Näyttäisi siltä, että eräillä radiokanavilla soitettu suomalainen musiikki on pääosin ei-klassikon statuksen omaavaa modernia uutta musiikkia, jota on levytetty oikeastaan vain siksi, että sen oletetaan olevan kaupallisen menekin takia taloudellisessa bisneksentekomielessä levyfirmoille tuottavamman liiketoiminnan harjoittamista, kuin Fougstedtien ja kumpp. jalompaa ja hienostuneempaa säveltaidetta edustavan ja temaattisen työn puolesta taidokkaan, sekä usein myös tyyliltään polyfonisen musiikin levyttäminen, mm. Pezzo sinfonico, Suite Romantique, Partita, concerto orkesterille, Muunnelmia sotilaslaulusta, Suite pieces lyriques, konserttialkusoitto opus 20, 1. sinfonia, Preludi ja fuuga, Scene Dramatique, Canzona, Fuuga B-duuri, Uusmaalainen rapsodia, Intrada, Canzonetta, sarja jousille, Elegia jousille, Prelude e Caprice, Prelude e Rondo, Juhlasoitto, Passacaglia, Sankarillinen preludi, Sinfoninen preludi Uhmaaja, jonka nimi viittaa luultavasti suomen sankarilliseen ja isänmaalliseen taisteluun idän karhua vastaan, Aurea Dicta jne. mutta jolla proseduurilla tietenkin itse suomen kunniakkaan perinteikäs säveltaide ja siitä nauttimaan pyrkivä, mutta tässä tapauksessa tästä kaikesta paitsi jäävä yleisö ja kuluttajat ovat pelin suurimpia häviäjiä, sillä karkeastikin arvioiden vaikuttaa vahvasti siltä, että suomalaiset taidemusiikin klassikot ovat jo menneiden säveltäjäsukupolvien poismenon myötä poistuneet keskuudestamme ja säveltaide itsessään parhaat päivänsä jo kauan sitten nähnyt, eikä tämä aika pysty vähemmän lahjakkaiden säveltäjien teosten myötä luomaan mitään yhtä kestävää ja ajatonta säveltaidetta, joka johtuu paitsi siitä, että musiikillinen sanasto on niin suuressa määrin uudistunut ja etääntynyt perinteisemmästä harmonisesta kieliopista, ja uusimpien sävellystekniikoiden puitteissa sielun herkimpiä kieliä värähdyttävän sävelrunouden luominen on niin haastavaa, ettei sen puitteissa ole mahdollista luoda suurta ja tunteisiin kohottavasti vaikuttavaa säveltaidetta ja ajallemme ominainen teknokulttuuri, sekä hektisyys nakertavat säveltäjien luovuutta ja intensiivistä keskittymistä luomistyöhön vaativaa huomattavaa joutoaikaa ja urbaanille kiireelle vastakkaista maalaiselämän verkkaista ja mielenrauhaa edellyttävän kiireettömän ideaalin meditatiivisen sielun tilan saavuttamista, jota inspiroituminen ja ideoiden tavoittaminen mielen sopukoista edellyttävät.
https://www.bing.com/ck/a?!&&am … cy1lcmlrLWZvdWdzdGVkdC10aGVhLW11c2c
Prelude and Rondo, josta en alun perin välittänyt ja jota pidin huonon äänityksenkin takia pinnallisena, mutta siinä on jotain vitaalisuutta ja elämänmyönteisyyttä tuoreen keksinnän ja pilke silmäkulmassa luodun älykkään ja oppineen leikin ohella. Mä tykkään tästä teoksesta.
Kiinnostavatko teitä suomalaisen musiikin klassikot?
2
85
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä klassikko, nuori Ismo Alanko ja Hassisen kone. Ismo on nero. Lue ajatuksella, niin sanat avautuvat.
Olen yksi pieni paskiainen
jonka maailmankaikkeus on oma pää
sinä kävelet vastaan ja hehkut
minulta salattua elämää
Olet puhdas, hauras, haavoittuva
pelkään käsieni tahrivan sut
Minä tartun sinuun ja rutistan
käännyt pois ja sulkeudut
Olet hypännyt elämän uraan
ylöspäin, kilpailuelämään
tartut minuun kuin haihtuvaan aikaan
näet mussa kielletyn hedelmän
Otat hihastani kiinni ja vapiset
pelkäät sanovas' kaiken väärin
Sinä käännyt pois vaikka hymyilet
katson jälkeesi silmin surullisin
Minä pelkään sinua liikaa
liikaa pelkäät minua
liikaa
pelkäämme maailmaa kaukana jossain
Pelkään sinua liikaa
liikaa pelkäät minua
liikaa
pelkäämme maailmaa, joka kaukana jossain
pelosta vapisee
(2x)
Ja niin pelkomme erottaa meidät
ajan kulku jatkuu, mut elämä ei
Suu, joka nauraa on petturi kurja
unohduksen tuska ei hellitä, ei
Tunnen vieraita käsiä, poskia muita
kylmiä katseita, sylejä, suita
ja mä pelkään vain yhä enemmän
ett' tuo virta vie multa elämän
Minä pelkään sinua liikaa
liikaa pelkäät minua liikaa
pelkäämme maailmaa kaukana jossain
Pelkään sinua liikaa
liikaa pelkäät minua
liikaa
pelkäämme maailmaa, joka kaukana jossain
pelosta vapisee
(2x) - Anonyymi
Kysymys oli taidemusiikin säveltäjistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.744999Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.123378Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j242690Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571747- 471566
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441346- 941342
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2251180Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.711025IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra53902