Miten musikaalisuus ilmenee ihmisillä?

Anonyymi-ap

Miten musikaalisuus taikka joskus harvoin peräti musiikillinen nerous ilmenee ja saa alkunsa jossakin luontokappaleessa ja luomakunnan ja oliojärjestyksen korkeimmalla asteella, ts. ihmisessä? Mitkä ovat ne perustavanlaatuiset perintötekijöinä geeneissä, mutta myös vuorovaikutussuhteessa ympäristön kanssa saadut ominaisuudet, ja joista ensin mainitut muovaavat ihmisen perinnöllistä ja geneettistä koodistoa ja synnyttävät ja saavat aikaan ihmislapsessa tiettyjä suhteellisen tarkasti määriteltyjä ominaisuuksia, joita voidaan kutsua yhteisellä nimellä ja termillä, musikaalisuus? Musikaalisuutta voi olla monen laatuista ja se voi ilmetä monella eri tavalla ja monessa eri selvyys-taikka voimakkuusasteessa ihmisen perintötekijöinä vanhemmiltaan saatujen musikaalisten lahjojen muodossa asteittain kypsyvän ja kehittyvän nerouden alkuidusta puhumattakaan. Mutta onko musikaalisuus vain harvojen ihmisten saama perinnöllinen ominaisuus vai ilmeneekö kaikissa ihmislapsissa musikaalisuutta? Mitä ominaisuuksia musikaaliseksi ihmiseksi kutsuminen ihmiseltä edellyttää? Onko musikaalisuus sellainen ominaisuus, jota voi kehittää ja lisätä sen myötä valmiuksia musiikilliseen toimintaan ja harrastuksiin? Mitä tarkoitamme puhuessamme musikaalisuudesta? Mitä musikaalisuus tarkkaan ottaen tarkoittaa ja mitä ominaisuuksia se ihmisessä käsittää ja edustaa? Usein kuulemme mainittavan musikaalisuutena taidon laulaa, soittaa taikka säveltää musiikkia. Myös nuottien tunteminen ja niiden lukemisen taito ja kyky kuuluvat musikaalisuuteen. Onko olemassa myös muunkaltaista musikaalisuutta? Voiko esim. kyky pitää musiikista ja saada sen kuuntelemisesta nautintoa olla musikaalisuuden eräs piirre? Edellyttääkö taidemusiikin kompleksisten muotorakenteiden, melodiikan, rytmin ja harmonisen struktuurin hahmottaminen aivojen kuulokeskuksessa musikaalisuutta? Edellyttääkö musikaaliseksi ihmiseksi nimittäminen sitä, että kykenee jollakin tavoin itse aktiivisen musiikin kuuntelun ohella myös tuottamaan musiikkia esim. jotakin instrumenttia soittaen, taikka luomaan itse aivojensa synnyttämää ja kuulemalla sävellettyä musiikkia ja kyetä kirjoittamaan kuulemansa nuotit paperille? Vaikka jotkut omaavat myös kyvyn säveltää musiikkia, niin sekin kyky voi ilmetä varsin monenlaisissa suhteellista sävellystaitoa mittaavissa kyvykkyysasteissa, eivätkä sävellystaidon omaavat säveltämistä harjoittavat ihmiset välttämättä ole samassa mitassa musikaalisuuden kriteerit täyttäviä riippuen monesta seikasta, ja jossa korkeimmalla musikaalisuuden asteella voidaan taikka voitiin puhua neroudesta. Miten voimme erottaa sävellystaidoiltaan vähäisen taikka vähäisemmän kyvyn asteikkoa ylös päin mentäessä korkeimmasta nerouden asteesta? Onko nerous jollakin tavoin objektiivisesti mitattavissa oleva ominaisuus, kun siitä usein puhumme, ja joitakin säveltäjiä neroksi kutsumme, sillä Mozart kirjan kirjoittaja sanoi jo 70 luvulla, että perinnöllisyystieteen(?) tutkijoiden mukaan henkisesti ylivertaisten suoritusten asteikko tulee mahdolliseksi mitata suhteellisen äkkiä, mutta minulla ei ole mitään havaintoa tämän ennustuksen toteutumisesta. Siinä yhteydessä kirjoittajan mukaan myös tämänkaltaisten huippusuoritusten tekijöitä olisi mahdollista viljellä taikka peräti kloonata(?). Äitini harrasti soittamista, kuorossa laulamista, mutta myös säveltämistä, jonka vuoksi häntä voi kutsua musikaaliseksi. Hänellä oli tästä johtuen myös kyky "ymmärtää" kuulemaansa musiikkia, joka hänen sanojensa mukaan vaikutti hänen tunteisiinsa ja tuotti myös jonkin verran fyysisiä tuntemuksia, vaikkakaan häntä tuskin voi sanoa vastaanottokyvyltään neroksi, ja jota nimitystä eräs jo esillä ollut Mozart kirjan kirjoittaja eräässä yhteydessä käytti. Itse olen soittanut oikeastaan vain flageolettia, ja siinä suhteessa en ole yhtä musikaalinen ihminen kuin äitini oli, joka omasi monipuolisemman kirjon musikaalisia taitoja kuin minä. Musikaalisuus terminä on tarkasti ottaen kuitenkin varsin lavea, epäeksakti ja monitulkintainen määritelmä tai ominaisuus sellaiselle tämänkaltaisia kykyjä omaavalle ihmiselle, joka omaa tiettyä taikka tiettyjä musikaalisiksi tunnistettavia taipumuksia. Mutta lienee mahdollista että epämusikaalisuus ihmisillä on paljon harvinaisempaa kuin musikaalisuus. Tämän voimme päätellä siitäkin, että lastentarhassa suurin osa lapsista laulavat muiden mukana lastenlauluja ja soittavat erilaisia rytmisoittimia musiikin tahdissa. Mutta se, että jostakin ihmisestä kehittyy säveltäjä ja jopa sellainen säveltäjä, jota voidaan neroksi kutsua, edellyttää, ei vain musiikillisten taitojen opettelemista nuorena, vaan myös musiikillisen ja varsinkin säveltäjäkyvyn kehittymistä ajatellen varta vasten tämän kyvyn omaksumiseksi lapsen vanhemmilta saatuja suotuisia ja tämän kyvyn syntymisen mahdollistavia perintötekijöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsen vanhempien tulee itse olla varsin musikaalisia ja mahdollisesti musiikin alalla ammatikseen toimi

6

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mulle vaikea asia pohtia yleensäkin lahjakkuutta kun kouluissa mun kykyjä vähäteltiin.
      Tosi kova paikka kun 10 vuoden ajan kaikissa kouluissa sanottiin "susta ei tule mitään" "sulla ei ole lahjoja" "sä oot surkea ihminen epäonnistuja"

Tämä aiheuttanut minulle joka yö painajaisia ja muita ongelmia. En ole päässyt yli huonommuuden tunteistani kokonaan.

Joskus koen ihan että olen saattanut syntyä vähälahjaisena. Yritän täällä sun kanssasi musiikista keskustella mutta voi olla ettei mulla ole lahjoja ollenkaan. On mulle sosiaalisessakin mediassa sanottu usein "sä et osaa yhtään mitään koska olet lahjaton".

Terveisin nettiystäväsi Juha.

• Anonyymi00002

on mul vanha nokkahuilu mut aika kehnosti soitan sitä mut voi olla että pitäs huilua kunnostaa että saattaa huilu olla viallinen tai sitten soittaja itse on "viallinen". No jokatapauksessa oon ainaki yrittäny soittaa sitä.

Veljen luona yrittäny soittaa pianoa mutta kovin vaikeaa on löytää oikeat soinnut ensinnäkin. Enkä tiedä oppisinko ollenkaan soinnut ja pianonsoittoon liittyvät tekniset jutut. Melodiaa osaan kyllä rytmittää melodiaa mutta soinnut oikeat pitää tietää.

Laulaminen miten sen nyt sanois? Äiti on sitä mieltä että laulan hyvin mut isän mielestä mulla ei ole mitään sointia äänessä. En osaa itte sanoa mut ehkä laulutaitoni on vuosien aikana parantunut että saanu sointia ääneen ja oppinu laulaan kevyemmin tietyt laulut.

Ihan kotilaulaja oon vaan että omaksi ilokseni vaan.

• Anonyymi00003

Aloituksessa ei ole kappalejakoa. Jätän tällaisen puuron lukematta.

• Anonyymi00004

Ei kannata epäolennaisiin pikkuasioihin takertua ku maailmassa on isompiakin ongelmia kuin olemalla pikkutarkka nipo??

Minä kun luin hänen postauksen niin minulle tuli jotenki tosi älykäs olotila koska johtuen hänen korkiasta musa-älystään.

Hän on paras. Elämä voi olla aika vaikiaa jos joka asiasta nipottaa.

• Anonyymi00006

Moi siis vedän sanojani takaisin. Ei sun kommentissa ole mitään nipottamista.
        Se on sitten nipottamista jos valittaa esim semmosesta kuin "miksi kirjoitit pienellä kirjaimella tuon kohdan" .

• Anonyymi00005

Voihan Mozart.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      178
      3600
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2512
    3. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      121
      1247
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      15
      1220
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      10
      1129
    6. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      74
      1070
    7. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      46
      904
    8. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      19
      900
    9. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      40
      825
    10. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      202
      741
    Aihe