Pohdin sitä, että miksi sellaisetkin erinomaista kritiikkiä saaneet säveltäjät teoksillaan ovat kadonneet tyystin ohjelmistosta, jotka sävelsivät uusinta musiikillista tyylisuuntaa seuraten uusimpien eurooppalaisten standardien mukaan, vaikka heidän sävelkielensä oli paljon ajanmukaisempaa, kuin vaikka Sibeliuksella useissa sinfonioissaan ja johtuuko se jostain räikeästä yliarvostuksesta ja sokeasta kuvainpalvonnasta hänen tapauksessaan, että hänen musiikkinsa on säilyttänyt paikkansa ohjelmistossa muotien ja -ismien myllerryksessä ja vaihtuessa ajan tarpeen sanelemina, vai näemmekö hänet väärin tuotantonsa merkitykseltä, eikä hänen teoksensa ansaitsisi objektiivisesti tarkasteltuna sitä statusta, jonka ne ovat saaneet täyttämättä enää modernismin tai edes uusklassismin vaatimuksia, joiden myötä tonaalisuus sai uuden luonteen tai se katosi kokonaan atonaaliseen sanastoon vaihtuen, vai onko subjektiivista alkuperää oleva kunnioitus Sibeliuksen aikaansaannoksia kohtaan yliampuva ja liioitellun voimakas reaktion kansallistunteen meissä saaman kohottavan isänmaallisten tuntemusten kautta tai sen seurannaisvaikutusta kykenemättämme objektiivisesti näkemään ja kuulemaan tämän musiikin todellisia kvaliteetteja tai niiden puutetta yhdistettynä kansallistunnetta nostattaviin historiallisiin tapahtumiin suomen kansan itsenäistymispyrkimyksissä ja suomen sotien taisteluissa venäjää vastaan, vai katosivatko modernismia ja uusklassismia edustaneiden säveltäjien teokset ohjelmistosta räikeiden laiminlyöntien, välinpitämättömyyden tai esitystradition katkeamisen takia näiden säveltäjien poismenon seurauksena, jolloin he eivät enää persoonallaan voineet vaikuttaa teosten esillepanoon ohjelmistossa, ja uuden sekä vanhemman kansainvälisen musiikin tulva yhdistettynä uusimpiin suomalaisiin säveltäjänimiin vei vanhemmilta poisnukkuneilta ohjelmisto aikaa ja heidän musiikkinsa ohjelmistoa kuormittava vaikutus aiheutti sen että ohjelmiston uudistumispaineen alla jostain oli luovuttava ja jätettävä pois ja näin heidän teosten esitykset katosivat täysin, vaikka objektiivisesti arvioiden heidän säveltaiteensa olisi ollut täysin kilpailukykyistä ja sälyttämisen arvoista häviämättä hiukkaakaan sibballe tai Milhaudeille laadussa?
Miksi tyyliltään ajanmukaiset säveltäjät hävisivät kilpailun ohjelmistoajasta Sibeliukselle?
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Haluatko ostaa kappalejaon? Tuskin kukaan jaksaisi silti lukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1432841Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2782548Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?341502Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.381484- 1211212
- 1081163
Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee151075Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa
Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar2041053Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.317935Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla
Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La60922