Viekö AI työpaikat?

Anonyymi-ap

https://tinyurl.com/3c5pafkz

Olen pyöritellyt mielessäni yhtä kuvaa (linkissä), joka on kiertänyt uutisissa ja somessa viime aikoina: käyrä, jossa talous/markkinat (esim. S&P 500) jatkaa nousuaan samalla kun työpaikka-aukot (JOLTS) laskevat, ja kuvaan on usein piirretty pystyviiva “ChatGPT released”. Viesti on tarkoituksella provosoiva: “katso, tuottavuus ja arvostukset nousevat, mutta työmarkkina viilenee – ja samaan aikaan tekoäly tuli massamarkkinaan”.

Minua hämmästyttää, miten vähän tästä kulmasta keskustellaan. Tarkoitan nimenomaan kysymystä, joka on monelle jo itsestään selvä mutta jostain syystä jää sivulauseeksi: mitä jos tekoäly ei vain “muuta työtä” vaan vähentää sitä niin, että yhä harvempi tekee työtä – ja silti talous mittareiden mukaan “kasvaa”?

Olen huomannut, että julkinen puhe pysyy sitkeästi kahdessa turvallisessa raiteessa: “AI vie joitain töitä, mutta tuo uusia tilalle” tai “AI on vain työkalu”. Molemmat voivat olla osittain totta – mutta ne eivät vastaa siihen, mitä tuo kuva ikään kuin kuiskaa: entä jos uudet työt eivät synny samaa tahtia kuin vanhat tehostuvat pois? Entä jos uudet työpaikat keskittyvät harvoille, ja enemmistölle jää pirstaleisempi, epävarmempi tai heikommin palkattu työ? Entä jos “kasvu” tarkoittaakin yhä enemmän pääoman tuottoa, ei työllisyyttä?

8

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Muskin robotkin kehittyvät hurjaa vauhtia joten kaikki automatisoidaan. Ja kyllä AI vie paljon rtöpaikkoja jo tänä päivänäkin, entäs 3, 5, tai 10 vuoden päästä?

• Anonyymi00002

Suomi on kehitysmaa, joten keinoäly ei vie yhtään työpaikkaa.

• Anonyymi00003

No koodari vaan tekee AI-avulla nopeammin työtään ja koodaa sovelluksen vaikka kiinaksi ja japaniki vikei ole hajuakaan ks. kielistä. Mutta AI ei korvaa koodaria koska se koodaa usein päin peetä silloin kun käytetään API-kirjastoja koska AIn tieto ei ole ajan tasalla uusimman API Docsin kanssa.

Työhakemuksia se ei osaa tehdä kuten pyytäjä haluaa vaan se tekee kieliopillisesti oikean laista tekstiä mutta tekee liikaa asiayhtysviheitä joten lukia ymmärtää värin mitä ajat takaa jos et validoi AI-kirjoittemia dokumentteja.

• Anonyymi00004

Hyvä ja sisällökäs kommentti, ja olen pitkälti samaa mieltä.

Olen itse ohjelmistosuunnittelija, ja omassa työssäni olen AI:n avulla parantanut tuottavuuttani niin paljon, että korvaan käytännössä vähintään yhden koodarin lisää. Erityisesti uusissa projekteissa hyödyt ovat valtavat: saan nopeasti luotua rakenteita, tutkittua vaihtoehtoisia toteutustapoja ja edettyä ideasta toteutukseen huomattavasti nopeammin.

Myös vanhojen projektien kanssa AI on todella hyödyllinen – se auttaa ymmärtämään olemassa olevaa koodia, selittämään epäselviä kokonaisuuksia ja nopeuttaa refaktorointia ja virheiden paikantamista. Toki pitää itse kantaa vastuu lopputuloksesta ja varmistaa, että ratkaisut perustuvat ajantasaisiin lähteisiin ja dokumentaatioon, mutta AI on minulle päivittäin käytössä oleva tehokas työpari, ei vain nopeuttamassa vaan myös laajentamassa omaa osaamistani.

• Anonyymi00005

Kyllä sen kohta huomaa moni YT:ssä ja työnkuvassa sekä palkkauksessa. Valtava murros on jo käynnissä.

Ihmistyötä tarvitaan yhä vähemmin joka vuosi.

• Anonyymi00007

No vain yhdistykset saa nykyään 100 % palkkatuella ja on harmi jos tässä tapahtuu pientä vilukia että kun vanhan tuet päätyy otetaan uusi kortistosta uudella 100 % palkkatuella.

• Anonyymi00006

Kun aloitin lukion 1978, niin matematiikan oppitunnilla opeteltiin käyttämään laskutikkua (nuoret tuskin edes tietää mikä se on). Sitten alkoi tulla myyntiin mullistava innovaatio, taskulaskin. Niitä tilattiin koulun organisoimana yhteistilauksena. Saatiin lupa käyttää niitä yo-kirjoituksissa. Siitä alkoi huima kehitys jota on sukupolvellani ollut etuoikeus seurata. Parempaan on maailma minusta kehittynyt. Tekoäly varmastikin hävittää joitakin töitä, mutta vastaavasti se tuo myös uutta työtä. Muutos tietysti vaatii yksilöltä mukautumiskykyä ja halua opetella uutta.

• Anonyymi00008

Ei vie oikeista töitä, mutta toimihenkilöiden paperienpyörittelijöiltä kyllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      113
      7097
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      494
      5251
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      146
      3230
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      215
      2621
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      36
      2302
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1272
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1232
    8. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1159
    9. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1138
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1133
    Aihe