Monille yksinhuoltajille elämäntilanne ilman parisuhdetta on tietoinen ja tyydyttävä valinta.
Tässä muutama keskeinen syy, miksi kaikki eivät ole "miesten perässä":
Itsenäisyyden arvostus: Monet ilman parisuhdetta elävät naiset ovat tutkimusten mukaan miehiä tyytyväisempiä tilanteeseensa. Itsenäinen päätöksenteko arjessa koetaan usein vapauttavana.
Ajanpuute ja prioriteetit: Arki lapsen kanssa on kiireistä, ja vähäinen vapaa-aika halutaan usein käyttää lepoon tai omiin harrastuksiin deittailun sijaan.
Huonot kokemukset: Aiemmat vaikeat suhteet voivat tehdä rakkauden etsimisestä epähoukuttelevaa.
Tässä totuus
92
614
Vastaukset
- Anonyymi00001
Itse olen ollut yksin lapsen kanssa siitä asti,kun lapsi oli 6kk. Erosin pettävästä miehestä. Ei kiinnostanut olla kuin kodinhoitaja hänelle kohta lapsi alkaa olla täysikäisyyden kynnyksellä. Hyvin on mennyt ♥️
- Anonyymi00004
Samaistun vahvasti. Täysin totta.
Tilanne ei edes estä lapsiluvun lisäämistä sillä halukkaita luovuttajia kyllä löytyy. Lapsiarki yksin on vähemmän kuormittavaa ja on jo kokemusta siitä miten joka tapauksessa pitää hoitaa kaikki asiat yksin. Lapsi voi silti olla tekemisissä luovuttajan/isänsä kanssa. Se on heidän oikeus. Itse voin paremmin kun ei tarvi kokea alistamista, henkistä väkivaltaa, pettämistä, pettymistä epätasaiseen arjen työtehtävien jakoon tai epätasaiseen vapaa-ajan jakoon. Tottakai on myös hyviä miehiä joiden kanssa näitä ongelmia ei olisi mutta en ole sellaista koskaan löytänyt joten elämää on silti elettävä vaikka optimaalista tilannetta ei löytyisi. - Anonyymi00005
Yksinhuoltajalle yleensä ainut vaihtoehto jatkaa yksin, siihen on tyydyttävä. Äärimmäisen harva mies haluaa sekaantua millään tavalla yksinhuoltajanaisen perhe-elämään ja kuvioihin ex:sän kanssa.
- Anonyymi00006
Täysin tietoinen valinta. Itse olen ollut kaksin lapseni kanssa alusta saakka. Erinomaisia tarjokkaita olisi ja on ollut paljon tässä vuosien varrella, mutta en mä ole kiinnostunut alkamaan hämmentämään jotain parisuhdesoppaa, että mitäpä tuosta tai tuosta tulisi. Ei ole niin epätoivoista tarvetta parisuhteelle, että viitsisin vaivautua. Uuden parisuhteen virittely vie aikaa ja vaatii vaivaa, enkä näe sille tässä kohtaa mitään tarvetta. En halua ketään uutta ihmistä arkeamme jakamaan (ja sotkemaan omilla ajatuksillaan) ja vähemmän kiinteä yhdessäolo taas ei ole yhtään minun juttuni.
- Anonyymi00007
Totuus on, ei sinulla ole valinnanvaraa. Täyttä sontaa, että "erinomaisia tarjokkaita olisi ja on ollut paljon tässä vuosien varrella". Tiedän tasan tarkkaan yksihuoltajanaisen markkina-arvon ja se on nolla. Ne erinomaiset miehet, joilla on valinnanvaraa, eivät varmasti valitse yksinhuoltajaa.
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Totuus on, ei sinulla ole valinnanvaraa. Täyttä sontaa, että "erinomaisia tarjokkaita olisi ja on ollut paljon tässä vuosien varrella". Tiedän tasan tarkkaan yksihuoltajanaisen markkina-arvon ja se on nolla. Ne erinomaiset miehet, joilla on valinnanvaraa, eivät varmasti valitse yksinhuoltajaa.
Totuu on tuo, jonkakerroin yllä. Sinä saat tietysti kuvitella mitä tahdot. Ei se minun elämääni muuta, eikä sinun kuvitelmillasi ole mitään merkitystä. Sinä et selvästikään tiedä mitään oikeaa yksinhuoltajan markkina-arvosta, kuvittelet vain omiasi.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Totuu on tuo, jonkakerroin yllä. Sinä saat tietysti kuvitella mitä tahdot. Ei se minun elämääni muuta, eikä sinun kuvitelmillasi ole mitään merkitystä. Sinä et selvästikään tiedä mitään oikeaa yksinhuoltajan markkina-arvosta, kuvittelet vain omiasi.
Tiedän tasan tarkkaan mitä miehet ajattelee sinun kaltaisesta yksinhuoltajasta, sinä taas et tiedä ja voin kertoa, sinun markkina-arvo on se nolla.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Tiedän tasan tarkkaan mitä miehet ajattelee sinun kaltaisesta yksinhuoltajasta, sinä taas et tiedä ja voin kertoa, sinun markkina-arvo on se nolla.
Kenenkään markkina-arvo ei ole nolla. Toisen nolla on toisen kymppi.
Kukaan ykkösestä ylös päin sijoittuva ei sano kenellekään päin kasvoja, edes internetissä, että tämän markkina-arvo olisi nolla. Se ei ole totta, koska kaikilla on korkea arvo jonkun silmissä.
🦄 - Anonyymi00014
Anonyymi00010 kirjoitti:
Et näköjään tiedä. En tokikaan epäile, etteikö sonun tuttavapiirisi olisi samanhenkistä kuin sinä itse. Miehistä yleisesti, et kuitenkaan selvästikään juurikaan tiedä.
- Anonyymi00017
Anonyymi00014 kirjoitti:
Et näköjään tiedä. En tokikaan epäile, etteikö sonun tuttavapiirisi olisi samanhenkistä kuin sinä itse. Miehistä yleisesti, et kuitenkaan selvästikään juurikaan tiedä.
Tiedän varmasti miehenä paremmin miesten ajatukset, kuin sinä naisena. En ikinä menisi väittämään, että tiedän paremmin naisten ajatusmaailman.
Eikä käsitykseni perustu vain omaan mielipiteeseen, vaan laajaan tuttavapiiriin.
Se että jotkut känniset b-luokan miesjuopot tunkee baarissa seuraasi ja haluaa viedä sinut johonkin panoluukkuun jatkoille, ei tarkoita sitä, että erinomaiset miehet haluavat alkaa sinun kanssa suhteeseen. - Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Tiedän varmasti miehenä paremmin miesten ajatukset, kuin sinä naisena. En ikinä menisi väittämään, että tiedän paremmin naisten ajatusmaailman.
Eikä käsitykseni perustu vain omaan mielipiteeseen, vaan laajaan tuttavapiiriin.
Se että jotkut känniset b-luokan miesjuopot tunkee baarissa seuraasi ja haluaa viedä sinut johonkin panoluukkuun jatkoille, ei tarkoita sitä, että erinomaiset miehet haluavat alkaa sinun kanssa suhteeseen.Ei ollut kysymys yksinhuoltajan markkina-arvosta miesten silmissä, vaan yksinhuoltajasisaren käsitys parhaasta olotilasta.
Vaikka muunnat asian koskevaksi markkina-arvoa miesten silmissä, et edes siinä ole yleistyksinesi oikeassa, sillä on myös pieni määrä laatumiehiä, jotka mielellään ottaisivat yksinhuoltajan, jos hän muuten on mieluisa.
Eri asia on, että yksinhuoltajasisaret eivät usein kerkiä paikkoihin, joissa kiinteitä suhteita luodaan. Mies - Anonyymi00021
Anonyymi00017 kirjoitti:
Se että jotkut känniset b-luokan miesjuopot tunkee baarissa seuraasi ja haluaa viedä sinut johonkin panoluukkuun jatkoille, ei tarkoita sitä, että erinomaiset miehet haluavat alkaa sinun kanssa suhteeseen.Minä naisena ja minuna itsenäni tiedän taatusti paremmin kuin sinä ikinä edes voisit tietää, että millaisia mahdollisuuksia ja tarjokkaita minun elämässäni on ollut. Tämä asia ei muutu mihinkään, vaikka sinä jauhaisit kuvitelmiasi maailman tappiin. Sinä saat ajatella kenestä haluat mitä haluat, eikä sekään muuta kenenkään elämässä yhtään mitään. Se on kaikki sinun pääsi sisällä, ei todellisessa elämässä, eikä varsinkaan minun elämässäni. Minä en elä sinun kaltaistesi ympäröimänä ja hyvä niin, varmasti kaikille osapuolille.
- Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Minä naisena ja minuna itsenäni tiedän taatusti paremmin kuin sinä ikinä edes voisit tietää, että millaisia mahdollisuuksia ja tarjokkaita minun elämässäni on ollut. Tämä asia ei muutu mihinkään, vaikka sinä jauhaisit kuvitelmiasi maailman tappiin. Sinä saat ajatella kenestä haluat mitä haluat, eikä sekään muuta kenenkään elämässä yhtään mitään. Se on kaikki sinun pääsi sisällä, ei todellisessa elämässä, eikä varsinkaan minun elämässäni. Minä en elä sinun kaltaistesi ympäröimänä ja hyvä niin, varmasti kaikille osapuolille.
Puhut viisaasti omasta kokemuksestasi, mutta 'tietäjä' toistaa yleistyksiään omasta ja ystäviensä käsityksistä koskevaksi miehiä yleensä. Me emme kaikki ole sellaisia, kuin hän otaksuu. Mies
- Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Minä naisena ja minuna itsenäni tiedän taatusti paremmin kuin sinä ikinä edes voisit tietää, että millaisia mahdollisuuksia ja tarjokkaita minun elämässäni on ollut. Tämä asia ei muutu mihinkään, vaikka sinä jauhaisit kuvitelmiasi maailman tappiin. Sinä saat ajatella kenestä haluat mitä haluat, eikä sekään muuta kenenkään elämässä yhtään mitään. Se on kaikki sinun pääsi sisällä, ei todellisessa elämässä, eikä varsinkaan minun elämässäni. Minä en elä sinun kaltaistesi ympäröimänä ja hyvä niin, varmasti kaikille osapuolille.
YH nainen kaikkein alinta pohjasakkaa, se kaikkein vähiten haluttava.
- Anonyymi00027
Anonyymi00024 kirjoitti:
Ei taatusti ole pohjasakkaa. Kuinka olisivat huumeitten käyttäjät, alkoholistit, mt-ongelmaiset ja katkeroituneet päällekäyvät?
Taisit jo ärtyneenä hiukan keuliakin. Mies - Anonyymi00032
Anonyymi00024 kirjoitti:
Tuo on sinun mielipitesi ja sinulla on täysi oikeus siihen. Oman kokemukseni mukaan olet kuitenkin varsin yksinäsi tuon mielipiteen kanssa. Sekään ei tietenkään mitenkään heikennä sinun mielipiteesi arvoa. Minua ja varmaan suurinta osaa muistakaan yksinhuoltajista tuo ei kuitenkaan kosketa millään tavalla. Kyllä tähän maailmaan mielipiteitä mahtuu.
- Anonyymi00034
Anonyymi00017 kirjoitti:
Se että jotkut känniset b-luokan miesjuopot tunkee baarissa seuraasi ja haluaa viedä sinut johonkin panoluukkuun jatkoille, ei tarkoita sitä, että erinomaiset miehet haluavat alkaa sinun kanssa suhteeseen.Ihan vinksi ... minä en ikinä edes käy missään baareissa, saati että harrastaisin irtosuhteita tai ylipäänsä lähtisin kenenkään "luukkuihin". Tuo saa kuulua sinun elämääsi, mutta minulla on elämässäni omasta mielestäni parempaakin tekemistä.
- Anonyymi00041
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ei taatusti ole pohjasakkaa. Kuinka olisivat huumeitten käyttäjät, alkoholistit, mt-ongelmaiset ja katkeroituneet päällekäyvät?
Taisit jo ärtyneenä hiukan keuliakin. MiesRaivostut, kun tunnistit itsesi ja sinulle kerrotaan faktat. Alkoholistit ja muut löytää kaltaisensa, yh nainen on se viimeinen vaihtoehto, useimmille ei vaihtoehto ollenkaan.
- Anonyymi00044
Anonyymi00041 kirjoitti:
Raivostut, kun tunnistit itsesi ja sinulle kerrotaan faktat. Alkoholistit ja muut löytää kaltaisensa, yh nainen on se viimeinen vaihtoehto, useimmille ei vaihtoehto ollenkaan.
Miksi mies ärtyisi sinun hölynpölystäsi? Niin no ehkä korkeintaan siksi, että yrität maalata kaikki miehet sinun varsin kärjistetyn ja erikoisen melipiteesi perusteella. Ymmärrettävästi kaikki miehet eivät halua tulla leimatuksi tuolla leimakirveellä.
- Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00044 kirjoitti:
Miksi mies ärtyisi sinun hölynpölystäsi? Niin no ehkä korkeintaan siksi, että yrität maalata kaikki miehet sinun varsin kärjistetyn ja erikoisen melipiteesi perusteella. Ymmärrettävästi kaikki miehet eivät halua tulla leimatuksi tuolla leimakirveellä.
Vai olet sinä nyt joku yh mies nainen. Nettipalstat on kivoja epärehellisille, voi vaihdella sukupuolta mielin määrin. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, kukaan mies ei halua vieraan miehen muksuja saman katon alle, eikä alkaa yh äipän kanssa kimppaan, se on luonnotonta ja järjenvastaista.
- Anonyymi00059UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Vai olet sinä nyt joku yh mies nainen. Nettipalstat on kivoja epärehellisille, voi vaihdella sukupuolta mielin määrin. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, kukaan mies ei halua vieraan miehen muksuja saman katon alle, eikä alkaa yh äipän kanssa kimppaan, se on luonnotonta ja järjenvastaista.
Minä olen edelleen nainen. Tuo jolle vastasit, oli viestinsä perusteella mies. Hän ilmaisi sen viestissään ihan selkeästi, joten ei tuossa pitäisi olla mitään syytä kuvitellä hänen olleen minä, eli nainen joka tuossa aiemmin kirjoitti.
"Ei taatusti ole pohjasakkaa. Kuinka olisivat huumeitten käyttäjät, alkoholistit, mt-ongelmaiset ja katkeroituneet päällekäyvät?
Taisit jo ärtyneenä hiukan keuliakin. Mies"
Huomaatko, että tuossa alla lukee "Mies"? Tuossa oli aiemminkin tuolla samalla tunnisteella kirjoitettua tekstiä. Ne tosiaan eivät ole minulta, joka tuossa myös edellä kirjoittelin, jos nyt jostain syystä niin kuvittelit. - Anonyymi00060UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Hyvin monelle hyvälle ja laadukkaalle miehelle ykdinhuoltajuus ei ole mikään ongelma. Laadukkaille se nimenomaan ei ole ja kukapa täysijärkinen nyt heikkolaatuista miestä edes haluaisi? Se nyt ainakin on täysin järjenvastaista.
- Anonyymi00008
Te lapsia saaneet ette myöskään kestäisi katsoa vierestä sitä vapautta, mikä meillä lapsettomilla on.
Voisin kuvitella, että on rankkaa olla täydessä vastuussa toisesta ihmisestä tai ihmisistä.
Toisaalta en usko, että lapsettomat naiset tai miehet kovin herkästi etsivät itselleen yksinhuoltajia parisuhdekumppaniksi. Ja jos kyse on vapaaehtoisesti lapsettomista, harva heistä haluaa lapsia elämäänsä edes parisuhteen kautta.
On siis ehkä parempi, että lapsia saaneet seurustelevat keskenään, JOS parisuhdetta haluavat. Ja lapsettomat sitten vastaavasti keskenään. Täten vältetään myös vastuun kantamisesta tai kantamatta jättämisestä syntyvät erimielisyydet ja niiden vaikutukset lapsiin.
Lapsiluvusta huolimatta: parisuhde on aina vapaaehtoinen järjestely ja kaikilla on oikeus siitä kieltäytyä.
🦄- Anonyymi00013
Mä olen muistaakseni sanonut sinulle aiemminkin, että sinulla on turhan rankka kuva lapsiarjesta. Et kuitenkaan ole yksinäsi noine ajatuksinesi. Tuntuu olevan varsin yleistä. Minä tietysti puhun vain yhden ihmisen äänellä ja kokemuksella, mutta itseni lapsiarki on yllättänyt helppoudellaan. Hyvin monesti se ei ole juuri mitenkään eronnut siitä mitä elämäni oli ennen lasta.
Tuo, että millaisen kumppanin lapseton haluaa, on myös täysin yksilöstä kiinni. Lapsettomia miehiä, jotka ovat kiinnostuneita lapsiperhearjesta, ilman vauva-arkea, ovat varsin yleinen ryhmä. Eivätkä naisissakaan hirveän harvinaisia ole sellaiset, jotka eivät halua omia lapsia (ja vauva-arkea) mutta kumppanin mahdolliset isommat lapset ovat tervetulleita. Tiedän myös vapaaehtoisesti lapsettomia, joiden vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa nimenomaan sitä, että he eivät halua omia lapsia ja monesti tuo koskee myös sitä, ettei kumppanillakaan saisi olla turhan pieniä lapsia. Kuitenkin kouluikäiset lapset ovat monille jo ihan ok. Sitten on tietysti myös heitä, jotka eivät halua lapsiarkea missään muodossa ja sekin on täysin ok.
Noin yleisesti sanoisin, ettei siihen ole mielestäni mitään tarvetta, että lapsettomat vain lapsettomien kanssa ja lapsia saaneet lapsia saaneiden kanssa. Jokainen tietää itse miten tuon asian kokee, omista lapsitoiveistaan riippumatta. Eivätkä kaikki lapsia saaneetkaan halua elämäänsä lisää lapsia ja muiden lapsia. Se, että on omia lapsia, ei ole mikään tae siitä, että edes pitää lapsista, noin yleisellä tasolla. Sellaisiakin ihmisiä on paljon, joille omat lapset ovat tärkeitä ja rakkaita, mutta muiden lapset vain vatuttavat. - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Mä olen muistaakseni sanonut sinulle aiemminkin, että sinulla on turhan rankka kuva lapsiarjesta. Et kuitenkaan ole yksinäsi noine ajatuksinesi. Tuntuu olevan varsin yleistä. Minä tietysti puhun vain yhden ihmisen äänellä ja kokemuksella, mutta itseni lapsiarki on yllättänyt helppoudellaan. Hyvin monesti se ei ole juuri mitenkään eronnut siitä mitä elämäni oli ennen lasta.
Tuo, että millaisen kumppanin lapseton haluaa, on myös täysin yksilöstä kiinni. Lapsettomia miehiä, jotka ovat kiinnostuneita lapsiperhearjesta, ilman vauva-arkea, ovat varsin yleinen ryhmä. Eivätkä naisissakaan hirveän harvinaisia ole sellaiset, jotka eivät halua omia lapsia (ja vauva-arkea) mutta kumppanin mahdolliset isommat lapset ovat tervetulleita. Tiedän myös vapaaehtoisesti lapsettomia, joiden vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa nimenomaan sitä, että he eivät halua omia lapsia ja monesti tuo koskee myös sitä, ettei kumppanillakaan saisi olla turhan pieniä lapsia. Kuitenkin kouluikäiset lapset ovat monille jo ihan ok. Sitten on tietysti myös heitä, jotka eivät halua lapsiarkea missään muodossa ja sekin on täysin ok.
Noin yleisesti sanoisin, ettei siihen ole mielestäni mitään tarvetta, että lapsettomat vain lapsettomien kanssa ja lapsia saaneet lapsia saaneiden kanssa. Jokainen tietää itse miten tuon asian kokee, omista lapsitoiveistaan riippumatta. Eivätkä kaikki lapsia saaneetkaan halua elämäänsä lisää lapsia ja muiden lapsia. Se, että on omia lapsia, ei ole mikään tae siitä, että edes pitää lapsista, noin yleisellä tasolla. Sellaisiakin ihmisiä on paljon, joille omat lapset ovat tärkeitä ja rakkaita, mutta muiden lapset vain vatuttavat."Mä olen muistaakseni sanonut sinulle aiemminkin, että sinulla on turhan rankka kuva lapsiarjesta."
Kyse ei ole konkreettiseen rankkuuteen liittyvästä käsityksestä, vaan minulta vain puuttuu täysin kaikki mielenkiinto lapsen hoivaamiseen. Kun puhuin rankkuudesta, tarkoitin oikeudellista huoltovastuuta toisesta ihmisestä. Se on absoluuttista. (Olen kuitenkin hyvin hoivaava miestäni kohtaan, kuten hän minua kohtaan myös. Mutta siinä ei ole oikeudellista velvoitetta.)
Luuletko, ettei lapseton osaisi halutessaan hankkia itselleen rankkaa arkea?! 🤭 Tietysti osaa, jos niin haluaa.
Niin, monet lapsettomat kuitenkin pitävät lapsista. Sinä tiedät varmasti tästä asiasta enemmän kuin minä. Välttelen ihmisiä, jotka edes puhuvat lapsistaan kovin paljon. Myönnän siis tietämättömyyteni.
🦄 - Anonyymi00022
Anonyymi00015 kirjoitti:
"Mä olen muistaakseni sanonut sinulle aiemminkin, että sinulla on turhan rankka kuva lapsiarjesta."
Kyse ei ole konkreettiseen rankkuuteen liittyvästä käsityksestä, vaan minulta vain puuttuu täysin kaikki mielenkiinto lapsen hoivaamiseen. Kun puhuin rankkuudesta, tarkoitin oikeudellista huoltovastuuta toisesta ihmisestä. Se on absoluuttista. (Olen kuitenkin hyvin hoivaava miestäni kohtaan, kuten hän minua kohtaan myös. Mutta siinä ei ole oikeudellista velvoitetta.)
Luuletko, ettei lapseton osaisi halutessaan hankkia itselleen rankkaa arkea?! 🤭 Tietysti osaa, jos niin haluaa.
Niin, monet lapsettomat kuitenkin pitävät lapsista. Sinä tiedät varmasti tästä asiasta enemmän kuin minä. Välttelen ihmisiä, jotka edes puhuvat lapsistaan kovin paljon. Myönnän siis tietämättömyyteni.
🦄Olen ymmärtänyt, että sinä et vain halua lapsia ja se on tietysti täysin ok. Kommenttini liittyi puhtaasti tähän kohtaan viestissäsi:
"Te lapsia saaneet ette myöskään kestäisi katsoa vierestä sitä vapautta, mikä meillä lapsettomilla on.
Voisin kuvitella, että on rankkaa olla täydessä vastuussa toisesta ihmisestä tai ihmisistä."
Minun henkilökohtainen kokemukseni, sekä se mitä nyt olen seurannut ja jutellutkin ystävieni kanssa, ei tue tuollaista käsitystä. Mihinkään muuhun ja varsinkaan sinun toiveisiisi elämässäsi tuo ei liittynyt millään tavalla. - Anonyymi00026
Anonyymi00022 kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että sinä et vain halua lapsia ja se on tietysti täysin ok. Kommenttini liittyi puhtaasti tähän kohtaan viestissäsi:
"Te lapsia saaneet ette myöskään kestäisi katsoa vierestä sitä vapautta, mikä meillä lapsettomilla on.
Voisin kuvitella, että on rankkaa olla täydessä vastuussa toisesta ihmisestä tai ihmisistä."
Minun henkilökohtainen kokemukseni, sekä se mitä nyt olen seurannut ja jutellutkin ystävieni kanssa, ei tue tuollaista käsitystä. Mihinkään muuhun ja varsinkaan sinun toiveisiisi elämässäsi tuo ei liittynyt millään tavalla.Niin, eivät ihmiset varmaan haluaisi lapsia, elleivät he haluaisi myös siihen liittyvää sitoutumista. Olen silti sitä mieltä, että joissain tilanteissa lapselliset eivät siedä lapsettomia.
Minä seurustelin nuorempana miehen kanssa, jolla oli lapsia. Minä kävin silti joka viikonloppu yökerhoissa, niin kuin nuoret tapaavat käydä. Hän ilmeisesti koki sen jonkinlaisena sitoutumattomuuden osoituksena, vaikka eihän se minun ongelmani ollut, ettei hän lastensa vuoksi voinut tai halunnut tulla mukaani juhlimaan.
Itse asiassa tajusin vasta hyvin, hyvin paljon vanhempana, miksi hän näki minun käytökseni sitoutumattomuutena parisuhteeseen. Nuorena en sitä ymmärtänyt, sillä olin häneen hyvin sitoutunut. En vain antanut hänen lastensa häiritä normaalia elämääni.
🦄 - Anonyymi00031
Itse en olisi vaihtanut lapsiani "vapauteen", lapset ovat lapsia todella lyhyen ajan.
Mitä parisuhteisiin tulee, niin harva etsimällä etsii joko lapsetonta tai lapsellista kumppania ja on asian suhteen täysin ehdoton. Jos "vääränlainen" rakkaus tulee, moni päättää ottaa sen vastaan.
- Sheena - Anonyymi00033
Anonyymi00026 kirjoitti:
Niin, eivät ihmiset varmaan haluaisi lapsia, elleivät he haluaisi myös siihen liittyvää sitoutumista. Olen silti sitä mieltä, että joissain tilanteissa lapselliset eivät siedä lapsettomia.
Minä seurustelin nuorempana miehen kanssa, jolla oli lapsia. Minä kävin silti joka viikonloppu yökerhoissa, niin kuin nuoret tapaavat käydä. Hän ilmeisesti koki sen jonkinlaisena sitoutumattomuuden osoituksena, vaikka eihän se minun ongelmani ollut, ettei hän lastensa vuoksi voinut tai halunnut tulla mukaani juhlimaan.
Itse asiassa tajusin vasta hyvin, hyvin paljon vanhempana, miksi hän näki minun käytökseni sitoutumattomuutena parisuhteeseen. Nuorena en sitä ymmärtänyt, sillä olin häneen hyvin sitoutunut. En vain antanut hänen lastensa häiritä normaalia elämääni.
🦄Tuossa esimerkissäsi ei välttämättä ollut kyse "sietämisestä". Ja mies ei ehkä halunnutkaan juhlimaan etenkään joka viikonloppu. Kyse ei ollut miehen lapsista vaan siitä, että arvonne eivät kohdanneet.
- Sheena - Anonyymi00037
Anonyymi00026 kirjoitti:
Niin, eivät ihmiset varmaan haluaisi lapsia, elleivät he haluaisi myös siihen liittyvää sitoutumista. Olen silti sitä mieltä, että joissain tilanteissa lapselliset eivät siedä lapsettomia.
🦄"Olen silti sitä mieltä, että joissain tilanteissa lapselliset eivät siedä lapsettomia."
Ihan kaikki mahdolliset variaatiot varmasti löytyy. Siinä ei lienee mitään. Joskus lapsia saanet, eivät siedä lapsettomia ja joskus lapsettomat lapsia saaneita ja toisinaan lapsia saaneet eivät siedä toisiaan ja toisinaan lapsettomat eivät siedä toisiaan. Kaikki nyt eivät vain tule toimeen keskenään. Minkäs sille mahtaa? - Anonyymi00038
Anonyymi00033 kirjoitti:
Tuossa esimerkissäsi ei välttämättä ollut kyse "sietämisestä". Ja mies ei ehkä halunnutkaan juhlimaan etenkään joka viikonloppu. Kyse ei ollut miehen lapsista vaan siitä, että arvonne eivät kohdanneet.
- SheenaMietin tuossa ihan samaa, että onko tuollainen syy suoraan sanottu, vai kuvitelmaa. Tiedän nimittäin paljon nuoria ja lapsettomiakin, joita toisen jatkuva baarissa ravaaminen nyppisi.
- Anonyymi00039
Anonyymi00033 kirjoitti:
Tuossa esimerkissäsi ei välttämättä ollut kyse "sietämisestä". Ja mies ei ehkä halunnutkaan juhlimaan etenkään joka viikonloppu. Kyse ei ollut miehen lapsista vaan siitä, että arvonne eivät kohdanneet.
- Sheena"Tuossa esimerkissäsi ei välttämättä ollut kyse "sietämisestä"."
No oli kyse mistä oli, mutta en ollut hänelle sopiva. Jälkeen päin olen kiittänyt onneani, ettemme ole enää tekemisissä. Hän kohteli minua todella rumasti. En voi kertoa kaikkea tässä.
🦄 - Anonyymi00040
Anonyymi00038 kirjoitti:
Mietin tuossa ihan samaa, että onko tuollainen syy suoraan sanottu, vai kuvitelmaa. Tiedän nimittäin paljon nuoria ja lapsettomiakin, joita toisen jatkuva baarissa ravaaminen nyppisi.
Niinpä. En minäkään voinut nuorena sietää discomeininkiä. Kuten en nytkään baari meininkiä. Aivan helvetillistä olisi käydä viikottain - tulee mieleen kaikkea muuta kuin "vapaus".
- Sheena - Anonyymi00043
Anonyymi00040 kirjoitti:
Niinpä. En minäkään voinut nuorena sietää discomeininkiä. Kuten en nytkään baari meininkiä. Aivan helvetillistä olisi käydä viikottain - tulee mieleen kaikkea muuta kuin "vapaus".
- SheenaHeh, minulla oli mukavaa. 😄💃🏻💄🎶🍸
Oi niitä aikoja. Mutta en minä enää jaksaisi. Tuli jossain vaiheessa hieman kiintiö täyteen. 🤭
🦄 - Anonyymi00050UUSI
"Te lapsia saaneet ette myöskään kestäisi katsoa vierestä sitä vapautta, mikä meillä lapsettomilla on".
Voi olla niinkin että jokaisella ON tuo kokemus siitä "vapaudesta".
Mitä se sitten kenellekin antaa. Voihan se vapaus olla joskus jopa turhauttavaa:)
Toisaalta lapsettomilla ei ole kokemusta siitä elämästä, jota lapsia saaneet elävät.
Kenellä on kokemuksen tuomaa viisautta, ja kenellä sitä ei ole?
AV - Anonyymi00052UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
"Te lapsia saaneet ette myöskään kestäisi katsoa vierestä sitä vapautta, mikä meillä lapsettomilla on".
Mitä se sitten kenellekin antaa. Voihan se vapaus olla joskus jopa turhauttavaa:)
Toisaalta lapsettomilla ei ole kokemusta siitä elämästä, jota lapsia saaneet elävät.
AVKuten tiedät, en vastaa kommentteihisi. Et osaa kohdella ihmisiä asiallisesti. Voit toki vapaasti asiattomuuksiasi kirjoittaa. Ehkä joku muu vastaa.
🦄 - Anonyymi00054UUSI
Anonyymi00052 kirjoitti:
Kuten tiedät, en vastaa kommentteihisi. Et osaa kohdella ihmisiä asiallisesti. Voit toki vapaasti asiattomuuksiasi kirjoittaa. Ehkä joku muu vastaa.
🦄Miksi sitten vastasit?
Outo "eläin" tämä yksisarvinen on:)
AV - Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00054 kirjoitti:
Miksi sitten vastasit?
Outo "eläin" tämä yksisarvinen on:)
AVTarkoitin, etten vastaa kommenttisi SISÄLTÖÖN.
Enkä tietenkään halua, että kukaan lukija luulee minun jättäneen vastaamatta siksi, että olisin epäkohtelias.
🦄 - Anonyymi00056UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
AVSanoisin jopa, että likipitäen jokaisella lapsia saaneella on kokemus siitä millaista elämä ilman lapsia on, mutta lapsettomista hyvin harvoilla on käsitys siitä millaista elämä lasten kanssa on. Sanon likipitäen jokaisella, sillä osa toki on saanut lapsensa niinkin varhain, etteivät ole oikein koskaan lapsetonta elämää eläneet. Ja sitten on tietysti joitain lapsettomia, joilla on aidosti tieto siitä mitä elämä lapsen kanssa olisi. Vaan siis nuo molemmat jälkimmäiset ovat harvinaisia vaihtoehtoja, ainakin nykyhetken Suomessa. Juurikin tästä syystä karsastan hieman sitä, että lapseton suuremmin yrittää analysoida lapsiarkea. Se on vähän sama kuin näkevä selittäisi mitä on olla sokea. Jokaisen mielipide on tärkeä, mutta mielipide ei ole sama kuin todellisuus.
- Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00056 kirjoitti:
Sanoisin jopa, että likipitäen jokaisella lapsia saaneella on kokemus siitä millaista elämä ilman lapsia on, mutta lapsettomista hyvin harvoilla on käsitys siitä millaista elämä lasten kanssa on. Sanon likipitäen jokaisella, sillä osa toki on saanut lapsensa niinkin varhain, etteivät ole oikein koskaan lapsetonta elämää eläneet. Ja sitten on tietysti joitain lapsettomia, joilla on aidosti tieto siitä mitä elämä lapsen kanssa olisi. Vaan siis nuo molemmat jälkimmäiset ovat harvinaisia vaihtoehtoja, ainakin nykyhetken Suomessa. Juurikin tästä syystä karsastan hieman sitä, että lapseton suuremmin yrittää analysoida lapsiarkea. Se on vähän sama kuin näkevä selittäisi mitä on olla sokea. Jokaisen mielipide on tärkeä, mutta mielipide ei ole sama kuin todellisuus.
Minusta on kurjaa, ettei lapsia saanut voi enää palata lapsettoman elämäntyyliin. 🥺 Tuntuu kamalalta niiden puolesta, jotka eivät voi enää palata lapsettomiksi.
🦄 - Anonyymi00061UUSI
Anonyymi00057 kirjoitti:
Minusta on kurjaa, ettei lapsia saanut voi enää palata lapsettoman elämäntyyliin. 🥺 Tuntuu kamalalta niiden puolesta, jotka eivät voi enää palata lapsettomiksi.
🦄Ihan varmasti jokunen, joka on saanut lapsia, harmittelee samaa. Toivottavasti ei kovin moni kuitenkaan. Oma elämäntyylini taas ei oikeastaan muuttunut lapsen myötä mihinkään. Ja toisalta jokainen lapsia saanut saa palata lasten aikuistuttua hyvin pitkälti siihen elämäntyyliin kuin haluaa. Aika aikaansa kutakin.
- Anonyymi00063UUSI
Anonyymi00061 kirjoitti:
Ihan varmasti jokunen, joka on saanut lapsia, harmittelee samaa. Toivottavasti ei kovin moni kuitenkaan. Oma elämäntyylini taas ei oikeastaan muuttunut lapsen myötä mihinkään. Ja toisalta jokainen lapsia saanut saa palata lasten aikuistuttua hyvin pitkälti siihen elämäntyyliin kuin haluaa. Aika aikaansa kutakin.
Etkö vietä aikaa lastesi kanssa? Etkö ikinä leiki heidän kanssaan tai vie heitä harrastuksiin tai tapahtumiin? Jos sinä et sitä tee, joku muu sen kuitenkin tekee.
Etkö ole poissa töistä, kun lapsesi on sairas? Joku muu on, ellet se ole sinä.
Tai jos sinä et hae heitä varhaiskasvatuksesta tai koulusta tietyllä kellonlyömällä, joku muu sen kuitenkin tekee.
On vaikea uskoa, ettei lapsen saaminen toisi päiviin ohjelmaa, jota siinä ei ennen lapsia ollut.
🦄 - Anonyymi00064UUSI
Anonyymi00063 kirjoitti:
Etkö vietä aikaa lastesi kanssa? Etkö ikinä leiki heidän kanssaan tai vie heitä harrastuksiin tai tapahtumiin? Jos sinä et sitä tee, joku muu sen kuitenkin tekee.
Etkö ole poissa töistä, kun lapsesi on sairas? Joku muu on, ellet se ole sinä.
Tai jos sinä et hae heitä varhaiskasvatuksesta tai koulusta tietyllä kellonlyömällä, joku muu sen kuitenkin tekee.
On vaikea uskoa, ettei lapsen saaminen toisi päiviin ohjelmaa, jota siinä ei ennen lapsia ollut.
🦄Tietysti vietän, mutta miksi ihmeessä srn pitäisi jotenkin muuttaa elämääni. Voin vallan mainiosti sekä tehdä asioita, joita olen aiemminkin tehnyt, että viettää aikaa lasten kanssa. Miksi nuo olisivat toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja?
Olen tehnyt miltei koko ikäni muutoinkin etätöitä. Lapseni sairastuminen ei siis vaikuta juurikaan työpäiviini.
Lapseni on kulkenut kouluun aivan itse ekaluokasta lähtien ja päiväkodista hain hänet yleensä lenkillä käydessäni tai kauppakäynnin yhteydessä. Siinäkään ei siis varsinaista isoa muutosta aikatauluihini ollut. Ei lastani ole koskaan tarvinut hakea millään tietyllä kellonlyömällä.
Ymmärrän, että sitä voi olla vaikea uskoa, mutta minä tosiaan teen ihan samoja asioita ja teen ihan samoja asioita, kuin ennen lastani ja ennen raskautta. Lapseni on vaikuttanut hyvin vähän siihen mitä teen ja voin tehdä. - Anonyymi00066UUSI
Anonyymi00057 kirjoitti:
🦄"Minusta on kurjaa, ettei lapsia saanut voi enää palata lapsettoman elämäntyyliin."
Oliko tuo vitsi vai oletko vähän pimahtanut? Minulla eikä monellakaan ole minkäänlaista halua palata lapsettomaksi. - Anonyymi00067UUSI
Anonyymi00064 kirjoitti:
Tietysti vietän, mutta miksi ihmeessä srn pitäisi jotenkin muuttaa elämääni. Voin vallan mainiosti sekä tehdä asioita, joita olen aiemminkin tehnyt, että viettää aikaa lasten kanssa. Miksi nuo olisivat toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja?
Olen tehnyt miltei koko ikäni muutoinkin etätöitä. Lapseni sairastuminen ei siis vaikuta juurikaan työpäiviini.
Lapseni on kulkenut kouluun aivan itse ekaluokasta lähtien ja päiväkodista hain hänet yleensä lenkillä käydessäni tai kauppakäynnin yhteydessä. Siinäkään ei siis varsinaista isoa muutosta aikatauluihini ollut. Ei lastani ole koskaan tarvinut hakea millään tietyllä kellonlyömällä.
Ymmärrän, että sitä voi olla vaikea uskoa, mutta minä tosiaan teen ihan samoja asioita ja teen ihan samoja asioita, kuin ennen lastani ja ennen raskautta. Lapseni on vaikuttanut hyvin vähän siihen mitä teen ja voin tehdä.Ymmärrän. Vietät paljon aikaa kotona. Tuossa tapauksessa lapsi ei ehkä tee niin suurta muutosta elämään.
Tarkoitin sitä, ettei lasta voi hakea päivähoidosta vaikka esim. klo 19, jos haluaa tehdä hieman pidemmän työpäivän toimistolla. Saati sitten vielä tuota myöhemmin (esim. klo 21), jos haluaa vielä salille työpäivän jälkeen.
🦄 - Anonyymi00068UUSI
Anonyymi00067 kirjoitti:
Ymmärrän. Vietät paljon aikaa kotona. Tuossa tapauksessa lapsi ei ehkä tee niin suurta muutosta elämään.
Tarkoitin sitä, ettei lasta voi hakea päivähoidosta vaikka esim. klo 19, jos haluaa tehdä hieman pidemmän työpäivän toimistolla. Saati sitten vielä tuota myöhemmin (esim. klo 21), jos haluaa vielä salille työpäivän jälkeen.
🦄Sanoiko jossain viettäväni paljon aikaa kotona? En kyllä itse huomannut sanoneeni moista. Enkä sanoisi, sillä se ei ole totta.
Minä en kuitenkaan pyörisi toimistolla huvin vuoksi ja salille meni jo muksun vauva-aikana muksu mukanani. - Anonyymi00069UUSI
Anonyymi00066 kirjoitti:
"Minusta on kurjaa, ettei lapsia saanut voi enää palata lapsettoman elämäntyyliin."
Oliko tuo vitsi vai oletko vähän pimahtanut? Minulla eikä monellakaan ole minkäänlaista halua palata lapsettomaksi.Hyvä että sinä nautit vanhemmuudestasi. ☺️ Sinulla ja lapsillasi on kaikki sitten hyvin. Älä huolehdi asiasta. Luulen että useimmat muutkin nauttivat vanhemmuudestaan.
Mutta ei, en ole pimahtanut. Minä tiedän aiheesta enemmän kuin sinä. Arviolta muutama prosentti ihmisistä katuu lisääntymistään:
"Tutkimusten mukaan katumus ei ole vanhemmuudessa harvinainen tunne: Arviolta muutama prosentti äideistä katuu vanhemmuutta. On olemassa tutkimuksia, joiden mukaan katumuksen tunteita kokisi jopa yli kymmenen prosenttia vanhemmista.
Mustosmäki tarkentaa puhuvansa pääosin äideistä, sillä isistä on vielä vähemmän tutkimustietoa aiheen tiimoilta.
Koska äitiyden katuminen on edelleen yhteiskunnassa tabu, on vaikeaa arvioida, kuinka moni oikeasti katuu äitiyttä – ja onko katumus jatkuvaa vai esimerkiksi ajoittaista. Myös kulttuurilliset ja yhteiskunnalliset tekijät tulisi ottaa huomioon tuloksia tarkastellessa.
– Tutkimusta on myös vaikeaa tehdä, sillä ihmisiä on vaikeaa saada puhumaan katumuksestaan, Mustonen huomauttaa."
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010286547.html
Aihe on siis tabu, joten siitä puhuminen on vaikeaa.
Tässä tutkimusdataa:
"Parenthood is one of the most important social roles, but the consequences of becoming a parent are not always as expected. It is estimated that in developed countries, up to 5%–14% of parents regret their decision to have children and if they could turn back time, they would choose childlessness."
https://psycnet.apa.org/record/2024-14859-001
Muita artikkeleita aiheesta:
https://yle.fi/a/3-12417759
https://yle.fi/a/3-12418848
https://www.iltalehti.fi/pinnalla/a/36394f46-cb35-4ed1-8cf0-45fcec52514f
https://www.hs.fi/perhe/art-2000006000499.html
https://kaksplus.fi/vanhemmuus/vaiettu-ilmio-isat-jotka-katuvat-lastaan-suostuin-tekemaan-lapsen-koska-vaimo-niin-halusi/
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/en-osannut-antaa-rakkautta-en-tukea-suomalaiset-kertovat-miksi-katuvat-lasten-hankkimista/6262936
https://kaksplus.fi/vanhemmuus/yha-useammat-myontavat-kaduttaa-etta-sain-lapsen/
Oma kommenttini: asiat eivät lakkaa olemasta vain sen vuoksi, että niiden olemassaolosta tehdään tabu.
🦄 - Anonyymi00071UUSI
Anonyymi00068 kirjoitti:
Sanoiko jossain viettäväni paljon aikaa kotona? En kyllä itse huomannut sanoneeni moista. Enkä sanoisi, sillä se ei ole totta.
Minä en kuitenkaan pyörisi toimistolla huvin vuoksi ja salille meni jo muksun vauva-aikana muksu mukanani.No... eikö etätöitä yleensä tehdä kotoa käsin? Vai menetkö pois kotoa tekemään etätyötä? 🤔
Todennäköisesti et tee työtä, johon kuuluu matkustamista.
Jos olet kotona yöunien ajan ja vielä työnteon ajan, silloin vietät noin 2/3 vuorokaudesta kotona. Et sanonut niin, mutta päättelin sen.
🦄 - Anonyymi00072UUSI
Anonyymi00071 kirjoitti:
No... eikö etätöitä yleensä tehdä kotoa käsin? Vai menetkö pois kotoa tekemään etätyötä? 🤔
Todennäköisesti et tee työtä, johon kuuluu matkustamista.
Jos olet kotona yöunien ajan ja vielä työnteon ajan, silloin vietät noin 2/3 vuorokaudesta kotona. Et sanonut niin, mutta päättelin sen.
🦄Joskus kotona, joskus toisaalla. Kun on sopiva työ ja sopivat varusteet, niin etätöitä voi tehdä vaikka lomaillessaan ulkomailla.
- Anonyymi00074UUSI
Anonyymi00072 kirjoitti:
Joskus kotona, joskus toisaalla. Kun on sopiva työ ja sopivat varusteet, niin etätöitä voi tehdä vaikka lomaillessaan ulkomailla.
Se on totta, mutta jos lapsi on kouluikäinen, hänellä on oppivelvollisuus. Eli sitten on hoidettava lapsellekin opetus, jos viettää enemmän kuin pari viikkoa putkeen ulkomailla.
Paikan vaihto ulkomailla ei onnistu vain lentoa ja hotellia varaamalla, ellei sitten yksityisopetus seuraa mukana. Ja opettaa voi tietysti myös itse, mutta se on sitten pois omasta vapaa-ajasta. Ja niin edelleen.
🦄 - Anonyymi00075UUSI
Anonyymi00067 kirjoitti:
Ymmärrän. Vietät paljon aikaa kotona. Tuossa tapauksessa lapsi ei ehkä tee niin suurta muutosta elämään.
🦄Arvostan vapaa-aikaa, joten minua,ei todellakaan saisi ikinä kiinni konttorilta vielä klo 19.
- Anonyymi00076UUSI
Anonyymi00074 kirjoitti:
Se on totta, mutta jos lapsi on kouluikäinen, hänellä on oppivelvollisuus. Eli sitten on hoidettava lapsellekin opetus, jos viettää enemmän kuin pari viikkoa putkeen ulkomailla.
Paikan vaihto ulkomailla ei onnistu vain lentoa ja hotellia varaamalla, ellei sitten yksityisopetus seuraa mukana. Ja opettaa voi tietysti myös itse, mutta se on sitten pois omasta vapaa-ajasta. Ja niin edelleen.
🦄Kaikesta saa tietysti tehtyä vaikeaa, jos itse haluaa. Tuo peruskoulu nyt on oikeasti niin helppoa asiaa, että menee vähemmälläkin pingottamisella.
- Anonyymi00077UUSI
Anonyymi00076 kirjoitti:
Kaikesta saa tietysti tehtyä vaikeaa, jos itse haluaa. Tuo peruskoulu nyt on oikeasti niin helppoa asiaa, että menee vähemmälläkin pingottamisella.
Uskon täysin siihen, että ihmiset, jotka viihtyvät lasten seurassa, keksivät keinot elää niiden kanssa. ☺️
🦄 - Anonyymi00078UUSI
Anonyymi00075 kirjoitti:
Arvostan vapaa-aikaa, joten minua,ei todellakaan saisi ikinä kiinni konttorilta vielä klo 19.
Jokainen arvostaa itselleen tärkeitä asioita. ☺️
🦄 - Anonyymi00079UUSI
Anonyymi00077 kirjoitti:
Uskon täysin siihen, että ihmiset, jotka viihtyvät lasten seurassa, keksivät keinot elää niiden kanssa. ☺️
🦄Lapseni on ehkä hieman huonoksi onnekseen tullut äitiinsä noissa koulujutuissa ja vetelee kaikista kokeista täysiä pisteitä tekemättä sen eteen oikeastaan yhtään mitään.
- Anonyymi00080UUSI
Anonyymi00079 kirjoitti:
Lapseni on ehkä hieman huonoksi onnekseen tullut äitiinsä noissa koulujutuissa ja vetelee kaikista kokeista täysiä pisteitä tekemättä sen eteen oikeastaan yhtään mitään.
Sehän on pohjimmiltaan positiivinen asia. ☺️ Tärkeää on tietysti ohjata kyseinen ihminen myös sellaiseen ammattiin, jossa tienaa paljon vähällä työllä. 😁 Muuten toimintatavan käyttö menee hukkaan. 😄
🦄 - Anonyymi00081UUSI
Anonyymi00077 kirjoitti:
🦄Ehdottomasti kyllä. Itsehän en edes pidä lapsista. Omani on poikkeustapaus.
Vaan siis muistan aikanaan kun isosiskoni (jolla oli silloin muistaakseni kaksi lasta) sanoi raskaana olevalle ystävälleen, joka voivotteli, ettei halua mihinkään hiekkalaatikon reunalle, että "kuka sinne muka käskee". Ei missään käsketä, että lapsen kanssa pitää olla juuri hiekkalaatikolla ja kiertää jotain vauvamuskareita, vauvauinteja jne. Saa, jos tahtoo,mutta ei ole mikään pakko. Siskollani on neljä lasta, eikä hän tietääkseni ole tehnyt tuollaisia touhuja ikinä. Siskoni tokikin on vähän perinteisemmässä parisuhteessa, mutta on aina tehnyt muksujen kanssa sitä mistä äiti tykkää ja mennyt paikkoihin, joissa äiti viihtyy. Hän oli esikuvani, kun lapsellistumista harkitsin - Anonyymi00082UUSI
Anonyymi00080 kirjoitti:
Sehän on pohjimmiltaan positiivinen asia. ☺️ Tärkeää on tietysti ohjata kyseinen ihminen myös sellaiseen ammattiin, jossa tienaa paljon vähällä työllä. 😁 Muuten toimintatavan käyttö menee hukkaan. 😄
🦄En käsittääkseni sanonut hänen tai itsenikään tekevän vähän töitä. Peruskoulun oppimäärä vain on hyvin helppoa huttua. Energiaansa voi suunnata mielekkäämpiin asioihin.
- Anonyymi00084UUSI
Anonyymi00081 kirjoitti:
Ehdottomasti kyllä. Itsehän en edes pidä lapsista. Omani on poikkeustapaus.
Vaan siis muistan aikanaan kun isosiskoni (jolla oli silloin muistaakseni kaksi lasta) sanoi raskaana olevalle ystävälleen, joka voivotteli, ettei halua mihinkään hiekkalaatikon reunalle, että "kuka sinne muka käskee". Ei missään käsketä, että lapsen kanssa pitää olla juuri hiekkalaatikolla ja kiertää jotain vauvamuskareita, vauvauinteja jne. Saa, jos tahtoo,mutta ei ole mikään pakko. Siskollani on neljä lasta, eikä hän tietääkseni ole tehnyt tuollaisia touhuja ikinä. Siskoni tokikin on vähän perinteisemmässä parisuhteessa, mutta on aina tehnyt muksujen kanssa sitä mistä äiti tykkää ja mennyt paikkoihin, joissa äiti viihtyy. Hän oli esikuvani, kun lapsellistumista harkitsinKyllä, on tärkeää miettiä juuri tuollaisia asioita.
Kyllä minä uskon, että suurin osa ihmisistä nauttii vanhemmuudesta. Ja kuten kerroit, jokainen siihen ryhtyvä löytää varmasti oman tapansa.
🦄 - Anonyymi00085UUSI
Anonyymi00082 kirjoitti:
En käsittääkseni sanonut hänen tai itsenikään tekevän vähän töitä. Peruskoulun oppimäärä vain on hyvin helppoa huttua. Energiaansa voi suunnata mielekkäämpiin asioihin.
Sanoit ettei hän tee juurikaan mitään hyvän menestyksensä eteen. Mitä muuta tuo tekemisen puuttuminen olisi voinut tarkoittaa kuin että hänen ei tarvitse nähdä vaivaa? ☺️
Itse ajattelen, että on ihan täyttä soopaa, että kova työ ja menestys liittyisivät yhteen. Hah. Eniten raatavat kaikkein köyhimmät ja vähiten rikkaimmat.
🦄 - Anonyymi00086UUSI
Anonyymi00085 kirjoitti:
Sanoit ettei hän tee juurikaan mitään hyvän menestyksensä eteen. Mitä muuta tuo tekemisen puuttuminen olisi voinut tarkoittaa kuin että hänen ei tarvitse nähdä vaivaa? ☺️
Itse ajattelen, että on ihan täyttä soopaa, että kova työ ja menestys liittyisivät yhteen. Hah. Eniten raatavat kaikkein köyhimmät ja vähiten rikkaimmat.
🦄Ai niin, unohdin sinulla olevan hyvin kapea-alainen ajattelutapa. Maailmassa on lapsellekin myös paljon muita asioita, joihin voi energiaansa laittaa, kuin se mitä koulun oppikirjoissa lukee. Jos se mitä niistä löytyy, tulee sisäistetyksi tekemättä juuri mitään sen eteen, niin eipä sen eteen silloin tarvitse mitään tehdä. Voi tehdä jotain muuta.
- Anonyymi00087UUSI
Anonyymi00086 kirjoitti:
Ai niin, unohdin sinulla olevan hyvin kapea-alainen ajattelutapa. Maailmassa on lapsellekin myös paljon muita asioita, joihin voi energiaansa laittaa, kuin se mitä koulun oppikirjoissa lukee. Jos se mitä niistä löytyy, tulee sisäistetyksi tekemättä juuri mitään sen eteen, niin eipä sen eteen silloin tarvitse mitään tehdä. Voi tehdä jotain muuta.
"Maailmassa on lapsellekin myös paljon muita asioita, joihin voi energiaansa laittaa, kuin se mitä koulun oppikirjoissa lukee."
Tietysti. Minulle tietokirjat olivat lapsena kiehtovinta, mitä maailmassa oli. Koulukirjat olivat sellaisia myös, ja sen vuoksi äärimmäisen mielenkiintoisia, mutta ne olivat kovin lyhyitä. Luin siis paljon muitakin tietokirjoja kuin koulukirjoja.
Myös nyt aikuisena luen paljon tietokirjoja, mutta nyt pyrin myös käyttämään ja soveltamaan tietojani ja taitojani jollain tavalla, sekä työssä että monessa eri järjestössä. En tiedä mikä tässä voisi olla (tai olisi voinut olla) kapea-alaista ajattelua. Kyllä minä mielestäni olen aina tiennyt asioista aika laajasti... 🤔
Sitten kun vielä tapasin mieheni, joka on aina ollut hyvin urheilullinen, sain paremman yhteyden myös kehooni. En enää vietä aikaani pelkästään pääni sisällä, vaan nyt kehitän myös lihaksiani tavoitteellisesti.
Olen siis aina tehnyt asioita, joista olen nauttinut. Myös työssäni. En oikein ymmärrä, millä oikeudella tuomitset ajatteluni kapea-alaiseksi.
🦄
- Anonyymi00012
Olen joskus koettanut suhdetta yksinhuoltajiin, myös huoltajuuden jakaviin naisiin.
Ja kyllä ne lapset puolin jos toisin tuovat siihen haasteen. Sille ei vaan voi mitään. Ja itselle se haaste on ollut merkittävän suuri. Suhteet kariutuneet. Syitä muitakin, mutta yksi syy on ollut myös kasvatuksessa erilaiset arvot ja tavat.
Kyllä vanhempien kannattaa pysyä erossa/eronneena siihen asti kun lapset on jo isoja. Sitten voi taas miettiä jotain suhdekoukeroita, jos vielä huvittaa.- Anonyymi00025
"Ja kyllä ne lapset puolin jos toisin tuovat siihen haasteen."
Pitää paikkansa, mutta siitä huolimata on - ja nimenomaan laatumiehia - jotka mielellään luovat pysyvän suhteen yksinhuoltajasisaren kanssa. Mies - Anonyymi00028
Anonyymi00025 kirjoitti:
"Ja kyllä ne lapset puolin jos toisin tuovat siihen haasteen."
Pitää paikkansa, mutta siitä huolimata on - ja nimenomaan laatumiehia - jotka mielellään luovat pysyvän suhteen yksinhuoltajasisaren kanssa. MiesVarmaan.
Itse koin monesti, että kasvatukselliset eroavaisuudet oli sen verran eri leveleillä, että saman katon alle ainakaan ei olisi ollut mahdollisuuksia. Ja toisaalta naisten lapsiin tykästyi myös, eikä aina ollut (heidän tapauksissa) kiva katsoa vierestä, miten he kasvattivat omia muksujaan.
Voihan se vielä kirpaista, vaikka lapset olisivat aikuisiakin... - Anonyymi00035
"Kyllä vanhempien kannattaa pysyä erossa/eronneena siihen asti kun lapset on jo isoja."
Jos noin ajattelee, ok. Ellei noin ajattele, sekin yhtä ok.
- Sheena - Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00035 kirjoitti:
"Kyllä vanhempien kannattaa pysyä erossa/eronneena siihen asti kun lapset on jo isoja."
Jos noin ajattelee, ok. Ellei noin ajattele, sekin yhtä ok.
- SheenaNo kannattamisen puolesta lähinnä mietin.
Tiedän muutamat yh-tapaukset, mitkä on pursunnut muksuja eri isien kanssa ja ovat vaikeuksissa niiden lasten kanssa. Osa lapsista joutunut laitoksiin.
Ja vaikkei tekisi yhdessä lapsia, niin kumppanin alituinen vaihtuminen elämässä tressaa lapsia.
Jos pärjää ilman kumppania lasten aikuisuuteen, aina parempi. - Anonyymi00062UUSI
Anonyymi00048 kirjoitti:
No kannattamisen puolesta lähinnä mietin.
Tiedän muutamat yh-tapaukset, mitkä on pursunnut muksuja eri isien kanssa ja ovat vaikeuksissa niiden lasten kanssa. Osa lapsista joutunut laitoksiin.
Ja vaikkei tekisi yhdessä lapsia, niin kumppanin alituinen vaihtuminen elämässä tressaa lapsia.
Jos pärjää ilman kumppania lasten aikuisuuteen, aina parempi.Kukin tyylillään. En tiedä yhtään yksinhuoltajaa, jotka olisivat vaikeuksissa lastensa kanssa, vaikka uusi parisuhde onkin. Eikä sitä kumppaniakaan jatkuvasti kaikilla ole tarve vaihtaa.
- Anonyymi00089UUSI
Anonyymi00062 kirjoitti:
Kukin tyylillään. En tiedä yhtään yksinhuoltajaa, jotka olisivat vaikeuksissa lastensa kanssa, vaikka uusi parisuhde onkin. Eikä sitä kumppaniakaan jatkuvasti kaikilla ole tarve vaihtaa.
Ehkä elät toisenlaisessa ympäristössä.... siis eri elintasoryhmissä tms.
Omalle kohdalle on sattunut 5-6 lapsisia yh-mammoja. Alkuun mietin, että ok..eihän siinä mitään.
Mutta kyllä äkkiä huomasi, että ei sellaiseen kannata sotkeutua. 2-3 eri isää lapsilla. Perushommat ihan ok.. mutta eihän yhdeltä vanhemmalta tule samaa huomiota kuitenkaan. Työssä käytävä. Arki on jatkuvaa selviytymistä... mihin siinä miehenä itsemsä saisikaan sopimaan... tai naisena?
Noissa perheissä on jo liian pitkään suunnitelmat (jos niitä on ollutkaan) menneet pitkään päin peetä..
Ja väkisin sitä miettii minkälainen elämänhallinta sillä mammallla on..
Varmaan on vastuuttomia "isukkeja" takana...en väitä yhtään sitä, mutta silti...
- Anonyymi00016
Yh-naiset ovat lähes poikkeuksetta ylijäämänaisia (30+), siksikään heillä ei ole mitään markkina-arvoa seksuaalisessa parinvalinnassa. Vaihdevuosi-vaivat alavat 40+ iässä. Jo ainakin kerran jätettyjä, joilla on ainakin yksi taakka, aidosti huono diili miehelle.
- Anonyymi00020
Ei pidä paikkaansa, mutta kertoo yleistävästä uskomuksesta.
Moni yh-nainen on löytänyt uuden miehen. Mistä mies on ilmaantunut, jos "Yh-naiset ovat lähes poikkeuksetta ylijäämänaisia (30+), siksikään heillä ei ole mitään markkina-arvoa seksuaalisessa parinvalinnassa."? Mies - Anonyymi00029
Anonyymi00020 kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, mutta kertoo yleistävästä uskomuksesta.
Moni yh-nainen on löytänyt uuden miehen. Mistä mies on ilmaantunut, jos "Yh-naiset ovat lähes poikkeuksetta ylijäämänaisia (30 ), siksikään heillä ei ole mitään markkina-arvoa seksuaalisessa parinvalinnassa."? MiesVastaaja ei edes ymmärtänyt aloitusta.
Ei tässä ole kyse mitä miehet kelpuuttaa...
Sivusta vaan. - Anonyymi00058UUSI
Anonyymi00029 kirjoitti:
Vastaaja ei edes ymmärtänyt aloitusta.
Ei tässä ole kyse mitä miehet kelpuuttaa...
Sivusta vaan.No jos ihminen mielletään välineeksi tai vaikkapa nipuksi oravannahkoja vaihtoarvoltaan niin tuoltahan se kuulostaa, ylijäämää ja markkina-arvoa. Hohhoijaa
-sivusta - Anonyymi00088UUSI
Anonyymi00058 kirjoitti:
No jos ihminen mielletään välineeksi tai vaikkapa nipuksi oravannahkoja vaihtoarvoltaan niin tuoltahan se kuulostaa, ylijäämää ja markkina-arvoa. Hohhoijaa
-sivustaNo eipä yämäkään kommentti liity aloitukseen...
- Anonyymi00018
👍
Peukut, tsempit ja jaksamiset kaikille kunnollisille yksin- ja yhteishuoltajille, niin miehille kuin naisille.
Ilman heitä olisimme vielä syvemmässä ojassa.
Itsenäinen päätösenteko haasteutuu aina kun on muitakin tekijöitä/sötköttäjiä kuin itse. Ihan sama onko sulla lapsia vai ei.
-keinovaginamies- "Monille yksinhuoltajille elämäntilanne ilman parisuhdetta on tietoinen ja tyydyttävä valinta."
Heidän lapsilleen se voi olla tyydyttävä vaan ei tietoinen valinta.- Anonyymi00036
Sekin riippuu tilanteesta. On niitä sellaisiakin lapsia, jotka ovat saaneet sanoa mielipiteensä noihin tilanteisiin.
Anonyymi00036 kirjoitti:
Sekin riippuu tilanteesta. On niitä sellaisiakin lapsia, jotka ovat saaneet sanoa mielipiteensä noihin tilanteisiin.
Nykylapset ovat ilmeisesti niin itseohjautuvia että osaavat konsultoida vanhempiaan näiden parisuhdekuvioissa. Voitaisiin lisätä peruskoulun opetussuunnitelmaan minkä tason ongelmia pitäisi tunnustaa ja neuvoja antaa missäkin iässä. Ehkä tämä on jo siellä.
- Anonyymi00030
Onhan tuokin yksi totuus, mutta ei ainoa. Yksinhuoltajia on myös kaikenlaisia ja suuri osa heistä ei ihan yksin huolla lapsiaan. Toisaalta moni parisuhteessa elävä hoitaa lapset yksin.
- Sheena- Anonyymi00045
Onko Sheena jo oppinut, että silminnäkijän kuvaus on todennäköisesti tosi, mutta oma arvelu olematta paikalla on todisteista heikoin, ei kelpaa myöskaan oikeusistuimelle?
Onko oppinut, ettei kannata ruveta väittämään todeksi, mitä on tullut huolimattomuudessaan sanoneeksi?
Takavuosina kerroin Ruotsissa nähneeni, kuinka äitiänsa pitempi tyttö, joka ei kuitenkaan ollut saavuttanut murrosikää, oli uimarannalla aivan alasti. Siskoni mies, joka työskenteli siellä Suomen suurlähetystössä (ja oli myöhemmin useissa maissa Suomen suurlähettiläänä) kertoi silloin 70-luvulla, että se oli Ruotsissa - ennen pedofiili-innostusta - yleisenä tapana, suorastaan edistyksellistä ajattelua korostavana muotina.
Kävimme Sheenan kanssa pitkän keskustelun, mutta hän ei koskaan myöntänyt alastomuutta mahdolliseksi. Onko Sheena edelleen sitä mieltä, että se ei ollut mahdollista? Seurakuntapastori, eläkkeellä
- Anonyymi00042
Totuus on sekin, että ydinperhe on ihmislajin historiassa erittäin uusi keksintö. Valtion taloudellinen tuki yksinhuoltajille ja muille lapsiperheille on vielä ydinperhettäkin uudempi keksintö.
Luulen, ettei käsitettä "yksinhuoltaja" tunnettu lainkaan silloin, kun ihmiset elivät ydinperhettä suuremmissa laumoissa.
🦄 - Anonyymi00046UUSI
Uppista!
- Anonyymi00047UUSI
Yhden sadasta kohdalla ehkä näin silti on vielä siinäkin ryhmässä se 99 yksinhuoltajaa jotka ovat epätoivoisia miksi yleensä tukiverkon puutteen takia väärä paikkakunta missä ovat läheiset/omaiset on muualla joihin voisi luottaa joillain ei ole ketään elossa vaikka asuisi at vielä synnyin seuduillaankin kuinka äkisti ihmisen elämä voikaan muuttua huipulta ojan pohjalle silmänräpäyksessä tarvi kun yksi väärä valinta ni menettää helposti kaiken mitä on koskaan ollut eikö elämä olekin hienoa
- Anonyymi00049UUSI
Lisäksi kannattaa vielä erottaa se, että tilanne yksin lapsen kanssa voi olla hyvä, vaikka noin periaatteessa kumppani olisi ihana olemassa. Koska tilanne on hyvä ja elämä on hyvää ilmankin sitä kumppania, niin kynnys alkaa aktiivisesti etsiä on suuri. Jo se pelkkä etsiminen tulisi hetkellisesti tekemään elämästä huonompaa, eikä hyvän kumppanin löytymiselle ole koskaan kenelläkään mitään takeita.
- Anonyymi00051UUSI
Aloitukseen sen verran että uskon näin myös olevan. Nainen äitinä voi antaa lapselleen hyvän elämän ilman miestä. Elämän helppous tulee siitä ettei tarvitse kysyä tai neuvotella mistään kasvatuksellisesta, tai ajankäyttöön liittyvästä asiasta. Parisuhteissa eläessä harvoin näin voisi toimia.
Voihan olla olemassa myös se kolmas elämisen vaihtoehto. Siinä tulee molempien suhteiden hyvät puolet esille. Asutaan eri asunnoissa. Iskä tukee äitiä taloudellisesti, ajankäytöllisesti, sekä kasvatuksellisesti lapseen kohdistuvissa asioissa yms.
Rusinoita pullasta, sekin voi toimia?
Mitä se nainen, tai se yksinhuoltaja...mieheltä ensisijaisesti odottaa?
AV - Anonyymi00065UUSI
totuus on aina katsojan silmässä jokaisella on oma totuutensa, ei ole olemassa absoluuttista totuutta.
- Anonyymi00070UUSI
Rapakon taitse hiipineessä mallissa pastori tyydyttää tietämättömät. Voin olla väärässä.
- Anonyymi00073UUSI
kauhu-juttu joku minielokuva niin kun nooh vieläkin jos yritän parantaa ikävä-palstan neirejä...
- Anonyymi00083UUSI
minusta tuntuu että olen auttanut tarrpeeksi jo noita ikävä-palstan masennuksia, voin poistua sieltä, niin no ei näytä enää masentavan heitä, so...
Eli teit lapset jännäpaskoille ja nyt pidät kaikkia miehiä kusipäinä. Mutta todellisuudessa itse olet valinnut lastesi isät, joten voit syyttää vain itseäsi. Vakka kantensa valitsee. Todennäköisesti olisit huono puoliso kunnolliselle miehelle. Parempi siis että pitäydyt kullikarusellin pyörittämisessä.
- Anonyymi00091UUSI
Palstakakamu kirjoitti törkeyksiä: "Eli teit lapset jännäpaskoille ja nyt pidät kaikkia miehiä kusipäinä. Mutta todellisuudessa itse olet valinnut lastesi isät, joten voit syyttää vain itseäsi. Vakka kantensa valitsee. Todennäköisesti olisit huono puoliso kunnolliselle miehelle. Parempi siis että pitäydyt kullikarusellin pyörittämisessä."
Kamu tarkoittaa ystävää. Että ilkeätkin käyttää ruokotonta kieltä.
- Anonyymi00090UUSI
oikeasti niin sanoin noille ikävän palstankin ihmisille suoraan että yritin piristää teitä ja iin onnistuinkin kyllä jotenkin... niin
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant1693171Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii631985Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K331955- 1981890
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a261870Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,831303Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja911245Martinan pankkikortti
Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa2441180Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii1901176- 241137