Minulla on ollut joka raskausaikana todella pahaa ienverenvuotoa ja liikakasvua. Kahden raskauden jälkeen kaikki palautui normaaliksi mutta nyt kolmannen jälkeen ei.
Kävin puolisen vuotta sitten kunnollisessa putsauksassa ja nyt taas muutama viikko sitten. Ja TAAS vuotaa ikenet harjatessa, ei tosin niin pahasti kun ennen mutta kuitenkin.
Täytyy tunnustaa että hampaat voisi paremminkin pestä mutta jos jollain olisi vinkkejä tai kokemuksia aiheesta?
Onko muuten se liikakasvu ongelma kun ei korjaannu? Entäs suun kuivumista aiheuttavat lääkkeet?
Ientulehdus, liikakasvu jne.
9
3774
Vastaukset
- ätiliini
Ne liikakasvut leikataan kirurgisesti pois, jos ei muuten häviä.
Siitä ienverenvuodosta, jos huolehdt riittävästi kuitenkin suuhygienisasta , langat tikut harjaus päivittäin 2 x vähintään niin olsiko mahdollinen alkava diabetes? Otettiinko sulta verensokerimittaus homma raskausaikana??- sama
Vähän noloa mutta en ole ikinä käyttänyt lankaa enkä tikkuja..onko se mikä nyt mättää?
Verensokeri mulla on kunnossa.
Ihmettelin vaan että miten voi näin nopeasti alkaa taas tulehdus ja voi olla että hampaiden hoito tarkkuus herpaantui?!
Liikakasvusta ei hammaslääkäri sanonut mitään, sen vaan että mulla on hammaskiveä aina todella paljon - ätiliini
sama kirjoitti:
Vähän noloa mutta en ole ikinä käyttänyt lankaa enkä tikkuja..onko se mikä nyt mättää?
Ihmettelin vaan että miten voi näin nopeasti alkaa taas tulehdus ja voi olla että hampaiden hoito tarkkuus herpaantui?!
Liikakasvusta ei hammaslääkäri sanonut mitään, sen vaan että mulla on hammaskiveä aina todella paljonJoo ,no ehdottomasti lankaa tulisi käyttää joka päivä. Luulempa vahvasti että se mättää.
Mä oon käyttänyt 14v. asti lankaa, tikut ei oikein sovi mulle jostain syystä ja sitä paitsi ne pistelee inhottavasti ikeneen. No, ei tietenkään olis pakko niin lujaa painaa sillä tikulla, mutta mulla tulee painettua.
Joskus raskauden jälkeen vauvojen kans on ollut niin väsynyt ettei ole yksinkertaisesti jaksanut lankaa joka ilta käyttään, niin silloin ainakin mulla vuotaa ikenet heti.
Tosin tarkastuksissa ei ole ikinä ientulehdusta ollut ja muuten hammaskivikin on mulla minimaalista eli vaikuttaa langan käyttöön hammaskiven muodostus.
Siitä liikakasvusta, mistä sitten päättelet et sulla on sitä, jos ei hml ole todennut? - ätiliini
sama kirjoitti:
Liikakasvusta ei hammaslääkäri sanonut mitään, sen vaan että mulla on hammaskiveä aina todella paljon...niin siitä hammaslangasta, ei se nyt tietenkään aivan välttämätönn ole se käyttö, nimittäin mieheni ei myöskään ole KOSKAAN käyttänyt ja sillä ehjä kalusto hammaskiveä vähän eikä ientulehdusta, joten ei kaikille tarpeellinen.
Mutta kun sulla on taipumusta ientulehdukseen niin silloin täytyis käytttää. Toisen suu on vaan on herkempi tähän systeemiin, kuin toisen.
Sitä paitsi se alusssa ihmetteli koko hammaslankaa, mitä mä oikein sen kanssa värkkään....
Niin ja sitten vielä, hänellä on niin tiivis kalusto ettei lanka, ohuinkaan menisi edes väliin, että näinkin voi olla. - sama
ätiliini kirjoitti:
Joo ,no ehdottomasti lankaa tulisi käyttää joka päivä. Luulempa vahvasti että se mättää.
Mä oon käyttänyt 14v. asti lankaa, tikut ei oikein sovi mulle jostain syystä ja sitä paitsi ne pistelee inhottavasti ikeneen. No, ei tietenkään olis pakko niin lujaa painaa sillä tikulla, mutta mulla tulee painettua.
Joskus raskauden jälkeen vauvojen kans on ollut niin väsynyt ettei ole yksinkertaisesti jaksanut lankaa joka ilta käyttään, niin silloin ainakin mulla vuotaa ikenet heti.
Tosin tarkastuksissa ei ole ikinä ientulehdusta ollut ja muuten hammaskivikin on mulla minimaalista eli vaikuttaa langan käyttöön hammaskiven muodostus.
Siitä liikakasvusta, mistä sitten päättelet et sulla on sitä, jos ei hml ole todennut?taitaa olla juu että liian huonosti hoidan hampaita, noiden putsausten jälkeen vaan aina jotenkin tuudittautuu siihen että kaikki on kunnossa.
Mulla on siis etuhampaiden kohdalla jäänyt ikenet sellaseksi turvonneiden näköisiksi ja ovat korkeammalla. En edes kysynyt hammaslääkäriltä asiasta eikä hän kommentoinut mitenkään. - ätiliini
sama kirjoitti:
taitaa olla juu että liian huonosti hoidan hampaita, noiden putsausten jälkeen vaan aina jotenkin tuudittautuu siihen että kaikki on kunnossa.
Mulla on siis etuhampaiden kohdalla jäänyt ikenet sellaseksi turvonneiden näköisiksi ja ovat korkeammalla. En edes kysynyt hammaslääkäriltä asiasta eikä hän kommentoinut mitenkään.Juups, otapa se lanka käyttöön ja katso tulosta, autaako.
Vie jonkin aikaa kun oppii käyttään ihan oikein, alussa saattaa "vetää" liikaa ikeneen että haavoja tulee ienrajaan, mutta nopeasti tottuu.
Sulle on saattanut tulla ienvetäytymiä etualueelle, seurausta liian kovasta harjauksesta etualueella. Mulla on niitä sekä ylhäällä että alhaalla, muttei haittaa mitään noin käytännössä, ei vihlo eikä muuta oireilua.
- Suuhygienisti opiskelija
Niin, aloita ihmeessä tuon lankaus ja/tai tikutus, niin saat ikenesi taas kuntoon. Hampaiden harjaushan pitäisi suorittaa aamuin ja illoin. Harjakset tulisi olla pehmeä ja tahnaksi riittää vain herneen kokoinen nokare fluorihammastahnaa. Kannattaa opetella jokin tietty harjaus järjestys, jolloin kaikki hammaspinnat tulee sitten kunnolla pestyä. Harjaukseen pitäisi kuluttää vähintään 2 minuuttia. Harjatessa kannattaa huomioida, että ienrajat tulee harjattua, sillä sinne plakki enimmäkseen kerääntyy. Muista muuten, että hampaita ei saisi harjata ainakaan puoleen tuntiin ruokailun tai jonkin suupalan jälkeen, sillä se kuluttaa kiillettä. Lankaus voi aluksi tuntua inhottavalta, ikenet valuvat alussa muutamän päivän ajan verta, mutta siitä ei kannata pelästyä, se on ihan normaalia, jos ei ole aiemmin langannut. Myös langan tuoksu on luultavasti tosi paha. Lanka kannattaa viedä hampaan väliin sahamaisin liikkeinen, jolloin lanka ei pongahda kivuliaasti ikeneen. Lankaus tulisi tehdä kerran päivässä.
Niin ja tuo hammaskivihan on kovettunutta plakkia, joten hyvällä suuhygienialla saat varmasti myös hammaskiven muodostumisen vähenemään. Hyvää suuhygieniaa noudattavalla henkilöllä voi olla myös hammaskiveä, jo johtuu syljen koostumuksesta (suuresta kalsium pitoisuudesta, joka kovettaa plakin hyvin nopeasti hampaan pinnalle).- sama
Kiitos hyvistä ohjeista, kävinki hankkimassa hamamslangan ja tosiaan verta kyllä tulee sitä käyttäessä.
Vielä olisin kysynyt että onko tuolle ikenen turvotukselle/liikakasvulle muuta tekemistä kun leikata sitä ?
Tai onko siitä haittaa eli aiheuttaako mahd. lisää tulehdusta?
Alaetuhampaissa on niitä turvonneita kohtia ja ne vuotavat melko helposti. - SAMA
sama kirjoitti:
Kiitos hyvistä ohjeista, kävinki hankkimassa hamamslangan ja tosiaan verta kyllä tulee sitä käyttäessä.
Vielä olisin kysynyt että onko tuolle ikenen turvotukselle/liikakasvulle muuta tekemistä kun leikata sitä ?
Tai onko siitä haittaa eli aiheuttaako mahd. lisää tulehdusta?
Alaetuhampaissa on niitä turvonneita kohtia ja ne vuotavat melko helposti.Nyt on sitten lankailtu hammasvälejä ja pesty hampaat tunnollisesti. 1 liikakasvanut ien vuotelee edelleen, voiko johtua vaan siitä liikakasvusta verenvuoto?
Toinen asia, nyt on suuhun ilmestynyt paha maku joka tuntuu inhalta mm. syödessä ja muutenkin. Mihin voisi liittyä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752