Oletko joulun supertietäjä? Testaa, tunnetko jouluruokien historian

Niin, tässä olisi tällainen jouluvisa, varsin helppo varmaan monille, mutta jouduin itse arvaamaan ainakin muutaman. Onneksi tässä visassa arvaaminen toimii aika hyvin.

https://yle.fi/a/74-20200814

Kokonaispisteesi: 10/11
Muiden vastaajien keskiarvo: 7,9/11
Herkullista joulua!

20

148

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Kumma juttu, viesti tuli kaksi kertaa, joku ongelma palstassa.

• Anonyymi00002
        UUSI

Palstalla on ollut näitä pikkuvikoja hetkenaikaa.

>simiti<

• UUSI

10.

• Anonyymi00001
      UUSI

En edes yritä tietää. Syön vain tyytyväisenä lanttulaatikkoa ja sinappisilliä. Ette sitten kerro diapetes hoitajalle, mutta myös pari konvehtia.

>simiti<

• Anonyymi00003
      UUSI

7/11

• UUSI

Vähän erilainen testi. Oli sopivasti haastetta. Muutama tuntematon ruokalaji eksyi joukkoon. 😊

10/11

Thänks! 🧑‍🎄

• UUSI

Luulin että tuloksesi olisi ollut 11/11, mutta hyvä tuokin oli. Oma tulokseni perustui kyllä aika pitkälti hyviin arvailuihin.

• UUSI
        m36-intj kirjoitti:

Luulin että tuloksesi olisi ollut 11/11, mutta hyvä tuokin oli. Oma tulokseni perustui kyllä aika pitkälti hyviin arvailuihin.

Tällä kertaa tuli yksi huti. Nuo historialliset perinneruuat eivät ole omaa vahvuusaluetta. Jouduin arvaamaan pari. Naisenlogiikkaa käyttämällä ne menivät onneksi oikein. 😊

• UUSI
        tosi.typy kirjoitti:

Tällä kertaa tuli yksi huti. Nuo historialliset perinneruuat eivät ole omaa vahvuusaluetta. Jouduin arvaamaan pari. Naisenlogiikkaa käyttämällä ne menivät onneksi oikein. 😊

Voi olla että ei tullut edes hutia, mutta lähestyvän joulun kannalta on mukavaa, että ilmoitat (kuten myös Buddy) että olisi tullut huti. Koska parempi joulumielihän sellaisesta tulee, kun itse epäonnistuu niin muutkin epäonnistuvat.

• UUSI
        scrg kirjoitti:

Voi olla että ei tullut edes hutia, mutta lähestyvän joulun kannalta on mukavaa, että ilmoitat (kuten myös Buddy) että olisi tullut huti. Koska parempi joulumielihän sellaisesta tulee, kun itse epäonnistuu niin muutkin epäonnistuvat.

Onhan nuo hutit ilmoitettava. Reilu peli.
        Jos jossain vaiheessa käy niin onnellisesti, että saan testissä kaikki oikein, voin hyvällä mielellä tuulettaa täysillä. 😁🙌

Hyvää Joulua sinulle! 🧑‍🎄✨

• Anonyymi00004
      UUSI

Sama 10/11, varsin helppo oli, vaan ei ihan kaikille. Olisi mielenkiintoista tietää nuorempien vastailut.

• UUSI

Tuskin tietävät paljon mitään noista, mutta ainahan voi arvata hyvin.

• Anonyymi00005
      UUSI

10/11.

Mistä hvetistä kuvitellaan, että minun pitäisi tietää mikä on aattorokka?

Jumangeg.

• UUSI

10/11
      Hyvä visa, jossa vastauksia pystyi päättelemääb vähän eri suunnista.

• UUSI

Samaa mieltä, sellaiset visat ovat hyviä, joissa pystyy vähän päättelemään mikä vastaus voisi olla.

• UUSI
        m36-intj kirjoitti:

Samaa mieltä, sellaiset visat ovat hyviä, joissa pystyy vähän päättelemään mikä vastaus voisi olla.

Olen tietysti puolueellinen pitämään hyvänä sellaista mistä satun pitämään tai mitä satun osaamaan, kuten tässä tapauksessa kun voi soveltaa ymmärtämystään yksinkertaisesta elämästä joka yksinkertaiselle ihmiselle sopii.

Sekin vielä hienoa, että näkee miten ihmiset yleensä visaan olivat vastanneet ja mikä oli ollut vaikeaa. Itselleni se oli tuo joulun rokka ja siinä menin jotenkin kompaan. Mutta sellaista sattuu. Otettakoon opiksi ettei satu toista kertaa. Tai ainakaan kolmatta.

• Anonyymi00006
        UUSI

9/11

Epäröin pitkään liittyisikö lipeäkala paastoon, mutta sitten se tuntui ihan väärältä sanalta. Oikeastaan minun olisi pitänyt se tietää joistakin äitini tavoista.

• UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

9/11

Epäröin pitkään liittyisikö lipeäkala paastoon, mutta sitten se tuntui ihan väärältä sanalta. Oikeastaan minun olisi pitänyt se tietää joistakin äitini tavoista.

Joillain katolisilla on yhä tapana että joulun juhlaruokia syödään vasta jouluyön messun jälkeen.

• Anonyymi00007
        UUSI
        scrg kirjoitti:

Joillain katolisilla on yhä tapana että joulun juhlaruokia syödään vasta jouluyön messun jälkeen.

Ajatella, mitä sattumia tarvitaan, että ymmärrys omista vanhemmista kasvaa. En ollut koskaan innokas mukaan jouluyön messuun, mutta tottakai sinne äidin mukaan tai paremminkin kyydittämään tapahtumaan lähti aina vaihtelevasti yksi jos toinen.
        En olisi yhdistänyt asioita ilman kommenttiasi.

• Anonyymi00008
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Ajatella, mitä sattumia tarvitaan, että ymmärrys omista vanhemmista kasvaa. En ollut koskaan innokas mukaan jouluyön messuun, mutta tottakai sinne äidin mukaan tai paremminkin kyydittämään tapahtumaan lähti aina vaihtelevasti yksi jos toinen.
        En olisi yhdistänyt asioita ilman kommenttiasi.

...ja kun toinen yrittää ripittäytyä ja hiljentyä, niin minä kärsimättömänä, "äiti nyt pitää laittaa, mikä tässä maksaa??" Ymmärrys tästä on kuin vuosikymmenten kontrastien leikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      257
      4590
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      131
      2993
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2762
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1594
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1109
    Aihe