Erikoinen, mutta lämmin kohtaaminen keskustassa

Olin aamupäivällä liikkeellä ydinkeskustassa, ja täällähän oli plussakelit ja räntäsadetta. Siinä tilanteessa olin lähin ohikulkija, kun näin että varsin nuori islaminuskoinen nainen kaatui kipsin ja keppien kanssa, ja kysyin että tarviiko hän apua. Sain ihan luvan kanssa nostaa hänet pystyyn, ja myös joku bussikuljettaja tuli ulos tsekkaamaan että mitä kävi.
Sitten siitä ohi käveli arviolta 6-kymmpinen suomalainen nainen, käytännössä nauroi kun toinen makasi loskassa, ja käski jättää "terroristit" oman onnensa nojaan. Siinä tilanteessa mulla ääni hiukan korottui ja sanoin, että "nyt jmalauta aikuinen ihminen, mieti vähän mitä sanot ja eikö se ole pääasia että hän ei lyönyt päätään"
Seuraavaksi alkoi jankuttaminen että "mä soitan poliisit!" johon bussikuski sanoi vain että "minä en ole humalassa" ja mä sanoin että senkus soitat mutta varaudu kunnianloukkaus-sakkoihin.

No mummeli jatkoi matkaansa vedettävän ostoskassin/kärryn tms. kanssa ja mä jäin juttelemaan tämän arviolta 18-25 ikäisen naisen kanssa. Kysyin lähinnä että sattuuko jalkaan normaalia enemmän, pitääkö hänen käydä sairaalan päivystyksessä, ja tarvittaessa voin kyllä katsoa että hän pääsee sinne. Onneksi hän ei satuttanut itseään sen pahemmin, eikä näyttänyt siltä että olisi fyysisesti kärsinyt erityisemmin. Siinä meni joku 20 minuuttia kun odoteltiin bussia, ja hän oli sikäli aika harvinainen tapaus ettei käyttäytynyt silleen perinteisen pidättyvästi kuten monet hijabia käyttävät naiset, mutta ei ollut myöskään mikään wannabe-gangsta. Vaatteet oli ikäänkuin aika poikamaiset ja käytännölliset, suomi tuli toisinaan kunnon turu murtteel, kirosanoja silloin tällöin, ja koko juttu oli alkujaan tapahtunut pulkkamäessä kun oli ollut veljensä kanssa hiukan hurjapää. 😅
Kuulemma useamman viikon hän oli saanut saikkua, ja mä kysyin että opiskelusta vai työjutuista, niin jossain aikuisten työkokeilupajassa tms. hän ilmeisesti on joutunut käymään saadakseen tuloja.
Käsittämätön asenne suomalaisella eläkeläisrouvalla, ja minkähänlainen mahtaa olla monilla suomalaisilla työnantajilla tai rekrytoijilla 🙄 Ei nyt snappia sentään vaihdettu, eli ihan sattumankauppaa tapaanko häntä ikinä uudestaan, mutta asenne oli sellainen että varmasti ennen pitkää löytää paikkansa yhteiskunnassa.

Silti tämä rasismin normalisoituminen tavallaan kauhistuttaa ja puolestaharmittaa niiden puolesta ketkä joutuvat sitä kokemaan. Ja pystyn tavallaan samaistumaan, kun nykyisessä ilmapiirissä armeijasta vapautettu, eläkkeellä oleva, konkurssin tehnyt "kuluerä" tonnin eläkkeellä ja yhteiskuntarauha säilyttäen, ei ole ihan mitään top leveliä ihmisten silmissä.

15

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Politiikka on siis mennyt täysin suunnitelmien mukaan. Ideana ei ole ihmisten pelastaminen vaan köyhyyden sekä rikollisuuden kasvattaminen. Kaikki ihmiset eivät siedä tätä liiallista väestövirtaa mistä seuraa lieveilmiöitä. Sitähän ei kantiksilta kysytä.

Se suomalainen on saattanut itse kohdata epämiellyttävän tilanteen ulkkarien toimesta. Muistetaan että suurin osa niistä on miehiä ja miehet ovat pahempia kuin naiset.

• Totta. Monesti puhutaan ns. valkoisen miehen taakasta, mutta siinä mielessä suomalainen mies on naisiin verrattuna hiukan etuasemassa, ettei ole niin haavoittuvaisessa asemassa esim. seksuaalirikoksiin liittyen. Mutta toisaalta, teoriassa mun aiemmassa työssä jotkut neljän hengen seurueet olisivat halutessaan voineet tehdä melkein mitä vaan keskellä korpea, mutta muutamat harvat huonot asiakaspalvelukokemukset tapahtui ihan suomalaisten öykkärien kanssa. Kunhan oppi sen tinkimiskulttuurin yms. eli ilmaa hintoihin ja paljon, niin kaikki meni yleensä hyvin ja joka osapuoli tyytyväinen.

Ja onhan kaikenlaisia huutelijoita varmasti ollut aina, oli jo ysärillä ala-astella kun luokalla oli yksi tumma oppilas, mutta puistattavaa että nykyään ministeritasolla annetaan vähintäänkin hiljainen hyväksyntä tällaiselle käytökselle ja persujen kohdalla ei edes niin hiljainenkaan.

• Juuri noin pitääkin toimia. En olisi itsekään pysynyt asiallisena, jos joku olisi kehdannut tuossa tilanteessa alkaa suuta soittamaan. Ihminen on AINA yksilö.

Joskus kotikaupungissani on tullut vastaan niqabilla hunnutettu nainen ja en kiellä, etteikö hän olisi auringon paahteessa ollut pelottava näky, mutta en silti ole jokaista leimaamassa terroristiksi.

• Jep. En mä siinä kohtaa varsinaisesti edes ajatellut, että kyseessä oli ulkomaalaistaustainen henkilö, että pääsisin hyvesignaloimaan. Varmasti olisin kysynyt joltain keski-ikäiseltä "Jormalta" ihan saman että kävikö pahasti. Kyllä mullekin joku joskus soitti apua kun sammuin keskustaan, ja loppuvuodesta kun sain sairaalan pihalla tupakkapaikalla bentsovieroituskrampin, niin juurikin eräs tummaihoinen toinen potilas oli kuulemma pidellyt mun päätä ja tunkenut ilmeisesti pipon tms. mun hampaiden väliin. Osastolla hänellä oli välillä aika rehvakkaat puheet ja gangstan asenne, mutta tositilanteessa tiesi mitä tehdä eikä jälkikäteen irvaillut asialla. Heitti vain itseironista vitsiä omasta "black salamista" ja yritti iskeä ainutta naispotilasta 😂

• hondakuski125 kirjoitti:

Jep. En mä siinä kohtaa varsinaisesti edes ajatellut, että kyseessä oli ulkomaalaistaustainen henkilö, että pääsisin hyvesignaloimaan. Varmasti olisin kysynyt joltain keski-ikäiseltä "Jormalta" ihan saman että kävikö pahasti. Kyllä mullekin joku joskus soitti apua kun sammuin keskustaan, ja loppuvuodesta kun sain sairaalan pihalla tupakkapaikalla bentsovieroituskrampin, niin juurikin eräs tummaihoinen toinen potilas oli kuulemma pidellyt mun päätä ja tunkenut ilmeisesti pipon tms. mun hampaiden väliin. Osastolla hänellä oli välillä aika rehvakkaat puheet ja gangstan asenne, mutta tositilanteessa tiesi mitä tehdä eikä jälkikäteen irvaillut asialla. Heitti vain itseironista vitsiä omasta "black salamista" ja yritti iskeä ainutta naispotilasta 😂

Joo, en ajatellut, että hyvesignaloit. Tottakai olisit auttanut sitä Jomppeakin. Sellainen kuva sinusta välittyy, että välität lähimmäisistä. :)

• Mu5tasydän kirjoitti:

Joo, en ajatellut, että hyvesignaloit. Tottakai olisit auttanut sitä Jomppeakin. Sellainen kuva sinusta välittyy, että välität lähimmäisistä. :)

Juu elämä on monesti sellaista tosielämän GTA:ta tai RDR:ää että erikoisimmat kohtaamiset tulee ihan sattumalta vastaan, ja kyllähän John tai Arthurkin monesti pysähtyivät jeesimään vastaantulijoita jos jollain oli preerian reunalla tilanne päällä vaikkapa kalkkarokäärmeen tai vauhkon hevosen takia 😅 Ei se vaadi aina täydellistä CV:tä että on mukava tai vähintäänkin normaali toista kohtaan, ja aika usein se muuten menee juuri näin päin.
        Enkä mä ole taikauskoinen, mutta jännä sattuma, että kun hetken kuluttua palautin tölkkejä kaupassa niin joku tuntematon mies ei jaksanut odottaa takanani mutta antoi neljä tyhjää tölkkiä. 😀 Alonsoa lainatakseni, "karma!". Toivottavasti mummeli kaatuu loskaan, kastelee housunsa kunnolla, mutta ei nyt sentään lonkkaa murra 😁

• Anonyymi00002

minä menisin tuonne joka päivä uudestaan samaan aikaan, jos sattuisin sen nuoren naisen kohtaamaan vaikka uudelleen joku kerta..,

just tuollaisia kauheita vanhoja akkoja suomi on täynnä, minäkin tiedän monta vastaavaa. ne on niin kateellisia niille nuorille kauniille ja hoikille ulkomaalaistaustaisille naisille, kun itse eivät ole olleet edes nuorena edes lähellekään samaa tasoa kuin he.

• En mä sentään stalkkeri ole, mutta jos jostain syystä kuljetaan samalla bussilla myöhemmin, niin en näe mitään estettä etteikö voisi vaihtaa kuulumisia.
        Muutenkaan en tee koko asiasta mitään ma-teoriaan liittyvää analyysia, eikä me edes puhuttu sen suuremmin tämän mummelin käytöksestä, Gazan tilanteesta tms. etnisestä profiloinnista. Lähinnä kerroin että viime talvena kaaduin pyörällä ja satutin itsekin jalkani, hän nauroi "kostavansa" veljelleen kun se oli työntänyt liikaa vauhtia pimeässä, kertoi osapuilleen työnkuvastaan jne. 😀

• Anonyymi00003
        hondakuski125 kirjoitti:

En mä sentään stalkkeri ole, mutta jos jostain syystä kuljetaan samalla bussilla myöhemmin, niin en näe mitään estettä etteikö voisi vaihtaa kuulumisia.
        Muutenkaan en tee koko asiasta mitään ma-teoriaan liittyvää analyysia, eikä me edes puhuttu sen suuremmin tämän mummelin käytöksestä, Gazan tilanteesta tms. etnisestä profiloinnista. Lähinnä kerroin että viime talvena kaaduin pyörällä ja satutin itsekin jalkani, hän nauroi "kostavansa" veljelleen kun se oli työntänyt liikaa vauhtia pimeässä, kertoi osapuilleen työnkuvastaan jne. 😀

tuo on ihan loistava alku, kunhan vaan jatkossa pelaat kortit oikein. juttelet vaan niitä näitä etkä painosta yhtään mihinkään. sanot vaan jossain vaiheessa että olisi kiva joskus tavata uudestaankin tms.

• Anonyymi00004

Youtubevideossa näytettiin kun ehkä jokin 50-60 vee hunnullinen akka alkoi dissaamaan ilman pätevää syytä nuorta itäaasialaista naista. Tapahtui Saksassa. Oli ilmeisesti ulkonäöllisesti kovin kateellinen. Jo on otsaa. Ei sillä vanhalla akalla ole siihen mitään oikeutta, kun ei sellaiset ansaitse edes saapua Eurooppaan. Tai toisaalta, Puolassa olisi kyllä yhä käyttökelpoisia leirejä odottamassa ottajaansa 🤔...

• Joo sitä mäkin oon ihmetelly, eläkekäisten asenteita. Vaikka ite sanovatkin omat ekäkkeensä maksaneensa, mutta eihän se niin mene. Eläkejärjestelmä on tehty vähän toisenlaiseen yhteiskuntaan. Mun mielestä sodankäyneet ikäluokat olivat nykyeläkeläisiä kohteliaampia.

• Niinpä. Mun isovanhemmat, heidän sisarukset ja äitivainaan vanhimmat serkut ovat juurikin sodankäynyttä tai -nähnyttä sukupolvea. Kun muistelee millaisia ne olivat aikoinaan lapsuudessa vs. suuret ikäluokat nyt, niin eron kyllä huomaa. Ja ainahan yksilöissä on eroja.

Suuret ikäluokat muutenkin pitää monia asioita omana ansionaan tai saavutuksenaan, mutta kummasti unohtuu työllistymisen helppous 60-luvun lopulla, hyvä idänkauppa, inflaatio joka käytännössä söi asuntolainojen pääoman vaikka korot (myös talletuskorot!) olivatkin melkoisia jne. Sitten jäivät eläkkeelle juuri finanssikriisin aikoihin 2010-luvun taitteessa, kun mun ikäiset olivat juuri siirtymässä työelämään, ja jos mulla nyt ei tässä iässä ole tasakattoista tiilitaloa ja ysisatku-Saabia (nykyään käytännössä Älvsby-pakettitalo ja VW ID) niin on monien silmissä täysi alisuoriutuja.

Ja jos sen aikaiset ihmiset todennäköisesti uskoivat käytännössä kaiken, mitä silloiset valtamediat toistivat, niin nykyään boomerit altistuu sen lisäksi myös sisällölle mitä ei välttämättä osaa erottaa masinoidusta trollaamisesta. Jos jonkun vasemmistopoliitikon tai iltapäivälehden Lähi-Itä julkaisun kommenttikenttään tulee jopa pari tuhatta typerää kommenttia, niin vähintään sen verran Suomessa sitten on täysiä sopuleita ja Purran sylikoiria, taikka sitten ne yhden lauseen ihmeet lähetetään jostain ihan muualta. 🙄

• Anonyymi00005

Eläkeläiset ovat kyllä maksaneet eläkemaksunsa aikanaan ja niin se menee. Eläkejärjestelmää on uudistettu moneen otteeseen vuosikymmenten varrella. Valitettavasti siten, että olen aina väliinputoaja, aina ei voi voittaa.

Eläkkeillä ja eläkeläisten käytöksellä (kohteliaisuudella) ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Nykyään on somevalta, joka lietsoo vastakkainasettelua, eripuraa kaikkeen. Kovimpaan huutavat tyhmät saavat eniten näkyvyyttä ja kuuluvuutta medioissa.

Sota-aika eläneet ikäluokat ja heidän lapsensakin ovat syntymästä tottuneet pärjäämään omin (perheen, läheisten) avuin, paiskimaan töitä pienellä palkalla. Sitten tuli Kela joka sekoitti kaiken.

- Sheena

• Tämä tapahtui jo useampi vuosi sitten. Olin linja-autopysäkillä ja siinä mun lähellä oli kaksi punk- tai goottityylisesti (en enää muista kovin tarkkaan) pukeutunutta tyttöä. Oli mustaksi värjätyt hiukset, tumma meikki, nahkaa jne. Siinä lähellä oli myös vanhempi nainen. Jonkun ajan kuluttua tämä vanhempi naisihminen tuli sanomaan mulle, että kauheaa, kun nuo tytöt tuli istumaan hänen paikalleen eikä hän voi enää istua penkillä (eivät tulleet, vaan naisen viereen). Hän myös alkoi ääneen ihmetellä mitähän huumeidenkäyttäjiä tytöt mahtavat olla (eivät näyttäneet siltä, että olisivat olleet aineissa tai edes humalassa). Mua alkoi jo hävettää naisen puolesta ja toivoin, ettei hän tulisi mun kanssa samaan linja-autoon. No, onneksi kohta tuli auto, johon nainen meni ja pääsin hänestä eroon.

Jotkut tekevät päätelmiä toisista ihmisistä vain pelkän ulkoisen olemuksen perusteella. Tässä esimerkkitapauksessa nainen oli olettanut, että tytöt ovat huumeidenkäyttäjiä pelkkään ulkoiseen tyyliin perustuen. Minä taas, jolla oli ihan tavalliset vaatteet yllä, esim. toppatakki ja pipo, kun oli talvi tai aikainen kevät, niin olin ihan harmiton ja mulle saattoi kertoilla tuntemuksiaan, mutta taas "erikoisemmin" pukeutuneet olivat hänestä huonoja kansalaisia.

• Kyllä varmaan tuollaistakin tapahtuu. Mulla ei ole enkä mä niistä henkilökohtaisesti tykkää, mutta todella monella hoitoalan henkilöllä on ollut näkyviä tatuointeja käsissä yms. ja varmaan moni niitä paheksuu, mutta en mä ole huomannut että vaikuttaisi ammattitaitoon mitenkään.

Eikä siihen vaadita edes mitenkään erikoista ulkonäköä. Tarpeeksi tynnyrissä kun jotkut ovat eläneet koko ikänsä, niin reseptillä määrätyt lääkkeet kahvipöydässä tai ajamisesta kieltäytyminen keskellä lauantaipäivää, olikin jonkin ajan kuluttua "kokaiinia" ympäri korpea 😂 En mä nyt mikään Karalahti sentään ole. Ei tollaset puheet työhöni vaikuttaneet, vaan pikemminkin yhden ihmisen tulot, se pakollinen saikku, ihan todellinen työuupumus, ja sitä kautta hyvin hajanaiset aukioloajat parin vuoden aikana. Höystettynä nokipalolla, 10-kertaisella sähkösopparilla /kwh, ja myös asiakkaiden käytettävissä olevilla tuloilla. Mutta imagohaitta kaikenlaiseen käytännön apuun, aliurakointiin yms. liittyen oli aika lailla korjaamaton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      199
      8000
    2. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      100
      3794
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      132
      3674
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      89
      2971
    5. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      148
      2587
    6. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      47
      2496
    7. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      4
      2318
    8. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      142
      2104
    9. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      68
      1564
    10. Miksi suorittamisesta tulee

Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan? Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse a
      Sinkut
      65
      1429
    Aihe