Hybrideihin asennetaan apumoottori

Anonyymi-ap

Autotekniikka astuu jättiharppauksin kohti tulevaisuutta.

Moottori tulee olemaan Trabantisa ja Warresta tuttu kaksitahti moottori.
Siis auto on sähköauto jossa on 2-t apumoottori, extenderi.

Kun USA luopuu sähköautoista tarvitaan tehokas apumoottori.
GM patentoima 2-T moottori tuottaa latausvirtaa ajoakulle ja auto liikkuu siis sähköllä.
Idea on tuttu dieselsähkövetureista ja laivojen dieselsähköisestä propulsio järjestelmästa

10

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä uutinen tuo on Toyotissa on apumoottorit olleet jo vuosikymmeniä.

      • Anonyymi

        Apumoottori tulevaisuudessa on yksinkertainen ja tehokas kaksitahtimoottori.
        Tojotassa se on minumutkainen tehoton ja kallis 4-tahti kone. joka siis on perua 1826 keksitylle (Otto) polttomoottorille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apumoottori tulevaisuudessa on yksinkertainen ja tehokas kaksitahtimoottori.
        Tojotassa se on minumutkainen tehoton ja kallis 4-tahti kone. joka siis on perua 1826 keksitylle (Otto) polttomoottorille.

        Olisiko vapaamäntämoottori mahdollista toteuttaa nykytekniikalla. Matti Sammon aikana ohjaus elektroniikka oli vielä alkeellista.
        Päästöt tuottavat varmaan vaikeuksia.
        Olisi muutoin hyvin yksinkertainen ja kevyt.


    • Anonyymi

      Sehän tarkoittaa, että polttoöljyn tankkauspisteet palautetaan bensa-asemille. Siinäpä ilouutinen Esson baarin porukalle. Siellähän lakattiin puhumasta sähköautoista jo vajaa vuosi sitten. Erilaiset polttoaineet ja koneet sen sijaan kiinnostavat.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyundain ohje polttoaineen sekoittamiseen oikeassa suhteessa uusiin 2-tahtimoottoreihin
        https://www.youtube.com/watch?v=Dk0Yx_ZN8OU

        Trabantin juottaminen ilman äppsejä
        https://www.youtube.com/watch?v=jw4WC-M_YCk

        Mikä viritys tällä kertaa. Mazda yritti 80 luvulla kehitellä sellaista sekamoottoria, jossa painevoitelu toimii, kuten nelitahtimoottorissa ja toiminta kuten 2-t moottorissa. Se oli joku suorasuihkutus koneen ja pakko-ohjatun pakoventtiilin ja imuventtiilin kanssa toteutettu ahdettu vehje. Sellainen on nykyään Nissan Daewoo 3 sylinterinen perämoottori. Siinä ei ainakaan ole saatu mitään radikaalia parannusta esim. Hondan 3 sylinterisille jakohihna 4 tahtisille. Nissan saattaa olla hiukan kevyempi, ja siihen saa voitelun takia myös katalysaattorin. Se Mazda olisiitä ongelmallinen, kun täyttö tapahtui paineilman avulla, roots ei käynnistysvaiheessa kehitä käynnistymiseen tarvittavaa ilmaa, piti rakentaa paineilmaa käynnistys tarpeeseen varastoiva säiliö, jos säiliö tyhjeni jostain syystä moottori ei käynnistynyt. 3 sylinterinen litrainen kehitteli samat arvot kuin 6 syl 3 litrainen. oli ehkä hiukan kevyempi, kuitenkin suhteellisen monimutkainen ja periaatteesta johtuen yllättävän janoinen.. Moottori häipyi vähin äänin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyundain ohje polttoaineen sekoittamiseen oikeassa suhteessa uusiin 2-tahtimoottoreihin
        https://www.youtube.com/watch?v=Dk0Yx_ZN8OU

        Trabantin juottaminen ilman äppsejä
        https://www.youtube.com/watch?v=jw4WC-M_YCk

        Jawan juottaminen oikein, 5% :lla. laitetaan vajaa puoli litraa tuhkautumatonta tankkiin ENNEN bensan 8 litraa laittamista, menee siinä samalla sekaisin, värjää bensan sinertäväksi, näkee bensaletkusta, että sekaisin on öljyt.


    • Anonyymi

      Onko tuossa tarkoitus vain pidentää sähköauton rangea tms? . Vai vain politiikasta kyse eli hämätä Trumppia, joka ymmärtääkseni ei pidä sähköautoista, lisäämällä pieni apupolttomoottori, jotta voi sanoa autossa olevan polttomoottori.

      Eli sähköauto, jossa lisänä pieni yksinkertainen polttomoottori, joka tarvittaessa tuottaa akkuun sähköä, jos latausmahdollisuutta ei just ole tarjolla. Suomessa tosin julkisia latauspaikkoja ja muita latausmahdollisuuksia on niin paljon, ettei tuolla juuri ole tarvetta, mutta näinhän ei välttämättä kaikkialla ole.

      Kyseessä olisi siis uudenlainen hybridi, jossa sähkömoottorin tukena olisi pieni yksinkertainen polttomoottori. Nythän hybrideissä on päinvastoin eli sähkömoottori on polttomoottorin tukena kulutusta pienentämässä.

    • Anonyymi

      Onhan hybrideissä aina ollut apumoottori, mutta logiikka toisinpäin.

      Tyypillisessä lataushybridissä on iso polttomoottori, pieni sähkömoottori ja pieni akku. Latauskevottomassa hybridissä on vieläkin pienempi sähkömoottori ja akku.

      Lataushybridillä voi kihnuttaa sähköllä 40-50 km kesäsäässä. Moottoritieajo tai talvipakkanen puolittavat toimintamatkat. Lisäksi KIA yms. itäautot eivät kykene lämmittämään ohjaamoa kuin polttomoottorin tuottamalla lämmöllä, joten kylmällä säällä (ulkolämpötila alle +7 °C) ajetaan "puhtaasti sähköllä" ... eli auto liikkuu akkuun ladatulla sähköllä ja samaan aikaan polttomoottori pörisee tyhjäkäyntiä lämmöntuotannon merkeissä.

      Kun autoon laitetaan polttomoottorin kylkeen sähkömoottori ja 40 km ajomatkaan riittävä akku, ao. polttomoottoriauton saa rekisteröityä sähköautoksi. Etenkin kalliissa ja tehokkaissa autoissa tämä keventää autoveroa niin paljon, että malliston tehokkain ja "tappiin varusteltu" malli on "sähköautona" halvempi kuin pelkän polttomoottorin voimin liikkuva "karvalakki".

      Tässä siis annettiin kädenojennus 70-120 tonnin autoja ostaneille tai tällaisilla liisareilla ajaville. Ja samaan aikaan potku munille keskimäärin 30 tonnin hintaisia autoja ostaneille taviksille. Latauskelvottomat hybriditkin tuppaa olemaan kalliimpia, plugarit reilusti kalliimpi, täyssähköautot huimasti kalliimpia tässä päässä hinnastoa.

      Huom siis se 30 tonnia oli keskihinta. Keskihinta. ei halvin vaan keskimääräinen. Jokaista 70 tonnnin auton kohti piti myydä 8 kpl 25 tonnin autoja tai 4 kpl 20 tonnin autoja, jotta keskihinta saatiin 30 tonniin.

      Taitaa edelleen olla vähän nihkeää patterivatkaimien ja huijaushybridien tarjonta alle 30 000 €?

      Plugarit ovat huijausta, koska WLTP normin mukaan niiden pitäisi kuluttaa bensaa keskimäärin 1,5 l/100 km ja tuottaa vain 40 g/km CO2 päästö.

      Todellinen keskikulutus EU alueella 7,5 l/100 km eli CO2 päästö 5-kertainen lupauksiin nähden. Eikä taida olla merkittävää eroa autoihin vailla sähkövitkuttimia....

      Suomessa keskari vajaa 6 l/100 km, koska meillä plugareita ladataan ahkerammin. Mutta edelleen voi kulutuksesta päätellä, että pääosin bensalla liikutaan.

      Eihän 6 l/100 km ole enää mikään haamulukema, vaan tähän pääsee ihan perus bensaturbo+kaksoiskytkinautomaatti -yhdistelmällä, kunhan auton paino pidetään kurissa.

      Sähkötekniikka on vain tuonut lisää läskiä, mikä näissä "sähköistetyissä" syö sen parantuneen energiatehokkuuden hyödyt.

      Liikenteen "sähköistyminen" ei ole laskenut liikenteen päästöjä! Saatiin vain 10-20 tonnia lisää hintaa , 600 kg lisää massaa ja lyhyempi käyttöikä autoille. Saavutuksia toki nämäkin.

    • Anonyymi

      > Idea on tuttu dieselsähkövetureista ja laivojen dieselsähköisestä propulsio järjestelmästa

      Tyhmyys tuotu julki, mutta 0 pistettä, koska moinen on tehty niin helpoksi, että onnistuu idiooteiltakin.

      Tällainen pieni sähkömoottori *sähköautoon* lisättynä on ns. range extender. Se ei kykene tuottamaan kiihdytyksiin tarvittavaa tehoa, vaan ylläpitää akun varausta pitkiä matkoja ajettaessa. Ei uusi idea, pientä (moottoripyörästä lainattua) moottoria käytti akun lataamiseen ajon aikana mm BMW i3 (2013).

      Vähän samaa sarjaa myös Opel Ampera. Se liikkui hitailla nopeuksilla sähkömoottorin voimin, mutta akun tyhjentyessä lähti polttomoottori pyörittämään generaattoria. Toimintamalli tällöin sarjahybridi (polttomoottori -> generaattori -> akku -> taajuusmuuttaja -> sähkömoottori).

      Laivoissa ja junissa ei ole akkuja, vaan ns. dieselsähköisessä voimalinjassa sähköä tuotetaan kulutuksen mukaan. Sähkömoottorilla saadaan aikaan nopeat suunnanvaihdot ja portaaton nopeudensäätö nollasta alkaen, jotka mekaniikalla vaikeita/kalliita toteuttaa.

      Vaikka generaattorin, taajarin, sähkömoottorin yms hyötysuhde on korkea, niin ketjun kokonaishyötysuhde ei ole. Esim. kun joka välissä hukataan 5 %, niin kokoinaishyötysuhde on 0,95*0,95*0,95 = vajaa 86 %.

      Perinteisen vaihteiston häviö vain pari %. Eli mekaniikka voittaa maantieajossa ja pitkillä siirtymillä. Dieselsähköista voimansiirtoa käytetään autolautoissa ja jäänmurtajissa, joiden pitää pystyä nopeasti vaihtamaan kulkusuuntaa, mutta isot rahtilaivat kulkee "suoravedolla" eli propelli on suoraan kampiakselissa kiinni. Välissä ei ole edes vaihteistoa eikä kytkintä, joten a) "peruutusvaihdetta" ei ole tai b) kone pitää laittaa käymään takaperin (onnistuu, jos kyseessä 2-tahtidiesel, mitä kaikkein suurimmissa laivoissa käytetään).

      Sähköisen voimansiirron suurempien häviöiden vuoksi Opel Amperassakin pystyttiin maantienopeuksissa kytkemään päälle mekaaninen veto polttomoottorilta, jolloin auto muuttuikin rinnakkaishybridiksi.

      Kaupunkiajossa sähköisestä voimansiirrosta voi olla etua, kun voidaan mm. optimoida moottorin pyörimisnopeutta kuorman mukaan. Mutta maantiellä sähkötekniikasta tulee haitta. Datsunilla on yksi automalli, jossa on tämä sähköinen voimansiirto eikä se ole saanut suitsutusta hyvästä polttoainetaloudesta maantieajossa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      249
      14194
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      61
      7220
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      200
      6957
    4. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      41
      5039
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      109
      4817
    6. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      74
      4687
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      80
      4395
    8. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      19
      4371
    9. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      75
      4132
    10. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      101
      3921
    Aihe