Leskeneläke sekä tutkintojen ja työttömyyskausien eläkekarttuma leikkuriin. Kyseessä olevat eläkekertymät tulevat ilmeisesti jossain vaiheessa poistumaan. Jos niin käy, koskeeko se vasta lakimuutoksen jälkeisiä kertymiä? Maksussa olevia? Jo kertyneitä, mutta ei vielä maksussa olevia? Tätä ei ole mielestäni kommentoitu.
Eläkkeitä leikkuriin?
41
530
Vastaukset
- Anonyymi00001
Suomessa ei tehdä lakeja, jotka tulevat voimaan taannehtivasti. Tuo tarkoittaa, että nuo uudet lainmuutokset otetaan käyttöön siitä hetkestä alkaen, kun laki tulee voimaan.
Eli ennen lain voimaantuloa kertyneet eivät poistu. - Anonyymi00004
On koskettava eläkkeitä jotka on jo maksussa. Hassunkurista mutta julkiselta puolen eläköityneillä siivoojillakin on eläkkeet samaa luokkaa mitä on jätkillä palkat.
- Anonyymi00006
Entä sitten? Mitä niiden pitäisi olla? Sinun mielestäsi.
- Anonyymi00008
Eihän se, että jonkun eläke voi olla korkeampi kuin jonkun toisen palkka, ole tietenkään mikään syy leikata eläkkeitä. Eikä se ole millään muotoa edes epäoikeudenmukaistakaan.
Eläkkeen on itse kukin kerryttänyt työansioillaan ja niistä on maksettu työeläkevakuutusmaksut aikanaan. - Anonyymi00009
Sinun mielestäsi siivoojat ovat toisen luokan kansalaisia, joiden pitää tehdä töitä nolla sopimuksilla ja saada 40 vuotisesta työstä takuueläke. Häpeä.
- Anonyymi00005
Nykyinen hallitus ei leikkaa eläkkeitä, tämä on jo selvää. Tuskin leikkaa seuraavakaan - todennäköisesti demarihallitus, sillä heidän äänestäjät ovat suurilta osin eläkeläisiä.
Viime aikoina yksi jos toinen talousviisas on ollut vaatimassa eläkkeisiin leikkauksia, koska valtio on merkittävässä roolissa julkisen puolen eläkkeiden maksajana. Mutta. Miksi yksityisellä puolella työuransa tehneen eläkkeistä pitäisi leikata? Yksityisen puolen työnantajat ja tekijät ovat nämä maksaneet, valtiolla ei ole siinä mitään roolia. Vielä en ole nähnyt yhtäkään perustetta mikä antaisi oikeuden/syyn ei julkisen puolen eläkkeiden leikkauksiin.- Anonyymi00007
Valtio työnantajana on palkansaajien työeläkejärjestelmässä samassa roolissa kuin yksityisetkin työnantajat. Valtion ja kuntien eläkkeet maksaa nykyisin Kuntien eläkevakuutus eli KEVA.
Kyllä valtion ja kuntien palveluksessa olleilla on ihan sama perustuslain omaisuuden suoja koskien työelämäaikana kerrytettyä eläkeoikeuden osalta.
Ei nytkään kukaan vähänkään vakavasti otettava keskustelija, eli siis sellainen, joka ymmärtää työeläkevakuutuksen perusasiat, ole vaatinut noita kerrytettyjen eläkkeiden karsimista eikä maksussa olevien eläkkeiden karsimista. Se on käytännössä mahdotonta, koska vaatii perustuslain muuttamista tältä osin.,
Maksussa olevia eläkkeitä voidaan verottaa kovemmin ja vuosittaisia indeksikorotuksia voidaan leikata helposti eduskunnan enemmistön päätöksellä, mutta kertymään ei voida takautuvasti puuttua ilman perustuslain mukaista muutosmenettelyä. Jo nythän on olemassa nk raippavero, jota jo noin 50.000€/vuosi ja yli saavat maksavat.indeksikorotuksiakinnon leikattu.
Myös elinaikakerroin pienentää pysyvästi maksettavaa eläkettä, mutta sen perustehan on eliniän ja sen seurauksena eläkkeelläoloajan keskimääräinen pidentymiseen kompensointi, ei säästöpaineet.
Leikkauksia voi periaatteessa helposti tehdä tulevaisuutta koskevina. Esim varusmiespalvelun, opiskelun, työttömyyden, jne kerryttämään eläkkeen voi helposti leikata pois. Nämähän eivät ole olleetkaan alunperin mukana kerryttämässä.
Yleisesti ottaenhan valtion verotulothan pienenisivät, jos työeläkkeiden taso, esim indeksikorotusten supistamisen myötä pienenisi. - Anonyymi00012
Anonyymi00007 kirjoitti:
Valtio työnantajana on palkansaajien työeläkejärjestelmässä samassa roolissa kuin yksityisetkin työnantajat. Valtion ja kuntien eläkkeet maksaa nykyisin Kuntien eläkevakuutus eli KEVA.
Kyllä valtion ja kuntien palveluksessa olleilla on ihan sama perustuslain omaisuuden suoja koskien työelämäaikana kerrytettyä eläkeoikeuden osalta.
Ei nytkään kukaan vähänkään vakavasti otettava keskustelija, eli siis sellainen, joka ymmärtää työeläkevakuutuksen perusasiat, ole vaatinut noita kerrytettyjen eläkkeiden karsimista eikä maksussa olevien eläkkeiden karsimista. Se on käytännössä mahdotonta, koska vaatii perustuslain muuttamista tältä osin.,
Maksussa olevia eläkkeitä voidaan verottaa kovemmin ja vuosittaisia indeksikorotuksia voidaan leikata helposti eduskunnan enemmistön päätöksellä, mutta kertymään ei voida takautuvasti puuttua ilman perustuslain mukaista muutosmenettelyä. Jo nythän on olemassa nk raippavero, jota jo noin 50.000€/vuosi ja yli saavat maksavat.indeksikorotuksiakinnon leikattu.
Myös elinaikakerroin pienentää pysyvästi maksettavaa eläkettä, mutta sen perustehan on eliniän ja sen seurauksena eläkkeelläoloajan keskimääräinen pidentymiseen kompensointi, ei säästöpaineet.
Leikkauksia voi periaatteessa helposti tehdä tulevaisuutta koskevina. Esim varusmiespalvelun, opiskelun, työttömyyden, jne kerryttämään eläkkeen voi helposti leikata pois. Nämähän eivät ole olleetkaan alunperin mukana kerryttämässä.
Yleisesti ottaenhan valtion verotulothan pienenisivät, jos työeläkkeiden taso, esim indeksikorotusten supistamisen myötä pienenisi.Purra/Orpo kävivät jo leikkaamassa KEVA rahoista melkoisen siivun, ettei velanotto näyttäisi niin pahalta..
- Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Purra/Orpo kävivät jo leikkaamassa KEVA rahoista melkoisen siivun, ettei velanotto näyttäisi niin pahalta..
Ei ole leikattu kenenkään kertyneistä työeläkkeistä. Ei edes Purra ole sitä voinut tehdä…
- Anonyymi00020
Anonyymi00012 kirjoitti:
Purra/Orpo kävivät jo leikkaamassa KEVA rahoista melkoisen siivun, ettei velanotto näyttäisi niin pahalta..
Höpö, höp, höpö.
- Anonyymi00010
Leskeneläke on monille välttämättömyys kun puolison eläke loppuu kuoleman vuoksi ja menot ja kulut jäävät jäljelle jääneen vastuulle kokonaisuudessaan. Monille se on täysi mahdottomuus pärjätä tuossa tilanteessa. Tietenkin sitä voidaan järkeistää ja kohtuullistaa ja olla voimassa lyhyemmän ajan, että leski ehtisi hyvin saada asiansa paremmalle tolalle rauhassa menetyksen jälkeen.
- Anonyymi00011
Kysyjä ei ymmärrä, että vastausta et voi täältä saada, koska edes päättäjät eivät vastausta pysty antamaan ja eläkkeiden leikkaaminen on herkkä asia joka voi olla poliittinen itsemurha.
Eläkkeet ovat meillä kuitenkin keskimäärin kovin alhaiset ja palkkatasojen ja työttömyyden jälkeen muutekin laskusuunnassa.
Maksussa olevia eläkkeitä on aika vaikea ja huono lähteä leikkaamaan. mutta verotuksella ja indeksien leikkaamisella sitä ollaan jo leikattu. - Anonyymi00013
Euron neljästä on eläkeläiset eläkkeestään tienanneet. Oliko ennen määräaikaisia tai osapäivätöitä kuin nykyisi? Ei juurikaan. Jos vain leikataan kertymistä esim. Työttömyyden ajalta niin huonolta nuorten tulevaisuus näyttää.
- Anonyymi00015
En tiedä mitä tarkoitat ’tienaamisella’ mutta jokainen on täysin oikeutettu kertyneeseen työeläkkeeseensä.
Työeläkejärjestelmä on vakuutus ja kaikki vakuutusmaksunsa maksaneet ovat oikeutettuja korvaukseen (=eläke), kun sen saamisen ehdot täyttyy.
Näinhän on kaikissa muissakin valuutuksissa. - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
En tiedä mitä tarkoitat ’tienaamisella’ mutta jokainen on täysin oikeutettu kertyneeseen työeläkkeeseensä.
Työeläkejärjestelmä on vakuutus ja kaikki vakuutusmaksunsa maksaneet ovat oikeutettuja korvaukseen (=eläke), kun sen saamisen ehdot täyttyy.
Näinhän on kaikissa muissakin valuutuksissa.Parempi on että nuorilla on enemmän kuin vanhuksilla rahaa käytettäväksi. Oletan eläkeläisten jo tehneen ne suuret hankinnat.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Parempi on että nuorilla on enemmän kuin vanhuksilla rahaa käytettäväksi. Oletan eläkeläisten jo tehneen ne suuret hankinnat.
No niinhän se onkin, vai oletatko että eläke on saman suuruinen kuin palkka oli?
Lisäksi eläkkeen verotus on kovempaa kuin palkkatulon verotus.
Esim. oma tilanne, tienasin n. 4000€ kuukaudessa ja nyt saan eläkettä 2400€ kuukaudessa, ei lähellekkään sama. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
No niinhän se onkin, vai oletatko että eläke on saman suuruinen kuin palkka oli?
Esim. oma tilanne, tienasin n. 4000€ kuukaudessa ja nyt saan eläkettä 2400€ kuukaudessa, ei lähellekkään sama.Ethän teekkään mitään.
- Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Esim. oma tilanne, tienasin n. 4000€ kuukaudessa ja nyt saan eläkettä 2400€ kuukaudessa, ei lähellekkään sama."Esim. oma tilanne, tienasin n. 4000€ kuukaudessa ja nyt saan eläkettä 2400€ kuukaudessa, ei lähellekkään sama."
Onko molemmat nettotuloja? - Anonyymi00021
Anonyymi00016 kirjoitti:
Parempi on että nuorilla on enemmän kuin vanhuksilla rahaa käytettäväksi. Oletan eläkeläisten jo tehneen ne suuret hankinnat.
Niin oli näillä eläkeläisilläkin asiat nuorena , tyhjästä aloitettiin.
- Anonyymi00022
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ethän teekkään mitään.
Meikä on edelleen työssä , ikää 73 v.
- Anonyymi00024
Anonyymi00019 kirjoitti:
"Esim. oma tilanne, tienasin n. 4000€ kuukaudessa ja nyt saan eläkettä 2400€ kuukaudessa, ei lähellekkään sama."
Onko molemmat nettotuloja?No eihän nettoja ilmoiteta vaan tulot bruttoina ja vero joakisella hekilökohtainen, mulla 33%, on muitakin tuloja.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
No eihän nettoja ilmoiteta vaan tulot bruttoina ja vero joakisella hekilökohtainen, mulla 33%, on muitakin tuloja.
Aika vähän on tuo eläke 2400€. Kyllä tuolla 4 tonnin ansiolla sen pitää olla yli 3000€.
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Aika vähän on tuo eläke 2400€. Kyllä tuolla 4 tonnin ansiolla sen pitää olla yli 3000€.
Ensinnäkin eläkehän määräytyy koko työuran ajalta ja multa vietiin nuoruusvuosien karttumat.
Toisekseen jos eläke on 50-60% palkasta niin 4000€ josta 60% = 2400€
Jos perataan toisin eli 42 vuotta 4000€/kk tekee 2 016 000€ ja tuosta 25% (n. nykyinen aläkemksu) = 504 000€ joka jaetaan 2400€/kk = 210kk = 17,5v.
Eli aika tarkalleen oletettu elinikä ja eläkkeelläoloaika. - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Ensinnäkin eläkehän määräytyy koko työuran ajalta ja multa vietiin nuoruusvuosien karttumat.
Jos perataan toisin eli 42 vuotta 4000€/kk tekee 2 016 000€ ja tuosta 25% (n. nykyinen aläkemksu) = 504 000€ joka jaetaan 2400€/kk = 210kk = 17,5v.
Eli aika tarkalleen oletettu elinikä ja eläkkeelläoloaika.Sinulta ei ole viety nuoruusvuosien karttumia, jos niillä tarkoitat ennen 23 ikävuotta tehtyjä työvuosia. Ei, koska tuolloin aikaa ennen 23 ikävuotta ei huomioitu vanhuuseläkkeeseen. Se oli lain mukaista. Tuolloin eläke ei karttunut koko työuran ajalta.
Tuolloin eläke määräytyi aivan eri lailla kuin nykyisin. Työeläke määräytyi työsuhteen kahden viimeisen vuoden palkan mukaan ikävälillä 23-63 ja vanhuuseläke alkoi 65-vuotiaana. ’Täysi’ työeläke yksityissektorilla edellytti 40 vuoden työskentelyä.
Lakia on muutettu niin, että nykyisin eläke määräytyy koko työuran ajalta. Tämä muutos tuli muistaakseni tuossa parisen kymmentä vuotta sitten. - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Sinulta ei ole viety nuoruusvuosien karttumia, jos niillä tarkoitat ennen 23 ikävuotta tehtyjä työvuosia. Ei, koska tuolloin aikaa ennen 23 ikävuotta ei huomioitu vanhuuseläkkeeseen. Se oli lain mukaista. Tuolloin eläke ei karttunut koko työuran ajalta.
Tuolloin eläke määräytyi aivan eri lailla kuin nykyisin. Työeläke määräytyi työsuhteen kahden viimeisen vuoden palkan mukaan ikävälillä 23-63 ja vanhuuseläke alkoi 65-vuotiaana. ’Täysi’ työeläke yksityissektorilla edellytti 40 vuoden työskentelyä.
Lakia on muutettu niin, että nykyisin eläke määräytyy koko työuran ajalta. Tämä muutos tuli muistaakseni tuossa parisen kymmentä vuotta sitten.Kyllä juu, nykyään ja myös minulla eläke määräytyi karttuman mukaan joka lasketaan koko työskentelyajalta mutta minun ja kymmenientuhansien muiden tapauksessa karttumamme alkaa vasta 23 vuodesta eteenpäin.
Turha selitellä että vanhalla syteemillä kun meille annetaan kuitenkin eläke uudella systeemillä, ei siis vanhalla.
Emme myöskään ole saaneet kertakorvauksena alle 23 vuotiaana makstuista eläkemaksuista, juu meistäkin on maksettu tuolta ajalta eläkemaksut vaikka ne ei kartuttaneet eläkkeitämme. - Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Kyllä juu, nykyään ja myös minulla eläke määräytyi karttuman mukaan joka lasketaan koko työskentelyajalta mutta minun ja kymmenientuhansien muiden tapauksessa karttumamme alkaa vasta 23 vuodesta eteenpäin.
Turha selitellä että vanhalla syteemillä kun meille annetaan kuitenkin eläke uudella systeemillä, ei siis vanhalla.
Emme myöskään ole saaneet kertakorvauksena alle 23 vuotiaana makstuista eläkemaksuista, juu meistäkin on maksettu tuolta ajalta eläkemaksut vaikka ne ei kartuttaneet eläkkeitämme.Sinulta ei ole viety mitään, koska tuolloin ei lain mukaan ajalta ennen 23 ikävuotta kertynyt eläkettä. Ei voi viedä sellaista mitä koskaan ei ole ollutkaan.
Tuolloin olit kuitenkin työeläkevakuutettuna oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos sellainen olisi osunut kohdalle. Olit siis turvattu työkyvyttömyyttä varten. Siitä työeläkevakuutusmaksut eikä niitä tietenkään palauteta.
Tuolloin eläke määräytyi työsuhteen kahden viimeisen vuoden ansioiden perusteella. Ainoa tilanne, mistä voisi teoreettisesti pohtia sinun menettäneestä jotain, on jos olisit lopettanut työnteon alle 23 vuotiaana.
Sinulle myönnetään eläke niiden lakien mukaisesti, jotka ovat voimassa eläköitymishetkelläsi siitä työsuhteesta, josta jäät eläkkeelle. Aikaisemmista työsuhteista, jos sinulla sellaisia on, olet kerryttänyt eläkkeen sen hetken lakien mukaisesti, jotka olivat voimassa työsuhteen päättyessä. Kaikista työsuhteista mitä sulla on ollut aiemmin olet kerryttänyt ko suhteen ansioiden perusteella vanhuuseläkettäsi aina ko ajan lakien mukaisesti.
Kun sitten jäät eläkkeelle, niin kaikkien aiempien kerryttämiesi eläkesummat (=nk vapaakirjat) lasketaan yhteen ( tietysti ensin indeksillä korotettuna eläköitymishetkesi tasoon), ja siinä on sinun vanhuuseläkkeesi. Eli vanhuuseläkkeesi koostuu sekä vanhojen lakien mukaan kertyneistä osista ja eläköitymishetkellä olleen työsuhteesi uuden lain mukaisista kertymistä. Näin siis ennen ennenkuin nykyinen laki,,jossa eläkettä karttuu kaikista ansioista vuosittain heti työsuhteen alusta alkaen. Muistaakseni tämä lainmuutos tuli voimaan joskus parisenkymmentä vuotta sitten ja koska mikään laki Suomessa ei tule taannehtivasti voimaan, niin se koskee vain ko lainvoimaantulosta alkaen.
Tuokaan ei vielä ole se mikä,sulle maksetaan, koska sinun ikäluokkasi elinaikakertoimella se vielä kerrotaan ensin. Sen jälkeen sitä aletaan sulle maksamaan. - Anonyymi00030
Anonyymi00026 kirjoitti:
Eli aika tarkalleen oletettu elinikä ja eläkkeelläoloaika.Olen ollut eläkkeellä nyt 14 vuotta. Palkkani oli eläkkeelle siirtyessäni n. 3900€ ja eläke on nyt 3130€. Indeksikorotuksilla on ollut tietenkin tuohon vaikutus.
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Olen ollut eläkkeellä nyt 14 vuotta. Palkkani oli eläkkeelle siirtyessäni n. 3900€ ja eläke on nyt 3130€. Indeksikorotuksilla on ollut tietenkin tuohon vaikutus.
Ilmeisesti sinä kulut sitten siihen ikäluokkaan joilla karttuma oli huomattavasti kovempi kuin minulla.
Itse olen 65 syntynyt. - Anonyymi00032
Anonyymi00024 kirjoitti:
No eihän nettoja ilmoiteta vaan tulot bruttoina ja vero joakisella hekilökohtainen, mulla 33%, on muitakin tuloja.
Itse asiassa minä en kyllä muista yhtään paljonko bruttoeläkkeeni tarkalleen on. Vain neton joka ropsahtaa tilille joka kuukauden eka pankkipäivänä. Ruotsista saa eläkettä ja se maksetaan joka kuun 19 päivä. Siitäkään en bruttoa muista.
Työssäollessa muistaa helposti myös bruttona, kun tilinauhassa se näkyi. Eläkeläinen ei saa tilinauhaa… - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Itse asiassa minä en kyllä muista yhtään paljonko bruttoeläkkeeni tarkalleen on. Vain neton joka ropsahtaa tilille joka kuukauden eka pankkipäivänä. Ruotsista saa eläkettä ja se maksetaan joka kuun 19 päivä. Siitäkään en bruttoa muista.
Työssäollessa muistaa helposti myös bruttona, kun tilinauhassa se näkyi. Eläkeläinen ei saa tilinauhaa…No, se "tilinauha" näkyy eläkkeen saajan eläkeyhtiön omissa tiedoissa ja on kalenterivuoden voimassa.
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
No, se "tilinauha" näkyy eläkkeen saajan eläkeyhtiön omissa tiedoissa ja on kalenterivuoden voimassa.
Kyllä ja se kyllä taidetaan lähettää vuosittain eläkkeensaajille, mutta kukapa muistaa tarekemmin mitä siinä lukee. Esitäytetyssä veroilmoituksessahan se ainakin näkyy.
Tilille tuprahtaa kuukausittain netto ja sen muistaa paremmin siksi. - Anonyymi00036
Anonyymi00030 kirjoitti:
Olen ollut eläkkeellä nyt 14 vuotta. Palkkani oli eläkkeelle siirtyessäni n. 3900€ ja eläke on nyt 3130€. Indeksikorotuksilla on ollut tietenkin tuohon vaikutus.
Paljoko tosta eläkeestä on vero
- Anonyymi00037
Anonyymi00025 kirjoitti:
Ei se koko työikäänsä ole noin paljon tienannut, ehkä ollut joskus työtönkin, tai huonommin palkatussa työssä.
- Anonyymi00039
Anonyymi00037 kirjoitti:
Ei se koko työikäänsä ole noin paljon tienannut, ehkä ollut joskus työtönkin, tai huonommin palkatussa työssä.
Oli meikäläiselläkin aikoinaan palkka 4500 euroa kuussa, mutta sitten iski työttömyys ja pakko ottaa heikkopalkkainen duuni, josta siitäkin tuli lähtö, joten eläke sitten jäi 1800 euroon, vaikka korkeakoulututkintokin.
- Anonyymi00040
Anonyymi00037 kirjoitti:
Juu minä olen se.
On tosi että minun työhistoriaan on kuulunut huonommin palkattuja töitäkin mutta on totta että olen ollut myös huomattavasti paremmillakin tienesteillä.
Paras vuositienesti 70 000€ ja normi tienestjä tuoho aikaan 50 000€ - 60 000€.
Loppuaikana tulot vakiintui sinne 4000€ kuukausitienesteihin.
Sitten kun ottaa huomioon nuo yli 40v tienestit ja muuttaa ne rahanarvolaksurilla nykypäivään niin ei ne pirun huonoja olletkaan.
Tosin laskelmissa oli virhe, en huomannut että olin 7v ruotsissa töissä ja ne eläkkeet eivät ole vielä alkaneet rullata, no eihän sieltä valtavia summai tule mutta jotain 150€/kk.
Voisinhan minä tehdä laskelmat ja tuijottaa vain viimeistä vuotta (eli sen jälkeen kun olin lopettanut työelämän mutta en saanut eläkettä) niin tuloni oli 5000€/v.
Jos lasken tuolta pohjalta niin 417€/kk tuloilla sain 2400€ eläkkeen.
Mutta todellisuuteen, koko työhistorian nykyrahaan muutettu tienesti oli keksimäärin 4000€/kk ja siitä saan 2400€ + 150€ eläkettä. - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
Juu minä olen se.
On tosi että minun työhistoriaan on kuulunut huonommin palkattuja töitäkin mutta on totta että olen ollut myös huomattavasti paremmillakin tienesteillä.
Paras vuositienesti 70 000€ ja normi tienestjä tuoho aikaan 50 000€ - 60 000€.
Loppuaikana tulot vakiintui sinne 4000€ kuukausitienesteihin.
Sitten kun ottaa huomioon nuo yli 40v tienestit ja muuttaa ne rahanarvolaksurilla nykypäivään niin ei ne pirun huonoja olletkaan.
Tosin laskelmissa oli virhe, en huomannut että olin 7v ruotsissa töissä ja ne eläkkeet eivät ole vielä alkaneet rullata, no eihän sieltä valtavia summai tule mutta jotain 150€/kk.
Voisinhan minä tehdä laskelmat ja tuijottaa vain viimeistä vuotta (eli sen jälkeen kun olin lopettanut työelämän mutta en saanut eläkettä) niin tuloni oli 5000€/v.
Jos lasken tuolta pohjalta niin 417€/kk tuloilla sain 2400€ eläkkeen.
Mutta todellisuuteen, koko työhistorian nykyrahaan muutettu tienesti oli keksimäärin 4000€/kk ja siitä saan 2400€ 150€ eläkettä.Miten laskit tuon keskimääräisen tienestisi? Painotitko siihen laskettuja ansioita aikaan nähden jotenkin? Tarkoitan otitko huomioon aina eri ansioiden ansainta-ajat? Ja tietysti tuon 40 vuoden aikana työeläkelainsäädäntö on muuttunut useastikin myös karttumissääntöjen osalta.
Tämä painottaminen on oleellinen asia, kun niistä lasketaan karttunutta eläkettä.
No nämähän näet helposti saamassasi työeläkeotteesta…. - Anonyymi00044
Anonyymi00036 kirjoitti:
Paljoko tosta eläkeestä on vero
Minun hatusta vedetty veikkaus on 23 - 24% veroa.
- Anonyymi00045
Anonyymi00041 kirjoitti:
Miten laskit tuon keskimääräisen tienestisi? Painotitko siihen laskettuja ansioita aikaan nähden jotenkin? Tarkoitan otitko huomioon aina eri ansioiden ansainta-ajat? Ja tietysti tuon 40 vuoden aikana työeläkelainsäädäntö on muuttunut useastikin myös karttumissääntöjen osalta.
Tämä painottaminen on oleellinen asia, kun niistä lasketaan karttunutta eläkettä.
No nämähän näet helposti saamassasi työeläkeotteesta….En alkanut hirveän tarkasti kahlaamaan läpi kaikkia tulojani.
Yli 30 vuoden ajan maksoin yelliä ja nuoruus vuosista ei karttunut mitään 7v meni ruotsissa.
Toisekseen työeläkeotteessa näkyy vain 5 viimeisen vuoden maksut.
Toisekseen tuo 2400 on aika tarkalleen 60% 4000€ summasta joten eikös se ole aika kohdallaan tuo minun arvio.
- Anonyymi00023
Saan eläkettä 5000 euroa, eikä tarvitse maksaa veroja; terveisein terno h.
- Anonyymi00035
Vuodessa
- Anonyymi00038
Anonyymi00035 kirjoitti:
Vuodessa
Nimenomaan vuodessa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7193174Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3622882Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o692698Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä342606Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582118- 491669
- 831648
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise131641Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181639- 571529