Hyvä valokuvaaaja, jonka kuvat löydettiin vasta hänen kuolemansa jälkeen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vivian_Maier
Mustavalkovalokuvia muutettu lyhyiksi videopätkiksi.
https://www.youtube.com/watch?v=iOp7wQMcjFU
Tekoäly hienossa käytössä
37
310
Vastaukset
Hassua muuten, että minullakin on tuollainen Rolleiflex ja täsmälleen samaa mallia kuin yksi hänen kameroistaan.
(filmirullan pää pitää noissa liimata itse paikalleen, ettei se pääse filmin poiston jälkeen purkautumaan itsekseen ja valottumaan pilalle, ja se nuolaistava liima on maustettu mintulla)Olen saanut välikäden kautta joitain 1920-luvun valokuvia. Hyviä ja mielenkiintoisia kuvia on todella vähän. Suurin osa, toki ymmärrettävästi, on pönötyskuvia. Vaikka nykyään kiinnostavia olisivat ne joissa lapset leikkisivät, aikuiset olisivat työssään tai muissa arkisissa toimissaan.
Noina aikoina ongelmana olivat hitaat filmit ja heikkovalovoimaiset objektiivit, eli liikkeen kuvaaminen oli hankalaa, tai sitten valoa piti olla valtavasti.
Vielä aiemman tekniikan aikana kuvattavilla oli selkänsä takana jopa metalliset telineet, joiden avulla päät saatiin riittävän liikkumattomiksi, sillä valotusaika saattoi olla minuutin tai enemmän.
(minulle on annettu muutamia 30-luvun lasinegatiiveja ja tein niistä kopiot paperille, joista paikkakunnan vanhimmat ovat tunnistaneet keitä niissä kuvissa on)buddy-love kirjoitti:
Noina aikoina ongelmana olivat hitaat filmit ja heikkovalovoimaiset objektiivit, eli liikkeen kuvaaminen oli hankalaa, tai sitten valoa piti olla valtavasti.
Vielä aiemman tekniikan aikana kuvattavilla oli selkänsä takana jopa metalliset telineet, joiden avulla päät saatiin riittävän liikkumattomiksi, sillä valotusaika saattoi olla minuutin tai enemmän.
(minulle on annettu muutamia 30-luvun lasinegatiiveja ja tein niistä kopiot paperille, joista paikkakunnan vanhimmat ovat tunnistaneet keitä niissä kuvissa on)Onhan se tekniikka asettanut omat rajoitteensa. Mutta esim. 20-luvulta on kuva jossa napero on sen ajan lasten fillarin kanssa. Enkä ennen kuvaa tiennyt että sellaisia edes oli olemassa. Ja toinen, jossa pari tiitiäistä talvivetimissä ulkoiluttavat nukkea "vaunuissa". Elintaso ja tavaran määrä oli pienempi, mutta ihmiset kuitenkin melko samanlaisia.
- Anonyymi00001
Mjoo
Vivian oli tod kummallinen tapaus.
Minusta hän oli kuin varas.
Hetken varas, jollainen hyvän valokuvaajan tulee olla ollakseen hyvä valokuvaaja.
Valokuvanäyttelyssä tämä kuuluisa aika teemana katosi, ja unohduin paikoilleni seisomaan mestarin kokemusten edessä.
Ne eivät ole mielestäni edes valokuvia, vaan kysymyksiä. Ja niitä kysymyksiä on paljon. Ja kuka niitä kysymyksiä usein esitti, oli kuvattava itse.
(hihitystä)- Anonyymi00002
Ai miksi?
No siksi että kyseinen neiti ei kuvannut ketään tai mitään katsomalla suoraan kohteeseen.
Vivian katsoi alaspäin.
Eli pitääkö tässä kiittää kuvaajaa, kameraa vai sattumaa?
(hirn)
Tekoälyn avulla vanhat kuvat on saatu elämään. Kannatan tekoälyn käyttämistä historiallisten asioiden parantamiseen ja säilyttämiseen. Nuo vanhat filmit ovat kauniita.
Jäin pohtimaan, kuinka nuo ihmiset eivät voisi ymmärtää, kuinka heitä ja heidän ympäristöään katsellaan näin sadan vuoden päästä ja pitkälle tulevaisuuteen.
Itse olen ihastunut vanhoihin, tekoälyllä parannettuihin, ranskalaisiin filmeihin.
Ihastuttavaa tuo naisten ja miesten muoti. Oh la la! Niin tyylikästä.
https://youtu.be/9R3VxPz1aE0?si=PylXFZS89-RwTw_920-luku on muodin suhteen mielenkiintoista aikaa, mutta itse pidän sitäkin mielenkiintoisempana aikaa 50-luvulta 60-luvun loppuun, sillä tuossa vaiheessa tapahtui valtavia muutoksia ja tuon kuluessa tehtiin hyvin monen tyyppisiä kokeiluita.
Olen miettinyt, että minulla olisi tavallaan materiaalia Paco Rabanne tyyppiseen mekkoon, mutta ei ole ollut ketään joka olisi kaivannut sellaista (varsinkaan kun sellaisessa ei varsinaisesti voi edes istua).
https://lelabostore.com/products/rabanne-silver-sparkle-discs-dress?srsltid=AfmBOoouy4tR5eMB4V04tTo7cxKISbjh5ghaUjcm6eVWvObw6u1O9_E0
https://fashionreverie.com/?p=51Omituinen tilanne, jos poistolinja on tuo.
(miten täällä tehdään vallankumous ja miten poltetaan virtuaalisia autonrenkaita)- Anonyymi00004
buddy-love kirjoitti:
Omituinen tilanne, jos poistolinja on tuo.
(miten täällä tehdään vallankumous ja miten poltetaan virtuaalisia autonrenkaita)Viestit poistuu, en pääse vastaamaan. Harmi.
Tuo P.R. juhlamekko on hieno. Varsinkin Audrey Hepburnin päällä.
- t.t ei kirj.- Minusta myös op-art mekot ovat hienoja:
https://freekadeov.click/product_details/14564845.html- Anonyymi00006
buddy-love kirjoitti:
Minusta myös op-art mekot ovat hienoja:
https://freekadeov.click/product_details/14564845.htmlValitettavasti en saa linkkiä auki.
Yleensä op-art mekot ovat musta-valkoisia, tai kaksi värisiä ja abstrakteja luomuksia. Ne vilisee silmissä. Hypnoottisia.
Tuijottamalla mekkoja, se voi laukaista migreenin.
-t.t ei kirj.- - Anonyymi00007
buddy-love kirjoitti:
Minusta myös op-art mekot ovat hienoja:
https://freekadeov.click/product_details/14564845.htmlToivottavasti palsta toimii huomenna paremmin.
öitä! - Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
Valitettavasti en saa linkkiä auki.
Yleensä op-art mekot ovat musta-valkoisia, tai kaksi värisiä ja abstrakteja luomuksia. Ne vilisee silmissä. Hypnoottisia.
-t.t ei kirj.-Joo ei tåmä mikään ransvastainen lausunto ole palstaäijä tai muut mutta eikö sulla ole jopa ransvestiitiksi liian intensiivinen ote mekkoihin?
- Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Toivottavasti palsta toimii huomenna paremmin.
öitä!Sais kaatua koko laari.
Anonyymi00006 kirjoitti:
Valitettavasti en saa linkkiä auki.
-t.t ei kirj.-Siis nuo mekot:
https://www.vintag.es/2021/05/ysl-mondrian-collection.html
Tehty taulun pohjalta.Anonyymi00009 kirjoitti:
Joo ei tåmä mikään ransvastainen lausunto ole palstaäijä tai muut mutta eikö sulla ole jopa ransvestiitiksi liian intensiivinen ote mekkoihin?
Itsekö et halua nähdä naisia hienoissa mekoissa?
Kummallista, mutta onhan tietysti myös farkkumuotia arvostavia, eli pdä sitten siitä 70-luvusta.buddy-love kirjoitti:
Siis nuo mekot:
https://www.vintag.es/2021/05/ysl-mondrian-collection.html
Tehty taulun pohjalta.Nuo YSL;n mekot ovat ajattomia. Sopii hyvin myös nykyaikaan.
Itse katselin näitä. Ns. optinen harha-mekkoja. Näissä kankaan kuvio vilisee silmissä.
https://share.google/BIIjXyECmRmRxKafZ- Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Toivottavasti palsta toimii huomenna paremmin.
öitä!Ei toimi.
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ei toimi.
Harmi!
Ei keskustelufoorumi voi olla näin hajalla. Täällä on jatkuvasti jotain ongelmaa. Turhauttavaa! 😒tosi.typy kirjoitti:
Nuo YSL;n mekot ovat ajattomia. Sopii hyvin myös nykyaikaan.
Itse katselin näitä. Ns. optinen harha-mekkoja. Näissä kankaan kuvio vilisee silmissä.
https://share.google/BIIjXyECmRmRxKafZNuo ovat kyllä mielenkiintoisia, mutta migreenini ei oikein pidä niistä.
Jos noissa olisi matalampi kontrasti, niin silloin ei olisi tuota ongelmaa.buddy-love kirjoitti:
Nuo ovat kyllä mielenkiintoisia, mutta migreenini ei oikein pidä niistä.
Jos noissa olisi matalampi kontrasti, niin silloin ei olisi tuota ongelmaa.Arvasin, että nuo voivat laukaista migreenin. On parempi, ettet katso niitä enää. Halusin vain näyttää, että näitä on taas muodissa ja muotitalot ammentavat ideoita vanhoista mekkomalleista.
Asiasta toiseen... laitoin ylläpidolle palautetta palstan ongelmista. Taas kerran!
Tuskin ne mitään tekevät asialle, mutta saivat minulta nyt ainakin viestiä.tosi.typy kirjoitti:
Arvasin, että nuo voivat laukaista migreenin. On parempi, ettet katso niitä enää. Halusin vain näyttää, että näitä on taas muodissa ja muotitalot ammentavat ideoita vanhoista mekkomalleista.
Asiasta toiseen... laitoin ylläpidolle palautetta palstan ongelmista. Taas kerran!
Tuskin ne mitään tekevät asialle, mutta saivat minulta nyt ainakin viestiä.Piäisi ryhtyä pommittamaan niitä jatkuvilla valituksila, niin ehkä tilanne paranisi.
(mutta olen kehno viitsimään, sillä se vaatii riittävän tunntilan)
((pitäisiköhän niitä opastaa käyttämään tekoälyä ohjelmoinnin parantamiseen, sillä ne tekevät nykyään ihan toimvaa koodia))
(((ja omituisesti Gemini osaa jopa ikivanhaa ASEA ARLA-kieltä, jota käytetään museoikäisten teollisuusrobottien ohjelmointiin)))buddy-love kirjoitti:
Piäisi ryhtyä pommittamaan niitä jatkuvilla valituksila, niin ehkä tilanne paranisi.
(mutta olen kehno viitsimään, sillä se vaatii riittävän tunntilan)
((pitäisiköhän niitä opastaa käyttämään tekoälyä ohjelmoinnin parantamiseen, sillä ne tekevät nykyään ihan toimvaa koodia))
(((ja omituisesti Gemini osaa jopa ikivanhaa ASEA ARLA-kieltä, jota käytetään museoikäisten teollisuusrobottien ohjelmointiin)))Olen osaltani ollut kitettävän ahkera ja ollut usein yhteydessä ylläpitoon. Saan heiltä ympäripyöreitä vastauksia. Niissä ei koskaan luvata parannusta, ainoastaan lupaavat tutkia asiaa.
Eli, toisin sanoen, mitään muutosta ei tapahdu.
Uskon, että ylläpito olisi hyvin kiitollinen sinun neuvoistasi ja ohjeistasi. He tuskin malttavat odottaa, että ohjaat niitä tekemään parannuksia ja annat heille seikkaperäistä opetusta.
Ohjelmointi on taitolaji. Kaikki hyvät neuvot tulevat tarpeeseen (ainakin tässä tapauksessa).
Eihän keskusteluforumi voi toimia näin. Koko systeemi on hajalla, toiminnot reistailevat ja asialliset viestit sensuroidaan.
Tässähän kaatuu koko keskusteluforumin idea.
- Anonyymi00005
Lyhet videopätkät olivat sykähdyttäviä. Hän on onnistunut vangitsemaan mielenkiintoisimmat hetket kameraan. Se on uskomatonta, miten hän on siinä onnistunut juuri oikealla hetkellä. Muuttuvista ja liikkuvista tilanteista kuitenkin.
Onko hänen pitännyt mennä päivystämään sen ajan laitteilla kamerajalustoineen jollekin paikalle ja odottaa sopivaa hetkeä? Ympäristö on osa monissa merkittävä osa kuvasta. Onko se itsessään ollut alkuun se mielenkiintoinen ja ihmiset kuin sokereina sen edessä? Tämäpäs mielenkiintosta. Hieno homma, että kuvat on saatu näytille. Vähän hurjaa kyllä laittaa tolleen liikkumaan. Kaikkeen se tekoäly pystyy. Mitenkö sen oikeusjutun kanssa kävi. En tiedä usan lakeja, mutta euroopassahan yli 50 vuotiaat on vapasta riistaa.
Joo rullafilmikamerassahan tosiaan se on alempana katsojalinja. Vaikka onhan niitä toisenlaisia etsimiäkin sastavissa. Onneks on nykyään saatavissa vielä. Niin kino kun rullafilmiäkin.Rolleiflexixxä on kyllä myös toinen tähtäystapa, eli sen tähtäyssuppilon kannessa on luukku, ja sen avaamalla voi katsoa takapellin aukosta etupellin aukon läpi ja siloin se lähes vastaa mittaetsinkameraa.
Erikseen ostamalla saa osaan Rolleiflexeihin myös tähtäinsuppilon tilalle tulevan tähtäysprisman ja silloin sillä katsotaaan kuin peiliheijastinkameralla. Tosin edelleen sen tähtäyslinssin läpi, joka on hiukn ylempänä kuin kuvauslinssi, ja se pitää ottaa rajauksessa huomioon.buddy-love kirjoitti:
Rolleiflexixxä on kyllä myös toinen tähtäystapa, eli sen tähtäyssuppilon kannessa on luukku, ja sen avaamalla voi katsoa takapellin aukosta etupellin aukon läpi ja siloin se lähes vastaa mittaetsinkameraa.
Erikseen ostamalla saa osaan Rolleiflexeihin myös tähtäinsuppilon tilalle tulevan tähtäysprisman ja silloin sillä katsotaaan kuin peiliheijastinkameralla. Tosin edelleen sen tähtäyslinssin läpi, joka on hiukn ylempänä kuin kuvauslinssi, ja se pitää ottaa rajauksessa huomioon.No sehän kätevä. Ja muutenkin rolleiflexin sai helposti mukaan. Mun mamiya taas on ihan selkeesti studiokamera, tosin siihenkin ton etsimen saa. Mutta melkeimpä aina jalustan tarvii vaikka on mulla siihen perspektiivin korjaus objektiivi rakennuskuvaukseen.
- Anonyymi00008
Hienoja pätkiä. Kaikkien kuvien liike ei ihan vastannut valokuvasta mulle tulevaa tunnelmaa. Mutta se kuvahan on vain yksi hetki. Jäin odottamaan liikkeen jatkumista, ajan kulkua...
xLiner - Anonyymi00011UUSI
Mä voisin katsella lyhyitä videopätkiä Russ Meyerin tuotannosta.
- Anonyymi00013UUSI
isyys ja äityys helppoja lajeja mutyta niin jotain vihaisiakin reinityttöjä joenkin parasntaaa.
Jostain syystä näitä katsoessa tulee aina vähän sellainen tunne että olisi syntynyt väärään aikaan, nämä nykytrendit kun eivät pahemmin viehätä
- Anonyymi00014UUSI
Niin tulee, mutta en haluaisi vaihtaa silti. Haluaisin löytää jotain jännää kuvattavaa ihan itse. Ja tästä ajasta,
Mutta ehkä peilin kautta etsittynä kaikki näyttää jännemmältä. Joskus lapsena laitettiin peilit leuan alle ja kuviteltiin kävelevämme katossa. Siitäkin tuli yhtä jännä tunne niin kuin noista kuvista. Kokeile vaikka! Anonyymi00014 kirjoitti:
Niin tulee, mutta en haluaisi vaihtaa silti. Haluaisin löytää jotain jännää kuvattavaa ihan itse. Ja tästä ajasta,
Mutta ehkä peilin kautta etsittynä kaikki näyttää jännemmältä. Joskus lapsena laitettiin peilit leuan alle ja kuviteltiin kävelevämme katossa. Siitäkin tuli yhtä jännä tunne niin kuin noista kuvista. Kokeile vaikka!Voi olla että peilit leuan alla jää kokeilematta, mutta peilien kautta katselusta tuli mieleen periskooppi minkä rakentelin joskus ala-asteella, siinä tuli vähän sama fiilis, kuin olisi jossain ulkopuolella.
Aamuisin taas peiliin katsoessa tuntuu että haluaisi olla jossain muualla 😂 kuin tässä ja nyt- Anonyymi00016UUSI
Ex-Lukka kirjoitti:
Voi olla että peilit leuan alla jää kokeilematta, mutta peilien kautta katselusta tuli mieleen periskooppi minkä rakentelin joskus ala-asteella, siinä tuli vähän sama fiilis, kuin olisi jossain ulkopuolella.
Aamuisin taas peiliin katsoessa tuntuu että haluaisi olla jossain muualla 😂 kuin tässä ja nytNo niin. Periskoopeista olinkin aina kateellinen. Kerran pari sain kokeilla, mutta olihan minulla kuitenkin kaleidoskooppi ja diakamera, josta näki norsuja ja Tarzanin 😅
Aamuisin ja kuin iltaisin tahtoo peili esittää Picassot, mut näillä mentävä 😂
Sellainen parranajopeili on ihan riittävä kattokävelyyn, mutta isommalla ei näe enää omia jalkojaan, niin on jänskemmät tunnelmat!😀
- Anonyymi00015UUSI
tuollainen juttu kun joa yeitä parantaa joten maasnruweira ryrröjä, paha laji.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site645941Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers714795Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto474384SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564151SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt953761SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502473Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352379Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat442108Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val41469En uskalla ees ajatella muru
Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha131239