Pakonomainen hyräily

Anonyymi-ap

Tunteeko joku ihmistä, joka hyräilee lähes tauotta? Itse tunnen tai oikeastaan vain tiedän sellaisen ihmisen, mutta hänen läheisensä ovat kertoneet, etteivät kohta enää jaksa, tyyppi kun on jo vuosia hyräillyt kaiken aikaa. - Jos sitä edes hyräilyksi voi sanoa, sellaista haukotuksen ja melodian pätkän sekaista toistuvaa mörähtelyä, (Olen ainakin kerran omin korvin joutunut todistamaan.)
Muistan lukeneeni, että touretteen ainakin saattaa liittyä varsinaisten äännähdysten lisäksi mm. haukottelua yms., mutta tässä tapauksessa oireita on paljon enemmän ja jopa lähes psykoottisia symptoomeja: sosiaalinen eristäytyminen, äärimmäisen rasistiset asenteet (esim. ei voi hyväksyä tunnettua romanilaulajaa, koska sanojensa mukaan ”ei voi sietää mus..laisnaamaa”), äänien kuuleminen (jonkinlaiset räyhähenget tai mitkä lie kuulemma puhuvat kamalia)…
Olen miettinyt, että voisiko tuo hyräilyn tapainen liittyä noihin äänien kuulemiseen sillä lailla, että henkilö yrittäisi omalla ääntelyllään peittää ymmärrettävästi häiritseviksi kokemiaan harhaääniä. Toisaalta tyyppi hyräilee ihan aina ja kaikkialla ja taas harhaäänet (?) hän kuulee lähinnä vain eräässä tietyssä vapaa-ajan rakennuksessa, joskin on viime aikoina väittänyt myös erään sukulaisen kodissa kummittelevan.
Toisaalta ääniharhakokemuksia ei kovin laajalti voi ollakaan, koska kaveri ei koskaan käy missään muualla kuin seuraavissa paikoissa: omassa kodissa ja vapaa-ajan asunnossa, mainitun ”sukulaisen” (= puolisonsa omaisen) kodissa, työpaikalla ja kaupassa. Hän ei esim. milloinkaan käy omien omaistensa, siis lapsuudenperheensä jäsenien luona vaan on takertunut puolisonsa perheen yhteen ihmiseen. Muita tämänkin perheen jäseniä karttaa, ystäviä ei tietääkseni koskaan ole ollutkaan.
Mainittu puolison omainen on jo iäkäs ja kärsii tilanteesta, miltei itkee minulle joskus puhelimessa, että tahtoisi elää rauhassa mutta ei saa, koska tämä tyyppi tulee harva se päivä istumaan hänen keittiöönsä tuijottamaan kännykästään nettiin ja hyrisemään. Puoliso taas ei uskalla vastustaa, koska tyyppi kuulemma suuttuu, jos vaikka nätisti yrittäisi selittää, että jos ei mentäisi ihan joka päivä…
Pitäisikö - ja onko edes luvallista - tällaisesta ilmoittaa tyypin omaisille (lapsuudenperheelle) ja pyytää näitä jollain tapaa (miten?) ympäripuhumaan kaveri johonkin terveyskeskukseen, psykiatrille,… jonnekin? (Itse asiassa tyypin äiti on jo varmaan 20-30 vuotta sitten ehdottanut tyypin anopille, että eikös vain yhdessä tilata pojalle psykiatrin aika, mutta anoppi on todennut, että se on sinun poikasi, tilaa itse, muihin hän suuttuisi. (No niin, tässä nyt tuli ilmi, että se ainoa ”sukulainen”, johon tyyppi on ripustautunut, on anoppi. Ei siinä mitään.)
Olen vuosien varrella miettinyt, että tilannehan saattaisi joskus laueta ”itsestään” sillä tavalla, että tyyppi tosiaan vajoaisi sellaiseen psykoosiin, että olisi ihan pakko - itsensä ja/tai muiden kannalta - hälyttää auto hakemaan. Mutta sellaista ei ole tapahtunut eikä toki ole toivottavaakaan. Tyyppi ei ole varsinaisesti sairas, on vain outo,: itsekäs ja epäempaattinen, ahdistunut sosiaalisissa tilanteissa (puikahtaa piiloon, jos ihmisiä sattuu johonkin samaan aikaan), kuulemma usein pahalla päällä ja mököttävä ilman ymmärrettävää syytä…
Voi kun löytäisi täältä vertaistukea tai jopa asiantuntijan neuvon, mitä tällaisessa jo vuosikymmeniä jatkuneessa tilanteessa pitäisi tehdä ja onko yleensä mitään tehtävissä.
Hyvää alkavaa uutta vuotta kaikille!

5

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

miten olis huoli-ilmoitus joko siitä tyypistä tai omaisista jos pelkäävät oman turvallisuuden puolesta

• Anonyymi00004
        UUSI

Kiitos… Mikähän sellainen huoli-ilmoitus on ja mihin sellaisen voisi tehdä - poliisiin, johonkin sosiaalivirastoon vai mitä niitä on? … En kyllä täysin ulkopuolisena lähtisi sellaista tekemään - etenkään kun en tiedä, onko yhtään kukaan varsinaisesti vaarassa. Ja olen tosiaan ymmärtänyt, että lähipiiri ei halua tehdä mitään, mikä suututtaisi tuon ”kullanmurun”. Itse kyllä anoppinsa vuodatuksia kuunneltuani voisin puhua tyypille suuni puhtaaksi, mutta toki en puutu asiaan, kun ei pyydetä.
        Mietin vain, että mikähän tuollainen ongelma oikein voisi olla, jokin skitsotyyppinen persoonallisuushäiriö tai jotain? Olin vuosia luullut, että kaveri hyräilee niitä outoja muutaman sekunnin pituisia melodiantapaisen pätkiä vain jouten ollessaan, mutta hiljan sain tietää, että hän hyriseekin ihan koko ajan, kuulemma jopa syödessään!!!
        Ja hän kuulemma totisesti syö: anoppinsa joutuu joka viikko raahaamaan kaupasta lihoja ym. vävylleen eikä tämä auta edes kauppaan kyyditsijänä! Kerran kuulemma tyypin oma äiti oli anopille valitellut, että miksi hänen poikansa käy vain anoppilassa muttei lainkaan samalla paikkakunnalla asuvalla äidillään. Anoppi oli ilmeisen kitkerän pisteliäästi tokaissut, että tee ruokaa, niin eiköhän poika tule käymään:D. Itse kertoi minulle tämä anoppi.
        Sellainenkin outo juttu, että toisinaan tyyppi jättää autonsa loitolle anoppilasta ja puikahtelee luihusti pitkin puskia ja rakennusten seiniä kyläilylle, jotteivät naapurit huomaisi häntä. Väittää, että eräskin anoppilan naapuri oudosti lymyää pihallaan ja puikahtelee piiloon, kun hän saapuu. Ei siis huomaa, että itse toimii juuri näin, mistä kritisoi naapuria. Mielestäni jo aika selvää skitsoutta. Omalla pihallaan niin ikään puikahtaa nopeasti mökkiinsä, jos joku naapuri sattuu liikkumaan lähistöllä. Jos sitten vaimonsa kuitenkin on tervehtinyt naapuria ja lausunut pari ”säätä on pidellyt” -tyyppistä normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluvaa sanaa, mies on ihmetellyt: - Miks’sä puhuit naapurille?
        Näitä esimerkkejä riittäisi, mutta monia en voi kertoa henkilön ja lähipiirin yksityisyyden suojaamiseksi. Toivoisin, että joku psykiatrian ammattilainen huomaisi tämän keskustelun ja esittäisi hypoteesin, onko kyseessä varsinainen psyykkinen sairaus ja onko todennäköistä, että se vielä (usean vuosikymmenen muhittuaan) johtaisi varsinaiseen psykoosiin. Itselläni ei ole muuta tietoa tai kokemusta kuin lukion psykologia ja sen kirjanlättänän informaation perusteella ei edes hypoteesejä saati diagnooseja tehdä;)
        Toki olen tälle anopille jo viimein ihan suoraan sanonut, että mielenterveyden ongelmasta kyse kyllä on ja että omaisten pitäisi yrittää saada miehelle apua. Siihen anoppi vastaa itkuntuherruksella ja alkaa puolustella, että kaveri ”toisaalta on ihan viisas” ja että hänen sisaruksensakin, jotka käyttävät samaa vapaa-ajan asuntoa, ovat nähneet saunarakennuksessa ikkunaverhon heilahtavan ja pihalla tunteneet äkkiä kylmän henkäyksen kulkevan ohi.
        Koska olen tietoinen, että tämä anoppi, samoin kuin hiljattain edesmennyt appiukko, ovat hekin pari kertaa takavuosina viettäneet aikaa kyseisellä vanhalla maatilalla, olen kysynyt, ovatko he sitten nähneet tai kuulleet kiinteistöllä mitään yliluonnollista. Eivät mitään. Liekö kyseessä sitten jotain tyypin suvussa esiintyvää psyyken heikkoutta vai oikeasti jotain henkimaailman juttuja, siihen minä en ole mikään ottamaan kantaa. Se vain, että sattumaltako samalla tyypillä, joka kuulee ääniä on myös vakava sosiaalisten tilanteiden pelko.
        Puhuin ammattilaisista, mutta kuten aloituksessa totesin, kyllä kelpaa amatöörien vertaistukikin - nimenomaan noista ihmisarkuus- ja pakko-oireasioista. Noista henkimaailman jutuista urkenisi varmasti ihan oma innokas keskustelunsa, mutta pysytään niistä erossa:)
        Kiitän kommentoijia ja tosiaan toivotan kaikkea hyvää!

• Anonyymi00002

Aika erikoista, että tuolla tyypillä on puoliso. Puolisoa tilanne siis ilmeisesti ei haittaa.

Miksi sinä puutut asiaan?

• Anonyymi00003
        UUSI

Puolisoa kuulemma haittaa kovastikin, mutta on kai sellainen arka alistuja. En ole koskaan jutellut hänen kanssaan. Äitinsä on kertonut, etteivät uskalla puuttua asiaan (siis tyypin anoppi ja puoliso), koska sitten ilmapiiri kotona olisi kahta kauheampi, kun tämä tyyppi mököttäisi ja kiukuttelisi vaimolleen viikkotolkulla. Ei kuulemma ole lainkaan fyysisesti väkivaltainen kuitenkaan.
        Kyllä minäkin olen sitä pohtinut, että miten kummassa nuo kaksi alun alkaen edes tutustuivat saati yhteen pääsivät, kun ei tuo kaveri ainakaan tätä nykyä pysty sosiaalisiin kontakteihin.

Ja miksi puutun asiaan, siksi että tuo vanhus (tyypin anoppi) aika ajoin soittelee ja tosiaan itkeskelee minulle asiaa puhelimessa. Haluaisin toki auttaa.
        Olen kyllä neuvonut, että anopin ja puolison pitäisi vain asettaa kova kovaa vasten ja antaa kaverin sitten vaikka mököttää. Totta tosiaan en ymmärrä minäkään, miksi tanssivat tällaisen ihmisen pillin tahtiin ja vain vahvistavat kaverissa tuota epäsosiaalista käytöstä. Itse kyllä vaatisin aikuista miestä käyttäytymään tai jos ei, sitten jäämään oikeasti yksin kotikoloonsa ja olemaan piinaamatta vanhaa ihmistä tämän omassa kodissa. Mutta ehkä helppo sanoa sivusta, kun ei tunne koko tilannetta:(

• Anonyymi00005
        UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Puolisoa kuulemma haittaa kovastikin, mutta on kai sellainen arka alistuja. En ole koskaan jutellut hänen kanssaan. Äitinsä on kertonut, etteivät uskalla puuttua asiaan (siis tyypin anoppi ja puoliso), koska sitten ilmapiiri kotona olisi kahta kauheampi, kun tämä tyyppi mököttäisi ja kiukuttelisi vaimolleen viikkotolkulla. Ei kuulemma ole lainkaan fyysisesti väkivaltainen kuitenkaan.
        Kyllä minäkin olen sitä pohtinut, että miten kummassa nuo kaksi alun alkaen edes tutustuivat saati yhteen pääsivät, kun ei tuo kaveri ainakaan tätä nykyä pysty sosiaalisiin kontakteihin.

Ja miksi puutun asiaan, siksi että tuo vanhus (tyypin anoppi) aika ajoin soittelee ja tosiaan itkeskelee minulle asiaa puhelimessa. Haluaisin toki auttaa.
        Olen kyllä neuvonut, että anopin ja puolison pitäisi vain asettaa kova kovaa vasten ja antaa kaverin sitten vaikka mököttää. Totta tosiaan en ymmärrä minäkään, miksi tanssivat tällaisen ihmisen pillin tahtiin ja vain vahvistavat kaverissa tuota epäsosiaalista käytöstä. Itse kyllä vaatisin aikuista miestä käyttäytymään tai jos ei, sitten jäämään oikeasti yksin kotikoloonsa ja olemaan piinaamatta vanhaa ihmistä tämän omassa kodissa. Mutta ehkä helppo sanoa sivusta, kun ei tunne koko tilannetta:(

Vielä siitä asiaan puuttumisesta: Minusta on kovin, kovin säälittävää, että vanhenevan lesken (ja vielä ei kauan sitten myös puolisonsa) elämä on ollut ja yhä on tällaisen tyypin kontrolloimaa.
        Muistan ajan, kun tämä anoppi valitteli, että hän ja miehensä eivät pääse mihinkään omille asioilleen, kun täytyy olla kotona valmiina vävyn saapumiselle. Siihen aikaan kuulemma erityisesti sunnuntait olivat kokonaan vävylle varattuja. Anoppi valitteli, että vävy vaimoineen saapui joka ikinen sunnuntai, oliko se nyt kello 13 vai 14, valmiiseen ruokapöytään kuin varattuun ravintolapöytään.
        En tiedä, miten on nykyisin, käyvätkö säännöllisesti syömässä, Anoppi ei kai mielellään sitä minulle kertoisi, jos kävisivät, koska olen takavuosina kritisoinut hänen tapaansa alistua ja myös tytärtään siitä, ettei tuo ruokia mukanaan. (Nykyään kai jotain tuo, ja sitähän tämä anoppi äitinä mielellään minulle korostaa. Ja ainakin käväisevät, anoppi valittelee, lähes päivittäin.)
        Takavuosina olen sanonut, että totta vie voitte vapaasti lähteä kodistamme ihan minne huvittaa ja vieläpä ilmoittamatta, kun ei kerran vävykään ilmoita kaikkia tulemistaan ja menemisiään, ei edes vaimolleen vapaapäiviään tai lomiensa alku- ja päättymisajankohtia. Katoaa vain sinne kummittelutaloonsa ja palaa kotiin milloin palaa. Tai jos kohtelias haluaa kuitenkin olla, niin voihan kertoa, että ensi sunnuntaina en sitten olekaan kotona, olen ohjeistanut.
        Taidatte rakkaat kommentoijat kuitenkin olla oikeassa: parempi olla minun asialla päätäni vaivaamatta. Säälittää vain:(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7266
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      496
      5408
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3335
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2641
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      49
      2350
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1288
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1282
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1252
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1169
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1143
    Aihe