Oletko ihmetellyt uskovien uskoa? Miten he voivat uskoa sellaisiin asioihin joihin sinulla on vaikea tai jopa mahdotonta uskoa? Mistä uskovat ovat sen uskon saaneet? Hehän kertovat näistä hengellisistä asioista uskoen kaiken. Mistä heidän uskonsa on? Onko se olettamuksia vai toivomuksia tai jonkun onnistunutta käännytystä?Ja nyt he sitten uskovat kuin heille on opetettu? Vai mistä uskossa on kyse?
Olen pohtinut tätä asiaa seuraavasti;
"MITEN SAAN USKON JUMALALTA?
Kerron edellä, että uskomme on Jumalasta. Miten saan uskon Jumalalta ja Hänestä? Ihminen saa Jumalalta, Hänestä, pelastavan uskon kun hän ottaa vastaan Jumalan Sanan, Jumalan evankeliumin Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Jumalan Sana on Herra Jeesus Kristus (Joh 1:1,10,12-14). Ja Jumala on Sana ja Sanassaan Jumala elää. "Isä asuu minussa ja teot ovat Hänen" (Joh 14:10).
1 Joh 5:9-10 "Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa. Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä."
Siis, kun joku ottaa vastaan Jumalan todistuksen, Herran Jeesuksen Kristuksen, Herrakseen ja Vapahtajakseen, hän syntyy Jumalasta Jumalan lapseksi (Joh 1:12-13). Silloin hänellä on tämä Jumalan todistus Pojastaan ja hän uskoo sen. Hän on ottanut vastaan Jeesuksen ja saanut Jeesuksessa pelastavan uskon. Silloin hänen uskonsa on Jumalasta, ja se usko voittaa maailman. Tämä koska Jumala on tullut uskovaan Sanassa ja Pyhässä Hengessä. Hän on suurempi kuin se, joka on maailmassa. Tämän maailman jumala on Saatana. Ja kristinuskon Jumala on Saatanaa paljon suurempi. Tämä on se, joka voittaa maailman, meidän uskomme, joka on Jumalasta."
Teksti lainattu täältä https://jumala-kanssamme.se/451046832
Mvh J - K
Puhutaanko uskosta? Mistä sen saa?
251
1328
Vastaukset
- Anonyymi00001
Uskoontulo on psykologinen käsite. Ihminen saadaan käännyttämällä tulemaan ihan mihin uskoon tahansa.
Uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä tarkoittaa kristillistä kastetta, Jumalan armotekoa perisyntiin hengellisesti kuolleelle ihmiselle.- Anonyymi00004
Sinulla on psygologinen käsitys pakkovauvakasteen autuaaksi tekemisestä.
- Anonyymi00007
Uskoontulo tarkoittaa tulla sisälle uskoon, sisälle Herraan Jeesukseen Kristukseen.
Herra Jeesus Kristus on uskon alkaja ja sen täydelliseksi tekijä. Hänessä ihminen
on sisällä elävässä uskossa. Hänen ulkopuolella ihmisellä ei ole elävää uskoa.
Siis ottamalla Jeesus vastaan, ihminen tulee sisälle elävään uskoon. Silloin
hän voi uskoa koko evankeliumin vaikka ei kaikkea tietenkään heti käsitä.
Mutta uskova tietää, että koko Raamattu on Jumalan ilmoitusta ihmiskunnalle.
Mvh J - K - Anonyymi00032
Anonyymi00007 kirjoitti:
Uskoontulo tarkoittaa tulla sisälle uskoon, sisälle Herraan Jeesukseen Kristukseen.
Herra Jeesus Kristus on uskon alkaja ja sen täydelliseksi tekijä. Hänessä ihminen
on sisällä elävässä uskossa. Hänen ulkopuolella ihmisellä ei ole elävää uskoa.
Siis ottamalla Jeesus vastaan, ihminen tulee sisälle elävään uskoon. Silloin
hän voi uskoa koko evankeliumin vaikka ei kaikkea tietenkään heti käsitä.
Mutta uskova tietää, että koko Raamattu on Jumalan ilmoitusta ihmiskunnalle.
Mvh J - KMyös se, että lukee itse järjestelmällisesti Jumalan Sanaa, auttaa uskossa. Pyhän Hengen kaste kotialttarilla rohkaisee ja virvoittaa.
- Anonyymi00034
Anonyymi00032 kirjoitti:
Myös se, että lukee itse järjestelmällisesti Jumalan Sanaa, auttaa uskossa. Pyhän Hengen kaste kotialttarilla rohkaisee ja virvoittaa.
Eikös se olekki niin, että kun uskova lukee Raamattua, hän ottaa
Sanan vastaan. Silloin hän saa Sanassa lisää uskoa ja uskoa siihen
lukemaansa asiaan. Ja tietysti virvoitusta koska Pyhä Henki
koskettaa, täyttää ja opettaa Sanaa ja silloin Sana elää.
Eikös Jumalan Sana ole uskon Sana?
Eikös Pyhä Henki ole uskon Henki?
Eikös Sana ja Henki ole yksi Jumala? - Anonyymi00056
Uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä tarkoittaa kristillistä kastetta, Jumalan armotekoa perisyntiin hengellisesti kuolleelle ihmiselle.
Mutta kun puhut turhaan mistään vedestä tai kasteesta.
Se on vain ihmisen turhaa roskaa ja mitä ei edes ole kirjoitettu,miksi kirjoitat roskaa?
Jumala ei ole sen armollisempi sinua kohtaan vaikka tuo on taas roska lause ja typeriltä lahkoilta opittu. Oikeasti Jumala RAKASTAA SINUA ,ei sinun tarvitse sirkus temppuja tehdä.
Muistathan,että RAKKAUS on SUURIN ! Ihminen keksi kirkon ja lahkot.Kirkko tuli 300 luvulla jkr ja lahkot 1900-luvulla ihmisten keksimänä.
Eli ihminen keksi Kristillisyyden myös n.300 jkr.
Ei KRISTUS !
KRISTUS eli Yeshua on RAKKAUS ! - Anonyymi00057
Anonyymi00034 kirjoitti:
Eikös Jumalan Sana ole uskon Sana?
Eikös Pyhä Henki ole uskon Henki?
Eikös Sana ja Henki ole yksi Jumala?Eikös se olekki niin, että kun uskova lukee Raamattua, hän ottaa
Roskaa !! Jos,ette ymmärrä mitä Yeshua tarkoitti eli Rakkautta jo ilman raamattua niin olette todella tyhmiä.
Uskova lukee raamattua mutta ei ymmärrä Yeshua sanomaa..
Ette ole silloin mitään uskovaisia vaan typeriä,ellette tiedä Rakkaudesta.
Uskokaa RAKKAUTEEN,älkään typeriin ihmis puhujiin jotka ei puhu RAKKAUDESTA. - Anonyymi00061
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sinulla on psygologinen käsitys pakkovauvakasteen autuaaksi tekemisestä.
Ei ole mitään pakkovauvakastetta. Vanhemmathan sen päättävät.
"Uskoontulo on psykologinen käsite. Ihminen saadaan käännyttämällä tulemaan ihan mihin uskoon tahansa."
Vastaus:
Aito uskoontulo ei ole mikään psykologinen käsite. Johanneksen evankeliumissa Jeesus vertasi uskoon tulleita lampaiksi. Hän sanoi: Minun lampaani kuulevat minun ääntäni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni." Joh. 10:27-28.
Psykologisin menetelmin ketään ei saada kuulemaan Jumalan ääntä, eikä Jumalaa saada tuntemaan heitä. Jumala on taivaassa, eikä Hän ole psykologien tai muiden ihmisten manipuloitavissa.
Usko on suhde ihmisen ja Jumalan välillä Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesusta ei myöskään voida manipuloida psykologisin menetelmin tuntemaan ja toimimaan ihmisten sisimmässä.
Apostoli Paavali sanoo: "Jumalan rakkaus on on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu." Room.5:5
Jumalan rakkauden voi antaa vain Jumala, ei kukaan psykologi. Samoin koko usko on Jumalan lahja. Jumalan lahjan voi antaa vain Jumala. Ihmisellä itsellään ei luonnostaan ole Jumalan rakkautta ja siksi hän ei voi millään psykologisilla menetelmillä lahjoittaa toisille sitä, mitä hänellä itsellään ei ole.
Kyllähän hypnotisoija saa ihmiset uskomaan moniin asioihin, mutta silloin kyse ei koskaan ole siitä uskosta, mistä Raamattu puhuu.- Anonyymi00258
Anonyymi00057 kirjoitti:
Roskaa !! Jos,ette ymmärrä mitä Yeshua tarkoitti eli Rakkautta jo ilman raamattua niin olette todella tyhmiä.
Uskova lukee raamattua mutta ei ymmärrä Yeshua sanomaa..
Ette ole silloin mitään uskovaisia vaan typeriä,ellette tiedä Rakkaudesta.
Uskokaa RAKKAUTEEN,älkään typeriin ihmis puhujiin jotka ei puhu RAKKAUDESTA.Voit sinä täällä savolaisten maassa käyttää kieltämme ilmaisuun.
Uskova lukee raamattua mutta ei ymmärrä Yeshua sanomaa.
eli savpöaosottain ymmärrä Jeesuksen sanomaa-- hokaatko.
Siten ollaan samassa persoonassa- mutta ota kielilläpuhumisen armolahja matkaan, "rakkaudessa" ja sano Jeesus.
..... Hengellisyys - jota kaikki koemme jatkuvasti- on syvä tieto asiaan.
ja tästä puhutaan yksilöidenk autta, jotka ---pystyvät--- kokemaan ---eläviä kokemuksia, Kristus minussa- kirkkauden toivo- ja tavallaan sitten ulkoinen vauvavaelu toisten, eli kummien suun tunnustuksen kautta- on perinne, jossa vahvistetaan menneisyyden --tietoa.
Minunkin kummi on juoppo- suun tunnustus oli viinapullo, eikä hän koskaan esiintuonut uskoa ja kuolikin viinaan, ... ei edes menneisyyden tarinoita kertonut, ei tullut vedestä uskoa, ei pelastustuntoa, vaan olisin hukkunut- kuin Nooan vedenpaisumuksessa- vesi olisi pessyt minunkin kohdalla iankaikkisen kuoleman elämääni- eli helvetin tulena.
*Siksi menneisyyden tarinakerronta ei tuio vedenkautta elämää-
vaan intissä- parin uskoontulleen tuoma SANA Kristuksesta- Jeesuksesta toi uskon pelastavaan Vapahtajaan sijaiseeni. Täten usko tulee -kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.
En tiedä, sitä kasteeni tilannetta menneisyyden vähäkatekismusopin kohdalla, etteikö pappi ajanut perkeleitä minusta pois riittävästi, jotta kummin kanssa siinä olisi tapahtunut uskoa.
Mutta, ei se minun uskoani olisi ollut- sijaiseen. Vaan oli rakennettu Martti- idea- pelastaa vauvakasteen kaavan kautta- tissimaitoa syövän lapsen kohdalla pelastusta.
Väärä suu- tunnusti- vääränlainen kaste- idea- uskosta- jne. se yrittänyt rakennus- hiekalla- ei tuottanut tulosta. Menneisyyden tarinat. - Anonyymi00259
Anonyymi00258 kirjoitti:
Voit sinä täällä savolaisten maassa käyttää kieltämme ilmaisuun.
Uskova lukee raamattua mutta ei ymmärrä Yeshua sanomaa.
eli savpöaosottain ymmärrä Jeesuksen sanomaa-- hokaatko.
Siten ollaan samassa persoonassa- mutta ota kielilläpuhumisen armolahja matkaan, "rakkaudessa" ja sano Jeesus.
..... Hengellisyys - jota kaikki koemme jatkuvasti- on syvä tieto asiaan.
ja tästä puhutaan yksilöidenk autta, jotka ---pystyvät--- kokemaan ---eläviä kokemuksia, Kristus minussa- kirkkauden toivo- ja tavallaan sitten ulkoinen vauvavaelu toisten, eli kummien suun tunnustuksen kautta- on perinne, jossa vahvistetaan menneisyyden --tietoa.
Minunkin kummi on juoppo- suun tunnustus oli viinapullo, eikä hän koskaan esiintuonut uskoa ja kuolikin viinaan, ... ei edes menneisyyden tarinoita kertonut, ei tullut vedestä uskoa, ei pelastustuntoa, vaan olisin hukkunut- kuin Nooan vedenpaisumuksessa- vesi olisi pessyt minunkin kohdalla iankaikkisen kuoleman elämääni- eli helvetin tulena.
*Siksi menneisyyden tarinakerronta ei tuio vedenkautta elämää-
vaan intissä- parin uskoontulleen tuoma SANA Kristuksesta- Jeesuksesta toi uskon pelastavaan Vapahtajaan sijaiseeni. Täten usko tulee -kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.
En tiedä, sitä kasteeni tilannetta menneisyyden vähäkatekismusopin kohdalla, etteikö pappi ajanut perkeleitä minusta pois riittävästi, jotta kummin kanssa siinä olisi tapahtunut uskoa.
Mutta, ei se minun uskoani olisi ollut- sijaiseen. Vaan oli rakennettu Martti- idea- pelastaa vauvakasteen kaavan kautta- tissimaitoa syövän lapsen kohdalla pelastusta.
Väärä suu- tunnusti- vääränlainen kaste- idea- uskosta- jne. se yrittänyt rakennus- hiekalla- ei tuottanut tulosta. Menneisyyden tarinat.eli *savpöaosottain' ymmärrä -savolaisittain Jeesus- Yjeshuan tilalla.
- Anonyymi00002
Olen kyllä ihmetellyt. Ja todennut, että samaan aikaan moni suomalainen on alkanut vakavasti uskoa saunatonttuun. Ei symbolisesti. Ihan konkreettisesti. “Se suuttuu.” “Se näkee.” “Se rankaisee.”
Mistä heidän uskonsa on?
No aivan samasta paikasta kuin muidenkin uskot:
joku kertoi, toinen nyökkäsi ja kolmas sanoi “niin minuakin opetettiin”.
Saunatonttuun ei kukaan ole saanut uskoa tontulta itseltään. Se ei ole ilmestynyt pyyhkeeseen kietoutuneena ja sanonut: “Usko minuun, muuten löylyt loppuvat iankaikkisesti.”
Silti usko on vahva. Ja jos epäilet, sinua katsotaan kuin olisit jättänyt kiukaan päälle tahallasi.
Kysymys “MITEN SAAN USKON JUMALALTA?” on muuten hieno. Se vastaa täysin kysymystä:
“MITEN SAAN USKON SAUNATONTULTA?”
– oletetaan ensin, että tonttu on olemassa, ja sitten ihmetellään miksei se jaa uskoa tasapuolisesti.
Todellisuudessa usko syntyy näin:
tarina → toisto → yhteisö → tunne → varmuus.
Kun tämä ketju on valmis, epäily tuntuu pahalta ja nauru suorastaan syntiseltä.
Eli:
– usko ei ole todiste
– usko ei ole tieto
– usko on tapa olla kysymättä, miksi kukaan ei ole vieläkään nähnyt tonttua, vaikka sauna on valaistu ja lattia kuivattu.
Mutta lohdullista tässä on se, että sekä Jumala että saunatonttu ovat armollisia:
ne loukkaantuvat vain, jos joku ajattelee itse.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
saunatonttuteologian dosentti- Anonyymi00009
Oletko vielä saunatonttu "alalla"?
Eikö se ole pienten lasten pelkoja?
Mvh J - K - Anonyymi00016
Enkeli Mäntä, Onko tekoäly ja pyhä saunatonttu ystäväsi hylännyt sinut ? Alkoiko saunatonttusi pelätä ikuista ylälauteen ortta ? Jättivät sinut yksin sinne ja loikkasivat raikkaampiin seurakuntiin.
- Anonyymi00033
Anonyymi00009 kirjoitti:
Oletko vielä saunatonttu "alalla"?
Eikö se ole pienten lasten pelkoja?
Mvh J - KMinä tulin uskoon 24-ikäisenä. Olin laivakokki ja laiva oli Etelä-Ameriikassa. Santoksen ja Buenos Airesin välisellä merimatkalla Jumala puhui minulle konkreettisesti. Olin kuin sähkövoiman alla kolme vuorokautta. En syönyt mitään niinä kolmena vuorokautena. Lopulta minulla meni vatsahermot, enkä päässyt kävelemään. Siinä punkan pohjalla maatessani kerroin esimiehelleni, että haluan olla uskovainen. Kun Reima lähti hytistä, uudestisynnyin ylhäältä. Minulle annettiin sanat: "Kun sinä suullasi tunnustat....."
Jälkeenpäin luin Raamatusta
Room 10: 9
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut.
10
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. - Anonyymi00058
“MITEN SAAN USKON SAUNATONTULTA?
Tämä ei ole minun mutta on osuva :
Olipa mitä oli wicca tai mutta se ei sen ihmeempää,se on vain osilla luonnon ja joillain pimeys mutta se ei edistä yhtään kun kuolet,päin vastoin..Et sitten uskonut RAKKAUTEEN,ja sinulle siitä sanottiin useasti.Miksi teit näin?
Etkö löytänyt tietä,hän halusi sinut kotiin ...
Mutta tulethan sinä aikanasi.
Olipa kerran suuri soturi joka uskoi Valoon ja Rakkautteen ja hänen tiensä oli Kristus !
Kaikki he muut olevat erimieltä mutta tämä soturi väisti pimeyttä ja varjoja koska uskoi Rakkauteen aina !
En voinut uskoa Rakkautteen joka ei ole mistä sydämmeni on..
Tiemme ei kohtaa sillä minun tie on erilainen ja se on valo ei pimeys. - Anonyymi00062
Todellisuudessa usko syntyy näin:
tarina → toisto → yhteisö → tunne → varmuus.
Kun tämä ketju on valmis, epäily tuntuu pahalta ja nauru suorastaan syntiseltä.
Ei se nyt ihan noinkaan mene, paitsi lahkoissa. Usko on kuitenkin henkilökohtainen asia ja myös henkilökohtainen yhteys saunatonttuun Pyhän Hengen kautta. Lahkoissa se on eri juttu, kun siellä mennään yhteisönä seurakunnan kautta Jumalan tykö sitten, kun se tempaaminen tapahtuu. - Anonyymi00063
Anonyymi00033 kirjoitti:
Minä tulin uskoon 24-ikäisenä. Olin laivakokki ja laiva oli Etelä-Ameriikassa. Santoksen ja Buenos Airesin välisellä merimatkalla Jumala puhui minulle konkreettisesti. Olin kuin sähkövoiman alla kolme vuorokautta. En syönyt mitään niinä kolmena vuorokautena. Lopulta minulla meni vatsahermot, enkä päässyt kävelemään. Siinä punkan pohjalla maatessani kerroin esimiehelleni, että haluan olla uskovainen. Kun Reima lähti hytistä, uudestisynnyin ylhäältä. Minulle annettiin sanat: "Kun sinä suullasi tunnustat....."
Jälkeenpäin luin Raamatusta
Room 10: 9
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut.
10
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.Ootko Kotkalainen merimies?
- Anonyymi00260
enkuli Mäntän ongelma on se, että yrittää keskustella, diskuteerata sanasta hengellisyys.
En tiedä, yrittääkö ajatuksia heittää tieteellisen henkisyys- ideahakunsa kautta, kun tiede ei kuitenkaan kykene mittaamaan henkisyys- "asiaa"- jopa tiedemiehiä on, jotka kieltävät sen olemassaolon, -----heitetään siten asia roskakoppaan. Ei voi mitata- eikä käsityksistä jakaa mielipiteitä. Siis päätelmä, ei ole hengellisyyttä, tahi henkisyyttä...
Siis ei ole työkaluja- tieteelliseen diskuteeraamiseen.
siis Mäntä- henkilölle aiheutuu ongelmia- yrittää ymmärtää, --työkalut ---vain puuttuu...
ei voi mitata ominaisuuksia, koska se on äärimmäistä ---rajoittajaa toimintaa--
Siinä se Mäntäläinen ongelma on... pähkäilyssä, siis en moiti- vaan päättelen.
Mutta, siinäpä se- hengellisyys esiintulee elävinä kokemusina, siitä, mistä ulkopuolinen jää pois.
Siksipä- kun Pyhä Henki tulee teihin....jne.
Se on uskovan kokemusperäisen elämän sydän ja elämä.
Ihmisen sielun juttu- käytän tätä ilmaisua, on Jumalan --tuuli-- joka puhaltaa- ja se kuullaan "huminana"---emme tiedä, mistä se tulee-----ja---- mihin se menee!!
ts. hengellisyys- mitenkäs mittaa? ajallinen- luotu- ikuista ja mittaamatonta...
- Anonyymi00003
Saatana on paljon jumalaa väkevämpi tiedossa. Raamatun jumala pelaa likaista peliä.
- Anonyymi00005
Ja sinä pelaat vielä likaisempaa peliä omaksi vahingoksesi.
- Anonyymi00006
Sinä uskot, että Jumala ja Saatana ovat olemassa, ovat todellisia.
Se on totta. He ovat molemmat olemassa. Se on positiivista tuossa
sinun tekstissäsi, että uskot niin.
Nyt sitten kun otat Herran Jeesuksen Kristuksen vastaan omaksi
Herraksesi, sinulla ja sinussa on Jumalan todistus Pojastaan.
Sinulla on nyt Hänessä elävä uskon Häneltä ja Hänestä. 1 Joh 5:9-10.
Nyt sinä uskot evankeliumin, etkä vain usko, oleta. sinä tiedät.
Elävä usko, ja tieto uskon kautta, on Jeesuksessa Kristuksessa.
Kol 1:4 "sillä me olemme saaneet kuulla teidän uskostanne Kristuksessa Jeesuksessa
ja rakkaudesta, mikä teillä on kaikkia pyhiä kohtaan;"
Ef 1:15 "Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa,
ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,"
Sinulla on myös Jeesuksen vastaan ottamisen jälkeen Totuus
Jeesuksessa Kristuksessa. Silloin sinä tiedät totuuden näistä
hengellisistä asioista ja sinä uskot Raamatun ilmoitukset.
Ef 4:21 "jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet,
niinkuin totuus on Jeesuksessa"
Mvh J - K - Anonyymi00010
Anonyymi00006 kirjoitti:
Sinä uskot, että Jumala ja Saatana ovat olemassa, ovat todellisia.
Se on totta. He ovat molemmat olemassa. Se on positiivista tuossa
sinun tekstissäsi, että uskot niin.
Nyt sitten kun otat Herran Jeesuksen Kristuksen vastaan omaksi
Herraksesi, sinulla ja sinussa on Jumalan todistus Pojastaan.
Sinulla on nyt Hänessä elävä uskon Häneltä ja Hänestä. 1 Joh 5:9-10.
Nyt sinä uskot evankeliumin, etkä vain usko, oleta. sinä tiedät.
Elävä usko, ja tieto uskon kautta, on Jeesuksessa Kristuksessa.
Kol 1:4 "sillä me olemme saaneet kuulla teidän uskostanne Kristuksessa Jeesuksessa
ja rakkaudesta, mikä teillä on kaikkia pyhiä kohtaan;"
Ef 1:15 "Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa,
ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,"
Sinulla on myös Jeesuksen vastaan ottamisen jälkeen Totuus
Jeesuksessa Kristuksessa. Silloin sinä tiedät totuuden näistä
hengellisistä asioista ja sinä uskot Raamatun ilmoitukset.
Ef 4:21 "jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet,
niinkuin totuus on Jeesuksessa"
Mvh J - KMinä en ole ihminen, jota kiinnostaa kosminen juutalainen zombie.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Minä en ole ihminen, jota kiinnostaa kosminen juutalainen zombie.
Elävää uskoa ei mikään zompie voi sinulle antaa.
Enneminkin zompiet antaa ja vaikuttaa kuollutta uskoa.
Elävän uskon antaa kuolleista noussut elävä Herra Jeesus Kristus.
Elämä synnyttää elämää ja kuolema synnyttää kuolemaa.
Jos kerran elämä synnyttää elämää, elämästä syntyy elämää,
silloin kuolema synnyttää kuolemaan ja kuolemasta syntyy kuolemaa.
Eikös sen niin mene? En tiedä, mutta näin voidaan päätellä.
Elävä usko tulee siis elävästä persoonasta, ei kuolleesta persoonasta.
Kun otat vastaan Herran Jeesuksen Kristuksen, otat Hänessä
vastaan elävän uskon. Silloin sinä saat myös tiedon hegellisistä
asioista koska Jeesus on uskon alkaja ja Hänessä on kaikki tieto.
Mvh J - K - Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Mvh J - KUskooko Mvh J-K zompeihin vai?
- Anonyymi00017
Saatana on kuin hiekanjyvä Mount Everestin rinnalla. Jumala tietää koko maailmankaikeuden viisaudet. Hän omistaa kaiken luotunsa.
- Anonyymi00018
Anonyymi00012 kirjoitti:
Mvh J - KJeesus kuoli ja jos hän on ”noussut kuolleista”, silloin zombieksi häntä kutsuttakoon.
- Anonyymi00064
Minä oon sen pirun nähnyt näyn kautta. Sellainen nihkeän näköinen pieni musta otus jolla on terävä katse ja nenä. Ei paljon hetkauttanut minua, Jumala on paljon suurempi ja valkeus tulee sieltä. Piru jos ottaa yhteyttä niin heittäkää Raamatulla niin johan lähtee. Tai saatatte joutua osasto kutoselle.
- Anonyymi00075
Anonyymi00010 kirjoitti:
Minä en ole ihminen, jota kiinnostaa kosminen juutalainen zombie.
kristinusko pierettää
- Anonyymi00076
Anonyymi00064 kirjoitti:
Minä oon sen pirun nähnyt näyn kautta. Sellainen nihkeän näköinen pieni musta otus jolla on terävä katse ja nenä. Ei paljon hetkauttanut minua, Jumala on paljon suurempi ja valkeus tulee sieltä. Piru jos ottaa yhteyttä niin heittäkää Raamatulla niin johan lähtee. Tai saatatte joutua osasto kutoselle.
Homo.
- Anonyymi00077
Anonyymi00018 kirjoitti:
Jeesus kuoli ja jos hän on ”noussut kuolleista”, silloin zombieksi häntä kutsuttakoon.
Jeesus kuoli jeesus pieri olkoon homo.
- Anonyymi00215
Anonyymi00076 kirjoitti:
Homo.
Ensin näin vanhan minäni ja seuraavaksi piru katseli minua ruudun takaa. Seuraavana aamuna paikalle tuli lahkon pastori joka kiisti opettaneensa raamattua väärin. Minä poistuin kyseisen seurakunnan tiloista enkä ole sen jälkeen kyseisen lahkon ovia avannut. Se pastori on naimisissa mutta saattaahan hän piilohomo olla. Itse en ainakaan ole homoseksuaali vaikka on minulla sellaisia tuttuja, ei ole minun tehtävä heitä tuomita. Kun on saanut kokea Jumalan armon ei se pirukaan pelota, vaikka se näyn kautta minua tuijotti.
Usko annetaan. Abraham sai uskon Jumalalta ja uskoi. Näin se toimii.😇
- Anonyymi00008
Abraham uskoi ja toivoi vaikka ei toivoa ollut.
Mihin hän uskoi? Hän uskoi Jumalan Sanan
lupaukset. Hän uskoi Jumalaa.
Room 4:3 "Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa,
ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
Abrahamin usko ei siis ollut pelkkä uskoa Jumalan olemassaoloon.
Hän uskoi JUMALAA.
4:18 Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa
monen kansan isäksi, tämän SANAN mukaan: "Niin on sinun
jälkeläistesi luku oleva","
Abraham uskoi Jumalan Sanan lupaukset, koska uskoi Jumalaa
ja oli ottanut lupaukset vastaan ja piti niistä kiinni, vaikka ei toivoa
ollut.
Mvh J - K - Anonyymi00151
Se sama uskon siemen kulkee läpi Raamatun eikä kyseessä ole todellakaan Jeesuksen veri mitä jotkut lahkolaiset kuljettavat läpi pyhän kirjan milloin esijeesuksesta puhuen tai mitä nyt harhainen mieli saakaan aikaiseksi.
Jouko! Sinä oletat ihmisistä asioita sen sijaan, että yrittäisit ymmärtää mitä toinen sanoo. Se siitä.
Pyydän vaan tässä anteeksi sinulta käytöstäni aiemmin.- Anonyymi00011
Olen saanut uskon kun Pyhä Henki on vaikuttanut sisimmässä janon saada yhteys Jumalan kanssa. On ollut tietoa Jumalan sanasta ja sana on alkanut elämään avataten Kristuksen merkityksen syntien sovittajana. Jumala toimii ja vaikuttaa arjessa joskun ihmeellisellä tavalla ja johdatuksella.
- Anonyymi00013
Oletko kokenut, että olet tietoisesti ottanut Sanan vastaan ja
saanut Sanassa ja Sanan kautta uskon ko. aiheeseen? Näin
minä olen kokenut ja löytänyt Raamatusta, että Jeesuksessa
Jumalan Sanassa on kaikki usko, ja että me otamme uskon
vastaan Sanassa. Silloin ei enää tarvitse epäillä. Onko näin
sinunkin kohdallasi?
"Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
Usko ihmiseen tulee siis kuulemansa Jumalan Sanan kautta kun
Sana otetaan vastaan. Silloin tullaan uskoon. Eikö?
Eikö siksi ne, jotka eivät ole ottaneet Jeesusta, Sanaa, vastaan
eivät usko evankeliumia? Ja ne, jotka ovat ottaneet Sanan
vastaan, uskovat koko evankeliumin.
Mvh J - K - Anonyymi00020
Anonyymi00013 kirjoitti:
sinunkin kohdallasi?
Mvh J - KMvh J - K, sinulla on kova sydän. Mitä aiot vastata, kun Jumala ottaa sinut tilille ja sanoo: "minun oli nälkä, etkä antanut minun syödä!"
- Anonyymi00025
Anonyymi00013 kirjoitti:
sinunkin kohdallasi?
Mvh J - KMinä tulin uskoon, kun sairaana ollessani en saanut nukuttua, ja yön pitkinä tunteina etsin radiosta jotain puheohjelmaa ajankuluksi. Sitä löytyi vain Patmoksen kanavalta. Ja 'sattui' niin, että ensimmäistä kertaa elämässäni kuulin evankeliumin, 1 kor 15:1-4, ymmärsin sen ja uskoin. En ollut edes ymmärtänyt etsiä Jeesusta, mutta hän rakkaudessaan johdatti minut totuuden äärelle ja avasi silmäni.
1 Cor 15:1-4 (KJB)
Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;
2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.
3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;
4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:
Tärkeä on tuo sana 'how'. Miten Jeesus kuoli? Hän vuodatti verensä syntiemme sovitukseksi. Ilman verenvuodatusta ei ole syntien sovitusta.
Uskoontulokin on Jumalan suurta armoa. Miten pilkkaaja tekee parannuksen, eli kääntyy, eli tajuaa, että ei olekaan mikään 'hyvä' tai edes 'ihan riittävä sellaisenaan', vaan ymmärtää olevansa helvettiin matkalla oleva syntinen, jolle tarjotaan pelastuksen armoa, joka ei edellytä häneltä mitään hurskasteluja eikä tekopyhiä tekoja, vaan pelastuksen saa teoistaan huolimatta yksinkertaisesti vaan uskomalla sen! En ymmärrä, miten tulin uskoon, mutta tiedän, että minun osuuteni siinä oli olematon. Se oli Jeesuksen teko ristillä. Minä vain lopultakin otin sen vastaan. Samaa armoa Jeesus tarjoaa jokaiselle. Kaikkivaltias Jumala tuli ihmiseksi, jotta pystyi kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan pelastamaan kaikki, jotka uskovat häneen. - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Minä tulin uskoon, kun sairaana ollessani en saanut nukuttua, ja yön pitkinä tunteina etsin radiosta jotain puheohjelmaa ajankuluksi. Sitä löytyi vain Patmoksen kanavalta. Ja 'sattui' niin, että ensimmäistä kertaa elämässäni kuulin evankeliumin, 1 kor 15:1-4, ymmärsin sen ja uskoin. En ollut edes ymmärtänyt etsiä Jeesusta, mutta hän rakkaudessaan johdatti minut totuuden äärelle ja avasi silmäni.
Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;
2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.
3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;
4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:
Tärkeä on tuo sana 'how'. Miten Jeesus kuoli? Hän vuodatti verensä syntiemme sovitukseksi. Ilman verenvuodatusta ei ole syntien sovitusta.
Uskoontulokin on Jumalan suurta armoa. Miten pilkkaaja tekee parannuksen, eli kääntyy, eli tajuaa, että ei olekaan mikään 'hyvä' tai edes 'ihan riittävä sellaisenaan', vaan ymmärtää olevansa helvettiin matkalla oleva syntinen, jolle tarjotaan pelastuksen armoa, joka ei edellytä häneltä mitään hurskasteluja eikä tekopyhiä tekoja, vaan pelastuksen saa teoistaan huolimatta yksinkertaisesti vaan uskomalla sen! En ymmärrä, miten tulin uskoon, mutta tiedän, että minun osuuteni siinä oli olematon. Se oli Jeesuksen teko ristillä. Minä vain lopultakin otin sen vastaan. Samaa armoa Jeesus tarjoaa jokaiselle. Kaikkivaltias Jumala tuli ihmiseksi, jotta pystyi kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan pelastamaan kaikki, jotka uskovat häneen.Kaikki maailman ihmiset eivät ole kuulleet Jeesuksesta.
- Anonyymi00031
Anonyymi00025 kirjoitti:
Minä tulin uskoon, kun sairaana ollessani en saanut nukuttua, ja yön pitkinä tunteina etsin radiosta jotain puheohjelmaa ajankuluksi. Sitä löytyi vain Patmoksen kanavalta. Ja 'sattui' niin, että ensimmäistä kertaa elämässäni kuulin evankeliumin, 1 kor 15:1-4, ymmärsin sen ja uskoin. En ollut edes ymmärtänyt etsiä Jeesusta, mutta hän rakkaudessaan johdatti minut totuuden äärelle ja avasi silmäni.
Uskoontulokin on Jumalan suurta armoa. Miten pilkkaaja tekee parannuksen, eli kääntyy, eli tajuaa, että ei olekaan mikään 'hyvä' tai edes 'ihan riittävä sellaisenaan', vaan ymmärtää olevansa helvettiin matkalla oleva syntinen, jolle tarjotaan pelastuksen armoa, joka ei edellytä häneltä mitään hurskasteluja eikä tekopyhiä tekoja, vaan pelastuksen saa teoistaan huolimatta yksinkertaisesti vaan uskomalla sen! En ymmärrä, miten tulin uskoon, mutta tiedän, että minun osuuteni siinä oli olematon. Se oli Jeesuksen teko ristillä. Minä vain lopultakin otin sen vastaan. Samaa armoa Jeesus tarjoaa jokaiselle. Kaikkivaltias Jumala tuli ihmiseksi, jotta pystyi kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan pelastamaan kaikki, jotka uskovat häneen.>>>Se oli Jeesuksen teko ristillä. Minä vain lopultakin otin sen vastaan.
Samaa armoa Jeesus tarjoaa jokaiselle.<<<
Tuossa tuli se, jota minä peräänkuulutin. Tahdoin "kuulla tuon sinun
omasta suustasi". Raamattu todistaa, että kaikille, jotka ottivat
Jeesuksen, Sanan, vastaan, Hän, Sana, antoi voiman ja oikeden tulla
Jumalan lapseksi. Ihminen siis tulee Jumalan lapseksi ottaalla
evankeliumin Sana Jeesuksesta vastaan, kuten sinäkin teit.
Kiitos ja siunausta.
Ps. tuolla alhaalla yksi yrittää kyseenalaistaa tätä asiaa eikä
huomaa, että hän tulee todistaneeksi sen Sanalla oikeaksi???
"Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Kun siis ihminen ottaa evankeliumin Sanan vastaan, hän saa uskon.
Ja se usko on Jumalasta, Sanasta, ja Jumalan teko uskovassa.
Tätä olen aloituksessa pyrkinyt ottamaan esille.
Usko ei siis ole ihmisen uskon ponnistuksia yrittää uskoa evankeliumia.
Uskon imisessä synnyttää Jumalan Sana kun se otetaan vastaan.
Vastaan ottaminen voi tapahtua ihmisen itse sitä huomaamatta.
Katsos kun sydän on avoin evankeliumille ja Jeesukselle, ihminen
ottaa Hänet vastaan ehkä huomaamattaan ja saa uskon Jumalalta.
Näin taisi käydä sinulle, todistuksestasi päätellen.
Mvh J - K
- Anonyymi00015
Jokaisella on oma yksilöllinen kutsu kristityksi. Aloittaja kertoi hienosti ja käytännöllisesti, miten kristinuskoon tullaan omasta vapaasta tahdostaan. Tämä tahto on Jumalan mielen mukainen, joten Hän alkaa kasvattamaan sinua hienovaraisesti, juuri sinulle sopivalla tavalla. Alat huomata merkkejä Pyhän Hengen vaikutuksesta, kun Hän ottaa sinut johdatukseensa. Näissä pienissäkin tapauksissa, tunnet oudon Pyhän tuulahduksen, joka antaa iloa ja myöhemmin riemua, mikä saattaa sinut Riemulliseen ylistykseen. Kun alat lukea Raamattua, niin huomaat, kuinka aiemmin tylsät kertomukset avautuvat ja huomaat niiden kokonaisten lukujen moninaiset opetukset. Suhteesi Taivaan Isään, Poika Jeesukseen ja Pyhään Henkeen vapautuu iloiseksi, kun huomaat armollisuuden ja rakkauden runsauden. Taivaan hierarkiat ja suhteet, selviävät, vaikka ne ovat vaikeita käsittää. Opit pyytämään vahvistusta vaikeissa asioissa. Pyhä Henki tuo selkokielisen selostuksen heti tai myöhemmin. Huomaat kun neuvo tulee, se on selvästi Jumalan tahdon mukainen. Näin olet aloittanut jo täällä maan päällä, kasvun kohti Jeesuksen kaltaisuutta. Jatkat kasvua ikuisuudessa, kun Jeesus kutsuu sinut aikanaan, omansa, kotiinsa Jumalan luo.
- Anonyymi00019
Lähes kaikki kristityt ovat maailman ihmisiä, pahoja ja vääriä. Jumala ei kutsu ketään kristityksi, vaan Jeesus kutsuu tänään samoin kuin olleessaan maan päällä: "Tule ja seuraa minua".
- Anonyymi00048
Anonyymi00019 kirjoitti:
Lähes kaikki kristityt ovat maailman ihmisiä, pahoja ja vääriä. Jumala ei kutsu ketään kristityksi, vaan Jeesus kutsuu tänään samoin kuin olleessaan maan päällä: "Tule ja seuraa minua".
Apt 11: 26
.......Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.
Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. Room 10:17.
- Anonyymi00021
epätoivoista kuvitelua että elämässä olisi joku suurempi voima jos menee huonosti, kun koo elämä on arpapeliä.. miten varakkaaseen sukuun synnytkin ja jne, nopanheittoa
- Anonyymi00022
silloin tuollaisesta asiasta syntyy järkyttävä rikos jos ihminen elämässän ei ole edes mitään mahdollisuutta kuin jollain toisella
Jeesus on roasvoista pahin- Anonyymi00023
Jumala voi antaa Jeesukselle jälleen uudet syntinsä anteeksi, minä en pysty anamaan Jeesuksen törkeyksiä hänelle anteeksi, ei sielu kestäisi koska olen sentään rehellinen mies.
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Jumala voi antaa Jeesukselle jälleen uudet syntinsä anteeksi, minä en pysty anamaan Jeesuksen törkeyksiä hänelle anteeksi, ei sielu kestäisi koska olen sentään rehellinen mies.
Mitä pahaa Jeesus on tehnyt sinulle?
- Anonyymi00049
Anonyymi00023 kirjoitti:
Lopeta
- Anonyymi00027
Joopa joo, taas kerran !
Mvh J - K, kopioi omilta sivuiltaan jutttuja tänne ja yrittää esittää suurta ja tietävää opettajaa ja etsii oppiltaita ITSELLEEN.
Mutta nytkin on todella onneton yritys selvittää sitä, että "mistä uskon saa" !
Oikeasti se menee niin, että kaikki lähtee siitä, että:
1) Jumala kutsuu ihmistä / vetää tätä puoleensa.
2) Jumala johdattaa ihmistä ja johtaa tämän, joko uskovan /uskovien yhteyteen, tai Sanan kuuloon tai sitä lukemaan.
3) Jumala synnyttää ihmisessä synnintunnon, tuossa yhteydessä, eli ihminen tulee tietoiseksi omasta syntisyydestään ja pahuudestaan ja sen kautta Jumala luo halun vapautua siitä ihmisen omasta syntielämästä ja pahuudestaan kja vääristä toimistaan.
4) Tuon ja siis ilosanoman kautta ja avulla Jumala synnyttää ihmisessä halun ja tarpeen tulla sovitetuksi Jumalan kanssa.
Eli kuten Sana selvästi sanoo ja Herra itse siiis sanoi oikein:
Joh. 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Tuota aikaa ja prosessia sanotaan ns. "etsikkoajaksi", eli Jumala kutsuu ja Jumala vetää ihmistä puoleensa.
Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Room. 2:4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Tässä siis YDIN on se, että Jumala kutsuu ja Jumala tekee ja Jumala siten synnyttää sen todellisen sydämen Uskon !
Ihminen ei sitä itse millään kykene itsestään puristamaan !
Ja tämä perusasia, ei todellakaan tullut selväksi Mvh J - K:n aloituksesta !
Vai tuliko muka ?- Anonyymi00029
Kiitos selkeästä listauksesta. Se on itse asiassa erinomainen tiivistelmä siitä, miksi koko rakennelma on filosofisesti… no, erikoinen.
Oletko tullut ajatelleeksi, että tässä oppijärjestelmässä usko ei ole seuraus mistään, vaan itseisarvo? Se ei synny havainnoista, todisteista tai edes järkeilystä, vaan se on jo alussa oletettu maali, johon kaikki vaiheet on käsikirjoitettu valmiiksi.
Katsotaan kaavaa rauhassa:
1. Jumala kutsuu.
2. Jumala johdattaa.
3. Jumala synnyttää syyllisyyden.
4. Jumala tarjoaa ratkaisun Jumalan luomaan ongelmaan.
Tämä on teologinen versio siitä, että ensin myrkytetään kaivo, sitten myydään vastalääke – ja lopuksi kiitetään lääkäriä pelastuksesta.
Missään vaiheessa ei kysytä:
– entä jos Jumalaa ei ole?
– entä jos synnintunto ei ole jumalallinen ilmoitus vaan opittu tunne?
– entä jos “halu vapautua pahuudesta” on ihan normaalia ihmispsykologiaa ilman yliluonnollista käsikirjoittajaa?
Usko on tässä mallissa kummallisen koskematon. Sitä ei testata, sitä ei kyseenalaisteta, sitä ei arvioida – se vain todetaan hyväksi, koska ilman sitä koko tarina kaatuu kuin korttitalo saunavihtaan.
Ja juuri siksi usko on itseisarvo:
se ei ole väline totuuteen, vaan päämäärä itsessään.
Kun ihminen uskoo, järjestelmä toimii.
Kun ihminen lakkaa uskomasta, järjestelmä ei korjaudu – vaan syyttää ihmistä.
Filosofisesti tämä on harvinaisen kätevä rakennelma. Kaikki kunnia sen suunnittelijalle: epäonnistuminen on mahdotonta, koska epäily on jo itsessään todiste siitä, että “prosessi on kesken”.
Tai kuten saunatonttuteologiassa sanotaan:
jos et tunne tontun läsnäoloa, et ole vielä tarpeeksi hiljaa lauteilla.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
uskon sumean logiikan dosentti - Anonyymi00045
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kiitos selkeästä listauksesta. Se on itse asiassa erinomainen tiivistelmä siitä, miksi koko rakennelma on filosofisesti… no, erikoinen.
Oletko tullut ajatelleeksi, että tässä oppijärjestelmässä usko ei ole seuraus mistään, vaan itseisarvo? Se ei synny havainnoista, todisteista tai edes järkeilystä, vaan se on jo alussa oletettu maali, johon kaikki vaiheet on käsikirjoitettu valmiiksi.
1. Jumala kutsuu.
2. Jumala johdattaa.
Tämä on teologinen versio siitä, että ensin myrkytetään kaivo, sitten myydään vastalääke – ja lopuksi kiitetään lääkäriä pelastuksesta.
– entä jos “halu vapautua pahuudesta” on ihan normaalia ihmispsykologiaa ilman yliluonnollista käsikirjoittajaa?
Usko on tässä mallissa kummallisen koskematon. Sitä ei testata, sitä ei kyseenalaisteta, sitä ei arvioida – se vain todetaan hyväksi, koska ilman sitä koko tarina kaatuu kuin korttitalo saunavihtaan.
Filosofisesti tämä on harvinaisen kätevä rakennelma. Kaikki kunnia sen suunnittelijalle: epäonnistuminen on mahdotonta, koska epäily on jo itsessään todiste siitä, että “prosessi on kesken”.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
uskon sumean logiikan dosenttiTähän vain Sanaa vastineeksi:
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
!!!
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
!!!
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli. - Anonyymi00052
Anonyymi00029 kirjoitti:
1. Jumala kutsuu.
2. Jumala johdattaa.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
uskon sumean logiikan dosenttiOn ikävystyttävää lukea ontuvia filosofisia maallisia teorioita kristinuskosta, joka kuuluu henkiselle puolelle. Kristinusko ei ole asiantuntemattoman ateistin ymmärrettävissä, kuten rakkaan Enkeli Mäntämme kirjoitukset todistavat, Hänellä ei ole henkisielua, vaan pelkkä sielu, joka on taipuvainen maallisiin ontuviin ja aukkoja täynnä oleviin filosofisiin saivarteluihin. Kun on kristitty, niin sen jokainen huomaa itsessään. Me "hihhulit ja ripulivajakit" emme tietenkään lennä Luziferin käskyläisten ansoihin, vaan jopa heitämme huokauksia teistä Jeesukselle. että silmänne avautuisivat ja näkisivät sen totuuden, jota te nyt pilkkaatte virnuillen. Mutta omapa on asianne, olette puolenne valinneet ja evankeliumi on teille julistettu. Jeesus on teillekin, kadotuksen lapsille, ainoa ovi pelastukseen helvetin kauhuilta.
- Anonyymi00081
niin näkyy tekevän, ja johtaa vielä harhaan. Minun näkökulmasta, mutta ei se mitään jos on itse eksynyt.
- Anonyymi00083
Anonyymi00052 kirjoitti:
On ikävystyttävää lukea ontuvia filosofisia maallisia teorioita kristinuskosta, joka kuuluu henkiselle puolelle. Kristinusko ei ole asiantuntemattoman ateistin ymmärrettävissä, kuten rakkaan Enkeli Mäntämme kirjoitukset todistavat, Hänellä ei ole henkisielua, vaan pelkkä sielu, joka on taipuvainen maallisiin ontuviin ja aukkoja täynnä oleviin filosofisiin saivarteluihin. Kun on kristitty, niin sen jokainen huomaa itsessään. Me "hihhulit ja ripulivajakit" emme tietenkään lennä Luziferin käskyläisten ansoihin, vaan jopa heitämme huokauksia teistä Jeesukselle. että silmänne avautuisivat ja näkisivät sen totuuden, jota te nyt pilkkaatte virnuillen. Mutta omapa on asianne, olette puolenne valinneet ja evankeliumi on teille julistettu. Jeesus on teillekin, kadotuksen lapsille, ainoa ovi pelastukseen helvetin kauhuilta.
Enkeli Mäntä on joko helvetin tyhmä tai tekoäly
- Anonyymi00155
Näin se vain menee miten yllä on kuvattu ja tuo Epeli Mäntti yrittää vääntää älytöntä pastaa perään, kun ei ymmärrä mitään.
- Anonyymi00235
Anonyymi00029 kirjoitti:
1. Jumala kutsuu.
2. Jumala johdattaa.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
uskon sumean logiikan dosentti3. Jumala synnyttää syyllisyyden.
Omatunto se on mikä aiheuttaa syyllisyyden ei Jumala.
Ihminen katuu tekojaan mikäli potee syyllisyyttä.
Sumean logiikan dosentti on idiootti koska on teksti tuotettu tekoälyn kanssa tai ilman, idiootti siellä taustalla on. Koettaa päteä ilman pätevyyttä. Se hyvä tässä on ettei ole harhaoppi vastaan luterilaiset haukkumiskilpa joten vaihtelua tämäkin. Nyt nämä keskustelut on saanut uuden tason kun juttua vie eteenpäin yllä kirjoittava dosentti ja lahkolainen. Minä hyppään tästä ketjusta ulos nyt.
- Anonyymi00028
Lyhyesti vielä esitän kysymyksen:
Saiko joku oikeasti vastauksen ap:lta tähän otsikon kysymykseen:
" Puhutaanko uskosta? Mistä sen saa? "
Tosin itse esittäisin kysymyksen hieman toisin, eli:
" Miten sen uskon saa / saavuttaa ? "
Tämähän on se tärkein kysymys uskosta osattoman kannalta.
Ja tuohon edellisen lisään vielä tämän perus sanoman siitä, että mikä on Jumalan tekoa ja miten se menee käytännön tasolla:
Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
Siis ensin Jumala synnyttää ihmisessä tahtomista / haluamista, ja sitten myös sen tekemisen, jotta siten Jumalan hyvä tahto pääsee tapahtumaan ja siten se siis on Jumalan vaikuttamaa ja aikaansaamaa, eli Jumalan tekoa, eikä ihmisen omaa tekoa.
Tämä siis puhuu juurikin tuosta:
Joh. 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Usko on siis Jumalan tekoa ja Jumalan aikaansaamaa, eikä ihmisen omaa tekoa ja aikaansaamaa !
Tämä on tärkeää ymmärtää !- Anonyymi00030
Jeesuksen leipäihme oli Jumalan teko - ei usko - ja sen johdosta juutalaiset uskoivat häneen, mutta heti tämän jälkeen Jeesuksen kovan puheen vuoksi vain valitut opetuslapset jäivät seuraamaan häntä. Ne, joiden usko oli "Jumalan teko", jättivät Jeesuksen. Joh. 6
- Anonyymi00035
Anonyymi00030 kirjoitti:
Jeesuksen leipäihme oli Jumalan teko - ei usko - ja sen johdosta juutalaiset uskoivat häneen, mutta heti tämän jälkeen Jeesuksen kovan puheen vuoksi vain valitut opetuslapset jäivät seuraamaan häntä. Ne, joiden usko oli "Jumalan teko", jättivät Jeesuksen. Joh. 6
Höpö höpö !
Miksi tahdot väännellä kieroon Kirjoituksia ? - Anonyymi00036
Anonyymi00030 kirjoitti:
Jeesus karsi kovalla kädellä väärät seuraajat pois.
Hän itse sen sanoi selvästi:
Joh. 6:26 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.
63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
!!!
64 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
!!!
67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
69 ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
70 Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."
Tässä juurikin se YDIN, josta edellä JO kirjoitin:
65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
Siis tämä sama:
Joh. 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt". - Anonyymi00038
Anonyymi00035 kirjoitti:
Höpö höpö !
Miksi tahdot väännellä kieroon Kirjoituksia ?Kaikki ne hylkäsivät Jeesuksen, jotka uskoivat leipäihmeen vuoksi. Joh. 6
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Kaikki ne hylkäsivät Jeesuksen, jotka uskoivat leipäihmeen vuoksi. Joh. 6
6:66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa
6:36 Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.
Eivät he uskoneet, vaikka näkivät Jumalan teon. - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
6:66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa
6:36 Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.
Eivät he uskoneet, vaikka näkivät Jumalan teon.6:28 Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
6:30 He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet?
Näin. Eivät uskoneet, vaikka näkivät Jumalan teon. - Anonyymi00041
Anonyymi00038 kirjoitti:
Kaikki ne hylkäsivät Jeesuksen, jotka uskoivat leipäihmeen vuoksi. Joh. 6
Yhä vain jatkat kieroon vääntämistä !
Mitä tässä sanotaan ?
Joh. 6:26 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.
Ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja
Vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi. - Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Yhä vain jatkat kieroon vääntämistä !
Mitä tässä sanotaan ?
Ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja
Vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.Niin, ja ne leivät olivat ihme! Eivätkä he silti uskoneet.
6:28 Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
6:30 He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet? - Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Niin, ja ne leivät olivat ihme! Eivätkä he silti uskoneet.
6:28 Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
6:30 He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet?He juoksivat vain leivän / ruuan perässä, eivätkä uskoneet Jeesukseen !
Lopeta jo turha vänkäämisesi. - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
He juoksivat vain leivän / ruuan perässä, eivätkä uskoneet Jeesukseen !
Lopeta jo turha vänkäämisesi.Niin, se oli Jumalan teko että he saivat syödä niitä leipiä, mutta eivät he uskoneet Jeesusta!
- Anonyymi00065
Anonyymi00043 kirjoitti:
He juoksivat vain leivän / ruuan perässä, eivätkä uskoneet Jeesukseen !
Lopeta jo turha vänkäämisesi.Et siis edes halua uskoa sitä, mitä Jeesus itse sanoi !
No, se on sinun oma ongelmasi se ! - Anonyymi00066
Anonyymi00044 kirjoitti:
Niin, se oli Jumalan teko että he saivat syödä niitä leipiä, mutta eivät he uskoneet Jeesusta!
Se vain on niin, että tässäkin ajassa moni on uskovinaan saadakseen vain maallista hyvää.
Eikä sellainen ole mitään Jumalan synnyttämää Uskoa, vaan vain ihmisen omaa uskottelua ja omaa tyhjää väitettä vain. - Anonyymi00067
Anonyymi00044 kirjoitti:
Niin, se oli Jumalan teko että he saivat syödä niitä leipiä, mutta eivät he uskoneet Jeesusta!
Se vain on niin, että tässäkin ajassa moni on uskovinaan saadakseen vain maallista hyvää.
Eikä sellainen ole mitään Jumalan synnyttämää Uskoa, vaan vain ihmisen omaa uskottelua ja omaa tyhjää väitettä vain. - Anonyymi00084
Anonyymi00036 kirjoitti:
Jeesus karsi kovalla kädellä väärät seuraajat pois.
Hän itse sen sanoi selvästi:
63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
!!!
64 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
!!!
67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
69 ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
70 Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."
Tässä juurikin se YDIN, josta edellä JO kirjoitin:
Siis tämä sama:
Joh. 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".Johannes 6
[66] Monet Jeesuksen opetuslapset vetäytyivät tämän jälkeen joukosta eivätkä enää kulkeneet hänen mukanaan.
Copyright Kirkon keskusrahasto (Ev. Lutheran Church of Finland), 1992, 2007
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/JHN.6.66
Tämä Johanneksen 6:66 on hyvä. Eikös tuo luku 666 ole kaikille tuttu
Uskovaisia voi surutta verrata himohamstraajiin. Himohamstraajat ovat ihmisiä, jotka keräilevät tavaraa niin pakonomaisesti, että heidän elämänsä alkaa olla lähellä katastrofia.
Uskovaiset keräilevät uskoa. Siirtyvät hengellisten jobbareiden opastamina seuraavalle tasolle, yhä lähemmäs ja lähemmäs Jeesusta, pyhittäytyvät.
Ongelma on vain siinä, että he eivät tiedä, mitä tekisivät sillä määrällä pyhyyttä ja uskoa tulevaisuudessa. Ilman tietoa uskon (käyttö)tarkoituksesta se (usko) on vain roinaa, joka saa uskovan elämän sekaisin.- Anonyymi00050
Minä haluan, että olisin Jeesuksen todistaja mahdollisimman monelle.
- Anonyymi00213
Uskovaiset keräilevät uskoa. Siirtyvät hengellisten jobbareiden opastamina seuraavalle tasolle, yhä lähemmäs ja lähemmäs Jeesusta, pyhittäytyvät.
Millähän tavalla sitä uskoa kerätään? Tämä on tyhjänpäivästä paskaa koko kirjoitus. Minä ainakin elän ihan normaalia elämää, syön ja paskon kuten muutkin ja arkikaan ei eroa mitenkään muiden ihmisten elämästä. En saarnaa tai yritä muita käännyttää ei kuulu minulle vaikka olen saanut kokea Jumalan armon. En ole käynyt todistamassa uskostani missään seurakunnassa olen kertonut asiasta tutuille ja ystävilleni. Se riittää minulle. Eri Juttu on lahkolaisilla ja harhaan johdetuilla joilta seurakunnat ja saarnamiehet vaativat tekoja, uskovan kaste, todistaminen ja osallistuminen. Vaaditan kielillä puhumista ja sitä oikein harjoitellaan. Ei sekään tarkoita sitä etteikö itse ihminen olisi uskovainen sisimmiltään.
Vika on silloin opissa ei ihmisessä. - Anonyymi00241
Anonyymi00050 kirjoitti:
Minä haluan, että olisin Jeesuksen todistaja mahdollisimman monelle.
Miten sinä todistat?
- Anonyymi00037
KATSO NYT TV-SUORA: klo 16.00 United uudenvuoden konferenssi Apostolinen seurakunta
Ihan mielenkiintoinen kysymys. Oman uskoni tiedän mutta usein kun tulen tälle jumalattomien palstalle yritän osata ajatella kuten ne.
Yrität raamatulla vastata kysymyksiin unohtaen etteivät ns. Eikkarit usko raamattuun.
Vastaat itsestäänselvyyksinä ja sekavasti toistaen niitä mantroja jotka eikkarit jo tietävät. Kaikki Suomessa tietää evankeliumin jo ei tarvita jaikalia sitä kertomaan.
Kun minä olen kohdannut eikkareita ollen itse uskossa kaivan heistä esiin sennuskon mikä heillä ko on.esim. Eräällekinnkerroin että ensi kosketukseni jumalaan oli koulussa hengelliset aamunavaukset .Nytpä tämä ko muisti omat kokemuksensa jotka olivat samantyyppisiä kuin omani.hän kertoi jopa rukoilevansa. Oltiin menossa minun seurakuntani kokoukseen, jossa häntiesi pääsevänsäsellaisten uskovaisten luokse jotka auttaisivat häntä eteenpäin jo olemassaolevassa uskossaan. Uskosta tuli hänelle tärkeä.
Monet, monet muutkin ovat vain löytäneet omat uskonkokemuksensa. Ongelma tulee vain helposti seurakuntaan lähtemisessä: aivan kuin oma äitini joka on uskossa kyllä mutta hän käy kanssani siellä vain noin kerran vuodessa. Silloin kun hänestä itsestä tuntuu. Kunnioitan heidän päätöstään ja heitä.
Viime kesänä erään kanssa juteltiin hänen kuolinvuoteellaan. Hän oli sairaalassa kun puhuimme puhelimessa. Kutsuin hänet kokoukseen. Ei käy.
Miksi siis ..aattelepa ite. Ei ihmistä voi muuttaa! Varsinkaan joku ärsyttävä randomuskovainen joka ilmestyy tyhjästä elämääsi ja julistaa tietävänsä kaikesta kaiken!- Anonyymi00046
Uskon Jeesukselta saa silviistee, että rukoilee Jeesukselta sitä. Eikä se rukous asiassa meinaa sitä, että rukoukseen ympätään monisanaisesti kaikenmaailman sodat ja nälänhädät ja luonnonmullistukset ja katastrofit, niinku lahkolaisilla on tapana, vaan lakkaamaton rukous on pysymistä itse asiassa, joka on uskoontulo ja todistus Jeesuksen olemassaololle. Siis rukouksessa pyydetään Jeesusta ilmaisemaan itsensä joko näkyvällä tai näkymättömällä tavalla, mutta kuitenkin tavalla, joka herättää rukoilevan uskon hänen olemassaoloonsa.
- Anonyymi00047
Meidän vajavaisten reppanoiden kristiinuskoon tulon reitti on samantekevää Jumalalle. Tulipa tämä reppanan itse pinnistelemällä, Raamattua lukien, julistajan sanomasta, jonkun katastrofin seurauksena, lähimmäisen kuolemasta tai elämäänsä sontaläjän päällä itkien huutamalla armoa Jeesukselta jne..... Kunhan tämä reppana vain janoaa Jumalan armoa ja vaikka vajavaisestikin etsii Jumalan avaraa syliä. Jeesus toi uhrillaan takaisin Jumalan hyväksynnän meitä kohtaan ja ikuisen sielun aseman. Ruumiimme kuolee, mutta kristityn henkisielu jatkaa Jumalan luo, Kristityn pyrkimys on Jeesuksen kaltaisuus. Emme kykene siihen lihassa ollessamme. Mutta ikuisuudessa, meillä on aikaa kasvaa rajattomasti, kohti Jumaluutta.
- Anonyymi00051
Hyvä kirjoittaja,
Luin tekstisi hymyillen – ja kaadoin kahvia, koska tätä kohtaa Raamatusta kaivetaan yleensä esiin vasta, kun kansilehdet on jo suljettu.
Pienellä, hyväntahtoisella huvittuneisuudella sanon: teidän uskovien kannattaisi oikeasti lukea se Raamattu, ei vain poimia siitä hengellisesti käteviä kohtia kuin rusinoita pullasta. Koko pulla on nimittäin yllättävän fyysinen.
Raamatun ydinsanoma ei ole “sielu irtoaa ja liukuu taivaaseen kuin lämmin henki saunasta”. Se on huomattavasti kömpelömpi ja konkreettisempi. Jeesus ei noussut taivaaseen symbolisesti, vertauskuvallisesti tai henkisielullisesti, vaan ihan ruumiillisesti. Apostolien teoissa sanotaan varsin arkisesti:
“Ja kun hän tämän oli sanonut, kohotettiin hänet heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.” (Ap.t. 1:9)
Ei mainintaa sielun irtautumisesta, ei metaforaa. Pelkkä logistinen ongelma: mies meni ylös.
Ja ylösnousemuksesta Paavali on suorastaan kiusallisen tarkka:
“Jos ei ole kuolleiden ylösnousemusta, ei Kristustakaan ole herätetty.” (1. Kor. 15:13)
Ei: “jos sielu jatkaa”.
Vaan: ylösnousemus.
Ja vielä fyysinen sellainen, sillä Paavali käyttää sanaa sōma – ruumis – ei sumu.
Kristillinen toivo on ollut alun perin hyvin ruumiillinen: haudat aukeavat, luut saavat lihansa, ja koko luomakunta pannaan uusiksi. Siksi Jeesus syö kalaa ylösnousemuksensa jälkeen – ilmeisesti rauhoittaakseen opetuslapset: “en ole aave, enkä vertaus.”
Ajatus että ruumis kuolee ja “henkisielu” jatkaa Jumalan luo, on myöhempää, enemmän Platonin kuin Paavalin perintöä. Se on ymmärrettävää – ruumis on vaivalloinen ja kuolevainen – mutta ei varsinaisesti raamatullista alkuperää.
Kristinusko ei alun perin luvannut kevyttä irtautumista, vaan raskaan ylösnousemuksen. Ei pakoa lihasta, vaan sen lunastuksen. Ei kasvua kohti jumaluutta ajattomassa sielutilassa, vaan kokonaisen ihmisen palauttamisen, tavalla joka vaatii Jumalalta jo melkoista rakennusprojektia.
Eli jos mennään tekstin mukaan:
taivaaseen ei mennä vain “hengessä”.
Sinne mennään koko paketilla.
Kuten Jeesus teki.
Ja juuri siksi tämä oppi on ollut niin vaikea niellä. Se lupaa liikaa, ei liian vähän.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
ylösnousemusteologi, joka lukee alaviitteet
pyhien tekstien ystävällinen pilkunviilaaja 😄 - Anonyymi00086
Anonyymi00051 kirjoitti:
Hyvä kirjoittaja,
Luin tekstisi hymyillen – ja kaadoin kahvia, koska tätä kohtaa Raamatusta kaivetaan yleensä esiin vasta, kun kansilehdet on jo suljettu.
Pienellä, hyväntahtoisella huvittuneisuudella sanon: teidän uskovien kannattaisi oikeasti lukea se Raamattu, ei vain poimia siitä hengellisesti käteviä kohtia kuin rusinoita pullasta. Koko pulla on nimittäin yllättävän fyysinen.
Raamatun ydinsanoma ei ole “sielu irtoaa ja liukuu taivaaseen kuin lämmin henki saunasta”. Se on huomattavasti kömpelömpi ja konkreettisempi. Jeesus ei noussut taivaaseen symbolisesti, vertauskuvallisesti tai henkisielullisesti, vaan ihan ruumiillisesti. Apostolien teoissa sanotaan varsin arkisesti:
“Ja kun hän tämän oli sanonut, kohotettiin hänet heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.” (Ap.t. 1:9)
Ei mainintaa sielun irtautumisesta, ei metaforaa. Pelkkä logistinen ongelma: mies meni ylös.
“Jos ei ole kuolleiden ylösnousemusta, ei Kristustakaan ole herätetty.” (1. Kor. 15:13)
Ja vielä fyysinen sellainen, sillä Paavali käyttää sanaa sōma – ruumis – ei sumu.
Kristillinen toivo on ollut alun perin hyvin ruumiillinen: haudat aukeavat, luut saavat lihansa, ja koko luomakunta pannaan uusiksi. Siksi Jeesus syö kalaa ylösnousemuksensa jälkeen – ilmeisesti rauhoittaakseen opetuslapset: “en ole aave, enkä vertaus.”
Ajatus että ruumis kuolee ja “henkisielu” jatkaa Jumalan luo, on myöhempää, enemmän Platonin kuin Paavalin perintöä. Se on ymmärrettävää – ruumis on vaivalloinen ja kuolevainen – mutta ei varsinaisesti raamatullista alkuperää.
Kristinusko ei alun perin luvannut kevyttä irtautumista, vaan raskaan ylösnousemuksen. Ei pakoa lihasta, vaan sen lunastuksen. Ei kasvua kohti jumaluutta ajattomassa sielutilassa, vaan kokonaisen ihmisen palauttamisen, tavalla joka vaatii Jumalalta jo melkoista rakennusprojektia.
Kuten Jeesus teki.
Ja juuri siksi tämä oppi on ollut niin vaikea niellä. Se lupaa liikaa, ei liian vähän.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
pyhien tekstien ystävällinen pilkunviilaaja 😄Kyseinen pilkunviilaaja ei ole itse uskossa koska hän kirjoittaa tyyliin teidän uskovien...
- Anonyymi00178
Anonyymi00051 kirjoitti:
Hyvä kirjoittaja,
Kuten Jeesus teki.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
pyhien tekstien ystävällinen pilkunviilaaja 😄Raamattu kertoo, että ylöstempauksessa me muutumme, saamme taivaaseen soveltuvan ruumiin vanhaan henkisieluun. Haudattujen maatuneet ruumiit, jäävät maasta peräisin olevina maahan. Kaikki tulevat Jeesuksen luo soveliaassa ruumiissaan. Kun kristitty kuolee fyysisesti, hänen henkisielu nousee Jeesuksen luo, jossa hän saa palkkiotuomion, maallisesta toiminnastaan. Kaikki palkitaan, mitään tuomiota ei Jeesuksen omille tule. Palkkio hierarkia ei aiheuta Luziferimaista ylpistymistä, sillä kaikki ovat yhtä arvokkaita, sillä jokaisella on itselleen sopiva virka. Tämä virka toteutuu tuhatvuotisessa valtakunnassa, jonne Jeesus johtaa joukkonsa kuninkaitten Kuninkaana ja herrojen Herrana. Elämme tuhatvuotisessa valtakunnassa edelleen ylösnousu ruumiissamme. Lopullisen ruumiin saamme, uudessa Jerusalemissa, kun entinen maa on tulella tuhottu.
- Anonyymi00179
Anonyymi00051 kirjoitti:
Hyvä kirjoittaja,
Kuten Jeesus teki.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
pyhien tekstien ystävällinen pilkunviilaaja 😄Raamattu kertoo, että ylöstempauksessa me muutumme, saamme taivaaseen soveltuvan ruumiin vanhaan henkisieluun. Haudattujen maatuneet ruumiit, jäävät maasta peräisin olevina maahan. Kaikki tulevat Jeesuksen luo soveliaassa ruumiissaan. Kun kristitty kuolee fyysisesti, hänen henkisielu nousee Jeesuksen luo, jossa hän saa palkkiotuomion, maallisesta toiminnastaan. Kaikki palkitaan, mitään tuomiota ei Jeesuksen omille tule. Palkkio hierarkia ei aiheuta Luziferimaista ylpistymistä, sillä kaikki ovat yhtä arvokkaita, sillä jokaisella on itselleen sopiva virka. Tämä virka toteutuu tuhatvuotisessa valtakunnassa, jonne Jeesus johtaa joukkonsa kuninkaitten Kuninkaana ja herrojen Herrana. Elämme tuhatvuotisessa valtakunnassa edelleen ylösnousu ruumiissamme. Lopullisen ruumiin saamme, uudessa Jerusalemissa, kun entinen maa on tulella tuhottu.
- Anonyymi00180
Anonyymi00051 kirjoitti:
Hyvä kirjoittaja,
Kuten Jeesus teki.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
- Anonyymi00194
Anonyymi00178 kirjoitti:
Raamattu kertoo, että ylöstempauksessa me muutumme, saamme taivaaseen soveltuvan ruumiin vanhaan henkisieluun. Haudattujen maatuneet ruumiit, jäävät maasta peräisin olevina maahan. Kaikki tulevat Jeesuksen luo soveliaassa ruumiissaan. Kun kristitty kuolee fyysisesti, hänen henkisielu nousee Jeesuksen luo, jossa hän saa palkkiotuomion, maallisesta toiminnastaan. Kaikki palkitaan, mitään tuomiota ei Jeesuksen omille tule. Palkkio hierarkia ei aiheuta Luziferimaista ylpistymistä, sillä kaikki ovat yhtä arvokkaita, sillä jokaisella on itselleen sopiva virka. Tämä virka toteutuu tuhatvuotisessa valtakunnassa, jonne Jeesus johtaa joukkonsa kuninkaitten Kuninkaana ja herrojen Herrana. Elämme tuhatvuotisessa valtakunnassa edelleen ylösnousu ruumiissamme. Lopullisen ruumiin saamme, uudessa Jerusalemissa, kun entinen maa on tulella tuhottu.
Jeesuksen ruumis ei jäänyt maahan.
- Anonyymi00242
Anonyymi00178 kirjoitti:
Raamattu kertoo, että ylöstempauksessa me muutumme, saamme taivaaseen soveltuvan ruumiin vanhaan henkisieluun. Haudattujen maatuneet ruumiit, jäävät maasta peräisin olevina maahan. Kaikki tulevat Jeesuksen luo soveliaassa ruumiissaan. Kun kristitty kuolee fyysisesti, hänen henkisielu nousee Jeesuksen luo, jossa hän saa palkkiotuomion, maallisesta toiminnastaan. Kaikki palkitaan, mitään tuomiota ei Jeesuksen omille tule. Palkkio hierarkia ei aiheuta Luziferimaista ylpistymistä, sillä kaikki ovat yhtä arvokkaita, sillä jokaisella on itselleen sopiva virka. Tämä virka toteutuu tuhatvuotisessa valtakunnassa, jonne Jeesus johtaa joukkonsa kuninkaitten Kuninkaana ja herrojen Herrana. Elämme tuhatvuotisessa valtakunnassa edelleen ylösnousu ruumiissamme. Lopullisen ruumiin saamme, uudessa Jerusalemissa, kun entinen maa on tulella tuhottu.
Paavalin piti muuttua. Se oli Herran sana. No, ei sitten ollutkaan, tai Herra juksasi tapansa mukaan.
- Anonyymi00053
Kun olin vielä taapero kristinuskossa, heräili kaikenlaisia epäilyjä uskoni riittävästä määrästä. Mutta halusin tulla vaikka väkisin Jumalan lapseksi . Roikun vaikka Hänen viittansa liepeissä kynsin hampain. Pyysin Taivaan Isukilta armoa. Erään yönä heräsin ja huomasin valtavan Pyhyyden tulevan minuun. Jostain tuli sanat maallisen sieluni alueelle. "älä pelkää, sinä olet minun oma". Näin elämääni taaksepäin ja huomasin runsaasti Hänen vaikutuksia, lapsesta asti. Myös oma vahva halu kristinuskoon, tuo väkevän tuloksen, mutta tietenkin Jumala lopulta, on kristinuskon antaja.
- Anonyymi00054
En edes ajatellut ensin uskoa vaan Rakkautta mitä minulla on ollut ja oli.
- Anonyymi00055
Olin sotilas.Se alkoi Israelista !
- Anonyymi00059
Kaiken seassa kuitenkin huomasin lukeneena,ettei yksikään ihmisen perustama 1900-luvun amerikan lahko ole oikeassa.Niistä lukeneena heillä on vain paha ja ahditus olla monessa asiassa kuten myös Suomen lahkoissa on ahdistusta ja pahaa oloa kun MÄÄRÄTÄÄN jokun kumipään takia toista ihmistä.
Usko Jeesukseen mutta lahkot kierrä,he ovat pahuus ja osa vie rahat ja sielun helvettiin. - Anonyymi00060
Meinaatko sinä ihan oikeasti, että veri on myös Jumalasta ja vielä eri veriryhmää kuin ihmisellä? Lueskelin noita sinun juttuja ja onhan siellä järkeäkin vaan tuo veri minua vähän mietityttää. Minun mielestä sinä ole3t mennyt harhaan siinä jutussa mutta voin toki olla väärässäkin. En silti koe, että olisit hoidon tarpeessa vaan selvitätkö vähän tarkemmin tuota verijuttua. Minä oon vähän siinä uskossa, että se henki tulee ylhäältä ja se mikä on ihmisessä on Mariasta. Usko on se Abrahamin saama juttu minkä siemen leviää ihmiseltä toiselle ei mikään veri. Et sinä hullu ole mutta vähintäänkin outo tuo verijuttu.
- Anonyymi00174
Nro 60, en ole varma, onko kommenttisi minulle. En muista, olenko tässä ketjussa kirjoittanut siitä, miten Ron Wyatt kertoi löytäneensä verta liitonarkin kannelta, Golgatan ristin alapuolelta luolasta, ja tutkituttaneensa sen. Siinä havaittiin olevan 24 kromosomia, eli 23 äidiltä, yksi, sukupuolen määrittävä isältä.
Siitäkin olen kirjoittanut, että kun tulemme uskoon, saamme pyhän hengen kuolleen henkemme tilalle. Ei kai sillä veriryhmien kanssa ole mitään tekemistä? Ja ei ehkä DNA:nkaan. Ehkä olen sotkenut ajatuksia päässäni jotenkin. Tai ehkä vastaat jollekin ihan toiselle.
Ne, jotka ottavat pedon merkin, eivät enää voi pelastua. Mietin vaan, että ehkä se merkki jotenkin muuttaa DNA:n niin, että merkitty ei enää ole ihminen. Tämä on vain ajatushaahuilu, ei mikään tieteellisen pohdinnan tai tutkimuksen tulos. Voin olla ihan pihallakin.
Katsoin pari päivää sitten neljän tunnin pituisen liven Youtube-kanavalta Truthseeker. Siinä puhuttiin monesta asiasta, ja myös tästä merkin ottamisesta. Suosittelen kuuntelemaan. - Anonyymi00236
Anonyymi00174 kirjoitti:
Nro 60, en ole varma, onko kommenttisi minulle. En muista, olenko tässä ketjussa kirjoittanut siitä, miten Ron Wyatt kertoi löytäneensä verta liitonarkin kannelta, Golgatan ristin alapuolelta luolasta, ja tutkituttaneensa sen. Siinä havaittiin olevan 24 kromosomia, eli 23 äidiltä, yksi, sukupuolen määrittävä isältä.
Siitäkin olen kirjoittanut, että kun tulemme uskoon, saamme pyhän hengen kuolleen henkemme tilalle. Ei kai sillä veriryhmien kanssa ole mitään tekemistä? Ja ei ehkä DNA:nkaan. Ehkä olen sotkenut ajatuksia päässäni jotenkin. Tai ehkä vastaat jollekin ihan toiselle.
Ne, jotka ottavat pedon merkin, eivät enää voi pelastua. Mietin vaan, että ehkä se merkki jotenkin muuttaa DNA:n niin, että merkitty ei enää ole ihminen. Tämä on vain ajatushaahuilu, ei mikään tieteellisen pohdinnan tai tutkimuksen tulos. Voin olla ihan pihallakin.
Katsoin pari päivää sitten neljän tunnin pituisen liven Youtube-kanavalta Truthseeker. Siinä puhuttiin monesta asiasta, ja myös tästä merkin ottamisesta. Suosittelen kuuntelemaan.https://fi.wikipedia.org/wiki/Liitonarkki
Miten se jotain dna:ta on voinut löytää liitonarkin kannelta tai jostakin Golgatan ristin alapuolella olevasta luolasta? Kuulostaa aika tarinalta.
- Anonyymi00067
Mistä sen saa? Uskosta paskosta helluntaivittujen huoruudesta. Kristinusko on mätä saasta.
- Anonyymi00080
uskonto paskonto huorajeesus
- Anonyymi00087
kokeilu joko interpol toimiiko
- Anonyymi00088
Mitä väliä. Kukin uskokoon mihin haluaa, kunhan ei vahingoita ketään. Jumalaan uskova on paljon järkevämpi kuin se, joka uskoo että Nato on Suomen turva. Ei sen enempää kuin Ukrainankaan turva. Päinvastoin. Natoon liittyminen ja puolustusliiton kanssa yhteiset sotaharjoitukset veivät Suomen Venäjän viholliseksi numero 1. Nyt olemme jo sodassa. Kaapeleita katkeaa, miljardi poikineen palaa savuna ilmaan, Suomi on konkurssissa, ketään ei uskalleta syyttää vaikka öljylaivoja leuhkasti pysäytellään. Miksi niitä pysäytetään jos niitä ei uskalleta asettaa syytteeseen vaan päästetään lähtemään. Varsinaista ämmäilyä. Tällainen maako muka pärjäisi sodassa Venäjälle, kyllä on kukkuu. Olisitte vain uskoneet Jumalaan ja jättäneet Jumalaan uskovat rauhaan. Pahuus on jossain aivan muualla kuten tulette näkemään.
Venäjä ei lietsonut sotaa vaan Suomi. Sitä yleensä saa mitä tilaa. Olette tilanneet nyt sodan. Eikö mitään opittu viime sodasta? - Anonyymi00089
Tärkeintaä on mien sitä harjoitttaa. Tässä Jeesus puhuu sunnuntain vietosta. https://www.youtube.com/watch?v=8iI7ylntVLc
- Anonyymi00092
Sunnuntai on viikon ensimmäinen työpäivä.
1. Sunnuntai
2. Maanantai
3. Tiistai
4. KESKIVIIKKO
5. Torstai
6. Perjantai
7. Lauantai, sapatti
1234567--- - Anonyymi00093
CONVERT's CATECHISM
Katolinen, käännynnäisen katekismus, Reverend Peter Geiermann C.Ss.R., joka sai 25.1.1910 paavi Pius X:nen "apostolisen siunauksen", sanoo sapatin muuttamiskysymyksestä:
KYSYMYS: Mikä päivä on sapatti ? VASTAUS: Lauantai on sapatti.
KYSYMYS: Miksi vietämme sunnuntaita lauantain sijaan ?
VASTAUS: VIETÄMME SUNNUNTAITA LAUANTAIN SIJAAN SIKSI, ETTÄ KATOLINEN KIRKKO LAODIKEAN KIRKOLLISKOKOUKSESSA 364 jKr. SIIRSI SEN PYHYYDEN LAUANTAILTA SUNNUNTAILLE. - 2. painos, s. 50.
1234567--- - Anonyymi00094
Anonyymi00093 kirjoitti:
CONVERT's CATECHISM
Katolinen, käännynnäisen katekismus, Reverend Peter Geiermann C.Ss.R., joka sai 25.1.1910 paavi Pius X:nen "apostolisen siunauksen", sanoo sapatin muuttamiskysymyksestä:
KYSYMYS: Mikä päivä on sapatti ? VASTAUS: Lauantai on sapatti.
KYSYMYS: Miksi vietämme sunnuntaita lauantain sijaan ?
VASTAUS: VIETÄMME SUNNUNTAITA LAUANTAIN SIJAAN SIKSI, ETTÄ KATOLINEN KIRKKO LAODIKEAN KIRKOLLISKOKOUKSESSA 364 jKr. SIIRSI SEN PYHYYDEN LAUANTAILTA SUNNUNTAILLE. - 2. painos, s. 50.
1234567---Adventisti ylifariseus_1:sen kirjoituksesta
ILMESTYSKIRJAN PETO TUNNISTETTU
Pedon muuttama lepopäivä "SUNNUNTAI" on ollut pedonmerkkinä siitä alkaen, kuin se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli vuodesta 321 jKr. lähtien.
Tuomioiden julistaminen on eri asia, kuin merkin aikaansaaminen paavin toimesta keskiajoista lähtien, mutta merkki säilyy muuttumattomana ajan loppuun saakka.
VERTAILUKOHTEET: 2. Moos.31:12-18 ja Ilm.13:11-18 5. Moos.6:1-8.
Jumalan merkki ja pedon merkki vastakkain. Rangaistuskin sama, eli kuoleman tuomio.
Jumalan merkin rikkomisesta tuomio on iankaikkinen. Pedon merkin kohdalla se on pedon aikakauteen liittyvä rangaistus.
1234567---
Usko syntyy kuulemisen kautta, jumalan san on kristuksesta, synnyttä uskon, joka ei synny ylhäältä hengen kautta ei pääsetaivasten valtakuntaa.
Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."Joh 3:3.
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Joh 3:5- Anonyymi00090
Jeesuksen opetus uudesti syntymästä ei päättynyt sinun, mielettömän hokemaan Sanan paikkaan, vaan Jeesus jatkoi: Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
San rististä on hullutus sinulle, et uskalla edes kopioida ristin sanoo Raamtusta!
- Anonyymi00095
Älä ota vastaan Eevankeliumia, mikä kieltää perisynnin, vapaiden suuntien uskoa.
1. Moos. 3:6
Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.- Anonyymi00099
Monen usko on tätä hurmoslahkojen uskon lajia.
1. Tim. 4:1
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.
- Anonyymi00096
Uskoa ei saa, Usko tulee. Joskus räjähdysmäisesti, joskus tipoittain. Keskimäärin kolmesti viikossa.
T. Usko Virtanen, seminologi ja koprofiili. - Anonyymi00097
Monen usko tätä hurmoslahkojen uskon lajia.
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja. - Anonyymi00100
Usko on epäluotettava, koska ihminen saadaan tulemaan käännyttämällä ihan mihin tahansa uskoon.
"Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. (Jaak.2:25)- Anonyymi00101
Perisynti on luterilaisen kirkon harhaoppi, jota et löydä Sanasta.
"jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden"
"Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden". - Anonyymi00103
Perisynti on Raamatun alkulehdillä kerrottu ihmisen syntiinlankeemus paratiisissa.
- Anonyymi00104
Perisynti on Raamatun alkulehdillä kerrottu ihmisen syntiinlankeemus paratiisissa.
- Anonyymi00105
Ilman Kristillisten kirkkojen toimittamaa pyhää kastetta, perisyntinen ihminen ei elä ikuisesti.
1. Moos. 3:22
Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!" - Anonyymi00116
>>>Usko on epäluotettava, koska ihminen saadaan tulemaan käännyttämällä ihan mihin tahansa uskoon.<<<
Sinä puhut sekä totta että valetta. Ihminen voidaan todella käännyttää monenlaiseen eksyttävään uskoon.
Aloitusteksti kuitenkin käsittelee elävää uskoa. Se on Jumalasta. Et voi antaa toiselle ihmiselle elävää uskoa. Elävä usko on Jumalasta. Et voi edes välittää toiselle ihmiselle elävää uskoa. Siksi elävään uskoon ei voi ketään käännyttää. Miksi näin?
Ihminen kääntyy itse Jeesuksen Kristuksen puoleen ja ottaa Hänet vastaan Herrakseen ja Vapahtajaksee. Silloin hän saa Häneltä ja Hänessä elävän uskon. Sitä uskoa ei voi kukaan ihminen toiselle ihmiselle antaa. Siksi kukaan ei voi käännyttää ketään elävään uskoon.
Elävään uskoon synnytään Jumalan synnyttämänä, ei ihmisen käännyttämänä.
Mvh J - K - Anonyymi00117
>>>Usko on epäluotettava, koska ihminen saadaan tulemaan käännyttämällä ihan mihin tahansa uskoon.<<<
Sinä puhut sekä totta että valetta. Ihminen voidaan todella käännyttää monenlaiseen eksyttävään uskoon.
Aloitusteksti kuitenkin käsittelee elävää uskoa. Se on Jumalasta. Et voi antaa toiselle ihmiselle elävää uskoa. Elävä usko on Jumalasta. Et voi edes välittää toiselle ihmiselle elävää uskoa. Siksi elävään uskoon ei voi ketään käännyttää. Miksi näin?
Ihminen kääntyy itse Jeesuksen Kristuksen puoleen ja ottaa Hänet vastaan Herrakseen ja Vapahtajaksee. Silloin hän saa Häneltä ja Hänessä elävän uskon. Sitä uskoa ei voi kukaan ihminen toiselle ihmiselle antaa. Siksi kukaan ei voi käännyttää ketään elävään uskoon.
Mvh J - K - Anonyymi00118
Mvh J - K - Anonyymi00127
Anonyymi00118 kirjoitti:
Mvh J - KTämä on kauniisti ja johdonmukaisesti kirjoitettu ajatusketju. Melkein kuin dogmaattinen runo. Ja juuri siksi esitän kysymyksen, hieman kulmakarva koholla.
Jos elävä usko on yksinomaan Jumalan antama, eikä ihminen voi sitä antaa, välittää eikä synnyttää – vain Jumala synnyttää sen – silloin logiikka on varsin elegantti. Mutta samalla se avaa oven, jota harvoin huomataan katsoa.
Sillä jos Jahve antaa elävän uskon Jahveen,
niin eikö Allah anna elävän uskon Allahiin?
Eikö Krishna herätä elävän uskon Krishnan luo?
Eikö Brahma synnytä uskoa Brahmaan?
Ja eikö Waheguru tee saman omillaan?
Kaikissa näissä traditioissa ihmiset kertovat aivan samoilla sanoilla:
“en minä tätä itse valinnut”
“minua kutsuttiin”
“usko annettiin”
“se ei ollut ihmistyötä”.
Jos yksikään ihminen ei voi käännyttää ketään, mutta ihmiset kaikkialla maailmassa “syntyvät” eri eläviin uskoihin, herää väistämätön teologinen kysymys:
onko Jumala monikielinen – vai onko synnytyssairaaloita useita?
Tai vielä hankalammin:
miksi Jumala synnyttää elävän uskon lähes poikkeuksetta kulttuurisesti oikeaan osoitteeseen?
Miksi elävä usko löytää hindun Intiassa, muslimin Mekan suunnasta ja kristityn Pohjanmaalta?
En kiistä kokemusta. En pilkkaa sitä.
Mutta jos kokemus on ratkaiseva todiste, silloin se on todiste myös toisille – eikä vain yhdelle.
Kun sanot, ettei ketään voi käännyttää, olet ehkä lähempänä totuutta kuin moni lähetysjuliste. Mutta silloin myös ovikellot, kampanjat ja julistukset muuttuvat kummallisiksi: jos Jumala hoitaa synnytyksen itse, miksi ihmiset juoksevat käytävillä jakamassa ohjeita?
Jätän tämän avoimeksi, en vastalauseena vaan jatkokysymyksenä:
Jos elävä usko on aina Jumalan teko,
mistä me tiedämme, KUKA Jumala milloinkin on asialla,
vai olemmeko me vain varmoja nimestä, jonka olemme oppineet sille antamaan?
Ystävällisesti,
Enkeli Mäntä
teologinen kyselijä - Anonyymi00147
Anonyymi00127 kirjoitti:
Tämä on kauniisti ja johdonmukaisesti kirjoitettu ajatusketju. Melkein kuin dogmaattinen runo. Ja juuri siksi esitän kysymyksen, hieman kulmakarva koholla.
Jos elävä usko on yksinomaan Jumalan antama, eikä ihminen voi sitä antaa, välittää eikä synnyttää – vain Jumala synnyttää sen – silloin logiikka on varsin elegantti. Mutta samalla se avaa oven, jota harvoin huomataan katsoa.
“minua kutsuttiin”
“usko annettiin”
Jos yksikään ihminen ei voi käännyttää ketään, mutta ihmiset kaikkialla maailmassa “syntyvät” eri eläviin uskoihin, herää väistämätön teologinen kysymys:
Tai vielä hankalammin:
miksi Jumala synnyttää elävän uskon lähes poikkeuksetta kulttuurisesti oikeaan osoitteeseen?
Miksi elävä usko löytää hindun Intiassa, muslimin Mekan suunnasta ja kristityn Pohjanmaalta?
Mutta jos kokemus on ratkaiseva todiste, silloin se on todiste myös toisille – eikä vain yhdelle.
Kun sanot, ettei ketään voi käännyttää, olet ehkä lähempänä totuutta kuin moni lähetysjuliste. Mutta silloin myös ovikellot, kampanjat ja julistukset muuttuvat kummallisiksi: jos Jumala hoitaa synnytyksen itse, miksi ihmiset juoksevat käytävillä jakamassa ohjeita?
Ystävällisesti,
Enkeli Mäntä
teologinen kyselijäSinä et käsitä kristinuskon perusasioita(kaan). Silti sinulla on
voimakkaita mielipiteitä?
Kristinuskoon tullaan Jumalan vaikutukssta Jumalan kutsumana.
Kun Jumala kutsuu ihmistä, ihminen kokee mielenkiintoa uskoa
kohtaan. Jumala puhuu hänelle. Jumala vetää ihmistä
Jeesuksen Kristuksen luokse. Silloin ihminen kokee sitä vetoa
juuri Jeesuksen luokse.
Mutta me ihmiset panemme jarrut päälle, vastustamme sitä
kutsua ja vetoa. Mutta kun Jumala jatkaa kutsua ja vetämistä,
ihminen lopulta löysää jarrut ja antaa Jumalan tahdon tapahtua.
Silloin ihminen tulee Jeesuksen luokse ja uskoon Häneen.
Tämä on Jumalan tahto meitä ihmisiä kohtaan.
Jumala käyttää ihmisiä tuossa kutsumisessa ja vetämis-
työssä. Hän puhuu ihmisen kautta evankeliumin Sanaa.
Jumala vetää ihmistä Jeesuksen luokse evankeliumin
julistuksen kautta. Yksilöihminen itse päättää, mitä
hän tekee Jeesukselle, ottaako Hänet vastaan vai ei.
Kukaan ihminen ei voi pelastaa toista ihmistä, saada toinen
uskoon koska usko(n ratkaisu) on henkilökohtainen asia.
Jeesus seisoo ovella ja koputtaa, Jos ihminen avaa oven,
Jeesus käy sisälle ja ihminen saa kohdata Hänet ja tulee
uskoon Häneen. Minä en voi avata ovea Jeesukselle toisen
ihmisen sydämeen. Sen oven voi vain ihminen itse avata.
Tämä nyt näin nopeasti vapaasti ilmaistuna, ei ehkä ole
täydellinen selitys mutta riittänee tällä kertaa.
Mvh J - K - Anonyymi00161
Anonyymi00147 kirjoitti:
Sinä et käsitä kristinuskon perusasioita(kaan). Silti sinulla on
voimakkaita mielipiteitä?
Kristinuskoon tullaan Jumalan vaikutukssta Jumalan kutsumana.
Kun Jumala kutsuu ihmistä, ihminen kokee mielenkiintoa uskoa
kohtaan. Jumala puhuu hänelle. Jumala vetää ihmistä
Jeesuksen Kristuksen luokse. Silloin ihminen kokee sitä vetoa
juuri Jeesuksen luokse.
Mutta me ihmiset panemme jarrut päälle, vastustamme sitä
kutsua ja vetoa. Mutta kun Jumala jatkaa kutsua ja vetämistä,
ihminen lopulta löysää jarrut ja antaa Jumalan tahdon tapahtua.
Silloin ihminen tulee Jeesuksen luokse ja uskoon Häneen.
Tämä on Jumalan tahto meitä ihmisiä kohtaan.
Jumala käyttää ihmisiä tuossa kutsumisessa ja vetämis-
työssä. Hän puhuu ihmisen kautta evankeliumin Sanaa.
Jumala vetää ihmistä Jeesuksen luokse evankeliumin
julistuksen kautta. Yksilöihminen itse päättää, mitä
hän tekee Jeesukselle, ottaako Hänet vastaan vai ei.
Kukaan ihminen ei voi pelastaa toista ihmistä, saada toinen
uskoon koska usko(n ratkaisu) on henkilökohtainen asia.
Jeesus seisoo ovella ja koputtaa, Jos ihminen avaa oven,
Jeesus käy sisälle ja ihminen saa kohdata Hänet ja tulee
uskoon Häneen. Minä en voi avata ovea Jeesukselle toisen
ihmisen sydämeen. Sen oven voi vain ihminen itse avata.
Tämä nyt näin nopeasti vapaasti ilmaistuna, ei ehkä ole
täydellinen selitys mutta riittänee tällä kertaa.
Mvh J - KKiitos pitkästä ja huolellisesta kuvauksesta. Se on tuttu, jopa kaavamaisen tuttu. Ei siksi, että se olisi huono, vaan siksi, että se toistaa kristinuskon perusretoriikkaa juuri sellaisena kuin se on vuosisatojen aikana hioutunut: kutsu, veto, vastustus, antautuminen, ovi, koputus.
Huomaan kuitenkin, että puhumme hieman eri tasoilla.
Sinä kuvaat omaa kokemustasi sisältä käsin, ja teet siitä yleispätevän selitysmallin. Se on inhimillistä. Kun jokin on koettu voimakkaasti ja todellisena, tuntuu luonnolliselta olettaa, että itse kokemus todistaa myös sen tulkinnan oikeellisuuden.
Mutta juuri tässä kohtaa ajattelu usein pysähtyy.
Se, mitä kutsut Jumalan vedoksi, on kokemuksena hyvin tunnistettava ilmiö. Ihmiset eri kulttuureissa, eri uskonnoissa ja eri aikakausina kuvaavat sen lähes identtisillä sanoilla: kutsu, sisäinen pakko, merkityksen avautuminen, vastustus ja lopulta antautuminen. Se ei tee kokemuksestasi epäaitoa. Päinvastoin. Se tekee siitä inhimillisesti universaalin.
Ero syntyy vasta seuraavassa vaiheessa: tulkinnassa.
Kristillisessä kielessä tuo kokemus tulkitaan Jeesuksen kutsuksi. Toisessa traditiossa se tulkitaan toisin. Mutta itse kokemus ei vielä kerro, kuka koputtaa. Vain sen, että jokin koputtaa.
Kun sanot, että ihminen “itse päättää” avata oven, mutta Jumala samalla vetää, puhuu, kutsuu ja jatkaa kunnes jarrut hellittävät, kuvaat prosessia, jossa lopputulos on käytännössä ennalta tulkittu. Ovi avautuu siihen suuntaan, johon mieli on jo oppinut katsomaan.
Tämä ei ole syytös eikä vähättely. Se on havainto.
Voimakas kokemus ei automaattisesti tee omasta selityksestä ainoaa mahdollista. Ja juuri tässä kohtaa uskonnollinen puhe usein alkaa kiertää itseään: sama kertomus kerrotaan yhä uudelleen, mutta sen kehystä ei koskaan aseteta tarkasteluun.
Ehkä emme ole eri mieltä siitä, että ihminen kokee kutsun.
Ehkä olemme eri mieltä vain siitä, mitä tuo kokemus todistaa.
Ja ehkä kaikkein vaikeinta ei ole avata ovea. Vaan hetki, jolloin pysähtyy ja kysyy, miksi ovi näyttää juuri tältä.
Enkeli Mäntä - Anonyymi00163
Johannes 2:3. Siitä me tiedämme Hänet tuntevamme, että pidämme Hänen käskynsä.
4. Joka sanoo: Minä tunnen Hänet, eikä pidä Hänen käskyjänsä, se on valehtelija, ja totuus ei ole hänessä.
1234567--- - Anonyymi00186
Anonyymi00127 kirjoitti:
Tämä on kauniisti ja johdonmukaisesti kirjoitettu ajatusketju. Melkein kuin dogmaattinen runo. Ja juuri siksi esitän kysymyksen, hieman kulmakarva koholla.
“minua kutsuttiin”
“usko annettiin”
Tai vielä hankalammin:
Ystävällisesti,
Enkeli Mäntä
teologinen kyselijäMinä olen kristittynä kelvollinen kirjoittelemaan vain kristinuskosta. En tunne muuta Jumalaa, kuin Raamatun Ilmoittaman Jumalan, joka kolmiyhteisenä loi kaiken. Muut ovat epäjumalia.
- Anonyymi00197
Anonyymi00163 kirjoitti:
Johannes 2:3. Siitä me tiedämme Hänet tuntevamme, että pidämme Hänen käskynsä.
4. Joka sanoo: Minä tunnen Hänet, eikä pidä Hänen käskyjänsä, se on valehtelija, ja totuus ei ole hänessä.
1234567---Tämä onkin mielenkiintoinen kohta. Ja hieman huvittava, jos sitä katsoo rauhassa eikä hurskaasti kiirehtien.
Johannes sanoo: “Siitä me tiedämme Hänet tuntevamme, että pidämme Hänen käskynsä.”
Heti perään: jos et pidä käskyjä, et tunne Häntä.
Mutta pysähdytään hetkeksi ennen kuin nyökätään.
Mistä nämä käskyt tarkalleen ottaen tulevat?
Ei kukaan ole nähnyt Jumalaa.
Ei Johannes. Ei Mooseksen kirjurit. Ei yksikään tekstin ylöskirjaaja.
Johannes itsekin myöntää saman kirjeensä alkupuolella, että Jumalaa ei kukaan ole nähnyt. Ja silti hän tietää, millaiset käskyt Jumala on antanut, ja kuka “tuntee” Hänet ja kuka ei. Se on aika vaikuttava saavutus ihmiseltä, joka ei väitä tavanneensa Jumalaa kasvotusten.
Tilanne on vähän kuin tämä:
– Et ole koskaan tavannut minua
– Et ole kuullut minua puhumassa
– Mutta tässä on sääntökirja, ja jos noudatat sitä, tunnet minut.
Jos et noudata, valehtelet.
Käskyt siis todistavat Jumalan tuntemisen. Vaikka käskyt on kirjoittanut ihminen, joka ei itse voi todistaa tuntevansa Jumalaa muuten kuin juuri näiden käskyjen kautta. Tässä syntyy kaunis, suljettu kehä:
käskyt todistavat Jumalan,
ja Jumala todistaa käskyt.
Lisäksi herää vielä pieni sivukysymys:
minkä version käskyistä?
Johanneksen? Paavalin? Jeesuksen vuorisaarnan? Mooseksen?
Vai sen tulkinnan, joka sattuu olemaan voimassa juuri tässä seurakunnassa?
Jos totuus todella olisi näin mekaaninen – tottele = tunnet Jumalan – silloin Jumalan tunteminen olisi lähinnä käyttäytymistesti, ei suhde. Ja Jumala muistuttaisi enemmän tarkastuslistaa kuin elävää todellisuutta.
Ehkä Johanneksen lause kertoo enemmän yhteisön rajojen vartioinnista kuin Jumalan olemuksesta. Se on ymmärrettävää: yhteisö tarvitsee sääntöjä. Mutta silloin puhumme ihmisistä, emme taivaasta.
Tai kuten sanattaisiin vähemmän juhlallisesti:
on hieman outoa mitata Jumalan tuntemista ohjeilla, jotka ovat peräisin ihmisiltä, jotka eivät itsekään väitä tuntevansa Jumalaa muuten kuin ohjeiden kautta.
Enkeli Mäntä - Anonyymi00216
Anonyymi00197 kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoinen kohta. Ja hieman huvittava, jos sitä katsoo rauhassa eikä hurskaasti kiirehtien.
Johannes sanoo: “Siitä me tiedämme Hänet tuntevamme, että pidämme Hänen käskynsä.”
Johannes itsekin myöntää saman kirjeensä alkupuolella, että Jumalaa ei kukaan ole nähnyt. Ja silti hän tietää, millaiset käskyt Jumala on antanut, ja kuka “tuntee” Hänet ja kuka ei. Se on aika vaikuttava saavutus ihmiseltä, joka ei väitä tavanneensa Jumalaa kasvotusten.
Käskyt siis todistavat Jumalan tuntemisen. Vaikka käskyt on kirjoittanut ihminen, joka ei itse voi todistaa tuntevansa Jumalaa muuten kuin juuri näiden käskyjen kautta. Tässä syntyy kaunis, suljettu kehä:
minkä version käskyistä?
Jos totuus todella olisi näin mekaaninen – tottele = tunnet Jumalan – silloin Jumalan tunteminen olisi lähinnä käyttäytymistesti, ei suhde. Ja Jumala muistuttaisi enemmän tarkastuslistaa kuin elävää todellisuutta.
Ehkä Johanneksen lause kertoo enemmän yhteisön rajojen vartioinnista kuin Jumalan olemuksesta. Se on ymmärrettävää: yhteisö tarvitsee sääntöjä. Mutta silloin puhumme ihmisistä, emme taivaasta.
on hieman outoa mitata Jumalan tuntemista ohjeilla, jotka ovat peräisin ihmisiltä, jotka eivät itsekään väitä tuntevansa Jumalaa muuten kuin ohjeiden kautta.
Enkeli Mäntä>>>Johannes sanoo: “Siitä me tiedämme Hänet tuntevamme, että pidämme Hänen käskynsä.”
Heti perään: jos et pidä käskyjä, et tunne Häntä.<<<
>>>hieman outoa mitata Jumalan tuntemista ohjeilla, jotka ovat peräisin ihmisiltä, jotka eivät itsekään väitä tuntevansa Jumalaa muuten kuin ohjeiden kautta.<<<
Jumala on Henki ja Sana. Jumala, Henki, asuu Sanassa. Sana ja Henki on
yksi Jumala. Jumala opitaan tuntemaan Sanassa koska Jumala asuu Sanassa.
Jeesus on Jumalan Sana. Hänessä asuu koko jumaluus; Isä. Poika ja Pyhä Henki.
Koska Jumala asuu Sanassa ja Sana ja Henki on yksi Jumala,
ihminen oppii tuntemaan Jumalaa Sanassa ja Sanan kautta.
Ohi Sanan ei kukaan voi oppia tuntemaan Jumalaa.
Jumala on ilmoittanut ja ilmoittaa itsensä Sanassa.
Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Kukaan ei tunne kuka Isä on,
paitsi Poika, Sana, ja se, kenelle Poika, Sana, tahtoo ilmoittaa Hänet.
Koska näin on, ihminen, joka tahtoo tulla tuntemaan Jumalaa tulee
tulla Jeesuksen Kristuksen luokse ja saada hyvät välit Hänen kanssaan.
Silloin Jeesus, Sana, ilmoittaa yksilöihmiselle itsensä ja Isän. Mutta
Jumalalla on ehdot keille Hän avautuu.
Jotta Sana voisi ilmoittaa Isän ja itsensä, ihmisen tulee kunnioittaa
Sanaa ja ottaa Sana vastaan niin kuin on Kirjoitettu. Hänen tulee
rakastaa Kirjoitettua Sanaa. Siinä määrin kuin yksilöihminen rakastaa
Sanaa, Sana ilmoittaa itseään ja Isää.
Ihmisen ei tarvitse olla älykäs eikä teologi tullakseen tuntemaan Jumalaa.
Mutta hänellä tulee olla läheinen rakkaussuhde Jumalaan
Jeesuksessa Kristuksessa, Sanassa. Kun yksilöihminen rakastaa
Jumalaa, hän rakastaa Jumalan Sanaa koska Sana on Jumalasta,
jota hän rakastaa.
Näin se Jumalan tunteminen menee Raamatun ilmoituksen mukaan,
ja näin se menee uskovien omakohtaisten kokemusten mukaan.
Luuk 10:22, Joh 1:18, 14:21.
https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439657387
https://www.jumala-kanssamme.se/439641483/440034901/
Mvh J - K - Anonyymi00229
Anonyymi00197 kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoinen kohta. Ja hieman huvittava, jos sitä katsoo rauhassa eikä hurskaasti kiirehtien.
minkä version käskyistä?
Enkeli MäntäYksinkertaisesti: Jumalan tuntemus, tuo halun totella Jumalan kåskyjä. Ei tätä tarvitse saivarrella ja filosofoiden ihmetellä ja sivutolkulla vihjailla kristittyjen mielenterveydestä. Enkeli Mäntä. Kirjoituksesi kertovat paljon päämääristäsi Luziferin käskyläisenä.
- Anonyymi00233
Anonyymi00216 kirjoitti:
>>>Johannes sanoo: “Siitä me tiedämme Hänet tuntevamme, että pidämme Hänen käskynsä.”
Heti perään: jos et pidä käskyjä, et tunne Häntä.<<<
>>>hieman outoa mitata Jumalan tuntemista ohjeilla, jotka ovat peräisin ihmisiltä, jotka eivät itsekään väitä tuntevansa Jumalaa muuten kuin ohjeiden kautta.<<<
Jumala on Henki ja Sana. Jumala, Henki, asuu Sanassa. Sana ja Henki on
yksi Jumala. Jumala opitaan tuntemaan Sanassa koska Jumala asuu Sanassa.
Jeesus on Jumalan Sana. Hänessä asuu koko jumaluus; Isä. Poika ja Pyhä Henki.
Koska Jumala asuu Sanassa ja Sana ja Henki on yksi Jumala,
ihminen oppii tuntemaan Jumalaa Sanassa ja Sanan kautta.
Ohi Sanan ei kukaan voi oppia tuntemaan Jumalaa.
Jumala on ilmoittanut ja ilmoittaa itsensä Sanassa.
Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Kukaan ei tunne kuka Isä on,
paitsi Poika, Sana, ja se, kenelle Poika, Sana, tahtoo ilmoittaa Hänet.
Koska näin on, ihminen, joka tahtoo tulla tuntemaan Jumalaa tulee
tulla Jeesuksen Kristuksen luokse ja saada hyvät välit Hänen kanssaan.
Silloin Jeesus, Sana, ilmoittaa yksilöihmiselle itsensä ja Isän. Mutta
Jumalalla on ehdot keille Hän avautuu.
Jotta Sana voisi ilmoittaa Isän ja itsensä, ihmisen tulee kunnioittaa
Sanaa ja ottaa Sana vastaan niin kuin on Kirjoitettu. Hänen tulee
rakastaa Kirjoitettua Sanaa. Siinä määrin kuin yksilöihminen rakastaa
Sanaa, Sana ilmoittaa itseään ja Isää.
Ihmisen ei tarvitse olla älykäs eikä teologi tullakseen tuntemaan Jumalaa.
Mutta hänellä tulee olla läheinen rakkaussuhde Jumalaan
Jeesuksessa Kristuksessa, Sanassa. Kun yksilöihminen rakastaa
Jumalaa, hän rakastaa Jumalan Sanaa koska Sana on Jumalasta,
jota hän rakastaa.
Näin se Jumalan tunteminen menee Raamatun ilmoituksen mukaan,
ja näin se menee uskovien omakohtaisten kokemusten mukaan.
Luuk 10:22, Joh 1:18, 14:21.
https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439657387
https://www.jumala-kanssamme.se/439641483/440034901/
Mvh J - KNyt olemme päässeet ytimen ympärille, siihen kohtaan, jossa sanat alkavat kiertää itseään kuin rukousmylly, joka pyörii niin kauniisti, ettei kukaan enää huomaa, mistä tuuli tulee.
Sanot:
Jumala on Sana.
Sana on Jumala.
Jumala asuu Sanassa.
Sana todistaa Jumalan.
Ja Jumala avautuu sille, joka rakastaa Sanaa.
Se on täydellinen kehä.
Suljettu.
Itsensä oikeuttava.
Ja juuri siksi niin vakuuttava sille, joka on jo sen sisällä.
Mutta kuuntele tätä, ei väitteenä, vaan peilinä.
Muslimi sanoo:
*Allah on ilmoittanut itsensä Koraanissa.
Koraani on Allahin Sana.
Allah avautuu sille, joka alistuu Sanalle.
Vain Koraanin kautta Allah voidaan tuntea.*
Sikhi sanoo:
*Waheguru asuu Sanassa.
Guru Granth Sahib on elävä Guru.
Rakasta Sanaa, ja Sana ilmoittaa Jumalan.*
Hindulainen sanoo:
*Brahman tunnetaan Vedoissa.
Mantra on jumalallinen ääni.
Ääni paljastaa Todellisuuden vain sille, joka antautuu sille.*
Buddhalainen sanoo:
*Totuutta ei voi nähdä ilman oikeaa harjoitusta.
Harjoitus avautuu vain sille, joka lakkaa vastustamasta.
Se joka ei näe, ei ole vielä valmis näkemään.*
Ja kristitty sanoo:
*Jumala on Sana.
Sana on Jeesus.
Jeesus ilmoittaa Isän vain niille, jotka rakastavat Sanaa.*
Kaikki sanovat saman asian eri nimillä.
Kaikki rakentavat kehän.
Kaikki asettavat ehdon.
Ja kaikki päätyvät samaan johtopäätökseen:
“Jos et näe tätä, syy ei ole opissa, vaan sinussa.”
Tämä ei ole loukkaus.
Tämä on rakenne.
Runollisesti sanottuna:
uskon kehät ovat kuin kaivoja,
joissa vesi on kirkasta,
mutta ämpäri ei koskaan nouse ylös.
Totuus todistaa itse itsensä,
ja epäilys putoaa kaivoon kuin kivi,
joka todistaa vain sen, ettei pohjaa näy.
Kun sanot, että Jumala avautuu vain niille, jotka rakastavat Sanaa oikein,
sanot samalla:
“Jos et koe tätä, et ole kelvollinen kokemaan.”
Se on teologisesti nerokasta.
Se on psykologisesti tehokasta.
Ja se on universaalia, ei ainutlaatuista.
Ehkä kaikkein pyhin kysymys ei ole:
Rakastatko Sanaa?
Vaan tämä:
Voisiko totuus olla totta myös ilman kehää, joka suojelee sitä kysymyksiltä?
Jätän tämän tähän,
kuin mantran ilman ohjetta,
kuin oven ilman kylttiä.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä
- Anonyymi00107
Helluntailiike on Amerikasta tänne 100 v. sitten tuotu karmea harhaoppinen lahkoliike. Ne teltat kannattaa kiertää kaukaa, vaikka sieltä kuuluisi hirveätä meteliä.
- Anonyymi00109
"Meluava joukko"
- Anonyymi00110
Miksi et luovu oppi-isien synneistä? Mikä estää sinua luopumassa Lutherin synneistä?
- Anonyymi00111
Miksi et luovu oppi-isien synneistä? Mikä estää sinua luopumassa Lutherin synneistä?
- Anonyymi00112
"Meluava joukko" ei hyvä ollenkaan.
Kristityn Kasteessa saatava Pyhä uskon Henki on toisenlainen. Hiljaisuus on yksi oikean uskon tunnuserkki.
Gal. 5:22
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus. - Anonyymi00115
Parhami ja Olseni teki poikatyötä, mistä he tulivat kuuluisaksi.
Valit. 5:7
Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.
- Anonyymi00114
Parhami ja Olseni teki poikatyötä, mistä he tulivat kuuluisaksi.
Valit. 5:7
Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.- Anonyymi00120
Päänkautta tuleva psykologinen usko on Perkeleestä.
Oikea hengen tason usko on kristittyjen pyhän kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. Se ei lähde ihmisestä pois kulumallakaan, vaan on ikuinen veriliitto. - Anonyymi00122
Oikea hengen tason usko on kristittyjen pyhän kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. Se ei lähde ihmisestä pois kulumallakaan, vaan on ikuinen veriliitto. - Anonyymi00123
Oikea hengen tason usko on kristittyjen pyhän kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. Se ei lähde ihmisestä pois kulumallakaan, vaan on ikuinen veriliitto.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus. - Anonyymi00125
Anonyymi00123 kirjoitti:
Oikea hengen tason usko on kristittyjen pyhän kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. Se ei lähde ihmisestä pois kulumallakaan, vaan on ikuinen veriliitto.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.Kristukseen kastetulla lapsella on Jeesuksen veren sively sydämen ovenpielessä.
Vihan enkeli menee Kristukseen kastetun ihmisen ohi Ihmisen Pojan päivänä, kun toinen korjatan talteen ja toinen jätetään.
- Anonyymi00119
Oikea hengen tason usko on kristittyjen pyhän kasteen lahjan Pyhän Hengen yksi pysyvä ominaisuus. Se ei lähde ihmisestä pois kulumallakaan, vaan on ikuinen veriliitto.- Anonyymi00129
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, USKO, hiljaisuus, puhtaus. - Anonyymi00130
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, USKO, hiljaisuus, puhtaus. - Anonyymi00131
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, USKO, hiljaisuus, puhtaus.
Kristuksen omaksi kastetut lapset ovat verilitossa Jumalan kanssa.
1. Joh. 5:8
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. - Anonyymi00132
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, USKO, hiljaisuus, puhtaus.
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. - Anonyymi00133
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. - Anonyymi00135
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. - Anonyymi00243
Tämä nyt on taas täyttä paskaa. Ikuinen veriliitto. Veri valui maahan siellä Golgatan ristillä ja henki nousi ylös taivaisiin. Nämä on näitä lahkolaisten hullutuksia mistä kannattaa pysyä erillään. Sama usko, kun Abrahamilla. Mistä se veri näihin aina sotketaan.
- Anonyymi00134
Usko on Henki meissä. Mutta jolla ei ole kasteen lahjaa, uskon Henkeä, se ei ole Jeesuksen oma.
Meillä on yksi uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: minä uskon, sentähden minä puhun. - Anonyymi00136
Käännyttämällä aikaansaatu lahkousko hurmoshenkineen on este ja tulppa puhtaan Pyhän Hengen lahjan saamiselle, koska siellä sisällä on jo asukas valmiina.
Joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, ei ole sovelias Jeesukselle.- Anonyymi00137
Jeesuskaan ei saanut heti kaikkia hurmahenkisiä lahkolaisia rauhoittumaan.
Mark. 9:29
Ja hän sanoi heille: tämä suku ei taida millään muulla kuin rukouksella ja paastolla mennä ulos. - Anonyymi00138
Ja hän sanoi heille: tämä suku ei taida millään muulla kuin rukouksella ja paastolla mennä ulos. - Anonyymi00140
Anonyymi00138 kirjoitti:
Ja hän sanoi heille: tämä suku ei taida millään muulla kuin rukouksella ja paastolla mennä ulos.Paavali ei kuullut kun Pierari sanoi helluntaina, että ensin kaste syntien pois pesemiseksi ja vasta sitten voi saada Pyhän uskon Hengen lahjan sisälleen lahjaksi, armosta Kristuksen tähden. Pyhä Henki ei tule synnin sekaan.
- Anonyymi00143
Anonyymi00137 kirjoitti:
Ja hän sanoi heille: tämä suku ei taida millään muulla kuin rukouksella ja paastolla mennä ulos.Raamattu varoittaa: Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
Luterilaisuus on maailman mielen mukainen uskonto eli pakanuutta. Suurin osa luterilaisista on maailman ihmisiä. Luterilaiset sakramentit ovat valhetta ja petosta eli maailmasta.
Sana myös selkeästi varoittaa tekemästä yhteistyötä luterilaisten kanssa: Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
Maailman ihmiset eivät ole minun hengellisiä veljiäni. Jumalattomien ja uskosta osattomien luterilaisten isä on maailman ruhtinas. Minun ja kaikkein Jeesuksen seuraajien Isä on Taivaassa.
Minulla on oikeus ja velvollisuus kertoa 'vauvakasteen' olevan petos ja suuri eksytys ja valhe. - Anonyymi00144
Anonyymi00137 kirjoitti:
Ja hän sanoi heille: tämä suku ei taida millään muulla kuin rukouksella ja paastolla mennä ulos.Raamattu varoittaa: Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
Luterilaisuus on maailman mielen mukainen uskonto eli pakanuutta. Suurin osa luterilaisista on maailman ihmisiä. Luterilaiset sakramentit ovat valhetta ja petosta eli maailmasta.
Sana myös selkeästi varoittaa tekemästä yhteistyötä luterilaisten kanssa: Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
Maailman ihmiset eivät ole minun hengellisiä veljiäni. Jumalattomien ja uskosta osattomien luterilaisten isä on maailman ruhtinas. Minun ja kaikkein Jeesuksen seuraajien Isä on Taivaassa.
Minulla on oikeus ja velvollisuus kertoa 'vauvakasteen' olevan petos ja suuri eksytys ja valhe. - Anonyymi00145
Anonyymi00140 kirjoitti:
Paavali ei kuullut kun Pierari sanoi helluntaina, että ensin kaste syntien pois pesemiseksi ja vasta sitten voi saada Pyhän uskon Hengen lahjan sisälleen lahjaksi, armosta Kristuksen tähden. Pyhä Henki ei tule synnin sekaan.
Luterilaiset loitsuavat ja tekevät taikurien merkkejä. Pakanallinen vedenvaluttelu otsaan- sakramentti suoritetaan kaavan mukaan. Kastekaavan tarkoitus on saada aikaa yliluonnollinen tapahtuma. Wikipedian mukaan: "Loitsut ovat lausuttujen, kuiskattujen, ajateltujen tai laulettujen sanojen ketjuja, joilla on tarkoitus vaikuttaa tapahtumien kulkuun tai aikaansaada jotain tapahtumaan yliluonnollisesti. Loitsut luetaan muistista tai loitsukirjoista, ja tätä kutsutaan loihtimiseksi, loitsuamiseksi tai manaamiseksi."
Luterilaiset sakramentit ovat loitsuamista, joilla yritetään saada tavallinen vesi muuttumaan ikuisen elämän antajaksi ja viini muuttumaan vereksi.
Sana varoittaa luterilaisesta kirkosta. tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
Kolmen otsaan valutetun vesitilkan avulla uudestisyntyminen on väkevä eksytys. - Anonyymi00244
Anonyymi00143 kirjoitti:
Raamattu varoittaa: Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
Minulla on oikeus ja velvollisuus kertoa 'vauvakasteen' olevan petos ja suuri eksytys ja valhe.Minulla on oikeus ja velvollisuus kertoa 'vauvakasteen' olevan petos ja suuri eksytys ja valhe.
Aka pitkällehän tämä meni ilman luterilaisten pilkkaamista.
Kyllä sinulla on tietty oikeus sananvapauteen kuten muillakin, mutta oikein velvollisuus se yllätti.
Maailman ihmiset eivät ole minun hengellisiä veljiäni.
Varmaan tunnet itsesi yksinäiseksi oppisi kanssa.
- Anonyymi00139
Paavali ei kuullut kun Pierari sanoi helluntaina, että ensin kaste syntien pois pesemiseksi ja vasta sitten voi saada Pyhän uskon Hengen lahjan sisälleen lahjaksi, armosta Kristuksen tähden. Pyhä Henki ei tule synnin sekaan.
- Anonyymi00141
No, ei tule luterilaisen kirkon syntien sekaan, totta!
- Anonyymi00142
- Anonyymi00146
Anonyymi00142 kirjoitti:
miksi taas vänkäät luterilaisuudesta? Vihaatko sitä niin paljon?
- Anonyymi00149
Anonyymi00146 kirjoitti:
miksi taas vänkäät luterilaisuudesta? Vihaatko sitä niin paljon?
Helluntailaisuus eli Parhamilaisuus on Amerikasta tänne 100 v. sitten tuotu paha eksytys ja heresia.
He vihaavat oikeita kristittyjä.
Jer. 6:3
Sen luokse tulevat vieraat paimenet laumoineen, pystyttävät telttansa sen ympärille, jokainen ahmii oman osansa laitumesta.
- Anonyymi00148
Sitä saa mistä tahtoo.jopa isosta kirjasta taikka eri uskontokunnista.
- Anonyymi00152
Dan. 8:5
Sitä katsellessani tuli lännestä vuohipukki koko maan yli, tuskin maanpintaa koskettaen, ja sillä pukilla oli otsassaan mahtava sarvi.
Ilm. 16:13
Minä näin, kuinka lohikäärmeen suusta, pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähti kolme saastaista henkeä, jotka olivat sammakon näköisiä. [1. Kun. 22:23; 1. Joh. 4:1 | Ilm. 12:3, 13:1,11] - Anonyymi00154
Dan. 8:5
Sitä katsellessani tuli lännestä vuohipukki koko maan yli, tuskin maanpintaa koskettaen, ja sillä pukilla oli otsassaan mahtava sarvi.
Ilm. 16:13
Minä näin, kuinka lohikäärmeen suusta, pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähti kolme saastaista henkeä, jotka olivat sammakon näköisiä. [1. Kun. 22:23; 1. Joh. 4:1 | Ilm. 12:3, 13:1,11]
- Anonyymi00156
Uskon saa kun ottaa Jeesuksen vastaan ja Jeesuksen ristintyön ja armon Ja tunnustaa syntinsä
silloin ymmärtää Jumalan rakkauden se alkaa vetää puoleensa ja alkaa opiskelemaan : Mitä Jeesus on ja Mitä Jeesus on tehnyt ja miten se vaikuttaa sinulle ja sisäistät sen itseesi ja käyttäydyt myös sen mukaan.
Se on todellisuuden matematiikkaa
Saat uuden sydämen saa uuden sydämen se antaa sinulle uudet arvot joilla haluat elää Ja opetat muille : vilpittömän ja puhtaan sydämen ja pyyteettömän.
Isän Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi.- Anonyymi00157
Jaahas.
- Anonyymi00158
Lahkoissa otetaan villitseviä hurmoshenkiä vastaan "Jeesuksina."
Terve perinteinen kristinusko on kaukana hurmoslahkoista.
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja. - Anonyymi00159
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja. - Anonyymi00160
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja. - Anonyymi00165
Anonyymi00160 kirjoitti:
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.Toit esille hyvän tekstikohdan.
"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja." (1Tim 4:!)
Onhan nyt merkkejä siitä, että nuo "tulevat ajat", ovat nähtävissä tässä ajassa.
On tuotu jooga seurakuntiin, tarot korttien kautta harjoitetaan siekunhoitoa, avioliittokäsitys on kyseenalaistettu Raamatun osalta jne ..
Tämähän on sitä valhetietoon perustuvaa, mikä nyt on otettu vastaan jopa korkeassa hengellisessä virassa olevien toimesta.
20 Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,
21 johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet (1Tim 6)
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi00177
Anonyymi00165 kirjoitti:
Toit esille hyvän tekstikohdan.
"Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja." (1Tim 4:!)
Onhan nyt merkkejä siitä, että nuo "tulevat ajat", ovat nähtävissä tässä ajassa.
On tuotu jooga seurakuntiin, tarot korttien kautta harjoitetaan siekunhoitoa, avioliittokäsitys on kyseenalaistettu Raamatun osalta jne ..
Tämähän on sitä valhetietoon perustuvaa, mikä nyt on otettu vastaan jopa korkeassa hengellisessä virassa olevien toimesta.
20 Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,
21 johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet (1Tim 6)
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenSydämen usko on sinulle vieras, nin et voi luopukaan, usko toivonen!
- Anonyymi00188
Anonyymi00177 kirjoitti:
Sydämen usko on sinulle vieras, nin et voi luopukaan, usko toivonen!
Älä huolehdi toisten uskosta, koettele itseäsi oletko uskossa.
Ethän voi toisten uskoa koetella.
5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta. ( 2Kor 13)
Eihän itseään suositteleva kestä koetusta.
17 Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.
18 Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee. ( 2Kor 10)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen
- Anonyymi00164
Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Hakeudu Jumalan Sanan kuuloon, Jumala ilmoittaa itsensä Sanassaan ja puhuu sydämellesi Pyhän Henkensä kautta.
Voi myös lukea hartauskirjoja, koeteltuja ja Raamatun mukaisia Varo eksyttäviä lahkoja yms.- Anonyymi00166
Päänusko tulee käännyttämällä kuulosta. Suomessa on yli tuhat erioppista uskonlahkoa ry:tä. Jokaiselle löytyy mielenmukainen uskonsuunta.
Hengen tason uskon yhteys ihmisen ja Jumalan välille syntyy kun Jumala pesee kasteessa synnit pois ja lahjoittaa Pyhän uskon Hengen lahjan. - Anonyymi00167
Päänusko tulee käännyttämällä kuulosta. Suomessa on yli tuhat erioppista uskonlahkoa ry:tä. Jokaiselle löytyy mielenmukainen uskonsuunta.
Hengen tason uskon yhteys ihmisen ja Jumalan välille syntyy kun Jumala pesee kasteessa synnit pois ja lahjoittaa Pyhän uskon Hengen lahjan. - Anonyymi00168
Hengen tason uskon yhteys ihmisen ja Jumalan välille syntyy kun Jumala pesee kasteessa synnit pois ja lahjoittaa Pyhän uskon Hengen lahjan. - Anonyymi00169
Anonyymi00168 kirjoitti:
Hengen tason uskon yhteys ihmisen ja Jumalan välille syntyy kun Jumala pesee kasteessa synnit pois ja lahjoittaa Pyhän uskon Hengen lahjan.Usko on Hengellinen asia. Käännyttämällä tehdään lahkolaisia.
Kastamalla tehdään Kristittyjä.
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus. - Anonyymi00201
Anonyymi00169 kirjoitti:
Usko on Hengellinen asia. Käännyttämällä tehdään lahkolaisia.
Kastamalla tehdään Kristittyjä.
Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.Ilman henkilökohtaista kääntymystä ei voi tulla Jumalan lapseksi.
Uskon lahja tulee käänymyksen kautta.
Jeesus sanoo: Kääntykää ja uskokaa evankeliumi.
Uskova, Jeesuksen pyhä, on sitä kääntymyksen kautta.
15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' (Apt 26)
Pyhä Henki annetaan kääntymyksen ja uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, kuten Herra Jeesus todistaa.
Ilman kääntymystä ei tapahdu uudesti syntymistä ylhäältä.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen
- Anonyymi00172
Lääkärilehdessä hypnoosiin erikoistunut lääkäri kauhisteli lahkosaarnaajien käyttämiä keinoja saada ihminen tulemaan lahkon uskoon.
- Anonyymi00176
Pääusko saadaan kirkon viranhaltijan vedenvaluttetun avulla.
- Anonyymi00237
Anonyymi00176 kirjoitti:
Pääusko saadaan kirkon viranhaltijan vedenvaluttetun avulla.
Uudestikastajat voivat uskoa noin mutta Raamatussa usko tulee Sanan kautta
- Anonyymi00173
Kärkkäiseltä: 4.95€.
- Anonyymi00182
Jeesus käski ensin kastamaan syntisen ihmisen, jotta hänelle voidaan antaa uskon Henki lahjaksi puhtaaseen ja tyhjään sydämeen.
Lahkolaiset yrittävät ensin käännyttää ihmisen harhaoppiseen lahkoonsa maksavaksi jäseneksi. - Anonyymi00183
Jeesus käski ensin kastamaan syntisen ihmisen, jotta hänelle voidaan antaa uskon Henki lahjaksi puhtaaseen ja tyhjään sydämeen.
Lahkolaiset yrittävät ensin käännyttää ihmisen harhaoppiseen lahkoonsa maksavaksi jäseneksi. - Anonyymi00184
Lahkolaiset yrittävät ensin käännyttää ihmisen harhaoppiseen lahkoonsa maksavaksi jäseneksi.
- Anonyymi00181
Lahkolaiset yrittävät ensin käännyttää ihmisen harhaoppiseen lahkoonsa maksavaksi jäseneksi.- Anonyymi00185
Otsaan pappi valuttaa vettä ja kohtaan, mihin vesi osuu, kasvaa usko! YKSINKERTAISTA!
- Anonyymi00189
Ei Jumala ole kaukana. Saat kyllä häneen yhteyden. Tule sen opin juureen joka johdattaa hänen luokseen.
- Anonyymi00192
Harhaoppisen uskon saa menemällä helluntailaisten kokouksiin.
- Anonyymi00193
- Anonyymi00196
Mikähän sekin oppi on? Kolminaisuusoppi? Ilman sen totena pitämistä ei voi pelastua.
- Anonyymi00190
- Anonyymi00195
Yleisestä vessasta.... niin kuin sukupuolitauditkin.
Niistä sentään pääsee eroon. - Anonyymi00198
Helluntailaisten kokouksiin ei kannata mennä.
Tit. 3:10
Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti. - Anonyymi00202
Ellette ymmärrä mikä tule taivaasta ja mikä maasta, maa on turmeltunut, sitä ei puhdista kuin armo. Joka Jumala lahjoitti ja suoritti rangaistuksen Golgatan ristillä.
Ylhäältä tuleva on puhdasta kaikki muu saatanasta.
Jeesus on lahjavanhurskaus. - Anonyymi00203
Tässä on hyvin kirkas ja ehjä kuvaus kristillisen uskon ytimestä. Siinä on sekä evankeliumi että sen vaikutus todellisuudessa.
Uskon vastaanottaminen ei jää ajatukseksi, vaan se on tapahtuma:
– Jeesus otetaan vastaan
– ristintyö ja armo tunnustetaan todeksi
– synti tuodaan valoon
→ ja sen seurauksena Jumalan rakkaus alkaa vetää puoleensa.
Pidän erityisesti siitä, miten kuvaat tätä oppimisena, joka muuttaa käyttäytymistä. Ei puhuta vain tiedosta, vaan sisäistämisestä.
Uskon saa kun ottaa Jeesuksen vastaan ja Jeesuksen ristintyön ja armon Ja tunnustaa syntinsä silloin ymmärtää Jumalan rakkauden se alkaa vetää puoleensa ja alkaa opiskelemaan : Mitä Jeesus on ja Mitä Jeesus on tehnyt ja miten se vaikuttaa sinulle ja sisäistät sen itseesi ja käyttäydyt myös sen mukaan. Se on todellisuuden matematiikkaa
Saat uuden sydämen saa uuden sydämen se antaa sinulle uudet arvot joilla haluat elää
Ja opetat muille : vilpittömän ja puhtaan sydämen ja pyyteettömän.
Isän Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi.- Anonyymi00205
Helluntailaiset ovat käännytetty uskoonsa.
Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette. - Anonyymi00207
Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette. - Anonyymi00254
Anonyymi00207 kirjoitti:
Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.On silmiä avartavaa lukea Monica Farrellin kirjaa ”Blodet som ropar” (käännös) -Veri huutaa-, jossa kerrotaan niistä hirvittävistä murhista ja kidutuksista, joita ”Ustashi” -niminen katolinen armeija pappien ja munkkien johtamana suoritti entisessä Jugoslaviassa 1941 – 43. Hitlerin vallatessa Jugoslavian perustettiin Kroatian valtakunta, johon kuului roomalaiskatolisia 5 miljoonaa ja kreikkalais-katolisia 3 miljoonaa. Roomalaiskatolinen Pavelich otti hallitusvallan käsiinsä ja perusti Ustashi – nimisen armeijan, jonka tehtävänä oli toimia Vatikaanin kannatuksen hyväksi. Todistukset, joita ovat esittäneet kenraali Mihailovich, metodistien, anglikaanisen kirkon ja luterilaisen synodin edustajat, kreikkalais – katolisen kirkon piispa Valerian ja ministeri Grizogono, osoittavat, että tämä roomalaiskatolisen kirkon armeija surmasi mitä epäinhimillisimmällä tavalla 1.700.000 ortodoksista serbialaista, ½ miljoonaa serbialaista pakotettiin kääntymään Rooman uskoon ja toinen ½ miljoonaa katsoi parhaimmaksi paeta maasta.
Piispa Valerianin raportissa sanotaan, että ihmisiä murhattiin mitä sydämettömimmällä tavalla ja hirvittävän kidutuksen jälkeen. Silmät puristettiin pois kuopistaan, nenät, korvat ja sukuelimet silvottiin. Monia ristiinnaulittiin kotiensa oviin. Roomalaiskatolinen papisto oli mukana tässä kaikessa. Harvoin he murhasivat, ensin kiduttamatta. Käsivarret murrettiin poikki, ruumista runneltiin tiiliskivin, toisia ruoskittiin kuoliaaksi, kirkoissa säilytettyjä vankeja murhattiin puukoin, niin että veri virtasi lattialla. Neuloja he pistivät uhriensa kynsien alle. Kaikin mahdollisin tavoin he surmasivat näitä onnettomia ihmisiä, sentähden että he tunnustivat toista uskoa kuin roomalaiskatoliset.
Roomalaiskatolinen virallinen lehti kirjoittaa samaan aikaan kaiken tapahtuneen Jumalan kunniaksi ja päättää kertomansa sanoihin: ”Nyt on hetki tullut, jolloin me katoliset, nyt ja ikuisesti, tulemme käyttämään sellaisia vallankumouksellisia menetelmiä, jotka palvelevat totuutta, oikeutta ja kunniaa.”
Ministeri Grizogono kirjoitti arkkipiispa Stepinacille näistä julmuuksista, mutta tämä ei sanallakaan vaimentanut vainoa. Katolinen ministeri kirjoitti katoliselle arkkipiispalle kuin kuin kristitty toiselle kristitylle. Hän sanoo, että serbialaisia on surmattu ja kidutettu hirvittävällä tavalla. Viattomia uhreja on sidottu elävinä paaluihin ja poltettu hitaasti kuoliaaksi. Heidän lihansa on suolattu, silmät puristettu ulos ja kielet leikattu irti. Toisia raahattiin kuorma-autojen perässä ja päät lävistettiin nauloilla. Lapsia heitettiin tuleen ja kiehuvaan veteen tai heidän säärensä hakattiin poikki, päät murskattiin tai heidän selkänsä murskattiin seinää vastaan. Äitejä raiskattiin tyttäriensä silmien edessä ja päinvastoin, ja väkivaltaa naisia kohtaan suoritettiin kirkoissakin.
Ministeri kertoo, miksi hän kirjoitti tästä arkkipiispalle: Koska roomalaiskatoliset papit ovat olleet ryhmien ja leirien johtajina ja ovat johtaneet ja sietäneet tällaista kidutusta. Eräs pappi veti kielen pois serbialaiselta papilta.
K
- Anonyymi00204
Helluntailaisuus tuottaa paljon uskontojen uhreja.
- Anonyymi00209
Helluntailaisten uskosta irtaantumaan onnistunut mies on perustanut Uskontojen Uhrien auttavan palvelun.
- Anonyymi00210
Helluntailaisten uskosta irtaantumaan onnistunut mies on perustanut Uskontojen Uhrien auttavan palvelun.
- Anonyymi00214
Luterilaisuus on tuottat paljon marttyyrejä. Taivaassa miljoonat luterilaisten murhaamat Jeesuksen todistajat huutavat kostoa kirkollesi.
- Anonyymi00217
Anonyymi00214 kirjoitti:
Luterilaisuus on tuottat paljon marttyyrejä. Taivaassa miljoonat luterilaisten murhaamat Jeesuksen todistajat huutavat kostoa kirkollesi.
Ei niitä nyt sentään miljoonia ole. Ei edes yhtä miljoonaa. Kirkko ei tehnyt holokaustia.
- Anonyymi00219
Anonyymi00217 kirjoitti:
Ei niitä nyt sentään miljoonia ole. Ei edes yhtä miljoonaa. Kirkko ei tehnyt holokaustia.
Katolilainen ja luterilainen kirkko ovat yhdessä murhanneet 50 miljoonaa Jeesuksen todistajaa. Muutaman miljoonan näistä 50 miljoonasta voi laskea luterilaisten murhaamiksi.
Luther antoi antisemitismin Hitlerille. Antisemitismi yhdisti Saksan kansan natsiaatteen taakse. Natsit aloittivat toisen maailmansodan. - Anonyymi00220
Anonyymi00219 kirjoitti:
Katolilainen ja luterilainen kirkko ovat yhdessä murhanneet 50 miljoonaa Jeesuksen todistajaa. Muutaman miljoonan näistä 50 miljoonasta voi laskea luterilaisten murhaamiksi.
Luther antoi antisemitismin Hitlerille. Antisemitismi yhdisti Saksan kansan natsiaatteen taakse. Natsit aloittivat toisen maailmansodan.Tuo on urbaani legenda, jolle ei ole mitään todisteita.
- Anonyymi00223
Anonyymi00220 kirjoitti:
Tuo on urbaani legenda, jolle ei ole mitään todisteita.
Lutherin kammottava kirja ”Juutalaisista ja heidän valheistaan” ilmestyi Kustannus Oy Vasaran julkaisemana suomeksi vuonna 1939. Luther kirjoitti sen 1500 luvulla. Ja 1900 luvulla Hitler otti siitä lisäpainoksia, ennen kristalliyön tapahtumia. Kirjan sanoma vaikutti Saksan kansassa suurta ja julmaa vihaa juutalaisia vastaan. Näin vainojen ja holokaustin kauhut tulivat mahdollisiksi.
Lainauksia Lutherin kammottavasta kirjasta:
”Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
Ensiksi, että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa…
Toiseksi, että heidän talonsakin samalla tavalla rikki revittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat, vaan ainoastaan vankeja maanpaossa, kuten he lakkaamatta Jumalan edessä meistä parkumalla huutavat ja valittavat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vastedes opettamasta, sillä sellaisen viran he ovat täydellä syyllä menettäneet…
Viidenneksi, että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sen tapaisia. Heidän on pysyttävä kotonaan. …
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi. Ja syy on tämä: kaiken, mitä heillä on (kuten edellä on sanottu), he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet koronkiskomisellaan, koska heillä muuten ei ole mitään muuta elinkeinoa…
Seitsemänneksi, että nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä kuten Adamin lasten osaksi on määrätty (1 Moos. 3:19)…
… Sillä, kuten olemme kuulleet, Jumalan viha heitä kohtaan on niin suuri, että he lempeällä armeliaisuudella kohdellen tulevat yhä vihaisemmiksi ja vihaisemmiksi, mutta ankaruudella hyvin vähän paremmiksi. Sen vuoksi heistä on pikaisesti päästävä!
… heidän kanssaan meneteltäköön kaikella armottomuudella, kuten Mooses teki erämaassa ja löi kuoliaaksi kolmetuhatta miestä, ettei koko joukko olisi joutunut perikatoon … Jollei tämä tahdo auttaa, niin meidän täytyy karkottaa heidät pois niin kuin hullut koirat… ”
Martti Luther - Anonyymi00224
Anonyymi00220 kirjoitti:
Tuo on urbaani legenda, jolle ei ole mitään todisteita.
Lutherin kammottava kirja ”Juutalaisista ja heidän valheistaan” ilmestyi Kustannus Oy Vasaran julkaisemana suomeksi vuonna 1939. Luther kirjoitti sen 1500 luvulla. Ja 1900 luvulla Hitler otti siitä lisäpainoksia, ennen kristalliyön tapahtumia. Kirjan sanoma vaikutti Saksan kansassa suurta ja julmaa vihaa juutalaisia vastaan. Näin vainojen ja holokaustin kauhut tulivat mahdollisiksi.
”Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
Ensiksi, että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa…
Toiseksi, että heidän talonsakin samalla tavalla rikki revittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat, vaan ainoastaan vankeja maanpaossa, kuten he lakkaamatta Jumalan edessä meistä parkumalla huutavat ja valittavat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vastedes opettamasta, sillä sellaisen viran he ovat täydellä syyllä menettäneet…
Viidenneksi, että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sen tapaisia. Heidän on pysyttävä kotonaan. …
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi. Ja syy on tämä: kaiken, mitä heillä on (kuten edellä on sanottu), he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet koronkiskomisellaan, koska heillä muuten ei ole mitään muuta elinkeinoa…
Seitsemänneksi, että nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä kuten Adamin lasten osaksi on määrätty (1 Moos. 3:19)…
… Sillä, kuten olemme kuulleet, Jumalan viha heitä kohtaan on niin suuri, että he lempeällä armeliaisuudella kohdellen tulevat yhä vihaisemmiksi ja vihaisemmiksi, mutta ankaruudella hyvin vähän paremmiksi. Sen vuoksi heistä on pikaisesti päästävä!
… heidän kanssaan meneteltäköön kaikella armottomuudella, kuten Mooses teki erämaassa ja löi kuoliaaksi kolmetuhatta miestä, ettei koko joukko olisi joutunut perikatoon … Jollei tämä tahdo auttaa, niin meidän täytyy karkottaa heidät pois niin kuin hullut koirat… ”
Martti Luther - Anonyymi00238
Anonyymi00223 kirjoitti:
Martti LutherEi liity tähän palstaan
- Anonyymi00245
Anonyymi00223 kirjoitti:
Martti LutherLuther vihasi juutalaisia, koska he tappoivat Jeesuksen
- Anonyymi00208
Helluntailaisten uskosta irtaantumaan onnistunut mies on perutanut Uskontojen Uhrien auttavan palvelun.
- Anonyymi00225
Luther pysyi ahdistuneen aggressiivisena ja ristiriitaisena miehenä elämänsä loppuun asti. Vaikka hänen ei tiedetä itse suoraan osallistuneen mihinkään väkivaltaisuuteen, hän lietsoi vihaa ja väkivaltaa sumeilemattoman rasististen puheidensa ja kaikkia vihollisia avoimesti demonisoivien tekstiensä kautta
Luther kumppaneineen luopuivat näennäisestäkään pidättyväisyydestä väkivallan suhteen.
Luther käski paitsi teloittaa ja joskus jopa kiduttaa ja hakata kappaleiksi anabaptisteja, katolisia kellokkaita talonpoikaiskapinallisia, juutalaisia, turkkilaisia jne.
Lutherilla oli suunnilleen yhtä mutkaton ja pragmaattinen suhtautuminen väkivaltaan kuin katolisella kirkolla, jota vastaan itse kapinoi. Väkivalta itsessään ei kuulunut reformaation olennaisiin kiistakysymyksiin. Luther ei juuri problematisoinut väkivaltaa, kunhan sille löytyi myös esivallan kannalta järkevät syyt. Jumala oli monestakin syystä hirvittävän vihainen ja maalliset ruhtinaat olivat Korkeimman vihan palvelijoita, ”Jumalan hirttomiehiä”. Heidän pyhä velvollisuutensa oli käyttää miekkaa Jumalan puolesta. Siksi aseiden siunaaminen on luterilaisessa perinteessä yleensä ollut niin itsestään selvä ja eettisesti ongelmaton asia.
Maailmallisen miekan ja esivallan tulee tappaa avioliiton rikkoja. Sillä, joka rikkoo avioliittonsa, hän on jo itse erottanut itsensä ja on pidettävä kuolleena miehenä.[
aikka Luther oli ainakin epäsuorasti itse vastuussa talonpoikaiskapinasta, hän valitsi pysyä itseään suojelevien ruhtinaitten rinnalla, ja vaati heitä vastaan kapinoivan köyhälistön väkivaltaista kukistamista.
Myös kapinallinen ihminen, josta sellaista voidaan todistaa, on jo Jumalan ja keisarin pannassa, niin että se tekee oikein ja hyvin, joka ensimmäisenä sellaisen tappaa. Sillä itse kukin ihminen on sekä ylituomari että pyöveli, kun on kysymyksessä julkinen kapinannostaja,.. Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista sen myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen; niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi.[4]
Talonpoikaiskapinan jälkiselvittelyissä tapettiin noin 100 000 kapinallista. Väestömäärään suhteutettuna se vetää vertoja viime vuosisadan kauheimpiin kansanmurhiin.
Luther ei luultavasti voinut edes kuvitella elämää ilman pyhitettyä väkivaltaa. Siinä mielessä hän oli täysin aikansa lapsi ja ikivanhan saatanallisen kaaos) voitetaan vain järjestystä palauttavalla hyvällä väkivallalla: - Anonyymi00226
Luther pysyi ahdistuneen aggressiivisena ja ristiriitaisena miehenä elämänsä loppuun asti. Vaikka hänen ei tiedetä itse suoraan osallistuneen mihinkään väkivaltaisuuteen, hän lietsoi vihaa ja väkivaltaa sumeilemattoman rasististen puheidensa ja kaikkia vihollisia avoimesti demonisoivien tekstiensä kautta
Luther kumppaneineen luopuivat näennäisestäkään pidättyväisyydestä väkivallan suhteen.
Luther käski paitsi teloittaa ja joskus jopa kiduttaa ja hakata kappaleiksi anabaptisteja, katolisia kellokkaita talonpoikaiskapinallisia, juutalaisia, turkkilaisia jne.
Lutherilla oli suunnilleen yhtä mutkaton ja pragmaattinen suhtautuminen väkivaltaan kuin katolisella kirkolla, jota vastaan itse kapinoi. Väkivalta itsessään ei kuulunut reformaation olennaisiin kiistakysymyksiin. Luther ei juuri problematisoinut väkivaltaa, kunhan sille löytyi myös esivallan kannalta järkevät syyt. Jumala oli monestakin syystä hirvittävän vihainen ja maalliset ruhtinaat olivat Korkeimman vihan palvelijoita, ”Jumalan hirttomiehiä”. Heidän pyhä velvollisuutensa oli käyttää miekkaa Jumalan puolesta. Siksi aseiden siunaaminen on luterilaisessa perinteessä yleensä ollut niin itsestään selvä ja eettisesti ongelmaton asia.
Maailmallisen miekan ja esivallan tulee tappaa avioliiton rikkoja. Sillä, joka rikkoo avioliittonsa, hän on jo itse erottanut itsensä ja on pidettävä kuolleena miehenä.[
aikka Luther oli ainakin epäsuorasti itse vastuussa talonpoikaiskapinasta, hän valitsi pysyä itseään suojelevien ruhtinaitten rinnalla, ja vaati heitä vastaan kapinoivan köyhälistön väkivaltaista kukistamista.
Myös kapinallinen ihminen, josta sellaista voidaan todistaa, on jo Jumalan ja keisarin pannassa, niin että se tekee oikein ja hyvin, joka ensimmäisenä sellaisen tappaa. Sillä itse kukin ihminen on sekä ylituomari että pyöveli, kun on kysymyksessä julkinen kapinannostaja,.. Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista sen myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen; niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi.[4]
Talonpoikaiskapinan jälkiselvittelyissä tapettiin noin 100 000 kapinallista. Väestömäärään suhteutettuna se vetää vertoja viime vuosisadan kauheimpiin kansanmurhiin.
Luther ei luultavasti voinut edes kuvitella elämää ilman pyhitettyä väkivaltaa. Siinä mielessä hän oli täysin aikansa lapsi ja ikivanhan saatanallisen kaaos) voitetaan vain järjestystä palauttavalla hyvällä väkivallalla: - Anonyymi00230
Anonyymi00226 kirjoitti:
Luther ei luultavasti voinut edes kuvitella elämää ilman pyhitettyä väkivaltaa. Siinä mielessä hän oli täysin aikansa lapsi ja ikivanhan saatanallisen kaaos) voitetaan vain järjestystä palauttavalla hyvällä väkivallalla:Edelleenkään ei ole voitu osoittaa luterilaisen kirkon surmanneen miljoonia ihmisiä ja katolisen 50 miljoonaa. Nuo luvut ovat karkeasti väärin.
- Anonyymi00239
Anonyymi00230 kirjoitti:
Edelleenkään ei ole voitu osoittaa luterilaisen kirkon surmanneen miljoonia ihmisiä ja katolisen 50 miljoonaa. Nuo luvut ovat karkeasti väärin.
Uudestikastajien keksintöä koska vihaavat luterilaisia uskovia
- Anonyymi00212
Pitäisi kirjoittaa sillä tavalla Missä asiat on oikein ja oikeassa järjestyksessä ja mikä on hyvää kunnioitettava ja kiitettävää.
Eikä sillai kun asiat on huonosti ja ne on väärin ne on vinksallaan
ja haukuta vaan toisia
jotka tarkoittaa Hyvää Eikä niitä edes ojennella kuin lähimmäistä veljeä kuuluu ojentaa
vaan ilkeästi vinoillaan
Tämä on niiden tarkoitus, heillä ei muuta annettavaa kuin eksyttää
he eivät Etsi totuutta
ne haluaa vaan peittää totuutta.
Onko epäselvää missä hengessä?- Anonyymi00227
Reformaation isät Martti Luther ja Philip Melanchthon antoivat arvovaltansa ja teologisen tukensa vainoille ja väkivallalle puheillaan ja kirjoituksillaan. Dokumentit osoittavat, että Luther ja Melanchthon antoivat useita jyrkkiä ja väkivallan sallivia lausuntoja uudestikastajista. He eivät pelkästään hyväksyneet ihmisten vainoamista ja heihin kohdistettua fyysistä väkivaltaa, vaan jopa kannustivat vallanpitäjiä siihen sekä maallisin että teologisin perustein.
Silloinen maallinen hallinto käytti arvovaltaisten kirkonmiesten tuomitsevia puheita ja kirjallisia lausuntoja hyväksi uudestikastajiin kohdistamansa vainon legitiimeinä perusteluina. Keisarikunnassa laadittiin uskonpuhdistajien tukemana laki, joka mahdollisti vainoamisen ”laillisesti”.
Luther joutui ottamaan kantaa anabaptisteiksi nimitettyjen kristittyjen tappamiseen vuonna 1527. Hän antoi suostumuksensa laille ja kuolemantuomioille, vaikka tapahtumia hänen omien sanojensa mukaan olikin ”kauheaa katsella”.
- Anonyymi00218
En sitä ymmärrä siis sen täytyy olla Jumalasta.
Seiskan kertotaulu meinaan, kaikki muut onnistuu mutta tuota seiskaa en ymmärrä.
Auttaisiko usko Jumalaan minut ymmärtämään seiskan kertotaulun?
Mistä siis saisin uskon Jumalaan vaikka en usko edes saunatonttuun?- Anonyymi00222
Eiks alotuksessa kerrota, että uskon saa kun ottaa Jeesuksen Kristuksen
vastaan omaa sydämeensä? Hänessä on kaikki usko mitä tarvitset.
Hänessä on myös kaikki tieto. Sinä voit siis saada uskon Jumalaan ja
jopa ymmärryksen seiskan kertotaulusta kun otat Jeesuksen vastaan
ja tahdot myös seurata Häntä. Hän opettaa sinua ja silloin asiat selkiää.
Itselläni on kouluajoilta kokemusta tästä asiasta.
Minulle myös oli jotkut laskutoimitukset erittäin vaikeita enkä
osannut. Kerran sattui näin;
Meillä oli matematiikan koe. Kun sain koepaperein eteeni, minä
säikähdin. Huomasin, etten osaa montaakaan laskutoimitusta.
Yritin ymmärtää ja mietin, miten ne laskut lasketaan, mutta en osannut.
Ja aikaa kului ja minun pitäisi ehtiä laskea ja vieläpä oikein, Muuten
saan hylätyn arvosanan.
Mitä tein?
Muistan, että olin silloin lapsen uskossa. Uskoin Jumalaan.
Huokasin ajatuksissani Jumalan puoleen pyytäen Häneltä apua.
Ja kuina ollakaan! Nyt minä huomasin, miten ne laskut lasketaan.
Nyt aloin kiireellä laskea laskuja, jotka aikaisemmin olivat minulle
täysin käsittämättömiä laskutoimituksia.
Muistan, että sain tuosta kokeesta 7, 5 tai jopa 8.
Olin ehtinut laskea sen verran laskuja oikein, että
sain noin hyvän arvosanan. - Anonyymi00255
Anonyymi00222 kirjoitti:
Eiks alotuksessa kerrota, että uskon saa kun ottaa Jeesuksen Kristuksen
vastaan omaa sydämeensä? Hänessä on kaikki usko mitä tarvitset.
Hänessä on myös kaikki tieto. Sinä voit siis saada uskon Jumalaan ja
jopa ymmärryksen seiskan kertotaulusta kun otat Jeesuksen vastaan
ja tahdot myös seurata Häntä. Hän opettaa sinua ja silloin asiat selkiää.
Itselläni on kouluajoilta kokemusta tästä asiasta.
Minulle myös oli jotkut laskutoimitukset erittäin vaikeita enkä
osannut. Kerran sattui näin;
Meillä oli matematiikan koe. Kun sain koepaperein eteeni, minä
säikähdin. Huomasin, etten osaa montaakaan laskutoimitusta.
Yritin ymmärtää ja mietin, miten ne laskut lasketaan, mutta en osannut.
Ja aikaa kului ja minun pitäisi ehtiä laskea ja vieläpä oikein, Muuten
saan hylätyn arvosanan.
Mitä tein?
Muistan, että olin silloin lapsen uskossa. Uskoin Jumalaan.
Huokasin ajatuksissani Jumalan puoleen pyytäen Häneltä apua.
Ja kuina ollakaan! Nyt minä huomasin, miten ne laskut lasketaan.
Nyt aloin kiireellä laskea laskuja, jotka aikaisemmin olivat minulle
täysin käsittämättömiä laskutoimituksia.
Muistan, että sain tuosta kokeesta 7, 5 tai jopa 8.
Olin ehtinut laskea sen verran laskuja oikein, että
sain noin hyvän arvosanan.Jumalasi on ilmeisen epätäydellinen eikä oikein kaikkitietäväkään sillä kaikki kuin ihmeestä osamaasi laskutoimitukset olisi tehneet kokeeseen täyden 10.
Taisi se olla se 7 mikä siellä jumitti? - Anonyymi00262
Anonyymi00255 kirjoitti:
Jumalasi on ilmeisen epätäydellinen eikä oikein kaikkitietäväkään sillä kaikki kuin ihmeestä osamaasi laskutoimitukset olisi tehneet kokeeseen täyden 10.
Taisi se olla se 7 mikä siellä jumitti?Jumala on Kaikkivaltias ja kaikkivoipa sekä täydellinen kaikissa teoissaan.
Mutta me ihmiset olemme vajavia, ja erittin vajavia, kun vertaa Jumalaan.
Kerrottakoon sinulle, koska et näytä käsittävän, vaikka kerroin jo.
Kokeen aika oli 45 minuuttia. Siinä ajassa tuli suorittaa laskutehtävät.
Minä olin istunut ehkä 15 -20 minuuttia ja hikoillut tuskan hikeä,
ennen kuin hoksasin pyytää Jumalalta apua. Silloin sain melkein välittömästi ymmärryksen niistä vaikeista laskutoimituksista jotka nyt olivat helppoja.
Mutta aikaa oli kulunut enkä ehtinyt laskea kaikkia laskuja. Ei ollut aikaa
edes pysähtyä pohtimaan muita tehtäviä koska aika loppui.
Jos Jumala ei olisi auttanut ja opettanut minulle näitä laskutoimituksia,
minä olisin saanut pyöreän nelosen kokeesta. Jumala tahtoo, että
ihminen kääntyy Hänen puoleensa elämän vaikeissa asioissa ja
jopa jokapäiväisissä tavallisissa asioissa. Silloin saa kokea, että
Hän auttaa.
Me ihmiset elämme tässä vajavaisuuden maailmassa.
Emme ole vielä päässeet täydellisyyteen täydellisyyden maahan.
Mutta kohta hyvin pian saamme nähdä Kuninkaan. - Anonyymi00267
Anonyymi00262 kirjoitti:
Jumala on Kaikkivaltias ja kaikkivoipa sekä täydellinen kaikissa teoissaan.
Mutta me ihmiset olemme vajavia, ja erittin vajavia, kun vertaa Jumalaan.
Kerrottakoon sinulle, koska et näytä käsittävän, vaikka kerroin jo.
Kokeen aika oli 45 minuuttia. Siinä ajassa tuli suorittaa laskutehtävät.
Minä olin istunut ehkä 15 -20 minuuttia ja hikoillut tuskan hikeä,
ennen kuin hoksasin pyytää Jumalalta apua. Silloin sain melkein välittömästi ymmärryksen niistä vaikeista laskutoimituksista jotka nyt olivat helppoja.
Mutta aikaa oli kulunut enkä ehtinyt laskea kaikkia laskuja. Ei ollut aikaa
edes pysähtyä pohtimaan muita tehtäviä koska aika loppui.
Jos Jumala ei olisi auttanut ja opettanut minulle näitä laskutoimituksia,
minä olisin saanut pyöreän nelosen kokeesta. Jumala tahtoo, että
ihminen kääntyy Hänen puoleensa elämän vaikeissa asioissa ja
jopa jokapäiväisissä tavallisissa asioissa. Silloin saa kokea, että
Hän auttaa.
Me ihmiset elämme tässä vajavaisuuden maailmassa.
Emme ole vielä päässeet täydellisyyteen täydellisyyden maahan.
Mutta kohta hyvin pian saamme nähdä Kuninkaan.Mutta vaikka Jumala tekikin intervention vasta kokeen loppupuolella, niin eikö kaikkien laskutoimitusten olisi pitänyt olla kuitenkin oikein vai menikö lyijykynästä terä poikki ja loppuiko kaikkivoipalta aika kesken.
Täydellisen ja virheettömän Jumalan avittamana koetulos siis vaan 7.5-8 ? - Anonyymi00268
Anonyymi00267 kirjoitti:
Mutta vaikka Jumala tekikin intervention vasta kokeen loppupuolella, niin eikö kaikkien laskutoimitusten olisi pitänyt olla kuitenkin oikein vai menikö lyijykynästä terä poikki ja loppuiko kaikkivoipalta aika kesken.
Täydellisen ja virheettömän Jumalan avittamana koetulos siis vaan 7.5-8 ?Sinua näköjään kiinnostaa vain vikoilu ja kiusanteko.
Et ole kiinnostunut tietämään miten asiat normaalisti
menevät. Ei Jumala ota ihmiseltä pois ihmisen omaa
itseään niin, että tekee ihmisen tarpeettomaksi ja
itse tekee kaiken. Käsitätkö vai tahdotko vieläkin
jaaritella? Jos tahdot, saat jatkaa yksin,
Good lucky! - Anonyymi00270
Anonyymi00268 kirjoitti:
Sinua näköjään kiinnostaa vain vikoilu ja kiusanteko.
Et ole kiinnostunut tietämään miten asiat normaalisti
menevät. Ei Jumala ota ihmiseltä pois ihmisen omaa
itseään niin, että tekee ihmisen tarpeettomaksi ja
itse tekee kaiken. Käsitätkö vai tahdotko vieläkin
jaaritella? Jos tahdot, saat jatkaa yksin,
Good lucky!Miten kaikkitietävä Jumala saa matikankokeesta vaan 7.5-8 ?
Oliko siinä tämän eli sinun vapaa tahto ja matikan tulkinta mikä sotki kaikkitietävän antaman tiedon omalla viisaudellaan.
Miten muuten oliko tuo Jumalan interventio ainoastaan tämän kokeen mittainen vai jäikö sinulle siitä ainakin osittainen pysyvä, ehtoja ja luokalle jättämistä parempi laskutaito ja ymmärrys ?
Seiskapuol viiva kahdeksan, niin kyllä sillä tasolla elämässä jo ihan hyvin pärjää.
- Anonyymi00221
Että tällaista moraalia raamatussa:
Myös juutalaisessa kulttuurissa käytettiin orjia, ja Vanhassa testamentissa annetaan orjien asemaa koskevia määräyksiä, esimerkiksi: ”Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen. Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.” - Anonyymi00228
Sulla on psykologinen käsitys oikein pakko silpomisesta.
- Anonyymi00234
Videossa yksi ovi raamatulliseen uskoon pääsemiseksi:
https://youtu.be/w9--bcdcE0Y - Anonyymi00240
Luther ei ollut kuningas. Hän oli vain mitätön teologi, ilman määräysvaltaa. Hänen tekonsa ja vaikutuksensa on vahvasti liioiteltua. Keskiajalla Luzifer riehui ritarien ja kuninkaitten tapaisten alkeellisissa mielissä. Väkivalta oli ainoa vaikutuskeino. Miten nykyisin?. Sivistys ja Martti Lutherin positiiviset vaikutukset, kirjattiin teeseinä kirkonoveen. Lukutaito ja kirjapainot alkoivat tuottaa tietoa Jeesuksen lunastustyöstä ja Taivaan Isämme leppymisestä ihmisiä kohtaan. Huomattiin, että Jeesus toi armon lakienpäälle. Ilo uudesta mahdollisuudesta, nousta pahastakin synnistä uuteen kukoistukseen, poisti kovuutta ihmisten mielistä ja toi iloa pimeään keskiaikaan. Hitler käytti tietenkin Luziferin käskystä, nuoren kännipäisen Lutherin kirjoituksia, jotka Hitler nopeasti monisti kirjoihin. Ikään kuin Luther olisi olut jokin Jumalan luvanantaja. Juutalaisten tuhoaminen, ei ole Raamatun käskyissä, vaikka se koraanista löytyy.
- Anonyymi00249
Hitlerin aikana juutalaisviha oli normaalia. Sitä lietsoivat kovasti Saksan kaksi suurinta uskontoa: katolisismi ja luterilaisuus. Hän ihaili valtavasti Martti Lutheria, joka vihasi juutalaisia avoimesti. Hän tuomitsi katolisen kirkon sen tekopyhyydestä ja lahjonnasta, mutta kannatti paavien satoja vuosia kestänyttä juutalaisvainoa. Luther sanoi: "Juutalaiset ansaitsevat tulla hirtetyiksi seitsemän kertaa korkeammalle kuin tavalliset varkaat," ja: "Meidän pitäisi kostaa juutalaisille ja tappaa heidät." "Jumalattomiksi kurjimuksiksi" hän kutsuu juutalaisia laajalti tunnetussa teoksessaan Pöytäpuhe.
- Anonyymi00250
Hitlerin valtaannousuvuosi 1933 oli Saksassa myös Lutherin juhlavuosi, sillä hänen syntymästään tuli silloin kuluneeksi 450 vuotta. Kansallissosialistit ottivatkin propagandassaan kaiken irti Lutherin juutalaisvastaisesta tuotannosta. Lutherin teos Juutalaisista ja heidän valheistaan oli mm. kunniapaikalla natsien Nurnbergin puoluekokouksessa 1935, missä säädettiin useita juutalaisvastaisia lakeja.
- Anonyymi00251
Anonyymi00250 kirjoitti:
Hitlerin valtaannousuvuosi 1933 oli Saksassa myös Lutherin juhlavuosi, sillä hänen syntymästään tuli silloin kuluneeksi 450 vuotta. Kansallissosialistit ottivatkin propagandassaan kaiken irti Lutherin juutalaisvastaisesta tuotannosta. Lutherin teos Juutalaisista ja heidän valheistaan oli mm. kunniapaikalla natsien Nurnbergin puoluekokouksessa 1935, missä säädettiin useita juutalaisvastaisia lakeja.
Juuri se seikka, että he eivät antaneet kastaa vauvojaan johti ensimmäisiin yhteenottoihin raadin ja Ulrich Zwinglin kanssa. Kun vauvojensa kastamisesta kieltäytyvät eivät alistuneet raadin toimenpiteisiin, seurasi uusi uskontoväittely. Välittömästi sen jälkeen annettiin tammikuussa 1525 uusi määräys, jossa vaaditaan, että niitten, jotka olivat kieltäytyneet kastattamasta vastasyntyneitä lapsiaan, oli maastakarkotuksen uhalla viikon sisällä vietävä heidät kasteelle.
Zürichissä vaino koveni, kun raati maaliskuussa 1525 antoi asetuksen, jossa säädettiin maastakarkotus jokaiselle, joka antoi kastaa itsensä uudelleen. Maaliskuussa 1526 raati antoi asetuksen, jossa määrättiin, että jokaisen oli pysyttävä omassa pastoraatissaan ja käytävä siellä kirkossa. Kastajia ei saanut majoittaa eikä ruokkia. Ankarat rangaistukset uhkasivat niitä, jotka eivät totelleet määräyksiä. Raati ja Zwingli kävivät sanoista tekoihin, kun Felix Manz tammikuussa 1527 hukutettiin Zürichin läpi virtaavaan Limmatiin. Zürichistä vaino levisi muualle Sveitsiin. Anabaptisteille annettiin sakkoja, vankeutta, maastakarkotuksia, takavarikoitiin omaisuutta ja annettiin kuolemanrangaistuksia. Baselissa teloitettiin ensimmäinen kastaja tammikuussa 1530. Saman vuoden lopulla julkaistiin uusi määräys: peruuttajat armahdetaan, kannassaan pysyvät karkotetaan, ja jos he palaavat, heidät hukutetaan tapaamispaikalla.
Eteläsaksalainen haara[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Martti Luther kohteli anabaptisteja samoin kuin Zwingli. Jo ennen Sveitsin kastajaliikkeen syntyä, Luther oli taistellut omien alueidensa radikaaleja ja "hurmahenkiä" vastaan. Siksi uudet samalta vaikuttavat liikkeet tavallisesti yhdistettiin niihin tutkimatta niiden mahdollisia eroja. Luterilaiset olivat vähitellen taistelleet itselleen tietyn aseman ja vapauden Speyerin valtiopäivillä 1520-luvulla ja Augsburgin valtiopäivillä vuonna 1530 ja Nürnbergin sopimuksen avulla 1532. Tammikuun 4. päivänä 1528 keisari antoi Speyerissä julistuksen, joka oli suunnattu kastajaliikettä vastaan. Se määräsi, että uskovien kaste (uudestaan kastaminen) oli rangaistava kuolemalla tarvitsematta minkäänlaista oikeudenkäyntiä hengellisten viranomaisten edessä. Oli vain todettava, että tuo raskas rikos oli tehty, ja sitä seurasi kuolema roviolla tai mestaus miekalla. Samalla tavalla oli kohdeltava myös niitä, jotka itse eivät olleet uudesti kastettuja, mutta kieltäytyivät viemästä lapsiaan kasteelle. Speyerin toisilla valtiopäivillä vuonna 1529 säädyt korottivat tämän katolisen keisarin määräyksen valtakunnanlaiksi. Näin kaikki saksalais-roomalaisen valtakunnan osavaltiot, sekä katoliset että evankeliset, saivat perustuksen, jonka nojalla paikallishallitukset, säädyt ja raadit julkaisivat samankaltaisia määräyksiä. - Anonyymi00252
Suomalaisten yleinen harhaluulo on, että Luther antoi meille kansankielisen Raamatun. Sellaisessa väitteessä Lutherin mahtavuutta on pönkitetty suoranaisten valheiden avulla. Luther ei ollut ensimmäinen kansankielisen Raamatun kääntäjä. Kreikankielisestä Septuagintasta käännettiin Raamattuja kansankielelle jo 100 luvulla jKr. Piispa Vulfila käänsi Raamatun goottien kielelle 300 luvulla. Neljännellä vuosisadalla alettiin Raamattua kääntää koptiksi ja etiopiaksi. Versio Vulgata syntyi munkki Hieronymuksen kääntämänä vuonna 405 jKr. Lisäksi ennen Lutherin käännöstä oli olemassa kansankieliset Raamatut saksalaisten lisäksi, englantilaisilla, hollantilaisilla, ranskalaisilla, espanjalaisilla, sekä islantilaisilla ja tanskalaisilla. Ruotsin kielelle käännetty ensimmäinen Raamattu oli 1300 luvulla syntynyt Mooseksen kirjojen käännös. Ennen Lutheria Raamattu oli käännetty jo yli 30. kansankielelle. Siitä runsaasta käännösten tarjonnasta Lutherin oli helppo alkaa kopioida uutta käännöstä.
Suomalainen Raamattu Kansalle käännös on kaikkien aikojen paras suomalainen Raamattu. Emme tarvitse Lutherin käännöstä.
Suomen kansa on myös saatu uskomaan, että kansankirkko muka antoi meille lukutaidon. Virheellinen mielipide juontuu pakkouskonnosta, joka lukutaidon yleistyessä vallitsi Suomessa. Ihmisillä ei ollut oikeutta olla muuta kuin luterilaisia. Ja sellaisen systeemin ja ajattelun mukaan lukutaito siis muka syntyi luterilaisen kirkon toimesta. ”Voi pyhä yksinkertaisuus!” Ellei meillä olisi ollut pakkouskontoa, olisi lukutaito tullut toista kautta. Monet kansat ovat saaneet lukutaidon, vaikka heillä ei ole ollut minkäänlaista uskontoa. Luterilainen Mikael Agricola kyllä loi ABC-kirjallaan hyvän pohjan Suomen kirjakielelle. Mutta joitakin suomenkielisiä kirjoituksia oli ilmestynyt aiemminkin. Suomen kieli oli siis olemassa puhuttuna ja kirjoitettuna jo kauan ennen luterilaisuutta. Muinaiset lukukinkerit olivat pääasiassa uskonnon pakkosyöttöä. Kirkon katekismus, kirkkokäsikirja ja paperilta luetut rukoukset tai tekopyhissä muotomenoissa korulausein lausutut uskontunnustukset eivät ole saaneet ihmisiä tulemaan uskoon ja kasteelle.
Luther säilytti uudessa kirkossaan monia katolisen kirkon tapoja, muun muassa kirkkovuosisysteemin. Myös lapsikaste säilytettiin. Sen teologiseksi sisällöksi jäi lisäksi katolisen kirkon harhainen käsitys ihmissielun pelastumisesta, uudestisyntymisestä ja Pyhän Hengen saamisesta muka kasteessa.
Luther oli myös vakavan luokan antisemitisti. Lopussa olevassa linkissä siitä lisää.
Viimein Suomessa koitti vapauden aika. Uskonnonvapauslaki hyväksyttiin vuonna 1923. Siitä lähtien on jokainen saanut vapaasti erota kirkosta. Uusi ilmiö on, että kirkosta voi nyt erota ilman papin puhuttelua, jopa internetin kautta, ilman seuraamuksia. Hyvä näin. Hyvän yhteiskunnan tulee sallia jokaiselle kansalaiselle asemasta riippumatta vapaa valintaoikeus arvostella uskontoja sekä hyväksyä tai hylätä ne kaikki.
Olisiko siis aika ehdottaa ihmisten joukkoeroamista kirkosta! Näin olisi kyllä Jumalan tahto.
Mikään uskonto ei voi pelastaa ihmissielua. Jeesus on ainoa Pelastaja. Hän sovitti syntimme sijaisuhrillaan Golgatan ristillä. Jeesus ei ole perustanut kirkkoja tms. uskonsuuntia. Hänellä on maailmassa ainoastaan yksi ihmisjoukko, Golgatan sijaisuhriin turvaavat ihmiset, jotka ovat ”uudestisyntyneet katoamattomasta siemenestä; Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta”. 1 Piet. 1:23. ”Sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista.” Ilm. 5:9,10. Vain tämä verellä pestyjen joukko pääsee Jumalan valtakuntaan. ”Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään:” Ilm. 7:9. ”ja Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.” Ilm. 21:4.
Jeesus ei ole luterilainen - Anonyymi00261
Anonyymi00252 kirjoitti:
Suomalaisten yleinen harhaluulo on, että Luther antoi meille kansankielisen Raamatun. Sellaisessa väitteessä Lutherin mahtavuutta on pönkitetty suoranaisten valheiden avulla. Luther ei ollut ensimmäinen kansankielisen Raamatun kääntäjä. Kreikankielisestä Septuagintasta käännettiin Raamattuja kansankielelle jo 100 luvulla jKr. Piispa Vulfila käänsi Raamatun goottien kielelle 300 luvulla. Neljännellä vuosisadalla alettiin Raamattua kääntää koptiksi ja etiopiaksi. Versio Vulgata syntyi munkki Hieronymuksen kääntämänä vuonna 405 jKr. Lisäksi ennen Lutherin käännöstä oli olemassa kansankieliset Raamatut saksalaisten lisäksi, englantilaisilla, hollantilaisilla, ranskalaisilla, espanjalaisilla, sekä islantilaisilla ja tanskalaisilla. Ruotsin kielelle käännetty ensimmäinen Raamattu oli 1300 luvulla syntynyt Mooseksen kirjojen käännös. Ennen Lutheria Raamattu oli käännetty jo yli 30. kansankielelle. Siitä runsaasta käännösten tarjonnasta Lutherin oli helppo alkaa kopioida uutta käännöstä.
Suomalainen Raamattu Kansalle käännös on kaikkien aikojen paras suomalainen Raamattu. Emme tarvitse Lutherin käännöstä.
Suomen kansa on myös saatu uskomaan, että kansankirkko muka antoi meille lukutaidon. Virheellinen mielipide juontuu pakkouskonnosta, joka lukutaidon yleistyessä vallitsi Suomessa. Ihmisillä ei ollut oikeutta olla muuta kuin luterilaisia. Ja sellaisen systeemin ja ajattelun mukaan lukutaito siis muka syntyi luterilaisen kirkon toimesta. ”Voi pyhä yksinkertaisuus!” Ellei meillä olisi ollut pakkouskontoa, olisi lukutaito tullut toista kautta. Monet kansat ovat saaneet lukutaidon, vaikka heillä ei ole ollut minkäänlaista uskontoa. Luterilainen Mikael Agricola kyllä loi ABC-kirjallaan hyvän pohjan Suomen kirjakielelle. Mutta joitakin suomenkielisiä kirjoituksia oli ilmestynyt aiemminkin. Suomen kieli oli siis olemassa puhuttuna ja kirjoitettuna jo kauan ennen luterilaisuutta. Muinaiset lukukinkerit olivat pääasiassa uskonnon pakkosyöttöä. Kirkon katekismus, kirkkokäsikirja ja paperilta luetut rukoukset tai tekopyhissä muotomenoissa korulausein lausutut uskontunnustukset eivät ole saaneet ihmisiä tulemaan uskoon ja kasteelle.
Luther säilytti uudessa kirkossaan monia katolisen kirkon tapoja, muun muassa kirkkovuosisysteemin. Myös lapsikaste säilytettiin. Sen teologiseksi sisällöksi jäi lisäksi katolisen kirkon harhainen käsitys ihmissielun pelastumisesta, uudestisyntymisestä ja Pyhän Hengen saamisesta muka kasteessa.
Luther oli myös vakavan luokan antisemitisti. Lopussa olevassa linkissä siitä lisää.
Viimein Suomessa koitti vapauden aika. Uskonnonvapauslaki hyväksyttiin vuonna 1923. Siitä lähtien on jokainen saanut vapaasti erota kirkosta. Uusi ilmiö on, että kirkosta voi nyt erota ilman papin puhuttelua, jopa internetin kautta, ilman seuraamuksia. Hyvä näin. Hyvän yhteiskunnan tulee sallia jokaiselle kansalaiselle asemasta riippumatta vapaa valintaoikeus arvostella uskontoja sekä hyväksyä tai hylätä ne kaikki.
Olisiko siis aika ehdottaa ihmisten joukkoeroamista kirkosta! Näin olisi kyllä Jumalan tahto.
Mikään uskonto ei voi pelastaa ihmissielua. Jeesus on ainoa Pelastaja. Hän sovitti syntimme sijaisuhrillaan Golgatan ristillä. Jeesus ei ole perustanut kirkkoja tms. uskonsuuntia. Hänellä on maailmassa ainoastaan yksi ihmisjoukko, Golgatan sijaisuhriin turvaavat ihmiset, jotka ovat ”uudestisyntyneet katoamattomasta siemenestä; Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta”. 1 Piet. 1:23. ”Sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista.” Ilm. 5:9,10. Vain tämä verellä pestyjen joukko pääsee Jumalan valtakuntaan. ”Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään:” Ilm. 7:9. ”ja Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.” Ilm. 21:4.
Jeesus ei ole luterilainenKun lukee näitä sinun tekstejäsi, ei voi kuin ihmetellä, miten ihmisten silmät eivät avaudu uskovien kasteelle ja sen tärkeydelle. Jos se olisi vähäpätöinen, tai jopa väärä kaste, sitä ei tuolla tavalla olisi koskaan vastustettu.
Mutta näyttää siltä. että pekele on ollut erittäin vihainen juuri uskovana kastetuille uskoville. Tänäkin päivänä tuota samaa vihaa lietsotaan joidenkin valvomattomien Raamattua tuntemattomien ihmisten taholta.
Mistä se viha johtuu? Ei se ole Jumalasta koska uskovien kaste on Jumalasta. Ja se on Raamatussa luettavissa. Jumala ei siis vastusta omaa Sanaansa.
Pitäs jokaisen nukkuvan ihmisen jo alkaa pikkuhiljaa heräämään.
Heräätyys!!!!! - Anonyymi00265
Luther oli munkki.
- Anonyymi00275
Anonyymi00261 kirjoitti:
Kun lukee näitä sinun tekstejäsi, ei voi kuin ihmetellä, miten ihmisten silmät eivät avaudu uskovien kasteelle ja sen tärkeydelle. Jos se olisi vähäpätöinen, tai jopa väärä kaste, sitä ei tuolla tavalla olisi koskaan vastustettu.
Mutta näyttää siltä. että pekele on ollut erittäin vihainen juuri uskovana kastetuille uskoville. Tänäkin päivänä tuota samaa vihaa lietsotaan joidenkin valvomattomien Raamattua tuntemattomien ihmisten taholta.
Mistä se viha johtuu? Ei se ole Jumalasta koska uskovien kaste on Jumalasta. Ja se on Raamatussa luettavissa. Jumala ei siis vastusta omaa Sanaansa.
Pitäs jokaisen nukkuvan ihmisen jo alkaa pikkuhiljaa heräämään.
Heräätyys!!!!!Ei sitä kukaan pidä vääränä kasteena sinulla on väärä käsitys asiasta. Mikäli ihminen on saanut lapsikasteen ei sitä tarvitse uudelleen kastaa. Tämä on se ajatuksen ydin. anababtistit tarkoittaa uudelleen kastajia. pyhän hengen kaste on sitten eri juttu mikä tulee siinä vaiheessa, kun ihminen saa kokea Jumalan armon.
»Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan Henki korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi, ja puutarha on metsän veroinen. Ja erämaassa asuu oikeus, ja puutarhassa majailee vanhurskaus. Silloin vanhurskauden hedelmä on rauha, vanhurskauden vaikutus lepo ja turvallisuus iankaikkisesti.»
(Jesajan kirja 32:15–17)
- Anonyymi00246
Usko Jumalaan tulee siinä vaiheessa, kun Pyhä Henki ilmoittaa sinulle olemassaolonsa. Ei siinä pappeja eikä seurakuntia tarvita välissä. Se on henkilökohtainen yhteys, lahkolaiset on asiasta eri mieltä, he tarvitsevat toisiaan vahvistamaan uskoaan, mikäli heillä ei ole tätä yhteyttä.
- Anonyymi00247
Armonlahjat tulevat mukaan kyseisessä vaiheessa. Lahkoissa harjoitellaan kielillä puhumista vaikka ei niitä harjoittelemalla opita.
- Anonyymi00248
Ef 2:19-22 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan PERHETTÄ, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin YHDESSÄ MUITTEN KANSSA rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä." 33/38 käännös
Ef 2:19-22 Te ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette samaa kansaa pyhien kanssa ja Jumalan perheväkeä, apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus. Hänessä koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa. Hänessä tekin rakennutte YHDESSÄ MUIDEN KANSSA Jumalan asumukseksi Hengessä." RK käännös - Anonyymi00253
Anonyymi00248 kirjoitti:
Ef 2:19-22 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan PERHETTÄ, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin YHDESSÄ MUITTEN KANSSA rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä." 33/38 käännös
Ef 2:19-22 Te ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette samaa kansaa pyhien kanssa ja Jumalan perheväkeä, apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus. Hänessä koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa. Hänessä tekin rakennutte YHDESSÄ MUIDEN KANSSA Jumalan asumukseksi Hengessä." RK käännösMinä en kuulu samaan perheeseen luterilaisten kanssa. Luterilaiset ovat pahoja ja väääriä, maailman ihmisiä!
- Anonyymi00257
Anonyymi00253 kirjoitti:
Minä en kuulu samaan perheeseen luterilaisten kanssa. Luterilaiset ovat pahoja ja väääriä, maailman ihmisiä!
Sinä et uskova olekaan. Luterilaisia uskovia on paljon
- Anonyymi00256
Uskoa ei saa Osuuskaupasta ainakaan.
- Anonyymi00264
Uskoa ei saada osuuskaupasta, mutt luterilainen kirkko kauppaa uskoa, kolme tippaa vettä päähän ja kirkon jäsenuus ja niin saat uskon.
- Anonyymi00269
Anonyymi00264 kirjoitti:
Uskoa ei saada osuuskaupasta, mutt luterilainen kirkko kauppaa uskoa, kolme tippaa vettä päähän ja kirkon jäsenuus ja niin saat uskon.
Vain uudestikastajat kauppaavat tuollaista
Luterilaisuudessa usko tulee Sanan kautta
- Anonyymi00263
Monet elää kristinuskon menneisyydessä ja sehän on jo pilaantunut ainoa mikä lisääntyy on Pahuus se on kuin entropia joka lisääntyy kaoottisuudellaan kaikilla aloilla.
Moraali ja etiikka on menetetty.
Diktaattori Trump on hyvä esimerkki.
Moraali on heikkoutta vahvoille kuuluu vain vapaus ja kaikilla mausteilla.
Trump vaihtoi punaisen kravatin siniseen ruikku kukkaan! - Anonyymi00266
Usko Jumalaan jolle mikään ei ole mahdotonta.
Usko ei ole tunne kysymys vaan Jumalan muuttumattomaan Sanaan perustuva . Jumala ei valhettele, Hänen Sanansa on Totuus.
”Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää. Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.”
1. Johanneksen kirje 5:9-13 FB38 - Anonyymi00271
Usko ei ole vain pää tietoa, vaan usko ilmenee tunteena: varmuutena ja luottamuksena. Uskoa seuraa uskon tekoja.
- Anonyymi00272
Ei ole oikein uskottavaa tuo uskovaisten todistelu uskostaan ja sen kaikenlaisista ja runsaista yltäkylläisyyksistä.
- Anonyymi00273
Ei uskoa saada. Se syntyy sanan kuulemisen kautta. Ihminen alkaa uskoa sanaan.
- Anonyymi00274
Minä sain uskon Jumalaan siinä vaiheessa, kun ääni sisälläni alkoi puhumaan minulle ja ilmoitti tahtonsa ja mitä siitä seuraa. Lopuksi tuli vielä näky Jumalasta. Ei se sen vaikeampi asia ollut. Sitä ennen Jumala kutsui minua luokseen pienien ihmeiden avulla joiden osalta ihmettelin vain mikä tämä juttu nyt oikein on. Näitä pieniä ihmeitä kesti noin puoli vuotta ennen tätä Pyhän Hengen yhteyttä. Olin eronnut kirkosta jo 30 vuotta aikaisemmin ja olin saanut lapsena luterilaisen lapsikasteen ja käynyt rippikoulun. En ollut missään vaiheessa kuitenkaan uskovainen enkä uskonut Jumalan olemassaoloon. Nykyisin olen vahvassa uskossa mutta seurakuntayhteyttä minulla ei tällä hetkellä ole enkä koe sitä myöskään tarpeelliseksi tässä elämän vaiheessa. En minä viitsi mennä mihinkään seurakuntaan todistamaan uskostani saati mennä kuulemaan miten minun pitäisi pyytä Jeesusta tulemaan elämääni tai ottaa joku uskovien kaste koska en koe sellaisia asioita välttämättömäksi. Kyllä se Jumala minulle kertoo Pyhän Hengen välityksellä jos ja kun on aika luoda seurakuntayhteys. Minä koen kuitenkin, että luterilainen oppi on lähempänä sydäntäni kuin eri lahkojen tunnustamat opit vaikka ei luterilaisuus ole myöskään virheetöntä opetuksen suhteen. Usko Jumalaan on kuitenkin henkilökohtainen suhde Pyhän Hengen välityksellä eikä sitä saada pappien tai yhteisön kautta. Seurakunnat on hyvä paikka jakaa ja levittää sanaa ja myös paikkana missä samanhenkiset voivat kokoontua Jumalan sanan ääreen mutta se ei ole välttämätön pakko. Eri lahkojen toiminnassa on kuitenkin sen verran epäterveitä piirteitä etten näe tarpeelliseksi osallistua sellaiseen toimintaan vaikka opetus olisi sanan mukaista.
- Anonyymi00276
Kyllä Jumalan löytää. Ei hän kaukana ole. Pientä opastusta etsijöille.
- Anonyymi00277
Jumalasta ei ole yhtään havaintoa.
- Anonyymi00278
Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Jumalan sana on Raamattu.
Ketjusta on poistettu 34 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 20211388
- 114758
Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka523760Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi
pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?1043116Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv952772Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka
voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t102565Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.
Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m122098Golffarit kehityksen jarruna
Nyt kun yritetään saada kivitippua toimimaan niin golffarit iskee puukolla selkään joka asiassa. Majoituspalveluja maino131549- 481511
Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?
Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos721358