Velvollisuus vierailla iäkkään äitini luona usein?

Anonyymi-ap

Asun liki 350 km päässä yli 90-vuotiaasta jo muistisairaasta äidistäni, isäni on jo kuollut. Minulla ei ole aikuisiällä ollut hirveän syvälliset välit äitiini, juttelu on sellaista jäykkää muodon vuoksi-juttelua kyläillessä tai soittaessa. Äitini oli aikoinaan hyvin omistushaluinen lapsestaan, päätti vahvasti miten pitää pukeutua ettei vaan vastakkainen sukupuoli kiinnostuisi ja alkaisi seurustelu. Myöhemmin äiti oli tarkkaileva ja tuomaroiva kun vein muutaman seurustelukumppanini käymään kylässä. Äiti myös määritti jo lapsena ollessani että on pakko käydä yliopisto ja mennä hyvään ammattiin, alempi aste ei kelvannut. Vasta muutettuani satojen kilometrien päähän tämä rasittava painostava side alkoi katkeamaan. Nyt äiti asuu kotona ja kotihoito käy antamassa lääkkeet, pesee pyykit ja siivousfirma siivoaa asunnon. Äiti ei lähtenyt edes rollaattorilla vapaaehtoisen ehdottamana ulkoilemaan eli on kotinsa vankina. Soittelee usein ja jutut sekavia ja ei saa kunnolla puheestakaan selvää. Kyselee milloin tulen käymään. Olen vieraillut siellä enää pari kolme kertaa vuodessa. Nyt omatunto soimaa, pitäisikö käydä useammin? En millään jaksaisi ja kun enää ei mitään kontaktia kunnolla saa juttelussa, niin tulee synkkä ahdistava olotila. Olenko kelvoton julma lapsi kun en käy edes kerran kuukaudessa tuolla? Olen varmaan kotikasvatuksen kautta sellainen etten osaa ilmaista rakkautta sanomalla "rakastan sinua" ja halaaminen tuntuu ahdistavan oudolle.

17

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Eikö hän opettanut sinua käyttämään lusikkaa? Yksillä vaipoillako olit koko taaperoikäsi? Ruuattako piti?
      Se äidinrakkaus ei aina ole sitä, että lapsi saa päättää kaiken itse. Hän halusi sinulle parempaa kuin itselleen oli saanut.
      Olisiko kuitenkin jo vuorosi, auttaa häntä ja edes ilahduttaa käymällä? Et voi tietää päivää, kun jo tuo ikä.

• Anonyymi00005

Tänne syntymäni on vanhempieni vika. He panivat ja saivat minut alulle. Itse en tähän maailmaan ole koskaan halunnut!

• Anonyymi00012
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Tänne syntymäni on vanhempieni vika. He panivat ja saivat minut alulle. Itse en tähän maailmaan ole koskaan halunnut!

Just. Ehkäpä he toivoivat, että olisit parempi painos kuin itse ovat. Tätä hyvin moni vanhempi toivoo lapsestaan. Ettei joka sukupolven tarvitsisi vielä aikuisiällä kasvukipujaan potea.
        Ja kyllä, minut ainakin äiti opetti lusikkaa käyttämään. Hän myöskin vaihtoi lukemattomat vaippani kun en osannut käyttää vielä vessaa. Hän pieni ruokanu, kun minun oli vielä hankala pieniä sitä itse. Vaihtoi lakanani, pesi ne. Hän hankki minulle vaatteita ja puki niitä minulle silloin kun en osannut itse pukea.
        Hän esti minua vaaranpaikkoihin joutumasta. Hän korjasi ulottuviltani vaaralliset esineet. Ei, Hän ei ollut maailman kiltein ihminen. Mutta Hän oli minun äitini.
        Mistä ihmisten äitiviha kumpuaa? Tai viha vanhempiin, kumpaankin? En itse vihannut kumpaakaan. Se oli omalla puolellani, etten ymmärtänyt heitä aina käydä katsomassa, enkä auttamassa. Oman elämän ruuhkajutuissa, ja vaikeuksissa. Nyt myöhäistä. Kumpikin on kuollut.

• Anonyymi00002

Soita useammin, kerro että juuri kävit hänen luona, etkö muista.

• Anonyymi00003

Itse asun neljän kilometrin päässä iäkkäästä äidistäni. Käyn häntä tervehtimässä noin viitisen kertaa vuodessa. Lisäksi soittelen puheluita. Äidillä on muistisairaus jonka aitoutta epäilen suuresti. Äiti on ollut koko elämänsä epäaito manipulatiivinen ja huomionhakuinen persoonallisuus. Feikannut kaikenlaisia asioita ja vetänyt uhrautuvan ja kärsivän Tuhkimoäidin roolia läpi elämänsä. En usko että äiti on koskaan edes pitänyt minusta. Hän ei ole koskaan ollut kiinnostunut siitä millainen ihminen minä olen tai muistakaan asioistani. Äidin mielestä olen ollut aina naurettava pelle. Hän jätti opettamatta elämän perustaidot minulle jotta pääsi itse poseeraamaan yleisölle kuinka hänen täytyy koko ajan uhruatua ja palvella mitään osaamattomia lapsiaan.

Vierailut ovat yhtä tyhjän kanssa. Muistisairautta esittävän kanssa keskustelut ovat tyhjänpäiväistä toistoa. Sängyn pohjalla makoilee ikääntynyt äiti joka edelleen katsoo minua pilkallisesti. Välillä on vaikea perustella itselleen mikä näiden velvoitevierailujen tarkoitus edes on. Peruste on varmaan toi lyhyt välimatka.

Onneksi äidillä on sentään lapsenlapsi joka jaksaa käydä hoitamassa häntä ja pitämässä seuraa. Äidin laaja tuttavapiiri naapureita myöten näkee kuinka lapsenlapsi jaksaa tunnollisesti ja vastuuntuntoisesti pitää huolta kun minä aikuinen tytär laiminlyön senioriäitiäni alati.

Olen hyväksynyt kohtaloni paskana aikuisena tyttärenä. On aivan sama mitä teen. Minun roolini tässä äidin itse järjestämässä näytelmässä ei tule muuttumaan. Minun tehtäväni on olla syyllinen jotta äiti pääsee kärsimään. Todennäköisesti tämä oli enemmän tai vähemmän minulle jo etukäteen suunniteltu tehtävä jo silloin kun maailmaan tuloani vasta suunniteltiin. Ennalta äidin määräämä kohtalo.

Ehkä aloittajan kannattaa ottaa sama asenne. Itse en edes haluaisi että lapset käyvät minua vanhuksena sitten vain velvollisuudesta tervehtimässä. Varsinkin jos väleissä on kaikenlaista paskaa. En pidä epärehellisyydestä. Miksi pitäisi valehdella?

Kun päättää tehdä lapsen maailmaan pitää ensin pistää se oma pää kuntoon. Ennen lastentekoa pitää ottaa vastuu itsestään myös emotionaalisesti ettei tule oksentaneeksi omaa paskaansa lasten niskaan. Lisäksi pitää olla tietoinen että vaikka kuinka vilpittömästi parhaansa yrittäisi, elämä on, ja kaikenlaista sattuu. Pitää hyväksyä tosiasiaksi että on aivan mahdollista että joutuu viettämään vanhuutensa ilman aikuisten lasten läsnäoloa, koska ihmissuhteet ovat monimutkaisia.

• Anonyymi00004

Syyllisyys vanhempien ja lasten välisissä suhteissa yleensä johtuu vanhemmista jotka eivät ole selvittäneet itselleen ennen perheen perustamista omaa problematiikkaansa omiin vanhempiinsa.

Stop parenting your wounds
        Start parenting your child

• Anonyymi00007

Jos,se muistisairaus on ihan lääkärin diagnosoima, niin silloin se ei ole esitystä.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Jos,se muistisairaus on ihan lääkärin diagnosoima, niin silloin se ei ole esitystä.

Juuri niin. Lääkäreitä ei voi kusettaa. 😄

Tiedetään että esim. Munchausen by proxy- eukot ovat osanneet kusettaa lääkäreitä jopa suorittamaan avosydänleikkauksia terveille lapsilleen. Vääriä diagnooseja tehdään koko ajan. Mutta muistisairausdiagnoosia ei voi kusettaa? Ei sitä millään aivokuvalla diagnosoida.

Eipä tuo minua haittaa. Lähinnä nolottaa hänen puolestaan kun se muistiongelma vaikuttaa riippuvan siitä kenen henkilön kanssa hän on tekemisissä. Luulisi että dementian teeskentely päivästä toiseen on rasittavaa hänelle itselleen. Mutta omapa on valintansa ja itse siitä kärsii. Toki on normaalia että yli kahdeksankymppinen ei tietenkään ole aivan skarppi. Mutta epäaito ja valikoivasti näytelty esitys on vähän eri asia.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Juuri niin. Lääkäreitä ei voi kusettaa. 😄

Tiedetään että esim. Munchausen by proxy- eukot ovat osanneet kusettaa lääkäreitä jopa suorittamaan avosydänleikkauksia terveille lapsilleen. Vääriä diagnooseja tehdään koko ajan. Mutta muistisairausdiagnoosia ei voi kusettaa? Ei sitä millään aivokuvalla diagnosoida.

Eipä tuo minua haittaa. Lähinnä nolottaa hänen puolestaan kun se muistiongelma vaikuttaa riippuvan siitä kenen henkilön kanssa hän on tekemisissä. Luulisi että dementian teeskentely päivästä toiseen on rasittavaa hänelle itselleen. Mutta omapa on valintansa ja itse siitä kärsii. Toki on normaalia että yli kahdeksankymppinen ei tietenkään ole aivan skarppi. Mutta epäaito ja valikoivasti näytelty esitys on vähän eri asia.

Tuttu ilmiö myös vanhainkodeissa.

• Anonyymi00013

Muistisairaus todetaan yleensä lääkärin toimesta, ja ei voi olla 'feikki'. Muistisairaudessa on paljon sellaista, käyttäytymiseen liittyvää mitä on parempi, että otat selvää, ennenkuin väität feikiksi.
        Esim oma äitini ei puheäänestäni loppuaikoinaan tunnistanut minua enää heti puhelimessa. Vasta pitemmän juttelun jälkeen hänelle selvisi, kuka olin. Ei kiva. Näin vain kuitenkin tilanne oli.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Et yhtään edelleenkään koe, että tämän aloittajaäijän monologit ovat esitystä, vaan ikäänkuin haet mistä tahansa kerronnasta tarttumapintaa maanisesti?

• Anonyymi00017
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Muistisairaus todetaan yleensä lääkärin toimesta, ja ei voi olla 'feikki'. Muistisairaudessa on paljon sellaista, käyttäytymiseen liittyvää mitä on parempi, että otat selvää, ennenkuin väität feikiksi.
        Esim oma äitini ei puheäänestäni loppuaikoinaan tunnistanut minua enää heti puhelimessa. Vasta pitemmän juttelun jälkeen hänelle selvisi, kuka olin. Ei kiva. Näin vain kuitenkin tilanne oli.

Sinun äidistäsikö tässä puhuttiin? Voisit järkyttyä paljonko virhediagnooseja tehdään vuosittain erehtymättömien lääkärien toimesta. Saati paljonko ihmiset feikkaavat erilaisia sairauksia jos asiasta jotain tietäisit. Diagnoosin voi saada jopa uuvutustaistelulla. Juokset vain tarpeeksi usein vaatimassa diagnoosia niin aina sieltä joku diagnoosi lopulta heruu. Ongelma korostuu sellaisten sairauksien kohdalla jossa diagnosointi perustuu vain käyttäytymisen tarkkailuun ja haastatteluihin sekä tehtäviin joita potilas voi itse manipuloida.

Eipä tuossa mitään. Siinähän feikkaavat mokomat miimikot jos sellaisesta jotain kokevat itselleen saavansa. Se vaan jos aikoo performoida jotain olematonta sairautta loppuelämänsä ajan kannattaisi ensin ottaa oirekuvasta kunnolla selvää. Dementikko ei lakkaa yhtäkkiä olemasta dementikko ja sitten taas degeneroituu aivan muistamattomaksi sen mukaan kenen kanssa on tekemisissä. Lisäksi dementikon kaukomuisti ei yleensä prakaa, vaan nimenomaan lähimuisti. Päin vastoin dementikot yleensä elävät menneisyydestään ja muistavat hyvinkin tarkasti erilaisia menneisyyden tapahtumia. Jos aikoo siis vetää uskottavasti dementikon roolia kannattaa ottaa perusasioista ensin selvää muuten on vaara että tekee itsestään vain pellen.

Yllättävän monet ihmiset eivät koskaan kasva aikuiseksi vaan esittävät lapsellisia huomionhakuisia kömpelöitä ja epäaitoja teatteriesityksiään hautaan asti. Vaikea ymmärtää miksi mutta niin se vain on. Harsh truth. 🤷

• Anonyymi00006

No se nyt vain on vanhempien, usein varsin epäkiitollinen, tehtävä opastaa, vaatia, valvoa ja tuottaa myös pettymyksiä ja negatiivisia kokemuksia lapsilleen. Useimmat kyllä tajuavat sitten aikuisiksi kasvettuaan, että vanhemmilla on ollut hyvät syynsä toimia kuten toimivat. Toki osa jää sotten keskenkasvuisiksi ja syyttelee koko ikänsä vanhempiaan siitä, että nämä eivät aina vain mukailleet jälkikasvun oikkuja ja mahdollistaneet kaikkea kivaa.

• Anonyymi00010

No se nyt vain on lasten, usein varsin epäkiitollinen, tehtävä tuottaa myös pettymyksiä ja negatiivisia kokemuksia vanhemmilleen. Useimmat vanhemmat kyllä tajuavat sitten aikuisiksi kasvettuaan, että lapsilla on ollut hyvät syynsä toimia kuten toimivat. Toki osa vanhemmista jää sitten keskenkasvuisiksi ja syyttelee koko ikänsä lapsiaan siitä, että nämä eivät aina vain mukailleet vanhempiensa oikkuja ja mahdollistaneet kaikkea kivaa.

• Anonyymi00008

Etäisyys jo yksistää tuo logisiä ongelmia usein tapahtuvien vierailujesi suhteen.
      Onneksi kotihoito pitää huolen että arki pelaa sujuvasti.

Vieraile äitisi luona silloin kun saat järjestettyä aikaa. Tiedät, että hänestä pidetään huolta ilman sinuakin joten ainakaan tuosta sinun ei tarvitse huolehtia. Aidilläsi on asiat paremmin kuin monella muulla vanhuksella!

Varmasti vaivaa omaatuntoa ettet voi olla hänen seuranaan useimmin, mutta lyhyetkin puhelinkeskustelut ovat yhteydenpitoa, vaikka ne ovatkin sekavia. Se ilmeisesti kuuluu hänen nykyiseen olemukseensa. Vain myötäile mitä hän sanoo, älä ota mitään henkilökohtaisesti. Vain anna syytösten ym. luisua kuin veden ankan selästä. Tuolloin kaikille tulee rauhallinen olo - hön saa purettua mieltään ja sinä hoidat velvollisuutesi kunnellessasi häntä.

• Anonyymi00014

Moi. Sinulla on kuitenkin velvollisuuden tunnetta sekä herkkä omatunto. Se kertoo ihmisestä jo paljon positiivistä. Äitisi ehkä käyttäytyi nuorena äitinä epäasiallisesti tai ainakin niin, miten ei välttämättä olisi tarvinnut käyttyäytyä. Olithan sinä jo lapsena ja nuorena varmasti fiksu ja ymmärtäväinen. Hän ei kuitenkaan osannut näyttää rakkauttaan kuin olemalla sinusta alituiseen huolissaan ja koittamalla kannustaa sinua parempaan ehkä kuin itse aikoinaan pystyi. Hänellä olis siis hyvä tarkoitus ja varmasti välitti sinusta paljon.

Nyt vanhanakin hän vielä soittelee ja pyytää käymään. Ei hän odota mitään erikoista, hienoja syvällisiä keskusteluja. Hän kaipaa tyttärensä läsnäoloa. Voit vaikka keittää kahvit, imuroida, lukea ääneen sanomalehteä tai kirjaa, keskustella vanhoista asioista, pyytää äitiä kertomaan nuoruudestaan vaikka jne. Ei tarvitse siis mitään ihmeellistä. Hän odottaa vain, että saisi nähdä. Nyt olisi vielä aika näyttää hänelle, että hän on kuitenkin rakas äiti, vaikka ei äitinä täydellinen ollutkaan. Ei kukaan ole. Hän kuitenkin kasvatti sinut lapsesta aikuiseksi. Rakkauttakin täytyi siis olla. Olethan kuitenkin tullut vastuulliseksi aikuiseksi.

Asut aika kaukana. Ei varmaan noin kaukaa tarvitsisi välttämättä kovin usein käydä. Nyt on kuitenkin vielä viimeiset hetket, kun voisit vielä nähdä äitisi täällä maan päällä. Jos hän arvostaa sitä, että saisi nähdä sinut useammin, omien puheidensa perusteella, hän arvostaa myös sinua äärettömän paljon, vaikka ei välttämättä koskaan ole omien traumojensa vuoksi sitä pystynyt ääneen sanomaankaan.

Näe äidissäsis vain arvokas vanhus, joka kaipaa omaa tytärtään kuolemaansa asti. Ei sinun ole mikään pakko väkisin käydä, mutta tiedä se kuitenkin, että hän niin toivoisi. Jos koet, että sinulla olisi helpompi olo, kun kävisit useammin, silloin omatuntosi ja alitajuntasi ikään kuin ohjaa sinua: "Että käy nyt vain, kun vielä aikaa on. Kun aika loppuu, sinä kadut vielä enemmän kuin nyt sitä, ettet käynyt useammin. Voitko saada jonkun mukaasi matkoille. Aikamoinen ajaminen yksin, jos omalla autolla menee. Voisi olla helpompaa, kun olisi joku muu perheen jäsen vaikka mukana. Voi hyvin! Hienosti pohdit asioita.

• Anonyymi00016

Käy silloin kun sinulle sopii ja itse haluat niin vierailutkin ovat mukavampia.
      Kukaan ei hyödy pakkovierailuista ja pakkositätätärituaaleista.

Lämmöllä kirjoitettu äitienpäiväkortti ilahduttaa kauemmin kuin hampaat irvessä kiireessä ovelta nakattu pakkokukkakimppu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      157
      8362
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      442
      7469
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      74
      3844
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      151
      3551
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      112
      3009
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      51
      2607
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      2026
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1863
    9. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      36
      1684
    10. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1530
    Aihe