Haluan neuvoja JÄRKKÄRIN hankintaan

Katvi

Hei te valokuvauksen harrastajat, antakaa vinkkejä järkkärin ostoon! Haluaisin ostaa perinteisen järkkärin, en digiä. Rahaa olisin valmis sijoittamaan n. 500 -600 e. Ei kamalan painavaa järkälettä, sellainen naiselle sopiva malli. Mikä olisi hyvä runko, entä linssit laadukkaisiin kuviin? Mikä merkki - Canon, Nikon, Pentax jne. Kertokaa suosikistanne ja millähän rahalla sellaisen saisi. Meitä on varmasti muitakin, jotka halajavat perinteisen kameran perään. Kiitokset etukäteen :)

17

2433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha näpsy

      Tässä eräs harrastelijan kokemus. Kuljeskelin viime helmikuussa Hakaniemessä ja näin ikkunassa filmijärjestelmän joka oli mielestäni halpa, taisi olla 229 euroa. Sattui olemaan Minolta Dynax 4 ja siinä lasi 28-100 mm. Menin kirjastoon katselemaan kameratestejä Foto Magazinistä. Rungon arvioivat Super luokkaan, lasista en löytänyt testiä. Koska vanhastaan minulla oli tehokas Metzin salama 40 MZ-3i, joka sopi Minoltaan, se löi lukkoon merkin, menin ja hain kameran pois. Tuli tunne, että nyt olin ostanut elämäni halvimman kameran. Entä laatu? Jo ensimmäisestä rullasta tein yhdestä kuvasta A4 suurennuksen ja huomasin, että lasi piirsi paremmin kuin olin odottanut. Tämän kuvan osalta sanoisin, että lasikin oli Super-luokkaa. En väitä, että kaikki otokset olivat sitä, vaikka ihan kelvollisia olivatkin.
      Ajattelin sitten vielä nautiskella piirtokyvystä ja ostaa kiinteäpolttovälisen normaalilasin. Olin jo hankkimassa valovoimaltaan 1,4 tai 1,7 olevaa 50-millistä. Eteeni osui Minolta AF 50/3,5 Macro. Taas testejä katsomaan. Muutaman vuoden takainen Foto Magazinin testi antoi tämän lasin optiikasta kymmenestä pisteestä 9,8 kotiin, joten menin taas panemaan eurot pöytään. Koko paketin hinnaksi tuli näin noin 550 euroa.
      Tuo A4-kokoinen kuva vanhalla laser-tarkkuudella 300 dpi sisältää noin 8,7 Megapikseliä. Kysyn vain, paljonko pitäisi maksaa digijärkkäristä, jonka kennosto on noin suuri ja jonka lasi saa testissä arvion 9,8/10 ? En tyrkytä omaa ratkaisuani, se on vain eräs monista vaihtoehdoista; minulle sopiva sekä tarpeen, että hinnan ja laadun puolesta. Jos haluan digitoida kuvat, käytän skanneria CanoScan 8400F, johon olen tyytyväinen. Vertailukohtana vanha skanneri HP ScanJet 5200C.
      Japanilaisella valokuvaharrastelijoiden sivulla joku kirjoitti kokeilleensa digitaalisia kameroita ja lausahti, että eiköhän siirrytä takaisin filmijärjestelmiin. Ymmärsin häntä, vaikka en ole digitaalisilla leikkinytkään.

    • Make

      Mä ostaisin käytettynä Nikonin F4sen, pitäisi irrota tuolla rahalla varmaan jonkun lasinkin kanssa ja saisit ammattikäyttöön soveltuvan laadukkaan kameran.

      • hate

        Mä ostin jokunen aika sitten juuri tuon f4(s):sen varusteineen ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen hankintaani! Ehkä hieman painava käsitellä mutta ominaisuuksiltaan uskomaton kamera. Hintahaitari pysyi tuossa 500-600 euron tuntumassa mutta sanonpahan vain etten laittanut euroja turhaan likoon! Kamera antaa hyvän vastineen rahalle.


      • sennafin
        hate kirjoitti:

        Mä ostin jokunen aika sitten juuri tuon f4(s):sen varusteineen ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen hankintaani! Ehkä hieman painava käsitellä mutta ominaisuuksiltaan uskomaton kamera. Hintahaitari pysyi tuossa 500-600 euron tuntumassa mutta sanonpahan vain etten laittanut euroja turhaan likoon! Kamera antaa hyvän vastineen rahalle.

        Esim. näitä runkoja saa tosi edullisesti ja objektiiverä löytyy paljon ja monia merkkejä. Kamerat on täyttä "rautaa" kuvaamalla et saa niitä ikinä rikki. Nikon SP on ollut ensimmäinen Nikoni ja sen jäljeen monta. Koskaan ei ole pettäneet.


      • opeksei
        sennafin kirjoitti:

        Esim. näitä runkoja saa tosi edullisesti ja objektiiverä löytyy paljon ja monia merkkejä. Kamerat on täyttä "rautaa" kuvaamalla et saa niitä ikinä rikki. Nikon SP on ollut ensimmäinen Nikoni ja sen jäljeen monta. Koskaan ei ole pettäneet.

        F5 on vähän turhan iso ja kallis musta ekaksi filmijärkkäriksi. Vähän yksinkertaisemmalla mallillakin luulis pärjäävän... :)


    • ajaavuk

      Hei !

      Suosittelen "vanhaa" ja täysin manuaalista runkoa. Esimerkiksi Yashica FX-3 olisi kompaktin kokoinen. Ainoastaan valotusmittari tarvitsee nappipariston. Siihen kaveriksi vaikka Carl Zeissin Planar 50 / 1.7 niin olisi kuvauspaketti kasassa. Hintaa näille tulisi kunnosta (ja tietenkin myyjästä) riippuen n. 120-200 euroa.

      "Ei 90-luvun automaattirungoilla ja muoviputkilla tee mitään"

    • Alvari Raappavaara

      Yhtenä vaihtoehtona rohkenen tutustuttaa manuaaliklassikkoon, Nikon FM 2 malliin. Kokoa pikkusen vähemmän kuin sinänsä hyvissä F4 ja F5 malleissa. Tietenkin riippuu siitä, tarvitsetko-haluatko automaattivalotusta vai kykenetkö/osaatko väännellä aukkorengasta ihan itse.

      Pelaa muuten muulloinkin kun helteellä, jos kuvaaja vaan kestää. Kokemusta on.

      • O.K.

        Voisi olla vaikkapa Nikon FE-2.
        Aika-automaatti ja johdonmukainen neulanäyttö.
        Hyvä peli.


      • A. R.
        O.K. kirjoitti:

        Voisi olla vaikkapa Nikon FE-2.
        Aika-automaatti ja johdonmukainen neulanäyttö.
        Hyvä peli.

        Mimmonen on sää Salossa tänään?


      • O.K.
        A. R. kirjoitti:

        Mimmonen on sää Salossa tänään?

        Ei kummempi, toisin nyt on jo 28.8 ;-)


    • pops-

      Jos käytetty kelpaa niin osta vaikka joku Olympus OM. Mulla on OM-1n ja aikaisemmin oli OM-2. Pienikokoisia, edullisia ja toimivia. Aika vanhojahan ne on mutta kestänee siihen asti kun digijärkkärit halpenee. Om-4 lienee uusin ja kallein. Omasta rungosta maksoin alle satasen.

      • ????????

        Kannanpa korteni kekoon minäkin.

        Kinofilmirunkona mullla on 10 vuotta sitten uutena ostamani F90X johon olen enemmän kuin tyytyväinen, pystykuvauskahvalla kuvausoye kaikinpuolin mahtava.Paljon parempi kuin uudet halpismallit, eikä kuitenklaan niin painava rohju kuin F4S. Siis kaikinpuolin sopiva.


      • ????????
        ???????? kirjoitti:

        Kannanpa korteni kekoon minäkin.

        Kinofilmirunkona mullla on 10 vuotta sitten uutena ostamani F90X johon olen enemmän kuin tyytyväinen, pystykuvauskahvalla kuvausoye kaikinpuolin mahtava.Paljon parempi kuin uudet halpismallit, eikä kuitenklaan niin painava rohju kuin F4S. Siis kaikinpuolin sopiva.

        Oli tarkoitus alkuperäiselle kysyjälle.....


    • Penas

      Kauniita järkäleitä. Itsellä EF. Haaveissa F1.
      Käsisäädöt, opit kuvaamaan, halvahkolla tai kalliilla objektiivit. Kuvaamisen riemua tai tuskaa verrattuna diigin. Itse käytän Velvian 50ASA:n diaa. Kannattaa ikuistaa metsäsirpaleita.!

    • vanha näpsy

      Varmaan alkuperäisen viestin lähettäjä Katvi on saanut riittävästi näkökulmia hankintaansa ja ehkä jo hankkinutkin aatostensa mukaisen laitteen. Keskusteluun haluaisin kuitenkin tuoda vielä erään näkökulman.
      Vastanneista olin ainoa, joka oli ostanut uuden rungon. Hankinnan jälkeen luovuin ilmaiseksi vanhasta mekaanisesta rungosta, joka toimi edelleen ja jonka normaalilasi oli 60-70 luvun vaihteessa voittanut TM:n testin. Se toimi edelleen ja sillä tuli otettua monta kenkälaatikollista kelpo kuvia. Eräissä tavaroissa, kokemuksieni mukaan musiikki-instrumenteissa, voi olla niin, että hyvä käytetty on parempi kuin huonompi ja usein kalliimpi uusi. Skannerihankinta viimeistään osoitti, että tekniikan kehitys kulkee vinhaa vauhtia, ja uusi voi olla paitsi parempi myös halvempi. Kameroissa en väheksy tarkkaa valonmittausta enkä nopeaa tarkennusta vähässäkin valossa. Sen löytää uudemmista rungoista. Käsitarkennuksella ottaessa hymyt ovat jo saattaneet hyytyä. Valmistus on niin teollistunut ja halventunut, että kovin suurta painoarvoa en panisi kestävyydelle. Runsaat kymmenen rullaa jos ottaa ja valmistuttaa ne – kyse on harrastelijasta – esim. tuplakuvin, rahaa menee saman verran kuin kamera maksaa. Niin riemastuttavan halpoja ovat uudet laitteet. Ei kameran nykyhinnoilla tarvitse kestää isältä pojalle. Ennen oli toisin, jolloin hyvä kamera lohkaisi kuukausipalkasta aimo osan. Lasien kanssa luulen, että valmistusmenetelmät ja lasin optiikan laskenta on saanut niin paljon apua tekniikan kehitykseltä, roboteilta ja tietokoneilta, että hinta-laatu-suhde on parempi kuin ennen. Se saattaa puoltaa uuden tekniikan suosimista. Lopputulos, valokuva, on se jota tavoitellaan, ei väline. En kehu itseäni kuvan ottajana, se on oma taiteenhaaransa. Minusta on hyvä jos tekniikka ei aseta onnistumiselle rajoja. Siksi vanha näpsykin osti uuden laitteen, ei kuitenkaan digitaalista.

      • jarion

        tuollanen runko ja siihen batterypack 300 ja joku kohtuu hyvä linssi.
        itselläni on juurikin kyseinen setti ja se on huippu niin laadultaan kuin käyttöominaisuuksiltaankin.
        lisäks se on yksi hiljaisimmista kameroista mitä tiedän,


      • ?????????

        Minä oon ostanut sekä uusia että vanhoja kameroita. Nykyisen kinofilmikamerani (F90X) olen ostanut uutena ja pystykahvalla se on todella mukavan tuntuinen käyttää, siihen käy vanhat käsitarkenteiset objektiivit ja etsin on suht. suuri ja kirkas. Näitä myydään nykyään paljon digien alta pois. Minä EN MYY.
        Jos vaihtoehdoksi laitetaan uusi halpa Nikon, saa halvalla tehdyn, nitisevän tekeleen jossa ilmeisesti on ( en ole Nikoniin perehtynyt, vain saman luokan Cannoniin) pienempi etsin, vanhoilla objektiiveilla ei toimi valonmittaus, hidas salamasynkka jne. ja hintaa lähes sama kuin hyväkuntoisella käytetyllä Ysikympillä niin ei epäilystäkään minkä ainakin minä valitstsin, käyttömukavuus paremmin tehdyllä kameralla on paljon parempi.

        Digipuolella kehitys menee vauhdilla eteenpäin, niissä yleensä uusi on halvempi ja parempi.
        Digillä kuvalaatuun vaikuttaa kamera JA objektiivi, kun filmikameroissa kuvalaatuun vaikuttaa pääasiassa filmi JA objektiivi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe