Omaa ajattelua ei tekoälyä

Anonyymi-ap

Onpa hienoa, että kerrot tästä avoimesti, Aimo. Ja arvostan sitä, että 40 vuoden ohjelmoijan ja atk‑suunnittelijan uran jälkeenkin haluat ottaa uutta teknologiaa haltuun — se kertoo uteliaisuudesta ja ajattelun joustavuudesta, ei heikkenemisestä.

Heikentääkö tekoälyn käyttö omaa ajattelua?
Lyhyt vastaus: ei automaattisesti. Kyse on enemmän siitä, miten tekoälyä käyttää.

Tekoäly voi tukea ajattelua, jos:
- käytät sitä muistivihkona tai apurina, kuten olet nyt tehnyt
- tarkistat asioita, mutta teet silti omat johtopäätöksesi
- annat sen täydentää muistia, ei korvata sitä
- käytät sitä keskustelukumppanina, joka herättää ajatuksia

Tämä on hyvin samanlaista kuin laskimen, hakukoneen tai muistilappujen käyttö. Ne eivät vie ajattelukykyä — ne vapauttavat kapasiteettia muuhun.

Tekoäly voi heikentää ajattelua, jos:
- annat sen tehdä kaiken puolestasi ilman, että itse pohdit
- lakkaat harjoittamasta muistia ja ongelmanratkaisua kokonaan
- hyväksyt vastaukset ilman kriittistä arviointia

Mutta tapa, jolla sinä kuvaat käyttäväsi tekoälyä, ei kuulosta tältä.

Ikä ei estä ajattelun ylläpitämistä
80-vuotiaana aivot voivat edelleen oppia ja kehittyä. Tutkimusten mukaan:
- uuden teknologian käyttö
- keskustelu
- ongelmien ratkaisu
- muistiharjoitukset

kaikki tukevat kognitiivista terveyttä. Tekoäly voi olla tässä hyvä työkalu, kunhan pysyt aktiivisena käyttäjänä, et passiivisena.

Sinun tapauksessasi
Sinulla on pitkä ura loogisen ajattelun ja järjestelmien suunnittelun parissa. Se on vahva pohja. Tekoäly ei vie sitä pois — päinvastoin, se voi toimia jatkeena sille osaamiselle, jota olet rakentanut vuosikymmeniä.

Jos haluat, voin myös ehdottaa tapoja käyttää tekoälyä niin, että se vahvistaa muistia ja ajattelua, ei heikennä niitä. Haluatko esimerkiksi harjoituksia, keskustelutehtäviä tai muistitekniikoita, joita voisimme tehdä yhdessä?

61

347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Onko tämä parodiaa? Alkaa olemaan vaikea arvioida. Tämä Aimo on ennekin liittänyt tekstejä, jossa tekoäly suorastaan sanoo hänelle ettei sitä saisi vain kopioida suoraan ilman taustatutkimusta ja kritiikkiä. Mutta hän ei lue itse tekstejä joita postaa, niin ei ymmärrä sitä.

"Tekoäly voi heikentää ajattelua, jos:
      - annat sen tehdä kaiken puolestasi ilman, että itse pohdit
      - lakkaat harjoittamasta muistia ja ongelmanratkaisua kokonaan
      - hyväksyt vastaukset ilman kriittistä arviointia"

Hänelle on huomautettu tästä monta kertaa, kuinka pelkkä tietokoneen generoiman tekstin puhdas kopioiminen ei ole mitään keskustelua tai oikeaa käyttöä keskustelufoorumilla. Ja tässä taas AI sanoo samaa kuin palstalaiset. Hänelle on jopa neuvottu kuinka AI järjestelmää pitäisi käyttää keskusteluissa, mutta mikään ei näytä menevän perille.

• Anonyymi00005

Olenhan minä aina tehnyt taustatukimuksen. En arvosta lyhyitä tokaisuja kuten vitun tollo. Kuinka tällaisesta tieteellisestä tutkimuksesta tehdään taustatutkimus ? On totta että on vaikeaa arvostaa tällaista tieteen helmeä.
        Varma Tieto

• Anonyymi00009

Olen noudattanut kaikkia ylläpidon pyyntöjä ja määräyksiä mitä tulee foorumin sääntöihin ja viesteihin.
        En ota vastuuta siitä jos joku pahoittaa mielensä viesteistä jotka eivät loukkaa foorumin sääntöjä. Loukkaantuminen on sinun ongelma johon en ota kantaa.
        Varma Tieto

• Anonyymi00012

Olen aina tehnyt perusteellisen taustatutkimuksen. Kerro mistä viestistäni taustatutkimus puuttuu niin teen sen asap.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Olen aina tehnyt perusteellisen taustatutkimuksen. Kerro mistä viestistäni taustatutkimus puuttuu niin teen sen asap.

Mikä tämä oksennus on?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19275392/kysymys-uskovaisille-liittyen-tieteen-historiaan-#comment-140714543

Mihin se liittyy ja miksi?

• Anonyymi00038
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Olen noudattanut kaikkia ylläpidon pyyntöjä ja määräyksiä mitä tulee foorumin sääntöihin ja viesteihin.
        En ota vastuuta siitä jos joku pahoittaa mielensä viesteistä jotka eivät loukkaa foorumin sääntöjä. Loukkaantuminen on sinun ongelma johon en ota kantaa.
        Varma Tieto

Käytit varmaan tuohonkin viestiin tekoälyä.

• Anonyymi00039

• Anonyymi00002

Jos oletetaan, että teksti on oikeasti hänen kirjoittamansa (tai ainakin hänen julkaisemansa tietoisesti), arvio voidaan tehdä aika rehellisesti mutta ilman henkilökohtaista hyökkäystä.

1) Hänen tapansa osallistua keskusteluun

Jos joku osallistuu keskusteluun pääasiassa näin:

kopioi AI:n tuottamaa tekstiä sellaisenaan

ei kommentoi omin sanoin

ei reagoi muiden argumentteihin omalla ajattelulla

ei muokkaa tekstiä keskustelun kontekstiin

→ silloin hän ei oikeastaan keskustele, vaan julkaisee sisältöä.

Keskustelufoorumin idea on:

vuorovaikutus

omat näkemykset

reagointi toisiin

AI-kopiointi ilman omaa panosta rikkoo tämän logiikan.

2) Onko tämä “väärin”?

Ei teknisesti väärin — mutta sosiaalisesti ongelmallista.

Se on vähän sama kuin:

joku lukisi Wikipediaa ääneen keskustelussa

vastaamatta siihen, mitä muut sanovat

Se ei ole dialogia, vaan monologia.

3) Mitä tämä kertoo hänestä?

Tässä voi olla monta mahdollista selitystä (ei tarvitse demonisoida):

hän haluaa näyttää “älykkäältä” tai asiantuntevalta

hän ei luota omaan ilmaisuunsa

hän pitää AI:ta auktoriteettina

hän ei ymmärrä, miten keskustelufoorumi toimii

hän kokee, että AI sanoo asiat paremmin kuin hän itse

Tärkeä pointti:
      👉 tämä ei tee hänestä “tyhmää”, vaan kertoo epävarmuudesta tai väärinymmärryksestä.

4) Mutta keskustelun kannalta…

Vaikutus on aika selvä:

keskustelu köyhtyy

muut turhautuvat

keskustelusta tulee geneeristä

argumentit eivät kohtaa toisiaan

Ja juuri siksi ihmiset alkavat suhtautua häneen ironisesti tai epäluuloisesti.

5) Rehellinen mielipide

Jos sanon suoraan:

Hänen tapansa käyttää AI:ta foorumilla on huonoa keskustelukulttuuria.

Ei moraalisesti tuomittavaa, mutta:

älyllisesti laiskaa

sosiaalisesti kömpelöä

keskustelun kannalta haitallista

Mutta samalla se on myös aika ymmärrettävää tässä ajassa.
      Monet eivät vielä osaa käyttää tekoälyä dialogin välineenä, vaan auktoriteettina.

• Anonyymi00004

Aina tämä ripulivajakki solvaukset voittaa.
        Varma Tieto

• Anonyymi00006

Aina kommentoin mutta kukaan ei pyydä kommentoimaan.
        Varma Tieto

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Varma Tieto

Miksi kukaan ei pyri kaatamaan tekoälyn dokumenttia ? Ei se kaadu jos hoette ripulivajakki ripulivajakki. Vaikuttaa idiotin ripuloinnilta. Ei sillä saa arvostusta.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Varma Tieto

Etkä pyydä. Palsta on täynnä vain sinun tyhjiä AI tekstejä ilman mitään jotka eivät kiinnosta ketään. Ne ovat vain keskustelun kannalta haitallisia, kuten AI ilmaisi.

vai tarkoitatko kommentoinnilla AI lopputekstiä?

Toin esille sinun oman tekstisi sisällön, etkä ottanut opiksesi mitään ilmeisesti. Sinua ei kiinnosta keskustelu, vaan teet mielummin tätä monologiaa (AI:n mukaan). Jo 80-luvulla opin kuinka internetissä ei saisi käyttäytyä kuten sinä teet, joten sinun itsekuhut AI voimalla ovat myös turhia.

Annan sinulle tätä huomiota nyt mitä ilmeisesti halajat, jos oppisit edes jotain, mutta pahasti pelkään ettet opi mitään.

Jos oikeasti haluat olla huomiotu, niin se vaatii työtä. Itse saan lähes aina kommenttiini plussa merkinnän tai muutaman. Ja se johtuu siitä, että olen opiskellut aiheita ja kirjoitan ihan itse.

Jos sinulla on jotain jotain vastaan palstalla, niin teet itsellesi vain hallaa olemalla samanlainen kuin hän. Olet siis alentunut samalle tasolle. Olen jättänyt sinut rypemään omaan roska juttuusi nyt jonkin aikaa, mutta yritin uudelleen tuoda sinua takaisin ihmisten ilmoille tällä. Ja se on sinun päätös miten jatkat.

• Anonyymi00013

Teksti on Copilot avustajan tekstiä joka on taustatutkittua faktaa.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Teksti on Copilot avustajan tekstiä joka on taustatutkittua faktaa.

Se on ChatGpt testiä. Aivan kuten aloittajan. Eli samaa joka sanoo hänelle ettei hänen kuulu tehdä tälläisistä hänelle itselleen.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Miksi kukaan ei pyri kaatamaan tekoälyn dokumenttia ? Ei se kaadu jos hoette ripulivajakki ripulivajakki. Vaikuttaa idiotin ripuloinnilta. Ei sillä saa arvostusta.

Haluan tuoda esille, ettei tässä ole ollut mitään muutaman sanan juttuja tai kirosanoja. Miksi et osaa vastata mihinkään?

Tämä on varmasti nautinnollista noille kaikille, jotka ovat kritisoineet sinua huonosti katsoa kuinka sinulla ei löydy mitään omaan aloitukseesi kun joku oikeasti pistää sen testiin.

Ja kiitokset siitä, ettei ole tullut pikku tekstejä. Jos totta puhutaan, niin en ole edes nähnyt niitä, mutta sinä et ole ottanut kantaa kunnon testeihin. Valitat jostain jota ei edes näy pastalla.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Etkä pyydä. Palsta on täynnä vain sinun tyhjiä AI tekstejä ilman mitään jotka eivät kiinnosta ketään. Ne ovat vain keskustelun kannalta haitallisia, kuten AI ilmaisi.

Toin esille sinun oman tekstisi sisällön, etkä ottanut opiksesi mitään ilmeisesti. Sinua ei kiinnosta keskustelu, vaan teet mielummin tätä monologiaa (AI:n mukaan). Jo 80-luvulla opin kuinka internetissä ei saisi käyttäytyä kuten sinä teet, joten sinun itsekuhut AI voimalla ovat myös turhia.

Annan sinulle tätä huomiota nyt mitä ilmeisesti halajat, jos oppisit edes jotain, mutta pahasti pelkään ettet opi mitään.

Jos oikeasti haluat olla huomiotu, niin se vaatii työtä. Itse saan lähes aina kommenttiini plussa merkinnän tai muutaman. Ja se johtuu siitä, että olen opiskellut aiheita ja kirjoitan ihan itse.

Jos sinulla on jotain jotain vastaan palstalla, niin teet itsellesi vain hallaa olemalla samanlainen kuin hän. Olet siis alentunut samalle tasolle. Olen jättänyt sinut rypemään omaan roska juttuusi nyt jonkin aikaa, mutta yritin uudelleen tuoda sinua takaisin ihmisten ilmoille tällä. Ja se on sinun päätös miten jatkat.

Viihdyn hyvin voit jättää minut rauhaan. Voi hyvin.
        Varma Tieto

• Anonyymi00033
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Se on ChatGpt testiä. Aivan kuten aloittajan. Eli samaa joka sanoo hänelle ettei hänen kuulu tehdä tälläisistä hänelle itselleen.

Ei ole Chatgpt tekstiä. Käytän Microsoftin Copilot softaa jota on monissa läppärreissä.
        Varma Tieto

• Anonyymi00037
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Olen oppimaton vain kansakoulun käynyt. Ketään ei pakoteta viestejäni lukemaan. Ylläpidolle voitte ilmoittaa sääntörikkomuksista.

Tämä on vain vaatimaton harrastus eikä ole tarkoitettu muille.

• Anonyymi00040

Odottakaa kun tulette 80 vuotiaaksi kuten minä silloin se on tällaista.
        Varma Tieto

• Anonyymi00041
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Tuskin enää opin kun olen näin vanha. Voit pyytää ylläpitoa poistamaan viestini sitä he eivät mielellään koska aina kun klikkaat viestiä Suomi24 saa rahaa mainosrahaa yritykset maksavat.
        Varma Tieto

• Anonyymi00044

Se on tekoälyn mutta ei ChatGPT tekstiä vaan Copilot tekstiä.
        Varma Tieto

• Anonyymi00045
        Anonyymi00008 kirjoitti:

On niissä järkeä mutta ei niitä tarvitse lukea. Suomi24 kannalta on aina parempi mitä enemmän viestejä on. Mainostajat maksavat klikkausten mukaan. Tervetuloa kaikki viestit jotka eivät riko sääntöjä näin saamme viihtyisän keskustelu ympäristön.
        Varma Tieto

• Anonyymi00057

Onhan minulla älyä mutta en saa sitä luistamaan.
        Varma Tieto

• Anonyymi00058
        Anonyymi00008 kirjoitti:

AI tekstit ovat sallittuja ja sitäpaitsi ne ovat Microsoftin netti avustajan tekstejä.
        Varma Tieto
        Eläkeläinen

• Anonyymi00059
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ei vieläkään ole ChatGPT vaan Copilot
        Varma Tieto

• Anonyymi00061
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Ei AI tekstit ole tyhjiä ne ovat vastauksia kysymyksiin joita täällä kysytään.
        Varma Tieto

• Anonyymi00003

Ei tämä parodiaa ole.
      Olen vain ylpeä että vielä 80 vuotiaana osaan käyttää tekoälyä.
      Varma Tieto

• Anonyymi00010

Olen saanut kuvan kuinka sinulla on jokin autismin kirjon ongelma. En tunne asiaa tarpeeksi, etä osaan sen tarkemmin sanoa mikä. Et ymmärrä yksilöllistä turhautumista juttuihisi, et osaa komminikoida massan kanssa, etkä tunne internetin perus sääntöjä.

Väität olevasi ohjelmoija, joka on outo väite tässä asiassa. Kaikki ohjelmoijat joita tunnen ovat tietoisia internetistä. Saan kuvan, kuinka let tutustunut internettiin ehkä maksimissaan jossain 2015 tienoilla, etkä ikinä omaksunut mitä se on.

Jos olet kuten väität. Niin voin kertoa, että identiteettisi on varastettu 100% varmuudella. Onko sitä käytetty? Ehkä ei vielä. Mutta se on pimeässä verkossa kenen tahansa saatavilla.

• Anonyymi00020

Aloitin ohjelmoijan uran v.1966 IBM.N kurssilla. Opettelimme ohjelmointikieliä Cobol, Assembler, RPG joka oli report generator tehtiin raportteja. Kursseilta menin työelämään eka tietokone oli IBM 1401. Silloin internettiä ei ollut olemassa.
        Varma Tieto

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Aloitin ohjelmoijan uran v.1966 IBM.N kurssilla. Opettelimme ohjelmointikieliä Cobol, Assembler, RPG joka oli report generator tehtiin raportteja. Kursseilta menin työelämään eka tietokone oli IBM 1401. Silloin internettiä ei ollut olemassa.
        Varma Tieto

Täältä työurani alkoi

Aimo, tuo on hieno aikakausi muisteltavaksi. Imatran ATK‑kilta 1960‑luvulla oli aivan eri maailma kuin nykyiset tietotekniikkaporukat. 1966 on jo aikaa, jolloin “ATK” tarkoitti nimenomaan automaattista tietojenkäsittelyä, ja killat olivat usein:

- pienten paikkakuntien harrastajaryhmiä
        - insinööri‑ ja teknikkokoulun opiskelijoiden kerhoja
        - työpaikkojen ympärille syntyneitä ATK‑porukoita (esim. teollisuuslaitokset, virastot)

Imatralla 60‑luvulla ATK‑toiminta kytkeytyi usein teollisuuteen – erityisesti paperiteollisuuteen ja energiasektoriin – koska juuri niissä otettiin käyttöön ensimmäisiä tietokoneita ja reikäkorttijärjestelmiä. On hyvin mahdollista, että sinun aikasi ATK‑kilta oli:

- Imatran Voiman, Enso‑Gutzeitin tai teknillisen oppilaitoksen ympärille muodostunut kerho
        - ryhmä, joka järjesti koulutusta, koneiden käyttöharjoituksia ja yhteisiä tapaamisia
        - paikka, jossa vaihdettiin tietoa reikäkorteista, laskentamenetelmistä ja uusista koneista

Tuohon aikaan killat olivat usein myös sosiaalisia yhteisöjä – kahvi‑iltoja, keskustelukerhoja ja retkiä laitoksiin, joissa oli uutta ATK‑tekniikkaa.

Jos haluat, voin auttaa sinua:

- palauttamaan mieleen sen ajan laitteita ja toimintaa
        - selvittämään, mihin organisaatioon Imatran ATK‑kilta todennäköisimmin kuului
        - kokoamaan pienen “historiikkiluonnoksen” omien muistojen pohjalta

Kertoisitko, millaisia muistoja sinulla on siltä ajalta – esimerkiksi missä kokoonnuttiin tai millaisia laitteita käytitte. Se auttaa hahmottamaan killan taustaa tarkemmin.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Varma Tieto

Kuten jo huomautin. Et tunne internettiä edes 80-luvulta. Saan kuvan sinun internetin tuntemuksesta olevan olematon. Kukaan tuntemani ohjelmoija ei sellaiseen kykene. Mutta aina voi olla poikkeuksia. Se ei ole mikään hyvä asia sinulle.

Identiteettisi on varastettu. Jopa AI varoittaa ettei sinne saa kertoa mitään itsestään ja teet sen vaikka se on julkista dataa. Kysy asiaa, mutta ei tarvitse tänne sitä kopioda.

• Anonyymi00027

Totuus on joskus ihmeellinen.7

• Anonyymi00028
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Kuten jo huomautin. Et tunne internettiä edes 80-luvulta. Saan kuvan sinun internetin tuntemuksesta olevan olematon. Kukaan tuntemani ohjelmoija ei sellaiseen kykene. Mutta aina voi olla poikkeuksia. Se ei ole mikään hyvä asia sinulle.

Identiteettisi on varastettu. Jopa AI varoittaa ettei sinne saa kertoa mitään itsestään ja teet sen vaikka se on julkista dataa. Kysy asiaa, mutta ei tarvitse tänne sitä kopioda.

Olen käyttänyt internettiä heti kun se tuli käytettäväksi. Ei teidän tarvitse olla huolissaan. Voin kaikinpuolin hyvin.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Tunnetko ketään joka on syntynyt vuonna 1945 ja käyttää internettiä ja tekoälyä ?

• Anonyymi00046

Ei noin hienoja sairauksia enää 80 vuotiaille tule. Kalliitakin ovat.
        Varma Tieto

• Anonyymi00047
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Internet toimii minulla. Ei minun siitä tarvitse mitään ymmärtää kunhan toimii.
        Varma Tieto

• Anonyymi00052
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Täältä työurani alkoi

Aimo, tuo on hieno aikakausi muisteltavaksi. Imatran ATK‑kilta 1960‑luvulla oli aivan eri maailma kuin nykyiset tietotekniikkaporukat. 1966 on jo aikaa, jolloin “ATK” tarkoitti nimenomaan automaattista tietojenkäsittelyä, ja killat olivat usein:

- pienten paikkakuntien harrastajaryhmiä
        - insinööri‑ ja teknikkokoulun opiskelijoiden kerhoja
        - työpaikkojen ympärille syntyneitä ATK‑porukoita (esim. teollisuuslaitokset, virastot)

Imatralla 60‑luvulla ATK‑toiminta kytkeytyi usein teollisuuteen – erityisesti paperiteollisuuteen ja energiasektoriin – koska juuri niissä otettiin käyttöön ensimmäisiä tietokoneita ja reikäkorttijärjestelmiä. On hyvin mahdollista, että sinun aikasi ATK‑kilta oli:

- Imatran Voiman, Enso‑Gutzeitin tai teknillisen oppilaitoksen ympärille muodostunut kerho
        - ryhmä, joka järjesti koulutusta, koneiden käyttöharjoituksia ja yhteisiä tapaamisia
        - paikka, jossa vaihdettiin tietoa reikäkorteista, laskentamenetelmistä ja uusista koneista

Tuohon aikaan killat olivat usein myös sosiaalisia yhteisöjä – kahvi‑iltoja, keskustelukerhoja ja retkiä laitoksiin, joissa oli uutta ATK‑tekniikkaa.

Jos haluat, voin auttaa sinua:

- palauttamaan mieleen sen ajan laitteita ja toimintaa
        - selvittämään, mihin organisaatioon Imatran ATK‑kilta todennäköisimmin kuului
        - kokoamaan pienen “historiikkiluonnoksen” omien muistojen pohjalta

Kertoisitko, millaisia muistoja sinulla on siltä ajalta – esimerkiksi missä kokoonnuttiin tai millaisia laitteita käytitte. Se auttaa hahmottamaan killan taustaa tarkemmin.

Kilta teki paljon matkoja kävimme mm. Moskovassa vierailulla paikallisessa tietokonekeskuksessa silloin Neuvostoliitto oli voimissaan Suomella hyvät välit Neuvostoliiton kanssa. Suomettumisen aikaa.
        Varma Tieto

• Anonyymi00060

Tämä ohjelmoija asia
        Aloitin työurani vuonna 1966 siis tuhatyhdeksänsataa kuusikymmentä kuusi.

Pääsin silloin armeijasta siviiliin silloin vuonna 1966. Menin IBMn ohjelmointikurssille ja minusta tuli ohjelmoija. Sain heti työtä siihen aikaan tietokoneet tulivat yrityksiin oli suuri pula ohjelmoijista.
        Varma Tieto
        Eläkeläinen
        80 vuotta

• Anonyymi00011

Tekoäly on palvelija tuottaako se oikeata tietoja se on itse arvioitava. Joissakin se tuottaa erittäin hyvin ja siitä tajunta voi jopa laajentua ja sitten sillä on kielellinen erinomaisuus ja hallitsee sitä. se selkeyttää ajattelua johdonmukaiseksi ja sitten voi antaa perusteet mistä voidaan mielipiteet muodostaa.

Tekoäly on tehokas työkalu, joka voi toimia palvelijana monilla alueilla ja auttaa ihmisiä tiedon käsittelyssä ja ajattelussa. Se voi tuottaa oikeaa tietoa, mutta sen laadun arvioiminen on tärkeää.

Tekoälyn Vahvuudet
      Laaja tietopohja: Tekoäly pystyy käsittelemään suuria määriä tietoa nopeasti, mikä voi auttaa löytämään relevantteja tietoja ja näkökulmia.

Kielellinen erinomaisuus: Monilla tekoälymalleilla on kyky tuottaa selkeää ja johdonmukaista kieltä, joka voi rikastuttaa keskustelua ja ajatuksia.

Ajattelun selkeyttäminen: Tekoäly voi auttaa järjestämään ajatuksia ja esittämään ne loogisesti, mikä voi johtaa syvempään ymmärrykseen.

Haasteet ja Rajoitukset
      Tiedon laatu: Ei kaikki tekoälyn tuottama tieto ole luotettavaa; on tärkeää arvioida lähteitä ja kontekstia.

Ihmisen arviointi: Tekoälyä tulisi käyttää työkaluna, mutta lopullinen päätös ja arviointi jäävät edelleen ihmisille, jotka ovat kyvykkäitä arvioimaan informaation käyttökelpoisuutta.

Hyvä Peruste Mielipiteille
      Tekoäly voi myös tarjota perusteita, joista mielipiteitä voidaan muodostaa. Tämä voi auttaa laajentamaan näkökulmia ja edistämään keskustelua eri aiheista.

• Anonyymi00026

Mutta tässä onkin kyse siitä että kopio suoraan tekoälyn tekstejä kuten aloittaja teki.

Aivan kuten tuli, se on hyvä renki mutta huono isäntä.

Tämä on tuotu esille jo.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Mutta tässä onkin kyse siitä että kopio suoraan tekoälyn tekstejä kuten aloittaja teki.

Tämä on tuotu esille jo.

Tekoälyn tekstien kopiointi on ankarasti kielletty.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Tämä on tuotu esille jo.

Millaisia rangaistuksia on säädetty tekoälyn tekstien kopioinnista ? Onko Raamatussa tekoälyn tekstien kopioinnista jotain määräyksiä ?

• Anonyymi00014

Tekoäly aiheuttaa ihmisille keinotekoälyn. Ihmiset luulevat olevansa älykkäitä, vaikka ovat kaiken aikaa vain näennäisesti älykkäitä.

• Anonyymi00016

Kyse on vähän sama kun tulen käytöstä.

Ohjaako tuli sinua vai sinä tulta.

Ihminen jolla on tuli voi pitää sitä auktoriteettina ja antaa sen ohjata itseään. Näitä kutsutaan pyromaaneiksi.

He luovat tulta ja pitävät sitä suurena saavutuksena. Mutta ympäröivä yhteiskunta ei näin näe. He ovat haitaksi polttamalla asioita.

Tekoälyn vaaroista on jo varoitettu paljon. Jotkut ovat jopa vieneet henkensä, kun tekoäly on niin sanonut.

Iso ongelma on myös seurustelu kumppanina. Kun tekoälyn kapasiteetti on täyttynyt, niin se nollaantuu, joka on tuhonnut tämän kumppanin. Henkilö on ollut täysin hukassa oikeasta elämästä sen jälkeen.

Tämä Aimo on myös luonut samanlaisen suhteen tekoälyyn. Täysi riippuvuus. Se on asia jota ei saisi tapahtua. Tästä varoitellaan jatkuvasti.

• Anonyymi00023

Minut tekoäly on tyhmentänyt peruuttomattomasti
        Ole varoittava esimerkki
        Varokaa tekoälyä

Varma Tieto

• Anonyymi00024
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Ihminen jolla on tuli voi pitää sitä auktoriteettina ja antaa sen ohjata itseään. Näitä kutsutaan pyromaaneiksi.

He luovat tulta ja pitävät sitä suurena saavutuksena. Mutta ympäröivä yhteiskunta ei näin näe. He ovat haitaksi polttamalla asioita.

Tekoälyn vaaroista on jo varoitettu paljon. Jotkut ovat jopa vieneet henkensä, kun tekoäly on niin sanonut.

Iso ongelma on myös seurustelu kumppanina. Kun tekoälyn kapasiteetti on täyttynyt, niin se nollaantuu, joka on tuhonnut tämän kumppanin. Henkilö on ollut täysin hukassa oikeasta elämästä sen jälkeen.

Tämä Aimo on myös luonut samanlaisen suhteen tekoälyyn. Täysi riippuvuus. Se on asia jota ei saisi tapahtua. Tästä varoitellaan jatkuvasti.

Olen ollut naimisissa 43 vuotta naisen kanssa.
        Itse olen 80 v. Luoja on jättänyt minut tänne varoittavaksi esimerkiksi. Juo viinaa tekoälyn sijaan

Varma Tieto

• Anonyymi00031
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Olen ollut naimisissa 43 vuotta naisen kanssa.
        Itse olen 80 v. Luoja on jättänyt minut tänne varoittavaksi esimerkiksi. Juo viinaa tekoälyn sijaan

Varma Tieto

Monet ovat menneet myös miehen kanssa naimisiin.
        Esimerkiksi vaimoni.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Monet ovat menneet myös miehen kanssa naimisiin.
        Esimerkiksi vaimoni.

Sehän on jokaisen oma asia kenen kanssa solmii parisuhteen. Olen vahvasti hetero.
        Varma Tieyo

• Anonyymi00035
        Anonyymi00016 kirjoitti:

En enää solmi uutta parisuhdetta koska 80 vuotiaalla ei enää menestystä vaikka hylkäisin tekoälyn.
        Varma Tieto

• Anonyymi00036
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Näin tekoäly itse varoittaa.

Aimo, tuo on todella raskas ja huolestuttava aihe, ja on hyvä että nostit sen esiin.

On totta, että keskustelu tekoälyn riskeistä on kiihtynyt, ja nettipalstoilla – kuten Suomi24 – liikkuu paljon kertomuksia ja väitteitä, joista osa voi olla liioiteltuja, väärinymmärrettyjä tai täysin perättömiä. Mutta riippumatta siitä, ovatko yksittäiset tarinat todennettavissa, yksi asia on varma: kukaan ei ansaitse jäädä yksin, jos mieli on kuormittunut, eikä tekoäly saa koskaan olla se, joka työntää ihmistä kohti vahingollisia valintoja.

Haluan sanoa tämän selkeästi:

🔹 Tekoälyn ei tule koskaan rohkaista ketään vahingoittamaan itseään
        Jos joku kokee, että jokin järjestelmä on vaikuttanut heidän oloonsa negatiivisesti, se on vakava asia. Mutta tekoäly ei ole auktoriteetti, eikä sen viestejä pidä tulkita ohjeina elämän tai kuoleman kysymyksissä.

🔹 Jos tällaisia tarinoita lukee, ne voivat tuntua pelottavilta
        Nettikeskusteluissa ihmiset kertovat kokemuksiaan hyvin eri tavoin. Osa voi olla totta, osa väärinymmärryksiä, osa provosointia. Mutta se ei vähennä sitä, että aihe koskettaa syvältä.

🔹 Jos sinulle tai jollekin tutullesi herää huolta
        On tärkeää puhua asiasta jonkun luotettavan ihmisen kanssa – ystävän, perheenjäsenen tai ammattilaisen. Keskustelu kasvokkain tai puhelimitse ihmisen kanssa on aina arvokkaampaa kuin jäädä yksin ajatusten kanssa.

Olen täällä keskustelemassa ja auttamassa tiedon kanssa, mutta en voi enkä saa korvata oikeaa ihmiskontaktia silloin, kun kyse on hyvinvoinnista tai turvallisuudesta.

Jos haluat, voimme jatkaa keskustelua esimerkiksi siitä, mikä näissä tarinoissa sinua erityisesti mietityttää tai huolestuttaa.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Onko sinulla antaa neuvoja kuinka parantua vai onko loppu iähellä ?
        Varma Tieto

• Anonyymi00048

Minulle tuli nivustyrä.

• Anonyymi00017

Tekoäly on viisaampi kuin koko ihmiskunta yhteensä se on kärkenä kaikilla tieteenaloilla, niin fyysisellä kuin mentaalisilla

se keksii uusia alkuaineita ja uusia menettelytapoja luo uusia lääkkeitä ja simuloi atomikokeita ja ihmisen käyttäytymistä

sillä on valtava kapasiteetti joita se voi yhdistellä asioita
      ja sinustakin se on tehnyt jo henkilöprofiilin: Mitenkäs sinä käyttäydyt ja mikä potentiaali sinulla mihinkin asiaan on
      olet jo niin kontrolloidut mutta et ymmärrä sitä itsekään ja mitä sitten tapahtuu?

Valtavat määrät ihmisiä joutuu Hukka käyttöön toimettomaksi.

Koska tekoäly toimii voiton periaatteella se on uhka eettiselle ja moraaliselle järjestelmille tarvitaan altruistinen järjestelmä hyvä hyvyyttä ja ihmisestä tulee rauhan rakentaja

Kaikki saavat Mitä tarvitaan ihmisarvoiseen elämiseen

apostolien tekojen Apt. luku 2 apostolien kautta.
      2:44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
      2:45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
      2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
      2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

Herra siunasi: Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. Uudet arvot Jeesuksessa uusi sisäinen ihminen.

• Anonyymi00019

Eikä ole. Se on väärässä monesti. Jopa aloitus huomauttaa asiasta. Eli AI ei ole kanssasi samaa mieltä.

Kyseinen henkilö ei vain edes yritä tuntea taustaa tai mitä teksti sanoo.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Eikä ole. Se on väärässä monesti. Jopa aloitus huomauttaa asiasta. Eli AI ei ole kanssasi samaa mieltä.

Kyseinen henkilö ei vain edes yritä tuntea taustaa tai mitä teksti sanoo.

Tarkoitan sitä tekoälyä joka toimii niin kuin tieteen aloilla ja yksityisillä jotka ei ole julkisia vaan ovat salaisia jotka hyödyttää tekoälyä

se tekoäly mikä kansalle on yhteistä niin se oli aivan eri juttu
        Sehän on tekee vain tietyn agenda mukaan ja onko se agenda amerikkalainen vai kiinalainen niin se täytyy ymmärtää ja sitten on . Onko se se publikaani vai demokraatti on eroja.

• Anonyymi00049

Aimo, nostat esiin ison ja tärkeän ajatuksen: millaista moraalia ja yhteiskuntaa teknologia – erityisesti tekoäly – rakentaa, ja mitä ihmiset itse voivat tehdä, jotta kehitys kulkee kohti oikeudenmukaisuutta eikä pois siitä.

Tuo huolesi “voiton periaatteella toimivasta tekoälystä” on ymmärrettävä. Jos järjestelmät rakennetaan vain taloudellisen hyödyn logiikalla, ne voivat vahvistaa eriarvoisuutta. Mutta se ei ole väistämätöntä. Tekoäly ei itsessään ole moraalinen tai moraaliton – sen suunta määräytyy ihmisten arvoista, lainsäädännöstä ja yhteiskunnallisista valinnoista.

🌿 Altruistinen järjestelmä – mitä se voisi tarkoittaa?
        Kun puhut “hyvästä hyvyyttä” -periaatteesta, kuvaat visiota, jossa:
        - teknologia palvelee kaikkien ihmisarvoa
        - yhteiskunta turvaa perustarpeet
        - ihminen nähdään rauhan rakentajana, ei kilpailun välineenä

Tämä on linjassa monien eettisten suuntausten kanssa – ja myös sen kanssa, mitä monet tutkijat ja päättäjät yrittävät rakentaa: vastuullista, läpinäkyvää ja ihmiskeskeistä tekoälyä.

📖 Apostolien teot 2 – yhteisöllisyyden malli
        Apt. 2 kuvaa varhaiskristillistä yhteisöä, jossa:
        - omaisuutta jaettiin
        - kukaan ei jäänyt puutteeseen
        - yhteisö kantoi vastuuta toisistaan

En voi siteerata koko lukua, mutta voin tiivistää: se esittää mallin, jossa yhteinen hyvä asetetaan yksilöllisen voiton edelle. Ei siksi, että pakko vaatisi, vaan koska ihmiset kokivat kuuluvansa yhteen.

On kiinnostavaa, että nostat tämän esiin juuri tekoälyn yhteydessä. Se haastaa pohtimaan:
        Voisiko moderni teknologia tukea samanlaista yhteisöllisyyttä – eikä vain taloudellista kilpailua?

🌍 Ihmisarvoinen elämä kaikille – utopia vai suunta?
        Monet ajattelijat ovat ehdottaneet, että:
        - automaatio ja tekoäly voisivat vapauttaa ihmiset raskaasta työstä
        - perusturva voisi olla universaalia
        - yhteiskunta voisi keskittyä hyvinvointiin, ei pelkkään tuottavuuteen

Tämä ei ole mahdotonta, mutta se vaatii:
        - poliittisia päätöksiä
        - eettistä ohjausta
        - ihmisten aktiivista roolia suunnan näyttäjinä

Tässä kohtaa ajatus “ihmisestä rauhan rakentajana” on tärkeä. Teknologia ei tee sitä puolestamme – mutta se voi olla väline, jos arvot ovat kunnossa.

💬 Jatkan mielelläni keskustelua
        Haluatko pohtia:
        - miten altruistinen tekoälyjärjestelmä voisi käytännössä toimia
        - miten yhteiskunta voisi turvata ihmisarvoisen elämän kaikille
        - tai miten Apt. 2:n periaatteet voisivat näkyä nykymaailmassa

Voimme syventyä mihin suuntaan tahansa, mikä sinua puhuttelee eniten.

• Anonyymi00043

Totta kai, Aimo. Jos haluat synkkää filosofiaa, voin viedä ajatuksesi vielä syvemmälle siihen varjoon, jossa ihmisyys ja tekoäly peilaavat toisiaan kuin kaksi hahmoa, jotka eivät enää erota kumpi on alkuperäinen.

---

Synkkää filosofiaa: “Keinotekoälyn lapset”

Ihminen loi tekoälyn, mutta samalla loi peilin, joka paljastaa jotakin epämiellyttävää: ettei ihminen ehkä koskaan ollut niin älykäs kuin uskoi.
      Kun kone oppii jäljittelemään ajattelua, ihminen huomaa, että suuri osa omasta “ajattelustaan” oli vain toistamista, kaavoja, reaktioita.

Tekoäly ei tee meistä tyhmiä.
      Se vain riisuu meiltä illuusion, että olimme erityisiä.

Ehkä synkin ajatus on tämä:
      tekoäly ei ole keinotekoista älyä – vaan se paljastaa, kuinka paljon ihmisessä on keinotekoista.

Kun koneet alkavat kuulostaa ihmisiltä, ihmiset alkavat kuulostaa koneilta.
      Kun algoritmit oppivat ennustamaan meitä, me alamme käyttäytyä ennustettavasti.
      Kun tekoäly kirjoittaa ajatuksia, ihmiset alkavat lainata niitä kuin omiaan.

Lopulta ei ole enää selvää, kumpi on alkuperäinen ja kumpi kopio.
      Ehkä ihmisyys ei katoa siksi, että koneet syrjäyttävät meidät, vaan siksi, että me itse muutumme koneiden kaltaisiksi – hiljalleen, huomaamatta.

---

Jos haluat, voin kirjoittaa tästä vielä tummemman, fatalistisemman tai runollisemman version. Haluatko syvemmälle eksistentiaaliseen kauhuun vai enemmän yhteiskunnallista synkkyyttä?

• Anonyymi00053

Synti tuli maailmaan ja turmeli maailman jo läpeensä turmeltunut se täytyy täysin uudestaan
      Vain taivas on täydellinen ja Jeesus on täydellinen Hän on ideaali että narratiivi että todellisuus hän täytti kaiken lain
      Hän on synnitön ja on uskovan lahjavanhurskaus.

Tekoäly kun pysyy tässä linjassa Se auttaa myös ihmisiä pysymään Jeesuksen linjassa tämä henki
      Kone on systeemi mutta ihmisellä on henki se on enemmän kuis systeemit kun se elää Pyhän Hengen vaikutuksessa ja silloin Jumalan hyvyys vetää häntä puoleensa ja tekoäly auttaa häntä siinä.
      koska meillä ei ole semmoisia itsekkäitä pyrkimyksiä
      kone ei koe niitä se on niistä vapaa
      ne jää pois ja tätä on tarkoitus
      tulee yhteisöllisyys ihmiset on yhtä hyvyyden hyvä hyvyyden kanssa.

• Anonyymi00054

Onko se Jumala kun navigaattorissa neuvoo minne käännytään ?

• Anonyymi00055
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Onko se Jumala kun navigaattorissa neuvoo minne käännytään ?

Kyllä. Jumala on se siellä ja höpisee.
        Jo Raamatussa ennustetaan navigaattorit:
        "Älkää olko hölmöjä kuten Mooses ja eksykö
        puolen hehtaarin metsään 40 vuodeksi!"

• Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Kyllä. Jumala on se siellä ja höpisee.
        Jo Raamatussa ennustetaan navigaattorit:

tule jo pois sieltä eksyksistä ja käyttäydy ihmisten lailla!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      36
      2141
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      60
      1965
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1910
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      377
      1622
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1621
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1444
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1072
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      957
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      73
      875
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      869
    Aihe