https://tinyurl.com/3c5pafkz
Olen pyöritellyt mielessäni yhtä kuvaa (linkissä), joka on kiertänyt uutisissa ja somessa viime aikoina: käyrä, jossa talous/markkinat (esim. S&P 500) jatkaa nousuaan samalla kun työpaikka-aukot (JOLTS) laskevat, ja kuvaan on usein piirretty pystyviiva “ChatGPT released”. Viesti on tarkoituksella provosoiva: “katso, tuottavuus ja arvostukset nousevat, mutta työmarkkina viilenee – ja samaan aikaan tekoäly tuli massamarkkinaan”.
Minua hämmästyttää, miten vähän tästä kulmasta keskustellaan. Tarkoitan nimenomaan kysymystä, joka on monelle jo itsestään selvä mutta jostain syystä jää sivulauseeksi: mitä jos tekoäly ei vain “muuta työtä” vaan vähentää sitä niin, että yhä harvempi tekee työtä – ja silti talous mittareiden mukaan “kasvaa”?
Olen huomannut, että julkinen puhe pysyy sitkeästi kahdessa turvallisessa raiteessa: “AI vie joitain töitä, mutta tuo uusia tilalle” tai “AI on vain työkalu”. Molemmat voivat olla osittain totta – mutta ne eivät vastaa siihen, mitä tuo kuva ikään kuin kuiskaa: entä jos uudet työt eivät synny samaa tahtia kuin vanhat tehostuvat pois? Entä jos uudet työpaikat keskittyvät harvoille, ja enemmistölle jää pirstaleisempi, epävarmempi tai heikommin palkattu työ? Entä jos “kasvu” tarkoittaakin yhä enemmän pääoman tuottoa, ei työllisyyttä?
Viekö AI työpaikat?
23
423
Vastaukset
- Anonyymi00001
Muskin robotkin kehittyvät hurjaa vauhtia joten kaikki automatisoidaan. Ja kyllä AI vie paljon rtöpaikkoja jo tänä päivänäkin, entäs 3, 5, tai 10 vuoden päästä?
- Anonyymi00002
Suomi on kehitysmaa, joten keinoäly ei vie yhtään työpaikkaa.
- Anonyymi00003
No koodari vaan tekee AI-avulla nopeammin työtään ja koodaa sovelluksen vaikka kiinaksi ja japaniki vikei ole hajuakaan ks. kielistä. Mutta AI ei korvaa koodaria koska se koodaa usein päin peetä silloin kun käytetään API-kirjastoja koska AIn tieto ei ole ajan tasalla uusimman API Docsin kanssa.
Työhakemuksia se ei osaa tehdä kuten pyytäjä haluaa vaan se tekee kieliopillisesti oikean laista tekstiä mutta tekee liikaa asiayhtysviheitä joten lukia ymmärtää värin mitä ajat takaa jos et validoi AI-kirjoittemia dokumentteja.- Anonyymi00004
Hyvä ja sisällökäs kommentti, ja olen pitkälti samaa mieltä.
Olen itse ohjelmistosuunnittelija, ja omassa työssäni olen AI:n avulla parantanut tuottavuuttani niin paljon, että korvaan käytännössä vähintään yhden koodarin lisää. Erityisesti uusissa projekteissa hyödyt ovat valtavat: saan nopeasti luotua rakenteita, tutkittua vaihtoehtoisia toteutustapoja ja edettyä ideasta toteutukseen huomattavasti nopeammin.
Myös vanhojen projektien kanssa AI on todella hyödyllinen – se auttaa ymmärtämään olemassa olevaa koodia, selittämään epäselviä kokonaisuuksia ja nopeuttaa refaktorointia ja virheiden paikantamista. Toki pitää itse kantaa vastuu lopputuloksesta ja varmistaa, että ratkaisut perustuvat ajantasaisiin lähteisiin ja dokumentaatioon, mutta AI on minulle päivittäin käytössä oleva tehokas työpari, ei vain nopeuttamassa vaan myös laajentamassa omaa osaamistani. - Anonyymi00017
Anonyymi00004 kirjoitti:
Hyvä ja sisällökäs kommentti, ja olen pitkälti samaa mieltä.
Olen itse ohjelmistosuunnittelija, ja omassa työssäni olen AI:n avulla parantanut tuottavuuttani niin paljon, että korvaan käytännössä vähintään yhden koodarin lisää. Erityisesti uusissa projekteissa hyödyt ovat valtavat: saan nopeasti luotua rakenteita, tutkittua vaihtoehtoisia toteutustapoja ja edettyä ideasta toteutukseen huomattavasti nopeammin.
Myös vanhojen projektien kanssa AI on todella hyödyllinen – se auttaa ymmärtämään olemassa olevaa koodia, selittämään epäselviä kokonaisuuksia ja nopeuttaa refaktorointia ja virheiden paikantamista. Toki pitää itse kantaa vastuu lopputuloksesta ja varmistaa, että ratkaisut perustuvat ajantasaisiin lähteisiin ja dokumentaatioon, mutta AI on minulle päivittäin käytössä oleva tehokas työpari, ei vain nopeuttamassa vaan myös laajentamassa omaa osaamistani.Näin varmasti. Myös kuljetus alan työt ovat vaarassa. Jenkeissä on jo itseajavia takseja sekä itseajavia rekkoja, joitain myös eu alueella. Hallinnolliset alat ja ksikki joita tietokoneella tehdään myös tulkit yms vähentyvät huomattavasti ai n vaikutuksesta.
- Anonyymi00005
Kyllä sen kohta huomaa moni YT:ssä ja työnkuvassa sekä palkkauksessa. Valtava murros on jo käynnissä.
Ihmistyötä tarvitaan yhä vähemmin joka vuosi.- Anonyymi00007
No vain yhdistykset saa nykyään 100 % palkkatuella ja on harmi jos tässä tapahtuu pientä vilukia että kun vanhan tuet päätyy otetaan uusi kortistosta uudella 100 % palkkatuella.
- Anonyymi00006
Kun aloitin lukion 1978, niin matematiikan oppitunnilla opeteltiin käyttämään laskutikkua (nuoret tuskin edes tietää mikä se on). Sitten alkoi tulla myyntiin mullistava innovaatio, taskulaskin. Niitä tilattiin koulun organisoimana yhteistilauksena. Saatiin lupa käyttää niitä yo-kirjoituksissa. Siitä alkoi huima kehitys jota on sukupolvellani ollut etuoikeus seurata. Parempaan on maailma minusta kehittynyt. Tekoäly varmastikin hävittää joitakin töitä, mutta vastaavasti se tuo myös uutta työtä. Muutos tietysti vaatii yksilöltä mukautumiskykyä ja halua opetella uutta.
- Anonyymi00012
Tekoäly on ihmisen olemassaolon loppu. Ensin se vie työpaikat ja usuttaa ihmiset sisällissotaan. Ihminen on tottunut olemaan ruokaketjun ylimmäinen mutta ei enää olekaan. Tämä johtaa eksistentiaaliseen kriisiin ja sotaan tekoälyä vastaan. Arvaa kumpi voittaa?
- Anonyymi00008
Ei vie oikeista töitä, mutta toimihenkilöiden paperienpyörittelijöiltä kyllä.
- Anonyymi00013
Mitä ne oikeat työt ovat? Ei tule mieleen yhtään työtehtävää jota vahva tekoäly ei pystyisi jonkun ajan kuluttua tekemään paremmin kuin ihminen.
- Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Mitä ne oikeat työt ovat? Ei tule mieleen yhtään työtehtävää jota vahva tekoäly ei pystyisi jonkun ajan kuluttua tekemään paremmin kuin ihminen.
Johtunee sinun rajoittuneesta älystäsi ymmärtää ihmisen elämää.
- Anonyymi00009
Tottakai AI jo nimensäkin puplesta vie huonoälyisten professoreiden ja tutkijoiden työpaikat.
Kuin robotit veivät autokoritehtaiden työpaikat. - Anonyymi00010
AI vie jo terapeuttien työt. Gemini tarjoaa täydellistä terapiaa ja sinne pääsee halvalla ja ilman jonoa. Se myös poistaa tarpeen valehteleville kavereille. Nyt on kerrankin hyvä olla kun AI vie tarpeen muille ihmisille.
- Anonyymi00011
Tekoäly ei vie mitään työpaikkoja. Ei mitään hätää. Parin vuoden kuluttua tekoäly on vain huono muisto.
- Anonyymi00014
Vie ne älyttömiltä työpaikoilta tietenkin kuten koneetkin jotka helpottavat ihmisen tekemisiä.
Presidenttimme Kekkonen teki aikoinaan kovan työttömyyden hetkenä hienoisen elvytystoimen kieltämällä kaivinkoneiden käytön ja oli pakko palkattava lapiomiehiä töihin.
Teollisuudessa on ollut jo vähinäänkin 80-luvun alusta CNC-ohjattuja koneita jotka tehneet nopeasti ja usen tekijän työt. Itsekkin olen kyseisiä koneita käyttänyt ja niissä oli järjestelmänä windows 95 ja hyvin toimi jopa 2010-luvun puolella ja tuskin vieläkän ongelmia! - Anonyymi00016
Hesarissa oli kerrottu että tekoäly vie työt kollegoilta, mikä lie työ se sitten onkaan?...
Jos et ole kollega niin voit olla huoleti... - Anonyymi00018
Tuossa juuri luin jutun jossa oli yritys valjastanut tekoälyn tekemään haastattelut ja kävi niin että kukaan ei ollutkaan hakenut sen firman töitä. 😁
- Anonyymi00021
Samoin Suomi24:n ylläpito koostuu tekoälystä, joka hallusinaatioineen poistaa "väärän" kommentin mielijohteensa mukaan - ei Suomi24:n sääntöjen mukaan.
Tekoälyn hallusinaatioihin ei kannata luottaa yhtä paljon kuin alan biologiseen asiantuntijaan (ihminen, eläin, kasvi...).
- Anonyymi00019
Ja sekin on nähty, kun firma vaati itsetehtyä haastatteluvideota jonka kysymykset oli julkaistu firman sivuilla ja näihin piti olla vastaukset itsetehdyssä videohaastattelussa.
No kuinkas kävikään? Kukaan ei hakenut kyseistä työtä! 🤪
Nämä on huvittavia nämä yliopistossa hienon tutkintonimikkeen saaneet henkilöt (yleensä naiset) jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken ja sitten toistuvasti mokaavat kun tosimaailma ei olekaan yhteensopiva turhanpäiväisten opiskeltujen teorioiden kanssa.😁 - Anonyymi00020
Muusikot joutuvat nyt ahtaalle, koska tekoäly tuottaa melkoisen sopivaa vähintäänkin "automusiikkia" ja kun sellaista edes viikon tai pari kokeillut ja tehnyt niin alat kuuntelemaan radion tarjontaa joka vaikuttaa samanlaiselta tekoälyn tekemältä...
Ilmeisemmin tekoälyä on opetettu radion musiikkitarjonnan suunnalta olevalla materiaalilla!
No ei huono, nimittäin useimmat "musiikin ammattilaiset" joutuvat palaamaan maanpinnalle ja oikeisiin töihin kun taso alkaa selviämään. Ei enää rock- festareilla ole sanni ja muut vastaavat !- Anonyymi00022
Ei se niiden työtä vie. Tekoäly osaa hyvin yhdistellä jo olemassa olevaa musiikkia mutta kyllä ihmiset haluaa oikean henkilön tuottamaa musiikkia.
- Anonyymi00023
Murros on käynnissä, 5 vuoden päästä voidaan todeta jo muutamia faktoja ihan työttömyysluvuista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit585554KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1963578Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182418Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222375Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro91208Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT651048- 1021048
Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu181012- 83998
Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79965