PUNK - mitä se on? Kertokaa.

Khehhe

Itse olen lukemassa Johnny Rotten-kirjaa ja muutenkin olen tutustunut punkbändeihin The Ramonesiin ja The Sex Pistolsiin. Eli mitä se punk on? On niin paljon käsityksiä, kun nykyään on jotain MTV-punkia myös. Kertokaas nyt, miten punk määritellään jos se pitäisi määritellä.

23

2997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afafa

      Tämä on kyllä provo.. älkää tuhlatko energiaa vastaamiseen.

      • Fat-Mike

        Eli sun viestis afafa on se provo vai mitä v....a? Hyvä ja vaikea kysymys toi on. Elikkä hyvältä pohjalta lähit tutustumaan punkkiin ittellänikin oli samanlainen alku. Kyllä se punkin olemus aukenee lopulta ja sit ihmettelee etteihän tajua koko juttuu ku asiat menee vähä ristiin yms. mutta silti kokee sen omakseen. Joku vois kertoa mulleki mitä se punk on? Ja vastais vielä muutaki ku että kuuntele Pelle Miljoonan Mitä on punk.


      • Mika
        Fat-Mike kirjoitti:

        Eli sun viestis afafa on se provo vai mitä v....a? Hyvä ja vaikea kysymys toi on. Elikkä hyvältä pohjalta lähit tutustumaan punkkiin ittellänikin oli samanlainen alku. Kyllä se punkin olemus aukenee lopulta ja sit ihmettelee etteihän tajua koko juttuu ku asiat menee vähä ristiin yms. mutta silti kokee sen omakseen. Joku vois kertoa mulleki mitä se punk on? Ja vastais vielä muutaki ku että kuuntele Pelle Miljoonan Mitä on punk.

        Jos ei enää pellen mitä on punk? kelpaa, niin kuunnelkoon rattuksen "muotipunk"


    • punkkarikloppi

      taitaa olla niin monta mielipidettä punkista
      kun on kertojiakin.punk on musiikkia ,aatteita ,
      kapinaa ,vaatteita ,muotia ja massasta erottumista. nyt kun laitoin nämä tähän varmaan
      tulee kommenttia perässä.
      70-luvulla se alkoi räjähdysmäisesti ,loppuen
      kuitenkin melko pian.80-luku oli suomi-punkin
      kulta aikaa.kyllähän nykyäänkin paljon punk-
      henkistä porukkaa on ,mutta heitä ei erota massasta.ja monet isot bändit harrastaa rahan
      keruuta ,vaikka kyllä pistolsillakin rahastetaan.

    • EmTi

      Deborah Spungenin "Nancy"
      Kertoo Sid Viciousin ja Nancyn tarinan sekä Punkin alkuperää...

      • rock'n'roll

        Tuo kyseinen kirja ei kerro mitään punkista. Se kertoo vain mielisairaasta tytöstä, that's all.


        Kirja, mikä oikeasti kannattaa lukea, on Please kill me - punkin sensuroimaton esihistoria (by Legs McNeil ja Gillian McCain).


      • Antti
        rock'n'roll kirjoitti:

        Tuo kyseinen kirja ei kerro mitään punkista. Se kertoo vain mielisairaasta tytöstä, that's all.


        Kirja, mikä oikeasti kannattaa lukea, on Please kill me - punkin sensuroimaton esihistoria (by Legs McNeil ja Gillian McCain).

        Aluksi haluan sanoa ettei Näistä asioista ole oikeaa mielipidettä nämä ovat vain minun vaatimattomia ajatuksiani.
        Päättäkää tarkoitatteko vanhaa vai uutta Punkkia.
        Vanha Punkki on Black Generation aatetta joka Synnytti punkin, kun nuoriso koki olevansa "musta sukupolvi" jolla ei ollut tulevaisuutta. Tällä ajatusmaailmalla ei ollut mitään tekemistä nykypunkin eläintensuojelun ym. ajattelun kanssa, vaan se oli ihan vapauden ja ryhmän hakua sekä itsetuntoa ja itsetuhoa. Nykypunk on taas aatteellisempaa ja usein iloisempaa.
        Se että Olet Punk taas on sitä että olet oma itsesi, että olet uniikki ja kaikkea tätä itsellesi toimivalla tavalla. Voit korostaa Punkkeuttasi pukeutumalla mutta se ei sinusta Punkkia tee.


      • Japi
        Antti kirjoitti:

        Aluksi haluan sanoa ettei Näistä asioista ole oikeaa mielipidettä nämä ovat vain minun vaatimattomia ajatuksiani.
        Päättäkää tarkoitatteko vanhaa vai uutta Punkkia.
        Vanha Punkki on Black Generation aatetta joka Synnytti punkin, kun nuoriso koki olevansa "musta sukupolvi" jolla ei ollut tulevaisuutta. Tällä ajatusmaailmalla ei ollut mitään tekemistä nykypunkin eläintensuojelun ym. ajattelun kanssa, vaan se oli ihan vapauden ja ryhmän hakua sekä itsetuntoa ja itsetuhoa. Nykypunk on taas aatteellisempaa ja usein iloisempaa.
        Se että Olet Punk taas on sitä että olet oma itsesi, että olet uniikki ja kaikkea tätä itsellesi toimivalla tavalla. Voit korostaa Punkkeuttasi pukeutumalla mutta se ei sinusta Punkkia tee.

        Väittäisin,että nykypynk(anarkosiipi)on helvetin paljon tosikompaa touhua kuin vanha punk.Siitä on iloisuus kaukana.Totista torvensoittoa.
        Sensijaan Oi-ja streetpunkista löytyy jo jotain muutakin kuin tätä edellä mainittua otsan rypistelyä.


      • esa
        Antti kirjoitti:

        Aluksi haluan sanoa ettei Näistä asioista ole oikeaa mielipidettä nämä ovat vain minun vaatimattomia ajatuksiani.
        Päättäkää tarkoitatteko vanhaa vai uutta Punkkia.
        Vanha Punkki on Black Generation aatetta joka Synnytti punkin, kun nuoriso koki olevansa "musta sukupolvi" jolla ei ollut tulevaisuutta. Tällä ajatusmaailmalla ei ollut mitään tekemistä nykypunkin eläintensuojelun ym. ajattelun kanssa, vaan se oli ihan vapauden ja ryhmän hakua sekä itsetuntoa ja itsetuhoa. Nykypunk on taas aatteellisempaa ja usein iloisempaa.
        Se että Olet Punk taas on sitä että olet oma itsesi, että olet uniikki ja kaikkea tätä itsellesi toimivalla tavalla. Voit korostaa Punkkeuttasi pukeutumalla mutta se ei sinusta Punkkia tee.

        Mites toi aatepuoli. aika paljon tuntuu punkkareissa olevan kommareita, sivareita ja kaikenmaailman kasvisyöjähörhöä????Liittyykö se jotenkin punkkiin. Oon kuullu, että jotain konservatiivipunkkejakin on ja Oi-punkit on kuulemma natseja. Selvittäkää joku mulle!!!


      • Evil Dead
        esa kirjoitti:

        Mites toi aatepuoli. aika paljon tuntuu punkkareissa olevan kommareita, sivareita ja kaikenmaailman kasvisyöjähörhöä????Liittyykö se jotenkin punkkiin. Oon kuullu, että jotain konservatiivipunkkejakin on ja Oi-punkit on kuulemma natseja. Selvittäkää joku mulle!!!

        Ei Oi!-punkit mitään Natseja oo... HEHEHEE.... jos on Natsi-Punk nii ei se mikään PUNK Ole...


      • kovakolmonen
        esa kirjoitti:

        Mites toi aatepuoli. aika paljon tuntuu punkkareissa olevan kommareita, sivareita ja kaikenmaailman kasvisyöjähörhöä????Liittyykö se jotenkin punkkiin. Oon kuullu, että jotain konservatiivipunkkejakin on ja Oi-punkit on kuulemma natseja. Selvittäkää joku mulle!!!

        siis vegetarismi kuuluu punkkiin yhtä paljon ku hakaneulat punkkariin. punk on tavallaan aate ei pelkästään se särökitara ja räkänen läähätys. punk on anarkiaa ja anarkistit vihaa kaikkia auktoriteetteja. sen takia punkkarit menee sivariin ja kommareihin koska niiden aatteet menee paremmin lomittain niiden kanssa. punkkari joka käy armeijan ja on kapitalisti ei ole punkkari. tosin kaikki ihQ negative teinixxxit pukeutuu sinne päin nykypäivänä. voi olla punkkari pelkällä attitudella, mutta kuitenkin punkkiin kuuluu erottuminen ja massasta rikkoutuminen joten se pukeutuminen kuuluu asiaan.


      • punkkariina
        kovakolmonen kirjoitti:

        siis vegetarismi kuuluu punkkiin yhtä paljon ku hakaneulat punkkariin. punk on tavallaan aate ei pelkästään se särökitara ja räkänen läähätys. punk on anarkiaa ja anarkistit vihaa kaikkia auktoriteetteja. sen takia punkkarit menee sivariin ja kommareihin koska niiden aatteet menee paremmin lomittain niiden kanssa. punkkari joka käy armeijan ja on kapitalisti ei ole punkkari. tosin kaikki ihQ negative teinixxxit pukeutuu sinne päin nykypäivänä. voi olla punkkari pelkällä attitudella, mutta kuitenkin punkkiin kuuluu erottuminen ja massasta rikkoutuminen joten se pukeutuminen kuuluu asiaan.

        mä en sitte varmaan oo tajunnu tätä juttua,kun mun mielestä se mitä sä syöt ei liity punkkariuteen tai muuhunkaan.sekasyöjät on sitte mitä? natseja?
        punk on punkkia,tartteeko sitä niin analysoida,varsinkin pitäs välttää tollasia väitteitä.punkkari voi syödä lihaa,punkkarilla ei tartte olla tietynlainen pukeutumistyyli.kuka sitä voi määritellä mikä punkkari ja punk on,jokainen voi päättää vain omasta puolestaan.
        yhtähyvin vois sanoo etten mä oo enää punkkari kun oon antanu keesin kasvaa ulos.musta toi sun mielipide on hieman ahdas,mutta olet siihen oikeutettu.
        tiesitkö muuten ettei kaikki punkkarit ole anarkisteja?mieti anarkiaa hieman tarkemmin,suurin osa punkeista tajuaa ettei yhteiskunta toimis ilman sääntöjä,se on ihmisluonne kun sellanen että kusessapa oltais ilman niitä auktoriteettejä.totta on kyllä ettei asiat oo niin hyvin kun ne vois olla,ja että ihmisiä pakotetaan vittumaisiin asioihin jos haluaa tiettyjä etuisuuksia,mutta kuinka anarkisti voi olla jos tahtoo ne työkkärin ja sossun rahat?anarkismi on aika vahva sana ja musta sitä heilutellaan liikaa,asiaa tarkemmin ajattelematta.


    • kantahumalainen

      punk ei oo tänään enää YHTÄÄN mitään muuta ku yksinkertasta musiikkia jolla fiksut tahkoaa rahaa ja tyhmät arvostusta. tai no, olihan se joskus nuorisotrendi, vähän niinku hiphopin maihinnousu suomeen tossa muutama vuosi takaperin, ja eiköhän joka-iikka nyt tiedä että mitä siihen sisältyi. uhoa, anarkiaa, vihaa systeemiä kohtaan. bisnesmiehethän todella punkin silloin jo esineellistivät, ja sellaisena se on tähän päivään säilynyt. Punk.....Oli ja meni.

      • S.W.M.H.

        Perkele missä mun massit on! Perse ruvella ollaan punkkia väännetty jo yli vuoden päivät ja käyty ihan ulkopaikkakunnallakin soittamassa, mutta silti ei näy hilloo tilillä. Bissee ollaan sentään saatu, ja Tampereella jalopenoja ja tacosipsejä (terveisiä VV-klubille pusi pusi).


      • se sika
        S.W.M.H. kirjoitti:

        Perkele missä mun massit on! Perse ruvella ollaan punkkia väännetty jo yli vuoden päivät ja käyty ihan ulkopaikkakunnallakin soittamassa, mutta silti ei näy hilloo tilillä. Bissee ollaan sentään saatu, ja Tampereella jalopenoja ja tacosipsejä (terveisiä VV-klubille pusi pusi).

        fiksut tahkoo rahaa, TYHMÄT ARVOSTUSTA!! :D


      • S.W.M.H.
        se sika kirjoitti:

        fiksut tahkoo rahaa, TYHMÄT ARVOSTUSTA!! :D

        Mutkun en mä tahdo arvostusta vaan massia! Dear Eki, mikä neuvoksi?


      • Eki
        S.W.M.H. kirjoitti:

        Mutkun en mä tahdo arvostusta vaan massia! Dear Eki, mikä neuvoksi?

        Sun pitää nyt myydä itsesi. Vaihda turhat disortionit kliineihin ja puolisäröön ´ja opiskele laulutunneilla ilmaisemaan itseäsi pehmeästi, mutta silti ah, niin tunteella. laulunaiheiden sopii käsitellä rakastamisen vaikeutta, jätetyksi tulemista, ja valitusta kaikesta mitä maa päällään kantaa. VV-klubi on syytä unohtaa heti alkuunsa, demoa vaan kaikille suurimmille levy-yhtiöille ja mukaan muutama photoshopattu ja ylivalotettu promokuva, kyllä se siitä kun kerran green daykin on nyt hottia.


      • punkkarikloppi
        se sika kirjoitti:

        fiksut tahkoo rahaa, TYHMÄT ARVOSTUSTA!! :D

        ei oo mun valuuttaa...


    • punk-joonas

      Punk on nuoriso- tai vastakulttuuri ja siihen liittyvä rock-musiikin tyylilaji, jolle on luonteenomaista nopea tempo, yksinkertaiset kappalerakenteet, aggressiivinen esitystapa, rosoinen soundi ja tekninen viimeistelemättömyys. Sanoituksiltaan punk on usein kantaaottavaa.

      Punk rockin esimuotoja ja edelläkävijöitä löytyy jo 1960-luvun rock-musiikista (esim. amerikkalainen garage rock, The Stooges, The Velvet Underground ja MC5). Vastaavasti punk-liikkeen kaltaista asennoitumista yhteiskuntaa kohtaan esiintyi 1960-luvun protestiliikkeen radikaaleimmassa päässä. Varsinainen punk-liike ja punk rock syntyivät 70-luvun alun New Yorkissa. Ged Dunn, John Holmstrom ja Legs McNeil perustivat lehden, jonka aiheena oli New Yorkin siihen aikaan uusi ja tuntematon underground-musiikkikulttuuri. Lehdelle annettiin nimeksi Punk, sillä miehet olivat päättäneet kutsua kyseistä musiikkia tällä "katujätkää" tai "retkua" tarkoittavalla sanalla. Yhtyeitä joista lehti etupäässä kertoi olivat mm. Ramones, Television, New York Dolls, Dead Boys ja myöhemmin Johnny Thunders and The Heartbreakers sekä Richard Hell and The Voidoids.

      Punk levisi myös Britanniaan, missä se muuttui melko merkittävästi. Tuottaja Malcolm McLaren lanseerasi tunnetuimman brittipunkbändin Sex Pistolsin. Sex Pistolsin esikuvana oli amerikkalainen Television, jonka laulaja-basistin Richard Hellin mukaan Johnny Rottenin tyyli luotiin. "Pretty Vacant", yksi Sex Pistolsin kuuluisimmista kappaleista, syntyi Malcolm McLaren käskettyä Johnny Rottenia kynäilemään kappaleen joka henkii samaa tunnelmaa kuin Televisionin "Blank Generation".

      New Yorkin alkuperäinen punkliike pyöri ainoastaan musiikin ympärillä. Britanniassa musiikkiin kuitenkin kuroutui tietynlainen yhteiskuntaan kantaa ottava, anarkistinen ja kaoottinen asenne sekä uusi pukeutumistyyli, johon kuuluivat olennaisesti mm. irokeesit, hakaneulat ja kloriittifarkut. Brittipunkin sanoitukset heijastelivat käsitystä "mädästä" ja epäoikeudenmukaisesta yhteiskunnasta, joka tuottaa kurjuutta ja ahdistusta. Punkkarit ilmaisivat protestiaan välillä shokeeraavilla, makaabereilla ja väkivaltaisillakin tavoilla, välillä karnevalistisen huumorin keinoilla.

      Kuuluisia punk-bändejä olivat muun muassa The Clash, GBH, Discharge, Dead Kennedys ja Misfits.

      Vuosina 1977–1980 punk sekä musiikkityylinä että nuorisoliikkeenä yleistyi, levisi Iso-Britanniasta muualle maailmaan ja lopulta alkoi kaupallistua. "Siistityssä" muodossa punk rock päätyi rock-musiikin kaupallisesti menestyvään valtavirtaan (New Wave eli uusi aalto. Sen vastapainoksi kehittyi 1980 luvun alussa harcore-punk.

      Punk vaikutti voimakkaasti myös suomalaiseen nuorisokulttuuriin.


      Punk-musiikki voidaan jakaa pienempiin alatyyleihin, joita ovat muun muassa:

      hardcore punk (HC, "hoosee"), punk-tyyleistä "rankin", jossa lauletaan useimmiten yhteiskunnan epäkohdista ja omasta asemasta yhteiskunnassa. Tätä 1980-luvun alussa syntynyttä tyyliä edustivat Discharge ja Misfits. Suomalaisia HC-yhtyeitä ovat mm. Terveet Kädet, Kaaos, Maho Neitsyt, Rytmihäiriö sekä Radiopuhelimet varhaisvuosinaan.
      Oi! on skinheadien 1970-luvun lopulla luoma punk-suuntaus, jota edusti muun muassa The 4-Skins. Vastaava uusnatsien tyylisuunta on RAC.
      Ska! ska-punk on on saanut vaikutteita ska- ja reggae-musiikista. Kuuluisin nykyinen ska-punk-yhtye on Rancid. Jamaikalaisvaikutteet tulivat punkiin jo 1970-luvun lopulla (mm. The Clash).
      Muita punk-vaikutteisia tyylejä ovat esimerkiksi skate punk, grunge, emo eli emocore ("emotional hardcore"), psychobilly ja horror punk.

      • Nimetön

        Hei... sinä näytit tietävän tästä punk-asiasta niin paljon että voisitko kertoa mistä saisi punk tyylisiä vaatteita..? :) olisin tosi kiinnostunut aiheesta.. ja voisit kertoa vähän lisää jos viitsit. :)


    • hansla62

      Ei oo enään alkuperäistä punkkia jota sex pistols soitti.
      Täytyy siis puhua eri aikakausien punkeista.
      Kurt Cubain
      Offspring punk poppia.
      Nazi punkkia
      oikeistolaista punkkia (Blood for blood)
      Vasemmistolaista punkkia (Pelle Miljoona&NUS)

      • oioi

        onko BFB muka oikeistopunkkia? mun käsittääkseni se on ainaki jossain suhteessa vasemmistoa... ja se on hooceeta jos pilkkua nussitaan..;)

        naurettavia suurin osa näistä nykypäivän punkeista ku muistuttaa oikeasti hippejä enemmän ku mitään, typerien takkutukkiensa kanssa ja suu on täynnä porkkanaa ja lähiroskiksesta löydettyä vanhaa tofupaskaa.

        kalja, musiikki, pukeutuminen, tappeleminen
        siinä on ne pääasiat. unohtakaa kaikki anarkokapitalismi ja kansallissosialismi ja nauttikaa elämästä!


    • Anonyymi

      olen täysin samaa mieltä tarmo! olet mahtqava

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2939
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      413
      2830
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2050
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1844
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1805
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      322
      1629
    10. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1623
    Aihe