutuissa (ei elämämkoulussa).

      • Kaverini pyrki joskus muinoin melkein summassa lukemaan matematiikkaa ja viihtyikin siellä pari vuotta.
        Sinne otettiin silloin kaikki sisään (olisi kaverini muuallekin päässyt, jos olisi hakenut, mutta se ykkösvaihtoehtonsa oli hankala, eikä tärpännyt).
        Nykyisin tekee kuitenkin ravitsemuspuolen hommia sairaalassa.


    • Anonyymi

      Mikä tuo akseli on? Varmaan pyörittää jotain, joka tekee jotain?

      Olisit laittanut kuvan ionisaattorista, niin olisi heti sähkömagnetismi sytyttänyt himmeähkön lamppuni.

      Niin ja pöllölle terkkuja!

      >simiti<

      • Anonyymi

        Pöllö kuoli.


      • Olen joskus kyllä tehnyt verkkovirtakäyttöisenä tuollaisenkin:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Cockcroft–Walton_generator

        En tosin varsinaisesti ionisaattoriksi, vaan ilmanpuhdistimeksi.
        En muista montako kilovolttia, mutta melko monta ja ionien poistamiseksi siinä oli + ja - navat.
        Hengenvaaran välttämiseen, siihen tuli pitkä letka isoja vastuksia ennen suurjännitteen ulostuloa.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Olen joskus kyllä tehnyt verkkovirtakäyttöisenä tuollaisenkin:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Cockcroft–Walton_generator

        En tosin varsinaisesti ionisaattoriksi, vaan ilmanpuhdistimeksi.
        En muista montako kilovolttia, mutta melko monta ja ionien poistamiseksi siinä oli ja - navat.
        Hengenvaaran välttämiseen, siihen tuli pitkä letka isoja vastuksia ennen suurjännitteen ulostuloa.

        Niin. Aikoinaan tehtaalla tuli putsailtua isohkoja ionisaattoreita. Niissä putket olivat muistaakseni noin 50cm halkaisijaltaan ja "kuusi" missä oli kymmenien tuhansien volttien jännite oli lähes 10 metriä korkea.

        Mutta kivoimpia oli jäähdytystornit. Lattiapinta-ala oli kymmeniä neliömetrejä, ropelli pitkästi toista metriä ja moottoreissakin oli vähän potkua. Muistaakseni vähän alle 300 Kw. Yhdessä moottorissa.

        Tokihan olen möyrinyt myös autoklaaveissa, rumpu-uuneissa ja uuttokennoissa. Olin siis melkoinen työmyyrä. 😆

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Aikoinaan tehtaalla tuli putsailtua isohkoja ionisaattoreita. Niissä putket olivat muistaakseni noin 50cm halkaisijaltaan ja "kuusi" missä oli kymmenien tuhansien volttien jännite oli lähes 10 metriä korkea.

        Mutta kivoimpia oli jäähdytystornit. Lattiapinta-ala oli kymmeniä neliömetrejä, ropelli pitkästi toista metriä ja moottoreissakin oli vähän potkua. Muistaakseni vähän alle 300 Kw. Yhdessä moottorissa.

        Tokihan olen möyrinyt myös autoklaaveissa, rumpu-uuneissa ja uuttokennoissa. Olin siis melkoinen työmyyrä. 😆

        >simiti<

        Naapuri korjaa voimalaitosten lämpökattiloita.
        Hurjia juttuja kertoo.


    • Anonyymi

      Ihanaa! Kiitos että vastasit pyyntööni! 👍✨😍

      Pöllö on ihana ja akselityö on mielenkiintoista. Kertoisitko vielä eri vaiheet, eli mitä akselille on tehty ja miksi?

      🦄

      • Akseli siis katkesi laakeroinnin vierestä.
        -veljeni purki osat
        -viistosin akselin päät katkenneesta kohtaa
        -kohdistin päät keskenään siten, että viistotut kärjet olivat kohdakkain ja irronnut osa kokolailla suorassa muuhun akseliin nähden
        -hitsasinpäät yhteen ja täytin viistoukset hitsaamalla
        -sorvasin hitsatun pinnan suoraksi ja totesin, ettei irtopään suoruus ole riittävä (se oli kyllä jo oletuksenakin)
        -pinnoitin koko alueen uudelleen hitsaamalla
        -sorvasin koko pinnoitetun alueen entiseen kokoon
        -tein akseliin tulevaan rattaaseen ja akseliin kiilauran poraalla ja jenkaamalla molempiin kierteen (eli rattaan pitää pyöriä kiinnitettynä tukevati akseliin)


        Tuo tavallisen kiilauran tai lukituspultin korvaaminen akselin ja rattaan väliin poratulla reiällä ja siihen asennetulla pultilla on helpoin konsti toteuttaa yhteenlukitus, jos ei ole käytössä varsinaisia kiilaurantekolaitteita.
        (kukaan muu ei näytä tekevän tuota samoin kuin minä)
        ((saa kopioda, mutta teistä kukaan ei taida tehdä näitä juttuja))


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Akseli siis katkesi laakeroinnin vierestä.
        -veljeni purki osat
        -viistosin akselin päät katkenneesta kohtaa
        -kohdistin päät keskenään siten, että viistotut kärjet olivat kohdakkain ja irronnut osa kokolailla suorassa muuhun akseliin nähden
        -hitsasinpäät yhteen ja täytin viistoukset hitsaamalla
        -sorvasin hitsatun pinnan suoraksi ja totesin, ettei irtopään suoruus ole riittävä (se oli kyllä jo oletuksenakin)
        -pinnoitin koko alueen uudelleen hitsaamalla
        -sorvasin koko pinnoitetun alueen entiseen kokoon
        -tein akseliin tulevaan rattaaseen ja akseliin kiilauran poraalla ja jenkaamalla molempiin kierteen (eli rattaan pitää pyöriä kiinnitettynä tukevati akseliin)


        Tuo tavallisen kiilauran tai lukituspultin korvaaminen akselin ja rattaan väliin poratulla reiällä ja siihen asennetulla pultilla on helpoin konsti toteuttaa yhteenlukitus, jos ei ole käytössä varsinaisia kiilaurantekolaitteita.
        (kukaan muu ei näytä tekevän tuota samoin kuin minä)
        ((saa kopioda, mutta teistä kukaan ei taida tehdä näitä juttuja))

        Kiitos! Ihan kaikkea en ymmärtänyt, mutta se johtui enemmän minusta kuin sinusta.

        Kertoisitko vielä, miksi akselia ei voinut korvata kokonaan uudella akselilla?

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Ihan kaikkea en ymmärtänyt, mutta se johtui enemmän minusta kuin sinusta.

        Kertoisitko vielä, miksi akselia ei voinut korvata kokonaan uudella akselilla?

        🦄

        Pääasiallinen syy on siinä, että veljeni oli sillä kannalla, ettei nyt tässä vaiheessa muuteta rakennetta (siinä on siis neljä samanlaista akselia ja nekin pitää muuttaa samalla).
        Laite on nyt siellä polttoainevarastossa ja koska muutos vaatii hitsausta myös laitteen runkoon, niin sitä ei mielellään tee siellä. Hitsauspaikka on kyllä lähellä, mutta laitteen siirtäminen sinne on vaikeaa, sillä ne ovat eri kerroksissa ja laite painaa hyvin paljon.
        Pitää siis kehitellä nosturisysteemi sen siirtämiseen, eikä hommaan muutenkaan ole nyt oikein aikaa.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Pääasiallinen syy on siinä, että veljeni oli sillä kannalla, ettei nyt tässä vaiheessa muuteta rakennetta (siinä on siis neljä samanlaista akselia ja nekin pitää muuttaa samalla).
        Laite on nyt siellä polttoainevarastossa ja koska muutos vaatii hitsausta myös laitteen runkoon, niin sitä ei mielellään tee siellä. Hitsauspaikka on kyllä lähellä, mutta laitteen siirtäminen sinne on vaikeaa, sillä ne ovat eri kerroksissa ja laite painaa hyvin paljon.
        Pitää siis kehitellä nosturisysteemi sen siirtämiseen, eikä hommaan muutenkaan ole nyt oikein aikaa.

        Ok, kiitos tiedoista! 😁

        🦄


    • Anonyymi

      840 ja tuki varsi.
      -sivusta

      • Autosta tuon on tosiaan alkujaan kotoisin, mutta en tiedä mistä


    • Pöllö on suloinen. Tuo akseli on hieman pelottava. Kestääkö se nyt? Miten se varmistetaan?

      Kävin Nikonin sivuilla rekisteröitymässä. Koska aijaa ei enää toimi, laitan mielelläni kuvia tuota kautta. Tätä täytyy kokeilla.

      Testikuva:
      https://img.gg/6g6o29x

      • Sivun oikeassa reunassa on 2 vaakapalkkia. Sieltä saa kuvan suurennettua.

        Tässä oppii taas jotain uutta. :)


      • Anonyymi

        Hyvä kuva oli!
        Siinä tuli tuoksu mukana! 😄🤭😉

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kuva oli!
        Siinä tuli tuoksu mukana! 😄🤭😉

        🦄

        Kiitti! 😊

        Juu, ne tuoksut on parin vuoden takaa. Vanha kuva (2023) , kelpasi testikuvaksi. 😁


      • Ei se varmasti kestä, eli katkeaa taas jossain veiheessa. Olen ehdottanut, että nuo osat tehdään kokonaan uudelleen ja paksummista aineista, mutta projektiin ei ole vielä ryhdytty. Toisaalta koko lämmitysjärjestelmä pitäisi muuttaa, sillä nykyisessä on liikaa liikkuvia osia ja myös työtä.

        Ei ole muuta varmistusta kuin se, että on viikko aikaa taas hitsata se kuntoon, kun on uudelleen poikki. Osa siis kuuluu lastauslaiteeseen, jolla siirretään polttoainetta, eli sen tarvitsee toimia vain silloin kun siiloa täytetään.
        (ja jos ei ole viikossa kunnossa, niin voi sitä siiloa täyttää käsipelissäkin, mutta siinä on paljon työtä)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Ei se varmasti kestä, eli katkeaa taas jossain veiheessa. Olen ehdottanut, että nuo osat tehdään kokonaan uudelleen ja paksummista aineista, mutta projektiin ei ole vielä ryhdytty. Toisaalta koko lämmitysjärjestelmä pitäisi muuttaa, sillä nykyisessä on liikaa liikkuvia osia ja myös työtä.

        Ei ole muuta varmistusta kuin se, että on viikko aikaa taas hitsata se kuntoon, kun on uudelleen poikki. Osa siis kuuluu lastauslaiteeseen, jolla siirretään polttoainetta, eli sen tarvitsee toimia vain silloin kun siiloa täytetään.
        (ja jos ei ole viikossa kunnossa, niin voi sitä siiloa täyttää käsipelissäkin, mutta siinä on paljon työtä)

        kun ensi kerran akseli katkeaa niin ehkä kannattaisi tehdä sille lämpökäsittely, heti hitsauksen jälkeen kuumenna puhalluslampulla ettei se pääse jäähtymään liian nopeaan.
        itse tekisin niin että kaksi viistoa päätä solahtaisi vastakkain pidemmältä matkalta, saumat viistottu johon hitsi. en väitä että kestäisi silti. mutta nyt akseli on kovaa terästä ja hitsaus pehmeää rautaa, saattaa vääntyä mutkalle siitä.
        tosin tuossa on joku ihan älytön kuorma päällä, kun ei se akseli pitäisi ihan noin vaan napsahtaa poikki omia aikojaan, ehkä laite pääsee tekemään hakkaavaa liikettä ja iskee akseliin tuhansia kertoja voimalla.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Ei se varmasti kestä, eli katkeaa taas jossain veiheessa. Olen ehdottanut, että nuo osat tehdään kokonaan uudelleen ja paksummista aineista, mutta projektiin ei ole vielä ryhdytty. Toisaalta koko lämmitysjärjestelmä pitäisi muuttaa, sillä nykyisessä on liikaa liikkuvia osia ja myös työtä.

        Ei ole muuta varmistusta kuin se, että on viikko aikaa taas hitsata se kuntoon, kun on uudelleen poikki. Osa siis kuuluu lastauslaiteeseen, jolla siirretään polttoainetta, eli sen tarvitsee toimia vain silloin kun siiloa täytetään.
        (ja jos ei ole viikossa kunnossa, niin voi sitä siiloa täyttää käsipelissäkin, mutta siinä on paljon työtä)

        jos se on pellettisiilo, niin niitä ne täyttää isolla imurilla nykyään. kallis systeemi, mutta eiköhän tuommoisen voisi itsekin värkätä jostain isosta imurista. siinä tosin täytyy ottaa huomioon pölyn räjähdysvaara. varmasti tiedät jo pellettien hiilidioksidivaarasta, vai oliko se peräti hiilimonoksidi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        jos se on pellettisiilo, niin niitä ne täyttää isolla imurilla nykyään. kallis systeemi, mutta eiköhän tuommoisen voisi itsekin värkätä jostain isosta imurista. siinä tosin täytyy ottaa huomioon pölyn räjähdysvaara. varmasti tiedät jo pellettien hiilidioksidivaarasta, vai oliko se peräti hiilimonoksidi.

        Palaturve on sen verran raskasta, ettei oikein liiku alipaineella.
        Kokokin vaihtelee ja poikittain putkeen sattuessaan tukkii sen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        kun ensi kerran akseli katkeaa niin ehkä kannattaisi tehdä sille lämpökäsittely, heti hitsauksen jälkeen kuumenna puhalluslampulla ettei se pääse jäähtymään liian nopeaan.
        itse tekisin niin että kaksi viistoa päätä solahtaisi vastakkain pidemmältä matkalta, saumat viistottu johon hitsi. en väitä että kestäisi silti. mutta nyt akseli on kovaa terästä ja hitsaus pehmeää rautaa, saattaa vääntyä mutkalle siitä.
        tosin tuossa on joku ihan älytön kuorma päällä, kun ei se akseli pitäisi ihan noin vaan napsahtaa poikki omia aikojaan, ehkä laite pääsee tekemään hakkaavaa liikettä ja iskee akseliin tuhansia kertoja voimalla.

        Sen akselin pitäisi vain olla kaksi kertaa paksumpi, niin ei olisi mitään ongelmaa.
        Akseli ei ole alkujaankaan karkaistu, mutta on se jotain hiukan kovempaa versiota kuin tavallinen rauta (hiiltä on enemmän). Hitsausaine on samaa kuin silloin kymmenen vuotta sitten, eli todennäköisesti kestää taas kuten edellisenkin korjauksen jälkeen.
        Rattaan kuluneisuudesta voi päätellä millaisessa rasituksessa se on.


    • Mäkin oon ihmetelly kun aijaa ei toimi. Mutta kiitos, toi Nikon on varmasti hyvä. Onhan mullakin Nikoni. tai oikeestaan kakskin, se filmikamera.

      Ulkonako sä hitsaat, vai miten oot saanu palovarmistajan hyväksymään. Mulla ei ollu ees niin isoo tonttia, että siinä ois voinu hitsata riittävän etäällä. Mä jouduin kaikki seinät ja katotkin päällystää lujalevyillä, kipsi ei kelpaa ees kaksinkertaisena, kun siinä on se paperi. En oo kyllä kuullu että se paperi lähtis siitä palamaan, kun siinä kipsissä on kuitenki se kidevesi.

      Harmi juttu sen pöllön kanssa. mutta ikävä kyllä täytyy todeta, että näin siinä usein käy.

      • Sisällä hitsaan. Seinät graniittia ja katto betonia.
        On siellä palotarkastaja käynyt, eikä moittinut, vaikka palavaakin tavaraa oli hitsauspaikan lähistöllä (siellä on liikaa kaikkea ja pitäisi hankkia enemmän työkaluhyllyjä, niin olisi helpompi siivota) . On siinä useampi jauhesammutin vieressä, mutta ei ole ollut tarpeen. Joskus joku käsipyyhepaperi on kytemässä, mutta ne saa tallaamalla sammuksiin.
        Paremman konehallin suunnittelu on ollut jo pitkään aikeena, mutta täällä ollaan oltu niin montaa mieltä millainen sen pitäisi olla, ettei rakentamaan ole päästy.

        Mutta myös ulkona hitsataan, sillä isot koneet eivät mitenkään mahdu sisään.
        (mutta hitsi on nyt sen verran moderni, ettei sitä voi pitkään pitää sään armoilla ja siitä on ylimääräistä vaivaa)


    • Anonyymi

      Mnjooo, sulla on joku hakelämpölaitos vai pelletti??

      • Haketta ja palaturvetta (jonka saatavuus on heikentynyt).


    • Anonyymi

      pistäisit sinne enempi kuvia kun kerran julkaiset linkin. näytti olevan 7 kuvaa.
      itse en tykkää katsella kuvia kuolleista eläimistä. toiset toki tykkää, "muistella" niitä.


      ei tuollaisen akselin pitäisi noin vaan katketa, oli varmasti väärin kuumakäsitelty.

      • Ei, vaan se on vain ollut liian kovassa rasituksessa.

        (pöllö on kuvassa vielä hengissä)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      83
      3921
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3297
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      124
      2597
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      207
      1888
    5. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1764
    6. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      94
      1610
    7. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      76
      1590
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      110
      1509
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1281
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1152
    Aihe