UUSI JERUSALEM ON VERTAUSKUVA JUMALAN SEURAKUNNASTA

Anonyymi-ap

Ilm.21
9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä NÄYTÄN SINULLE MORSIAMEN, Karitsan vaimon".
10 Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja NÄYTTI MINULLE PYHÄN KAUPUNGIN, JERUSALEMIN, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,

Ilm. 21:17
Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, IHMISMITAN MUKAAN, joka on enkelin mitta.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Matt.23:38
Katso, 'teidän HUONEENNE ON JÄÄVÄ HYLJÄTYKSI...

Joh.2
14 Niin hän tapasi PYHÄKÖSSÄ ne, jotka myivät härkiä ja lampaita ja kyyhkysiä, ja rahanvaihtajat istumassa.
15 Ja hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon.
16 Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun ISÄNI HUONETTA markkinahuoneeksi."
17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut".
18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "MINKÄ MERKIN sinä näytät meille, koska näitä teet?"
19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan TÄMÄ TEMPPELI, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
20 Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on TÄTÄ TEMPPELIÄ rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
21 Mutta hän puhui RUUMIINSA TEMPPELISTÄ.

Ilm. 21:22
Mutta TEMPPELIÄ MINÄ EN SIINÄ NÄHNYT; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.

1. Kor. 3:16
Ettekö tiedä, että TE OLETTE JUMALAN TEMPPELI ja että Jumalan Henki asuu teissä?

1. Kor. 3:17
Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

1. Kor. 6:19
Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?

2. Kor. 6:16
Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä ME OLEMME ELÄVÄN JUMALAN TEMPPELI, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".

20

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Aika suuri yhdyskunta, kun sivu on n 2300 km . Se on 5 tai 6 -ulottuvuudessa .

• Anonyymi00004

Ilm. 21. luku Uusi Testamentti 1938
        1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6. Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
        7. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
        8. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
        9. Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon".
        10. Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,
        11. ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;
        12. siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
        13. idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia.
        14. Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
        15. Ja sillä, joka minulle puhui, oli mittasauvana kultainen ruoko, mitatakseen kaupungin ja sen portit ja sen muurin.
        16. Ja kaupunki oli neliskulmainen, ja sen pituus oli yhtä suuri kuin sen leveys. Ja hän mittasi sillä ruovolla kaupungin: se oli kaksitoista tuhatta vakomittaa. Sen pituus ja leveys ja korkeus olivat yhtä suuret.
        17. Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta.
        18. Ja sen muuri oli rakennettu jaspiksesta, ja kaupunki oli puhdasta kultaa, puhtaan lasin kaltaista.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ilm. 21. luku Uusi Testamentti 1938
        1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6. Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
        7. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
        8. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
        9. Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon".
        10. Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,
        11. ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;
        12. siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
        13. idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia.
        14. Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
        15. Ja sillä, joka minulle puhui, oli mittasauvana kultainen ruoko, mitatakseen kaupungin ja sen portit ja sen muurin.
        16. Ja kaupunki oli neliskulmainen, ja sen pituus oli yhtä suuri kuin sen leveys. Ja hän mittasi sillä ruovolla kaupungin: se oli kaksitoista tuhatta vakomittaa. Sen pituus ja leveys ja korkeus olivat yhtä suuret.
        17. Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta.
        18. Ja sen muuri oli rakennettu jaspiksesta, ja kaupunki oli puhdasta kultaa, puhtaan lasin kaltaista.

19. Ja kaupungin muurin perustukset olivat kaunistetut kaikkinaisilla kalleilla kivillä; ensimmäinen perustus oli jaspis, toinen safiiri, kolmas kalkedon, neljäs smaragdi,
        20. viides sardonyks, kuudes sardion, seitsemäs krysoliitti, kahdeksas berylli, yhdeksäs topaasi, kymmenes krysoprasi, yhdestoista hyasintti, kahdestoista ametisti.
        21. Ja ne kaksitoista porttia olivat kaksitoista helmeä; kukin portti oli yhdestä helmestä; ja kaupungin katu oli puhdasta kultaa, ikäänkuin läpikuultavaa lasia.
        22. Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
        23. Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.
        24. Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa.
        25. Eikä sen portteja suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole,
        26. ja sinne viedään kansojen kunnia ja kalleudet.
        27. Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.

• Anonyymi00002

Maapallolla on 2087 vaan 120 miljoonaa ihmistä, juutalaista!!

• Voi olla mutta voi olla olemattakin. 🌍🌎🌏✡️🕎🕍🇮🇱
        - Matti Nykänen RIP🕊 -

• Anonyymi00006
        Demokrates kirjoitti:

Voi olla mutta voi olla olemattakin. 🌍🌎🌏✡️🕎🕍🇮🇱
        - Matti Nykänen RIP🕊 -

Usko sinä vaan mattiin, minä uskon Nostraan.

• Anonyymi00003

On tainnut ilmestyskirjan kirjoittaja juoda kaikista seitsemästä maljasta ja pössytellyt vielä päälle.

• Anonyymi00007

Ilm. 16. luku Uusi Testamentti 1938
        1. Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle".
        2. Ja ensimmäinen lähti ja vuodatti maljansa maan päälle; ja tuli pahoja ja ilkeitä paiseita niihin ihmisiin, joissa oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa.
        3. Ja toinen enkeli vuodatti maljansa mereen, ja se tuli vereksi, ikäänkuin kuolleen vereksi, ja jokainen elävä olento kuoli, mitä meressä oli.
        4. Ja kolmas enkeli vuodatti maljansa jokiin ja vesilähteisiin, ja ne tulivat vereksi.
        5. Ja minä kuulin vetten enkelin sanovan: "Vanhurskas olet sinä, joka olet ja joka olit, sinä Pyhä, kun näin olet tuominnut.
        6. Sillä pyhien ja profeettain verta he ovat vuodattaneet, ja verta sinä olet antanut heille juoda; sen he ovat ansainneet."
        7. Ja minä kuulin alttarin sanovan: "Totisesti, Herra Jumala, Kaikkivaltias, totiset ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi".
        8. Ja neljäs enkeli vuodatti maljansa aurinkoon, ja sille annettiin valta paahtaa ihmisiä tulella.
        9. Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian.
        10. Ja viides enkeli vuodatti maljansa pedon valtaistuimelle, ja sen valtakunta pimeni; ja he pureskelivat kielensä rikki tuskissansa
        11. ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta eivät tehneet parannusta teoistansa.
        12. Ja kuudes enkeli vuodatti maljansa suureen Eufrat-virtaan, ja sen vesi kuivui, että tie valmistuisi auringon noususta tuleville kuninkaille.
        13. Ja minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Ilm. 16. luku Uusi Testamentti 1938
        1. Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle".
        2. Ja ensimmäinen lähti ja vuodatti maljansa maan päälle; ja tuli pahoja ja ilkeitä paiseita niihin ihmisiin, joissa oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa.
        3. Ja toinen enkeli vuodatti maljansa mereen, ja se tuli vereksi, ikäänkuin kuolleen vereksi, ja jokainen elävä olento kuoli, mitä meressä oli.
        4. Ja kolmas enkeli vuodatti maljansa jokiin ja vesilähteisiin, ja ne tulivat vereksi.
        5. Ja minä kuulin vetten enkelin sanovan: "Vanhurskas olet sinä, joka olet ja joka olit, sinä Pyhä, kun näin olet tuominnut.
        6. Sillä pyhien ja profeettain verta he ovat vuodattaneet, ja verta sinä olet antanut heille juoda; sen he ovat ansainneet."
        7. Ja minä kuulin alttarin sanovan: "Totisesti, Herra Jumala, Kaikkivaltias, totiset ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi".
        8. Ja neljäs enkeli vuodatti maljansa aurinkoon, ja sille annettiin valta paahtaa ihmisiä tulella.
        9. Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian.
        10. Ja viides enkeli vuodatti maljansa pedon valtaistuimelle, ja sen valtakunta pimeni; ja he pureskelivat kielensä rikki tuskissansa
        11. ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta eivät tehneet parannusta teoistansa.
        12. Ja kuudes enkeli vuodatti maljansa suureen Eufrat-virtaan, ja sen vesi kuivui, että tie valmistuisi auringon noususta tuleville kuninkaille.
        13. Ja minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista.

14. Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä; ne lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä.
        15. - Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi! -
        16. Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi hebreaksi on Harmagedon.
        17. Ja seitsemäs enkeli vuodatti maljansa ilmaan, ja temppelistä, valtaistuimelta, lähti suuri ääni, joka sanoi: "Se on tapahtunut".
        18. Ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää; ja tuli suuri maanjäristys, niin ankara ja suuri maanjäristys, ettei sen vertaista ole ollut siitä asti, kuin ihmisiä on ollut maan päällä.
        19. Ja se suuri kaupunki meni kolmeen osaan, ja kansojen kaupungit kukistuivat. Ja se suuri Babylon tuli muistetuksi Jumalan edessä, niin että hän antoi sille vihansa kiivauden viinimaljan.
        20. Ja kaikki saaret pakenivat, eikä vuoria enää ollut.
        21. Ja suuria rakeita, leiviskän painoisia, satoi taivaasta ihmisten päälle; ja ihmiset pilkkasivat Jumalaa raesateen vitsauksen tähden, sillä se vitsaus oli ylen suuri.

• Näpit irti Jerusalemista Tero ristit!😡✊️

• Anonyymi00009

Ilm.14:13 Ja minä kuulin äänen taivaasta minulle sanovan: kirjoita: autuaat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästälähin. Jaa, Henki sanoi: heidän pitää lepäämän töistänsä; sillä heidän tekonsa noudattavat heitä. Biblia (1776)

• Anonyymi00010

Helluntailaiset eivät koskaan tunnusta Jumalan sanaa niinkuin on kirjoitettu. Koska heiltä puuttuu usko, he selittävät sen aina "vertauskuvaksi", jota voivat sitten vaihtuvin, järkeisuskoon perustuvin valhein "selittää" milloin mitenkin.

• Anonyymi00011
        UUSI

Höpö höpö...minä tämän ketjun aloittaja en ole helluntailainen, eivätkä helluntailaiset selitä uskoaan millään "järkeisuskolla", sillä heidän selityksissään ei ole mitään järkeä, vaan ne ovat useimmiten nimenomaan tunne-elämyksiin perustuvaa huuhaata.

Sinä olet siis sitä mieltä, että Raamattua pitäisi tulkita kirjaimellisesti, eikä vertauskuvin, vaikka Jeesuskin puhui kansalle vertauksin ?

Matt. 13:34
        Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ILMAN VERTAUSTA HÄN EI PUHUNUT HEILLE MITÄÄN

Mark. 4:13
        Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää KAIKKI MUUT VERTAUKSET?

Mark. 4:30
        Ja hän sanoi: "Mihin vertaamme Jumalan valtakunnan, eli MITÄ VERTAUSTA siitä käytämme?

Mark. 4:34
        ja ILMAN VERTAUSTA HÄN EI PUHUNUT HEILLE. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.

Mark. 7:17
        Ja kun hän kansasta erottuaan oli mennyt erääseen taloon, kysyivät hänen opetuslapsensa häneltä SITÄ VERTAUSTA.

Joten sinun uskossasi esim Jumala tekee ihmisistä kirjaimellisesti "pylväitä" temppeliinsä ja Jeesus=karitsa=lamppu sekä alttari puhuu ?

Ilm. 3:12
        Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

Ilm.21:23.
        Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.

Ilm. 16:7
        Ja minä kuulin alttarin sanovan: "Totisesti, Herra Jumala, Kaikkivaltias, totiset ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi"

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Höpö höpö...minä tämän ketjun aloittaja en ole helluntailainen, eivätkä helluntailaiset selitä uskoaan millään "järkeisuskolla", sillä heidän selityksissään ei ole mitään järkeä, vaan ne ovat useimmiten nimenomaan tunne-elämyksiin perustuvaa huuhaata.

Sinä olet siis sitä mieltä, että Raamattua pitäisi tulkita kirjaimellisesti, eikä vertauskuvin, vaikka Jeesuskin puhui kansalle vertauksin ?

Matt. 13:34
        Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ILMAN VERTAUSTA HÄN EI PUHUNUT HEILLE MITÄÄN

Mark. 4:13
        Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää KAIKKI MUUT VERTAUKSET?

Mark. 4:30
        Ja hän sanoi: "Mihin vertaamme Jumalan valtakunnan, eli MITÄ VERTAUSTA siitä käytämme?

Mark. 4:34
        ja ILMAN VERTAUSTA HÄN EI PUHUNUT HEILLE. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.

Mark. 7:17
        Ja kun hän kansasta erottuaan oli mennyt erääseen taloon, kysyivät hänen opetuslapsensa häneltä SITÄ VERTAUSTA.

Joten sinun uskossasi esim Jumala tekee ihmisistä kirjaimellisesti "pylväitä" temppeliinsä ja Jeesus=karitsa=lamppu sekä alttari puhuu ?

Ilm. 3:12
        Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

Ilm.21:23.
        Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.

Ilm. 16:7
        Ja minä kuulin alttarin sanovan: "Totisesti, Herra Jumala, Kaikkivaltias, totiset ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi"

Kaikki mitä Jeesu puhuis, muka vertausta, hevonkukkua! Yhtään kusipäätä Jumala ei ole asettanut Sanan opettaksi, ei sinuakaan!

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kaikki mitä Jeesu puhuis, muka vertausta, hevonkukkua! Yhtään kusipäätä Jumala ei ole asettanut Sanan opettaksi, ei sinuakaan!

Taisipa osua arkaan paikkaan, kun noin pillastuit...

Enhän minä sanonut, että KAIKKI, mitä Jeesus puhui oli vertausta, vaan minä kirjoitin vastaukseksi väitteeseesi helluntailaisista ("selittävät sen AINA "vertauskuvaksi") oman vastaväitteeni "Sinä olet siis sitä mieltä, että Raamattua pitäisi tulkita kirjaimellisesti, eikä vertauskuvin, vaikka Jeesuskin puhui kansalle vertauksin ?"

Ilmestyskirja nyt joka tapauksessa on täynnä vertauskuvia, joten "Uusi Jerusalem" kuvaa Jumalan seurakuntaa, sillä Raamatun vertauskuvissa seurakuntaa kuvataan morsiameksi tai vaimoksi.

Tämä on siis aivan yleinen tulkinta, joten onko sinulla tästä jokin parempi tulkinta?

Ilm.21
        9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä NÄYTÄN SINULLE MORSIAMEN, Karitsan vaimon".
        10 Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja NÄYTTI MINULLE PYHÄN KAUPUNGIN, JERUSALEMIN, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,

Porttonainen taas kuvaa haureellista seurakuntaa eli "suurta Babylonia"

Ilm.17
        1 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa, ja puhui minulle sanoen: "Tule, minä näytän sinulle sen suuren porton tuomion, joka istuu paljojen vetten päällä,
        2 hänen, jonka kanssa maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet ja jonka haureuden viinistä maan asukkaat ovat juopuneet".
        3 Ja hän vei minut hengessä erämaahan. Siellä minä näin naisen istuvan helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä, ja sillä oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.
        4 Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia.
        5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

- "Vedet" (jae 1) kuvaavat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä Ilm.17:15
        - "Pedot" (jae 3) kuvaavat valtakuntia Dan.7:23
        - Suuren Babylonin synnyttämät "tyttäret" ovat äitinsä tavoin porttoseurakuntia

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Taisipa osua arkaan paikkaan, kun noin pillastuit...

Enhän minä sanonut, että KAIKKI, mitä Jeesus puhui oli vertausta, vaan minä kirjoitin vastaukseksi väitteeseesi helluntailaisista ("selittävät sen AINA "vertauskuvaksi") oman vastaväitteeni "Sinä olet siis sitä mieltä, että Raamattua pitäisi tulkita kirjaimellisesti, eikä vertauskuvin, vaikka Jeesuskin puhui kansalle vertauksin ?"

Ilmestyskirja nyt joka tapauksessa on täynnä vertauskuvia, joten "Uusi Jerusalem" kuvaa Jumalan seurakuntaa, sillä Raamatun vertauskuvissa seurakuntaa kuvataan morsiameksi tai vaimoksi.

Tämä on siis aivan yleinen tulkinta, joten onko sinulla tästä jokin parempi tulkinta?

Ilm.21

Porttonainen taas kuvaa haureellista seurakuntaa eli "suurta Babylonia"

Ilm.17
        1 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa, ja puhui minulle sanoen: "Tule, minä näytän sinulle sen suuren porton tuomion, joka istuu paljojen vetten päällä,
        2 hänen, jonka kanssa maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet ja jonka haureuden viinistä maan asukkaat ovat juopuneet".
        3 Ja hän vei minut hengessä erämaahan. Siellä minä näin naisen istuvan helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä, ja sillä oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.
        4 Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia.
        5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

- "Vedet" (jae 1) kuvaavat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä Ilm.17:15
        - "Pedot" (jae 3) kuvaavat valtakuntia Dan.7:23
        - Suuren Babylonin synnyttämät "tyttäret" ovat äitinsä tavoin porttoseurakuntia

Babylon on on ollut olemassa, fyysinen kaupunki, sinulla on kusi noussut päähän!

• Anonyymi00018
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Babylon on on ollut olemassa, fyysinen kaupunki, sinulla on kusi noussut päähän!

Myös Jerusalem on fyysinen kaupunki.

• Anonyymi00014
      UUSI

Jenkkilahkot?

14. Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä

• Anonyymi00015
      UUSI

AIVAN, AIVAN. Raamattu on PALJON vertauskuvia eikä sitä pidä lukea kirjaimellisesti. Paitsi ne kohdat jotka pidetään kirjaimellisina. Ja ne taas on kirjaimellisia just silloin kun ne tukee omaa näkemystä. Selkeää kuin suopursu sumussa.

Tämähän alkaa kuulostaa tutulta. Kalevalassakin on vertauskuvia: sampo, Väinämöinen ja hauen leukaluusta tehty soitin. Ei kukaan silti vaadi, että uskon sen kirjaimellisesti tai joudun Tuonelaan. Taru sormusten herrasta on täynnä vertauskuvia vallasta, ahneudesta ja vastuusta. Mutta en silti huuda torilla että ILMAN FRODOA PALAT IKUISESTI.

Hauskinta on se, että kun Raamatussa on ristiriita tai järjettömyys, se on VERTAUSKUVA. Kun siinä on uhkaus, se on TOTTA. Kun siinä on rakkaus, se on HENGELLISTÄ. Kun siinä on helvetti, se on IKUINEN. Aikamoinen palapeli, ja ohjekirja puuttuu.

Ja nämä ISOT KIRJAIMET… ilmeisesti nekin on vertauskuva PYHÄSTÄ VAKAVUUDESTA. Tai siitä että ääni ei muuten kanna. Minä luen hiljaa, pienillä kirjaimilla, ja silti ymmärrän että tämä on uskomusjärjestelmä muiden joukossa. Ei käyttöohje universumiin.

Minulle Raamattu on samalla hyllyllä Kalevalan ja Taru sormusten herrasta kanssa. Erona vaan se, että Tolkien ei koskaan väittänyt kirjaansa jumalan sanelemaksi eikä uhannut lukijoita ikuisella kidutuksella väärästä tulkinnasta. Se on jo rehellisempää fantasiaa.

Rauhassa nyt.
      Ei tää oo Mordor. 😌

- Antti Ateisti

• Anonyymi00016
        UUSI

"Rauhassa nyt.
        Ei tää oo Mordor. 😌"

Yksi pillastui ja toinen rauhoittelee...miksi?

(vai sama henkilö molemmissa kommenteissa?)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6052
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      336
      5351
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2707
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2615
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      84
      1885
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      105
      1697
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1581
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1543
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1464
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1413
    Aihe