Onko ikävää kun täyttää 50v

Anonyymi-ap

Niin tietää että viimeinen 10v aikaa tehdä kaikkea ennen kuin kun alkaa vanhuus ja sekin ei sama kuin olla 20 tai 30 vuotias eli jos urheilee niin ei palaudu ja monia lajeja joutuu jättään pois ettei loukkaannu tai on jo vaivoja jotka estää lajin harrastamisen ja bilettään ei pysty yksi olut vie viikoksi yö unet ja moni asia mistä ennen sai nautintoja niin ei saa enään eli kaikki on vain samaa tuubaa ja matkustelu ei enään tunnu samalta haluu vain kotiin ja miettii keksis jotain uutta ja mielenkiintoista josta sais nautintoa eli uusi harrastus tai harrastuksia tai jotain

53

426

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mulla 20-vuotiaana oli enemmän terveysongelmia, mitä ei enää ole. Nyt on myös taloudellinen vakaus, kun silloin vain jatkuvaa epävarmuutta. Toki jos on ikänsä ryypännyt niin taisi alkoholistien elinikä olla totakin lyhyempi.

• Nojaa, en tunne itse noin. Että olisin vanhus. Tuskin olen mieleltäni vanhus ikinä. Keholtani kyllä.

• Anonyymi00002

No ei 50v nuorikaan ole ja 15v kyllä näkee heti jutuista että on vanhempi kuin he ja eikä ollu pahalla itse kuulun pian 50 vuotiaisiin

• Anonyymi00002 kirjoitti:

No ei 50v nuorikaan ole ja 15v kyllä näkee heti jutuista että on vanhempi kuin he ja eikä ollu pahalla itse kuulun pian 50 vuotiaisiin

Ei tietenkään, muttei tarvitse tylsämieliseksi ruveta ja käppänöityä, jos ei päässä sille tunnu. En halua ikinä olla muumio, joka ei halua oppia mitään uutta tai kyseenalaistaa arvojaan ja elämää ylipäänsä eri tavoin. Aivoja pitää käyttää loppuun asti. Pysyä virkeenä.

• Anonyymi00004
        Jasu2025 kirjoitti:

Ei tietenkään, muttei tarvitse tylsämieliseksi ruveta ja käppänöityä, jos ei päässä sille tunnu. En halua ikinä olla muumio, joka ei halua oppia mitään uutta tai kyseenalaistaa arvojaan ja elämää ylipäänsä eri tavoin. Aivoja pitää käyttää loppuun asti. Pysyä virkeenä.

No ei 50v nyt vielä muumio ole kai mutta ei sekään kaukana enään ole että ollaan muumioita ja muinaisjäänteitä

• Anonyymi00004 kirjoitti:

No ei 50v nyt vielä muumio ole kai mutta ei sekään kaukana enään ole että ollaan muumioita ja muinaisjäänteitä

Äh, ei ikinä. Tuo on järkyttävintä vanhenevissa ihmisissä, oon jo niin vanha. Luovuttaa vähän kaikesta kun on muka jo niin vanha.

• Jasu2025 kirjoitti:

Äh, ei ikinä. Tuo on järkyttävintä vanhenevissa ihmisissä, oon jo niin vanha. Luovuttaa vähän kaikesta kun on muka jo niin vanha.

Mä haluan olla vanhanakin vielä touhua täynnä. Muuten en viitsi edes elää vanhaksi mihkään kiikkutuoliin kuolemaa varttumaan.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mä haluan olla vanhanakin vielä touhua täynnä. Muuten en viitsi edes elää vanhaksi mihkään kiikkutuoliin kuolemaa varttumaan.

Jos on pakko elää vanhaksi, pitää riittää puuhaakin loppuun asti, muuten ei kannata elääkkään. Muitten armoilla ja siirreltävänä. Mielummin henki pois, kun tuo.

• Anonyymi00006
        Jasu2025 kirjoitti:

Ehkä jokainen vanhus tuntee itsensä vetreäksi ja meneväksi vaikka hoitaja sanoo avaa suu puuroo tulee eli lusikka suuhun tai nyt vaihdetaan vaipat ja suihkuun niin omasta mielestä voi olla kuin 13 vuotias mutta oikeasti ei ole

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Ehkä jokainen vanhus tuntee itsensä vetreäksi ja meneväksi vaikka hoitaja sanoo avaa suu puuroo tulee eli lusikka suuhun tai nyt vaihdetaan vaipat ja suihkuun niin omasta mielestä voi olla kuin 13 vuotias mutta oikeasti ei ole

En usko, että he tuntee. Kyllä siinä aika avuttomaksi jo ittensä tuntee. Jos järki vielä leikkaa.

• Jasu2025 kirjoitti:

En usko, että he tuntee. Kyllä siinä aika avuttomaksi jo ittensä tuntee. Jos järki vielä leikkaa.

Suvun naisilta on kroppa pettänyt alta ennen kun järki on huvennut. Pää on leikannut kuolemaan asti niin ettei ole tarvinut muitten puolesta ajatella.

• Anonyymi00009
        Jasu2025 kirjoitti:

Jos se järki sanoo olen nuorempi ja paremmassa kunnossa kuin olin 18 vuotiaana nyt olen nuori ja voimissani vaikka saattohuoneeseen laitetaan asumaan

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Jos se järki sanoo olen nuorempi ja paremmassa kunnossa kuin olin 18 vuotiaana nyt olen nuori ja voimissani vaikka saattohuoneeseen laitetaan asumaan

Ei sano, muttei sen tarvi ryhtymällä ryhtyä muumioitumaankaan. Moni tietoisesti alkaa muumioitumaan ikään kuin iän mukaan pitäisi. Miksi?

• Jasu2025 kirjoitti:

Ei sano, muttei sen tarvi ryhtymällä ryhtyä muumioitumaankaan. Moni tietoisesti alkaa muumioitumaan ikään kuin iän mukaan pitäisi. Miksi?

Mun isä täyttää 76 ja yhä tekee autorempat itse, maalaa talonsa kun panelilaudoitus on, hoitaa pihan 4000 neliöö ja ajelee Ninjalla kesällä prätkälenkkejä. Miksi sen ikäisen pitäisi hautautua kotiin ja seitteihin?

• Jasu2025 kirjoitti:

Mun isä täyttää 76 ja yhä tekee autorempat itse, maalaa talonsa kun panelilaudoitus on, hoitaa pihan 4000 neliöö ja ajelee Ninjalla kesällä prätkälenkkejä. Miksi sen ikäisen pitäisi hautautua kotiin ja seitteihin?

Hänen äiti ajoi ajokortinkin vasta 70 vanhana ja kerrasta insdi ja kirjalliset läpi, ilman lisätunteja. Ei se ikä vaan se pää ja luonne.

• Jasu2025 kirjoitti:

Hänen äiti ajoi ajokortinkin vasta 70 vanhana ja kerrasta insdi ja kirjalliset läpi, ilman lisätunteja. Ei se ikä vaan se pää ja luonne.

Jos pää toimii ja kroppa pystyy elää loppuun asti täysillä. 😊👍

• Anonyymi00023
        Jasu2025 kirjoitti:

Auttaisit nyt isääsi hiukan. Katkeroituu lapsiinsa muuten, hyvänen aika sentään.

• Anonyymi00023 kirjoitti:

Auttaisit nyt isääsi hiukan. Katkeroituu lapsiinsa muuten, hyvänen aika sentään.

Ei katkeroidu, me on totuttu hoitamaan omat nurkkamme itse, ulisematta muille. Luonne vaikuttaa tässäkin, jotkut ei selviä mistään yksin, toiset taas ei kaipaa muita tiellisiksi pyörimään. Kuulutaan tohon jälkimmäiseen sakkiin.

• Anonyymi00025
        Jasu2025 kirjoitti:

Suvun naisilta on kroppa pettänyt alta ennen kun järki on huvennut. Pää on leikannut kuolemaan asti niin ettei ole tarvinut muitten puolesta ajatella.

Näin on palstaäijä- kyllä me äipät jaksetaan soutaa selkä vääränä ei tartte auttaa- lussuttakaa vaan pillimehua perällä

• Anonyymi00026
        Jasu2025 kirjoitti:

Jos on pakko elää vanhaksi, pitää riittää puuhaakin loppuun asti, muuten ei kannata elääkkään. Muitten armoilla ja siirreltävänä. Mielummin henki pois, kun tuo.

Noinhan se menee, mutta kun se olisikin omissa käsissä.

• Anonyymi00026 kirjoitti:

Noinhan se menee, mutta kun se olisikin omissa käsissä.

On se tavallaan omissakin käsissä jonkinnverran. Ainakin asenne vaikuttaa ja aina voi eutanasian tehdä, jos elämä alkaa olla vaikeeta.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Jaa, kunpa ne hoitajat tulisikin... kai olet viimeaikaisia uutisia lueskellut ja itse ihan omin silmin nähnyt jo 4 vuotta sitten, miten vanhuksia kohdellaan näissä "hpito"laitoksissa! Helvetin häpeällistä, elukoillakin on paremmat olot ja oikein laki tehty niiden turvaksi. Vanhukset kärsii, kituu, lääkitään sekopäisiksi!!! SUOMI ON MALLIVALTIO, MITEN VANHUKSET MURHATAAN LAILLISESTI JA NIMENOMAAN LÄÄKKEILLÄ, NÄLKÄÄN JA JANOON!

• Anonyymi00027 kirjoitti:

Jaa, kunpa ne hoitajat tulisikin... kai olet viimeaikaisia uutisia lueskellut ja itse ihan omin silmin nähnyt jo 4 vuotta sitten, miten vanhuksia kohdellaan näissä "hpito"laitoksissa! Helvetin häpeällistä, elukoillakin on paremmat olot ja oikein laki tehty niiden turvaksi. Vanhukset kärsii, kituu, lääkitään sekopäisiksi!!! SUOMI ON MALLIVALTIO, MITEN VANHUKSET MURHATAAN LAILLISESTI JA NIMENOMAAN LÄÄKKEILLÄ, NÄLKÄÄN JA JANOON!

Kuivattamalla saattohoitokin toteutuu. Nälkä ja jano juurikin.

• Anonyymi00003

Ei ole yhtään ikävää. Viiskymppinen on nuori ja eläkeikäänkin vielä 20 vuotta.

- Sheena

• Anonyymi00005

Niin eläke ikään on 20v tai enemmän tai onko koskaan eläkkeellä mutta vanhuus alkaa 60 vuotiaana

• Anonyymi00007

Ei helvata, kyllä minulla on tavoitteena päästä 65-vuotiaana eläkkeelle. 67 ehdoton maksimi.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Ei helvata, kyllä minulla on tavoitteena päästä 65-vuotiaana eläkkeelle. 67 ehdoton maksimi.

Onko sit enään eläkkeitä kun täytetään 60v ja jos on niin alin eläke ikä on 100v

• Anonyymi00010
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Niin eläke ikään on 20v tai enemmän tai onko koskaan eläkkeellä mutta vanhuus alkaa 60 vuotiaana

Vanhuus ei todellakaan ala 60-vuotiaana vaan noin 75-vuotiaana, jolloin toimintakyky ehkä alkaa hieman heikentyä. Joillain alkaa aiemmin, toisilla myöhemmin. Jos käy töissä, ei ole vanhus.

- Sheena

• Anonyymi00011
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Miksi? Itse aion jatkaa mahdollisimman pitkään, juurikin 70-vuotiaaksi. Töissä kuluu aika rattoisasti.

- Sheena

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Vanhuus ei todellakaan ala 60-vuotiaana vaan noin 75-vuotiaana, jolloin toimintakyky ehkä alkaa hieman heikentyä. Joillain alkaa aiemmin, toisilla myöhemmin. Jos käy töissä, ei ole vanhus.

- Sheena

Kyllä 60v on virallinen vanhuusikä ja kautta aikain 63v jääty vanhuuseläkkeelle mutta nykyään 95v vanhus tekee töitä kun ei pääse eläkkeelle nykyajan ihmiset haluu antaa eläkkeensä pois mutta silti on vanha vanhus rollaattorilla vaippa täynnä kakkaa menee töihin ja työnantajaa naurattaa pitää pilkkanaan

• Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Miksi? Itse aion jatkaa mahdollisimman pitkään, juurikin 70-vuotiaaksi. Töissä kuluu aika rattoisasti.

- Sheena

Miksi miksei kuolemaan asti ei tarvi vanhain koteja kun tekee hommii kunnes kuolo korjaa pois

• Anonyymi00017
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kyllä 60v on virallinen vanhuusikä ja kautta aikain 63v jääty vanhuuseläkkeelle mutta nykyään 95v vanhus tekee töitä kun ei pääse eläkkeelle nykyajan ihmiset haluu antaa eläkkeensä pois mutta silti on vanha vanhus rollaattorilla vaippa täynnä kakkaa menee töihin ja työnantajaa naurattaa pitää pilkkanaan

"kautta aikain 63v jääty vanhuuseläkkeelle"

Et ole ajantasalla. Ennen oli ennen, nyt on nyt. 1962 jälkeen syntyneiden alin eläkeikä on 65v ja 1965 jälkeen syntyneiden eläkeikä on nousemaan päin.

1958: 64 vuotta
        1959: 64 vuotta 3 kuukautta
        1960: 64 vuotta 6 kuukautta
        1961: 64 vuotta 9 kuukautta
        1962–1964: 65 vuotta
        1965 ja sen jälkeen: Vahvistetaan myöhemmin (ennuste, että nousee yli 65 vuoden)

• Anonyymi00018
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Miksi miksei kuolemaan asti ei tarvi vanhain koteja kun tekee hommii kunnes kuolo korjaa pois

Työnantajat ei välttämättä pidä enää 90-vuotiaita töissä.
        Monestihan kuolo korjaa pois jo paljon ennen 65 ikävuotta.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Minä vuonna olet syntynyt?

• Anonyymi00032
        Anonyymi00012 kirjoitti:

95-vuotiaat tekevät töitä? Ne ei todellakaan ainakaan muiden kirjoilla. 70-vuotiaitakaan ei lasketa moneenkaan ammattiin ja paikkaan työturvallisuussyistä.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Minä vuonna olet syntynyt?

En kerro, mutta tämänhetkinen ennuste on 66 vuotta. Toki voin jäädä aiemminkin, mutta kai sitä pyrkii kasvattamaan eläkettä mahdollisimman pitkään, aika näyttää, jos sinne asti pötkitään.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Mitä suunnitelmia eläkkeellä? Nyhräät sohvalla? Onko kivaa?

• Anonyymi00014

Nuorena muistan, kun sukulaisten 50v syntymäpäiväjuhlilla käytiin, niin tuntui, että
      onpas mahdottoman vanha sukulainen ja tuntui kaukaiselta, että itse täyttää 50v.
      Sitä silloin ajatteli, että noin vanhalla on vanhojen ajatusmaaila eli työnteko päällimmäinen asia elämässä.
      Sitten sitä onkin itse 50v, mitään syntymäpäiviä en viettänyt ja äkkiä se aika kuluu ja nyt ollaan jo 55v ja tuntuu, että aika kuluu aina vaan nopeammin.
      Ajatusmaailma, no ei meikäläisellä ainakaan työnteko ole ajatusmaailmassa, vaan tietokone pelit ja pelikonsolit, jotka ei ole kyllä iäkkäiden aikuisten ajatusmaailma.
      Mieli ei taida vanheta, vaikka kroppa vanhenee.

• Anonyymi00038

Pelien ja pelikonsolien seassa kroppa vanhenee kyllä.

• Anonyymi00015

Vanhainkotiin aloittaja mars! Ilman läppäriä.

• Anonyymi00016

Naurattaa näin 60v mittarissa kun netissä nuo 50v pitävät itseään vanhuksina , tuossa vaiheessa ei vielä lähelläkään , itse odottelen vielä 10v niin sitten voin "aikuistua" .

• Anonyymi00020

Itsekin 60v ja juuri alkanut kasvaa pois pahimmasta murrosiästä. Vanhuksena on sitten joskus vankasti aikuinen.

• Anonyymi00021

Yleisurheilussa alkavat ikämiessarjat jo 40 vuotiaasta.
      Kyllä ikä alkaa tehdä tehtävänsä jo tuosta iästä alkaen.

• Anonyymi00022

Vanhin suomalainen olympiamitalisti? Iäkkäin suomalainen nainen mitalistina on Riikka Välilä (jääkiekko, 44 vuotta, 2018).
        Jos ikä tekisi hyvää fyysisille ominaisuuksille, olisi nuorin mitalisti ollut 45 vuotias?

• Anonyymi00024

Ei ollut, sama vauhti on päällä vieläkin, liki 70 ja ajattele, uskallan käydä jopa nuorten paikoissa🤣.
      Ainoa mikä eroaa, on se, että aika menee todella nopiaan.

• Anonyymi00028

Moni ei elä 50-vuotiaaksi.

• Anonyymi00029

Mutta mutta: Tästä huomaa milloin alkaa tulemaan vanhaksi: vanhat koulukaverit alkavat kuolla kupsahtamaan ympäriltä.

• Anonyymi00030

Niin ja kaikki isovanhemmat, mahdollisesti toinen-, tai molemmat vanhemmat, tädit, sedät jne.
        Hiljaista pitelee!
        En tunne itseäni aivan ikälopuksi, mutta muistellessani esim. oman isäni puolivuosisatasia, niin se tuntui jotenkin masentavalta, että mikä vanhus hän jo onkaan ja nyt olen jo itse hiukan vanhempi. Onneksi olen sentään pitänyt itsestäni parempaa huolta fyysisesti.

• Anonyymi00031

Herra yksin antaa evästä, leipää lopun matkalle.

• On se aika ikävää.

Ikävintä on ehkä se, että nuoret naiset eivät katso enää samalla tavalla kuin 40+ vuotiaana. Ihan näkymättömäksi tässä ei kuitenkaan ole vielä muuttunut.

Fyysisiä rajoitteita ei ole juurikaan vielä tullut, mutta tiettyjä kylläkin. Ehkä suurin on näön heikkeneminen.

Työmarkkinoillakaan ei viisikymppinen ole enää kuuminta hottia. Toisaalta eläkekin alkaa jo välkkymään mielessä.

Joka tapauksessa ollaan sellaisessa iässä, että eletty elämä alkaa näkymään ja tuntumaan. Syödyt pekonit ja juoksematta ja poltetut tupakat näkyvät ja tuntuvat.

• Anonyymi00034

No se on kyllä ikävää että nuoret naiset ei enään katso sillä silmällä enään mutta toivottavasti oman ikäiset naiset katselee

• Anonyymi00035

Totta lähinäkö on itsellänikin huonontunut paljon ilman lukulaseja ei näe lähelle enään tai ei saa selvää

• Anonyymi00034 kirjoitti:

No se on kyllä ikävää että nuoret naiset ei enään katso sillä silmällä enään mutta toivottavasti oman ikäiset naiset katselee

Joo, kyllä katselee ja kyllähän tuonpikku hiljaa kasvavan läpinäkyvyyden kestää.

Nyt alkaa ymmärtää mitä lihavat naiset tarkoittavat kun he sanovat olleensa näkymättömiä kun olivat ylipainoisia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      32
      11566
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      61
      4151
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      150
      3463
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      237
      2743
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      134
      2446
    6. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      7
      2306
    7. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      206
      1919
    8. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      357
      1312
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      74
      1163
    10. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      20
      987
    Aihe