Miten meidän tulisi suhtautua harhaoppisiin, jos sellaisia tapaamme?
Kerrompa erään kokemuksen pääskysen poikasista ollessani ulkotöissä kasvihuonetta rakentamassa:
(Jumala puhuu tavalla taikka toisella.)
"Ympärilläni lenteli pari räystäspääskypoikuetta emoineen. Taloni räystään alla niitä on pesinyt jo vuosikausia.
Poikueet olivat luultavasti juuri lähteneet pesistään ja iloisesti visertäen liitelivät taloni ympärillä vapaasti.
Välillä kuului emojen varoitushuutoja, kun harakka ilmestyi paikalle. Ne myös yhdessä yrittivät hätistellä tunkeilijan pois. Näin kokemattomat poikaset tiesivät olla varuillaan emojen suojeluksessa."
Mitä tästä opimme?
Myös meidän tulee tiedostaa ne vaarat, mitkä saattavat kohdata meitä matkamme varrella (synnin houkutukset/harhaopit).
Ei niistä turhaan varoitella Raamatussa (Tiit. 3:10-11).
Rukoillaan myös sellaisia paimenia seurakuntiimme, jotka oikein opettavat Jumalan sanaa pelkäämättä. Heillä on suuri vastuu ja huoli laumastaan, kuten pääskyemolla poikasistaan.
Miten suhtautua harhaoppisiin?
69
3352
Vastaukset
- Trubaduuri
Kun sinä otat keskusteluun mukaan harhaopin, joka jo käsitteenäkin on katolisen maailman käsitteitä, niin mitä sinä silloin tosiasissa teet? Yhtään harhaoppia ei ole olemassakaan, on vain erilaisia näkemyksiä, tulkintoja, ymmärryksiä, uskonnollisia suuntauksia, uskonnollisia liikkeitä, suuria ja pieniä uskontokuntia sekä uskonnollisia ihmisiä että uskonnollista opetusta. Virallisten ns. kristillisten uskontokuntien koko pappisluokka sekä muut uskonnolliset johtajat ovat jo eksyneitä, siis miten he voivat ketään opettaa, tai johdatella yhtään minnekkään, kun eivät itsekkään enää osaa, eivätkä löydä perille.
On vain yksi oikea paimen, ja hän on kirkastettu ja voideltu ihmisen Poika, Kristus. Seuraa siis sitä majakan valoa, joka valaisee kaikkialle
ja joka ainua elon päivä.- TaistoRa.
Kun tuo kirjoittaja jo aloituskirjoituksessaan seisoo juuri sillä alustalla mistä on aiheensakin ottanut, niin miten sitä voi edes nähdä missä itse seisoo!?
Pieni kriittinen "etäisyys" kuitenkin omassa ajatusmaailmassaan voisi tehdä hyvää jos vain tahtoa piisaa ottaa asioista selvää ja tunnustaa tosiasiat tosiasioina, joka on tuossa asiassa aivan A ja O!
Kiitos Trubaduuri! Kirjoituksesi oli lyhyt mutta selkeä! - Tapio52
Trubaduuri,
eikö Raamattu tosiaankaan puhu mitään harhaopeista?
Jos "pappisluokka" on kokonaisuudessaan eksyneitä, niin eikö niiden opetuskin silloin ole väärää eli harhaoppista? - Trubaduuri
Tapio52 kirjoitti:
Trubaduuri,
eikö Raamattu tosiaankaan puhu mitään harhaopeista?
Jos "pappisluokka" on kokonaisuudessaan eksyneitä, niin eikö niiden opetuskin silloin ole väärää eli harhaoppista?Aina yleensä sillä instituutiolla ja/tai
intressiryhmällä, jolla on ollut valta ja voima määritellä asioita ja tulkita ilmiöitä, sen se tekee sen oman edun mukaisesti, välittämättä touudesta yhtään mitään.
Toki ihminen saa kannattaa näitä vallalla olevia juutalaisia ja katolisia oppeja ja näihin oppeihin kätkeytyvää valtapolitiikkaa, jos sitä haluaa. En kuitenkaan suosittele moista käytöstä, koska me monet olemme nähneet mihin kaikkeen se johtaa, kun esim. miekka kädessä aletaan olemaan oikeassa ja julistamaan muita pannaan käsityksiensä ja näkemyksisensä takia.
Niin, sitä kutsutaan tosiaankin "eksytysopiksi"
juuri sen tähden, kun he eivät osaa enää opettaa oikein, eivätkä tunnusta sitä seurakunnalle ääneen, vaan pitävät tiukasti kiinne omasta asemastaan ja maallisista eduistaan muista ihmisistä välittämättä tippaakaan. Sanalla sanoen
seura tekee kaltaisekseen. ;)
Ja todisteita on maailma täynnä, kunhan vain ihminen suostuu katsomaan niitä omin silmin. :) Trubaduuri kirjoitti:
Aina yleensä sillä instituutiolla ja/tai
intressiryhmällä, jolla on ollut valta ja voima määritellä asioita ja tulkita ilmiöitä, sen se tekee sen oman edun mukaisesti, välittämättä touudesta yhtään mitään.
Toki ihminen saa kannattaa näitä vallalla olevia juutalaisia ja katolisia oppeja ja näihin oppeihin kätkeytyvää valtapolitiikkaa, jos sitä haluaa. En kuitenkaan suosittele moista käytöstä, koska me monet olemme nähneet mihin kaikkeen se johtaa, kun esim. miekka kädessä aletaan olemaan oikeassa ja julistamaan muita pannaan käsityksiensä ja näkemyksisensä takia.
Niin, sitä kutsutaan tosiaankin "eksytysopiksi"
juuri sen tähden, kun he eivät osaa enää opettaa oikein, eivätkä tunnusta sitä seurakunnalle ääneen, vaan pitävät tiukasti kiinne omasta asemastaan ja maallisista eduistaan muista ihmisistä välittämättä tippaakaan. Sanalla sanoen
seura tekee kaltaisekseen. ;)
Ja todisteita on maailma täynnä, kunhan vain ihminen suostuu katsomaan niitä omin silmin. :)Tt 3:10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti.
2Pt 2:1 Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.Trubaduuri kirjoitti:
Aina yleensä sillä instituutiolla ja/tai
intressiryhmällä, jolla on ollut valta ja voima määritellä asioita ja tulkita ilmiöitä, sen se tekee sen oman edun mukaisesti, välittämättä touudesta yhtään mitään.
Toki ihminen saa kannattaa näitä vallalla olevia juutalaisia ja katolisia oppeja ja näihin oppeihin kätkeytyvää valtapolitiikkaa, jos sitä haluaa. En kuitenkaan suosittele moista käytöstä, koska me monet olemme nähneet mihin kaikkeen se johtaa, kun esim. miekka kädessä aletaan olemaan oikeassa ja julistamaan muita pannaan käsityksiensä ja näkemyksisensä takia.
Niin, sitä kutsutaan tosiaankin "eksytysopiksi"
juuri sen tähden, kun he eivät osaa enää opettaa oikein, eivätkä tunnusta sitä seurakunnalle ääneen, vaan pitävät tiukasti kiinne omasta asemastaan ja maallisista eduistaan muista ihmisistä välittämättä tippaakaan. Sanalla sanoen
seura tekee kaltaisekseen. ;)
Ja todisteita on maailma täynnä, kunhan vain ihminen suostuu katsomaan niitä omin silmin. :)Myös sinä puhut totuudesta! (sanot:"...välittämättä touudesta yhtään mitään.)
Mikä sinulle on totuus?
Mihin perustat sen?Trubaduuri kirjoitti:
Aina yleensä sillä instituutiolla ja/tai
intressiryhmällä, jolla on ollut valta ja voima määritellä asioita ja tulkita ilmiöitä, sen se tekee sen oman edun mukaisesti, välittämättä touudesta yhtään mitään.
Toki ihminen saa kannattaa näitä vallalla olevia juutalaisia ja katolisia oppeja ja näihin oppeihin kätkeytyvää valtapolitiikkaa, jos sitä haluaa. En kuitenkaan suosittele moista käytöstä, koska me monet olemme nähneet mihin kaikkeen se johtaa, kun esim. miekka kädessä aletaan olemaan oikeassa ja julistamaan muita pannaan käsityksiensä ja näkemyksisensä takia.
Niin, sitä kutsutaan tosiaankin "eksytysopiksi"
juuri sen tähden, kun he eivät osaa enää opettaa oikein, eivätkä tunnusta sitä seurakunnalle ääneen, vaan pitävät tiukasti kiinne omasta asemastaan ja maallisista eduistaan muista ihmisistä välittämättä tippaakaan. Sanalla sanoen
seura tekee kaltaisekseen. ;)
Ja todisteita on maailma täynnä, kunhan vain ihminen suostuu katsomaan niitä omin silmin. :)Raamattu ei missään kehoita miekka kädessä viemään evankeliumia eteenpäin!
- tässä
Tapio522 kirjoitti:
Raamattu ei missään kehoita miekka kädessä viemään evankeliumia eteenpäin!
uuk. 14:23
Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi - Trubaduuri
Tapio522 kirjoitti:
Raamattu ei missään kehoita miekka kädessä viemään evankeliumia eteenpäin!
Sepä se. Niin se on uudentestamentin puolella ja siihen juuri viittasin ettei taivaallinen Isä kehoita ainakaan ketään väkivalloin pitämään asiastaan kiinne. Mutta siitä huolimatta jotkut kuitenkin turvautuvat väkivaltaan, jonka vert.kuva
miekka on. - Trubaduuri
Tapio522 kirjoitti:
Tt 3:10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti.
2Pt 2:1 Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.Etkö sinäkään Kristusta ja hänen opetuksiaan löydä raamatusta? Voisi olla paikallaan tutustua
hänen sanomisiin, sillä hän on oikea opettaja ja aito paimen. Paavalin uskoisiin ihmisiin en koskaan luota, koska hän alkoi ensimmäisenä levittää harhaoppejaan ja nämä hänen useat opetuslapsensa tekevät vieläkin sitä ihan samaa. - Tapio52
tässä kirjoitti:
uuk. 14:23
Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisiKristittyjen ei tarvitse turvautua miekkaan, vaan meillä on vielä väkevämpi ase; Jumalan Sana:
Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija."(Heb 4:12)
Esivallan miekan käyttö on taas eri asia. Tapio52 kirjoitti:
Kristittyjen ei tarvitse turvautua miekkaan, vaan meillä on vielä väkevämpi ase; Jumalan Sana:
Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija."(Heb 4:12)
Esivallan miekan käyttö on taas eri asia.Esivallan miekan käyttö on taas eri asia:
"... sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee" (Rm 13:4).- tarkoitus?
Tapio52 kirjoitti:
Kristittyjen ei tarvitse turvautua miekkaan, vaan meillä on vielä väkevämpi ase; Jumalan Sana:
Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija."(Heb 4:12)
Esivallan miekan käyttö on taas eri asia.Luuk. 14:23
Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi
Mitä tuossa Jeesus tarkoittaa sanalla pakota? Siinä pakotetaan sisälle taivaaseen? - tode'
Trubaduuri kirjoitti:
Etkö sinäkään Kristusta ja hänen opetuksiaan löydä raamatusta? Voisi olla paikallaan tutustua
hänen sanomisiin, sillä hän on oikea opettaja ja aito paimen. Paavalin uskoisiin ihmisiin en koskaan luota, koska hän alkoi ensimmäisenä levittää harhaoppejaan ja nämä hänen useat opetuslapsensa tekevät vieläkin sitä ihan samaa.vetää yllätysnarusta..
tässä kirjoitti:
uuk. 14:23
Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi-----Lk 14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
Luther:
”Ja pakota heitä tulemaan sisälle. Tämä on ylen määrin suloista ja lohdullista niille köyhille ja viheliäisille, joita vaaditaan tulemaan sisälle, sillä siinä Jumala voimallisesti antaa meidän nähdä äärettömän armonsa meitä kohtaan.
Sanomattomassa rakkaudessaan hän huolehtii siinä määrin meidän autuudestamme, ettei hän ainoastaan ystävällisesti käske kutsua köyhiä syntisiä illalliselleen, vaan tahtoo, että heitä jopa vaaditaan ja pakotetaan aina siihen asti, että he varmasti tulisivat sisälle.
Tämähän osoittaa, ettei hän tahdo ajaa heitä pois luotaan eikä päästää heitä hukkumaan, elleivät he itse katumattomina halveksien vastusta tätä vaatimista. Sillä Jumala on äärettömän paljon alttiimpi antamaan meille ja auttamaan meitä, kuin me koskaan voimme olla valmiita vastaanottamaan tai rukoilemaan.
Hän ei vaadi meiltä mitään enempää kuin että avaamme sydämemme vastaanottamaan hänen armonsa.
On kuitenkin välttämätöntä toteuttaa tätä vaatimista saarnaamalla sekä parannusta että syntien anteeksiantamusta.
Ilman parannusta meistä tulee paatuneita suruttomia ja ilman syntien anteeksiantamusta olemme kovin arkoja, alakuloisia ja pelonalaisia sydämen uskolla käsittämään, että hän tahtoo osoittaa meille näin suuren armon ja laupeuden” (Luther).- kuten
Tapio522 kirjoitti:
-----Lk 14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
Luther:
”Ja pakota heitä tulemaan sisälle. Tämä on ylen määrin suloista ja lohdullista niille köyhille ja viheliäisille, joita vaaditaan tulemaan sisälle, sillä siinä Jumala voimallisesti antaa meidän nähdä äärettömän armonsa meitä kohtaan.
Sanomattomassa rakkaudessaan hän huolehtii siinä määrin meidän autuudestamme, ettei hän ainoastaan ystävällisesti käske kutsua köyhiä syntisiä illalliselleen, vaan tahtoo, että heitä jopa vaaditaan ja pakotetaan aina siihen asti, että he varmasti tulisivat sisälle.
Tämähän osoittaa, ettei hän tahdo ajaa heitä pois luotaan eikä päästää heitä hukkumaan, elleivät he itse katumattomina halveksien vastusta tätä vaatimista. Sillä Jumala on äärettömän paljon alttiimpi antamaan meille ja auttamaan meitä, kuin me koskaan voimme olla valmiita vastaanottamaan tai rukoilemaan.
Hän ei vaadi meiltä mitään enempää kuin että avaamme sydämemme vastaanottamaan hänen armonsa.
On kuitenkin välttämätöntä toteuttaa tätä vaatimista saarnaamalla sekä parannusta että syntien anteeksiantamusta.
Ilman parannusta meistä tulee paatuneita suruttomia ja ilman syntien anteeksiantamusta olemme kovin arkoja, alakuloisia ja pelonalaisia sydämen uskolla käsittämään, että hän tahtoo osoittaa meille näin suuren armon ja laupeuden” (Luther).Israelin kansalla oli vihollinen takana ja meri edessä. Meri avautui ja kansa kulki sen halki ja kaikki saivat kasteen ja joivat hengellisestä Kristuskalliosta. NÄin Herra pakotti kansan kasteelle?
- H.Konttisen
TaistoRa. kirjoitti:
Kun tuo kirjoittaja jo aloituskirjoituksessaan seisoo juuri sillä alustalla mistä on aiheensakin ottanut, niin miten sitä voi edes nähdä missä itse seisoo!?
Pieni kriittinen "etäisyys" kuitenkin omassa ajatusmaailmassaan voisi tehdä hyvää jos vain tahtoa piisaa ottaa asioista selvää ja tunnustaa tosiasiat tosiasioina, joka on tuossa asiassa aivan A ja O!
Kiitos Trubaduuri! Kirjoituksesi oli lyhyt mutta selkeä!kirjaa, pelkoa se aiheutti mikään muu hengellinen
kirja ei ole aiheuttanut pelkoa.
Pelko ei ole Jumalasta tietääkseni.
- ikinä
käynyt mielessä, että suurin osa maailman ihmisistä pitää sinua harhaoppisena? Ja mikään ei todista, etteikö näin myös olisi.
Jeesus joutuukin murheellisena toteamaan:
"...mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät" (Mt 7:14).
- yks vaan
Harhaoppista pitää karttaa, mutta myös varoittaa muita harhaopista ja harhaopin levittäjistä. Olen seurannut Herätysliikkeet-otsikon alla Uskova1:n hyviä kirjoituksia hänen varoittaessaan muita Seitsemännen Päivän Adventismista ja Ellen Whitestä, väärästä profeetasta. Kyllä hän on saanut semmoisetkin vihat niskaansa adventisteiltä ja heidän siipeilijöiltään. Ei siinä ilman Jumalaa kestäisi. Rukoilen hänen puolestaan, rukoilkaa tekin. Hän tekee arvokasta työtä.
- Mailikki s.
Oon ruohonjuuritason uskova, mutta minäkin olen saanut tosi paljon tuolta kirjoittajalta. Naapurissani on adventisteja ja olen tajunnut jo aikaisemminkin heidän puheistaan, ettei kaikki ole kuin olla pitää.
- Antti
Kävin katsomassa ja tässä tulos:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000009646605
- kirkkoon kuulumaton
Suhtaudu vaa ittees...
- Kylliäinen
Luterilaisessa kirkosa onkin monia harhaoppisia pappeja, kuten Kylliäinen mm ja piispa Riekkinen, joka tuo maahamme amerikkalaisharhaoppisen piispa Sponngin. Miten pitäisikään suhtautua kirkkoon, joka suosii harhaoppisia pappeja?
...ja raskasta saattaa välillä olla itse kullakin kirkossamme.
Raamatun Sanalle kuuliasia pappeja on alettu syrjiä yhä enenevässä määrin.
Me niin helposti tavoittelemme ihmiskunniaa. Yleinen mielipide sanelee, mitä me saamme opettaa ja puhua.
Raamatun Sana ei saakkaan olla enää oppimme ja elämämme korkein ohje!
Paavali toteaa Gal. 1:10 ”Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan?”
Lutherin selityksiä tähän jakeeseen:
”Sallittakoon minunkin kerskumatta todeta, etten opetuksillani kerjää kiitosta ihmisiltä.
Mehän opetamme, että kaikki ihmiset ovat jumalattomia. Me tuomitsemme kelvottomaksi vapaan ratkaisuvallan, ihmisen kyvykkyyden, viisauden, vanhurskauden, kaiken oma-aloitteisen uskonnollisuuden ynnä kaiken, mikä maailmassa on parasta.
Me väitämme, ettei meissä ihmisissä ole mitään, mikä auttaisi ansaitsemaan armon ja anteeksiannon, ja julistamme, että armo tulee osaksemme pelkästään Jumalan sulasta, yksinomaisesta laupeudesta.
Ei tällaista saarnata ihmisten eikä maailman mieliksi. Eihän maailmaa mikään ärsytä sen äkäisempään ja katkerampaan kiukkuun kuin se, että sen viisaus, vanhurskaus, uskonnollisuus ja kyvykkyys kirotaan….
Eiväthän he ollenkaan tahtoisi kuulla, millaisia he todella ovat; he haluaisivat itseään kehuttavan viisaiksi, vanhurskaiksi ja pyhiksi.” (Luther).
- Löysempi pipo myytävänä
Henki puhaltaa minne tahtoo ja Jumala nauraa ihmisen käsityksille oikea- ja vääräoppisuudesta. Rakkauden ja totuuden henkeä seuraavat vapautuvat ankarasta laista ja oikeaoppisuuden orjuuttavista vaateista.
- Kristuksen oppi
Gal. 1:8
Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Lainaus:"Henki puhaltaa minne tahtoo ja Jumala nauraa ihmisen käsityksille oikea- ja vääräoppisuudesta. Rakkauden ja totuuden henkeä seuraavat vapautuvat ankarasta laista ja oikeaoppisuuden orjuuttavista vaateista".
---
Eikö tällainen "oppi" johda helposti hurmahenkisyyteen, jossa selviä Jumalan Sanan opetuksia väheksytään?
Jeesuskin turvautui kirjoitettuun Raamatun Sanaan, kun joutui saatanan kiusattavaksi erämaahan(Matt.4:1-11);
"Kirjoitettu on..."
Meillekin on annettu kallis Jumalan Sana. Miksi emme pitäisi siitä kiinni ja turvautuisi siihen Jeesuksen tavoin.
"On meillä aarre verraton, se kalliimpi on kultaa.." (Virsi 183).
Mieluummin olen oikeaoppinen kuin harhaoppinen!
Mites on sinun laitasi?- Löysempi pipo myytävänä
Tapio522 kirjoitti:
Lainaus:"Henki puhaltaa minne tahtoo ja Jumala nauraa ihmisen käsityksille oikea- ja vääräoppisuudesta. Rakkauden ja totuuden henkeä seuraavat vapautuvat ankarasta laista ja oikeaoppisuuden orjuuttavista vaateista".
---
Eikö tällainen "oppi" johda helposti hurmahenkisyyteen, jossa selviä Jumalan Sanan opetuksia väheksytään?
Jeesuskin turvautui kirjoitettuun Raamatun Sanaan, kun joutui saatanan kiusattavaksi erämaahan(Matt.4:1-11);
"Kirjoitettu on..."
Meillekin on annettu kallis Jumalan Sana. Miksi emme pitäisi siitä kiinni ja turvautuisi siihen Jeesuksen tavoin.
"On meillä aarre verraton, se kalliimpi on kultaa.." (Virsi 183).
Mieluummin olen oikeaoppinen kuin harhaoppinen!
Mites on sinun laitasi?"Henki puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita."
Jumalan ja todellisuuden perimmäinen luonne ovat minulle syviä mysteereitä. Olen nöyrän tietämätön noiden mysteerien edessä. Oikeaoppisuuden vaatimus on pöyhkeyttä. Kun tiedämme niin vähän todellisuuden ja Jumalan perimmäisestä luonteesta, miten voisimme vaatia oikeaoppisuutta? Löysempi pipo myytävänä kirjoitti:
"Henki puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita."
Jumalan ja todellisuuden perimmäinen luonne ovat minulle syviä mysteereitä. Olen nöyrän tietämätön noiden mysteerien edessä. Oikeaoppisuuden vaatimus on pöyhkeyttä. Kun tiedämme niin vähän todellisuuden ja Jumalan perimmäisestä luonteesta, miten voisimme vaatia oikeaoppisuutta?”Olen nöyrän tietämätön noiden mysteerien edessä”
--Mutta Raamattuhan on täynnänsä tietoa Jumalasta.
Kysymys onkin siitä, uskommeko ja pidämmekö sitä totena.
Todellista nöyryyttä on se, että otamme vastaan tämän totuuden Sanan.- Löysempi pipo myytävänä
Tapio522 kirjoitti:
”Olen nöyrän tietämätön noiden mysteerien edessä”
--Mutta Raamattuhan on täynnänsä tietoa Jumalasta.
Kysymys onkin siitä, uskommeko ja pidämmekö sitä totena.
Todellista nöyryyttä on se, että otamme vastaan tämän totuuden Sanan.Minusta tuntuu siltä, että sinulla on hieman reflektoimaton ja naiivi käsitys tiedon luonteesta puhuessasi siitä, että Raamattu on täynnä tietoa Jumalasta. On eri asia kuulla puhuttavan mansikoista ja syödä niitä. Jos olet vain kuullut puhuttavan mansikoita, et pysty millään täysin kuvittelemaan miltä mansikat maistuisivat oikeasti. Vielä vaikeammaksi asia tulee Jumalan kohdalla - onhan Hän toki paljon mansikoita suurempi ja ihanampi. On eri asia kuulla puhuttavan - lukea "tietoa" Raamatusta - Jumalasta kuin kokea hänet kokonaan... :-)
Vaikuttaa myös siltä, että et myöskään kuullut apofaattisesta teologiasta.
Tässä on yksi aika kiva kirjoitus joka sivuaa aihetta:
http://www.tampereenkirkkosanomat.fi/Arkisto/200202/kysy.htm Löysempi pipo myytävänä kirjoitti:
Minusta tuntuu siltä, että sinulla on hieman reflektoimaton ja naiivi käsitys tiedon luonteesta puhuessasi siitä, että Raamattu on täynnä tietoa Jumalasta. On eri asia kuulla puhuttavan mansikoista ja syödä niitä. Jos olet vain kuullut puhuttavan mansikoita, et pysty millään täysin kuvittelemaan miltä mansikat maistuisivat oikeasti. Vielä vaikeammaksi asia tulee Jumalan kohdalla - onhan Hän toki paljon mansikoita suurempi ja ihanampi. On eri asia kuulla puhuttavan - lukea "tietoa" Raamatusta - Jumalasta kuin kokea hänet kokonaan... :-)
Vaikuttaa myös siltä, että et myöskään kuullut apofaattisesta teologiasta.
Tässä on yksi aika kiva kirjoitus joka sivuaa aihetta:
http://www.tampereenkirkkosanomat.fi/Arkisto/200202/kysy.htmTässä lainaus papin vastauksesta:
"Apostoli Paavali kutsuu kirjeissään evankeliumia "salaisuudeksi, joka on ikiajoista saakka ollut kätkettynä".
Kristus avaa sen, mitä Vanhassa testamentissa sanotaan Jumalasta. Sanoma Kristuksesta on "paljastettu salaisuus", joka on "saatettu julki ja annettu ikuisen Jumalan käskystä profeetallisissa kirjoituksissa tiedoksi kaikille kansoille, jotta ne johdettaisiin uskoon ja kuuliaisuuteen." (Room 16:25-26)
Paavali oli oppinut mies. Hän tuli kuitenkin kokemaan Jumalan tarttumisen elämäänsä. Sen seurauksena hän näki, ettei Jumalaa voida tulla tuntemaan ihmisviisaudella, sillä Jumala on piilottanut oman viisautensa Kristuksen ristinkuolemaan.
Se taas on järjelle hullutusta: eihän Kaikkivaltias yksinkertaisesti voi antautua pilkattavaksi ja kuolemaan." (Lainaus loppu)
Hyvä teksti!Hokema `ei saa olla niin oikeaoppinen` on hyvin yleinen.
Oikean ja terveen opin karttamista ja väheksymistä saatetaan pitää jopa merkkinä korkeammasta hengellisyydestä.
- Huh huh
Minä kun naivisti luulin että sinä ihan oikeasti kysyisit tästä asiasta mielipidettä muilta. Mutta ei, sieltä tuli vaan saarna ja joku kökkö eläinvertaus.
Jeesuskin sanoo että me ihmiset olemme lintuja suurempiarvoiset, niin että älä nyt sieltä lintumaailmasta revi elukoita verrokiksi siihen mitä pitää tehdä niille jotka eivät satu uskomaan samoin kuin sinä.
Sano vaan ennemmin vaikka suoraan että aja ne sellaiseen ahdinkoon että eivät siitä enää ylös nouse. Siihenhän täällä netissäkin saarnamiehet pyrkivät, eli murtamaan kaikkien niiden mielet jotka eivät halua heitä pokkuroida.Huh Huh…otappa tuosta vastauksestasi nyt selvää…
Kysymyshän kuului: Miten meidän (kristittyinä!) tulisi suhtautua harhaoppisiin?
Asiallisia vastauksia toivoisin!- Jokeri
Tapio522 kirjoitti:
Huh Huh…otappa tuosta vastauksestasi nyt selvää…
Kysymyshän kuului: Miten meidän (kristittyinä!) tulisi suhtautua harhaoppisiin?
Asiallisia vastauksia toivoisin!Taidat itse olla vääräoppinen - hihii! :-D
- Huh huh
Tapio522 kirjoitti:
Huh Huh…otappa tuosta vastauksestasi nyt selvää…
Kysymyshän kuului: Miten meidän (kristittyinä!) tulisi suhtautua harhaoppisiin?
Asiallisia vastauksia toivoisin!Toivoisin että et kuvittele että jotkut lähimmäisistäsi ovat vihollisiasi. Jeesus sanoi että älkää tehkö pahalle vastarintaa.
Toisin sanoen: älkää hyökätkö muiden ihmisten kimppuun vain sen takia että nämä eivät ajattele kuten te. Ei-kristityt eivät ole mitään petolintuja. - Löysempi pipo myytävänä
Huh huh kirjoitti:
Toivoisin että et kuvittele että jotkut lähimmäisistäsi ovat vihollisiasi. Jeesus sanoi että älkää tehkö pahalle vastarintaa.
Toisin sanoen: älkää hyökätkö muiden ihmisten kimppuun vain sen takia että nämä eivät ajattele kuten te. Ei-kristityt eivät ole mitään petolintuja.Olen samaa mieltä kanssasi, Huh huh. Kristillisissä piireissä on yleistä harjoittaa projektiota (ehkäpä siinä on selitys sillekin, miksi seurakunnissa on paljon työpaikkakiusaamista). Paha ulkoistetaan ja nähdään muissa ihmisissä milloin harhaoppisuutena, milloin syntisyytenä jne. Ratkaisuna tähän on se, että sovimme sisimmässämme 'riitapuolemme' kanssa. Meidän tulee vetää muissa ihmisissä näkemämme viat takaisin ja suostua tarkastelemaan, onko meissä itsessämme jotain, mitä emme halua hyväksyä itsessämme. Kun olemme sovussa itsemme kanssa, näemme vähemmän syntisyyttä ja pahuutta myös itsemme ulkopuolella.
Löysempi pipo myytävänä kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi, Huh huh. Kristillisissä piireissä on yleistä harjoittaa projektiota (ehkäpä siinä on selitys sillekin, miksi seurakunnissa on paljon työpaikkakiusaamista). Paha ulkoistetaan ja nähdään muissa ihmisissä milloin harhaoppisuutena, milloin syntisyytenä jne. Ratkaisuna tähän on se, että sovimme sisimmässämme 'riitapuolemme' kanssa. Meidän tulee vetää muissa ihmisissä näkemämme viat takaisin ja suostua tarkastelemaan, onko meissä itsessämme jotain, mitä emme halua hyväksyä itsessämme. Kun olemme sovussa itsemme kanssa, näemme vähemmän syntisyyttä ja pahuutta myös itsemme ulkopuolella.
Puhut asiaa!
Helposti näemme viat vain toisessa, emmekä tunnusta oma syntisyyttämme.
Armahtakaamme toisiamme.
Silti ei tule ummistaa silmiään harhaopeilta, koska Raamtun mukaan niitäkin on! Ei niistä turhaa puhuta.
Tämä asenne, sanottakoon sitä vaikka projetioksi (ulkokultaisuus), näkyy mm. sen fariseuksen rukouksessa, jota Jeesus kuvaa eräässä puheessaan (Lk. 18:9-14).
Mies sanoo: "Jumala, minä kiitän sinua, etten ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, en myöskään niin kuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja annan kymmenykset kaikista tuloistani” (Lk.18:11,12).
Fariseus oli hurskas mies, tunsi Raamattunsa, osasi rukoilla ja eli jumalisesti. Jeesuksen mukaan hän ei kuitenkaan mennyt kotiinsa vanhurskaana, Jumalalle kelpaavana, Jumalan hyväksymänä.
Tällaista uskonnollisuuttta on paljon tänäänkin!
Toisin oli publikaanin, veronkerääjän laita. Hän jäi temppelin takaosaan. "Hän ei edes tohtinut nostaa katsettaan taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'." (Luuk.18:13.)
Mies oli hengessään köyhä. Hänellä oli Jumalalle tuotavana vain oma syntinen sydämensä ja elämänsä.
Jeesus todisti hänestä: "Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna ohi tuon toisen. Jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka alentaa itsensä, se ylennetään” (14).
------
Onko mielestäsi ("löysempi pipo myytävänä" ja muutkin)ihmisessä kristinopin mukaan perisyntiä?- Löysempi pipo myytävänä
Tapio522 kirjoitti:
Puhut asiaa!
Helposti näemme viat vain toisessa, emmekä tunnusta oma syntisyyttämme.
Armahtakaamme toisiamme.
Silti ei tule ummistaa silmiään harhaopeilta, koska Raamtun mukaan niitäkin on! Ei niistä turhaa puhuta.
Tämä asenne, sanottakoon sitä vaikka projetioksi (ulkokultaisuus), näkyy mm. sen fariseuksen rukouksessa, jota Jeesus kuvaa eräässä puheessaan (Lk. 18:9-14).
Mies sanoo: "Jumala, minä kiitän sinua, etten ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, en myöskään niin kuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja annan kymmenykset kaikista tuloistani” (Lk.18:11,12).
Fariseus oli hurskas mies, tunsi Raamattunsa, osasi rukoilla ja eli jumalisesti. Jeesuksen mukaan hän ei kuitenkaan mennyt kotiinsa vanhurskaana, Jumalalle kelpaavana, Jumalan hyväksymänä.
Tällaista uskonnollisuuttta on paljon tänäänkin!
Toisin oli publikaanin, veronkerääjän laita. Hän jäi temppelin takaosaan. "Hän ei edes tohtinut nostaa katsettaan taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'." (Luuk.18:13.)
Mies oli hengessään köyhä. Hänellä oli Jumalalle tuotavana vain oma syntinen sydämensä ja elämänsä.
Jeesus todisti hänestä: "Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna ohi tuon toisen. Jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka alentaa itsensä, se ylennetään” (14).
------
Onko mielestäsi ("löysempi pipo myytävänä" ja muutkin)ihmisessä kristinopin mukaan perisyntiä?Mielestäni hengellinen köyhyys on myös sitä, että panee syrjään omat varmat mielipiteensä uskosta ja Jumalasta ja tekee niin tilaa Jumalalle. On lisäksi parempi keskittyä omaan uskonelämään ja kilvoitteluun kuin arvioimaan muiden hurskauden tai harhaoppisuuden asteita.
Perisynti on oppi, jonka Augustinus kehitti myöhäisessä elämässään (sanotaan, että Augustinukseen johti tällaiseen tulkintaa väärä Raamatun käännös). Muutaman kirkkoisät ja mm. useimmat ortodoksiset teologit suhtautuvat perisynti-ajatukseen vähintäänkin epäillen. Vaikka ihminen syntiinlankeemuksen jälkeen perikin Aatamin alentuneen ja kuolevaisen tilan, hän ei perinyt mitään kollektiivista, automaattisesti periytyvää syyllisyyttä. Syntiinlankeemus ei myöskään täysin turmellut ihmisen jumalankuvan kaltaisuutta. Miksi otin j(ohdantona harhaoppeihin) vertauksen luonnosta eli pääskysistä?
Luonnonilmiöistä ja eläinkunnasta voimme oppia paljon.
Katekismuksemme opettaa otsikolla `MITEN JUMALA ILMOITTAA ITSENSÄ`:
"Jumala kohtaa meidät luonnossa, (elämämme kohtaloissa jne...)
Vertaukset ovat kulttuurisidonnaisia liittyen kulloisenkin ajan elämäntyyliin ja historiaan.
Monet näistä vertauksista eivät helposti avaudu enää tämän päivän ihmisille.
Mekin olemme paljon menettäneet siitä maaseutukulttuurista, jossa monet meistä lapsena elimme.
Esim. kuinka moni tietää, mitä ”kukkona tunkiolla” sanonta oikeasti merkitsee.
Jeesuskin käytti paljon vertauksia.
Jeesuksen opetukset siitä, että Hän on lammastarhan ovi ja hyvä paimen (Lk. 10:1-16) saattavat tuntua meistä kovin vierailta.
Vertauksia tutkiessamme tulisi ajatella sitä tilannetta, jossa ne on kerrottu ja liittää ne Jeesuksen muuhun siinä tilanteessa antamaan opetukseen.
Vertaus usein selventää opetuksen keskeisintä sanomaa.
Ja lopuksi voimme soveltaa vertausta tähän aikaamme, missä nyt elämme.
Että silleen...- Löysempi pipo myytävänä
Löysempi pipo myytävänä kirjoitti:
Mielestäni hengellinen köyhyys on myös sitä, että panee syrjään omat varmat mielipiteensä uskosta ja Jumalasta ja tekee niin tilaa Jumalalle. On lisäksi parempi keskittyä omaan uskonelämään ja kilvoitteluun kuin arvioimaan muiden hurskauden tai harhaoppisuuden asteita.
Perisynti on oppi, jonka Augustinus kehitti myöhäisessä elämässään (sanotaan, että Augustinukseen johti tällaiseen tulkintaa väärä Raamatun käännös). Muutaman kirkkoisät ja mm. useimmat ortodoksiset teologit suhtautuvat perisynti-ajatukseen vähintäänkin epäillen. Vaikka ihminen syntiinlankeemuksen jälkeen perikin Aatamin alentuneen ja kuolevaisen tilan, hän ei perinyt mitään kollektiivista, automaattisesti periytyvää syyllisyyttä. Syntiinlankeemus ei myöskään täysin turmellut ihmisen jumalankuvan kaltaisuutta.Tässä teologinen linkki perisyntiasian pohdinnasta enemmän kiinnostuneille:
http://www.geocities.com/trvalentine/orthodox/augustine8.html
Ks. erityisesti kohta "II - 2. Original Sin"
"However, we do not inherit the guilt of Adam. We do not inherit his sin, but the propensity to sin. [...] Man's freedom is restricted by his corruption, which is sewn into the fabric of human nature, but is not abolished." - Huh huh
Tapio522 kirjoitti:
Miksi otin j(ohdantona harhaoppeihin) vertauksen luonnosta eli pääskysistä?
Luonnonilmiöistä ja eläinkunnasta voimme oppia paljon.
Katekismuksemme opettaa otsikolla `MITEN JUMALA ILMOITTAA ITSENSÄ`:
"Jumala kohtaa meidät luonnossa, (elämämme kohtaloissa jne...)
Vertaukset ovat kulttuurisidonnaisia liittyen kulloisenkin ajan elämäntyyliin ja historiaan.
Monet näistä vertauksista eivät helposti avaudu enää tämän päivän ihmisille.
Mekin olemme paljon menettäneet siitä maaseutukulttuurista, jossa monet meistä lapsena elimme.
Esim. kuinka moni tietää, mitä ”kukkona tunkiolla” sanonta oikeasti merkitsee.
Jeesuskin käytti paljon vertauksia.
Jeesuksen opetukset siitä, että Hän on lammastarhan ovi ja hyvä paimen (Lk. 10:1-16) saattavat tuntua meistä kovin vierailta.
Vertauksia tutkiessamme tulisi ajatella sitä tilannetta, jossa ne on kerrottu ja liittää ne Jeesuksen muuhun siinä tilanteessa antamaan opetukseen.
Vertaus usein selventää opetuksen keskeisintä sanomaa.
Ja lopuksi voimme soveltaa vertausta tähän aikaamme, missä nyt elämme.
Että silleen...Jeesus sanoi että jos teitä ei jossakin oteta vastaan, niin pudistakaa sen paikan tomu jaloistanne.
Ei hän käskenyt jäädä sinne keuhkoamaan pääskysistä ja ties mistä eläimistä.
Näetsen "harhaoppisethan" eivät yleensä pidä kauhean kovaa mölyä itsestään, kun eivät halua ketään uskovaista silmilleen. Sen vuoksi tuntuu aina kauhean hassulta että teikäläiset pitävät nyrkkejä jo valmiiksi pystyssä että jos sattuisi tulemaan "harhaoppinen" vikittelemään teidän lapsukaisianne.
Mutta mitä se oikeastaan on se harhaoppisuus? Itse uskon karmaan ja reinkarnaatioon, ja oletan että sinulle se on harhaoppia.
Mutta saattoihan olla että puhuitkin kristinuskon sisäisistä harhailijoista, kuten esim. pedofiileistä jotka väittävät olevansa uskossa ja silläkurin viettelevät lapsia. SIINÄ tapauksessa toivotan sinulle onnea ja menestystä viattomien vaalijana! Toteat (Huh huh):
”Sano vaan ennemmin vaikka suoraan että aja ne sellaiseen ahdinkoon että eivät siitä enää ylös nouse. Siihenhän täällä netissäkin saarnamiehet pyrkivät, eli murtamaan kaikkien niiden mielet jotka eivät halua heitä pokkuroida.”
Jumalan valtakunta kuuluu ahdistuksessa oleville ja kiusatuille ihmisille.
Juuri murheelliset, vammoittuneet ja lyödyt ihmiset tarvitsevat evankeliumia, ilosanomaa.
Vuosia sitten minullakin oli paljon huolia ja vaikeuksia, (eikä niitä nytkään puutu).
Monen läheisen ihmisen kuolema pani ajattelemaan asioita eri kantilta: mikä tässä elämässä on tärkeintä.
Jumala voi ottaa yht`äkkiä pois rakkaamme, irrottaa meidät normaalista elinympäristöstämme tai voimme sairastua vakavasti.
Silloin elämä voi tuntua tosi tyhjältä. Elämältä putoaa ikään kuin pohja pois.
Mutta kaikki vastoinkäymisetkin voimme ottaa ”Isän kädestä”. Hän kouluttaa meitä vaikka se ei aina hyvältä tunnukkaan. Hän ei hylkää meitä.
Onko tämä tuttua tekstiä sinullekin?
Vaikeuksissani käännyin erään sielunhoitajan puoleen. Hän rukoili puolestani. Lohduttavalta tuntuivat hänen sanansa: ”Jumala voi antaa jotain paljon parempaa tilalle”.Tapio522 kirjoitti:
Toteat (Huh huh):
”Sano vaan ennemmin vaikka suoraan että aja ne sellaiseen ahdinkoon että eivät siitä enää ylös nouse. Siihenhän täällä netissäkin saarnamiehet pyrkivät, eli murtamaan kaikkien niiden mielet jotka eivät halua heitä pokkuroida.”
Jumalan valtakunta kuuluu ahdistuksessa oleville ja kiusatuille ihmisille.
Juuri murheelliset, vammoittuneet ja lyödyt ihmiset tarvitsevat evankeliumia, ilosanomaa.
Vuosia sitten minullakin oli paljon huolia ja vaikeuksia, (eikä niitä nytkään puutu).
Monen läheisen ihmisen kuolema pani ajattelemaan asioita eri kantilta: mikä tässä elämässä on tärkeintä.
Jumala voi ottaa yht`äkkiä pois rakkaamme, irrottaa meidät normaalista elinympäristöstämme tai voimme sairastua vakavasti.
Silloin elämä voi tuntua tosi tyhjältä. Elämältä putoaa ikään kuin pohja pois.
Mutta kaikki vastoinkäymisetkin voimme ottaa ”Isän kädestä”. Hän kouluttaa meitä vaikka se ei aina hyvältä tunnukkaan. Hän ei hylkää meitä.
Onko tämä tuttua tekstiä sinullekin?
Vaikeuksissani käännyin erään sielunhoitajan puoleen. Hän rukoili puolestani. Lohduttavalta tuntuivat hänen sanansa: ”Jumala voi antaa jotain paljon parempaa tilalle”.Vielä eräs luontovertaus, joka sopinee aiheeseen.
Yleensä "kukkona tunkiolla"-sanonta ymmärretään negatiisesti. Itse ajattelen sitä ennemminkin positiivisena sanontona.
Kyse on vallan käytöstä.
Mutta valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä. "Jolle on paljon annettu, siltä myös paljon vaaditaan".
(Paljon on "puoskareita".)
Kukolla on suuri vastuu kanalaumastaan. Se vie laumansa hyville ruokapaikoille. Se myös joutuu koko ajan olemaan valppaana vihollisten varalta.
Tunkio on hyvä tähystyspaikka ja myös samalla matopaikka.
Jos vaara uhkaa, niin kukko varoittaa siitä laumalleen.
Seurakunnissamme (ja yhteiskunnassakin) tulisi toimia samoin; tarvitsemme hyviä johtajia, "tähystäjiä", jotka varoittavat etukäteen tulevista vaaroista (mm. harhaopeista).
On laitettava itsensä "likoon", vaikka pilkkajia ja turhanpuhujia olisi leegio ympärillä.
Jos joku hyökkää kanalauman kimppuun, on kukko eturintamassa puollustamassa laumaansa.
Joskus kukko menettää henkensä siinä.
Näin kävi Jeesuksellekin!- Huh huh
Tapio522 kirjoitti:
Toteat (Huh huh):
”Sano vaan ennemmin vaikka suoraan että aja ne sellaiseen ahdinkoon että eivät siitä enää ylös nouse. Siihenhän täällä netissäkin saarnamiehet pyrkivät, eli murtamaan kaikkien niiden mielet jotka eivät halua heitä pokkuroida.”
Jumalan valtakunta kuuluu ahdistuksessa oleville ja kiusatuille ihmisille.
Juuri murheelliset, vammoittuneet ja lyödyt ihmiset tarvitsevat evankeliumia, ilosanomaa.
Vuosia sitten minullakin oli paljon huolia ja vaikeuksia, (eikä niitä nytkään puutu).
Monen läheisen ihmisen kuolema pani ajattelemaan asioita eri kantilta: mikä tässä elämässä on tärkeintä.
Jumala voi ottaa yht`äkkiä pois rakkaamme, irrottaa meidät normaalista elinympäristöstämme tai voimme sairastua vakavasti.
Silloin elämä voi tuntua tosi tyhjältä. Elämältä putoaa ikään kuin pohja pois.
Mutta kaikki vastoinkäymisetkin voimme ottaa ”Isän kädestä”. Hän kouluttaa meitä vaikka se ei aina hyvältä tunnukkaan. Hän ei hylkää meitä.
Onko tämä tuttua tekstiä sinullekin?
Vaikeuksissani käännyin erään sielunhoitajan puoleen. Hän rukoili puolestani. Lohduttavalta tuntuivat hänen sanansa: ”Jumala voi antaa jotain paljon parempaa tilalle”.Tottakai kaikille paiskataan oma osansa kurjuutta. Minä en vain halua häiritä Jumalaa omilla ruikutuksillani. En katso juuri minun nimenomaisia kärsimyksiäni niin tärkeiksi että niistä pitää koko maailmankaikkeuden olemassaolosta vastuussa olevalle taholle parkua harva se päivä.
(Enkä nyt kaipaa mitään saarnaa Jeesuksesta kiitos. Minulle ihminen ei voi olla Jumala.) Tapio522 kirjoitti:
Puhut asiaa!
Helposti näemme viat vain toisessa, emmekä tunnusta oma syntisyyttämme.
Armahtakaamme toisiamme.
Silti ei tule ummistaa silmiään harhaopeilta, koska Raamtun mukaan niitäkin on! Ei niistä turhaa puhuta.
Tämä asenne, sanottakoon sitä vaikka projetioksi (ulkokultaisuus), näkyy mm. sen fariseuksen rukouksessa, jota Jeesus kuvaa eräässä puheessaan (Lk. 18:9-14).
Mies sanoo: "Jumala, minä kiitän sinua, etten ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, en myöskään niin kuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja annan kymmenykset kaikista tuloistani” (Lk.18:11,12).
Fariseus oli hurskas mies, tunsi Raamattunsa, osasi rukoilla ja eli jumalisesti. Jeesuksen mukaan hän ei kuitenkaan mennyt kotiinsa vanhurskaana, Jumalalle kelpaavana, Jumalan hyväksymänä.
Tällaista uskonnollisuuttta on paljon tänäänkin!
Toisin oli publikaanin, veronkerääjän laita. Hän jäi temppelin takaosaan. "Hän ei edes tohtinut nostaa katsettaan taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'." (Luuk.18:13.)
Mies oli hengessään köyhä. Hänellä oli Jumalalle tuotavana vain oma syntinen sydämensä ja elämänsä.
Jeesus todisti hänestä: "Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna ohi tuon toisen. Jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka alentaa itsensä, se ylennetään” (14).
------
Onko mielestäsi ("löysempi pipo myytävänä" ja muutkin)ihmisessä kristinopin mukaan perisyntiä?Projektiosta vielä…
Helposti vyörytämme syyt toisen niskoille omista virheistämme ja laiminlyönneistämme.
”Enhän se minä, vaan tuo toinen.”
Saatamme syyttää myös yhteiskuntaa, kirkkoa tms. ,mutta itse emme tee mitään asioitten korjaamiseksi.
Parantumista vaikeuttaa myös yleinen hyssyttely: ”Ketään ei saa syyllistää.”
Niinpä asiat jäävät roikkumaan, mitään hyvää kehitystä ja eteenpäin menoa ei tapahdu (esim. työpaikkakiusaamisen suhteen).
Tällaista syyttelyä kohtaamme jo Raamatun alkulehdillä.
Kun Jumala nuhtelee Aadamia , niin Aadam puollustelee itseään : ”Vaimo antoi ja minä söin ” (1. Moos. 3:8-13).
Näin helposti siirrämme vastuun toiselle omista virheistämme.
Tutkikaamme jokainen itseämme!
Monilla on huonoja kokemuksia kaikenkarvaisista saarnamiehistä.
Vurisaarnassaanhan Jeesus varoittaa meitä näistä vääristä profeetoista
(Huomatkaa taas Jeesuksen käyttämät luontovertaukset: sudet, lampaat, orjantappurat, ohdakkeet jne…!):
Matt. 7:15-20
"Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.
Hedelmistä te heidät tunnette.
Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.
Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.
Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä.
Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.
Hedelmistä te siis tunnette heidät.
Hedelmistään puu siis tunnetaan.- fri
Tiedän itsekin, että on sellaisia,jotka tullessaan saavat suuren hajaannuksen.
Ei ehkä alkuun näe mitään pahaa,vaan hetkentoimittuaan saa suuret riidat aikaan.
Vaikeaa on seuraavan "kukon" panna villiintyneet kanat ojennukseen.
- fri
Tuolta helari sivuilta,vaan vertaus on puhuva.
Toisaalta se kertoo senkin, että "vanhemmat" varoittelee lapsiaan kotiympyröissä, eikä juokse naapuri kaupunkiin ja sieltä huutele kiertoteitse vaaroista.
Tällä tapaa ymmärtäisin, että ensisijaisesti tulisi toimia.
Siis ensin "kotona" kerrotaan vaarat ja sit jos tarvetta ilmenee jutellaan naapureille huolemme. Kuten:” Israelin kansalla oli vihollinen takana ja meri edessä. Meri avautui ja kansa kulki sen halki ja kaikki saivat kasteen ja joivat hengellisestä Kristuskalliosta. NÄin Herra pakotti kansan kasteelle”
Hyvä huomio. Olipa hyvä, että otit tämän asian esiin.
1.Kor. 10:1-4 :
Tässä Paavali tuo esiin Uuden Liiton kasteen ja ehtoollisen vanhatestamentilliset esikuvat; kaste (kaste Moosekseen) ja ehtoollinen (manna).
Kasteesta on myös paljon erilaista opetusta.
Huomioitavaa, että KAIKKI saivat kasteen Moosekseen, sekä aikuiset, että lapset. Lapsilta ei kysytty, haluavatko he pelastua. Kyse oli siis ”pakkokastamisesta.”
Myös alkukirkolle oli itsestään selvää, että kokonaisia perhekuntia voitiin kastaa. Juuri nämä vanhatestamentilliset esikuvat kasteelle (ympärileikkaus ja Israelin kaste Punaisessa Meressä) osoittavat, kuinka luonnollisena asiana lapsikastetta on täytynyt pitää.
Huomaamme tästä, että mm. uudestikastajien oppi kasteesta on mennyt paljossa vikaan, kun he kieltävät ”ymmärtämättömiltä” lapsilta kasteen (pelastuksen)!
Tarkemmin: http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htmOikea paimen vai palkkapaimen
Jeesuksen puhe/vertaus siitä, että hän on hyvä paimen (Joh. 10:1-16), on puhutteleva.
Tämä sopinee myös aiheeseemme.
Sanoohan Jeesus:
” Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne” ( Joh 10:12).
----
Lainaan nyt AAPELI SAARISALOA (Raamatun sanakirja):
”Parhaat laidunmaat (Palestiinassa) ovat vuorten pensaiset rinteet. Siellä liikkuu osa laumasta korkeilla kallioilla, osa toisinaan piiloutuu pensaisiin.
Toiset seuraavat paimenta läheltä, toiset poukkoilevat oikealle ja vasemmalle tai vetelihtivät kaukana jäljessä. Paimen kiukkuisena huutaa niille tai paiskaa kiven peloitukseksi.
Kuljettaessa houkuttelevien aidattomien viljapeltojen ohi lammasten on seurattava paimenen ääntä, etteivät poikkea tieltä.
Usein tulee monta paimenta samaan tarhapaikkaan yöksi ja suuret lammaslaumat joutuvat samaan joukkoon ja sekaisin.
Mutta aamulla, kun paimenet kutsuvat omansa, lauma tulee levottomaksi, ja pian on kullakin omat lampaansa ympärillään, sillä ”vierasta ne eivät seuraa” (Joh. 10:5).
Paimen kulkee edellä sekä näyttääkseen kulkusuuntaa, että valitakseen laidunta ja tutkiakseen tien turvallisuutta. Petoeläimet saattavat tehdä hyökkäyksiä paimenten läsnäollessakin. Varkaita ja rosvoja kulkee myös, ja silloin voi koiran avusta huolimatta uskollinen paimen joutua panemaan henkensä alttiiksi laumansa puolesta. Eivät beduiini-rosvot sääliä tunne.
(Edellä oleva kuvaus ei ehkä täysin pidä paikkaansa tämän päivän Israelissa, mutta varmaankin Jeesuksen aikaan oli tilanne tämä. ).
Hyvä paimen ruokkii laumaansa, kokoaa karitsat syliinsä ja hellästi johdattaa imettäviä (Jes. 40:11).
Tavallisissa oloissa tosin ei paimenen tarvitse ruokkia laumaansa muulla tavalla kuin johdattamalla sen hyville laitumille.
Mutta silloin kun laitumet ovat kokonaan kuivuneet pitää paimenen itsensä katkoa puitten lehviä syötäväksi. Tosin lampaat tyytyvät huonoonkin laitumeen, jolla ei ole enää muuta syötävää kuin juuria ja piikkikasveja.” (Lainaus loppu)
---
Raamattu ottaa siis mielellään vertauksia lammasten paimentamisesta, eikä syyttä.
Paimentaminen on uskollisuutta vaativa tehtävä.
Niinpä on hyvä paimen vertauskuvana sille Kaitsijalle, joka säälien ajattelee heikkoja lampaitansa; Jeesus on meidän armahtajamme.
”Kaikki eksyneetkin lampaat saata, Jeesus, laumaasi,
ettei niitä pedon hampaat raatelisi, surmaisi.
Harhateiltään kotiin tuo ne, että yksi lammashuone,
yksi paimen olisi, armotyösi täyttyisi”. (virsi 378:5).
---
Mitä Jeesus tarkoittaa ”muilla lampailla” (j. 16)?Tutustuessani Antin antamaan linkkiin, niin tuli mieleeni että meidän tulisi jokaisen paremmin tutkia Vuorisaarnaa (Matt. 5.-7. luvut).
Selittäessään käskyjä Jeesus aloittaa aina majesteetillisesti: ”Te olette kuulleet sanotuksi…, mutta minä sanon teille…”
Selittäessään viidettä käskyä (Matt. 5:21-26) Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”
Meillä jokaisella on ihmisarvo, eikä sitä tule turhentaa.
Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!).
Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.
Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (23-26).
Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.
----
Mitäpä ajatuksia sinulla herää näistä jakeista (Matt. 5:21-26)?- eräästä harhaopista
http://koti.mbnet.fi/kyti/mita_adventistit_eivat_kerro_sinulle.htm
- jopas on
Ja adventtikirkon kanssa kirkkomme on tehnyt yhteisen asiakirjan opista!!!!!!! Olemme beliarin kanssa liitossa.
Lukiessani Lutherin galatalaiskirjeen selitystä ”toisesta evankeliumista2 (Gal 1:6-9) tuli mieleeni nämä ”amerikan herkut” (adevntistit ym.).
Tässä muutamia sitaatteja:
”Muita äänekkäämmin he ylpeilevät Kristuksen nimellä ja kerskuvat olevansa vilpittömimpiä evankeliumin saarnaajia.”
”Saatanan palvelijoiden yleisin tapa luikertaa ja pujahtaa ihmisten sieluun: he lupaavat tuoda jotain vielä parempaa…..Tällä tempulla nuo varkaat ja rosvot onnistuvat pääsemään sisälle Herran lammastarhaan varastamaan, teurastamaan ja tuhoamaan (Joh. 10).”
”Eiväthän he ollenkaan tahtoisi kuulla, millaisia he todella ovat; he haluaisivat itseään kehuttavan viisaiksi, vanhurskaiksi ja pyhiksi.”
”Emmehän mekään tavoittele saarnallamme taputuksia ihmisiltä emmekä ruhtinaiden ja piispojen suosiota, vaan Jumalan suopeutta….
Valeapostolit sen sijaan opettavat ihmisten mielen mukaisia oppeja, kaikkea semmoista, mikä miellyttää järkeä ja on sen hyväksyttävissä.
Niin he tavoittelevat rauhaa ja koettavat ansaita kansan suosion ja taputuksia.”
”He etsivät ihmisten suosiota opettamalla vääriä oppeja, jotta saisivat olla rauhassa ja turvata ajallisen elämänsä ”(vrt. rahankeruu).
”Te kärkytte kunniaa toisiltanne ettekä etsi sitä kunniaa ,joka tulee yhdeltä ja ainoalta Jumalalta”, (Joh. 5:44).- Kiitos
Tapio522 kirjoitti:
Lukiessani Lutherin galatalaiskirjeen selitystä ”toisesta evankeliumista2 (Gal 1:6-9) tuli mieleeni nämä ”amerikan herkut” (adevntistit ym.).
Tässä muutamia sitaatteja:
”Muita äänekkäämmin he ylpeilevät Kristuksen nimellä ja kerskuvat olevansa vilpittömimpiä evankeliumin saarnaajia.”
”Saatanan palvelijoiden yleisin tapa luikertaa ja pujahtaa ihmisten sieluun: he lupaavat tuoda jotain vielä parempaa…..Tällä tempulla nuo varkaat ja rosvot onnistuvat pääsemään sisälle Herran lammastarhaan varastamaan, teurastamaan ja tuhoamaan (Joh. 10).”
”Eiväthän he ollenkaan tahtoisi kuulla, millaisia he todella ovat; he haluaisivat itseään kehuttavan viisaiksi, vanhurskaiksi ja pyhiksi.”
”Emmehän mekään tavoittele saarnallamme taputuksia ihmisiltä emmekä ruhtinaiden ja piispojen suosiota, vaan Jumalan suopeutta….
Valeapostolit sen sijaan opettavat ihmisten mielen mukaisia oppeja, kaikkea semmoista, mikä miellyttää järkeä ja on sen hyväksyttävissä.
Niin he tavoittelevat rauhaa ja koettavat ansaita kansan suosion ja taputuksia.”
”He etsivät ihmisten suosiota opettamalla vääriä oppeja, jotta saisivat olla rauhassa ja turvata ajallisen elämänsä ”(vrt. rahankeruu).
”Te kärkytte kunniaa toisiltanne ettekä etsi sitä kunniaa ,joka tulee yhdeltä ja ainoalta Jumalalta”, (Joh. 5:44).”Muita äänekkäämmin he ylpeilevät Kristuksen nimellä ja kerskuvat olevansa vilpittömimpiä evankeliumin saarnaajia.” Luepa nimimerkki Jarlaun kirjoituksia näillä sivuilla. Hän on adventistisaarnaaja ja opettaa adventistien kirje/nettiopistossa käännyttäen ihmisiä viekkaasti adventismiin. Hän kehuu lähes joka puheenvuorossa omaa vilpittömyyttään!!!!
VÄKEVÄ EKSYTYS (2. Tess. 2:1-12)
Olen ollut pari kertaa eräässä kotiraamattupiirissä.
Ne ovat olleet antoisia.
Aiheena on ollut JOHANNEKSEN kolme kirjettä.
Saanen vähän kertoa, mistä keskustelimme.
Kannattaa tutustua näihin kirjeisiin ajatellen myös harhaoppiaihettamme.
”Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää” (1. Joh. 3:7).
JOHANNEKSEN KIRJEIDEN TAUSTAA
Apostoli Johannes kirjoitti evankeliuminsa johdattaakseen ihmisiä uskoon.
Johanneksen kirjeiden tarkoitus taas oli ja on vahvistaa kristittyjä torjumaan harhaopit, jotka kielsivät Jeesuksen todellisen ihmiseksi tulon (inkarnaation)ja jumaluuden (vrt. JDS –oppi, jehovantodistajat ym harhaopettajat nykyisin!).
Apostoli Johannes kirjoitti kirjeet Efesosta joskus 80-tai 90-luvulla.
Johanneshan oli Jeesuksen serkku ja Jeesus jätti ristillä äitinsä Johanneksen hoiviin.
Jossain vaiheessa he sitten muuttivatkin Efesoon.
JOHANNEKSEN KIRJEIDEN SISÄLTÖ
Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
He edustivat todennäköisesti alkavaa gnostismia.
1-2 Jh:ssa vastutetut harhaopit ovat lähimain samoja kuin 2. Piet:ssa Ja Jd:ssa vastustetut:
--”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus...Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.” (1. Joh. 2:22)
--”...harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut.” (2. Piet.2:1)
--”...jumalattomia, jotka kieltävät meidän...Herramme Jeesuksen Kristuksen.” (Juudas 4)
Kirjeissä esiintyy paljon vastakohtaisuuksia; valkeus~pimeys, elämä~kuolema, rakkaus~viha, totuus~valhe.
Johannes kehoittaa meitä pitämään Raamatun Sanan ainoana opin ja elämän ohjeena ja vaeltamaan rakkaudessa (2. Joh. 9,10).
Tämä päivän peloittavien näkyjen edessä ja harhaoppien keskellä evankeliumi on ilosanoma. Se on vastalääke pelolle.
Johannes kehoittaakin meitä iloitsemaan; ”..Tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen” (1. Joh. 1:4).
Luther on sanonut osuvasti: ”Alakuloinen sydän on herkkupala saatanalle”.
ENTÄ ME?
Kautta aikojen on ollut eksyttäjiä.
Mitä me voisimme tehdä harhaoppien estämiseksi? Mikä on meidän vastuumme?
Sanoohan Raamattu, että Jumala itse lähettää väkevän eksytyksen, jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen (2. Tess. 2:10-12)
Opetuslapset kysyivät Jeesukselta hänen tulemuksensa ja maailman lopun merkkejä (Matt.24).
Jeesus varoittaa: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä” (Matt. 24:4)....vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin” (jae 24).
Miten voimme tunnistaa tämän päivän eksyttäjät?
On koeteltava henget, ovatko ne Jumalasta (1. Joh. 4:1-6)
On pysyttävä Kristuksen opissa (2. Joh. 9). ”Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia..”
Luther sanoo viisaasti: ”Kristittyjen tulee kärsiä toinen toistensa vikoja, muttei väärää oppia”.
Raamatun Sanan tuntemus on siis ensiarvoisen tärkeätä!
Kannattaa siis sinunkin tulla yhteen, jos vain mahdollista, tutkimaan Raamattua ja rukoilemaan ja näin saada rohkaisua yhteisestä uskosta.Lainaus eräältä kekustelupalstalta:
”Karismaattisen uususkonnon taktiikkana on tänään tunkeutua perinteisiin konservatiivisen kristikunnan linnakkeisiin vetoamalla niiden tunnustettuihin auktoriteetteihin (Luther), ja tunnustamalla kirkkokuntien ulkonaiset opinkappaleet (sakramentit, vanhurskauttamisoppi).
Pinnalliset ja Kristukseen juurtumattomat uususkovaiset eivät näe siinä mitään väärää, onhan kielilläpuhuminen mukavaa, raamatullista ja omaa uskonelämää virkistävää.
Kysymys onkin kristinuskolle vieraasta hengestä, joka lähestyy uhriaan juuri miellyttävän rakkaudellisesti ja vastustamattomasti Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen nimissä.
Miksi karismaattinen henki johdattaa ns. ihmearmolahjoihin, eikä todelliseen pohjalliseen herätykseen ja parannukseen, jolla olisi kestävät hedelmät nähtävissä kuolemanvirran rannallakin.
Koska karismaattinen henki vapauttaa "vanhan ihmisen" hurmosuskonnollisuuden kaapuun pukeutuneena, se johtaa vääjäämättömästi pintauskonnollisuuteen ja yleiseen demoralisaatioon” (Lainaus loppu).
Edellä luetusta tulee mieleeni Jeesuksen sanat vuorisaarnasta.
” 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Älkäämme jokaista henkeä uskoko (1. Joh. 4:1)!
---
Mitäpä itse ajattelet karismaattisuudesta?- +++
Tapio522 kirjoitti:
Lainaus eräältä kekustelupalstalta:
”Karismaattisen uususkonnon taktiikkana on tänään tunkeutua perinteisiin konservatiivisen kristikunnan linnakkeisiin vetoamalla niiden tunnustettuihin auktoriteetteihin (Luther), ja tunnustamalla kirkkokuntien ulkonaiset opinkappaleet (sakramentit, vanhurskauttamisoppi).
Pinnalliset ja Kristukseen juurtumattomat uususkovaiset eivät näe siinä mitään väärää, onhan kielilläpuhuminen mukavaa, raamatullista ja omaa uskonelämää virkistävää.
Kysymys onkin kristinuskolle vieraasta hengestä, joka lähestyy uhriaan juuri miellyttävän rakkaudellisesti ja vastustamattomasti Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen nimissä.
Miksi karismaattinen henki johdattaa ns. ihmearmolahjoihin, eikä todelliseen pohjalliseen herätykseen ja parannukseen, jolla olisi kestävät hedelmät nähtävissä kuolemanvirran rannallakin.
Koska karismaattinen henki vapauttaa "vanhan ihmisen" hurmosuskonnollisuuden kaapuun pukeutuneena, se johtaa vääjäämättömästi pintauskonnollisuuteen ja yleiseen demoralisaatioon” (Lainaus loppu).
Edellä luetusta tulee mieleeni Jeesuksen sanat vuorisaarnasta.
” 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Älkäämme jokaista henkeä uskoko (1. Joh. 4:1)!
---
Mitäpä itse ajattelet karismaattisuudesta?http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat1g.htm
http://www.onewaymission.fi/ajankoht/karismaattisuuden_harharetket.php3
http://www.kristitynfoorumi.fi/karismaattinenkaaos.htm +++ kirjoitti:
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat1g.htm
http://www.onewaymission.fi/ajankoht/karismaattisuuden_harharetket.php3
http://www.kristitynfoorumi.fi/karismaattinenkaaos.htmKannattaa tutustua antamiin linkkeihin.
Tässä lainasu rov. Olavi Peltolan jutusta:
7. Kokemusten ja merkkien ongelmallisuus
"Meidän ajassamme monet uskovat pitävät varmana aidon kristillisyyden ja Pyhän Hengen läsnäolon erityisenä merkkinä hurmoksellisuutta ja nimenomaan sellaista hurmoksellisuutta, joka ilmenee kielilläpuhumisena, selittämisenä, laulamisena, profetoimisena, voimakkaina kokemuksina, huutamisena, kaatamisena ja kaatumisena jne. Onko tällainen varma merkki Hengen täyteydestä" (rov. Olavi Peltola)?
-
Olen aikoinani paljonkin ollut tämän tapaisissa tilaisuuksissa, jossa näitä ilmiöitä näki.
Ei kannata pitää niin suurta mekkalaa uskostaan.
Jeesus opetti vuorisaarnassaan (Matt. 5-7.- luvut), että kaiken hengellisen elämän tuli vaikuttaa salaa, luonnollisesti ja eleettömästi.
Fariseuksille tuli almujen antamisesta, rukouksesta ja paastosta tapa, jolla he halusivat korostaa omaa erinomaisuuttaan (Matt. 6:2-7).
Jeesus sanookin, että ette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat (Matt. 6:1).
Tapasin kerran erään miehen, joka kertoi rukoilevansa niin äänekkäästi kotonaan, että naapuritkin tulivat siitä huomauttamaan.
Jeesus kehoittaa menemään omaan kammioonsa ja rukoilemaan Isää Jumalaa salassa (Matt. 6:6).
Myöskään ei tule hokea turhia ja monisanaisesti (Matt. 6:7).
Jotkut käyttävät jopa "Kiitos, kiitos, kiitos”-hokemaa saadakseen kielilläpuhumisen lahjan.
Eräs amerikkalainen supersaarnaaja sanoi taas, että Suomeen ei tule herätystä, kun täällä on niin vähän ylistystä.
Hohhoijaa…,siitäkö se nyt on kiinni, ikään kuin me omilla teoillamme ansaitsisimme Jumalan mielisuosion.
Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa meille Isä Meidän-rukouksen (Matt. 6:9-13). Siinä meillä on opettelemista oikeanlaisesta rukouksesta.
- puolestasi
saatat itse olla harhaoppinen luterilaisuuden mukaan.
Pitäisikö sinut erottaa kirkosta, jos me muut Pyhässä Hengessä koemme sinun olevan harhaoppinen?
No, me emme sinua erota, koska luterilaisessa kirkossa ei niin toimita.
me rukoillaan sinun puolestasi Tapio, jotta sinäkin tulisit tuntemaan Jeesuksen ja palaisit oikealle tielle.- Tapio53
Odottelen sinulta perusteluita väitteellesi!
(mieluiten Raamatun Sanan kera)
- Tapio52
HELLUNTAILIIKKEESTÄ
Tässä lainaus kirjasta ”Eräs meidän ajan profeetta”. Se kertoo HELENA KONTTISESTA (eli v. 1871-1916).
Varoitus: Tämä on pitkä lainaus ja kovaa tekstiä.
Jokainen voi itse arvioida, jos kyvyt ja lahjat riittää , pitääkö nämä asiat paikkaansa!
Helena Konttinen sai näkyjä tästä liikkeestä ja sen alusta Los Anglesissa .
-----
Hän kertoo näin:
”Olin vaihetuspäivänä v. 1912 yliluonnollisessa tilassa ihan ensimmäiseksi sanonut: Täällä on saapuvilla kansakoulunopettaja (nimenkin olin sanonut), joka on aikonut mennä BROFELDTIN ja SMITHIN (olivat helluntalaisia) seuroihin.
Sitten olin puhunut, millä kannalla ovat nämä miehet.
B:stä olin sanonut, että se oli hurskaasti herännyt, mutta vaarinottamattomuus on eksyttänyt hänet ja nyt on mennyt uusimaan Jumalan töitä (uudestikastamaan ihmisiä), sekä sen Hengen alle, joka ei ole Jumalasta, sillä hänellä ei ole henkien erottamisen lahjaa.- Kokonaan kiellettiin sinne menemästä.
-Toisen kerran näytettiin minulle tämän liikkeen ensimmäisestä alusta.
Los Anglesissa Amerikassa puhui kerran kokouksessa suomalainen pappi tulkin välityksellä siitä, kun Pietari ja Johannes paransivat ramman (Apt. 3. Luku); ja hän julisti puheessa Jumalan suurta voimaa.
Kotiin mennessä siitä kokouksesta oli yhdeksän henkeä yhdessä joukossa, jotka keskustelivat miten apostoleilla oli siihen aikaan semmoinen voima, mutta ei ole nyt. Yksi joukosta selitti väärällä tavalla, että Jeesus jätti sen voiman ainoastaan ensimmäisille opetuslapsilleen. Ja kaikki suostuivat siihen. Silloin kuulivat niin kuin humauksen taivaasta, joka läheni heitä niin, että jo kuulivat siinä ääniä. Ja kun he pysähtyivät, kuulivat selvästi , että Herra Jeesus sanoi, että hän on sama eilen. Tänäpäivänä ja iankaikkisesti.
Silloin heidän sydämelleen tuli, että nyt Henki heille kirkasti sen, että ovat väärin puhuneet; eivätkä (yhdeksän henkeä)menneet kotiinsa, vaan semmoiseen huoneeseen, missä tiesivät olevan rauhallista.
He laskeutuivat siellä polvilleen rukoilemaan taivaan Herraa.
Silloin vuodatettiin Henki heidän päälleen ja todistettiin, että he saavat sen saman lahjan kuin oli apostoleilla.
Sen Hengen voimalla he sitten herättivät ihmisiä synnin unesta ja paransivat sairaita, monenkaltaisia. Esim. Eräs 2-vuotias lapsi oli saanut halvauksen, ja sitte äitinsä sen vieressään tukehutti raskaasti nukkuessaan. Äidille tuli ankara murhe. Kun oli kuullut, että siellä rukouksella parannetaan, niin meni niille Jumalan ihmisille puhumaan murhettansa. Heille heräsi paikalla usko, että lapsi voidaan vielä saada elvytetyksi. He läksivät ja rukouksella sen elvyttivät.
Kaikki sairaat eivät paranneet; eivät ne, joille oli pantu sairaus hengelliseksi siunaukseksi. Nuo uskovaiset puhelivat aina toisilleen, että se ja se sairas on heidän sydämelleen tullut, ja sitte viettivät useampia rukoushetkiä yhdessä sen sairaan puolesta, ennekuin menivät hänen luokseen.
-Näin Herra heissä toimi, ja tämä alku oli totisesti Jumalan Hengen työtä.
Tästä liikkeestä kuulivat myös ne kaksi miestä, jotka sitten toivat sen meidän maahamme. Toinen heistä oli mukanakin niitä ihmetöitä näkemässä ja hänen sydämensä mielistyi niihin lahjoihin. Näiden kahden miehen sydämet olivat vielä vailla hurskasta herätystä ja Jumalan Hengen osallisuutta, eivätkä nuo uskovaiset vielä ottaneet heitä joukkoonsa, ennenkuin olisivat nähneet, että heissä totisesti Herran työ on saanut tapahtua heidän omalle kohdalleen.. Tästä huolimatta he sitte kahden rupesivat toimimaan eroten noista muista.
Alkoivat Amerikassa, mutta kun eivät saaneet kannatusta siirtyivät pois. Ja minne tulivat, aina esittivät paljo todistuksia siitä, mitä noiden uskovaisten seurassa oli toimitettu siellä Los Anglesissa; ja silloin rupesi ihmisiä laumoittain juoksemaan heidän perässään, kun heillä molemmilla on suuri puhelahja.
Kun he oikein ovat puhuneet ja riehuneet siitä hengen ilosta ja armon kyllyydestä, niin se on voittanut ihmisiä hyvin paljon ja siihen on tullut semmoinen hurmaava henki.
Minun tietääkseni eivät ole yhtään ihmettä tehneet.
Myöskin näytettiin, että jos nämä miehet rukoilevat sairasten Herran omien puolesta, niin sitä suurempi voima tulee taudille.
He ovat puheissaan kuvanneet Jumalan rakkauden ja uskon voiman suureksi, ja ne puolet ainoastaan Raamatusta todistaneet, mutta puhetta elämän parannuksesta ei ole ollut mukana. Sitte se on vähä kerrassaan mennyt niin pitkälle, että on tapahtunut ihan lihallisia saastaisuuksia.
Yksi asia, mistä on ymmärrettävä, ettei nykyinen helluntailiike ole Jumalasta on se, kun siinä käsitetään, että se liike kulkee yksilö-ihmisen mukana ja siitä leviää; niinkuin jos kuletettaisiin viinalekkereitä paikasta toiseen ja siitä aina silloin saisivat ne, jotka tulisivat ottamaan.
Minuunkaan ei kestään muusta ihmisestä tullut hengellisyys, eikä pidä yhdenkään ihmisen minun kauttani tulla horrostilaan. Jumalan sana on kyllä jäävä tekemään työtä minun kauttani heränneissä, mutta ei sama muoto ole jäävä, niinkuin helluntailiikkeessä on sama muotokin kaikilla.
LIIKE SUOMESSA
Olin kerran erään Ollin kanssa helluntalaisten seuroissa Hämekoskella.
Niillä oli uukuniemeläinen johtaja, jonka kautta oli jo kahdeksattakymmentä ihmistä tullut ”helluntaihengessä” puhujiksi. He sanoivat, että Jumala on taivaasta astunut alas ja tullut tuohon johtajaan, jossa heidän pitää Jumalaa kumartaa ja kaikkien pitää tulla yhtä pyhiksi, niin ettei enää heihin synti tartu, eikä heissä synnin vikaa löydy.
Kokouksen lopulla siellä syttyi suuri melu, olivat pitkällään lattialla ja huusivat mikä milläkin äänellä. Yksikin vaimo rinkui hyvin kovasti.
Kun me sanoimme, ettemme voineet sitä hyväksyä, tulivat kokouksesta päästyä meidän perästä yöpaikkaan ja valittivat, ettemme päässeet yhdessä heidän kanssaan iloitsemaan; ja rukoiltiin yhdessä, että Jumala liikuttaisi kielet.
Olli ja minä rukoilimme, että jos se on Jumalasta, niin hän antaisi meille yhtäläisen lahjan ja ilon, mutta jos se ei ole, niin Jumala ei salli yhdenkään noista ”kielilläpuhujista” täälä kertaa puhua. Ja sillä kertaa ei kukaan puhunut kielillä.
-Siellä käydessämme ei heidän johtajansa, tuo meille tuttu mies, ollut saapuvilla.
Minulle sanottiin unessa, että tavoitamme hänet kotonaan Uukuniemellä ja ”niin on teidän tehtävä kuin teille annetaan vaikutus omaantuntoon Jumalalta”. Niin kävi. Heti kun näimme hänet, niin hän rupesi kovasti vapisemaan joka jäsenessä, eikä voinut olla pystyssä, niin että meitä oikein kauhistutti.
Sen perästä olin uneton useita öitä ja jo rupesi minunkin leukojani repimään.
Jouduin jo vähän kerrallaan epäuskoonkin, kun tuon miehen sisaret Raamatun sanoilla puolustivat sitä liikettä ja tuomitsivat meitä, että olemme nousseet sortamaan Jumalan töitä.
Sitte oli Parikkalan puolella käydessä yliluonnollinen, jossa alotettiin selittää, että niinkuin vielä unessa vakuutin, että se henki ei ole oikea, niin se nytkin vielä vakuutetaan. Raamatussa on kirjoitettuna: ”Jos niin taitaisi tapahtua, niin valitutkin eksytetään”
Valituita eksyttääkseen täytyy vihanhengen (saatanan) pukeutua kaunistettuun muotoon ja valkeuden pukuun ja aikaansaada ihmeitäkin, sillä eiväthän Herran valitut muuta tottele, kuin Jumalan sanaa ja voimallisia töitä ja sen vuoksi on mahdollisuus heikommasti juurtuneita valituita eksyttää. Mutta se ei ole itsessään muu, kuin eksytyksen ja pimeyden henki.
Kun olin Hämekoskella ajatellut niistä ihmisistä, että ne ovat vain teeskentelijöitä, niin sanottiin nyt, ettei niin ole, vaan he ovat kukin todella jäsenissään tuntemassa semmoista väristystä ja se on viholliselta Ja jos ei eksytyksen henki voiman henkenä liikkuisi, niin mistä tulisi viimeisenä päivänä ne ihmiset ja sielut, jotka kertovat Herralle, että sinun nimessäsi olemme suuria töitä tehneet (Vrt. Matt. 7:21—24). Työt täytyy maan päällä ilmetä, kun kerran niitä tuomiolla kerrotaan.
Sitte oli siitä selitys, minkä vuoksi on mahdotonta valituita eksyttää. Niillä on vahva profeetallinen sana ja Kristus on heille tullut taivaan leiväksi, niin että Herran valitsemat sielut eivät muusta elä, kuin täydellisistä Jumalan armolahjoista ja Hengen siunauksesta. Sen tähden on tarkoin tutkittava henget, onko ne Jumalasta, vai ei”.
Toisen kerran oli yliluonnollisessa tilassa meidän kotona tästä selitystä muutamain ystäväin läsnä ollessa.
Minun kauttani heränneitä oli neljä, jotka olivat menneet helluntailiikkeeseen; ja minulle kerrottiin, että ne jo ”puhuivat kielillä”.
Siitä tuli niin kova levottomuus, että koko yön itkin ja rukoilin niiden edestä. Ne olivat minun mielestäni olleet oikein eläviä sieluja.
Sitte neljännellä tunnilla aamulla menin yliluonnolliseen tilaan, jossa ilmoitettiin, että heidät veti se, kun tuo johtaja on heille puhunut ja ennustanut heidät pyhäksi pappeudeksi ja valituksi suvuksi maailman lopulla, jotka oikein merkillä merkitään.
Niille kaikille on luvattu ennustuksen henki ja parantamisen lahja ja että tuomiollakin ovat loistavampia kuin yksikään muu ihminen.
Kaikilla siinä liikkeessä on semmoinen mielipide, että he tulevat muita etevämmiksi. Ne neljä henkilöä tulivat vietellyiksi juuri sen kautta, että niitä rupesi se lahjain runsaus ja suuruus miellyttämään.
Vielä eroitettiin siinä ilmoituksessa sekin, että he olivat yksistään pyytäneet sitä ”helluntaihenkeä”, eivätkä ensinkään kysyneet: ”Onko se sinusta, Herra?”, eivätkä sitäkään kysyneet Jumalalta, ovatko ne lahjat häneltä hyväksi heille katsotut, vaan uskoivat ainoastaan sen, mitä heille oli puhuttu ihmisiltä, jotka ovat ennustaneet ainoastaan oman sydämensä aatteita.
Ja he tulivat sen hengen saamaan sen kautta, kun antoivat täydellisen suostumuksensa antautuakseen siihen. Sitte tunsivat voiman hengessään ja jäsenissään jo toimivan”.
(Lainaus siis kirjasta)Mistähän saisi luettavaksi kirjan "Totuus unissasaarnaajista" (kirjoittaja Armas von Bell).
Siinä kirjassa ilmeisesti osoitetaan että tuo Helena Konttinen oli väärä profeetta, joka puhui horroksessa (Armas von Bellin mukaan Helena Konttinen puhui sielunvihollisen hengen vaikuttamana eksyttääkseen totuudesta kuten jokun meedio?).
http://koti.phnet.fi/elohim/mikavoimasinussavaikuttaa2- RitariOlevainen
koko litania,ei kai nyt kukaan tuollaista ota tosissaan,olipa oikein kunno provo ja pituuskin provolle sopiva ! Voi että sitä kaikkea uskotaan todeksi,kun joku harhautunut mummo näkee näkyjä,tiess missä tokkurassa olessaan !
- tuota Helena
Konttisen kirjaa, sen kirjan muutkaan profetiat
eivät pitäneet paikaansa, ja raamattu ei tunne tuollaista unissaan saarnaamista.
Konttinen ennusti mm, maailman lopun tulevaks 50 luvulla eipä tainnut toteutua.
Voihan se olla että hän on erehtynyt vaikka olikin
Jumalasta sillä profetoiminen on vajavaista.
Juttu helluntailaisista oli ainakin pieleen,
Muistakaa että Helena Konttisen kirja ei ole mikään raamattu.
Koetelkaa raamatun sanalla kaikki. - lukee
1. korint. 14
32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala.
Siis ed. Raamatunkohta sotii mielestäni Konttisen pakonomaisia horrosaarnoja vastaan. Helena konttisen profetaan henki ei ollut profeetta Konttiselle alamainen vaan pakottava.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi372982Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle31831- 1241613
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!2951487Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!621154Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341103- 721101
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1341063- 63962
- 41897