Hei,
sairastin muutama vuosi sitten epätyypillistä syömishäiriötä (oli siis anoreksia oireita). Toipuminen kesti pari vuotta ja sen jälkeen elämä on ollut pitkään melko tasapainoista ja normaalia.
Nyt kuitenkin huomaan, että saan lähes päivittäin ahmintakohtauksia, eikä kyse ole enää toipumisvaiheen “pohjattomasta nälästä”. En myöskään kompensoi syömistä mitenkään.
Tuntuu raskaalta, kun luulin jo päässeeni syömishäiriöstä eteenpäin, mutta nyt elämä alkaa taas pyöriä syömisen ympärillä – vain eri tavalla.
Onko muilla kokemusta siitä, että anoreksian jälkeen kehittyy ahmintahäiriö (BED)? Miten olette käsitelleet tätä?
Anoreksiasta siirtyminen ahmintahäiriöön
8
126
Vastaukset
- Anonyymi00001
Onko sinulla muuten asiat hyvin elämässä? Vai onko sinulla stressiä,ahdistusta tms
- Anonyymi00002
Sinä siis ahmit vaikka sinulla ei ole nälkä ?
- Anonyymi00005
Syömishäiriöt muuttaa miten koet nälkää jne. Ne on psykologisia sairauksia joissa eri oireita. Ihan normaali BED oire
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Syömishäiriöt muuttaa miten koet nälkää jne. Ne on psykologisia sairauksia joissa eri oireita. Ihan normaali BED oire
Itse olen parantunut BEDistä. Yleensä se syöminen ei ole terveellisen ruuan syömistä vaan syödään isoja määriä epäterveellistä ja kaloripitoista ruokaa. Ahmiessa ruokaa ei pureskella kunnolla. Vaan sitä ahdetaan niin paljon kun vaan jaksetaan ja vähän enemmänkin sen jälkeen kun maha on täynnä. sä pystyt esim puolen tunnin sisällä syömään useita tuhansia kaloreita jolloin sä lihot. Siinä hetkessä kun sä ahdat sun lempiherkkuja niin sä tunnet mielihyvää ja kun paino nousee niin masennut, Ja sä syöt lisää siihen masenukseen ja ahdistukseen ja sitten kierre on valmis. Jos haluaa parantua niin pitää miettiä mitä sen syömishäiriön taustalla . Pyritkö poistamaan ahdistusta mättämällä ruokaa jotta sun ei tarvi käsitellä esim vaikeita tunteita tai ajatuksia. Se ahminta herättää lisää ahdistusta, häpeää, syyllisyyden tunteita, epäonnistumisen tunteita. Oletko miettinyt mikä sinut saa ahmimaan jos kyse ei ole nälästä?
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Itse olen parantunut BEDistä. Yleensä se syöminen ei ole terveellisen ruuan syömistä vaan syödään isoja määriä epäterveellistä ja kaloripitoista ruokaa. Ahmiessa ruokaa ei pureskella kunnolla. Vaan sitä ahdetaan niin paljon kun vaan jaksetaan ja vähän enemmänkin sen jälkeen kun maha on täynnä. sä pystyt esim puolen tunnin sisällä syömään useita tuhansia kaloreita jolloin sä lihot. Siinä hetkessä kun sä ahdat sun lempiherkkuja niin sä tunnet mielihyvää ja kun paino nousee niin masennut, Ja sä syöt lisää siihen masenukseen ja ahdistukseen ja sitten kierre on valmis. Jos haluaa parantua niin pitää miettiä mitä sen syömishäiriön taustalla . Pyritkö poistamaan ahdistusta mättämällä ruokaa jotta sun ei tarvi käsitellä esim vaikeita tunteita tai ajatuksia. Se ahminta herättää lisää ahdistusta, häpeää, syyllisyyden tunteita, epäonnistumisen tunteita. Oletko miettinyt mikä sinut saa ahmimaan jos kyse ei ole nälästä?
Mulla oli epätyypillinen, lähinnä anoreksia oireita. Mut syömishäiriö olikin trauman oire eli C-PTSD taustalla +ADHD. Eli noilla kahella on yhteys
- Anonyymi00003
Joo mulla oli sama, mutta pääsin eroon kummastakin ja nykyisin ei juuri ole minkäänlaista kiinnostusta ylensyöntiin eikä syömättääkään viitsi olla, erittäin säännöllista ruokailua. Eden karkkien syönti ei kiinnosta. Homeopaattiset lääkkeet auttoi, sekä joogaaminen ja etenkin meditaatio. Elämä muuttui rauhalliseksi ja nautinnolliseksi ilman kiinnostusta syömis- ja muita maallisia kotkotuksia kohtaan.
- Anonyymi00004
Epätyypillinen on vähän hassu koska se voi vaihtaa muotoaan. Ootko tutkituttanu ADHD tai traumat? Epätyypillinen on joskus oire noille
Hei,
Laitan tähän kaikille vinkiksi ryhmächattejä, joissa voi keskustella mm. seuraavista aiheista: Askarruttaako syöminen, ruoka tai liikunta? Onko oma kehosuhde vinksallaan?
Syömishäiriöliitto – SYLI ry:llä on Tukinetissä ryhmächattejä, joissa voi keskustella edellä mainituista ja monista muista mielessä myllertävistä ajatuksista ja tunteista porukalla, turvallisessa ilmapiirissä.
https://tukinet.fi/fi/palvelut/syli-chat-1903200558
Chatit ovat avoimia kaikille, joita teemat koskettavat ja keskustelut niissä käydään anonyymisti nimimerkeillä.
Tukinetistä löytyy paljon muitakin palveluita, joista voi halutessaan saada sekä henkilökohtaista että ryhmämuotoista tukea. https://tukinet.fi/
Osassa palveluista edellytetään anonyymiä rekisteröitymistä sivustolle, osaan pääsee ilmankin.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202990Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3622672Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o502441Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä312407Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581958Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181489Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121482- 721413
- 571359
- 471344