Miksei kukaan tiedä että mikä sana ja millä kielellä?
-Alussa oli sana sana oli Jumala- Mikä Sana? Mikä se Sana oli? Löytyykö suomalaisesta sanakurjasta?
115
238
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Se on kolminaisuuden persoona no 2.
- AnonyymiUUSI
aha ... siis ... 🤔
Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Hebrealaiskirje:
5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
Matteuksen evankeliumi:
27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
Johanneksen evankeliumi:
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
Ilmestyskirja:
3:2 Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
Ilmestyskirja:
3:12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Hmm ⁉️ 🤔 juu?! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
aha ... siis ... 🤔
Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Hebrealaiskirje:
5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
Matteuksen evankeliumi:
27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
Johanneksen evankeliumi:
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
Ilmestyskirja:
3:2 Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
Ilmestyskirja:
3:12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Hmm ⁉️ 🤔 juu?!Hebrealaiskirje:
Biblia (1776)
Hebr. 5:7 Joka lihansa päivinä on uhrannut rukoukset ja nöyrät anomiset, väkevällä huudolla ja kyyneleillä sen tykö, joka hänen voi kuolemasta pelastaa, ja on myös kuultu, että hän Jumalaa kunnioitti.
"että hän Jumalaa kunnioitti."
Että Jeesus Jumalaa kunnioitti, on hyvä asia! 🤔 Hmm... joo... todella hyvä asia!!! - AnonyymiUUSI
Ja sitten se kolminaisuuden persoona no 3. vei sen kolminaisuuden persoonan no 2.
perkeleen kiusattavaksi.
Luukkaan evankeliumi:
4:1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
4:2 ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.
Jaakobin kirje:
1:13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
1:14 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
Biblia (1776)
Jaak. 1:13 Älkään kenkään sanoko, kuin häntä kiusataan, että hän Jumalalta kiusataan; sillä ei Jumala ole kiusaaja pahuuteen, ja ei hän ketään kiusaa,
Biblia (1776)
Jaak. 1:13 Älkään kenkään sanoko, kuin häntä kiusataan, että hän Jumalalta kiusataan; sillä ei Jumala ole kiusaaja pahuuteen, ja ei hän ketään kiusaa,
"kiusaaja pahuuteen"
OHO⁉️ 🤔 oho?!
Hebrealaiskirje:
Biblia (1776)
Hebr. 5:7 Joka lihansa päivinä on uhrannut rukoukset ja nöyrät anomiset, väkevällä huudolla ja kyyneleillä sen tykö, joka hänen voi kuolemasta pelastaa, ja on myös kuultu, että hän Jumalaa kunnioitti.
"että hän Jumalaa kunnioitti."
Että Jeesus Jumalaa kunnioitti, on hyvä asia! 🤔 Hmm... joo... todella hyvä asia!!!
- AnonyymiUUSI
Auttaako jos kerron, että idea perustuu - ihmisen elämä - SANAN, PUHEEN PERUSTEELLA LIOMISEEN.
- AnonyymiUUSI
Kenelle ja miksi Jumalan piti puhua?
- AnonyymiUUSI
Siis luomiseen. 1.Moos.3:22, ihminen tuli jumalien kaltaiseksi hyvällä tiedolla ja pahalla tiedolla, luomaan sanan voimalla, kuten luomiskertomus kertoo luomisesta, ja oli suojattava ihmeidentekokyky materialla, vahingon välttämiseksi, koska - uskonto osoittaa - ihmiset eivät erota hyvää tietoa ja pahaa tietoa toisistaan.
Jeesus sitten näytti esimerkkiä luomisesta ilman materiasuojausta. Hänet oli lähetetty tuomaan meille tietoa, todistamaan tästä asiasta, ettei ihmistä voitaisi alistaa rahanvallalla, ja joutui itse uhriksi.
Harakoille meni. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siis luomiseen. 1.Moos.3:22, ihminen tuli jumalien kaltaiseksi hyvällä tiedolla ja pahalla tiedolla, luomaan sanan voimalla, kuten luomiskertomus kertoo luomisesta, ja oli suojattava ihmeidentekokyky materialla, vahingon välttämiseksi, koska - uskonto osoittaa - ihmiset eivät erota hyvää tietoa ja pahaa tietoa toisistaan.
Jeesus sitten näytti esimerkkiä luomisesta ilman materiasuojausta. Hänet oli lähetetty tuomaan meille tietoa, todistamaan tästä asiasta, ettei ihmistä voitaisi alistaa rahanvallalla, ja joutui itse uhriksi.
Harakoille meni.Liittyy siihen, kun Jeesus sanoi, ettei se teitä vahingoita, mikä menee suusta sisään, vaan se mitä te luotte puhumalla itsellenne ja toisille ihmisille ilman moraalista ja eettistä vastuuta. Sillä luodaan jatkuvasti myös murhina sanan käytön perheriidoissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liittyy siihen, kun Jeesus sanoi, ettei se teitä vahingoita, mikä menee suusta sisään, vaan se mitä te luotte puhumalla itsellenne ja toisille ihmisille ilman moraalista ja eettistä vastuuta. Sillä luodaan jatkuvasti myös murhina sanan käytön perheriidoissa.
Ei riitä, että ihminen osaa puheen, vaan pitäisi vielä ymmärtää siitä sanasta se vastuukin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kenelle ja miksi Jumalan piti puhua?
Mitähän Jumalaa tarkoitat? Luojamalan tarina ei ole 'puhuttu', ja puhuva VT:n Jumala, pelkkä Pedon kuva, tulivuori, puhuu vain Mooseksen suulla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän Jumalaa tarkoitat? Luojamalan tarina ei ole 'puhuttu', ja puhuva VT:n Jumala, pelkkä Pedon kuva, tulivuori, puhuu vain Mooseksen suulla.
Ja eiköhän ne VT:n profeetat yhtälailla puhuvat vain omalla suullaan, kertovat van mitä "Jumala heille sanoi". Eivät ne tarinat ole mitään reaalia.
YESHUA!✡️
- AnonyymiUUSI
Sana tarkoittaa että tuli maailmaan kyky ilmaista itseään toiselle. Jeesus oli tämän kyvyn lähde luomisessa että kyky ilmaista tahtoaan muuttui toiminnaksi.
- AnonyymiUUSI
Tarina liittyy ihmeidentekoon ja hyvään tietoon ja pahaan tietoon, joita ei eroteta.
- AnonyymiUUSI
Kiitos vielä aloittajalle kysymyksestään, kaikki ihmettely ja kysyminen juuri vie tarinaa totuutta kohti, sellaisen tyhjäpäisen huutelun sijasta, kun nyt malttaisitte ihan oikeasti myös lukea koko ketjuja.
- AnonyymiUUSI
Kiitän ja pokkaan kiitoksesta! 🧐 joo... niin teen!
- AnonyymiUUSI
Sana on evankeliumi.
- AnonyymiUUSI
Kumpi Jeesuksen julistamaksi käskemä taivasten valtakunnan evankeliumi vai Paavalin syntievankeliumi pelastuksella?
- AnonyymiUUSI
Kyllä tuo tiedetään, mutta ei ole oikein passeli areena suurten uskon salaisuuksien kertomiseen, mutta ihan lyhyesti:
Alussa oli kuin olikin juuri se Sana - Logos! Raamatun alkulehdiltä muistammekin kaiken alun: "Jumala sanoi: Tulkoon valkeus ja valkeus tuli!" Ja tässä yhteydessä sana on enemmän kuin muutama kirjain, jotka ilmaisee jonkin käsitteen eli sanan. Sana oli se Jumalan mahtikäsky, että tulkoon valkeus maan päälle." Se jo kyllä sisältää paljon salaista juutalaista tietoa ja ajattelua, johon meitä ei ole opetettu. Siis syvällisiä juutalaisuskon ja kulttuurin juttuja!
Keinoälyä taas:
Kreikan sana logos (λόγος) tarkoittaa Raamatussa useita asioita ja se esiintyy sekä yleisenä terminä että Jumalan Sanana, Jeesus Kristuksena. Se voi viitata esimerkiksi luomistyöhön, järkeen tai periaatteeseen, mutta Johanneksen evankeliumin alussa "Logos" viittaa erityisesti Jeesukseen, joka oli läsnä maailman luomisessa ja on myös "Jumalan Sana".
Logos on siis Jumalan Sana, joka ei tarkoita nyt vain tavallista sanaa, vaan se on Logos, suuri "Jumalan lähettämä sana". Se on yksi "salaisuus".
”Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja. ” 5 Moos. 29
"Vanhassa testamentissa on lähinnä kolme sanontaa Jumalan sanasta: a) "devar Adonai" eli "Herran sana tai a s i a", b) "neum Adonai" eli "Herran sana eli s a a r n a t a i p u h e" ja c) "imrat Adonai" eli "Herran sana eli s a n o n t a t a i l a u s e". Kaikki tämä on täytynyt kääntää suomeksi vain käsitteellä "sana". Kuitenkin jokaisessa käsitteessä on kysymys laajemmasta asiasta kuin "sana", jota vastaa hebrean käsite "milaa", mutta joka ei ole näissä yhteyksissä lainkaan käytössä." https://www.kirjasilta.net/artikkelit/santala/voiko.html Eli kirjoittaja on edesmennyt rovasti Risto Santala, joka oli asunut Israelissa ja osasi vanhaa hebreaa ja kirjoitti muutaman kirjankin. Hänen opissakin sain olla aikanaan.
Onkin aivan hyvä, kun palstalla keskustellaan ja kysellään, vaikka kieltämättä yllätyin. Vastauksiakin voi kyselyihin tulla, jos ne kyselyt ovat ihan aitoja kysymyksiä.
Risto Santalaa vielä: "Raamattu ei ole mikä vain kirja, jota voi arvostella tavallisin mitoin. Yleensäkin voimme mitata asioita vain niiden kanssa yhteismitallisilla suureilla. Painoja ei mitata senteissä, ja sähköä ei arvioida litroissa. Hengellisiä asioita kykenee arvioimaan vain henkilö, joka on niissä "sisällä", 2 Piet. 1:20 esittää, että yksikään Raamatun profetia ei ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä", Raamatun sana on Pyhän Hengen innoittamaa. Jos pahassa hengessä peukaloi Raamattuansa, sielu jää aina kuiville. Raamatunluvun avainsanana pitäisin jakeita 1. Kor. 2:12-14, jotka korostavat "Hengen opettamia sanoja". Tätä Jumalan antamaa elämää ei voi monopolisoida, eikä se viihdy pelkästään papin lipereissä. Joku Paavo Ruotsalainen, Aku Räty, Albert Lunde tai Frank Mangs on saattanut olla juuri näiden sanojen viestittäjänä.
Jos sanoma "ei kuulu aina vitosella", joka on sähkötyksessä paras kuuluvuus, on vastaanottimissamme jotain vikaa."
k_v- AnonyymiUUSI
Mutta mahdottoman vaikeaa taas kuvitella, että miksi te sitten kaiken LuojaaLogosta, palvotte kuoliaaksi kidutettuna, kiroukseksi kirottuna uhrinanne tosi Jumalana, ja syötte kannibalistisella ihmissyöntiriitillä?!
Kuulostaa todella pahalta mielenhäiriöltä - pakkohoitolaitokseen kuuluvalta. Ettekö te itse tajua, että tässä on valtavan sairas ristiriita! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mutta mahdottoman vaikeaa taas kuvitella, että miksi te sitten kaiken LuojaaLogosta, palvotte kuoliaaksi kidutettuna, kiroukseksi kirottuna uhrinanne tosi Jumalana, ja syötte kannibalistisella ihmissyöntiriitillä?!
Kuulostaa todella pahalta mielenhäiriöltä - pakkohoitolaitokseen kuuluvalta. Ettekö te itse tajua, että tässä on valtavan sairas ristiriita!On kuin jostakin kauhuelokuvasta. Unohtamatta nyt sitäkään, että Jeesus itse on kirjoitettu sanomaan teidän jumaluuttanne Saatanaksi. Ja todistettavasti on ilmestyskirjan puhuva Pedon kuva. Jotain sadismia tämän on pakko olla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa todella pahalta mielenhäiriöltä - pakkohoitolaitokseen kuuluvalta. Ettekö te itse tajua, että tässä on valtavan sairas ristiriita!Trollikin voisi jo viimein ymmärtää, että emme palvo kuoliaaksi tapettua, vaan ylösnoussutta Kristusta, meidän edestämme kärsinyttä Vapahtajaa!
Me palvelemme Häntä, joka maksoi meidän syntivelkamme, kuoli ristillä puolestamme ja nousi ylös kuolemasta , että meillä elämä olisi, syntien anteeksianto ja iankaikkinen ilo Herrassa. Siinä on kristinuskon luja sanoma, lupaus ikuisesta ilosta maan päällä ja viimein Isän luona enkelten keralla.
Muistoaterianamme on viini ja leipä, juutalaisten tapaan, Jeesuksen esimerkin mukaan. Leipähän jaettiin Pesah-juhlassa murtaen ja jakaen yhdessä ruokakunnan kesken ja muistoateriana syöden.
k_v
- AnonyymiUUSI
alussa oli sana ja se sanan nimi oli vale
- AnonyymiUUSI
Juuri näin - perisyntivalhe petollisesta Luojajumalasta, joka syödään saatananpalvojien riitillän Jeesuksena.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin - perisyntivalhe petollisesta Luojajumalasta, joka syödään saatananpalvojien riitillän Jeesuksena.
Sairastahan se on.
- AnonyymiUUSI
"Sana" on kreikaksi Logos.
Logos voi tarkoittaa puhetta, sanaa, merkitystä, ajattelua, järkeä, periaatetta, sääntöä, suhdetta tai oppia. Oikeudellisessa yhteydessä sana tarkoittaa lakia.
Raamatun mukaan Jumala luo sanallaan, puhuen asiat näkyviksi.- AnonyymiUUSI
Niinpä, ja kuudessa päivässä, ja väsyy fyysisesti. Tulkoon valkeus - napsauttaa virran tietikoneeseen - ja valkeus tuli tummuuden päälle, ja ryhtyy luomaan peliä - tuo tulevaisuuden ihminen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, ja kuudessa päivässä, ja väsyy fyysisesti. Tulkoon valkeus - napsauttaa virran tietikoneeseen - ja valkeus tuli tummuuden päälle, ja ryhtyy luomaan peliä - tuo tulevaisuuden ihminen.
Ja sitten tiede tänä päivänä sanoo, päästyään selville materian luonsteesta - se koostuu samasta aineksesta kuin ajatukset, josta toinen puoli hahmottelee todistettuna, että meidän maailmamme onkin hologrammi.
Ja mitä tekee uskovaiset - palvoo Jumalaa kirottuna moraalia ja etikkaa opettaneen ihmisen nimeen uhriksi tulivuorijumalalle, ettei tämä laita heitä helvettiin, syö ruumiita ja juo verta vanhan juutalaisen Baalin uhrikulttiopin mukaan, jossa uhrattiin ihmisiä.
On kuulkaa sairas maailma. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten tiede tänä päivänä sanoo, päästyään selville materian luonsteesta - se koostuu samasta aineksesta kuin ajatukset, josta toinen puoli hahmottelee todistettuna, että meidän maailmamme onkin hologrammi.
Ja mitä tekee uskovaiset - palvoo Jumalaa kirottuna moraalia ja etikkaa opettaneen ihmisen nimeen uhriksi tulivuorijumalalle, ettei tämä laita heitä helvettiin, syö ruumiita ja juo verta vanhan juutalaisen Baalin uhrikulttiopin mukaan, jossa uhrattiin ihmisiä.
On kuulkaa sairas maailma.Lisäystä - kuulkaahan, sadistit, Raamattu vastaa sata kertaa jopa enemmän tämän päivän tiedettäkin , viisaine opettajineen, kuin teidän ihmissyöntiriittejänne Jumalan kirouksin kiroukseksi, mitä seuraamalla pääsette tarinan mukaan helvettiin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lisäystä - kuulkaahan, sadistit, Raamattu vastaa sata kertaa jopa enemmän tämän päivän tiedettäkin , viisaine opettajineen, kuin teidän ihmissyöntiriittejänne Jumalan kirouksin kiroukseksi, mitä seuraamalla pääsette tarinan mukaan helvettiin.
Onkohan tuosta uskovaisten sairaudesta tehty jonkinlaista diagnoosia, vai onko se vain - kuten Paavali todistaa - psykopaattitasoista sarjamurhaaja logiikkaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan tuosta uskovaisten sairaudesta tehty jonkinlaista diagnoosia, vai onko se vain - kuten Paavali todistaa - psykopaattitasoista sarjamurhaaja logiikkaa.
Lause Paavalin Roomalaiskirjeen 7. luvussa, mutta jos minä teen sitä pahaa, mitä minä vihaan, niin en se minä ole, joka sen tekee, vaan ääni päässäni, joka käskee.
- AnonyymiUUSI
"Alussa oli Sana" tarkoittaa siis, että alussa oli Logos.
"Sana oli Jumala" tarkoittaa siis, että Logos oli Jumala.
Sana eli Logos ja Jumala tarkoittavat siis samaa asiaa.- AnonyymiUUSI
" Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. "
Tämä on itse asiassa sanatarkka käännös vedalaisesta sanskritinkielisestä mantrasta: “Prajapatirvai idamagraasit, tasya vag dvitiyaa asit, vag vai paramam Brahma.”
Tässä on samasta lauseesta translitteraatio latinalaisille aakkosille.
Ei mitään uutta siis.
”Anonyymi” 2025-11-23 21:41:08 kirjoitti:
”Keinoälyä taas:
Kreikan sana logos (λόγος) tarkoittaa Raamatussa useita asioita ja se esiintyy sekä yleisenä terminä että Jumalan Sanana, Jeesus Kristuksena.
Logos on siis Jumalan Sana, joka ei tarkoita nyt vain tavallista sanaa, vaan se on Logos, suuri "Jumalan lähettämä sana". Se on yksi "salaisuus".”
Ihan kiva että tuota käytetään, mutta kannattaa tarkastaa vielä asia eri lähteistäkin.
”Anonyymi” 2025-11-23 22:44:22 puolestaan tarkensi:
"Sana" on kreikaksi Logos.
”Logos voi tarkoittaa puhetta, sanaa, merkitystä, ajattelua, järkeä, periaatetta, sääntöä, suhdetta tai oppia. Oikeudellisessa yhteydessä sana tarkoittaa lakia.”
Logos voi tosiaan tarkoittaa monta eri asiaa ja riippuu asiayhteydestä, miten se järkevintä kääntää.
Mutta kristinuskossa asia on lyhennettynä tässä:
Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
Joh. 17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
Kun termi ”sana” kirjoitetaan isolla ”Sana”, sillä tarkoitetaan Jeesusta.- AnonyymiUUSI
Joh 1 : 1 - 5 , 14
Tässä puhutaan Jeesuksesta.
14
Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme , ja me katselimme hänen kirkkauttansa ,senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.- AnonyymiUUSI
"Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme" - myös se on otettu "pakanuudesta"
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme" - myös se on otettu "pakanuudesta"
Kyllä, Uudessa testamentissa on vuorovaikutusta kreikkalaisten filosofisten ideoiden kanssa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, Uudessa testamentissa on vuorovaikutusta kreikkalaisten filosofisten ideoiden kanssa.
Egyptiläinen perinne.Memphisin kosmogoniassa jumala Ptah luo maailman sanalla – hän ”puhuu” ja asiat syntyvät.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Egyptiläinen perinne.Memphisin kosmogoniassa jumala Ptah luo maailman sanalla – hän ”puhuu” ja asiat syntyvät.
Kreikkalainen filosofia — Logos
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kreikkalainen filosofia — Logos
Kristinuskon juurien suhde pakanuuteen on monisyinen ja kiinnostava.
https://mixontotta.wordpress.com/juuret/ - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kristinuskon juurien suhde pakanuuteen on monisyinen ja kiinnostava.
https://mixontotta.wordpress.com/juuret/Raamatun kertomukset (erityisesti Vanhan testamentin osat) heijastavat aiempia myyttejä Mesopotamiasta (sumerilaiset jne.).
Esimerkiksi luomismyytti: alkumeri, maa ja taivas syntyvät alkumerestä.
Ihmisen luominen savesta + “elämän henki” myyttinä, joka muistuttaa sumerilaista versiota.
Paratiisi-motiivit: “hedon ja pahan tiedon puu”, paratiisimetsä, käärme.
Vedenpaisumustarinat: Nooan arkki vs sumerilainen myytti.
Syntiin liittyviä teemoja, kuten uhrit, kuolleista nouseminen, jopa sijaiskärsijä-motiivi (esim. Dumuzi-sukuinen myytti) mainitaan.
Mooses-löytölapsi — vastaava motiivi sumerilaisessa mytologiassa.
Moraaliset / eettiset yhtäläisyydet sumerilaisten ja heprealaisten (myöhemmin juutalaisten) kirjoitusten välillä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun kertomukset (erityisesti Vanhan testamentin osat) heijastavat aiempia myyttejä Mesopotamiasta (sumerilaiset jne.).
Esimerkiksi luomismyytti: alkumeri, maa ja taivas syntyvät alkumerestä.
Ihmisen luominen savesta “elämän henki” myyttinä, joka muistuttaa sumerilaista versiota.
Paratiisi-motiivit: “hedon ja pahan tiedon puu”, paratiisimetsä, käärme.
Vedenpaisumustarinat: Nooan arkki vs sumerilainen myytti.
Syntiin liittyviä teemoja, kuten uhrit, kuolleista nouseminen, jopa sijaiskärsijä-motiivi (esim. Dumuzi-sukuinen myytti) mainitaan.
Mooses-löytölapsi — vastaava motiivi sumerilaisessa mytologiassa.
Moraaliset / eettiset yhtäläisyydet sumerilaisten ja heprealaisten (myöhemmin juutalaisten) kirjoitusten välillä.Mitä historiallinen / akateeminen tutkimus sanoo
Kun tarkastellaan akateemista tutkimusta, voidaan löytää sekä tukea väitteille, että kristinusko olisi saanut merkittäviä vaikutteita pakanuudesta.
Tukevia seikkoja
Pagan vaikutus kristinuskoon: On dokumentoitu, että kristinusko mukautti tai omaksui joitakin pakanauskontojen symboleja ja rituaaleja. Esimerkiksi juhlapyhät kuten joulu ja pääsiäinen sisältävät elementtejä, jotka mahdollisesti ovat saaneet vaikutteita pakanoiden juhlaperinteistä.
Synkretismi: Varhaiskristillisyydessä esiintyi synkretismiä — eri kulttuurien uskonnolliset elementit saattoivat yhdistyä kristillisiksi käytännöiksi.
Teologiset konseptit ja filosofiset vaikutteet: Kristillinen teologia (esim. platonistinen ajattelu, metafyysinen hierarkia enkeleineen ym.) on saanut vaikutteita hellenistisesta (eli pakana-filosofisesta) perinteestä.
Yhteydet myytteihin: Historiassa tutkijat ovat havainneet myyttisiä yhtäläisyyksiä eri kulttuurien kertomuksissa, ja osa näistä yhtäläisyyksistä voi selittyä joko jakautuneella myyttiperinnöllä tai universaaleilla teemolla (esim. vedenpaisumus, syntiinlankeemus).
teosofia.net
https://mixontotta.wordpress.com/juuret/ - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä historiallinen / akateeminen tutkimus sanoo
Kun tarkastellaan akateemista tutkimusta, voidaan löytää sekä tukea väitteille, että kristinusko olisi saanut merkittäviä vaikutteita pakanuudesta.
Tukevia seikkoja
Pagan vaikutus kristinuskoon: On dokumentoitu, että kristinusko mukautti tai omaksui joitakin pakanauskontojen symboleja ja rituaaleja. Esimerkiksi juhlapyhät kuten joulu ja pääsiäinen sisältävät elementtejä, jotka mahdollisesti ovat saaneet vaikutteita pakanoiden juhlaperinteistä.
Synkretismi: Varhaiskristillisyydessä esiintyi synkretismiä — eri kulttuurien uskonnolliset elementit saattoivat yhdistyä kristillisiksi käytännöiksi.
Teologiset konseptit ja filosofiset vaikutteet: Kristillinen teologia (esim. platonistinen ajattelu, metafyysinen hierarkia enkeleineen ym.) on saanut vaikutteita hellenistisesta (eli pakana-filosofisesta) perinteestä.
Yhteydet myytteihin: Historiassa tutkijat ovat havainneet myyttisiä yhtäläisyyksiä eri kulttuurien kertomuksissa, ja osa näistä yhtäläisyyksistä voi selittyä joko jakautuneella myyttiperinnöllä tai universaaleilla teemolla (esim. vedenpaisumus, syntiinlankeemus).
teosofia.net
https://mixontotta.wordpress.com/juuret/https://www.mehbooba.com/influence-of-paganism-on-christianity-a-historical-and-cultural-synthesis/?utm_source=chatgpt.com
Influence of Paganism on Christianity: A Historical and Cultural Synthesis - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://www.mehbooba.com/influence-of-paganism-on-christianity-a-historical-and-cultural-synthesis/?utm_source=chatgpt.com
Influence of Paganism on Christianity: A Historical and Cultural Synthesishttps://www.paganclub.com/paganism-and-christianity/?utm_source=chatgpt.com
Paganism and Christianity: History, Conflict, and Coexistence - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://www.paganclub.com/paganism-and-christianity/?utm_source=chatgpt.com
Paganism and Christianity: History, Conflict, and Coexistencehttps://www.richardcarrier.info/archives/13890
Dying-and-Rising Gods: It’s Pagan, Guys. Get Over It. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://www.richardcarrier.info/archives/13890
Dying-and-Rising Gods: It’s Pagan, Guys. Get Over It.RISTIINNAULITUT PELASTAJAT
Luettelo kuolemattomista kuolevaisista, jotka ovat kärsineet ihmisen puolesta, jotta tämä voisi saada iankaikkisen elämän lahjan, on vaikuttava.
Säilyneiden fragmentaaristen kertomusten mukaan kaikki nämä sankarit antoivat elämänsä ihmiskunnan palvelukseen ja kuolivat yhtä tai kahta poikkeusta lukuun ottamatta marttyyreina ihmiskunnan edistyksen puolesta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
RISTIINNAULITUT PELASTAJAT
Luettelo kuolemattomista kuolevaisista, jotka ovat kärsineet ihmisen puolesta, jotta tämä voisi saada iankaikkisen elämän lahjan, on vaikuttava.
Säilyneiden fragmentaaristen kertomusten mukaan kaikki nämä sankarit antoivat elämänsä ihmiskunnan palvelukseen ja kuolivat yhtä tai kahta poikkeusta lukuun ottamatta marttyyreina ihmiskunnan edistyksen puolesta.Joissakin tapauksissa, ristiinnaulitsemismyytti on ymmärrettävä pikemminkin allegorisessa kuin kirjaimellisessa merkityksessä,
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joissakin tapauksissa, ristiinnaulitsemismyytti on ymmärrettävä pikemminkin allegorisessa kuin kirjaimellisessa merkityksessä,
ALEKSANDRIAN KADONNEET KIRJASTOT
Ennen kristinuskon aikaa kerättiin kaikkialta antiikin maailmasta seitsemänsataa tuhatta arvokkainta pergamentille, papyrukselle, pergamentille ja vahalle kirjoitettua kirjaa sekä kivi-, terrakotta- ja puutauluja, ja ne sijoitettiin Aleksandriaan, erityisesti tätä tarkoitusta varten valmisteltuihin rakennuksiin. Tämä upea tietovarasto tuhoutui kolmessa tulipalossa. Kristityt tuhosivat noin vuonna 389 jKr. ne osat, jotka välttyivät Cæsarin satamassa olleen laivaston tuhoamiseksi sytyttämältä tulipalolta, tottelemalla Theodosiuksen määräystä, joka oli määrännyt Serapeumin, Serapikselle pyhän rakennuksen, jossa niteitä säilytettiin, tuhoamisesta. Tämän tulipalon oletetaan tuhonneen kirjaston, jonka Marcus Antonius oli lahjoittanut Kleopatralle korvaamaan osittain vuoden 51 tulipalossa palaneen kirjaston. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
ALEKSANDRIAN KADONNEET KIRJASTOT
Ennen kristinuskon aikaa kerättiin kaikkialta antiikin maailmasta seitsemänsataa tuhatta arvokkainta pergamentille, papyrukselle, pergamentille ja vahalle kirjoitettua kirjaa sekä kivi-, terrakotta- ja puutauluja, ja ne sijoitettiin Aleksandriaan, erityisesti tätä tarkoitusta varten valmisteltuihin rakennuksiin. Tämä upea tietovarasto tuhoutui kolmessa tulipalossa. Kristityt tuhosivat noin vuonna 389 jKr. ne osat, jotka välttyivät Cæsarin satamassa olleen laivaston tuhoamiseksi sytyttämältä tulipalolta, tottelemalla Theodosiuksen määräystä, joka oli määrännyt Serapeumin, Serapikselle pyhän rakennuksen, jossa niteitä säilytettiin, tuhoamisesta. Tämän tulipalon oletetaan tuhonneen kirjaston, jonka Marcus Antonius oli lahjoittanut Kleopatralle korvaamaan osittain vuoden 51 tulipalossa palaneen kirjaston.KRISTINUSKO ON KOPIO MYÖS MITRALAISESTA USKONNOSTA.
Mithralainen teksti:
"He who will not eat of my body and drink of my blood, so that he will be made one with me and I with him, the same shall not know salvation." (Mithraic inscription)
Kristinuskon teksti:
Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Viimeinen ehtoollinen ja useimmat muut kristinuskon kopioimat opit. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
KRISTINUSKO ON KOPIO MYÖS MITRALAISESTA USKONNOSTA.
Mithralainen teksti:
"He who will not eat of my body and drink of my blood, so that he will be made one with me and I with him, the same shall not know salvation." (Mithraic inscription)
Kristinuskon teksti:
Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Viimeinen ehtoollinen ja useimmat muut kristinuskon kopioimat opit.Quetzalcoatlin rististä tuli mayojen keskuudessa pyhä symboli, ja saatavilla olevien tietojen mukaan maya-intiaanien enkeleillä oli otsaansa maalattu eri pigmenttejä sisältäviä ristejä. Samanlaisia ristejä asetettiin mysteereihin vihittyjen silmien päälle. Kun Cortez saapui Meksikoon, hän toi mukanaan ristin. Tunnistaessaan sen alkuasukkaat uskoivat, että hän oli Quetzalcoatl, joka palasi, sillä Quetzalcoatl oli luvannut palata äärettömässä tulevaisuudessa ja lunastaa kansansa.
Kun Cortez saapui Meksikoon, hän toi mukanaan ristin. Tunnistaessaan sen alkuasukkaat uskoivat, että hän oli Quetzalcoatl, joka palasi, sillä Quetzalcoatl oli luvannut palata äärettömässä tulevaisuudessa ja lunastaa kansansa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Quetzalcoatlin rististä tuli mayojen keskuudessa pyhä symboli, ja saatavilla olevien tietojen mukaan maya-intiaanien enkeleillä oli otsaansa maalattu eri pigmenttejä sisältäviä ristejä. Samanlaisia ristejä asetettiin mysteereihin vihittyjen silmien päälle. Kun Cortez saapui Meksikoon, hän toi mukanaan ristin. Tunnistaessaan sen alkuasukkaat uskoivat, että hän oli Quetzalcoatl, joka palasi, sillä Quetzalcoatl oli luvannut palata äärettömässä tulevaisuudessa ja lunastaa kansansa.
Kun Cortez saapui Meksikoon, hän toi mukanaan ristin. Tunnistaessaan sen alkuasukkaat uskoivat, että hän oli Quetzalcoatl, joka palasi, sillä Quetzalcoatl oli luvannut palata äärettömässä tulevaisuudessa ja lunastaa kansansa.Lukemattomia ”pelastajia” ovat kuolleet ihmisten syntien puolesta, ja heidän kuolemansa kautta he ovat rukoilleet teloittajiensa puolesta. Jumala-ihmisen marttyyrius ja maailman lunastaminen hänen verensä kautta on ollut monien suurien religioiden keskeinen perusperiaate. Säilyneiden fragmentaaristen kertomusten mukaan kaikki nämä sankarit antoivat elämänsä ihmiskunnan palvelukseen ja kuolivat yhtä tai kahta poikkeusta lukuun ottamatta marttyyreina ihmiskunnan puolesta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lukemattomia ”pelastajia” ovat kuolleet ihmisten syntien puolesta, ja heidän kuolemansa kautta he ovat rukoilleet teloittajiensa puolesta. Jumala-ihmisen marttyyrius ja maailman lunastaminen hänen verensä kautta on ollut monien suurien religioiden keskeinen perusperiaate. Säilyneiden fragmentaaristen kertomusten mukaan kaikki nämä sankarit antoivat elämänsä ihmiskunnan palvelukseen ja kuolivat yhtä tai kahta poikkeusta lukuun ottamatta marttyyreina ihmiskunnan puolesta.
Jeesuksen ristiinnaulitsemisen osalta hänen oletetaan kuolleen, laskeutuneen helvettiin ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista.
Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma. Persialaisen Zarathustran, egyptiläisten Osiriksen, Horuksen, Adoniksen, Bacchuksen, Herkuleksen ja skandinaavisen Baldurin sekä meksikolaisen Quetzalcoatlin oletetaan viettäneen kolme päivää helvetissä kuolemansa jälkeen ja nousseen sen jälkeen ylös.
Kaikki nämä henkilöt tekivät myös monia ihmeitä, joita voidaan verrata Jeesuksen tekemiin ihmetekoihin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen ristiinnaulitsemisen osalta hänen oletetaan kuolleen, laskeutuneen helvettiin ja nousseen kolmantena päivänä kuolleista.
Jos kuitenkin tarkastelemme muita kulttuureja, joista monet ovat paljon vanhempia kuin kristinusko, tämä tuskin on yksittäinen tapahtuma. Persialaisen Zarathustran, egyptiläisten Osiriksen, Horuksen, Adoniksen, Bacchuksen, Herkuleksen ja skandinaavisen Baldurin sekä meksikolaisen Quetzalcoatlin oletetaan viettäneen kolme päivää helvetissä kuolemansa jälkeen ja nousseen sen jälkeen ylös.
Kaikki nämä henkilöt tekivät myös monia ihmeitä, joita voidaan verrata Jeesuksen tekemiin ihmetekoihin.Mitä yhteistä on muinaisegyptiläisellä Horuksella, kreikkalaisella Adoniksella, persialaisella Mithrasilla, babylonialaisella Tammuzilla, ja Kristuksella? Kävi ilmi, että paljon.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä yhteistä on muinaisegyptiläisellä Horuksella, kreikkalaisella Adoniksella, persialaisella Mithrasilla, babylonialaisella Tammuzilla, ja Kristuksella? Kävi ilmi, että paljon.
Zarathustra vs. Jeesus
Zarathustra syntyi neitsyestä ja "tahrattomasta hedelmöityksestä jumalallisen järjen säteen vaikutuksesta".
Hänet kastettiin joessa.
Nuoruudessaan hän hämmästytti viisaita miehiä viisaudellaan.
Paholainen kiusasi häntä erämaassa.
Hän aloitti palvelutehtävänsä 30-vuotiaana.
Zarathustra kastoi vedellä, tulella ja "pyhällä tuulella".
Hän ajoi ulos riivaajia ja palautti sokean miehen näön.
Hän opetti taivaasta ja helvetistä ja paljasti salaisuuksia, kuten ylösnousemuksen, tuomion, pelastuksen ja maailmanlopun.
Hänellä oli pyhä malja eli graalin malja.
Hänet surmattiin.
Hänen uskonnollaan oli eukaristia.
Hän oli "lihaksi tullut sana".
Zarathustran seuraajat odottavat "toista tulemista" neitseestä syntyneessä Saoshyantissa eli Vapahtajassa, jonka on määrä tulla vuonna 2341 jKr. ja joka aloittaa palvelutyönsä 30-vuotiaana ja aloittaa kultaisen aikakauden.
Yllättäviä yhtäläisyyksiä kristinuskon ja zarathustralaisuuden välillä
Jos käydään läpi antiikin ja nykyajan uskontojen historiaa edes lyhyesti, huomataan, kuinka samankaltaisia ne ovat. Vanhojen unohdettujen uskomusten juonet ja hahmot siirtyvät usein uusiin uskomuksiin. Tämä pätee erityisesti sellaisten kansojen uskontoihin, jotka asuvat naapurialueilla ja ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi kertomukset maailman ja ihmisten luomisesta, vedenpaisumuksesta, tuhoutuneesta tornista ja Jumalan lasten kapinasta pääjumalaa vastaan eivät ole lainkaan ainutlaatuisia. Niitä oli muillakin kansoilla jo ennen Abrahamin uskontojen - juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin - syntyä. Samaa voidaan sanoa perinteistä ja juhlapyhistä. - AnonyymiUUSI
Usko Luojaan
Zarathustralaisten ylimpänä jumaluutena pidetään Ahura-Mazdaa. Kristillisen Jumalan tavoin hän on kaiken alunperin luoja, maailman ja ihmisten luoja. Kirjaimellisesti Ahura-Mazda käännetään Herraksi Viisaaksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Usko Luojaan
Zarathustralaisten ylimpänä jumaluutena pidetään Ahura-Mazdaa. Kristillisen Jumalan tavoin hän on kaiken alunperin luoja, maailman ja ihmisten luoja. Kirjaimellisesti Ahura-Mazda käännetään Herraksi Viisaaksi.Usko Jumalan Poikaan
Zarathustralaisuudessa, kuten kristinuskossakin, Isä Jumalalla on poika nimeltä Mithra. Häneen liitetään auringonvalo, oikeudenmukaisuus ja ystävyys, ja häntä pidetään välittäjänä ylimmän jumalan ja ihmisten välillä. Mithran palvonta oli suosittua Roomassa ensimmäisestä toiselle vuosisadalle jKr. Tuolloin Mithran kultista tuli lähes erillinen uskonto. On kummallista, että Mithran syntymäpäivää vietettiin samana päivänä, jona nyt vietetään joulua - 25. joulukuuta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Usko Jumalan Poikaan
Zarathustralaisuudessa, kuten kristinuskossakin, Isä Jumalalla on poika nimeltä Mithra. Häneen liitetään auringonvalo, oikeudenmukaisuus ja ystävyys, ja häntä pidetään välittäjänä ylimmän jumalan ja ihmisten välillä. Mithran palvonta oli suosittua Roomassa ensimmäisestä toiselle vuosisadalle jKr. Tuolloin Mithran kultista tuli lähes erillinen uskonto. On kummallista, että Mithran syntymäpäivää vietettiin samana päivänä, jona nyt vietetään joulua - 25. joulukuuta.Usko Pyhään Henkeen
Yksi kristillisen kolminaisuuden hypostaaseista on Pyhä Henki. Pyhä Henki voi olla läsnä kaikkialla ja jopa jokaisen kristityn sielussa. "Hän, joka on kaikkialla läsnä ja täyttää kaiken...". (Ote rukouksesta Pyhälle Hengelle." - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Usko Pyhään Henkeen
Yksi kristillisen kolminaisuuden hypostaaseista on Pyhä Henki. Pyhä Henki voi olla läsnä kaikkialla ja jopa jokaisen kristityn sielussa. "Hän, joka on kaikkialla läsnä ja täyttää kaiken...". (Ote rukouksesta Pyhälle Hengelle."Kristillisen Pyhän Hengen tavoin zarathustralaisuudessa toimii Luojan luova voima, jota kutsutaan nimellä Spenta-Mainyu, joka kirjaimellisesti tarkoittaa pyhyyden henkeä. Kristillisen Pyhän Hengen tavoin Spenta-Mainyu voi asua ihmisissä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kristillisen Pyhän Hengen tavoin zarathustralaisuudessa toimii Luojan luova voima, jota kutsutaan nimellä Spenta-Mainyu, joka kirjaimellisesti tarkoittaa pyhyyden henkeä. Kristillisen Pyhän Hengen tavoin Spenta-Mainyu voi asua ihmisissä.
Zarathustralaisuudessa ennen maailmanloppua on ilmestyttävä vapahtaja Saoshyant, joka voittaa pahan ja herättää kuolleet. Kaikki maan päällä koskaan eläneet ihmiset kokoontuvat Ahura-Mazdan valtaistuimelle, minkä jälkeen heidät tuomitaan. Sitten kaikki vanhurskaat menevät ikuisen autuuden maailmaan ja syntiset ikuiseen kidutukseen. Ajatukset helvetistä ja taivaasta olivat hyvin suosittuja myös zarathustralaisuudessa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Zarathustralaisuudessa ennen maailmanloppua on ilmestyttävä vapahtaja Saoshyant, joka voittaa pahan ja herättää kuolleet. Kaikki maan päällä koskaan eläneet ihmiset kokoontuvat Ahura-Mazdan valtaistuimelle, minkä jälkeen heidät tuomitaan. Sitten kaikki vanhurskaat menevät ikuisen autuuden maailmaan ja syntiset ikuiseen kidutukseen. Ajatukset helvetistä ja taivaasta olivat hyvin suosittuja myös zarathustralaisuudessa.
Dualismin ajatukset
Juutalaisuudessa Saatana on vain Jumalan alamainen, hänen uskollinen enkelinsä-syyttäjänsä, mutta kristinuskossa Saatana muuttuu Jumalan vastustajaksi. Useimpien kristittyjen mielissä kaikki maailmassa on jaettu mustaan ja valkoiseen, hyvään ja pahaan, hyvään ja pahaan.
Samanlaisia ajatuksia löytyy myös zarathustralaisuudesta, jossa pahan ruumiillistuma on jumaluus - Ahriman. Kaikki pahan henget - devat - alistetaan Ahrimanille. Nämä voimat ovat vastuussa kaikista pahoista asioista, joita maailmassa tapahtuu.
Miksi zarathustralaisuus ja kristinusko ovat niin samanlaisia? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Dualismin ajatukset
Juutalaisuudessa Saatana on vain Jumalan alamainen, hänen uskollinen enkelinsä-syyttäjänsä, mutta kristinuskossa Saatana muuttuu Jumalan vastustajaksi. Useimpien kristittyjen mielissä kaikki maailmassa on jaettu mustaan ja valkoiseen, hyvään ja pahaan, hyvään ja pahaan.
Samanlaisia ajatuksia löytyy myös zarathustralaisuudesta, jossa pahan ruumiillistuma on jumaluus - Ahriman. Kaikki pahan henget - devat - alistetaan Ahrimanille. Nämä voimat ovat vastuussa kaikista pahoista asioista, joita maailmassa tapahtuu.
Miksi zarathustralaisuus ja kristinusko ovat niin samanlaisia?Zarathustran käsite
Pahuuden ongelma oli suuri huolenaihe Zarathustran kaltaisille ihmisille. Zarathustra aloitti saarnaamisensa Intiassa, ja hänellä, kuten monilla karismaattisilla, nykyajan ajattelijoilla, oli kysymys: "Jos Jumala on olemassa, hänen pitäisi olla hyvän lähde, mutta näen, että maailmassa on niin paljon epätäydellisyyttä ja pahaa". Sitten Zarathustra päätteli, että jumalia on itse asiassa kaksi. Ne ovat hyvän jumala ja pahan jumala, ja pahan jumalaa kutsuttiin paholaiseksi.
Ja kävi ilmi, että Zarathustralaisen näkökulmasta oli toinenkin ongelma - hyvän jumala taisteli jatkuvasti pahan jumalaa vastaan.
Myöhemmin kristityt ottivat tämän ajatuksen omakseen.
SAATANAN KÄSITE ON TULLUT ZARATHUSTRALTA.
ITSE ASIASSA SE ON VIELÄKIN VANHEMPI, SE SAATANAN KÄSITE, SE ON OLLUT JO PAKANAUSKONNOISSA. SAMOIN HELVETTIKÄSITE. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Zarathustran käsite
Pahuuden ongelma oli suuri huolenaihe Zarathustran kaltaisille ihmisille. Zarathustra aloitti saarnaamisensa Intiassa, ja hänellä, kuten monilla karismaattisilla, nykyajan ajattelijoilla, oli kysymys: "Jos Jumala on olemassa, hänen pitäisi olla hyvän lähde, mutta näen, että maailmassa on niin paljon epätäydellisyyttä ja pahaa". Sitten Zarathustra päätteli, että jumalia on itse asiassa kaksi. Ne ovat hyvän jumala ja pahan jumala, ja pahan jumalaa kutsuttiin paholaiseksi.
Ja kävi ilmi, että Zarathustralaisen näkökulmasta oli toinenkin ongelma - hyvän jumala taisteli jatkuvasti pahan jumalaa vastaan.
Myöhemmin kristityt ottivat tämän ajatuksen omakseen.
SAATANAN KÄSITE ON TULLUT ZARATHUSTRALTA.
ITSE ASIASSA SE ON VIELÄKIN VANHEMPI, SE SAATANAN KÄSITE, SE ON OLLUT JO PAKANAUSKONNOISSA. SAMOIN HELVETTIKÄSITE.Muita kristillisiä yhteyksiä sanskritin sanoihin löytyy nimestä Betlehem, joka on englanninkielinen virheellinen ääntäminen sanskritin Vatsaldham-sanasta, joka tarkoittaa "rakkaan lapsen koti (kaupunki)". Sanskritinkielinen termi Nandarath on kielellisesti yhteydessä Nasaretiin. Nandarath tarkoittaa Nandan vaunuja, ja kuningas Nanda oli vartija, jonka kylässä hän kasvatti Herra Krishnaa (joskus lausutaan Chrisn, ja myöhemmin joillakin alueilla Kristus).
Kristillinen termi "Saatana" ja islamilainen termi "Shaitan" ovat molemmat peräisin sanskritin kielen termistä Sat-na, joka tarkoittaa ei-totuutta, valhetta tai petosta. Kristittyjen, jotka selittävät termin "Paholainen" langenneeksi enkeliksi, tulisi ymmärtää, että sana on johdettu sanskritin terminologiasta, joka tarkoittaa langennutta devaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Muita kristillisiä yhteyksiä sanskritin sanoihin löytyy nimestä Betlehem, joka on englanninkielinen virheellinen ääntäminen sanskritin Vatsaldham-sanasta, joka tarkoittaa "rakkaan lapsen koti (kaupunki)". Sanskritinkielinen termi Nandarath on kielellisesti yhteydessä Nasaretiin. Nandarath tarkoittaa Nandan vaunuja, ja kuningas Nanda oli vartija, jonka kylässä hän kasvatti Herra Krishnaa (joskus lausutaan Chrisn, ja myöhemmin joillakin alueilla Kristus).
Kristillinen termi "Saatana" ja islamilainen termi "Shaitan" ovat molemmat peräisin sanskritin kielen termistä Sat-na, joka tarkoittaa ei-totuutta, valhetta tai petosta. Kristittyjen, jotka selittävät termin "Paholainen" langenneeksi enkeliksi, tulisi ymmärtää, että sana on johdettu sanskritin terminologiasta, joka tarkoittaa langennutta devaa.Kristinuskossa Pyhää Henkeä kutsutaan sanskritiksi Paramatmaksi eli Parakalate. Kreikaksi sana on Paraclete. Tämä on sen hengellisen tiedon Jumala, joka on ilmoitettu tai laskeutunut eli Veda, joka on puhuttu profeettojen (sanskritiksi purohitas) kautta . Veda on hepreaksi Yeda, sana, jota Jumala käyttää Vanhan testamentin 2. Mooseksen kirjassa itsestään ilmoittamisesta. Kreikaksi Veda on Oida ja Aidos, josta englannin sana idea on peräisin. Termiä oida käytetään Jumalan/Kristuksen itseilmoituksesta Uudessa testamentissa. Näin ollen Vedat, Vanha ja Uusi testamentti sekä niihin liittyvät kirjoitukset ovat vain osa yhtä jatkuvaa Jumalan ilmoitusta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kristinuskossa Pyhää Henkeä kutsutaan sanskritiksi Paramatmaksi eli Parakalate. Kreikaksi sana on Paraclete. Tämä on sen hengellisen tiedon Jumala, joka on ilmoitettu tai laskeutunut eli Veda, joka on puhuttu profeettojen (sanskritiksi purohitas) kautta . Veda on hepreaksi Yeda, sana, jota Jumala käyttää Vanhan testamentin 2. Mooseksen kirjassa itsestään ilmoittamisesta. Kreikaksi Veda on Oida ja Aidos, josta englannin sana idea on peräisin. Termiä oida käytetään Jumalan/Kristuksen itseilmoituksesta Uudessa testamentissa. Näin ollen Vedat, Vanha ja Uusi testamentti sekä niihin liittyvät kirjoitukset ovat vain osa yhtä jatkuvaa Jumalan ilmoitusta.
Kun nyt puhutaan kristinuskossa käytetyistä sanoista, jotka ovat peräisin sanskritista, katolinen termi "Madonna", toinen nimi Äiti Marialle, tulee sanskritin Mata Nahista, joka tarkoittaa "Äitimme". Tämäkin on johdettu suuresta Veda-äidin jumalattaresta. Näin ollen Äiti Maria ei viitannut pelkästään Jeesuksen äitiin, vaan se viittasi Jumalattareen, koko ihmiskunnan äitiin. Lisäksi eurooppalainen termi "Madam" on pehmeä ääntämys hindulaisesta termistä mata tai mataji, joka tarkoittaa myös "äitiä".
Termi "vestry", jolla viitataan kirkkojen huoneeseen, jossa pyhiä vaatteita säilytetään, tulee sanskritin sanasta vestra, joka tarkoittaa vaatteita. Jopa sana "psalmi", jossa on äänetön "P", tulee sanskritin sanasta sam tai sama, joka tarkoittaa pyhää ja vakavaa pyhiä lauluja, hymnejä tai veisuja, kuten Sama-vedassa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun nyt puhutaan kristinuskossa käytetyistä sanoista, jotka ovat peräisin sanskritista, katolinen termi "Madonna", toinen nimi Äiti Marialle, tulee sanskritin Mata Nahista, joka tarkoittaa "Äitimme". Tämäkin on johdettu suuresta Veda-äidin jumalattaresta. Näin ollen Äiti Maria ei viitannut pelkästään Jeesuksen äitiin, vaan se viittasi Jumalattareen, koko ihmiskunnan äitiin. Lisäksi eurooppalainen termi "Madam" on pehmeä ääntämys hindulaisesta termistä mata tai mataji, joka tarkoittaa myös "äitiä".
Termi "vestry", jolla viitataan kirkkojen huoneeseen, jossa pyhiä vaatteita säilytetään, tulee sanskritin sanasta vestra, joka tarkoittaa vaatteita. Jopa sana "psalmi", jossa on äänetön "P", tulee sanskritin sanasta sam tai sama, joka tarkoittaa pyhää ja vakavaa pyhiä lauluja, hymnejä tai veisuja, kuten Sama-vedassa.Toinen kristillinen perinne, joka on peräisin veda-perinteestä, on se, että kirkkoissa on kelloja ja että niitä soitetaan erityisesti ennen jumalanpalvelusta tai sen aikana. Vedalaisissa temppeleissä on usein nähty, että kelloja soitetaan jumalanpalveluksen aikana ja pyhiinvaeltajien tullessa temppeliin, jolloin ne ilmoittavat heidän sisäänpääsystään. Myös kristilliset kirkot soittavat kelloja ilmoittaakseen jumalanpalveluksen alkamisesta. Sana "kello" tulee sanskritin balista, joka tarkoittaa voimaa. Tämä viittaa ajatukseen, että kellon soittaminen lisää voimaa rukouksen äänelle, jolla vedotaan jumaluuteen.
Kun kristityt sanovat "aamen" virsiensä lopussa tai korostaakseen jotakin, he sanovat vääristyneen muodon "Aum" tai "Om", joka on vedalaisen meditaation vakiomuoto ja Korkeimman Olennon Nimi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toinen kristillinen perinne, joka on peräisin veda-perinteestä, on se, että kirkkoissa on kelloja ja että niitä soitetaan erityisesti ennen jumalanpalvelusta tai sen aikana. Vedalaisissa temppeleissä on usein nähty, että kelloja soitetaan jumalanpalveluksen aikana ja pyhiinvaeltajien tullessa temppeliin, jolloin ne ilmoittavat heidän sisäänpääsystään. Myös kristilliset kirkot soittavat kelloja ilmoittaakseen jumalanpalveluksen alkamisesta. Sana "kello" tulee sanskritin balista, joka tarkoittaa voimaa. Tämä viittaa ajatukseen, että kellon soittaminen lisää voimaa rukouksen äänelle, jolla vedotaan jumaluuteen.
Kun kristityt sanovat "aamen" virsiensä lopussa tai korostaakseen jotakin, he sanovat vääristyneen muodon "Aum" tai "Om", joka on vedalaisen meditaation vakiomuoto ja Korkeimman Olennon Nimi.Yksi tärkeä osa itämaista tietoa, joka oli läsnä varhaisessa kristinuskossa, oli käsitys karmasta ja jälleensyntymisestä. On jo keskusteltu tästä ja tuotu esiin joitakin jakeita, jotka osoittivat reinkarnaation hyväksynnän Raamatussa Vedojen opetuksissa...
Mutta tiedetään, että Konstantinopolin toinen kirkolliskokous vuonna 553 jKr. heitti pois kaikki viittaukset jälleensyntymiseen ja totesi, että ajatus siitä oli myytti ja että jokainen, joka uskoi siihen, tulisi kirkonkiroukseen. Tämä toiminta ei tietenkään olisi odottamatonta niiden muiden asioiden valossa, joita kirkko on historian aikana tehnyt asettaakseen itsensä ainoaksi keinoksi päästä taivaaseen ja saavuttaa Jumalan armo.
Poistamalla jälleensyntymisen ja sielun olemassaolon mahdollisuuden ennen tätä elämää, sielulla ei voisi olla mitään mahdollisuutta saavuttaa hengellisen täydellisyyden tilaa useiden elämien aikana. Olisi vain tämä yksi elämä, jonka aikana sielu syntyi, ja yksi mahdollisuus saavuttaa joko taivas tai ikuinen helvetti, joka määräytyisi kirkon väliintulon perusteella. Toisin sanoen kirkko koki uhkana sen tosiasian, että sielulla on ikuinen ja henkilökohtainen suhde Jumalaan, joka on sytytettävä uudelleen joko yhdessä, kahdessa tai kuinka monessa elämässä tahansa, eikä tämä suhde välttämättä riipu henkilön hyvästä asemasta missään uskonnollisessa järjestössä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yksi tärkeä osa itämaista tietoa, joka oli läsnä varhaisessa kristinuskossa, oli käsitys karmasta ja jälleensyntymisestä. On jo keskusteltu tästä ja tuotu esiin joitakin jakeita, jotka osoittivat reinkarnaation hyväksynnän Raamatussa Vedojen opetuksissa...
Mutta tiedetään, että Konstantinopolin toinen kirkolliskokous vuonna 553 jKr. heitti pois kaikki viittaukset jälleensyntymiseen ja totesi, että ajatus siitä oli myytti ja että jokainen, joka uskoi siihen, tulisi kirkonkiroukseen. Tämä toiminta ei tietenkään olisi odottamatonta niiden muiden asioiden valossa, joita kirkko on historian aikana tehnyt asettaakseen itsensä ainoaksi keinoksi päästä taivaaseen ja saavuttaa Jumalan armo.
Poistamalla jälleensyntymisen ja sielun olemassaolon mahdollisuuden ennen tätä elämää, sielulla ei voisi olla mitään mahdollisuutta saavuttaa hengellisen täydellisyyden tilaa useiden elämien aikana. Olisi vain tämä yksi elämä, jonka aikana sielu syntyi, ja yksi mahdollisuus saavuttaa joko taivas tai ikuinen helvetti, joka määräytyisi kirkon väliintulon perusteella. Toisin sanoen kirkko koki uhkana sen tosiasian, että sielulla on ikuinen ja henkilökohtainen suhde Jumalaan, joka on sytytettävä uudelleen joko yhdessä, kahdessa tai kuinka monessa elämässä tahansa, eikä tämä suhde välttämättä riipu henkilön hyvästä asemasta missään uskonnollisessa järjestössä.Toisin sanoen kirkko koki uhkana sen tosiasian, että sielulla on ikuinen ja henkilökohtainen suhde Jumalaan, joka on sytytettävä uudelleen joko yhdessä, kahdessa tai kuinka monessa elämässä tahansa, eikä tämä suhde välttämättä riipu ihmisen hyvästä asemasta missään uskonnollisessa järjestössä. Näin ollen ihmiset voisivat yrittää palauttaa suhteensa Jumalaan muilla keinoin kuin kirkon sanelemalla, mitä kirkko ei voinut sietää.
Valitettavasti poistamalla tiedon jälleensyntymisestä ja karmasta kirkko on luonut filosofiaansa valtavia aukkoja, jotka jättävät kysymyksiä, joihin se ei voi vastata. Kristityt eivät esimerkiksi pysty selittämään, miksi joku ihminen voi syntyä sokeana, köyhänä, epämuodostuneena tai sairaana, kun taas toinen voi syntyä terveenä ja rikkaana. He eivät ymmärrä, miksi joillekin voi tapahtua käänteisiä elämänkohtaloita ja toiset näyttävät elävän helppoa elämää. He eivät osaa selittää, miksi näitä eroja tapahtuu, ja itse asiassa he syyttävät joskus Jumalaa tällaisista asioista, mikä osoittaa vain heidän tietämättömyyttään hengellisestä tiedosta. Lisäksi he eivät ymmärrä sielutieteestä ja hengellisestä identiteetistämme, hengellisen valtakunnan luonteesta, Jumalan persoonallisuuden ominaisuuksista eivätkä Jumalan menneisyydestä ja inkarnaatioista ja niin edelleen. Näin ollen kristittyjen filosofiassaan käyttämä hengellinen tieto on hyvin alkeellista ja epätäydellistä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toisin sanoen kirkko koki uhkana sen tosiasian, että sielulla on ikuinen ja henkilökohtainen suhde Jumalaan, joka on sytytettävä uudelleen joko yhdessä, kahdessa tai kuinka monessa elämässä tahansa, eikä tämä suhde välttämättä riipu ihmisen hyvästä asemasta missään uskonnollisessa järjestössä. Näin ollen ihmiset voisivat yrittää palauttaa suhteensa Jumalaan muilla keinoin kuin kirkon sanelemalla, mitä kirkko ei voinut sietää.
Valitettavasti poistamalla tiedon jälleensyntymisestä ja karmasta kirkko on luonut filosofiaansa valtavia aukkoja, jotka jättävät kysymyksiä, joihin se ei voi vastata. Kristityt eivät esimerkiksi pysty selittämään, miksi joku ihminen voi syntyä sokeana, köyhänä, epämuodostuneena tai sairaana, kun taas toinen voi syntyä terveenä ja rikkaana. He eivät ymmärrä, miksi joillekin voi tapahtua käänteisiä elämänkohtaloita ja toiset näyttävät elävän helppoa elämää. He eivät osaa selittää, miksi näitä eroja tapahtuu, ja itse asiassa he syyttävät joskus Jumalaa tällaisista asioista, mikä osoittaa vain heidän tietämättömyyttään hengellisestä tiedosta. Lisäksi he eivät ymmärrä sielutieteestä ja hengellisestä identiteetistämme, hengellisen valtakunnan luonteesta, Jumalan persoonallisuuden ominaisuuksista eivätkä Jumalan menneisyydestä ja inkarnaatioista ja niin edelleen. Näin ollen kristittyjen filosofiassaan käyttämä hengellinen tieto on hyvin alkeellista ja epätäydellistä.Kristittyjen filosofiassaan käyttämä hengellinen tieto on siis hyvin alkeellista ja epätäydellistä. Ja kuten olemme jo aiemmissa kirjoituksissamme todenneet, täydellisen henkisen täydellisyyden saavuttaminen ei ole mahdollista näin epätäydellisessä henkisessä prosessissa. Parhaimmillaan se edistää hyviä moraalisia arvoja, irrottautumista maallisesta elämästä, kiintymystä ja omistautumista Jumalaan sekä mahdollisuutta päästä taivaallisille planeetoille. Taivaalliset planeetat ovat kuitenkin edelleen aineellisessa kosmisessa ilmentymässä eivätkä hengellisessä maailmassa. Todellinen uskonnonharjoittaja tai transsendentalisti on kiinnostunut vain sellaisen henkisen oivalluksen tason saavuttamisesta, joka antaa hänelle mahdollisuuden havaita suoraan henkinen identiteettinsä ja päästä henkisiin kerrostumiin kauas tämän aineellisen luomistyön tuolle puolen.
Itse asiassa kristittyjen on edelleen hyväksyttävä jossain määrin käsitys karmasta ja jälleensyntymisestä, jotta he voivat selittää loogisesti, miten ihmisellä voi olla kuoleman jälkeinen elämä taivaassa tai helvetissä. Kristillisen opin mukaan taivaaseen tai helvettiin pääseminen riippuu ihmisen teoista tässä elämässä. Sitä kutsutaan vedalaisessa kirjallisuudessa karmaksi. Ja kun ihminen pääsee seuraavassa elämässään taivaaseen tai helvettiin, hän ottaa tai inkarnoituu eri muotoon. Tämä on jälleensyntyminen. Kristittyjen on siis ainakin jossain määrin hyväksyttävä karma ja jälleensyntyminen, ymmärsivätpä he sitä täysin tai eivät. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kristittyjen filosofiassaan käyttämä hengellinen tieto on siis hyvin alkeellista ja epätäydellistä. Ja kuten olemme jo aiemmissa kirjoituksissamme todenneet, täydellisen henkisen täydellisyyden saavuttaminen ei ole mahdollista näin epätäydellisessä henkisessä prosessissa. Parhaimmillaan se edistää hyviä moraalisia arvoja, irrottautumista maallisesta elämästä, kiintymystä ja omistautumista Jumalaan sekä mahdollisuutta päästä taivaallisille planeetoille. Taivaalliset planeetat ovat kuitenkin edelleen aineellisessa kosmisessa ilmentymässä eivätkä hengellisessä maailmassa. Todellinen uskonnonharjoittaja tai transsendentalisti on kiinnostunut vain sellaisen henkisen oivalluksen tason saavuttamisesta, joka antaa hänelle mahdollisuuden havaita suoraan henkinen identiteettinsä ja päästä henkisiin kerrostumiin kauas tämän aineellisen luomistyön tuolle puolen.
Itse asiassa kristittyjen on edelleen hyväksyttävä jossain määrin käsitys karmasta ja jälleensyntymisestä, jotta he voivat selittää loogisesti, miten ihmisellä voi olla kuoleman jälkeinen elämä taivaassa tai helvetissä. Kristillisen opin mukaan taivaaseen tai helvettiin pääseminen riippuu ihmisen teoista tässä elämässä. Sitä kutsutaan vedalaisessa kirjallisuudessa karmaksi. Ja kun ihminen pääsee seuraavassa elämässään taivaaseen tai helvettiin, hän ottaa tai inkarnoituu eri muotoon. Tämä on jälleensyntyminen. Kristittyjen on siis ainakin jossain määrin hyväksyttävä karma ja jälleensyntyminen, ymmärsivätpä he sitä täysin tai eivät.Juutalaisen perinteen mukaan sapatti oli lauantai, jolloin Jumala sai luomakunnan valmiiksi ja lepäsi. Lauantai on siis seitsemäs päivä ja sunnuntai ensimmäinen päivä. Siksi seitsemännen päivän adventistit muuttivat eräänlaisena protestina sapatin takaisin alkuperäiseksi päiväksi. Niinpä vielä nykyäänkin sapattia vietetään eräänlaisena pakanallisena siirtona auringonpäivään. Tällä tavoin jokainen päivä varattiin eri puolijumalille, jotka ovat eri planeettojen johtavia jumaluuksia. Siten sunnuntai on auringon, maanantai kuun, tiistai on Marsin kreikkalainen nimi, keskiviikko Merkuriuksen, torstai Jupiterin, perjantai Venuksen ja lauantai Saturnuksen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaisen perinteen mukaan sapatti oli lauantai, jolloin Jumala sai luomakunnan valmiiksi ja lepäsi. Lauantai on siis seitsemäs päivä ja sunnuntai ensimmäinen päivä. Siksi seitsemännen päivän adventistit muuttivat eräänlaisena protestina sapatin takaisin alkuperäiseksi päiväksi. Niinpä vielä nykyäänkin sapattia vietetään eräänlaisena pakanallisena siirtona auringonpäivään. Tällä tavoin jokainen päivä varattiin eri puolijumalille, jotka ovat eri planeettojen johtavia jumaluuksia. Siten sunnuntai on auringon, maanantai kuun, tiistai on Marsin kreikkalainen nimi, keskiviikko Merkuriuksen, torstai Jupiterin, perjantai Venuksen ja lauantai Saturnuksen.
Kristinuskon, juutalaisuuden ja muiden kulttuurien välillä on paljon muitakin yhtäläisyyksiä. Yhden Raamatun ensimmäisten kertomusten alkuperä voidaan jäljittää zarathustralaisuuteen. Zarathustralaisuudessa Herra, Ahura Mazda, luo maailman kuudessa vaiheessa ja luo sitten ensimmäisen miehen ja naisen ja tuo heidät tietoisuuteen elämän henkäyksellä. Pian tämän jälkeen Ahriman, paholainen, suostuttelee miehen ja naisen syömään kiellettyä hedelmää, mikä tuo maailmaan synnin ja kuoleman.
Toisissa tapauksissa juutalaiset, joilla oli niin vähän tietoa perustajistaan, lainasivat ideoita naapurikulttuurien legendoista saadakseen omat sankarinsa näyttämään erikoisilta. Esimerkiksi kertomukset Mooseksen toiminnasta on lainattu Bacchus-jumalalta, joka vauvana löydettiin kellumasta pienessä veneessä vedessä samalla tavalla kuin Mooses. Bacchus myös lähetti valonsäteitä otsastaan, kirjoitti lakeja kiveen, ylitti Punaisen meren kastelematta jalkojaan ja hänellä oli armeijoita, joita tulipylväät johtivat. Muita yhtäläisyyksiä löytyy lordi Raman tarinasta ja Zarathustran toiminnasta, jonka sanotaan eläneen monta vuotta ennen Moosesta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kristinuskon, juutalaisuuden ja muiden kulttuurien välillä on paljon muitakin yhtäläisyyksiä. Yhden Raamatun ensimmäisten kertomusten alkuperä voidaan jäljittää zarathustralaisuuteen. Zarathustralaisuudessa Herra, Ahura Mazda, luo maailman kuudessa vaiheessa ja luo sitten ensimmäisen miehen ja naisen ja tuo heidät tietoisuuteen elämän henkäyksellä. Pian tämän jälkeen Ahriman, paholainen, suostuttelee miehen ja naisen syömään kiellettyä hedelmää, mikä tuo maailmaan synnin ja kuoleman.
Toisissa tapauksissa juutalaiset, joilla oli niin vähän tietoa perustajistaan, lainasivat ideoita naapurikulttuurien legendoista saadakseen omat sankarinsa näyttämään erikoisilta. Esimerkiksi kertomukset Mooseksen toiminnasta on lainattu Bacchus-jumalalta, joka vauvana löydettiin kellumasta pienessä veneessä vedessä samalla tavalla kuin Mooses. Bacchus myös lähetti valonsäteitä otsastaan, kirjoitti lakeja kiveen, ylitti Punaisen meren kastelematta jalkojaan ja hänellä oli armeijoita, joita tulipylväät johtivat. Muita yhtäläisyyksiä löytyy lordi Raman tarinasta ja Zarathustran toiminnasta, jonka sanotaan eläneen monta vuotta ennen Moosesta.Muut tavat, kuten ympärileikkaus, jota nykyään useimmat kristityt harjoittavat, eivät ole yksinomaan juutalaisia, vaan ne ovat itse asiassa peräisin Egyptistä. Egyptiläiset papit olivat harjoittaneet sitä jo 4 000 vuotta eKr. eli kauan ennen kuin juutalaista heimoa oli koskaan ollutkaan.
Kaste on toinen seremonia, jota pidetään usein yksinomaan kristillisenä. Tämä ei kuitenkaan pidä läheskään paikkaansa, kuten jotkut viranomaiset myöntävät. Pastori J. P. Lundy, joka on tehnyt muinaisista uskonnoista erityisen tutkimuksensa, kertoo kirjansa Monumental Christianity sivulla 385, että "Johannes Kastaja yksinkertaisesti omaksui ja harjoitti yleistä tapaa, joka koski pyhää kylpyä syntien anteeksiantamiseksi. Kristus hyväksyi sen; kirkko peri sen hänen esimerkistään." - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Muut tavat, kuten ympärileikkaus, jota nykyään useimmat kristityt harjoittavat, eivät ole yksinomaan juutalaisia, vaan ne ovat itse asiassa peräisin Egyptistä. Egyptiläiset papit olivat harjoittaneet sitä jo 4 000 vuotta eKr. eli kauan ennen kuin juutalaista heimoa oli koskaan ollutkaan.
Kaste on toinen seremonia, jota pidetään usein yksinomaan kristillisenä. Tämä ei kuitenkaan pidä läheskään paikkaansa, kuten jotkut viranomaiset myöntävät. Pastori J. P. Lundy, joka on tehnyt muinaisista uskonnoista erityisen tutkimuksensa, kertoo kirjansa Monumental Christianity sivulla 385, että "Johannes Kastaja yksinkertaisesti omaksui ja harjoitti yleistä tapaa, joka koski pyhää kylpyä syntien anteeksiantamiseksi. Kristus hyväksyi sen; kirkko peri sen hänen esimerkistään."Mistä siis kaste on peräisin? Tosiasia on, että sitä on harjoitettu upottamalla tai ripottelemalla syntien puhdistamiseksi yleisenä riittinä eri maissa kaukana eri puolilla maailmaa, monien vuosisatojen ajan, uskonnoissa, joilla on vähiten yhteyttä toisiinsa. Yksi vanhimmista kasteen muodoista on peräisin ja löytyy Intiasta. Siellä ihmiset ovat iät ja ajat kylpeneet hengellisen puhdistuksen tarkoituksessa pyhinä pidetyissä joissa. Gangesin ja Yamunan kaltaiset joet tai pyhät järvet ja lammet on jo pitkään hyväksytty hengellisen puhdistuksen lähteiksi, jos niissä uidaan kunnioittavasti, erityisesti tärkeinä aikoina tai tärkeissä tapahtumissa. Vielä nykyäänkin voi vierailla Gangesin varrella sijaitsevissa pyhissä kaupungeissa, joissa ihmiset, nuoret ja vanhat, pyrkivät erityisesti ottamaan joessa pyhän kylvyn, jossa he sukeltavat kolme kertaa veteen tai ainakin ripottelevat pisaroita päähänsä. Tämä ikivanha käytäntö on levinnyt eri muodoissaan kaikkialle maailmaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mistä siis kaste on peräisin? Tosiasia on, että sitä on harjoitettu upottamalla tai ripottelemalla syntien puhdistamiseksi yleisenä riittinä eri maissa kaukana eri puolilla maailmaa, monien vuosisatojen ajan, uskonnoissa, joilla on vähiten yhteyttä toisiinsa. Yksi vanhimmista kasteen muodoista on peräisin ja löytyy Intiasta. Siellä ihmiset ovat iät ja ajat kylpeneet hengellisen puhdistuksen tarkoituksessa pyhinä pidetyissä joissa. Gangesin ja Yamunan kaltaiset joet tai pyhät järvet ja lammet on jo pitkään hyväksytty hengellisen puhdistuksen lähteiksi, jos niissä uidaan kunnioittavasti, erityisesti tärkeinä aikoina tai tärkeissä tapahtumissa. Vielä nykyäänkin voi vierailla Gangesin varrella sijaitsevissa pyhissä kaupungeissa, joissa ihmiset, nuoret ja vanhat, pyrkivät erityisesti ottamaan joessa pyhän kylvyn, jossa he sukeltavat kolme kertaa veteen tai ainakin ripottelevat pisaroita päähänsä. Tämä ikivanha käytäntö on levinnyt eri muodoissaan kaikkialle maailmaan.
Paavali hyväksyi myös sunnuntain lepopäiväksi mithralaisuudesta eikä heprealaisessa perinteessä esiintyvää seitsemättä päivää, lauantaita. Paavali otti myös pääsiäisen miitralaisuudesta päiväksi, jolloin Jeesus nousi haudasta. Mithran sanotaan kuolleen taistelussa perjantaina ja haudattiin kivihautaan, josta hän kolmen päivän kuluttua nousi ylös kevätpäiväntasauksen juhlapäivänä, jota kutsuttiin nimellä Eastra, joka on latinankielinen sana Astarte-äidille, maan äidille, jumalattarelle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paavali hyväksyi myös sunnuntain lepopäiväksi mithralaisuudesta eikä heprealaisessa perinteessä esiintyvää seitsemättä päivää, lauantaita. Paavali otti myös pääsiäisen miitralaisuudesta päiväksi, jolloin Jeesus nousi haudasta. Mithran sanotaan kuolleen taistelussa perjantaina ja haudattiin kivihautaan, josta hän kolmen päivän kuluttua nousi ylös kevätpäiväntasauksen juhlapäivänä, jota kutsuttiin nimellä Eastra, joka on latinankielinen sana Astarte-äidille, maan äidille, jumalattarelle.
Mielenkiintoista on, että 40 päivää ennen kevätpäiväntasausta, joka vastaa paastonaikaa, oli tuossa perinteessä elämän uudistumisen etsimisen aikaa. Lisäksi kreikkalaisen jumalan Adoniksen ylösnousemuksen juhlan sanotaan tapahtuneen Juudeassa vielä vuonna 386 jKr. samaan aikaan kuin Jeesuksen ylösnousemuksen pääsiäisjuhla. Värjättyjen pääsiäismunien käyttö oli laajalti tunnettua muun muassa egyptiläisten ja persialaisten keskuudessa, jotka tekivät niistä lahjoja, ja juutalaisten keskuudessa, jotka käyttivät niitä pääsiäisjuhlassa. Nämä ovat joitakin ei-kristillisiä perinteitä, jotka liitettiin osaksi kristillistä pääsiäisjuhlaa ja joita harjoitetaan yhä nykyäänkin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista on, että 40 päivää ennen kevätpäiväntasausta, joka vastaa paastonaikaa, oli tuossa perinteessä elämän uudistumisen etsimisen aikaa. Lisäksi kreikkalaisen jumalan Adoniksen ylösnousemuksen juhlan sanotaan tapahtuneen Juudeassa vielä vuonna 386 jKr. samaan aikaan kuin Jeesuksen ylösnousemuksen pääsiäisjuhla. Värjättyjen pääsiäismunien käyttö oli laajalti tunnettua muun muassa egyptiläisten ja persialaisten keskuudessa, jotka tekivät niistä lahjoja, ja juutalaisten keskuudessa, jotka käyttivät niitä pääsiäisjuhlassa. Nämä ovat joitakin ei-kristillisiä perinteitä, jotka liitettiin osaksi kristillistä pääsiäisjuhlaa ja joita harjoitetaan yhä nykyäänkin.
Voimme helposti tunnistaa kristinuskossa monia muitakin ulkopuolisia vaikutteita, jos tarkastelemme asiaa tarkemmin. Esimerkiksi yksi kristinuskon perusoppeja on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kolminaisuus. Mutta pyhä kolminaisuus oli olemassa jo monta vuotta ennen kristinuskoa itämaisena perinteenä. Kolminaisuus, kuten Jumala Isä, Poika ja Pyhä Henki, on toinen käsite, joka on kaukana kristillisestä alkuperästä. Se on peräisin kristinuskon ulkopuolelta ja paljon varhaisemmasta lähteestä.
Löydämme kolminaisuuden monista kulttuureista, kuten kiinalaisista ja japanilaisista buddhalaisista (Fo:n muodossa), egyptiläisistä (Jumalan muodossa, joka esitetään siipenä, pallona ja käärmeenä ja jossa toista aspektia kutsutaan Logokseksi tai Jumalan sanaksi), kreikkalaiset (Pythagoros, Herakleitos ja Platon opettivat kaikki kolminaisuutta teologisessa filosofiassaan), assyrialaiset, foinikialaiset, Siperian muinaiset asukkaat sekä mayat (Tezcatlipoca, Huitzlipochtli ja Tlaloc) ja inkat. Skandinaavit palvoivat Odinia, Thoria ja Freytä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voimme helposti tunnistaa kristinuskossa monia muitakin ulkopuolisia vaikutteita, jos tarkastelemme asiaa tarkemmin. Esimerkiksi yksi kristinuskon perusoppeja on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kolminaisuus. Mutta pyhä kolminaisuus oli olemassa jo monta vuotta ennen kristinuskoa itämaisena perinteenä. Kolminaisuus, kuten Jumala Isä, Poika ja Pyhä Henki, on toinen käsite, joka on kaukana kristillisestä alkuperästä. Se on peräisin kristinuskon ulkopuolelta ja paljon varhaisemmasta lähteestä.
Löydämme kolminaisuuden monista kulttuureista, kuten kiinalaisista ja japanilaisista buddhalaisista (Fo:n muodossa), egyptiläisistä (Jumalan muodossa, joka esitetään siipenä, pallona ja käärmeenä ja jossa toista aspektia kutsutaan Logokseksi tai Jumalan sanaksi), kreikkalaiset (Pythagoros, Herakleitos ja Platon opettivat kaikki kolminaisuutta teologisessa filosofiassaan), assyrialaiset, foinikialaiset, Siperian muinaiset asukkaat sekä mayat (Tezcatlipoca, Huitzlipochtli ja Tlaloc) ja inkat. Skandinaavit palvoivat Odinia, Thoria ja Freytä.Skandinaavit palvoivat Odinia, Thoria ja Freytä. Druidit palvoivat Taulacia, Fania ja Mollacia. Roomalaisten kolminaisuus oli Jumala, Sana ja Henki. Persialaisilla oli kolminaisuus, johon kuuluivat Ahura Mazda luojana, Mithras poikana eli pelastajana ja Ahriman pahana eli tuhoojana.
Siksi Jumalaa palvottiin kolminaisuuden muodossa jo kauan ennen kristinuskoa kaikkialla maailmassa. Ajatus kolminaisuudesta ei ole lainkaan kristillinen, vaan "pakanallinen" käsite. Kristityt, nimittäin Paavali, eivät siis ehkä omaksuneet kolminaisuutta filosofisesta valinnasta vaan pakosta, jotta he olisivat voineet mukautua enemmistön näkemykseen. Kolminaisuus ei siis ollut mitään uutta maailmassa, kun kristinusko sen omaksui. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Skandinaavit palvoivat Odinia, Thoria ja Freytä. Druidit palvoivat Taulacia, Fania ja Mollacia. Roomalaisten kolminaisuus oli Jumala, Sana ja Henki. Persialaisilla oli kolminaisuus, johon kuuluivat Ahura Mazda luojana, Mithras poikana eli pelastajana ja Ahriman pahana eli tuhoojana.
Siksi Jumalaa palvottiin kolminaisuuden muodossa jo kauan ennen kristinuskoa kaikkialla maailmassa. Ajatus kolminaisuudesta ei ole lainkaan kristillinen, vaan "pakanallinen" käsite. Kristityt, nimittäin Paavali, eivät siis ehkä omaksuneet kolminaisuutta filosofisesta valinnasta vaan pakosta, jotta he olisivat voineet mukautua enemmistön näkemykseen. Kolminaisuus ei siis ollut mitään uutta maailmassa, kun kristinusko sen omaksui.Sen jälkeen kun kristityt olivat hyväksyneet kolminaisuuden, vasta 2. vuosisadalla kristityt väittivät Jeesuksen olevan heidän kolminaisuutensa poika. Tämä ajatus juontaa juurensa Justinus Marttyyriin, joka yksinkertaisesti totesi, että hän ymmärsi tämän käsityksen Jumalan erityisestä suosiosta sen sijaan, että olisi käyttänyt raamatullisia viitteitä sen todentamiseksi. Itse asiassa, vaikka Paavali oli julistanut sitä, itse ajatus siitä, että Jeesus oli Jumala ihmismuodossa ja siten osa kolminaisuutta, vakiintui vasta vuonna 325 jKr. Nikean ja Konstantinopolin konsiileissa. Kiistaa oli syntynyt siitä, oliko olemassa aikaa, jolloin kolminaisuutta ei ollut olemassa, ja muodostuiko kolminaisuus vasta pojan, Jeesuksen, syntymän jälkeen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sen jälkeen kun kristityt olivat hyväksyneet kolminaisuuden, vasta 2. vuosisadalla kristityt väittivät Jeesuksen olevan heidän kolminaisuutensa poika. Tämä ajatus juontaa juurensa Justinus Marttyyriin, joka yksinkertaisesti totesi, että hän ymmärsi tämän käsityksen Jumalan erityisestä suosiosta sen sijaan, että olisi käyttänyt raamatullisia viitteitä sen todentamiseksi. Itse asiassa, vaikka Paavali oli julistanut sitä, itse ajatus siitä, että Jeesus oli Jumala ihmismuodossa ja siten osa kolminaisuutta, vakiintui vasta vuonna 325 jKr. Nikean ja Konstantinopolin konsiileissa. Kiistaa oli syntynyt siitä, oliko olemassa aikaa, jolloin kolminaisuutta ei ollut olemassa, ja muodostuiko kolminaisuus vasta pojan, Jeesuksen, syntymän jälkeen.
Keisari Konstantinus joutui kutsumaan koolle Nikean konsiilin tämän ongelman ratkaisun toivossa. Konsiilin aikana päätettiin, että koskaan ei ollut olemassa aikaa, jolloin Jumalan Poikaa ei ollut olemassa, ja kirkko kirosi ne, jotka ajattelivat, että näin saattoi olla. He tuomitsivat Ariuksen opit, joka oli opettanut, että Jumalan Poika oli luotu ihminen, joka ilmestyi vain kerran ja oli toissijainen Isään nähden. Näin kirkko ajoi enemmistöpäätöksellä päätöslauselman läpi, ja niiden, jotka eivät olleet samaa mieltä tai uskoneet sitä, odotettiin olevan vastustamatta sitä ja pitävän ajatuksensa omana tietonaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Keisari Konstantinus joutui kutsumaan koolle Nikean konsiilin tämän ongelman ratkaisun toivossa. Konsiilin aikana päätettiin, että koskaan ei ollut olemassa aikaa, jolloin Jumalan Poikaa ei ollut olemassa, ja kirkko kirosi ne, jotka ajattelivat, että näin saattoi olla. He tuomitsivat Ariuksen opit, joka oli opettanut, että Jumalan Poika oli luotu ihminen, joka ilmestyi vain kerran ja oli toissijainen Isään nähden. Näin kirkko ajoi enemmistöpäätöksellä päätöslauselman läpi, ja niiden, jotka eivät olleet samaa mieltä tai uskoneet sitä, odotettiin olevan vastustamatta sitä ja pitävän ajatuksensa omana tietonaan.
Toinen mielenkiintoinen seikka pakanallisesta vaikutuksesta on se, että krusifiksi tai risti ja sen monet muunnelmat eivät olleet yksinomaan kristillinen symboli. Piispa Colenso selittää kirjassaan The Pentateuch and Book of Joshua Critically Examined (Vol. 6, s. 113): "Niistä monista ristin variaatioista, jotka ovat yhä muodissa kansallisina ja kirkollisina tunnuksina ja joita erottaa tutuilla nimityksillä Pyhä Yrjö, Pyhä Andreas, maltalainen, kreikkalainen, latinalainen jne. jne., ei ole yhtään sellaista, jonka olemassaoloa ei voitaisi jäljittää kaukaisimpaan muinaisuuteen. Ne olivat itäisten kansojen yhteistä omaisuutta."
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toinen mielenkiintoinen seikka pakanallisesta vaikutuksesta on se, että krusifiksi tai risti ja sen monet muunnelmat eivät olleet yksinomaan kristillinen symboli. Piispa Colenso selittää kirjassaan The Pentateuch and Book of Joshua Critically Examined (Vol. 6, s. 113): "Niistä monista ristin variaatioista, jotka ovat yhä muodissa kansallisina ja kirkollisina tunnuksina ja joita erottaa tutuilla nimityksillä Pyhä Yrjö, Pyhä Andreas, maltalainen, kreikkalainen, latinalainen jne. jne., ei ole yhtään sellaista, jonka olemassaoloa ei voitaisi jäljittää kaukaisimpaan muinaisuuteen. Ne olivat itäisten kansojen yhteistä omaisuutta."
Historia osoittaa, että ennen kristinuskoa risti oli lupaava ja mystinen symboli muinaisilla babylonialaisilla, intiaaneilla, egyptiläisillä, kreikkalaisilla, roomalaisilla, druideilla ja jopa lappilaisilla ja skandinaaveilla. Intiaanit käyttivät ristiä vuosisatojen ajan monissa eri muodoissa, erityisesti hakaristinä. Roomalaiset kantoivat vuosikausia ristiä, jossa oli tummaihoinen mies, vaakunana. Risti tunnettiin myös muinaisessa Meksikossa, kuten sinne ensimmäisen kerran matkanneet espanjalaiset munkit havaitsivat. Heille kerrottiin, että Jumalan poika Quetzalcoatl kuoli ristillä ihmiskunnan syntien tähden. Jopa Tertullianus vielä vuonna 211 jKr. kirjoitti, että kristityt eivät palvoneet eivätkä halunneet ristiä, ja arvosteli pakanoita siitä, että he tekivät niin ja että he myös asettivat ihmisen ristille. Pakanoille risti oli merkki ikuisuudesta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Historia osoittaa, että ennen kristinuskoa risti oli lupaava ja mystinen symboli muinaisilla babylonialaisilla, intiaaneilla, egyptiläisillä, kreikkalaisilla, roomalaisilla, druideilla ja jopa lappilaisilla ja skandinaaveilla. Intiaanit käyttivät ristiä vuosisatojen ajan monissa eri muodoissa, erityisesti hakaristinä. Roomalaiset kantoivat vuosikausia ristiä, jossa oli tummaihoinen mies, vaakunana. Risti tunnettiin myös muinaisessa Meksikossa, kuten sinne ensimmäisen kerran matkanneet espanjalaiset munkit havaitsivat. Heille kerrottiin, että Jumalan poika Quetzalcoatl kuoli ristillä ihmiskunnan syntien tähden. Jopa Tertullianus vielä vuonna 211 jKr. kirjoitti, että kristityt eivät palvoneet eivätkä halunneet ristiä, ja arvosteli pakanoita siitä, että he tekivät niin ja että he myös asettivat ihmisen ristille. Pakanoille risti oli merkki ikuisuudesta.
"Kristillinen uskonto on auringonpalvonnan parodia.
He ovat korvanneet auringon Kristus-nimisellä miehellä ja palvovat häntä samalla tavalla kuin he ennen palvoivat aurinkoa."
Thomas Paine (1737-1809).
Ei siis ole väliä, ketä "palvotaan". Attista, Osirista tai ketä tahansa muuta, kun he kaikki "ottivat maailman synnit kantaakseen, kuolivat ja heräsivät henkiin kolmen päivän kuluttua,
Jos tykkäät palvoa jotakuta, valitse suosikkijumalasi luettelosta ja ala palvoa häntä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
He ovat korvanneet auringon Kristus-nimisellä miehellä ja palvovat häntä samalla tavalla kuin he ennen palvoivat aurinkoa."
Ei siis ole väliä, ketä "palvotaan". Attista, Osirista tai ketä tahansa muuta, kun he kaikki "ottivat maailman synnit kantaakseen, kuolivat ja heräsivät henkiin kolmen päivän kuluttua,
Jos tykkäät palvoa jotakuta, valitse suosikkijumalasi luettelosta ja ala palvoa häntä.https://www.linnunrata.org/apokryfikirjat/
Apokryfikirjat - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos tykkäät palvoa jotakuta, valitse suosikkijumalasi luettelosta ja ala palvoa häntä.Alkoiko kristinusko auringonjumalan palvonnasta?
Kristinuskon "Kristus" saattoi olla vain yksi taivaanjumala. Erilaisten pakanallisten/mysteeristen kulttijumalien ja kristinuskon välillä on useita yhtäläisyyksiä. Nämä ovat joitakin niistä.
Useimpien auringonjumalien syntymäpäivä on joulukuun 25. päivä. Se on talvipäivänseisauksen päivämäärä ja päivä, jonka kirkko on hyväksynyt Jeesuksen Kristuksen syntymäpäiväksi. Joulukuun 25. päivä on annettu, vaikka Raamatun mukaan paimenet olivat pelloillaan, kun Jeesus syntyi, eli Jeesuksen on täytynyt syntyä keväällä (Luuk. 2:8).
Talvipäivänseisauksen aikaan aurinko "kuolee" kolmeksi päiväksi alkaen noin 22. joulukuuta, jolloin se pysäyttää etelään liikkumisensa; se syntyy (herää henkiin) 25. joulukuuta, jolloin se alkaa liikkua pohjoiseen.
Auringon nähtiin kulkevan eläinradan 12 merkin kautta. On mahdollista, että Jeesuksen 12 opetuslasta symboloivat eläinradan merkkejä. Auringonjumalilla oli usein opetuslapsia tai palvelijoita (joskaan ei aina 12:ta).
Pakanallisilla jumalilla oli maagisia syntymiä, ja jotkut syntyivät neitsyelle. Jumalat hedelmöittivät usein nuoria ihmisneitoja.
Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.
Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.
Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.
Kaste oli yleinen rituaali mysteerikulttien seuraajien keskuudessa. Johannes Kastaja saattoi jäljitellä tätä rituaalia ja tuoda sen juutalaisuuteen.
Perinne nauttia leipää ja viiniä jumalan symbolisena (tai todellisena) verenä ja lihana oli osa mysteeriuskontoja. Tämä vastaa Jeesuksen sanoja: "Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä" (Joh. 6:54).
Varhaiskristillinen kirkko tunnusti nämä yhtäläisyydet. Kristityt apologeetat Justinus Marttyyri (100-165 jKr.) ja Tertullianus (160-220 jKr.) kommentoivat kristillisten uskomusten, riittien ja rituaalien yhtäläisyyksiä mysteeriuskontoihin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alkoiko kristinusko auringonjumalan palvonnasta?
Kristinuskon "Kristus" saattoi olla vain yksi taivaanjumala. Erilaisten pakanallisten/mysteeristen kulttijumalien ja kristinuskon välillä on useita yhtäläisyyksiä. Nämä ovat joitakin niistä.
Useimpien auringonjumalien syntymäpäivä on joulukuun 25. päivä. Se on talvipäivänseisauksen päivämäärä ja päivä, jonka kirkko on hyväksynyt Jeesuksen Kristuksen syntymäpäiväksi. Joulukuun 25. päivä on annettu, vaikka Raamatun mukaan paimenet olivat pelloillaan, kun Jeesus syntyi, eli Jeesuksen on täytynyt syntyä keväällä (Luuk. 2:8).
Talvipäivänseisauksen aikaan aurinko "kuolee" kolmeksi päiväksi alkaen noin 22. joulukuuta, jolloin se pysäyttää etelään liikkumisensa; se syntyy (herää henkiin) 25. joulukuuta, jolloin se alkaa liikkua pohjoiseen.
Auringon nähtiin kulkevan eläinradan 12 merkin kautta. On mahdollista, että Jeesuksen 12 opetuslasta symboloivat eläinradan merkkejä. Auringonjumalilla oli usein opetuslapsia tai palvelijoita (joskaan ei aina 12:ta).
Pakanallisilla jumalilla oli maagisia syntymiä, ja jotkut syntyivät neitsyelle. Jumalat hedelmöittivät usein nuoria ihmisneitoja.
Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.
Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.
Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.
Kaste oli yleinen rituaali mysteerikulttien seuraajien keskuudessa. Johannes Kastaja saattoi jäljitellä tätä rituaalia ja tuoda sen juutalaisuuteen.
Perinne nauttia leipää ja viiniä jumalan symbolisena (tai todellisena) verenä ja lihana oli osa mysteeriuskontoja. Tämä vastaa Jeesuksen sanoja: "Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä" (Joh. 6:54).
Varhaiskristillinen kirkko tunnusti nämä yhtäläisyydet. Kristityt apologeetat Justinus Marttyyri (100-165 jKr.) ja Tertullianus (160-220 jKr.) kommentoivat kristillisten uskomusten, riittien ja rituaalien yhtäläisyyksiä mysteeriuskontoihin.Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vedenpaisumuskertomus, kuolleiden henkiin herättämistarinat, ihmeteot jne. kaikki nämä asiat on otettu muualta, vain nimet ja paikannimet on muutettu.
Tarinoissa on hämmästyttävää samankaltaisuutta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vedenpaisumuskertomus, kuolleiden henkiin herättämistarinat, ihmeteot jne. kaikki nämä asiat on otettu muualta, vain nimet ja paikannimet on muutettu.
Tarinoissa on hämmästyttävää samankaltaisuutta.Eri juutalaiset lahkot omaksuivat niin ikään erilaisia ajatuksia ylösnousemuksesta; ei ollut olemassa yhtä ainoaa, monoliittista, ”juutalaista” ajatusta ylösnousemuksesta, vaan monia ja erilaisia ajatuksia siitä.
Näissä silloisissa maailmankuvissa opetettiin pohjimmiltaan, että mekin nousisimme kuolleista jne.
Kristinusko ei ollut epätavallinen siinä, että se ehdotti samaa. Jopa se, että se käytti malliesimerkkiä pelastajahahmossaan, jäljitteli niin ikään suosittua käytäntöä rakentaa kuolevia ja ylösnousevia pelastusjumalia, joiden voitosta kuolemasta mekin voimme osallistua kasteen ja ehtoollisen kautta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eri juutalaiset lahkot omaksuivat niin ikään erilaisia ajatuksia ylösnousemuksesta; ei ollut olemassa yhtä ainoaa, monoliittista, ”juutalaista” ajatusta ylösnousemuksesta, vaan monia ja erilaisia ajatuksia siitä.
Näissä silloisissa maailmankuvissa opetettiin pohjimmiltaan, että mekin nousisimme kuolleista jne.
Kristinusko ei ollut epätavallinen siinä, että se ehdotti samaa. Jopa se, että se käytti malliesimerkkiä pelastajahahmossaan, jäljitteli niin ikään suosittua käytäntöä rakentaa kuolevia ja ylösnousevia pelastusjumalia, joiden voitosta kuolemasta mekin voimme osallistua kasteen ja ehtoollisen kautta.Ei yksinkertaisesti voida väittää, että juutalaiset, jotka loivat ajatuksen omasta ihmeellisesti syntyneestä, kuolevasta ja ylösnousseesta pelastajastaan, eivät olisi olleet millään tavalla tietoisia siitä, että heidän ympärillään, käytännössä kaikissa heidän tuntemissaan kulttuureissa, oli laajalti olemassa juuri tuollaisia pelastajia, eivätkä he olisi olleet lainkaan vaikuttuneita niistä. Se on yksinkertaisesti absurdia. Sattuma on mahdoton. Siksi edes muinaiset kristityt apologeetat eivät olleet niin hölmöjä, että olisivat väittäneet näin - tai vielä absurdimmin, ettei tällaista kuolevan ja ylösnousseen pelastajan mallia edes ollut olemassa. Totta kai sitä oli olemassa. Ja he tiesivät sen hyvin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei yksinkertaisesti voida väittää, että juutalaiset, jotka loivat ajatuksen omasta ihmeellisesti syntyneestä, kuolevasta ja ylösnousseesta pelastajastaan, eivät olisi olleet millään tavalla tietoisia siitä, että heidän ympärillään, käytännössä kaikissa heidän tuntemissaan kulttuureissa, oli laajalti olemassa juuri tuollaisia pelastajia, eivätkä he olisi olleet lainkaan vaikuttuneita niistä. Se on yksinkertaisesti absurdia. Sattuma on mahdoton. Siksi edes muinaiset kristityt apologeetat eivät olleet niin hölmöjä, että olisivat väittäneet näin - tai vielä absurdimmin, ettei tällaista kuolevan ja ylösnousseen pelastajan mallia edes ollut olemassa. Totta kai sitä oli olemassa. Ja he tiesivät sen hyvin.
He päättivät syyttää siitä paholaista.
TÄMÄ KAIKKI ALKAA JO MUISTUTTAA KRISTITTYJEN SAATANAPUHEITA.
He plagioivat idean etukäteen yrittäessään luoda kulttuuria, joka sitten hylkäisi Jeesuksen tarinan vain yhtenä samanlaisena myyttinä kuin muutkin Paholaisen loihtimat.
Tämä on naurettava puolustus, joka on samankaltainen kuin väite, että evoluutio on ilmeisesti väärä, koska paholainen ”istutti kaikki fossiilit”.
Ainoa uskottava syy siihen, miksi jotkut juutalaiset keksivät juutalaisen kuolevan ja nousevan pelastusjumalan juuri tuolla alueella ja tuona aikakautena, on se, että kaikki muutkin olivat keksineet; se oli niin suosittu ja vaikutusvaltainen, niin muodikas ja tehokas, että oli väistämätöntä, että ajatus tunkeutuisi joidenkin juutalaisten tietoisuuteen ja purkautuisi näyttämölle ”inspiroituneena” vallankumouksellisena pidetyn korruptoituneen uskon vallankumouksellisuutena.
He tietysti juutalaistivat sen.
Jeesus eroaa Osiriksesta yhtä paljon kuin Osiris eroaa Dionysoksesta tai Inannasta tai Romuluksesta tai Zalmoxiksesta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
He päättivät syyttää siitä paholaista.
TÄMÄ KAIKKI ALKAA JO MUISTUTTAA KRISTITTYJEN SAATANAPUHEITA.
He plagioivat idean etukäteen yrittäessään luoda kulttuuria, joka sitten hylkäisi Jeesuksen tarinan vain yhtenä samanlaisena myyttinä kuin muutkin Paholaisen loihtimat.
Tämä on naurettava puolustus, joka on samankaltainen kuin väite, että evoluutio on ilmeisesti väärä, koska paholainen ”istutti kaikki fossiilit”.
Ainoa uskottava syy siihen, miksi jotkut juutalaiset keksivät juutalaisen kuolevan ja nousevan pelastusjumalan juuri tuolla alueella ja tuona aikakautena, on se, että kaikki muutkin olivat keksineet; se oli niin suosittu ja vaikutusvaltainen, niin muodikas ja tehokas, että oli väistämätöntä, että ajatus tunkeutuisi joidenkin juutalaisten tietoisuuteen ja purkautuisi näyttämölle ”inspiroituneena” vallankumouksellisena pidetyn korruptoituneen uskon vallankumouksellisuutena.
He tietysti juutalaistivat sen.
Jeesus eroaa Osiriksesta yhtä paljon kuin Osiris eroaa Dionysoksesta tai Inannasta tai Romuluksesta tai Zalmoxiksesta.Erot ovat juutalaisten tekemiä hienosäätöjä. Aivan kuten persialainen zarathustralainen järjestelmä, johon kuului messiaanisuus, apokalyptisismi, maailmanlaajuinen ylösnousemus, paha Saatana, joka sotii Jumalaa vastaan, ja tuleva taivas ja helvetti, jotka tekevät oikeutta kaikkien ikuisena kohtalona, juutalaistettiin, kun ne tuotiin juutalaisuuteen.
Mitään näistä ajatuksista ei ollut juutalaisuudessa ennen sitä (eikä niitä löydy mistään Vanhan testamentin osasta, joka on kirjoitettu ennen Persian valloitusta).
Kukaan ei väittänyt, että he ”turmelivat” juutalaisuutta noilla pakanallisilla ajatuksilla (vaikka itse asiassa niin olikin).
He yksinkertaisesti väittivät, että nämä uudet ajatukset olivat kaikki juutalaisia.
Jumalan määräämiä ja välittämiä, inspiroitujen kirjoitusten ja ilmoituksen kautta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Erot ovat juutalaisten tekemiä hienosäätöjä. Aivan kuten persialainen zarathustralainen järjestelmä, johon kuului messiaanisuus, apokalyptisismi, maailmanlaajuinen ylösnousemus, paha Saatana, joka sotii Jumalaa vastaan, ja tuleva taivas ja helvetti, jotka tekevät oikeutta kaikkien ikuisena kohtalona, juutalaistettiin, kun ne tuotiin juutalaisuuteen.
Mitään näistä ajatuksista ei ollut juutalaisuudessa ennen sitä (eikä niitä löydy mistään Vanhan testamentin osasta, joka on kirjoitettu ennen Persian valloitusta).
Kukaan ei väittänyt, että he ”turmelivat” juutalaisuutta noilla pakanallisilla ajatuksilla (vaikka itse asiassa niin olikin).
He yksinkertaisesti väittivät, että nämä uudet ajatukset olivat kaikki juutalaisia.
Jumalan määräämiä ja välittämiä, inspiroitujen kirjoitusten ja ilmoituksen kautta.Kukaan ei väittänyt, että he ”turmelivat” juutalaisuutta noilla pakanallisilla ajatuksilla (vaikka itse asiassa niin olikin).
Jumalan määräämiä ja välittämiä, inspiroitujen kirjoitusten ja ilmoituksen kautta.
Kristityt tekivät täsmälleen samoin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan määräämiä ja välittämiä, inspiroitujen kirjoitusten ja ilmoituksen kautta.
Kristityt tekivät täsmälleen samoin.Lisää täältä:
https://www.richardcarrier.info/archives/13890 - AnonyymiUUSI
10 käskyn alkuperä?
ON "PAKANUUDESSA"
Sumerissa - Sargon Akkadilainen (2250 eKr.) on vanhin tunnettu versio Mooses-hahmosta.
Babyloniassa - Marduk (Belin poika) antoi lait Hammurabille.
Kreetalla - Minos nousi Dikta-vuorelle, jossa Zeus antoi hänelle pyhät lait.
Syyriassa - Mises, joka kantoi mukanaan kivitauluja, joihin kirjoitettiin jumalan lait.
Mooses tunnetaan lain antajana, kymmenen käskyn, Mooseksen lain, antajana.
Ajatus siitä, että laki annetaan Jumalalta profeetalle vuorella, on kuitenkin myös hyvin vanha motiivi.
Mooses on vain yksi lainsäätäjä Mytologisen historian Lainsäätäjien PITKÄSSÄ RIVISSÄ.
Egyptissä taas oli Mises, joka kantoi mukanaan kivitauluja, joihin oli kirjoitettu jumalan lait. Mitä tulee kymmeneen käskyyn, ne on otettu suoraan Egyptin kuolleiden kirjan loitsusta 125.
Se, mitä Kuolleiden kirjassa sanottiin ”En ole varastanut”, muuttui muotoon ”Älä varasta”. ”En ole tappanut” muuttui muotoon ”Älä tapa.” ”En ole valehdellut” muuttui muotoon ‘Älä anna väärää todistusta’, ja niin edelleen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
10 käskyn alkuperä?
ON "PAKANUUDESSA"
Sumerissa - Sargon Akkadilainen (2250 eKr.) on vanhin tunnettu versio Mooses-hahmosta.
Babyloniassa - Marduk (Belin poika) antoi lait Hammurabille.
Kreetalla - Minos nousi Dikta-vuorelle, jossa Zeus antoi hänelle pyhät lait.
Syyriassa - Mises, joka kantoi mukanaan kivitauluja, joihin kirjoitettiin jumalan lait.
Mooses tunnetaan lain antajana, kymmenen käskyn, Mooseksen lain, antajana.
Ajatus siitä, että laki annetaan Jumalalta profeetalle vuorella, on kuitenkin myös hyvin vanha motiivi.
Mooses on vain yksi lainsäätäjä Mytologisen historian Lainsäätäjien PITKÄSSÄ RIVISSÄ.
Egyptissä taas oli Mises, joka kantoi mukanaan kivitauluja, joihin oli kirjoitettu jumalan lait. Mitä tulee kymmeneen käskyyn, ne on otettu suoraan Egyptin kuolleiden kirjan loitsusta 125.
Se, mitä Kuolleiden kirjassa sanottiin ”En ole varastanut”, muuttui muotoon ”Älä varasta”. ”En ole tappanut” muuttui muotoon ”Älä tapa.” ”En ole valehdellut” muuttui muotoon ‘Älä anna väärää todistusta’, ja niin edelleen.Se, mitä Kuolleiden kirjassa sanottiin ”En ole varastanut”, muuttui muotoon ”Älä varasta”. ”En ole tappanut” muuttui muotoon ”Älä tapa.” ”En ole valehdellut” muuttui muotoon ‘Älä anna väärää todistusta’, ja niin edelleen.
Se, mitä Kuolleiden kirjassa sanottiin ”En ole varastanut”, muuttui muotoon ”Älä varasta”. ”En ole tappanut” muuttui muotoon ”Älä tapa.” ”En ole valehdellut” muuttui muotoon ‘Älä anna väärää todistusta’, ja niin edelleen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se, mitä Kuolleiden kirjassa sanottiin ”En ole varastanut”, muuttui muotoon ”Älä varasta”. ”En ole tappanut” muuttui muotoon ”Älä tapa.” ”En ole valehdellut” muuttui muotoon ‘Älä anna väärää todistusta’, ja niin edelleen.
Se, mitä Kuolleiden kirjassa sanottiin ”En ole varastanut”, muuttui muotoon ”Älä varasta”. ”En ole tappanut” muuttui muotoon ”Älä tapa.” ”En ole valehdellut” muuttui muotoon ‘Älä anna väärää todistusta’, ja niin edelleen.Kuoleva ja nouseva Jumala-myteemi
Kaikki nämä pelastusjumalat eivät olleet kuolevia ja nousevia jumalia. Se oli alamyteemi. Itse asiassa kuolevat ja nousevat jumalat (ja pelkät ihmiset) olivat laajempi mytheemi, sillä esimerkkejä oli runsaasti myös tunnettujen pelastajakulttujen ulkopuolella (annan jäljempänä lähes täydellisen luettelon). Mutta pelastajakulttujen sisällä syntyi erityinen kuolevan ja nousevan jumalan laji. Ja Jeesus vastaa mitä suurimmassa määrin tuota myteemiä.
Muut tässä yhteydessä esiintyneet pelastajajajumalat kokivat ”intohimoja”, joihin ei liittynyt kuolemaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuoleva ja nouseva Jumala-myteemi
Kaikki nämä pelastusjumalat eivät olleet kuolevia ja nousevia jumalia. Se oli alamyteemi. Itse asiassa kuolevat ja nousevat jumalat (ja pelkät ihmiset) olivat laajempi mytheemi, sillä esimerkkejä oli runsaasti myös tunnettujen pelastajakulttujen ulkopuolella (annan jäljempänä lähes täydellisen luettelon). Mutta pelastajakulttujen sisällä syntyi erityinen kuolevan ja nousevan jumalan laji. Ja Jeesus vastaa mitä suurimmassa määrin tuota myteemiä.
Muut tässä yhteydessä esiintyneet pelastajajajumalat kokivat ”intohimoja”, joihin ei liittynyt kuolemaa.YLÖSNOUSSUT "PELASTUSJUMALAT" EIVÄT OLE KRISTILLINEN IDEA, VAAN SE TULEE "PAKANUUDESTA", MITÄ SE SITTEN TARKOITTAAKIN.
Yleiset piirteet, jotka useimmiten ovat yhteisiä kaikille näille kulteille, ovat (kun poistamme kaikki niiden erot ja jäljelle jää vain se, mitä yhteistä niillä on):
Ne ovat henkilökohtaisia pelastuskultteja
Ne ovat kultteja, joiden jäseneksi liitytään (toisin kuin avoimet yhteisölliset uskonnot).
Ne takaavat yksilölle hyvän paikan kuolemanjälkeisessä elämässä (huolenaihe, jota ei ollut useimmissa aiemmissa uskonnon muodoissa).
Ne luovat fiktiivisen sukulaisryhmän (jäsenet ovat nyt kaikki veljiä ja sisaria).
Niihin liitytään kasteen kautta (vesikontaktirituaalien käyttäminen vihkimisen toteuttamiseksi).
Niitä ylläpidetään ehtoollisella (säännölliset pyhät ateriat, jotka toteuttavat jumalan läsnäolon).
Dying-and-Rising Gods: It’s Pagan, Guys. Get Over It.
https://www.richardcarrier.info/archives/13890 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
YLÖSNOUSSUT "PELASTUSJUMALAT" EIVÄT OLE KRISTILLINEN IDEA, VAAN SE TULEE "PAKANUUDESTA", MITÄ SE SITTEN TARKOITTAAKIN.
Yleiset piirteet, jotka useimmiten ovat yhteisiä kaikille näille kulteille, ovat (kun poistamme kaikki niiden erot ja jäljelle jää vain se, mitä yhteistä niillä on):
Ne ovat henkilökohtaisia pelastuskultteja
Ne ovat kultteja, joiden jäseneksi liitytään (toisin kuin avoimet yhteisölliset uskonnot).
Ne takaavat yksilölle hyvän paikan kuolemanjälkeisessä elämässä (huolenaihe, jota ei ollut useimmissa aiemmissa uskonnon muodoissa).
Ne luovat fiktiivisen sukulaisryhmän (jäsenet ovat nyt kaikki veljiä ja sisaria).
Niihin liitytään kasteen kautta (vesikontaktirituaalien käyttäminen vihkimisen toteuttamiseksi).
Niitä ylläpidetään ehtoollisella (säännölliset pyhät ateriat, jotka toteuttavat jumalan läsnäolon).
Dying-and-Rising Gods: It’s Pagan, Guys. Get Over It.
https://www.richardcarrier.info/archives/13890Useat tutkijat ovat lainanneet vertailussa nimenomaan Sananlaskujen 22:17-23:10 sanoja, esimerkiksi sanoja:
"Enkö minä ole kirjoittanut sinulle kolmekymmentä neuvon ja tiedon sanontaa?" Sananlaskut 22:20
"Katsokaa näitä kolmeakymmentä lukua; ne tiedottavat, ne kasvattavat." Amenemopen opetus
On huomionarvoista, että vuonna 1986 uudistettu katolinen Raamattu - New American Bible - mainitsee Sananlaskujen 22:19:ssä Amenemopen jopa nimeltä
"Minä annan teille tiedoksi Amen-em-Open sanat."
Useat tutkijat ovat lainanneet vertailussa nimenomaan Sananlaskujen 22:17-23:10 sanoja, esimerkiksi sanoja: - AnonyymiUUSI
Laulujen laulu ja sumerilainen kirjallisuus
Raamatun Laulujen laulussa on yhtäläisyyksiä sumerilaisten temppelihymnien ja akkadilaisten hymnien sekä rakkauslaulujen kanssa.
Se säesti vuosittain vietettävää Dumuzi-Inanna-kultin ja myöhemmän Tammuz-Ishtar-kultin avioliittoliturgiaa sumerien ja akkadien aikakausilla.
Ensimmäinen runoilija, jonka nimen tunnemme, oli akkadilainen ylipapitar, Sargonin tytär Enheduanna. Useat hänen runoistaan ja virsistään ovat säilyneet.
Tietyt Raamatun kertomukset ja käytännöt kasvoivat jo vakiintuneista juurista käsin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Laulujen laulu ja sumerilainen kirjallisuus
Raamatun Laulujen laulussa on yhtäläisyyksiä sumerilaisten temppelihymnien ja akkadilaisten hymnien sekä rakkauslaulujen kanssa.
Se säesti vuosittain vietettävää Dumuzi-Inanna-kultin ja myöhemmän Tammuz-Ishtar-kultin avioliittoliturgiaa sumerien ja akkadien aikakausilla.
Ensimmäinen runoilija, jonka nimen tunnemme, oli akkadilainen ylipapitar, Sargonin tytär Enheduanna. Useat hänen runoistaan ja virsistään ovat säilyneet.
Tietyt Raamatun kertomukset ja käytännöt kasvoivat jo vakiintuneista juurista käsin.Voidaan myös kysyä, eivätkö samankaltaisuudet, joissa on kullekin ihmiskunnan kulttuurin vaiheelle ja ajalle ominaisia käänteitä ja kaunistuksia, perustu esi-isiin vaikuttaneisiin historiallisiin tapahtumiin. Ehkä ihmisen syvään juurtuneessa muistissa ja genetiikassa oli tapahtumia ja viisautta, jotka tapahtuivat ennen kuin ihmiset jakautuivat kulttuuriryhmiin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voidaan myös kysyä, eivätkö samankaltaisuudet, joissa on kullekin ihmiskunnan kulttuurin vaiheelle ja ajalle ominaisia käänteitä ja kaunistuksia, perustu esi-isiin vaikuttaneisiin historiallisiin tapahtumiin. Ehkä ihmisen syvään juurtuneessa muistissa ja genetiikassa oli tapahtumia ja viisautta, jotka tapahtuivat ennen kuin ihmiset jakautuivat kulttuuriryhmiin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://mixontotta.wordpress.com/juuret/
Ehtoollisen peiliteksti löytyy vanhasta Assyriasta
Assyrialaisen liittoteologian kanssa yhteneviä ajatuksia esiintyy jopa Uuden testamentin ehtoollisperikoopeissa, kuten vasallikuninkaille lausutusta Istarin profetiasta hyvin ilmenee: ”Aina kun te juotte tätä vettä, te muistatte minut ja pidätte liiton, jonka minä olen Asarhaddonin puolesta tehnyt.” (SAA 9 3.4:12-15.) Versus: ”… tehkää se minun muistokseni” (Lk 22:19 ym. ja nykyiset ehtoollisen asetussanat). Tässä tuskin on kyse suorasta riippuvuussuhteesta, mutta kylläkin yhteisestä’ pitkän keston symbolijärjestelmästä. (Hakola Raimo ja Merenlahti Petri (toimitt.), Raamatuntutkimuksen uudet tuulet, Yliopistopaino Helsinki University Press, Helsinki 1997)
- AnonyymiUUSI
Mutta eikö se nyt olet jo kaiken huippu, jos uskovaiset oikein ylikorostetavat Jeesusta kaiken luojaksi, ja sitten palvovat tätä kuoliaaksi kidutettuna ja kiroukseksi kirottuna uhrina ja syövät?!
- AnonyymiUUSI
Mitä tekemistä tällä on kreikkalaisten filosofioiden idean kanssa?
- AnonyymiUUSI
Mikähän on sitten pakanuutta, ellei tämä?
- AnonyymiUUSI
Sanoja lisää. https://keskustelu.suomi24.fi/t/13705794/sanan-ja-saarnamiehen-suhde
- AnonyymiUUSI
AUM
- AnonyymiUUSI
"AUM"
Aivan.
OM ja Aamen
Omista tai Aumista tuli tiibetiläisten pyhä sana Hum, muslimien Amin ja egyptiläisten, kreikkalaisten, roomalaisten, juutalaisten ja kristittyjen Amen." Tavu on käännetty monille eri kielille, kulttuureille ja uskonnollisille perinteille, mutta äänen luova ja transformatiivinen voima on pysynyt samana. Raamatussa sana Amen...
OM=AUM=Aamen - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"AUM"
Aivan.
OM ja Aamen
Omista tai Aumista tuli tiibetiläisten pyhä sana Hum, muslimien Amin ja egyptiläisten, kreikkalaisten, roomalaisten, juutalaisten ja kristittyjen Amen." Tavu on käännetty monille eri kielille, kulttuureille ja uskonnollisille perinteille, mutta äänen luova ja transformatiivinen voima on pysynyt samana. Raamatussa sana Amen...
OM=AUM=AamenKristilliset käsitykset ovat peräisin muinaisista, juutalaisista, ja juutalaiset assyrialaisista, ja assyrialaiset intialaisista, ja kaikki menevät taaksepäin: mitä uudempi, sitä alempi, mitä vanhempi, sitä korkeampi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kristilliset käsitykset ovat peräisin muinaisista, juutalaisista, ja juutalaiset assyrialaisista, ja assyrialaiset intialaisista, ja kaikki menevät taaksepäin: mitä uudempi, sitä alempi, mitä vanhempi, sitä korkeampi.
https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2016/03/astro-teologia-osa-31-aamen.html
https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/07/astro-teologia-osa-22-kristus.html - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2016/03/astro-teologia-osa-31-aamen.html
https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/07/astro-teologia-osa-22-kristus.htmlKun atonistit loivat kristinuskon, sen teologinen pohja otettiin druidismista. Milesialaisten aatelisten valtakeskuksessa, Britteinsaarilla, uusi uskonto oli mahdollista myydä tavalliselle kansalle vain jos se muistutti sopivassa määrin heille entuudestaan tuttua druidismia. Parhain esimerkki tästä on Jeesus-myytin kopiointi druidistisesta Esus-jumalasta. Kristinuskoon vakiintunut termi aamen on toinen hyvä esimerkki.
Aamen viittaa Egyptissä vaikuttaneen druidistisen koulukunnan auringonjumala Ameniin (Amen Ra, Ammon, Amun) ja tarkoittaa aurinkoa. Vaikka amenistit olivat olleet Aton-kultin kantaisä faarao Akhenatonin aikakaudella atonistien verivihollisia, se ei estänyt myöhempiä atonisteja käyttämästä tätä aurinkoon viittaavaa termiä omassa teologiassaan. Atonisteille kristinuskon luomisen motiivit oli enemmän poliittisia kuin hengellisiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun atonistit loivat kristinuskon, sen teologinen pohja otettiin druidismista. Milesialaisten aatelisten valtakeskuksessa, Britteinsaarilla, uusi uskonto oli mahdollista myydä tavalliselle kansalle vain jos se muistutti sopivassa määrin heille entuudestaan tuttua druidismia. Parhain esimerkki tästä on Jeesus-myytin kopiointi druidistisesta Esus-jumalasta. Kristinuskoon vakiintunut termi aamen on toinen hyvä esimerkki.
Aamen viittaa Egyptissä vaikuttaneen druidistisen koulukunnan auringonjumala Ameniin (Amen Ra, Ammon, Amun) ja tarkoittaa aurinkoa. Vaikka amenistit olivat olleet Aton-kultin kantaisä faarao Akhenatonin aikakaudella atonistien verivihollisia, se ei estänyt myöhempiä atonisteja käyttämästä tätä aurinkoon viittaavaa termiä omassa teologiassaan. Atonisteille kristinuskon luomisen motiivit oli enemmän poliittisia kuin hengellisiä.Aamen voi tarkoittaa myös sanoja "piilotettu", "varjojen maa", tai "manala". Kaikki viittaavat laskevan auringon symboliikkaan.
Termillä aamen on myös toinen taso. Kristillisissä rituaaleissa sana lausutaan muodossa "ah-men", mikä poikkeaa egyptiläisen Amen-jumalan nimen lausumisesta (ˈɑːmən). Muodossa "ah-men" lausuttu aamen viittaakin kuuhun ja muinaiseen egyptiläiseen kuun jumalaan Aah. Kristinuskon kuusymboliikasta enemmän kirjoituksessa Kuu-kultti. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aamen voi tarkoittaa myös sanoja "piilotettu", "varjojen maa", tai "manala". Kaikki viittaavat laskevan auringon symboliikkaan.
Termillä aamen on myös toinen taso. Kristillisissä rituaaleissa sana lausutaan muodossa "ah-men", mikä poikkeaa egyptiläisen Amen-jumalan nimen lausumisesta (ˈɑːmən). Muodossa "ah-men" lausuttu aamen viittaakin kuuhun ja muinaiseen egyptiläiseen kuun jumalaan Aah. Kristinuskon kuusymboliikasta enemmän kirjoituksessa Kuu-kultti.Tämä historiallinen tausta paljastaa esimerkiksi Isä Meidän -rukouksesta mielenkiintoisen symbolisen tason. Rukous alkaa sanoilla "Isä meidän", joilla viitataan aurinkoon (sen isäpersoonaan), ja päättyy sanaan "aamen" ("ah-men"), jolla viitataan kuuhun. Aurinko ja kuu - vastakohtien yhdistyminen - esoteerisen symboliikan yksi keskeisistä teemoista. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Vastakohdat.
https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2016/03/astro-teologia-osa-31-aamen.html - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tämä historiallinen tausta paljastaa esimerkiksi Isä Meidän -rukouksesta mielenkiintoisen symbolisen tason. Rukous alkaa sanoilla "Isä meidän", joilla viitataan aurinkoon (sen isäpersoonaan), ja päättyy sanaan "aamen" ("ah-men"), jolla viitataan kuuhun. Aurinko ja kuu - vastakohtien yhdistyminen - esoteerisen symboliikan yksi keskeisistä teemoista. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Vastakohdat.
https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2016/03/astro-teologia-osa-31-aamen.htmlhttps://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/07/astro-teologia-osa-22-kristus.html
Kristinuskossa Jeesusta kutsutaan kristukseksi. Miksi? Mitä sillä tarkoitetaan? Mikä on tuon sanan alkuperä?
Nimi Jeesus on peräisin irlantilaisesta druidismista. Muinaisirlantilaisessa mytologiassa, kauan ennen kristinuskoa, oli auringonjumala nimeltä Esus (kirjoitetaan myös muodossa Hesus, Hesu, Esa, Iesa, Yesu, Jesu). Jeesus (Jesus, Hesus) on nimenä suora kopio irlantilaisen mytologian Esus-jumalasta.
Jeesus ja Esus olivat molemmat auringonjumalia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/07/astro-teologia-osa-22-kristus.html
Kristinuskossa Jeesusta kutsutaan kristukseksi. Miksi? Mitä sillä tarkoitetaan? Mikä on tuon sanan alkuperä?
Nimi Jeesus on peräisin irlantilaisesta druidismista. Muinaisirlantilaisessa mytologiassa, kauan ennen kristinuskoa, oli auringonjumala nimeltä Esus (kirjoitetaan myös muodossa Hesus, Hesu, Esa, Iesa, Yesu, Jesu). Jeesus (Jesus, Hesus) on nimenä suora kopio irlantilaisen mytologian Esus-jumalasta.
Jeesus ja Esus olivat molemmat auringonjumalia.Jeesus ja Esus olivat molemmat auringonjumalia. (
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ja Esus olivat molemmat auringonjumalia. (
Sana kristus (engl. christ) on myös peräisin druidismista. Druidismin Aurinko-kultin ylipapit kantoivat titteliä christos tai crios. Jälkimmäinen oli myös Esusin "titteli". (Jeesus Kristus = Esus Crios) Sana crios tarkoittaa ympyrää ja ristiä - tuttu näky Irlannissa. (Lue myös: Ristin alkuperä.)
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sana kristus (engl. christ) on myös peräisin druidismista. Druidismin Aurinko-kultin ylipapit kantoivat titteliä christos tai crios. Jälkimmäinen oli myös Esusin "titteli". (Jeesus Kristus = Esus Crios) Sana crios tarkoittaa ympyrää ja ristiä - tuttu näky Irlannissa. (Lue myös: Ristin alkuperä.)
Kristinuskon ja druidismin ristiinnaulitsemismyyteissä on paljon samoja yksityiskohtia. Esimerkiksi Raamatun kertomus ristillä roikkuvan Jeesuksen kyljen puhkaisusta keihäällä on suora kopio Esus-myytistä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku655235Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel302306Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1102197HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a1201895Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v151839- 1111760
Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma531194Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa
Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p2571155Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.481051- 69966