Sähköauton toimintamatka lyhenee pakkasella tyypillisesti 20–50 % kesäkeleihin verrattuna, ja kovimmilla pakkasilla (yli -20 °C) toimintamatka voi jopa puolittua. Kulutusta lisäävät erityisesti matkustamon lämmitys, akun lämpimänä pitäminen, kitkarenkaat sekä lisääntynyt ilmanvastus.
Sähköauton toimintamatkan lyheneminen pakkasella - oikeaa tietoa
21
174
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tästäkin asiasta toisessa ketjussa valheet lentävät.
- Anonyymi00002
ei taida taksiautona ja poliisilla toimia patterimosset?
palokunta?
armeija
ambulanssi?- Anonyymi00003
Paljon noita on takseissa.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Paljon noita on takseissa.
Pääkaupunkiseudulla suurin osa takseista on täyssähköautoja.
- Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla suurin osa takseista on täyssähköautoja.
Niin on lämpimään taksiin ei pääse kentältä kun tulee kesä vaatteissa Kanarialtq
Ikkunat huurussa ja lämpö 10c. Ei voi lämmittää ei pääse takain. Range vaan 19o km aamulla - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Niin on lämpimään taksiin ei pääse kentältä kun tulee kesä vaatteissa Kanarialtq
Ikkunat huurussa ja lämpö 10c. Ei voi lämmittää ei pääse takain. Range vaan 19o km aamullaViimeksi kun kokeilin, sisälämpö oli sähkötaksissa 21C, eivätkä ikkunat olleet huurussa.
- Anonyymi00010
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ikkunat huurussa ja lämpö 10c. Ei voi lämmittää ei pääse takain. Range vaan 19o km aamullaVoihan sitä tuollaistakin kuvitella.
- Anonyymi00017
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ikkunat huurussa ja lämpö 10c. Ei voi lämmittää ei pääse takain. Range vaan 19o km aamullaNo valitse sähköautotaksi, niin ei tarvi palella.
Kuinka kauas ajat taksilla, jos tuo 190 km ei riitä?
- Anonyymi00005
Eipä tuo rangen putoaminen vaikuta mitenkään tavallisen sähköautoilijan arkeen. Ne samat ajot ajetaan joka tapauksessa ja auto latautuu yöllä kotipihassa.
- Anonyymi00007
Minä minä kuitenkin vaikuttaa jos tarvi oikeaa autoo jolla ajetaan ja jossa range on pakkasellakin 1150km. Ainakin
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Minä minä kuitenkin vaikuttaa jos tarvi oikeaa autoo jolla ajetaan ja jossa range on pakkasellakin 1150km. Ainakin
Miten ehdit ajaa noin paljon? Vai postaatko palstalle juttuja myös ajaessa?
- Anonyymi00012
Anonyymi00007 kirjoitti:
Kerro millä autolla ajelet ja kuvittelet pääseväsi 1150 km yhdellä tankkauksella yli -20asteen pakkasella?
- Anonyymi00018
Anonyymi00007 kirjoitti:
Mulla oli ennen nykyistä nelivetosähköcittaria atomaattivaihteinen dielullä liikkuvä nelivetocittari. Sille ihanneolosuhteissa oli luvattu reilut 1000 km 63 l tankilla.
Pakkasella se putosi jonnekin 700-800 km:n nurkille rauhallisessa maantieajossa. Kaupunkiajossa teki 600 tiukkaa. Kovilla pakkasilla jäi allekin.
No nykyisellä autollani ihanneolosuhteissa luvattu 580 km. Talvipakkasilla noin 350 on normi. Oikein hurjilla pakkasilla ja ilman esilämmitystä 300 on tiukassa.
Onneksi mun ei koskaan tarvi ajaa ilman taukoja enempää kuin 2- max kolme tuntia. Talvella tuo kolme tuntia jää ajamatta ilman taukoa. Ei myöskään aikanaan dieselilläkään. Näin ollen tuolla rangen lyhentymisellä ei ole yhtään mitään merkitystä edes pidemmillä teissuilla.
Arkiliikenteessä lataan aina tarvittaessa kotipihalla parkissa. Tai joskus muiden asioiden yhteydessä kaupallisilla latureilla. Eikä arkiajoja tule sataakaan km:ää päivässä.
Nuo rangejutut on täysin merkityksettömiä. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Mulla oli ennen nykyistä nelivetosähköcittaria atomaattivaihteinen dielullä liikkuvä nelivetocittari. Sille ihanneolosuhteissa oli luvattu reilut 1000 km 63 l tankilla.
Pakkasella se putosi jonnekin 700-800 km:n nurkille rauhallisessa maantieajossa. Kaupunkiajossa teki 600 tiukkaa. Kovilla pakkasilla jäi allekin.
No nykyisellä autollani ihanneolosuhteissa luvattu 580 km. Talvipakkasilla noin 350 on normi. Oikein hurjilla pakkasilla ja ilman esilämmitystä 300 on tiukassa.
Onneksi mun ei koskaan tarvi ajaa ilman taukoja enempää kuin 2- max kolme tuntia. Talvella tuo kolme tuntia jää ajamatta ilman taukoa. Ei myöskään aikanaan dieselilläkään. Näin ollen tuolla rangen lyhentymisellä ei ole yhtään mitään merkitystä edes pidemmillä teissuilla.
Arkiliikenteessä lataan aina tarvittaessa kotipihalla parkissa. Tai joskus muiden asioiden yhteydessä kaupallisilla latureilla. Eikä arkiajoja tule sataakaan km:ää päivässä.
Nuo rangejutut on täysin merkityksettömiä.Joo, meille sähköautoilla ajaville ne ovat merkityksettömiä. Täällä riehuvalle fossiilitrollille ne ivat tärkein juttu koko autoilussa.
- Anonyymi00013
Nyt ollut - 30 pakkasia niin pudotus on reippaasti enemmän kuin 50%, lähemmäs 60%, mutta pörssi sähköllä akun täyteen lataus maksaa 60s kW/h eli maltaita. Kilometrille tulee kova hintalappu.
- Anonyymi00014
No itse asiassa aika saman verran kuin polttomoottoriautolla ajaminen maksaa näillä keleillä, varsinkin jos on webasto.
- Anonyymi00015
Miksi pitäisi maksaa 60s/kWh, kun pikalaturiltakin saa puolta halvemmalla? Tai miksi ylipäätään pitäisi joka päivä edes ladata?
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Miksi pitäisi maksaa 60s/kWh, kun pikalaturiltakin saa puolta halvemmalla? Tai miksi ylipäätään pitäisi joka päivä edes ladata?
No polttisteron mielestä tietenkin kaikilla on pakottava lataustarve juuri silloin kun pörssisähkön hinta on korkeimmilaan. Pakkohan se on jotain keksiä että saisi jotenkin sen polttiksen näyttämään houkuttelevalta.
Mutta antaa nyt pörssisähköterojen juhlia, kyllä ne taas kelien lauhtuessa pakenevat takaisin poteroihinsa ensi talvea odottamaan. - Anonyymi00020
Anonyymi00015 kirjoitti:
Useiia asemilla ei enää saa, just luin 70 c/kWh piikkihinnoista.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Useiia asemilla ei enää saa, just luin 70 c/kWh piikkihinnoista.
Helen 6,7c/kwh.+ vero ja jakelu. 16c kesät talvet. 25 asteen pakkasessa kulutus 28 kwh/100km. Ioniq 5, 94,5% soh ja 90% latauksella. Netto n 65 kwh. Käytännön kantama 230 km. Täydellä akulla 270. Riittäisi reilusti kahdeksi päiväksi. Lämmön takia joka aamuyö 90% iin. Ioniq kulkee hienosti ja yli 90 soh lukemia ilmoittelevat 170000 ajetuissa.
- Anonyymi00023UUSI
Etsitkö seuraa tänä iltana? 🔥 Klikkaa ja juttele https://Michelle.loveme.lat/Michelle#/?/?/zatr5u9l8
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen
ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?1745018- 151640
Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?
SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka621595Jos mies oikeasti haluaa sinut
Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois1211451Helena Puolakka laukoo suorat sanat Vappu Pimiän MasterChef -pestistä
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Kokenut keittiömestari ja ravintoloitsija Helena Puolakka laukoo suorat s91303Ketä ehdotatte seuraavaksi kuntanne johtohahmoksi
Ei ole teitä riitaisia kehityksen jarruja helppo yrittää kohti valoa ohjata. Siinä on teille pähkinä purtavaksi.941064Voiko ryyppäämisellä tienata elantonsa?
Lassi Kuhlman on rappiostriimaaja. Hän kuvaa omaa päihteiden käyttöään pitkissä somestriimeissä. Katsojat voivat lahjoit491060Persuille 1,8 prosenttiyksikköä laskua. Keskusta meni ohi ja Vasl hengittää niskassa
Erityisesti työväestö on hylkäämässä persut. https://yle.fi/a/74-20208249297942- 184905
Hinduille tiedoksi
USA Pressa sanoi '' kansakuntaa ei voi johtaa ilman Raamattua''. Tämä löytyy sitaateista. Raamatusta tulee kaikki julmu279757