Matkustamon alle oli piilotettu jopa tuhansia sormiakkuja. Painoa 2000 kg ja sillä pääsi jopa 300 km yhdellä pitkällä latauksella. Oli se onnen aikaa.
Olipa kerran sähköauto
29
162
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Volkswagen on huomannut akkuautojen järjettömyyden.
Volkswagen alkaa nyt panostamaan vetyyn 👍
https://www.hydrogenfuelnews.com/volkswagens-poznan-plant-adopts-hydrogen-production-system/8574164/- Anonyymi00002UUSI
Vetypoika voi laittaa tuon peukalonsa sinne ryppyrenkaan sisäpuolelle.
😆😆😆
- Anonyymi00003UUSI
Ennen koirat olivat yöt vulkona hihnassa. Nyt koirat nukkuvat isännän vieressä sängyssä ja sähköauto on ulkona johdon jatkona.
- Anonyymi00004UUSI
Ja alle kaksi euroa per sata kilsaa.
Mites teillä fossiilipolttimilla? - Anonyymi00005UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ja alle kaksi euroa per sata kilsaa.
Mites teillä fossiilipolttimilla?Rikkailla on rahaa
köyhillä sähkötahvoilla taas ei
😆😆😆 MITÄS RÄKÄNOKKA TÄHÄN? - Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Rikkailla on rahaa
köyhillä sähkötahvoilla taas ei
😆😆😆 MITÄS RÄKÄNOKKA TÄHÄN?Annan teidän maksaa samoista kilometreistä moninkertaisen hinnan.
Maksoin itsekin monia vuosia polttoaineveroja joten tiedän hyvin tarkkaan niiden kustannukset. Ei ole enää huvittanut maksaa verokarhulle polttoaineveroja kun voi ajaa samat ajot ilman noita veroja. - Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Annan teidän maksaa samoista kilometreistä moninkertaisen hinnan.
Maksoin itsekin monia vuosia polttoaineveroja joten tiedän hyvin tarkkaan niiden kustannukset. Ei ole enää huvittanut maksaa verokarhulle polttoaineveroja kun voi ajaa samat ajot ilman noita veroja.Ja höpö höpö
sinullahan on oma henkilökohtianen kuljettaja
heidän ammattitermi on bussikuski
😆😆😆 HEH HEH - Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ja alle kaksi euroa per sata kilsaa.
Mites teillä fossiilipolttimilla?Arvon alennus ekana vuonna 15000-20000 euroa.
- Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Arvon alennus ekana vuonna 15000-20000 euroa.
Juuri näin, suuri arvonalentuminen, siihen päälle kalliit huoltokulut ja siihen vielä lisäksi erittäin kalliit polttoainekulut.
Ei kukaan täysijärkinen enää aja pakoputkiautolla. - Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Arvon alennus ekana vuonna 15000-20000 euroa.
"Arvon alennus ekana vuonna 15000-20000 euroa."
Kuten on uusilla polttiksillakin. Ainiin, polttiksien puolustajathan kaikki ajavat 20 vuotiailla tonninpommeilla.
Vertailevat huippuravintolan härän sisäfilettä kotona tehtyyn kaurapuuroon koska molemmilla lähtee nälkä. Arvonalenema on näissäkin vastaava, pas....i lopulta kaikki muuttuu, elämän laatu sitä vastoin toisella parempi. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
"Arvon alennus ekana vuonna 15000-20000 euroa."
Kuten on uusilla polttiksillakin. Ainiin, polttiksien puolustajathan kaikki ajavat 20 vuotiailla tonninpommeilla.
Vertailevat huippuravintolan härän sisäfilettä kotona tehtyyn kaurapuuroon koska molemmilla lähtee nälkä. Arvonalenema on näissäkin vastaava, pas....i lopulta kaikki muuttuu, elämän laatu sitä vastoin toisella parempi.Oli miten oli mutta polttomoottoriautojen myyntikiellon poistuminen romahduttaa käytettyjen sähköautojen hinnat. Yli 4-5 vuotiasta sähköautoa on turha kaupitella enää samoilla hinnoilla. Kukaan ei sellaista halua.
- Anonyymi00010UUSI
Samaan aikaan vetyauton matkustamon alle oli piilotettu korkeapaineisia vetysäiliötä. Painoa 2000 kg ja sillä pääsi jopa 300 km yhdellä täytöllä ruotsiin tankkaamaan. Oli se onnen aikaa.
- Anonyymi00013UUSI
Vielä 10 v sitten autojen akusto koostui yleisesti samoista18650-sormiakuista, joita käytetään mm. taskulampuissa ja vape-laitteissa. Näkyy olevan sähköfillarin akutkin koottu noista.
Tesla käytti 18650-kokoisia litiumioniakkuja (erityisesti Panasonicin kennoja) alkuperäisissä Model S -malleissaan (noin 2009–2015) ja Roadsterissa, mutta on siirtynyt uudempiin, suurempiin kennoihin (kuten 2170 ja 4680) paremman energiatiheyden ja kustannustehokkuuden vuoksi.
Hiton hyvä syy olla puuttumatta 10 v vsnhssn sähkikseen. - Anonyymi00014UUSI
Totta noihan se oli reippaat kymmenkunta vuotta sitten…. Kehitys onkin ollut nopeaa.
Nykyisin yhdellä latauksella pääsee suunnilleen yhtä pitkälle kuin yhdellä bensatankillisella, mutta noin viidenneksen hinnalla, joskus vähemmälläkin. Ja latauspaikkoja on huomattavasti enemmän kuin tankkauspaikkoja, joten lataus on käytännössä sujuvampaa kuin tankkaus. Ei tarvitse erikseen etsiä tankkauspaikkaa ja mennä sinne, vaan lataus hoituu muun asioinnin yhteydessä tai kotona auton ollessa muutenkin käyttämättömänä parkissa.
Kehitys kehittyy edelleen….- Anonyymi00015UUSI
Polttiksella ei tarvitse miettiä tankkausta ollenkaan etukäteen, huoltiksia kyllä löytyy eikä tankkausta tarvitse odotella. Missähän latauspisteellä muuten se 2 euroa/100km onnistuu?
- Anonyymi00016UUSI
Pääsee ja pääsee.. Jos ja kun kotilataus riittää, niin rangella ei ole kovinkaan suurta merkitystä. Kuitenkin, jos tulee paljon pitkää maantieajoa ja on julkisten laturien varassa, niin merkitystä alkaa olla.
Esim. 80 kWh akku 100% täyteen ladattuna, keskikulutus 20 kWh/100 km, niin teoriassa toimintamatka on 400 km. Käytännössä 50 km vähemmän, sillä kukapa akkua täysin tyhjäksi uskaltaisi / voisi ajaakaan.
Laturille siis, mutta 100% täyteen en ainakaan minä jaksa odotella, 20-30 min teholaturissa saa riittää. Akun lataustila jää 80% paikkeille, eli 80 kWh akussa onkin vain reilut 60 kWh sähköä. Teoreettinen toimintamatka 300 km, mutta taas pitää jättää pelivaraa, eli oikeammin range on enää 250 km.
Eipä tämä tosin mikään ongelma ole, sillä joku 500-600 km päivämatka on ainakin minulle ihan riittävä.
Optimaalisissa olosuhteissa, eli +20 ja hyvä keli, eikä 120 motareita, niin pääsee pienemmällä kulutuksella >> rangekin kasvaa jonkin verran.
Toisaalta paukkupakkasilla ollaan helposti 25-30 kWh/100 km kulutuslukemilla. Jos toimintamatka lasketaan näissä olosuhteissa, niin ei se enää mikään kehuttava ole ja lataustarvekin kasvaa.
Ekan navigaattorin hommasin 2000 paikkeilla. Sen jälkeen ei ikiä ole tarvinnut etsiä tankkauspaikkoja. Jo ensimmäiset navigaattorit löysivat huoltoasemat reitin varrelta ja osasivat opastaa niille.
Rangesta vielä. Jos maltan ajaa matkailuautollamme rekkavauhtia, niin toimintamatka on kutakuinkin 800 km. - Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Polttiksella ei tarvitse miettiä tankkausta ollenkaan etukäteen, huoltiksia kyllä löytyy eikä tankkausta tarvitse odotella. Missähän latauspisteellä muuten se 2 euroa/100km onnistuu?
No eihän tarvitse miettiä sähköautollakaan. Latauspisteitä on huomattavasti enemmän kuin tankkauspisteitä ja niitä on siellä missä asioidaan muutenkin. Ja sovellukset ohjaavat latauspisteelle ja näyttävät vapaat laturit ja hinnan. Eli ei tarvitse erikseen etsiä eikä mennä turhaan. Odotella ei tarvi eikä seistä letkua pidellen tuulessa ja tuiskussa pakkasella.
Juu, kaupallisilla latauspisteillä kustannus nousee lähelle fossiiliautojen kustannusta. Kaupallisilla latauspaikoillakin hinnat vaihtelee ja erilaisia alennuksia on tarjolla runsaasti, jos niitä jaksaa metsästellä.
Kotilataus sen sijaan on useimmilla ja niillä pääsee jopa alle 2€/km, riippuen sähkösopimuksesta. Kotilatausmahdollisuus on se yleisin lataustapa, helppo siinä samalla kun auto muutenkin seisoo parkissa. - Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Polttiksella ei tarvitse miettiä tankkausta ollenkaan etukäteen, huoltiksia kyllä löytyy eikä tankkausta tarvitse odotella. Missähän latauspisteellä muuten se 2 euroa/100km onnistuu?
Onnistuu ihan vaikka omalla parkkipaikalla. Ei tarvitse lähteä pidemmälle. Marketin hidaslatauspisteellä 100 km maksaa liki 4€, ja pikalaturilla 6€. Bensan hinta näytti olevan 1,8€ ja risat litralta ohi ajaessani. Vanhasta muisista tulee vielä kauhisteltua hintoja.
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
No eihän tarvitse miettiä sähköautollakaan. Latauspisteitä on huomattavasti enemmän kuin tankkauspisteitä ja niitä on siellä missä asioidaan muutenkin. Ja sovellukset ohjaavat latauspisteelle ja näyttävät vapaat laturit ja hinnan. Eli ei tarvitse erikseen etsiä eikä mennä turhaan. Odotella ei tarvi eikä seistä letkua pidellen tuulessa ja tuiskussa pakkasella.
Juu, kaupallisilla latauspisteillä kustannus nousee lähelle fossiiliautojen kustannusta. Kaupallisilla latauspaikoillakin hinnat vaihtelee ja erilaisia alennuksia on tarjolla runsaasti, jos niitä jaksaa metsästellä.
Kotilataus sen sijaan on useimmilla ja niillä pääsee jopa alle 2€/km, riippuen sähkösopimuksesta. Kotilatausmahdollisuus on se yleisin lataustapa, helppo siinä samalla kun auto muutenkin seisoo parkissa.Onhan nitä pisteitä paljon, mutta kaikki reissussa käyttökelpoist teholatauspisteet löytyvät pääteiden varsilta ja taajamista.
Useimmille tällä ei ole merkitystä, mutta pikkuteitä pitkin matkaaville ja esim. syrjäisissä kansallispuistoissa kävijöille on. Esimerkiksi Salla -Tulppio välillä ei latauskartan mukaan ole yhtään latauspaikkaa, ei edes heikkotehoista.
Marginaalista toki, mutta kun toissa syksynä kävimme, niin uskomaton määrä oli Tulppiossakin porukkaa. Erämaat, metsästys ja kalastus kiinnostavat. - Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
No eihän tarvitse miettiä sähköautollakaan. Latauspisteitä on huomattavasti enemmän kuin tankkauspisteitä ja niitä on siellä missä asioidaan muutenkin. Ja sovellukset ohjaavat latauspisteelle ja näyttävät vapaat laturit ja hinnan. Eli ei tarvitse erikseen etsiä eikä mennä turhaan. Odotella ei tarvi eikä seistä letkua pidellen tuulessa ja tuiskussa pakkasella.
Juu, kaupallisilla latauspisteillä kustannus nousee lähelle fossiiliautojen kustannusta. Kaupallisilla latauspaikoillakin hinnat vaihtelee ja erilaisia alennuksia on tarjolla runsaasti, jos niitä jaksaa metsästellä.
Kotilataus sen sijaan on useimmilla ja niillä pääsee jopa alle 2€/km, riippuen sähkösopimuksesta. Kotilatausmahdollisuus on se yleisin lataustapa, helppo siinä samalla kun auto muutenkin seisoo parkissa.Eikö sähköautoilijoilla ole varaa edes autotalliin vai eikö sitä palopommia uskalla ladata sisätiloissa?
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
No eihän tarvitse miettiä sähköautollakaan. Latauspisteitä on huomattavasti enemmän kuin tankkauspisteitä ja niitä on siellä missä asioidaan muutenkin. Ja sovellukset ohjaavat latauspisteelle ja näyttävät vapaat laturit ja hinnan. Eli ei tarvitse erikseen etsiä eikä mennä turhaan. Odotella ei tarvi eikä seistä letkua pidellen tuulessa ja tuiskussa pakkasella.
Juu, kaupallisilla latauspisteillä kustannus nousee lähelle fossiiliautojen kustannusta. Kaupallisilla latauspaikoillakin hinnat vaihtelee ja erilaisia alennuksia on tarjolla runsaasti, jos niitä jaksaa metsästellä.
Kotilataus sen sijaan on useimmilla ja niillä pääsee jopa alle 2€/km, riippuen sähkösopimuksesta. Kotilatausmahdollisuus on se yleisin lataustapa, helppo siinä samalla kun auto muutenkin seisoo parkissa.Oliko Niiralan kulman taloissa kotilatausta
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Eikö sähköautoilijoilla ole varaa edes autotalliin vai eikö sitä palopommia uskalla ladata sisätiloissa?
Kolmas talo ja kolmas talli menossa. Ikinä en ole pitänyt autojani autotallissa, tallit ovat olleet ihan muussa käytössä. Mitä tässä lähinaapurienkin pihoja olen katsellut, niin kaikkien autot seisovat katoksessa, tai taivasalla - vaikka tallikin olisi.
On myös niin, että vanhempien talojen talleihin nykyautot eivät enää mahdu. Autojen pituus ja vallankin leveys kun on kasvanut huomattavasti muutaman vuosikymmenen aikana.
Saman huomaa myös vanhemmilla parkkipaikoilla, autot ei mahdu enää ruutuihin, Jos mahtuukin, mutta autosta et pääse ulos, et sisään. - Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Eikö sähköautoilijoilla ole varaa edes autotalliin vai eikö sitä palopommia uskalla ladata sisätiloissa?
Taitaa se sähköauto porukka enimmäkseen asua rivitaloissa, joissa piilosokkeli
- Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kolmas talo ja kolmas talli menossa. Ikinä en ole pitänyt autojani autotallissa, tallit ovat olleet ihan muussa käytössä. Mitä tässä lähinaapurienkin pihoja olen katsellut, niin kaikkien autot seisovat katoksessa, tai taivasalla - vaikka tallikin olisi.
On myös niin, että vanhempien talojen talleihin nykyautot eivät enää mahdu. Autojen pituus ja vallankin leveys kun on kasvanut huomattavasti muutaman vuosikymmenen aikana.
Saman huomaa myös vanhemmilla parkkipaikoilla, autot ei mahdu enää ruutuihin, Jos mahtuukin, mutta autosta et pääse ulos, et sisään.Kuka sitä uskaltaa jättää sähköautoa omakotitalon yhteydessä olevaan autotalliin. Tallin pitää olla erillinen rakennus ja vähintään 50 metrin päässä itse talosta, silloin voi nukkua yönsä rauhassa
- Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Pääsee ja pääsee.. Jos ja kun kotilataus riittää, niin rangella ei ole kovinkaan suurta merkitystä. Kuitenkin, jos tulee paljon pitkää maantieajoa ja on julkisten laturien varassa, niin merkitystä alkaa olla.
Esim. 80 kWh akku 100% täyteen ladattuna, keskikulutus 20 kWh/100 km, niin teoriassa toimintamatka on 400 km. Käytännössä 50 km vähemmän, sillä kukapa akkua täysin tyhjäksi uskaltaisi / voisi ajaakaan.
Laturille siis, mutta 100% täyteen en ainakaan minä jaksa odotella, 20-30 min teholaturissa saa riittää. Akun lataustila jää 80% paikkeille, eli 80 kWh akussa onkin vain reilut 60 kWh sähköä. Teoreettinen toimintamatka 300 km, mutta taas pitää jättää pelivaraa, eli oikeammin range on enää 250 km.
Eipä tämä tosin mikään ongelma ole, sillä joku 500-600 km päivämatka on ainakin minulle ihan riittävä.
Optimaalisissa olosuhteissa, eli 20 ja hyvä keli, eikä 120 motareita, niin pääsee pienemmällä kulutuksella >> rangekin kasvaa jonkin verran.
Toisaalta paukkupakkasilla ollaan helposti 25-30 kWh/100 km kulutuslukemilla. Jos toimintamatka lasketaan näissä olosuhteissa, niin ei se enää mikään kehuttava ole ja lataustarvekin kasvaa.
Ekan navigaattorin hommasin 2000 paikkeilla. Sen jälkeen ei ikiä ole tarvinnut etsiä tankkauspaikkoja. Jo ensimmäiset navigaattorit löysivat huoltoasemat reitin varrelta ja osasivat opastaa niille.
Rangesta vielä. Jos maltan ajaa matkailuautollamme rekkavauhtia, niin toimintamatka on kutakuinkin 800 km.Aika kova kulutus, jos tavallisessa maantieajossa kuluu 20 kW/100 km. Moottoritienopeuksissa kyllä tuohon pääsee.
Minun autoni teoreettinen range on hieman vajaat 600km. Akun käytettävissä oleva kapasiteetti on 79kw. Latausteho autossa max 185kwh. Käytännössä noin 500 km, joskus jopa allekin. Talvisin jopa alle 400 km. Ja en minä koskaan lataa suurteholatureilla 100%:iin, vaan 80%. Siihen kuluu reipas parikymmentä minuuttia. Vaihtovirtalatureilla eli kotioloissa ennen pidempää matkaa saatan ladata 100%, mutta harvemmin. Sen hyöty on olematon, kun kuitenkin pidemmälläkin matkoilla pidän taukoja 2-3 tunnin välein.
Näin ollen rangella ei minulle ole mitään käytännön merkitystä eikä se ole mielessä edes pitkillä lomamatkoilla, koska taukoja tulee pidettyä ja silloin ladataan. Niin kiirettä minulla ei koskaan ole, ettenkö malttaisi kahvitella, syödä tai muuten vain jaloitella ja sinä.aikana auto ehtii ladata aina tuohon 80%:iin. Josjstain syystä olisi kiireenpi niin vartissakin ehtii ladata aina seuraavaan taukoon asti helposti. Noin pitkiä lomamatkoja tulee tehtyä lähinnä kesäisin ja silloinkin ehkä kerran kesässä.
Talvisin mökkimatkat, n 250 suunta, ovat pisimmät ja siihen riittää mainiosti kotilataus ja mökillä lataus ennen kotiinpaluuta. ei tarvita kaupallisia latauspalveluja näillä matkoilla.
Minun matkailuautoni kuluttaa maantieajossa 12-15 l/100km, kun ajan nopeusrajoitusten mukaisesti. Se on vähän tavanomaista isompi, noin 5 tonnia painoa ja ajaa 10 metriä pituutta. siinäkään en koskasn ole edes ajstellun mitään rangea. tankkaan tarvittaessa. Asuntoautollakinmpidän taukoja 2-3 tunnin välein.
Navigaattorit kyllä kertoo latauspaika ja tankkauspaikat. Latauspaikoista se kertoo vielä vapaat laturit, niiden lataustehon ja useinmiten vielä hinnankin.
Toisin sanoen mitään käytännön merkitystä sen enempää sähkö- kuin polttisautoillakaan tuolla rangella ei ole myöskään pidemmillä matkoilla. - Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
Aika kova kulutus, jos tavallisessa maantieajossa kuluu 20 kW/100 km. Moottoritienopeuksissa kyllä tuohon pääsee.
Minun autoni teoreettinen range on hieman vajaat 600km. Akun käytettävissä oleva kapasiteetti on 79kw. Latausteho autossa max 185kwh. Käytännössä noin 500 km, joskus jopa allekin. Talvisin jopa alle 400 km. Ja en minä koskaan lataa suurteholatureilla 100%:iin, vaan 80%. Siihen kuluu reipas parikymmentä minuuttia. Vaihtovirtalatureilla eli kotioloissa ennen pidempää matkaa saatan ladata 100%, mutta harvemmin. Sen hyöty on olematon, kun kuitenkin pidemmälläkin matkoilla pidän taukoja 2-3 tunnin välein.
Näin ollen rangella ei minulle ole mitään käytännön merkitystä eikä se ole mielessä edes pitkillä lomamatkoilla, koska taukoja tulee pidettyä ja silloin ladataan. Niin kiirettä minulla ei koskaan ole, ettenkö malttaisi kahvitella, syödä tai muuten vain jaloitella ja sinä.aikana auto ehtii ladata aina tuohon 80%:iin. Josjstain syystä olisi kiireenpi niin vartissakin ehtii ladata aina seuraavaan taukoon asti helposti. Noin pitkiä lomamatkoja tulee tehtyä lähinnä kesäisin ja silloinkin ehkä kerran kesässä.
Talvisin mökkimatkat, n 250 suunta, ovat pisimmät ja siihen riittää mainiosti kotilataus ja mökillä lataus ennen kotiinpaluuta. ei tarvita kaupallisia latauspalveluja näillä matkoilla.
Minun matkailuautoni kuluttaa maantieajossa 12-15 l/100km, kun ajan nopeusrajoitusten mukaisesti. Se on vähän tavanomaista isompi, noin 5 tonnia painoa ja ajaa 10 metriä pituutta. siinäkään en koskasn ole edes ajstellun mitään rangea. tankkaan tarvittaessa. Asuntoautollakinmpidän taukoja 2-3 tunnin välein.
Navigaattorit kyllä kertoo latauspaika ja tankkauspaikat. Latauspaikoista se kertoo vielä vapaat laturit, niiden lataustehon ja useinmiten vielä hinnankin.
Toisin sanoen mitään käytännön merkitystä sen enempää sähkö- kuin polttisautoillakaan tuolla rangella ei ole myöskään pidemmillä matkoilla."Sähköauton keskimääräinen kulutus on noin 15–25 kWh/100 km, mutta todellinen kulutus vaihtelee huomattavasti auton koon, painon ja erityisesti sääolosuhteiden mukaan. Pienemmät ja kevyemmät autot kuluttavat tyypillisesti 16–19 kWh/100 km, kun taas suuremmat ja raskaammat SUV-mallit voivat kuluttaa 22–30 kWh/100 km. Kylmä sää ja pakkaset voivat nostaa kulutusta jopa puolella".
Mielestäni ~20 kWh/100 km on aika realistinen keskiarvo, samaa näyttää myös "katumaasturi" ID4 :sen pitkäaikainen keskikulutusnäyttö. Lukema on suunnilleen suunnilleen vuoden ajalta. Tai oli, se kun nollaantui viime päivityksen yhteydessä.
Meidän matkailuautolla pääsee tosiaan 10 l lukemilla, mutta vain rekkavauhdilla. Motarilla 120 km/h, niin menee jo yli13 litraa. Auton kokonaispaino max. 3,5 t, mutta pitemmillä reissuilla painoa on käytännössä aina lähelle 4 t.
Alusta Ducato Multijet 150 hp, joka optimoitiin 180 heppaiseksi > kulutus putosi n. litran sataselle. Ilmeisen hyvä aerodynamiikka, korkeus vain 2,8 m, eikä ole alkovipattia ilmanvastuksena.
Samaa mieltä toimintamatkojen merkityksestä, kunhan autossa on omiin tarpeisiin riittävän kokoinen akku. Kuitenkaan sähköautolla en lähtisi Lapin reissulle -25-35 pakkasilla. Eipä tosin ole (enää) tarvettakaan. Hajotin molemmat polveni rinteessä 25 v sitten ja nyt on tekopolvet. Niitä en haluaisi rikkoa.. - Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
Onhan nitä pisteitä paljon, mutta kaikki reissussa käyttökelpoist teholatauspisteet löytyvät pääteiden varsilta ja taajamista.
Useimmille tällä ei ole merkitystä, mutta pikkuteitä pitkin matkaaville ja esim. syrjäisissä kansallispuistoissa kävijöille on. Esimerkiksi Salla -Tulppio välillä ei latauskartan mukaan ole yhtään latauspaikkaa, ei edes heikkotehoista.
Marginaalista toki, mutta kun toissa syksynä kävimme, niin uskomaton määrä oli Tulppiossakin porukkaa. Erämaat, metsästys ja kalastus kiinnostavat.Teholatauspisteitä kyllä löytyy muualtakin kuin isojen pääteiden varsilta. Taitaapa useimmissa kirkonkylissäkin niitä olla useitakin. Eihän tankkausasemiakaan nyt erämaita löydy.
Tottahan se tietty on, että erämailla on harvemmin suurteholatauspisteitä, eikä välttämättä edes peruslatauspisteutä. No eipä usein edes tankkauspisteitäkään.
- Anonyymi00025UUSI
Nyt Norjaan ostamaan melkein uusia vety autoja vm.2022-2024 ,,sieltä niitä saa 4000ekeä kappale..Syy seuraava....ei ole mahdollisuuksia tankata,,,Suomessa ei ole kuin pari paikkaa joista saa vetyä tankattua
- Anonyymi00031UUSI
Vain onneton reppana jaksaa vääntää ja kääntää Persumaisesti asiaa kahtiajakopolitiikan, kuten politiikkaakin ja tyhmyys tiivistyy.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö27810179K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon2305888Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1735374PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *895001Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot163290Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe52662- 2142552
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.172394- 282194
Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3802164