Tulin vaan kertoon, että mulla on kiinteä kuukausipalkka, joka ei motivoi antamaan tynantajalle kuin juuri sen verran työpanosta kuin se on aivan välttämätöntä. Palkka on näet aivan sama riippumatta siitä, huhkinko koko päivän hiki hatussa vai syljeksinkö kattoon, joten mitäpä sitä suatta liikoja ponnistelemaan.
Tänään meille tuli työajan seuranta ja liukuva työaika. En vaan ymmärrä logiikkaa! Eli joo, mulla on sellainen työ, jonka pystyn tekemään halutessani vaikka tunnissa ja välttämättä joka päivä ei edes tarvitsisi tulla töihin, eikä maailma siihen kaatuisi. Harvoin päivinä taas on niin, että pitäisi tulla töihin jo joskus yöllä, mutta sekään ei nyt onnistu, koska työajanseurannan voi kuitata vasta klo 7.00. Nyt on siis sitten sillain, että tunti aamusta liukuvaa, sitten 8-14 kiinteetä ja taas joku tunti liukuvaa ja nämä ajat ei mitenkään sitten sovi niihin hetkiin kun oikeasti pitäisi olla töissä esim. juuri yöllö tai illalla. Ruokatunnit ja kahvitunnit ei kuulu mukaan vaan ovat omaa aikaa....ja aina pomolle soitto, jos tulee pienikin poikkeama, kun ennen ne hoidettiin omatoimisesti ja huomioitiin niin että oltiin sitten vaikka seuraava päivä pois töistä, jos yötuuri oli osunut omaan nilkkaan. Nyt ei enää onnistu, eikä toisaalta enää edes tee mielikään joustaa, joten luultavasti en enää vapaaehtoisesti suostukaan muuta kuin virka-aikojen puitteissa työskentelemään ja kaikki muu ainoastaan kirjallisena ja ylityötunnein, kun ennen tein "kuukausipalkalla" kaiken 'ilmaiseksi'.
Mietinkin, että mitä peijakasta sitä pitäisi siellä tehdä, jotta saisi aikansa kulumaan, kun nyt ei enää voi hilpasta kotio, kun siltä tuntuu? Pitää odottaa, että voi leimata itsensä "ulos"! Visiin alettava lenkkeileen, kun on on hyvät maastot ympärillä. Nerflixiäkään ei jaksa aina katsella. Ehkä puutyötiloissa vois veistellä paistinlastoja...
Joo ja mulla ei ole esimiehiä mailla halmeilla kyttäämässä, mutta kätsysti nyt tuo valvonta tuli sitten tuohon työajanseuranta hommeliin. On maailma sitten hullu paikka tämän byrokratiansa kanssa
Työajanseuranta on kuukausipalkkalaisille on kyllä yksi typerimmistä keksinnöistä
35
283
Vastaukset
- Anonyymi00001
Johto on niin epävarma ettei näe nenäänsä pitemmälle eikä varsinkaan voi luottaa alaisiinsa.
- Anonyymi00002
Niin on se kyllä. Ne kuvittelee, että työpaikalla vietetty aika on yhtä kuin tehokkaampaa työskentelyä, jolla säästetään ja tehdään tulosta ...joo toimii ehkä jossain tehtaassa liukuhihnalla. Multa tehokkaampa työskentelyä sais "porkkanalla", mutta sama vakiopalkka ilman kannustimia ei muuta kuin lamauta työajanseurannan kanssa
- Anonyymi00025
Jos työntekijä ei tee oikeasti töitä työsopimuksessa yhteisesti sovittua määrää, kuten ap.antaa ymmärtää omassa tapauksessaan olevan tilanne, miten luottoa voisi olla? Vapaus ja vastuu kulkee käsikädessä.
Jos taas työtä ei riitä 38.5-40h/vko vaan sitä on vaikka 20h/vko, on kyse lähinnä suojatyöpaikasta tai alisuoritumisesta tai väärin suunnitelluista resursseista.
Kellokortti, vanha keksintö. Sitähän tuokin on eri muodossa vaan. Tehokkuus tehokkuus, viimisen minuutin voi vaikka lakaista lattian. Juosten jos ei kävellen ehdi. 😂
- Anonyymi00003
Sulla ei taida paljon kokemusta työajan seurannasta olla..? :D
-sivusta Anonyymi00003 kirjoitti:
Sulla ei taida paljon kokemusta työajan seurannasta olla..? :D
-sivustaOn valitettavasti, muttei kellokortin käytöstä yhtään. Kyllä päiväkodissa ja koulussakin sitä seurataan ja kirjataan tulo ja meno, in ja out. Mikä kirjaantuu työajaksi, toteutuneeksi.
Mutta juu, en ole paljon ollut viime vuosina työssä. Ensin lapset ja kotiäitiys, sitten 2 vuotta opintoja, siinä ohessa tein töitäkin ja pääsin opintojen jälkeenkin töihin kouluun. Sitten romahti terveys. Menin silti töihin, mutten kyennyt fyysisesti kaikkeen. Nyt mietin mitähän vidfua teen elääkseni kun keho ei kestä mitään eilä enää oikein mun pääkään. 😂Jasu2025 kirjoitti:
On valitettavasti, muttei kellokortin käytöstä yhtään. Kyllä päiväkodissa ja koulussakin sitä seurataan ja kirjataan tulo ja meno, in ja out. Mikä kirjaantuu työajaksi, toteutuneeksi.
Mutta juu, en ole paljon ollut viime vuosina työssä. Ensin lapset ja kotiäitiys, sitten 2 vuotta opintoja, siinä ohessa tein töitäkin ja pääsin opintojen jälkeenkin töihin kouluun. Sitten romahti terveys. Menin silti töihin, mutten kyennyt fyysisesti kaikkeen. Nyt mietin mitähän vidfua teen elääkseni kun keho ei kestä mitään eilä enää oikein mun pääkään. 😂Eläke olis nyt, työeläke 600€/kk. Ettei häävi.
Jasu2025 kirjoitti:
Eläke olis nyt, työeläke 600€/kk. Ettei häävi.
Siis mitä olen tienannu työlläni sinne saatavaksi.
Jasu2025 kirjoitti:
Siis mitä olen tienannu työlläni sinne saatavaksi.
Pelkät opinnot mun työelämästä on vieneet kaikkineen reilut 6 vuotta. Koulutusta on, vielä kun saisi kehon jostain millä tehdä! Ei ole sellasia varaosia saatavilla mitä tarttis olla, että toimii kuten mieli. Pää leikkaa, muttei se paljon auta kun monessa työssä pitäs pystyä tasasesti suorittamaan fyysisestikin. Ei hetken ja sittenau au saatana kun hajoilee paikat.
- Anonyymi00020
Jasu2025 kirjoitti:
Pelkät opinnot mun työelämästä on vieneet kaikkineen reilut 6 vuotta. Koulutusta on, vielä kun saisi kehon jostain millä tehdä! Ei ole sellasia varaosia saatavilla mitä tarttis olla, että toimii kuten mieli. Pää leikkaa, muttei se paljon auta kun monessa työssä pitäs pystyä tasasesti suorittamaan fyysisestikin. Ei hetken ja sittenau au saatana kun hajoilee paikat.
Hahaa. Olisimme tehokaksikko. Mulla muisti ja polla ei ole enää priimaa, mutta voimaa löytyy.
>simiti< Anonyymi00020 kirjoitti:
Hahaa. Olisimme tehokaksikko. Mulla muisti ja polla ei ole enää priimaa, mutta voimaa löytyy.
>simiti<Millähän ne yhdistäisi. Tulis moderni Frankenstainin hirviö. 🤣
Mullakin kehon suorituskyky elää omaa elämää, välillä kykenen paljoonkin. Toisina päivinä on kuin olis jää dumpperin alle, ei toimi mikään. Se fibromyalgia on viheliäinen syypää. Ja kulumat toki mukana yliliikkuva keho kuluu nopeemmin. Ja teen sisullani, sitten tiiänkin kyllä olevani sen takia pitkään ihan paskana ja sattuu joka paikkaan. Se on tekemisen hinta. Muttei elämää voi elää makoillenkaan on vaan pakko tehä vaikka tietää seuraukset ja tuskaa.Jasu2025 kirjoitti:
Millähän ne yhdistäisi. Tulis moderni Frankenstainin hirviö. 🤣
Mullakin kehon suorituskyky elää omaa elämää, välillä kykenen paljoonkin. Toisina päivinä on kuin olis jää dumpperin alle, ei toimi mikään. Se fibromyalgia on viheliäinen syypää. Ja kulumat toki mukana yliliikkuva keho kuluu nopeemmin. Ja teen sisullani, sitten tiiänkin kyllä olevani sen takia pitkään ihan paskana ja sattuu joka paikkaan. Se on tekemisen hinta. Muttei elämää voi elää makoillenkaan on vaan pakko tehä vaikka tietää seuraukset ja tuskaa.Kun ei ole vaihtoehtona parantua, niin ainoa vaihtoehto on elää ja kärsiä mitä elämä mukanaan tuokin. Jos voiskin valita oman vointinsa ja kehonsa kunnon. Vaan kun ei voi. Eikä voi lopettaa elämistäkään.
Jasu2025 kirjoitti:
Kun ei ole vaihtoehtona parantua, niin ainoa vaihtoehto on elää ja kärsiä mitä elämä mukanaan tuokin. Jos voiskin valita oman vointinsa ja kehonsa kunnon. Vaan kun ei voi. Eikä voi lopettaa elämistäkään.
Puun ja kuoren välissä. Se ei aina mene terveitten jakeluun, kun ei ole näkyviä vammoja päällepäin. Ettei kaikki näy, mutta on helvettiä kipuineen silti.
- Anonyymi00004
Minulla on aina ollut työajanseuranta, se on nykypäivää. Ei joustavaa työaikaa ja etätyötä voi muuten seurata.
En nyt oikein saanut tarkkaa käsitystä työstäsi, siinä on jotain pielessä suhteessa seurantaan.. Eli pitäisikö olla usein töissä illalla ja yöllä, mutta työaika pitää leimata suunnilleen toimisto virka-ajan puitteissa? Paljonko illalla/yöllä huhkit töitä? Jos tosiaan pystyt tekemään päiväsaikana työt tunnissa, niin olet todella alityöllistetty ja voit pelätä työpaikkasi puolesta.
- Sheena- Anonyymi00005
Mulla työajat menee kausiluonteisesti vuodenaikojen mukaan. Esim. nyt on tosi hilaista ja sitten kesällä taas on vähän enemmän hommaa ja kesällä sitten tyylin kerran viikkoon pitäis tehdä yötyötä. Talvisin oikeastaan vain kun tulee lunta tai liukaudentorjuntaa. Joo...siksi tämä on tällaista kun organisaatiossa on satoja työntekijöitä ja kourallinen tukipalveluhenkilöstöä ja nekin jakautunut eri tulosyksiköihin. Niinpä tämä on vähän tällaista lapionvarteen nojailua ja koko organisaatio sellainen hierarkkinen sekametelibyrokraattinen palapeli, jossa jokainen sekoilee omalla tasollaan ja tavallaa sen minkä kerkiää ja kehtaa. Mutta tylsää on enimmäkseen, eikä työ rasita. Palkkakin on sitten tosin on myös onneton, ilman kannusteita!
- Anonyymi00015
Olen eri mieltä.
Jos teet etänä jotain jossa pystytään esim. selkeästi seuraamaan vuositason suoritteet, loppuun saatetut projektit, laskutukset, asiakaskontaktit...yms, niin työhön käytetty aika ei ole oleellisessa roolissa.
Toinen yrittää työntää neliön muotoista palikkaa pyöreään reikään viikkotolkulla. Toinen ottaa puukon, vuolaisee kulmat pois ja hommaan meni pari päivää.
-keinovaginamies-
- Anonyymi00006
Mä oon työssä, jossa pitää olla "työpaikalla" töissä...ihan sama onko niitä töitä tai ei...
On yövuoroa ja on vaikka mitä... mutta sun täytyy händlätä homma, tuli se eteen milloin vaan.
Ja saan kyllä kokonaisuutena vuoteen muhkeen liksan. Mutta aina pitää olla högönä...
Mä oon ajatellut, että sen luppoajan kehitän jotenkin itseni. Kuuntelen asiapodcasteja, välillä hupijuttuja (niistäkin tulee vähän aina jotain) leffat, dokumentit....
Kaikki on palkan päälle... on vain mshdollisuuksia...- Anonyymi00007
Jos haluavat kytätä oonko työpaikalla kuten pitää, vaikka jollain kellokotilla millä vaan, ihan sama...
Mä teen niinkuin pitää...
Tai eroan. - Anonyymi00008
Njooh...vähän sama tavallaan, mutta ei mulla mitään varsinaista päivystystä ole. Oon vähän ajatellut, että vois alkaa vaikka opiskeleen siinä samalla jotain, ja yhden avoimen amk:n verkkokurssin suoritinkin, mutta jotenkin sekin tuntuu omituisen stressaavalta työpaikalla, kun on koko ajan sellainen pieni henkinen painostus päällä.
- Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Njooh...vähän sama tavallaan, mutta ei mulla mitään varsinaista päivystystä ole. Oon vähän ajatellut, että vois alkaa vaikka opiskeleen siinä samalla jotain, ja yhden avoimen amk:n verkkokurssin suoritinkin, mutta jotenkin sekin tuntuu omituisen stressaavalta työpaikalla, kun on koko ajan sellainen pieni henkinen painostus päällä.
Tuntuuko ettei työnantaja hyväksy opiskelua työajalla vai että ikävä fiilis ettei ole tekemistä vaikkei se ole itsestä kiinni?
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Tuntuuko ettei työnantaja hyväksy opiskelua työajalla vai että ikävä fiilis ettei ole tekemistä vaikkei se ole itsestä kiinni?
Ei vaan on liikaa häiriötekijöitä ympärillä
- Anonyymi00013
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ksnnattaa selvittää työnantajan kanssa mikä on ok ja mikä ei, sen työn ohella.
Mun kohdalla mä oon kysynyt meidän ( tuottajan) ohi (tilaajalta) suoraan speksit, miten mun pitää vastata työssäni juttuihin.
Työnantajapuolelta kukaan ei oikeastaan tiedä itsekään. 😄
Tilaaja lopulta on se jolta se "paska" tulee jos tulee..
No mulla on spessu homma... mutta kyllä ne rajat löytyy, kun kyselee...
Mä voin mm. Nukkuu töissäni, kunhan hoidan hommat mitä mulle kuuluu....no mä hoidan nukkumiseni töissä niin, ettei ne haittaa työtä..😄
Ja "kurssit" ja muut... sopimusjuttuja. 🙃 - Anonyymi00022
Tuo kuulostaa niiin tutulta. Joskus oluq0åumi kiire, mutta yleensä vain pelailin candy crushia. Mutta siitä maksettiin, kun hälyttäminen ja alasajo olisi maksanut paljon enemmän.
Sitäpaitsi välillä kävin seulomassa ja pakkaamassa. Siitä muistinkin. Kerran jouduin soittamaan vaimolle jääväni yöksi ylitöihin. Vaimo rakas toi minulle perunamuusia ja mureketta evääksi.
Kyllä työtoverit olivat hirmu kateellisia. Yksi sanoi jopa, että tuollaista se nuori rakkaus on. Sittemmin olemme toki avioeronneet.
>simiti<
- Anonyymi00009
Antaisin kenkää säälimättä oli velkoja tai ei kun ei kerran työ maistu vai johtuuko siitä ettei osaa työtään
- Anonyymi00010
Kyllä mää osaan omat hommani paremmin kuin kukaan muu siinä kiinteistössä ja mulle ne sitten aina soittaa kun ovat hätää kärsimässä. Se vaan tapahtuu niin kovin harvon, että sittä luppoaikaa ja tyhjäkäyntiä on mielin määrin. Onhan tässä toki se, että apu on käytännössä heti paikalla, kun jotain sattuu. Mutta tilannetta voisi verrata siihen kuin että palkkaiskt kotiisi lääkärin, joka on siellä vaan sitä varten, että jos satut joskus tuupertumaan keittiösi lattialle niin se voi sitten antaa sulle ensiapua ja sydäniskurilla iskuja välittömästi kun sille on tarve. Eihän se toki ole kustannustehokasta, mutta elämme hullussa maailmassa ja on työpaikkoja, joissa kustannuksilla ei oikeastaan ole väliä. Tosin mun hommat on sellaisia, että ei se nyt ihan katastrofi olisi, jos tarvittaessa karauttaisin kotoani autolla paikalle, kun se hätäsoitto tulee. Siinä menisi korkeintaan tunti, mutta kun ne nyt haluaa, että olen työpaikalla aina työnanatajan käytettävissä niin ollaan sitten
- Anonyymi00014
Ainakin rakentaminen on kausiluontoista. Sen lisäksi se on kiinni toimeksiannoista, jotka kasautuvat ja laukeavat samanaikaisesti. Ihmisten rekrytointi ei onnistu hetkessä. Kannattaa pitää ainakin perusreservi kirjoilla, kun käydä kilpailemaan markkinoilta löytyvistä, jotka pitäisi ensin ajaa yrityksen tavoille. Uuteen työpaikan työtapoihin tutustuminen vie isossa organisaatiossa vähintään reilun vuoden. Johdon pitää olla hoitaa viralliset henkilöstöasiat, anoa luvat uusiin työkaluihin ja antaa koulutukset ja työhonpastukset. Siihen kuluu aikaa ja vaivaa ja uusi voi siirtyä vaikka toiselle töihin vaivan päätteeksi.
- Anonyymi00016
jalanjälkivero tonni veroa jokaisella astelulla
- Anonyymi00017
tennarivero mitä suurempi jalka sitä suurempi on päivittäinen vero
- Anonyymi00018
aika isokenkäisiä nuo yleisurheilija-aisetkin mahtuu varpaat piikareihin jos kokoa 54.
"Sitä saat mitä mittaat"
Ihan koulussa olen tuon oppinut.
Jos työnantaja erityisesti haluaa että työhön käytetään paljon aikaa, niin käyhän se niinkin. Maksavana asiakkaana toisaalta arvostaisin että asiani hoidettaisiin mieluummin nopeasti kuin hitaasti ja mieluummin helposti kuin vaikeasti.
Mutta ainahan noihin jonkinlainen kompromissi löytyy.- Anonyymi00019
Oletko ikinä esittänyt asiakkaalle suoraan kysymystä, että haluatko tämän vaikeamman kautta ja kalliimmalla vai sillä toisella tavalla?
Minä olen.
-keinovaginamies- Anonyymi00019 kirjoitti:
Oletko ikinä esittänyt asiakkaalle suoraan kysymystä, että haluatko tämän vaikeamman kautta ja kalliimmalla vai sillä toisella tavalla?
Minä olen.
-keinovaginamies-Ei ole tuollaista tilannetta tullut vastaan.
Mutta esim. joskus olen saanut jopa kiitoksia, kun asiakas ilmoitti yhdestä ongelmasta ja sen korjaamisen lisäksi korjasin oma-aloitteisesti läjän muita vastaavia. Vaikka eihän siitä BKT yhtään kasvanut eikä juuri edes oma tuntilaskutus. Toisaalta tällainen on varmaan edistänyt sitä, että ei multa ole koskaan työt loppunut.
- Anonyymi00021
palkka tulee kengän numeron perusteella, kannattaa olla isokenkäinen, urheilussakin hyppäåyksissä tytöillä jo 56-ä-nmeroinen jalkine.
- Anonyymi00023
Aika ikävää ja pitkiä ja pitkävetisiä päiviä olla vaan eikö jos olis koko ajan jotain hommaa niin aikakin kuluis paremmin ja olis jotain tekemistä
- Anonyymi00024
nyt niin ei ole boikotiss joten Fordin talli osallistua WRC-rallijuttuihin.
Suomen pätkät jotkin niin urku auki täysillä mennään ja hyppyjä Jyväskylän ralli.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain36812349Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2565403Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom2153937Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille
Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö2002635Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov151982Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!
Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi191834Mikä on mielestäsi paras miestyyppi?
Esimerkit kärjistettyinä: a) perustavallinen/tasainen b) himourheilija c) varakas, turvallinen elättäjä d) puolikrimina167900Martina Aitolehti
Instagramissa pomppas esille Martinan kumipallot. Ihan säikähin. Ja tää on Martina-ketju!271852No kolahtaako kukaan
Samalla tavalla kuin mä? Harmi kun et uskaltanut kohdata. Ehkä me löydetään jotkut muut jotka voi olla konkreettisempiak74772Rippituoli
Kerro joku synkkä tai outo salaisuus, joka liittyy ikävääsi kaivattuasi kohtaan. Tee tunnustus anonyyminä. Se helpottaa59736