UMK varmasti monelle tuttu, entä muiden Euroopan maiden laulukilpailut?

Anonyymi-ap

Ymmärsin, että palstalla on esimerkiksi espanjan kielen taitoisia, joten parhaillaan voi seurata esimerkiksi tuota Benidorm Fest laulukilpailua. Tuossa semifinaali.
https://www.youtube.com/watch?v=d7XkePW7WYk

Entä seuraatteko säännöllisesti esimerkiksi Ruotsin Melodifestivalen laulukilpailua?

Todellavaikeeta

37

314

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

UMK:n katson, mutta kumpikaan muu mainitsemasi ei kiinnosta. Ehdin nähdä sen mellun voittajan sitten viisuissa.

• Anonyymi00002

• Anonyymi00005
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Oletko kiinnostunut monista kielistä? Samoin muissa Euroopan maissa näkee myös kyseisen maan kulttuurin musiikkia, kuten esimerkiksi tämä espanjalainen flamenco laulaja, joka myös ollut Benidorm fest laulukilpailussa.
        https://www.youtube.com/watch?v=KLtOoDakIFc&list=RDKLtOoDakIFc&start_radio=1

Todellavaikeeta

En ole yleisellä tasolla oikeastaan lainkaan kiinnostunut kielistä. Minulle kielillä on käyttöarvo ja jossain määrin tietysti ovat myös yleissivistystä. Olen opiskellut kieliä, joille on ollut tarve.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

En ole yleisellä tasolla oikeastaan lainkaan kiinnostunut kielistä. Minulle kielillä on käyttöarvo ja jossain määrin tietysti ovat myös yleissivistystä. Olen opiskellut kieliä, joille on ollut tarve.

Ja siis minä kuuntelen musiikkia sujuvasti myös ymmärtämättä lyriikoita.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Sehän se täydellistä olisikin, jos tosiaan saisi jopa niinkin hyvin käyttöä, että onnistuisi parisuhteessa jollakin kielellä johon on nähnyt vaivaa. Mutta toki muillakin tavoilla voi hyötyä, kuten nyt esimerkiksi katsoa vaikkapa tuota Benidorm Festiä, jos on opetellut espanjaa.

Todellavaikeeta

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ja siis minä kuuntelen musiikkia sujuvasti myös ymmärtämättä lyriikoita.

Kyllä mutta kunnianhimo saattaa lisääntyä ja haluaisi myös enemmän ymmärtää sanoja, kun kieltä alkaa oppia "vähän enemmän". Ongelma, että mulle on aina ollut vaikea ymmärtää laulusta sanoja. Muu puhe on ollut helpompaa.

Todellavaikeeta

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Sehän se täydellistä olisikin, jos tosiaan saisi jopa niinkin hyvin käyttöä, että onnistuisi parisuhteessa jollakin kielellä johon on nähnyt vaivaa. Mutta toki muillakin tavoilla voi hyötyä, kuten nyt esimerkiksi katsoa vaikkapa tuota Benidorm Festiä, jos on opetellut espanjaa.

Todellavaikeeta

Tuo järjestys on tuossa ajattelussasi ihan viturallaan. Itse kokisin melkeinpä loukkaavaksi, jos mies pyrkisi seuraani parisuhde mielessään, vain koska hän on opiskellut suomea.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Kyllä mutta kunnianhimo saattaa lisääntyä ja haluaisi myös enemmän ymmärtää sanoja, kun kieltä alkaa oppia "vähän enemmän". Ongelma, että mulle on aina ollut vaikea ymmärtää laulusta sanoja. Muu puhe on ollut helpompaa.

Todellavaikeeta

Sanoin jo, että minä kuuntelen musiikkia sujuvasti, myös ymmärtämättä lyriikoita. Valtaosin ei koe vähäisintäkään tarvetta ymmärtää.

• En muista vastasinko sulle vai jollekin muulle. Mutta melodyfestivaalia oon takavuosina kattellu. Nyt on jääny kaikki vähemmälle, kun on niin paljon muuta. Remonttia ja näyttelyvalmistelua. Ei kaikkeen ehdi. Töissäkin kiire.

Ruotsin asioita on helppo seurata, muuta eurooppaa jo haastavampaa, ei silleen tunne käytäntöjä, eikä osaa kieltä.

• Anonyymi00004

Tämä se juuri kielitaidon parhaita puolia sitten kun oppii vähän paremmin jos oppii. Mun on kyllä valitettavasti todeta, että KOVAN TYÖN takaan on kyllä oppia hyvin kaikkia vieraita kieliä.

Sinua, kun kiinnostaa myös espanjan kieli, oletko kuunnellut espanjalaisia laulajia kuten esimerkiksi tämä flamenco laulaja, joka on myös ollut tuossa Benidorm Festissä.
        https://www.youtube.com/watch?v=TPqM92HqYXw&list=RDTPqM92HqYXw&start_radio=1

Todellavaikeeta

• Anonyymi00004 kirjoitti:

Tämä se juuri kielitaidon parhaita puolia sitten kun oppii vähän paremmin jos oppii. Mun on kyllä valitettavasti todeta, että KOVAN TYÖN takaan on kyllä oppia hyvin kaikkia vieraita kieliä.

Sinua, kun kiinnostaa myös espanjan kieli, oletko kuunnellut espanjalaisia laulajia kuten esimerkiksi tämä flamenco laulaja, joka on myös ollut tuossa Benidorm Festissä.
        https://www.youtube.com/watch?v=TPqM92HqYXw&list=RDTPqM92HqYXw&start_radio=1

Todellavaikeeta

Ohan se kovaa työtä. Lauluja tulee vähemmän kuunneltua. Niistä kun on vielä vaikeempaa ymmärtää.

• Anonyymi00030
        JeroP kirjoitti:

Ohan se kovaa työtä. Lauluja tulee vähemmän kuunneltua. Niistä kun on vielä vaikeempaa ymmärtää.

Totta, lauluista on mullekin vaikeampaa ymmärtää varsinkin vierasta kieltä, mutta kunnianhimo saattaa kieliä opiskellessa kasvaa ja sen lisäksi, jos musiikki kuulostaa hyvältä, olisi hyvä jos kaiken aikaa ymmärtäisi enemmän ja enemmän myös sanoja eri kielillä. Tiedän, työtä vaatii.

Todellavaikeeta

• Anonyymi00003
    • Lähtökohtaisesti kilpalaulanta kuulostaa jo aika pöhköltä. Tänään vastakkain Väinämöinen ja Joukahainen, päivän kunto ratkaisee. Ei mitään järkeä.

Saa kilpailla kun mitataan sekunteja tai metrejä tai kilogrammoja ja jotenkin vielä sekin käy, että laskeskellaan pisteitä tai maaleja tai semmoista jos ne saa jotenkin muuten kuin tuomarin antamana ja mielijohteesta.

Joten en seuraa. Euroviisut olen kuunnellut ehkä vuonna 2022.

• Anonyymi00011

Aika paljon samaa mieltä. Euroviisut on ähkypullistettuja suorituksia. Valmistautuminen kestää vuoden ja sitten tarjotaan monikansallisia karnevaaleja.
        Ehkä olisi muka kerran elämässään osallistua.

• Anonyymi00012

Seuraan jonkin verran Melodifestivalenia, mutta muuten saatan katsoa lähinnä jotain koosteita muiden Euroopan maiden ehdokkaista.

Nyt on vaan todella nihkeä fiilis Euroviisuja kohtaan. Israelin osallistuminen pitäisi kieltää kokonaan, mennyt maku koko viisuista..

Aletheias

• Anonyymi00013

Kun sä itsekin olet esiintynyt, sulla ei koskaan tule kateutta katsellessa Euroviisuja tai muita laulukilpailuja?

Tuossa on tuosta Benidorm Festin semifinaalista. Kuten näet, noillakin naisesiintyjillä on lihaksikkaampi vartalo kuin silloin joskus aikoinaan naisjulkkiksilla.
        https://youtu.be/d7XkePW7WYk?t=1371

Et siis ole koskaan kokenut paineita, että naisilta "vaaditaan liikaa"?

Todellavaikeeta

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Kun sä itsekin olet esiintynyt, sulla ei koskaan tule kateutta katsellessa Euroviisuja tai muita laulukilpailuja?

Tuossa on tuosta Benidorm Festin semifinaalista. Kuten näet, noillakin naisesiintyjillä on lihaksikkaampi vartalo kuin silloin joskus aikoinaan naisjulkkiksilla.

Todellavaikeeta

En muista koskaan kadehtineeni kenenkään laulu- tai esiintymistaitoa. Olen kyllä ihastellut monia ja jopa vaikuttunut, mutta en osaa kyllä kateutta tuntea tällaisissa asioissa. Tiedän, että olen korkeintaan keskinkertainen laulaja. Osaan laulaa stemmoja ja sovittaa ääneni muiden ääniin, mutta varsinkin nykyään äänialani on kapeampi kuin aikoinaan eikä laulu tule yhtä puhtaasti ulos. Tämä on tietysti harjoituksen puutetta, sillä pelkkä autossa laulaminen ei varsinaisesti kehitä eli jos haluaisin olla parempi laulaja, minun pitäisi nähdä vaivaa tullakseni paremmaksi.

Mitä tulee tuohon, että "naisilta vaaditaan liikaa", niin jonkinlaista painetta olen kyllä joskus kokenut. Yhteiskunta asettaa monenlaisia odotuksia yksilölle ja jos alkaa liikaa kuunnella niitä, voi tuntea painetta olla tietynlainen. Nykynaisen pitäisi olla urallaan menestynyt, superäiti, superpuoliso, olla mahtava ystävä, treenata kuin ammattilainen, näyttää upealta ja pitää vielä kotikin kunnossa. Noin kärjistetysti.

Minä olen kokenut riittämättömyyden tunteita erityisesti niinä aikoina, kun lapseni oli pienempi. Tein kokopäivätöitä, hoidin yksin lapsen ja kodin, opiskelin, yritin ehtiä huolehtimaan itsestäni jne. ja joskus tuntui, etten vain kykene kaikkeen. Nyt kun katson aikaa taaksepäin, niin aika helvetin hyvinhän minä kaikkeen kykenin. Otin itselleni liikaa paineita, mutta nykyään en enää koe tuollaisia fiiliksiä, sillä ketä minun pitäisi miellyttää? Elän omaa elämääni kuten haluan ja jollen kelpaa tällaisena, niin sitten en kelpaa.

Aletheias

• Anonyymi00017
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Todellavaikeeta

-sivusta.

Sen kateuden tunteminen on vaikeaa, kun kyseessä ulkomaisia. On helpompi tuntea kateutta jotain lähellään olevaa kohtaan. Esim. suomalaiset tuntevat enemmän kateutta naapurin luksuslukaalia ja palkkatasoa kohtaan. Kateellinen voi olla työkaverille, joka ansaitsee paremmin ilman asioittaan . Sisarus ja sukukateus voi olla myös katkeraa. Siinäpä ne tavalliset. Julkkiksia on kiva haukkua, ovat enemmän sylttykuppeja kuin todellisia kateudenaiheita.

Sinun kateutesi on siten melko yleismaallinen. Tuntuisi jopa siltä, että sinulla on oltava taustaltasi kansainvälinen, työ kautta mahdollisesti? Muutenhan kateuden tunteminen on lähes mahdotonta.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

En muista koskaan kadehtineeni kenenkään laulu- tai esiintymistaitoa. Olen kyllä ihastellut monia ja jopa vaikuttunut, mutta en osaa kyllä kateutta tuntea tällaisissa asioissa. Tiedän, että olen korkeintaan keskinkertainen laulaja. Osaan laulaa stemmoja ja sovittaa ääneni muiden ääniin, mutta varsinkin nykyään äänialani on kapeampi kuin aikoinaan eikä laulu tule yhtä puhtaasti ulos. Tämä on tietysti harjoituksen puutetta, sillä pelkkä autossa laulaminen ei varsinaisesti kehitä eli jos haluaisin olla parempi laulaja, minun pitäisi nähdä vaivaa tullakseni paremmaksi.

Mitä tulee tuohon, että "naisilta vaaditaan liikaa", niin jonkinlaista painetta olen kyllä joskus kokenut. Yhteiskunta asettaa monenlaisia odotuksia yksilölle ja jos alkaa liikaa kuunnella niitä, voi tuntea painetta olla tietynlainen. Nykynaisen pitäisi olla urallaan menestynyt, superäiti, superpuoliso, olla mahtava ystävä, treenata kuin ammattilainen, näyttää upealta ja pitää vielä kotikin kunnossa. Noin kärjistetysti.

Minä olen kokenut riittämättömyyden tunteita erityisesti niinä aikoina, kun lapseni oli pienempi. Tein kokopäivätöitä, hoidin yksin lapsen ja kodin, opiskelin, yritin ehtiä huolehtimaan itsestäni jne. ja joskus tuntui, etten vain kykene kaikkeen. Nyt kun katson aikaa taaksepäin, niin aika helvetin hyvinhän minä kaikkeen kykenin. Otin itselleni liikaa paineita, mutta nykyään en enää koe tuollaisia fiiliksiä, sillä ketä minun pitäisi miellyttää? Elän omaa elämääni kuten haluan ja jollen kelpaa tällaisena, niin sitten en kelpaa.

Aletheias

- sivusta

Muistan miten joskus lapsena katselin kauniiden amerikkalaisten elokuvatähtien kuvia, lähinnä kasvoja. Pidin ainakin tosi paljon Marilynin kasvoista. Pidin suomalaisia elokuvatähtiä tosi rumina. Olin pettynyt, ettei suomesta löytynyt yhtään kaunista. Hämmennyin kun luin joskus lehdestä, että Jacqueline Kenedyä pidettiin valtavan kauniina. Minusta hän näytti sammakolta, jolla silmät eri puolilla päätä. Tai joku suomen kulttikuva valkoinen peura Mirjami Kuosmanen, jolla näytti olevan torahampaat...

Näin meni oma aikansa ja vuotensa, kunnes menetin absoluuttisen kykyni nähdä puhdasta symmetriaa. Se korvatui jollakin paremmalla ymmärryksellä.. Tahdon vain sanoa, että vielä sinullakin on toivoa.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

- sivusta

Muistan miten joskus lapsena katselin kauniiden amerikkalaisten elokuvatähtien kuvia, lähinnä kasvoja. Pidin ainakin tosi paljon Marilynin kasvoista. Pidin suomalaisia elokuvatähtiä tosi rumina. Olin pettynyt, ettei suomesta löytynyt yhtään kaunista. Hämmennyin kun luin joskus lehdestä, että Jacqueline Kenedyä pidettiin valtavan kauniina. Minusta hän näytti sammakolta, jolla silmät eri puolilla päätä. Tai joku suomen kulttikuva valkoinen peura Mirjami Kuosmanen, jolla näytti olevan torahampaat...

Näin meni oma aikansa ja vuotensa, kunnes menetin absoluuttisen kykyni nähdä puhdasta symmetriaa. Se korvatui jollakin paremmalla ymmärryksellä.. Tahdon vain sanoa, että vielä sinullakin on toivoa.

Mielenkiintoinen aasinsilta.

Sinulla on epämiellyttävä tapa puhua muiden ihmisten ulkonäöstä. Meillä kaikilla on omat linssimme, joilla tarkastelemme maailmaa ja toiset ihmiset miellyttävät toisten silmää enemmän kuin toiset, mutta ei kenestäkään silti tarvitse puhua tuohon sävyyn (näyttää sammakolta, näyttää olevan torahampaat..)

Mihin minulla on vielä toivoa?

Aletheias

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Mielenkiintoinen aasinsilta.

Sinulla on epämiellyttävä tapa puhua muiden ihmisten ulkonäöstä. Meillä kaikilla on omat linssimme, joilla tarkastelemme maailmaa ja toiset ihmiset miellyttävät toisten silmää enemmän kuin toiset, mutta ei kenestäkään silti tarvitse puhua tuohon sävyyn (näyttää sammakolta, näyttää olevan torahampaat..)

Mihin minulla on vielä toivoa?

Aletheias

Kerroin siitä, miten lapsena näin ihmiset. Ymmärräthän, että kerroin asioista siten, kuten lapsena koin.

Voiko lasten sanomista ja kokemuksista mielestäsi loukkaantua?

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Kerroin siitä, miten lapsena näin ihmiset. Ymmärräthän, että kerroin asioista siten, kuten lapsena koin.

Voiko lasten sanomista ja kokemuksista mielestäsi loukkaantua?

Miksi koit tarvetta tuoda asiaa esiin ylipäätään? Miten tuo liittyy tähän keskusteluun ylipäätään?

Aletheias

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Miksi koit tarvetta tuoda asiaa esiin ylipäätään? Miten tuo liittyy tähän keskusteluun ylipäätään?

Aletheias

- sivusta

Huomaa. että koet tarvetta menettää malttisi. Ellwt ymmärrä yhteyttä, niin parempi että mietit sitä lisää.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

- sivusta

Huomaa. että koet tarvetta menettää malttisi. Ellwt ymmärrä yhteyttä, niin parempi että mietit sitä lisää.

En minä ole menettänyt malttiani. Esitin kysymykset, koska en ymmärrä miten vastauksesi minulle liittyy kommenttiini, jonka kirjoitin Todellavaikealle.

Jollet halua selventää asiaa, niin toki keskustelu voidaan jättää puolestani tähän.

Aletheias

• Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

- sivusta

Aletheias puhuu asiaa. Sinun on parempi pitää omana tietonasi tuollaiset kuvaukset muiden ulkonäöstä, joita esitit. Merkitystä ei ole sillä, ajattelitko tuolla tavalla lapsena vai aikuisena.

🦄

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Aletheias puhuu asiaa. Sinun on parempi pitää omana tietonasi tuollaiset kuvaukset muiden ulkonäöstä, joita esitit. Merkitystä ei ole sillä, ajattelitko tuolla tavalla lapsena vai aikuisena.

🦄

Yksisarvisen pässin puheet voi tukea ystävää, vaikka asian ymmärrys puuttuu. Minulla on oikeus puhua kuten totuus on.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

🦄

Pidättekö itseänne ihan oikeasti aikuisina naisina ja ihmisinä? Enemmän saa hävetä teidän molempien puolesta. Lapsellisina loukkaantumassa lasten kokemuksista, joiden sanoja ei ollut edes tarkoitettu tämän viisauden jumalattarena itseään pitämälle naiselle. Kovin herkästi särkyy naisen omakuva.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Pidättekö itseänne ihan oikeasti aikuisina naisina ja ihmisinä? Enemmän saa hävetä teidän molempien puolesta. Lapsellisina loukkaantumassa lasten kokemuksista, joiden sanoja ei ollut edes tarkoitettu tämän viisauden jumalattarena itseään pitämälle naiselle. Kovin herkästi särkyy naisen omakuva.

Selvennän vielä, että minä en ole loukkaantunut mistään. En vain pitänyt tavasta, jolla ihmisten ulkonäköä kuvailtiin.

Yritin myös kysyä tarkennusta, koska en ymmärtänyt yhteyttä kommenttiini. Tarkennus jäi kuitenkin saamatta. Se on ok, ei kenenkään tarvitse avata ajatuksiaan enempää kuin haluaa, joten puolestani tämä on ok näin.

Aletheias

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Selvennän vielä, että minä en ole loukkaantunut mistään. En vain pitänyt tavasta, jolla ihmisten ulkonäköä kuvailtiin.

Yritin myös kysyä tarkennusta, koska en ymmärtänyt yhteyttä kommenttiini. Tarkennus jäi kuitenkin saamatta. Se on ok, ei kenenkään tarvitse avata ajatuksiaan enempää kuin haluaa, joten puolestani tämä on ok näin.

Aletheias

En pitänyt myöskään tavastasi vastata kirjoitukseeni. En todellakaan. Enemmän olin ?!??

Halusin tuoda esiin miten näemme asioita. Se muuttuu ja kehittyy. Todistettavasti ainakin ikää liittyen. Se on henkilökohtainen kokemus. Oli tarkoitus lisätä vielä TV:lle kysymys, muistako hän lapsuudestaan miten kokeneensa ja katselleensa, ihmetelleensä.

Huomaan kuitenkin, että keskustelu on todella vaikeaa. On todellakin. Teidän naisten reaktiot yllättivät itsenikin. Yritetään jopa väkisin hiljentää.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

En pitänyt myöskään tavastasi vastata kirjoitukseeni. En todellakaan. Enemmän olin ?!??

Halusin tuoda esiin miten näemme asioita. Se muuttuu ja kehittyy. Todistettavasti ainakin ikää liittyen. Se on henkilökohtainen kokemus. Oli tarkoitus lisätä vielä TV:lle kysymys, muistako hän lapsuudestaan miten kokeneensa ja katselleensa, ihmetelleensä.

Huomaan kuitenkin, että keskustelu on todella vaikeaa. On todellakin. Teidän naisten reaktiot yllättivät itsenikin. Yritetään jopa väkisin hiljentää.

Olen samaa mieltä. Tämä keskustelu oli vaikea.

Selitin tuossa jo reaktiotani ja yritin kysellä lisää, koska en ymmärtänyt kirjoituksesi yhteyttä aikaisempaan kommenttiini, mutta ilmeisesti tarkoituksesi oli siis ilmaista, miten ihminen kehittyy ja oppii katsomaan asioita uusin silmin ja käytit tuota ulkonäköön suhtautumista esimerkkinä. Se on vielä epäselvää, että mihin minulla on vielä toivoa, mutta annetaan sen olla.

Tarkoitukseni ei ole pahoittaa kenenkään mieltä tai olla töykeä. Pahoittelut, jos koit kommenttini niin. Meillä ihmisillä saattaa vain olla toisistaan eriävät tavat ajatella ja kommunikoida ja eritoten täällä netissä, kun ilmaisukeinona on vain teksti, saattaa joskus olla hankalaa löytää keskusteluyhteyttä.

Kukaan ei käsittääkseni ole yrittänyt hiljentää sinua. Täällä voi ihan vapaasti ilmaista mielipiteensä ja ainoastaan ylläpito voi sinua yrittää hiljentää, en minä.

Aletheias

• Anonyymi00033
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Aletheias

Tässä on muuten esimerkki, kun "keskiarvoihmistenkin" välillä helposti tulee kommunikoinnissa ns.aaltopituussäröjä, kun toinen kirjoittaa sofistikoitua, tunteikastakin ja uskottavaksi ajateltua tekstiä (aletheias),
        ja toinen vaan sillä hetkellä mieleen tulleita puolisatunnaisia lausahduksia, joita parin päivän perästä itsekään tuskin muistaisi, että mitähän lie tullut sanotuksi, jos joku kysyisi. Erilaiset 'normipersoonat' siinä vaan tulkitsevat toisiaan.

Aloittajan persoona taas on aivan ääripäästä; hänen on vaikea tulla juttuun pidemmästi palstalla (ehkä muutoinkin) juuri kenenkään kanssa.
        Eristyneeseen oloon riittää jo se, kun ajattelee tasa-arvon olevan täysin väärä systeemi, mistä olisi päästävä eroon hinnalla millä hyvänsä. Hänen terapia-aikeensakin oli kilpistynyt siihen, kun terapeutti harmillisesti sattuikin olemaan aiheesta eri mieltä (näin tod.vaikeeta on aiemmin itse palstalla maininnut). Samanmielisyyttä ei tunnu löytyvän; täällä hän reagoi mielellään vain kommentteihin, joista voisi olla löydettävissä hitusenkin myötämielistä suhtautumista, siis hänen tarkoittamassaan merkityksessä.
        Totta kai kannustavaa ajatusta on palstalla esitetty vaikka millä mitalla: eri vinkkien, neuvojen ja opastusten muodossa, mitä olisi hyödyllistä tehdä jotta pääsisi eteenpäin, mutta niihin hän ei reagoi ollenkaan, tai vaihtoehtona jaarittelee pitkästikin omiaan, tajunnan sisältöjä ja selityksiä, mitkä ovat ongelmansa kannalta merkityksettömiä. (Esim.miten iso punttipaino pitäisi nousta kuntopenkiltä, jotta olisi mahdollisuus parisuhteeseen, ym hassuja :)

Joten
        - eka kappaleen kommunikaatiokeissi on lillukanvarsia missä tahansa kuvassa, se on pläkki ja tietty ;)
        mutta aloittajan tapaus on eri juttu (toinen kappale)
        - ajatusmaailman jumittuminen (vaikeus muuttaa ajatustapoja, käyttäytymismalleja jne, vaikka ympäristö, olosuhteet muuttuu ja tietämys lisääntyy ) haittaa elämistä ihan oleellisesti, jopa niin että omin voimin siitä on vaikea kuntoutua. Silloin vapaa kommunikaatio onnistuu muodollisestikin vain olemalla samaa mieltä, mikä normaalissa sosiaalisessa ympäristössä (missä esim.yhteistyön pitäisi jotenkin hoitua) johtaa jumitilanteeseen. "Yksisuuntainen komentosuhde" yhteisöllisessä ympäristössä ei toimi.
        (Muuten, ketjussa po.kateellisuuden laji on seurannaisilmiö jumiinjäämisestä)

• Anonyymi00016

Ai. Eikö kelpaa Mello ja San Remo?
      Vilma

• Anonyymi00031
        Jasu2025 kirjoitti:

Toinen vielä. 🙂 Varmaan deletoidaan.
        https://youtu.be/7IPtUkYUXIQ?si=YnoYNXTXmGSbi8jz

Mitä vikaa uusissa on?

Todellavaikeeta

• Anonyymi00031 kirjoitti:

Mitä vikaa uusissa on?

Todellavaikeeta

Ei vikaa, minä vaan olen taantunut.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      58
      6652
    2. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      348
      5733
    3. Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut

samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien
      Maailman menoa
      171
      5355
    4. Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?

Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal
      Maailman menoa
      150
      5133
    5. Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen

Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil
      Maailman menoa
      20
      4380
    6. Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"

Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite
      Maailman menoa
      46
      3065
    7. Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?

Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema
      Asunnot ja asuminen
      20
      2866
    8. Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)

Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill
      Ikävä
      28
      2677
    9. Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!

Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud
      Suomalaiset julkkikset
      3
      2648
    10. Romanttinen ystävänpäivä?

Millainen olisi hyvä ystävänpäivä hänen kanssaan?
      Ikävä
      79
      2306
    Aihe