### 1. Jumala on Henki, ei ”persoonia”
Raamattu sanoo selvästi: ”Jumala on Henki” (Joh. 4:24). Henki ei ole ihminen eikä sitä voida kutsua ”persoonaksi”. Sana ”persoona” viittaa ihmiseen. Ainoa todellinen persoona on Poika – se mies, joka syntyi Mariasta. Isä ei ole persoona, eikä Pyhä Henki ole erillinen olento. Jumalan Henki on pyhä, ja koska Jumala on pyhä, tuo Henki on Pyhä Henki. Toisin sanoen Pyhä Henki ei ole toinen olento; se on sama Henki kuin Isä – yksi iankaikkinen, jakamaton ja pyhä Jumala. Niiden erottaminen ”persooniksi” on ristiriidassa Raamatun selkeän opetuksen kanssa.
### 2. Onko Jumalalla äiti?
Kolmioppiset sanovat ”Jeesus on Jumala” ja osoittavat sitten hänen syntymäänsä Marian kautta. Jeesus on kyllä Jumala, mutta jos hän olisi poika, niinn Jumalalla olisi äiti – mikä on mahdotonta. Jeesus julisti: ”Minä olen Alpha ja Omega, ensimmäinen ja viimeinen, kaiken alku ja loppu” (Ilm. 22:13). Jos Hän on A – kaiken alku – Hän ei voi alkaa Marian kohdusta. Syntyminen merkitsee alkua, mutta Alfa on kaiken alku.
Maria synnytti ainoastaan lihan, sen, jota kutsutaan Pojaksi. Hengellä, joka asui tuossa ruumiissa, ei ollut äitiä, ei alkua eikä loppua. Jumalalla ei myöskään ole ikää – Hän ei vanhene eikä nuorene, sillä Hän on iankaikkinen. Väittää, että Jumala oli vauva tai että Hän kasvoi vuosissa, merkitsee Iankaikkisen alentamista ajan ja kuolevaisuuden piiriin. Vain ihmis ruumis vanheni, ei Hänessä asuva Kaikkivaltias Henki.
### 3. Kuka on ainoa persoona?
Vain Poika on ”persoona”, koska Hän tuli ihmisenä. Isä, joka on Henki, ei ole persoona. ”Pyhä Henki” ei ole kolmas identiteetti, vaan ainoastaan Isä itse – koska Isä on pyhä ja Isä on Henki. Kolminaisuusoppi lisää kolmannen, vaikka Raamattu osoittaa vain yhden.
Pojan ihmis ruumis kuoli ristillä, mutta Jumalan Henki ei kuollut. Ylösnousemuksessa ei palannut sama liha. Ylösnoussut Kristus ilmestyi kirkastetussa, hengellisessä ruumiissa: Hän käveli lukittujen ovien läpi (Joh. 20:19) ja katosi näkyvistämme (Luuk. 24:31). Selvästi ylösnousemus paljasti jotain paljon suurempaa kuin pelkkä liha.
### 4. Nimi yli kaikkien nimien
Jeesus rukoili: ”Pyhä Isä, suojele heidät NIMESSÄSI, JONKA ANNOIT MINULLE” (Joh. 17:11). Itse nimi ”Jeesus” tulee Isältä ja annettiin Pojalle. Tämä todistaa, että Isällä ja Pojalla on yksi ja sama nimi, eikä kaksi erillistä identiteettiä.
Kun Filippus pyysi saada nähdä Isän, Jeesus vastasi: ”Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh. 14:9). Jeesus ei osoittanut toista olentoa – Hän ilmoitti itsensä Isäksi lihassa.
### 5. Ei ketään Hänen rinnallaan
Jumala julistaa yhä uudelleen: ”Minä olen Herra, eikä ole toista; minun lisäksi ei ole Jumalaa” (Jes. 45:5). Hän ei jätä tilaa ”kolmelle tasa-arvoiselle persoonalle”. Jos Jumala sanoo, ettei Hänen rinnallaan ole ketään, kuinka Poika tai Henki voisi seisoa Hänen rinnallaan erillisinä olentoina? Kolminaisuusoppi muuttaa Jumalan omat sanat sekasorroksi.
### 6. Kasteen petos
Kolminaisuusopettajat pitäytyvät Matteuksen 28:19 jakeeseen: ”kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”. Huomaa kuitenkin – siinä sanotaan ”NIMEEN”, ei ”nimiin”. Se nimi on Jeesus. Nimitykset kuten ”Isä”, ”Poika” ja ”Pyhä Henki” eivät ole varsinaisia nimiä; ne kuvaavat Jumalan rooleja tai puolia, eivät sitä nimeä, joka kantaa pelastavaa voimaa. Apostolit kastoivat johdonmukaisesti Jeesuksen Kristuksen nimeen (Ap. t. 2:38; 10:48; 19:5).
### 7. Sana ja luominen
”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala” (Joh. 1:1). Kolmioppiset vääntävät tämän tarkoittamaan ”kahta persoonaa”. Mutta Sana merkitsee yksinkertaisesti Jumalan puhetta – Hänen luovaa ilmaustaan. Jumala puhui, ja luominen tapahtui. Väittää, että Sana olisi toinen jumalallinen persoona, merkitsee toisen Jumalan kuvittelemista Hänen rinnalleen, mikä on ristiriidassa itse Raamatun kanssa.
Valhe, jota kutsutaan Kolminaisuudeksi
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896062KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3395387Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222717Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512625Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852871912Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1051707- 1141591
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181553seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241474Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351423