Mietin nykyistä Suomea ja suomenkieltä, miten on vieläkin ihmisiä olemassa jotka luulevat kielen rakenteen sääntöjärjestelmien tuottavan jotain hyvää maan taloudelle.
Voin olla väärässä, mutta jos menen jonnein lomalle ja saan palvelua Suomessa thaimaalaiselta tarjoilijalta vain englannin kielellä...luulen SRG:n olevan hakoteillä siitä miten tärkeää on nykyisissä Suomessa osata täydellistä suomenkieltä.
Marginaalit onanoivat osaamisestaan, sillä ei liene kovin suuri merkitys kansakunnan kansainvälisessä menestymisessä vuonna 2026? Ei ainakaan jos ainut kehuttava kohde olisi se suomen kieli, ja sen sääntöjärjestelmällinen ulkoasu.
Kai voidaan todeta jo Suomenkin kansainväistyneen, ja yhä enevämmässä märin suomalaisten tulisi osata kohtuudella englannin kieltä. Olisihan se noloa jos suomalainen upseeri ei ymmärtäisi amerikkalaisen ylimistön käskynjakoa?
Mjoo, ympäri maailmaa kulkeneena, en ole vielä ymmärtänyt suomenkielen tärkeyttä menestymisessä.
Nyt suomessa saa palvelua enevässä määrin todella huonolla suomen kielellä.
Seurataan sitä, mikä on tärkeintä:)
AV
SRG ja kielioppi
8
123
Vastaukset
Puhuminen on yliarvostettua, somekohuiluun kyllästyneenä ehdotan paluuta murahteluihin ja elekieleen :)
- Anonyymi00001UUSI
Se voisi toimia ihan hyvin.
Itse olen opettanut ihmisiä ilman yhteistä kieltä, ja siinä esittäminen ja eleet, ovat kyllä tärkeitä elementtejä.
AV
Tämä oli varmaan minulle. En ole tietääkseni tehnyt mitään rinnastuksia Suomen talouden ja kieliopin välillä. En edes suuremmin välitä Suomen taloudesta - minulle riittää että oma talouteni on kunnossa. Melkein sama pätee kieleen: kaikin mokomin saa puhua ja kirjoittaa millaista siansaksaa huvittaa.
Esimerkki liittyi hypergamiaan ja käsitykseeni että naiset kukin omilla kriteereillään arvioi miehiä kelvottomaksi. Vaikka Todellavaikeen maailmassa vain penkkipunnerrustuloksella on merkitystä ja hän on sinulle kateellinen.- Anonyymi00005UUSI
"Esimerkki liittyi hypergamiaan ja käsitykseeni että naiset kukin omilla kriteereillään arvioi miehiä kelvottomaksi."
Kyllä me toisinaan arvioimme miehiä myös kelvollisiksi. 🤭
🦄
- Anonyymi00002UUSI
Epäilen, että on kahta älykkyyden tyyppiä, toinen on matemaattinen ja toinen on kielellinen.
Mikäli et osaa äidinkieltäsi hyvin, et osaa yleensä myöskään ajatella mitenkään kummoisesti tai viestiä ajatuksiasi eteenpäin.
Sillä, että onko pilkun paikalla tässä merkitystä, on hieman kyseenalaista.
"Et siis wallah, bro, tiätsä, niinku". - Anonyymi00003UUSI
SRG on rakentamiseen erikoistunut yritys. Jollei siellä osata lukea ja kirjoittaa suomenkieltä, se näkyy rakennusvirheinä ja ihan varmasti vaikuttaa talouteenkin, alhaalta ylös.
Vai onko kakara saanut huonon arvosanan äidinkielestä? 😄
xLiner- Anonyymi00004UUSI
Mikä tämän AsianVierestä vekaran äidin kieli muuten on?
Siis puhutaanko tässä sergeistä? Minun silmiini hän kirjoittaa hyvin. Arvostan kielellistä suomen kielen taitoa joka häneltä luonnistuu. Se kertoo myös älykkyydestä ja kyvystä tarkastella maailmaa eri kanteilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eduskunnan setämiehet eivät häiritse
Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.2807317Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on413796PropsApp Koodi
Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset23408Persut yrittävät epätoivon vimmalla
kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a663107Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto
Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,1112795"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin272550IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n
eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-492451Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen
Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.522206- 681973
- 961821