Pääsääntöisesti virkamiehet saavat tulla ja mennä silloin kuin huvittaa. Etänä voi helposti kirjoittaa normaalintyöpäivän vaikka iltapäivä kuluisikin autohuollossa tai lasten riennoissa. Syyttämättä nyt ketään, onkohan tämä leväperäisyys ihan paikallaan, kun julknen talous on ns. Kreikan tiellä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c2f6524d-c3e5-4f56-b3cd-de563cc0b544
Julkisella sektorilla työajan seuranta on harvinaisuus
28
93
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Meillä oli sähköinen kulunvalvonta sairaalassa muistaakseni vuodesta jotain 2000-luvun alusta lähtien. Kulkunapin kanssa mentiin sisään ja ulos.
- AnonyymiUUSI
Meilläkin on, mutta järjestelmä ei ole ollut enää koronan jälkeen lainkaan käytössä, kun etänä voi kirjata kuitenkin mitä vaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Meilläkin on, mutta järjestelmä ei ole ollut enää koronan jälkeen lainkaan käytössä, kun etänä voi kirjata kuitenkin mitä vaan.
Ei voi tehdä noin. Et ole etätyössä.
- AnonyymiUUSI
Meillä oli kunnan hommissa ensin kellokorttikone, sitten kännykässä sähköinen kulunvalvonta, joka piti leimata etätöissä. Eli kyllä välineitä on, jos niitä tahdotaan käyttää.
Ylimmällä johdolla oli "kokonaistyöaika", eli heillä ei ollut kellokorttia, mutta velvollisuus olla töissä tarvittaessa koko ajan.
- AnonyymiUUSI
Kuka viettää iltapäivän autohuollossa? Itse olen vienyt työn jälkeen, pudottanut avaimen kirjekuoressa niitten postilaatikkoon. Soittavat sitten koska voi tulla hakemaan.
- AnonyymiUUSI
Niin voihan sen iltapäivän kuluttaa vaikka nukkumalla kotisohvalla. Se ei ollut se pointti varmaankaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin voihan sen iltapäivän kuluttaa vaikka nukkumalla kotisohvalla. Se ei ollut se pointti varmaankaan.
Ei voi nukkua sohvalla, jos on etätyössä. Siitä jää kiinni.
- AnonyymiUUSI
Tarkoittanee sitä, että vie sen auton huoltoon, menee kotiin odottamaan että soittavat milloin voi hakea.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi nukkua sohvalla, jos on etätyössä. Siitä jää kiinni.
Onko pomolla avaimet kotiisi?
- AnonyymiUUSI
Ei pidä paikkaansa lainkaan.
Työajan seuranta on ollut käytössä julkisella puolella jo kymmeniä vuosia.
Etätyötä voidaan valvoa hyvin helposti, ei voi mennä autoa huoltamaan kesken päivän.
Nyt on aivan vääriä käsityksiä etätyöstä.- AnonyymiUUSI
Se ei ole työajan seurantaa, että työntekijä voi etänä merkitä vapaasti kullekin työpäivälle työn alkamisen ja työpäivän päättymisen. Ja näin se menee pääsääntöisesti julkisen hallinnon tehtävissä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole työajan seurantaa, että työntekijä voi etänä merkitä vapaasti kullekin työpäivälle työn alkamisen ja työpäivän päättymisen. Ja näin se menee pääsääntöisesti julkisen hallinnon tehtävissä.
Onhan etätyössä valvonta työajan käytöstä. Eihän voi olla aivan "lintujen kirjoissa".
Eri asia on olla etätyössä, jossa joutuu matkustamaan.
Julkisen hallinnon työssä on myös valvontaa reaaliajassa. Sen järjestäminen on helppoa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onhan etätyössä valvonta työajan käytöstä. Eihän voi olla aivan "lintujen kirjoissa".
Eri asia on olla etätyössä, jossa joutuu matkustamaan.
Julkisen hallinnon työssä on myös valvontaa reaaliajassa. Sen järjestäminen on helppoa.Helppoa, mutta kun valvonta puuttuu kokonaan!
- AnonyymiUUSI
Älä jaksa.
- AnonyymiUUSI
Älä nyt sotke asioita. Puhut vasten parempaa tietoa.
- AnonyymiUUSI
Et taida elää tätä päivää, et edes eilistä.
- AnonyymiUUSI
On töitä, joita ei voi tehdä etänä. Useinnat hoiva- ja huoltoalan työt. Kotisairaanhoito ja ruokapalvelut.
Ja etätöissä kyetään tarvittaessa valvomaan tietoyhteyksien käyttö.
Itse kun olin etätöissä, pidin päivällä kahden tunnin tauon, kun palaverien tms. takia yhteydet usein pätkivät. 7-12 ja 14- 17. TAi no, mun työaikahan oli 7 tuntia 36 min/ päivä. Oma kokemukseni on, että etätyössä olet kokoajan töissä.
Hämärtyy se työnteon raja.- AnonyymiUUSI
Höpön höpön! Itse olen esimiehenä, ja työajan valvonta julkisella tulkitaan nykyisin lähes rikokseen vertautuvana urkintana. Tässä on kyllä iso ongelma,
- AnonyymiUUSI
Opettajilla ei kai ole kulunvalvontaa, mutta jos makoilevat sohvalla iltapäivän, se ehkä huomattais?
- AnonyymiUUSI
Kulunvalvonta etätyössä?
Eihän niin voida valvoa työaikaa.
- AnonyymiUUSI
Mulla on ollut onni saada sopia työpaikalla,kun on vietävä lapsi neuvolaan tai tuee joku muu meno. Pomo järjestää tuuraajan ja itse kuittaan itseni ulos lähtiessäni. Ei vaikeaa!
- AnonyymiUUSI
Noin pitää tehdä. Etätyössä pitää olla luottamus molemmin puolin.
Jostain syystä eräät ajattelevat, että etätyössä lusmuillaan. Onkohan jollain työmoraali kovin alhainen?
- AnonyymiUUSI
Ei kannata yleistää julkiseen sektoriin, kun et edes tiedä mistä se koostuu!
Toki ministerien avustajat ja virkamiehetkin toimivat pääosin itsenäisesti ja kokouksetkin kannattaa pitää etänä. Kyllä raportin työstäminen onnistuu missä tahansa rauhallisessa paikassa jossa on tietoliikenneyhteydet. Vaikka mökillä.
Ja ministerin sähköposteihin voi vastaila vaikka junassa Leville.- AnonyymiUUSI
Onnistuu toki, mutta nyt onkin kysymys siitä, käytetäänkö työaika työntekoon vain lorviin. Kollega nimeltä mainitsemattomassa ministeriössä on hyvä esimerkki siitä, kuinka aamulla tehdään nopeasti raportti ja iltapäivällä onkin kokous- Golf-kentällä! Tätä rallia aina kun säät sallivat.
- AnonyymiUUSI
Julkisen sektorin avointen työpaikkojen määrä laski vuonna 2024 edellisvuoteen verrattuna 22 prosentilla, kertovat julkisten työnantajien rekrytointipalvelu Kuntarekryn tilastot. Hakijamäärät puolestaan kasvoivat seitsemällä prosentilla.
Vuonna 2024 Kuntarekryssä oli runsaat 75 000 avointa työpaikkaa. Kaikkiaan hakemuksia lähetettiin viime vuonna yli 630 000.
Eniten rekrytointeja tehtiin opetus- ja kulttuuri-, terveydenhuolto- ja sosiaalialalla. - AnonyymiUUSI
https://www.kuntarekry.fi/fi/tyoelamauutiset/uratarinat/laitoshuoltajan-työ-sairaalassa/
Me kunta-alan pienipalkkaiset, ahkerat työmuurahaiset, emme oikeasti ymmärrä, että työtämme väheksytään. - AnonyymiUUSI
Kerran olin jo matkalla kunnan hommista kotiin, pomo soitti perään ja kysyi miksen ollut työpaikalla kun hän tuli käymään. Heh
- AnonyymiUUSI
Puuttuva työajan valvonta on vain yksi osatekijä julkisen talouden vakavista ongelmista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki674862Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit582874Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001566Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j81388- 411344
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota461263Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242