Kiinnostavatko teitä suomalaisen musiikin klassikot?

Anonyymi-ap

Näyttäisi siltä, että eräillä radiokanavilla soitettu suomalainen musiikki on pääosin ei-klassikon statuksen omaavaa modernia uutta musiikkia, jota on levytetty oikeastaan vain siksi, että sen oletetaan olevan kaupallisen menekin takia taloudellisessa bisneksentekomielessä levyfirmoille tuottavamman liiketoiminnan harjoittamista, kuin Fougstedtien ja kumpp. jalompaa ja hienostuneempaa säveltaidetta edustavan ja temaattisen työn puolesta taidokkaan, sekä usein myös tyyliltään polyfonisen musiikin levyttäminen, mm. Pezzo sinfonico, Suite Romantique, Partita, concerto orkesterille, Muunnelmia sotilaslaulusta, Suite pieces lyriques, konserttialkusoitto opus 20, 1. sinfonia, Preludi ja fuuga, Scene Dramatique, Canzona, Fuuga B-duuri, Uusmaalainen rapsodia, Intrada, Canzonetta, sarja jousille, Elegia jousille, Prelude e Caprice, Prelude e Rondo, Juhlasoitto, Passacaglia, Sankarillinen preludi, Sinfoninen preludi Uhmaaja, jonka nimi viittaa luultavasti suomen sankarilliseen ja isänmaalliseen taisteluun idän karhua vastaan, Aurea Dicta jne. mutta jolla proseduurilla tietenkin itse suomen kunniakkaan perinteikäs säveltaide ja siitä nauttimaan pyrkivä, mutta tässä tapauksessa tästä kaikesta paitsi jäävä yleisö ja kuluttajat ovat pelin suurimpia häviäjiä, sillä karkeastikin arvioiden vaikuttaa vahvasti siltä, että suomalaiset taidemusiikin klassikot ovat jo menneiden säveltäjäsukupolvien poismenon myötä poistuneet keskuudestamme ja säveltaide itsessään parhaat päivänsä jo kauan sitten nähnyt, eikä tämä aika pysty vähemmän lahjakkaiden säveltäjien teosten myötä luomaan mitään yhtä kestävää ja ajatonta säveltaidetta, joka johtuu paitsi siitä, että musiikillinen sanasto on niin suuressa määrin uudistunut ja etääntynyt perinteisemmästä harmonisesta kieliopista, ja uusimpien sävellystekniikoiden puitteissa sielun herkimpiä kieliä värähdyttävän sävelrunouden luominen on niin haastavaa, ettei sen puitteissa ole mahdollista luoda suurta ja tunteisiin kohottavasti vaikuttavaa säveltaidetta ja ajallemme ominainen teknokulttuuri, sekä hektisyys nakertavat säveltäjien luovuutta ja intensiivistä keskittymistä luomistyöhön vaativaa huomattavaa joutoaikaa ja urbaanille kiireelle vastakkaista maalaiselämän verkkaista ja mielenrauhaa edellyttävän kiireettömän ideaalin meditatiivisen sielun tilan saavuttamista, jota inspiroituminen ja ideoiden tavoittaminen mielen sopukoista edellyttävät.

https://www.bing.com/ck/a?!&&am … cy1lcmlrLWZvdWdzdGVkdC10aGVhLW11c2c

Prelude and Rondo, josta en alun perin välittänyt ja jota pidin huonon äänityksenkin takia pinnallisena, mutta siinä on jotain vitaalisuutta ja elämänmyönteisyyttä tuoreen keksinnän ja pilke silmäkulmassa luodun älykkään ja oppineen leikin ohella. Mä tykkään tästä teoksesta.

3

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tässä klassikko, nuori Ismo Alanko ja Hassisen kone. Ismo on nero. Lue ajatuksella, niin sanat avautuvat.

Olen yksi pieni paskiainen
      jonka maailmankaikkeus on oma pää
      sinä kävelet vastaan ja hehkut
      minulta salattua elämää
      Olet puhdas, hauras, haavoittuva
      pelkään käsieni tahrivan sut
      Minä tartun sinuun ja rutistan
      käännyt pois ja sulkeudut

Olet hypännyt elämän uraan
      ylöspäin, kilpailuelämään
      tartut minuun kuin haihtuvaan aikaan
      näet mussa kielletyn hedelmän
      Otat hihastani kiinni ja vapiset
      pelkäät sanovas' kaiken väärin
      Sinä käännyt pois vaikka hymyilet
      katson jälkeesi silmin surullisin

Minä pelkään sinua liikaa
      liikaa pelkäät minua
      liikaa
      pelkäämme maailmaa kaukana jossain
      Pelkään sinua liikaa
      liikaa pelkäät minua
      liikaa
      pelkäämme maailmaa, joka kaukana jossain
      pelosta vapisee
      (2x)

Ja niin pelkomme erottaa meidät
      ajan kulku jatkuu, mut elämä ei
      Suu, joka nauraa on petturi kurja
      unohduksen tuska ei hellitä, ei
      Tunnen vieraita käsiä, poskia muita
      kylmiä katseita, sylejä, suita
      ja mä pelkään vain yhä enemmän
      ett' tuo virta vie multa elämän

Minä pelkään sinua liikaa
      liikaa pelkäät minua liikaa
      pelkäämme maailmaa kaukana jossain
      Pelkään sinua liikaa
      liikaa pelkäät minua
      liikaa
      pelkäämme maailmaa, joka kaukana jossain
      pelosta vapisee
      (2x)

• Anonyymi

Kysymys oli taidemusiikin säveltäjistä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      142
      4361
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      38
      2500
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2157
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      26
      1226
    5. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      71
      1092
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      60
      1062
    7. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      37
      964
    8. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      63
      926
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      48
      879
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      106
      842
    Aihe