Missä kannattaa myydä vanhoja LP-levyjään (1970-1990 luvuilta) , enimmäkseen ulkomaista rockia ?
Onko levykaupat hyviä maksajia vai meneekö kirpputoreilla vai sitten yksityisille jossain netissä ? Tuota viimemainittua en tod.näk. kuitenkaan jaksa tehdä, kun en halua vahdata mahdollisia ostajia koko ajan....
Mulla ois n. 100 kpl erilaisia levyjä....
Vinyylien myynti ?
52
520
Vastaukset
- Anonyymi00001
Itse myin aikoinaan tuonne.
https://blackandwhite.fi/fi/content/25-ostamme-levyjae - Anonyymi00002
Arvokkaimpia on sellaiset levyt, joissa on soittanut joku myöhemmin kuuluisuuteen noussut henkilö. Niitä on aikoinaan myyty vähän koska tyypit ovat olleet tuntemattomia, mutta myöhemmän kuuluisuuden myötä kiinnostus on noussut tappiin.
Hyvä esimerkki sellaisesta on esim. yhtye nimeltä Briard, jossa soitti Andy McCoy. Itse sain Briardin singlestä pienen omaisuuden. - Anonyymi00003
Mul on C-kasetteja ja CD-levyjä enkä itte ainakaan niistä kehtaisi pyytää kovinkaan paljoa jos juuri mitään. Annan esimerkin; yhden CD;n ostin levykauppa äx:stä noin kuudella eurolla ja jos möisin sen, niin pyytäisin vain 1 euron siitä.
- Anonyymi00005
Ok!
Esim. tuo Black and White ei osta levyä jos se ei kiinnosta heitä eli he näkevät että sillä ei ole kysyntää. Mitään hittikokoelmia ei kannata edes tarjota. V. 1970-1990 levyt ovat usein erittäin kiinnostavia. Varsinkin kotimainen/ulkomainen punk menee yleensä aina hyvään hintaan. - Anonyymi00039
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ok!
Esim. tuo Black and White ei osta levyä jos se ei kiinnosta heitä eli he näkevät että sillä ei ole kysyntää. Mitään hittikokoelmia ei kannata edes tarjota. V. 1970-1990 levyt ovat usein erittäin kiinnostavia. Varsinkin kotimainen/ulkomainen punk menee yleensä aina hyvään hintaan.oon nähäny huutonetissä joskus kalliita CD levyjä ja vinyylejä. Mm oon ostanut kaksi hyvin kallista CD levyä.
YUP-hippos from hell + other oddities CD josta pulitin melkein 130 euroo.
Hullu ukko&kotiteollisuus CD josta maksoin myös melekein 130 euroa rahhaa.
Kerran näin jonkun tosi tyyriin vinyylilevyn eli se tais olla joku MA nummisen hänen 70-luvun musatuotos. Sillä oli yli 100 euroa hintaa muistaakseni ellen väärin sitten muista.
huutonetistä ja levykauppa äx;stä olen ostanut musaa ja kirpputoreilta.
En ole itte myynyt omia musatuotoksiani.
En ainakaan kehtaisi pyytää kovin monistakaan korkiaa hintaa. Enkä edes myisi mittään semmosta joka ei toimi kovin hyvin.
- Anonyymi00004
Briard-yhtyeen "I Really Hate Ya" (1977) singlestä voi saada jopa 500e. Levyn pitää olla kuitenkin ehdottomasti alkuperäispainos.
- Anonyymi00006
Jos sinulla on v. 1970-1990 levyjä, niin varmista että levyt ovat alkuperäispainoksia. Hinta tippuu murto-osaan jos levy on uusintapainos.
- Anonyymi00007
Siellä on kaikki lähes ensipainoksia (itse levyn ilmestymisvuonna ostettuja) , esim. Rollareiden Sticky Fingers, kaikki Led Zeppelinit, pari David Bowieta, Abbaa, Dire Straitsia, Doorsin L.A.Woman, Eloa, Fleetwood Macia, J.J.Calea, Pink Floydia, Ten Years Afteria, Rod Stewartia, Stevie Wonderia jne.
Eräs taho tarjosi kaikista n. 100:sta levyistä n. 300 euroa, mikä on minusta aivan alakanttiin. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Siellä on kaikki lähes ensipainoksia (itse levyn ilmestymisvuonna ostettuja) , esim. Rollareiden Sticky Fingers, kaikki Led Zeppelinit, pari David Bowieta, Abbaa, Dire Straitsia, Doorsin L.A.Woman, Eloa, Fleetwood Macia, J.J.Calea, Pink Floydia, Ten Years Afteria, Rod Stewartia, Stevie Wonderia jne.
Eräs taho tarjosi kaikista n. 100:sta levyistä n. 300 euroa, mikä on minusta aivan alakanttiin.Esittäjäluettelon perusteella ihan hyvää musiikkia, muttei mitään harvinaisuuksia, ellei sitten mukana joitain levyjen erikoispainoksia.
- Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Eräs taho tarjosi kaikista n. 100:sta levyistä n. 300 euroa, mikä on minusta aivan alakanttiin.Ihan ok matskua. Ei ehkä mitään timantteja, mutta kyllä noista varmaan kauppoihin pääsee. Paljon riippuu myös siitä, onko liikkeellä kyseistä levyä jo hyllyssä.
- Anonyymi00013
Anonyymi00007 kirjoitti:
Eräs taho tarjosi kaikista n. 100:sta levyistä n. 300 euroa, mikä on minusta aivan alakanttiin.Naurettava tarjous, ja nuo menee kyllä minä painoksina vaan. Toki ensipainoksissa törkyisin hinta.
- Anonyymi00044
Anonyymi00013 kirjoitti:
Naurettava tarjous, ja nuo menee kyllä minä painoksina vaan. Toki ensipainoksissa törkyisin hinta.
Kyllä, aivan naurettava hinta.
Ihan pelkästään Zeppelinin alkuperäispainokset on divareissa jotain 50+ euroa riippuen kunnosta. Älä myy parilla satasella niitä jälleenmyyjälle, jonka motiivi on tietenkin tehdä itse voittoa. Myy netissä.
Originaalit Pink Floydit ja Stevie Wonderit on hinnoissa. Sulla voi hyvinkin olla aika arvokas levykokoelma, jos haluat luopua siitä. Jos levyt on hyväkuntoisia, niin voisin kevyesti ostaa sulta Stevie Wonderin tuotantoa (ne mitä mulla ei ole) noin 40-50 euron hintaan per levy. Zeppelinejä en nyt itse aio ostaa, mutta toki sekin tuotanto on arvokas.
Käy "paremmissa" divareissa kyselemässä, joissa levyjä arvostetaan eikä ne vaan halua huijata sua. Tai kokeile vaikka, jos sattuu matkan varrelle Heinolan Vierumäellä sijaitseva kirppari, joka on levyintoilijoiden paratiisi. Siellä on huikea levyvalikoima, ympäri maata käy ihmisiä kohteessa ihan vaan sen takia, että se on ehkä Suomen paras kirppis (tai siis "kirppis", koska ne myy todella paljon uutta tavaraa levyistä alkaen. Ehkä Heinola olisi vahva suositus.) Älä myy tota koko roskaa muutamalla satasella. - Anonyymi00050
Anonyymi00044 kirjoitti:
Kyllä, aivan naurettava hinta.
Ihan pelkästään Zeppelinin alkuperäispainokset on divareissa jotain 50 euroa riippuen kunnosta. Älä myy parilla satasella niitä jälleenmyyjälle, jonka motiivi on tietenkin tehdä itse voittoa. Myy netissä.
Originaalit Pink Floydit ja Stevie Wonderit on hinnoissa. Sulla voi hyvinkin olla aika arvokas levykokoelma, jos haluat luopua siitä. Jos levyt on hyväkuntoisia, niin voisin kevyesti ostaa sulta Stevie Wonderin tuotantoa (ne mitä mulla ei ole) noin 40-50 euron hintaan per levy. Zeppelinejä en nyt itse aio ostaa, mutta toki sekin tuotanto on arvokas.
Käy "paremmissa" divareissa kyselemässä, joissa levyjä arvostetaan eikä ne vaan halua huijata sua. Tai kokeile vaikka, jos sattuu matkan varrelle Heinolan Vierumäellä sijaitseva kirppari, joka on levyintoilijoiden paratiisi. Siellä on huikea levyvalikoima, ympäri maata käy ihmisiä kohteessa ihan vaan sen takia, että se on ehkä Suomen paras kirppis (tai siis "kirppis", koska ne myy todella paljon uutta tavaraa levyistä alkaen. Ehkä Heinola olisi vahva suositus.) Älä myy tota koko roskaa muutamalla satasella.Kiitos kommentistasi !
En sitten myynyt levyjäni tuolle 300:n tarjoajalle. Aion tosiaan yrittää myydä nyt itse netissä, vaikka hieman arveluttaa, kun lukee ihmisten kokemuksia niistä. Heinolan Kauppahalleissa olen joskus käynyt, levyjä oli siellä kyllä paljon myynnissä. Netin suhteen hieman varautunut olo, kun en ole mikään nettiostosten tai -myynnin käyttäjä ollut. Onko suosituksia nettipalstoista ?
Stevie Wonderia mulla olisi 3LP:n Hotter Than July+Songs in the Key of Life kokoelma, 3LP:n Looking Back kokoelma sekä Talking Book. Hyvässä kunnossa levyt, kansissa kulumaa. Kiinnostaako ?
Zeppelineistä laitoin kyselyn tämän palstan Bändit/Ulkomaiset bändit/Led Zeppelin kohtaan (jota kukaan ei näytä käyvän lukemassa tai kommentoimassa...).
Tiedoksi, että asun Päijät-Hämeessä, jos joku haluaisi tulla paikan päälle ostoksille.
T. AnniAnonyymi
- Anonyymi00009
Jos sinulla on levyt listattuna, niin laita lista vaikka tuonne B & W:lle tai johonkin muuhun levykauppaan. Mikäli levyt on muuten asiallisessa kunnossa (ei naarmuja tms.), niin saat hinta-arvion varmaan nopeasti.
- Anonyymi00031
Laitoin B&W:lle listan n. viikko sitten, eivät ole halunneet/ehtineet vielä vastata... vaikuttaa siis siltä, että eivät ole kiinnostuneita....
- Anonyymi00011
Usein liikkeillä voi olla jo valmiina asiakas, joka odottaa kyseistä levyä. Silloin hinta voi olla yllttävän hyvä, koska liike tietää että levy menee heti kaupaksi.
- Anonyymi00012
Liikkeeseen myynnissä on sekin hyvä puoli, että omien kokemusten mukaan he kertovat kyllä reilusti jos "pinkassa" on joku erityisen kiinnostava (=arvokas) levy.
- Anonyymi00016
Tässä aloittaja vielä: onko kenelläkään kokemuksia Levykauppa X:stä ostajana ?
Kiitos jo kommentoijille aiemmista !
- Anonyymi00014
Liikkeet kaikkine hyvine puolineen maksavat hyvässä lykyssä ehkä puolet siitä, minkä itse aikovat nyhtää asiakkailtaan myydessä. Eli heille voit myydä halutessasi n. puoleen arvoon levysi, ellei fiboja käy.
Toki joku yksityinen ostaja voi yrittää aina k*settaa vielä enemmän, jos et tiedä mitä olet tekemässä.- Anonyymi00015
...Kääntäen ihan sama politiikka pätee tietysti yksityisiin myyjiin. Näissä on toki vielä omana erityisryhmänään ne, jotka pyytävät järjettömiä eivät kierouttaan vaan ihan silkkaa junttiuttaan. Kun on tutun nimen The Fuckupsin huono levy Vinyylinä, ja Hyvässä Kunnossa (näyttää yhä levyltä, G+/VG-).
- Anonyymi00017
Näin se suurin piirtein menee. Vaikka levyliike maksaa ehkä puolet levyn todellisesta arvosta, niin pätevä liike tietää mikä on levyn todellinen arvo. Yksityiset ostajat luokittelevat usein kaikki levyt "samaan hintaan" tai ovat muuten aivan "pihalla", koska melko harvalla on aidosti tietoa mikä levy myy ja mikä ei. Myydessä kun ei ole kyse siitä mikä levy on hyvä ja mikä huono vaan siitä, mikä on levyn arvo euroissa ?
Lisäksi vaikka yksityiselle myydessä saa ehkä paremman hinnan, niin kuka jaksaa myydä, kun jokainen ostaja ostaa vain itselle mieleiset yksilöt. Levyliike ostaa usein koko nipun, niin ei tarvitse käydä kauppaa joka levystä erikseen.- Anonyymi00046
Näin. Tossa pitää vaan itse katsella, millä hinnalla levyt on menneet kaupaksi. Eikä siis sitä, että mitä joku pyytää, mutta kukaan ei ole ostanut niitä. Katsoo vaan pelkästään toteutuneet kaupat. Kantsii myös käydä ihan kiertelemässä asiallisia levydivareita. Niistä näkee suunnilleen hintatason jälleenmyynnissä. Jos itse myyt sinne levyn, ei nyt mitään timantteja mutta ihan ok, niin jälleenmyyjä maksaa noin puolet oletettavasti myyntihinnasta, ehkä vähän yli. Se on hyvä diili. Kauppiaalle 50-60+ euron levy hyllyyn, siitä pitää saada 25+ euroa myyjän.
En myisi bulkkina kaikkea, vaan myisin itse netissä ainakin osan kokoelmaa. Vaivaa se vaatii tietysti, mutta ainakin niistä voi saada paremmat hinnat, koska voi itse määritellä hinnan ja ostajakunta on kuitenkin ehkä jopa maailmanlaajuinen eikä pari jälleenmyyjää Suomessa.
- Anonyymi00018
Jos pääset kauppoihin levyistä, niin pistä infoa paljonko sait ?
- Anonyymi00019
Vinyylin kuntoa on mahdotonta arvioida kuuntelematta, mikä on tuhansien kiekkojen kohdalla mahdoton tehtävä ostajalle. Yleensä vinyylit ovat roskiskamaa, mutta kannet saattavat käydä koristeista.
- Anonyymi00020
Väärin. Jos levyn kannet on siistit ja levy on; "suora", näkyviä naarmuja ei ole ja se on puhdas, niin todennäköisesti se soi hyvin. Harvaa (vinyyli)levyä on kuunneltu niin paljon, että sointi sen takia huononisi. Lisäksi jos soittimessa on käytetty huonolaatuista äänirasiaa/neulaa, niin tod. näk. levyä on muutenkin pidettu huonosti ja se näkyy.
Eivätkä levyliikkeet lähde kuuntelemaan jotain kympin levyä, jos se muuten näyttää hyvältä. Toki jos he hyvittävät jostain luokkaa satasia, niin ne kyllä kuunnellaan.- Anonyymi00022
Vinyyleissä on paljon vikoja, mitä ei näe ilman mikroskooppia. Harva on pitänyt huolta levyhöylänsä neulasta ja sen tasapainotuksesta. Suurin osa vinyylin kultakauden soittimistakin oli onnettomia rimpuloita.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Vinyyleissä on paljon vikoja, mitä ei näe ilman mikroskooppia. Harva on pitänyt huolta levyhöylänsä neulasta ja sen tasapainotuksesta. Suurin osa vinyylin kultakauden soittimistakin oli onnettomia rimpuloita.
Itselläni on n.1000kpl vinyyleitä ja toistaiseksi olen pärjännyt hyvin ilman mikroskooppia. Väitän, että jos; kansi on siisti, levy on "suora", ei näkyviä naarmuja, ei pölyä/sormenjälkiä niin levy soi useimmissa tapauksissa hyvin.
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Itselläni on n.1000kpl vinyyleitä ja toistaiseksi olen pärjännyt hyvin ilman mikroskooppia. Väitän, että jos; kansi on siisti, levy on "suora", ei näkyviä naarmuja, ei pölyä/sormenjälkiä niin levy soi useimmissa tapauksissa hyvin.
Ja vielä... Tämä ketjuhan käynnistyi siitä, kun kaveri oli myymässä levyjään. Joten eiköhän se ole ostajan tehtävä varmistua levyjen kunnosta, ei myyjän ?
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Ja vielä... Tämä ketjuhan käynnistyi siitä, kun kaveri oli myymässä levyjään. Joten eiköhän se ole ostajan tehtävä varmistua levyjen kunnosta, ei myyjän ?
Edellä sanotaan, että tehtävä on mahdoton ostajalle. En ilkeäisi myydä viallisia tuotteita kenellekään, mutta lahjoittaa voisin kyllä maininnalla vaihtoehtona roskis.
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Edellä sanotaan, että tehtävä on mahdoton ostajalle. En ilkeäisi myydä viallisia tuotteita kenellekään, mutta lahjoittaa voisin kyllä maininnalla vaihtoehtona roskis.
Ok, ehkä minulla on käynyt vaan hyvä tuuri levyjeni kanssa ? Mutta jos tämä on näin vaikeaa, niin parempi sitten varmaan heittää levyt roskiin.
- Anonyymi00027
Miksi kukaan on kiinnostunut vanhoista bulkkituotteista, joille ei ole kohta edes soittimia? Jos ne merkitsevät vanhuksille jotakin, jälkipolville ne ovat yhtä tyhjän kanssa.
Kotimaisissa levyissä on varmasti harvinaisuuksia, jotka saattavat kiinnostaa tekijöiden lUlkomaisia aarteita Suomessa ei ole nimeksikään muille maille kaupattavaksi. Kovin on rajallista keräilijäfriikkien liiketoimintaa. - Anonyymi00028
Et tiedä näköjään levyjen keräilystä mitään, mutta hyvää päivän jatkoa.
- Anonyymi00029
Käsi ylös, jos olet ostanut kaupasta tai kirpparilta vinyylin 2020-luvulla? Yksi musakauppias sanoi, että levyjä ei osta enää kukaan. Kaikki netissä.
- Anonyymi00032
on sanottu että C-kasettien ja CD -levyjen keräilyinto on noussut ihmisillä taas nykyään.
- Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
on sanottu että C-kasettien ja CD -levyjen keräilyinto on noussut ihmisillä taas nykyään.
Joo. Tää on ihan sama kun kysyis; miksi ihmiset kerää vanhoja lasiesineitä, vaikka kaupasta saa uusia murto-osalla vanhojen hinnasta ?
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Joo. Tää on ihan sama kun kysyis; miksi ihmiset kerää vanhoja lasiesineitä, vaikka kaupasta saa uusia murto-osalla vanhojen hinnasta ?
kirppareilta ostan musaa ja myös levykauppa äx:stä (joka musakauppa) että on ne sanoneet ettei levyt ja vinyylit , puhumattakaan C-kasetit myy kuin ennen vanhaan mutta ei niiden kysyntä tule loppumaan että en usko että loppuu kokonaan kysyntä ja päinvastoin niije kysyntä voi kasvaa.
Kirppariostoksista semmosta että välillä hyviä laadultaan ja toisinaan ei niin hyviä. - Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
kirppareilta ostan musaa ja myös levykauppa äx:stä (joka musakauppa) että on ne sanoneet ettei levyt ja vinyylit , puhumattakaan C-kasetit myy kuin ennen vanhaan mutta ei niiden kysyntä tule loppumaan että en usko että loppuu kokonaan kysyntä ja päinvastoin niije kysyntä voi kasvaa.
Kirppariostoksista semmosta että välillä hyviä laadultaan ja toisinaan ei niin hyviä.Varmaan näin, keräilijöiden määrä on rajallinen. Edelleen osa ihmisistä kuitenkin haluaa fyysisen levyn, levyn kannet, "kikkailla" soittimen kanssa yms.
- Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Varmaan näin, keräilijöiden määrä on rajallinen. Edelleen osa ihmisistä kuitenkin haluaa fyysisen levyn, levyn kannet, "kikkailla" soittimen kanssa yms.
mie oonki sanonu ihteeni jääräksi joka ei luovu vanhasta hyvästä =)
- Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
mie oonki sanonu ihteeni jääräksi joka ei luovu vanhasta hyvästä =)
Et ole ainoa. Yksi entisöi vanhaa autoa, toinen kerää vanhoja lasiesineitä, kolmas kerää vinyylilevyjä jne. Ei siinä ole mitään pahaa.
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Et ole ainoa. Yksi entisöi vanhaa autoa, toinen kerää vanhoja lasiesineitä, kolmas kerää vinyylilevyjä jne. Ei siinä ole mitään pahaa.
minulla on niinkin vanhoja samoja vaatteita kuin 33 vuotta vanhoja pipoja (ne on erään isäni entisen elintarvike-firman valmistamia pipoja) seitsemän kappaleen verran ja mulla on tuulipuku ja verkkariasu jotka molemmat ostin vuonna 2006. Yllättävän hyvin on säilyneet ettei ole reikiäkään eikä pahemmin kuluneitakaan vaikka käyttänyt paljon.
Mieluusti ajan kauan samalla autolla mutta nykyajan autot tehdään niin huonoiksi ettei niillä kauan aikaa kait voi ajjaa. Ahneus on varmaan suurin syy että tehhään niistä niin kehnoja. En usko että firmat menis konkurssiin jos ne ei tekisi niin huonolaatuisia autoja että ennen vanhaan autoista tehtiin lujempia ja eikä silloin tullut konkursseja.
Ahneus on minusta syynä.
Vinyylejä en kerrää koska ei ole vinyylisoitinta. On mulla CD&C-kasetti-radiosoittimia kaksi , yksi CD stereosoitin(hyvin käytännöllisen pieni ja tehoja löytyy riittävästi) ja yksi C-kasetti-radiosoitin (sen kautta oon muun muassa nauhoittanut musaa youtubesta tyhyjälle C-kasetille).
Joskus jos kirppariostos (CD levy) ei ole niin hyvä (esim pätkii) niin meen kauppaan ja ostan tyhjän CD levyn johon siirrän musan. Pidän tietenkin sen levyn itselläni. Pannut merkille että näin kappaleet uudessa kaupasta ostetussa CD:ssä eivät pätki vaan toimivat idioottihyvin. - Anonyymi00040
Viimeksi pari päivää sitten. "Kaikki löytyy netistä" on moukille ja vahakorville.
- Anonyymi00048
Minä olen, moni muukin. Levykauppoja on olemassa, myös divareita ja kirppareita, joissa on hyvät valikoimat.
Onpa sulla siinä huono musakauppias, joka sanoaa, että levyjä ei osta kukaan. Kukahan hän on? Kysyisin vaan, että minkä takia hän on musakauppias? Eikö kannattaisi vaihtaa alaa. Jos mä olisin kauppias, ja toteaisin, että kukaan ei osta minulta mitään, niin varmaan lopettaisin kaupan. Ihan sama mikä ala.
- Anonyymi00030
Lue nyt aluksi vaikka tuo MTV:n juttu. Se on kirjoitettu v. 2024.
- Anonyymi00041
Tämä on aika selvästi joku levykauppiaiden kyhäämä höpläytysketju perinnönsaajien jallittamiseksi.
- Anonyymi00042
Voi olla että mukana on myös levykauppiaita mutta mitä sitten? Jokainen tekee kuitenkin levyillään mitä tahtoo.
- Anonyymi00043
Onhan noissa vanhoissa alalogisissa soittimissa, levyissä ja kaseteissa jotain "tunnetta" mikä puuttuu digitaalisesti äänitetystä musiikista. Levyt ja kasetit tulee yleensä kuunneltua alusta loppuun. Varsinkaan c-kasettia ei jaksa aina ruveta kelailemaan. Levysoittimessa äänivarren voi siirtää seuraavaan uraan jos on huono biisi.
Ja aina se vaan jaksaa ihmetyttää miten yli 100 vuotta sitten keksittiin miten ääntä voi tallentaa levyuraan ja siitä ihmiskorvaan kuultavaksi. Monelta maallikolta ei onnistuisi vieläkään valmistaa levysoitin, äänirasia, neula, ja tallentaa musiikkia levylle vaikka saisi tarvittavat elektroniset/sähköiset komponentit ja työvälineet omalle työpöydälle.- Anonyymi00047
En mä sanoisi, että se "tunne" merkitsee soittimeen liittyen niin paljon.
Tämä on ehkä musadiggareiden juttu. Joka päivä joka ikinen hetki ei ole napit korvissa ja kuuntele jotain spotifyn soittolistaa taustalla.
Se on enemmän että, kun ostaa levyn, niin se otetaan hyllystä, laitetaan soittimeen ja sitten kuunnellaan se levy keskittyneesti. Se on oma tapauksensa, happening, kun laittaa levyn soimaan. Spotify yms. on oma juttunsa, mitä parhain tapa löytää uutta musiikkia ja siitä menee tutkimaan tarkemmin tuotantoa. On kuitenkin oma juttunsa siinä, että kuuntelee levyn ja sen puoli pitää vielä vaihtaa.
Siinä kai suurin ero musiikin kuluttamisessa nykyään. Tekoälyn tuottamat soittolistat taustalla koko ajan tai ihan itse vaivalla kuratoitu kokemus parhaasta musiikista maailmassa.
Eli ei ole kyse teknologiasta, vaan tavasta kuunnella, arvostaa musiikkia ja palata siihen uudestaan ja uudestaan.
- Anonyymi00045
Kuulin tähän liittyen vähän aikaa sitten kommentin eräältä Suomen tunnetuimmalta ja pitkäaikaisimmalta divarin pitäjältä:
"Luonnollinen poistuma toteutuu, eli suurten ikäluokkien perintölevyt tulee markkinoille koska niiden lapset tai lapsenlapset ei soita levyjä. Kyllähän alkuperäispainokset vielä menee, mutta niitä alkaa tulla markkinoille niin paljon, että hinnat romahtaa". Vapaasti siteerattuna, mutta ymmärrätte idean. Kyllä mä ymmärrän, että Abbey Roadin huippukuntoinen OG-painos voi maksaa vielä nyt satasen kevyesti. Ehkä se maksaa parin vuoden sisään vaan 20 euroa, who knows.
Tämä on myös hyvä kysymys aiempaa ketjusta:
"Joo. Tää on ihan sama kun kysyisi, miksi ihmiset kerää vanhoja lasiesineitä, vaikka kaupasta saa uusia murto-osalla vanhojen hinnasta ?"
Sen takia, että useimmat haluaa pitää ne itsellään ja ne pitää niistä esineistä. Välttämättä "arvolasilla" ei ole mitään taloudellista arvoa pidemmän päälle, koska ketään ei kiinnosta. Ne myisin pois heti, samaten kuin kaikki perkuleen muumimukit heti nyt, ennemmin kuin arvovinyylit. Musiikki kiinnostaa ihmisiä. Ns. arvolasi: ihmiset ei edes halua ostaa niitä tulevaisuudessa, koska niillä ei ole mitään käyttöä. Ainakin vinyyliä voi kuunnella ja nauttia musiikista juuri sellaisena kuin se on alun perin tarkoitettu ja keskittyä kuuntelemaan, eikä pitää vaan esineenä hyllyssä (ja siihen esineeseen ei oikein saa edes koskea). - Anonyymi00049
Hyvää settiä. Kirjoitit tuossa, että levyjä tulee markkinoille niin paljon että hinnat romahtaa. Näin varmaa on mutta... Kuten tuolla aiemmin mainittiin, niin arvokkaimpia ovatkin usein sellaiset levyt, mitä on aikoinaan myyty erittäin vähän, mutta artisti on noussut myöhemmin maineeseen. Niitä ei tule markkinoille mistään koska niitä ei yksinkertaisesti ole olemassa. Hyvä esimerkki on juuri tuo aiemmin mainittu Briard jossa soitti mm. Andy McCoy. Silloin täysin tuntematon herra, nykyään tietyissä piireissä lähes legenda.
- Anonyymi00051
Netissä on paljon sellaista, mitä ei ole missään kaupassa. 'Kaikki netissä' voi tarkoittaa myös, että kaikki kuuntelevat musiikkia netistä. Kaikki musiikki ei ole välttämättä netissä, mutta ei se ole kaupoissakaan.
Levyjen kuunteleminen käy mahdottomaksi, jos laitteita ei ole tulevaisuudessa saatavilla. Sekä laitteet että levyt vanhenevat käsiin. Kaiken siirtäminen formaatista toiseen ei onnistu, koska materiaalia on liikaa. Olemme muutenkin murrosvaiheessa kaiken kuluttamisen suhteen. - Anonyymi00052
Tori.fi vinyyliosasto on aika hyvä alusta. Ei tarvi vahtia koko ajan tarjouksia ja ostajia kun laittaa levyille jonkun kiinteän hinnan.
Discogsin sivuilta voi tarkistaa levyjen arvon noin suurinpiirtein millä hinnalla mitäkin levyä on myyty maailmalla.
https://www.discogs.com/sell/list?master_id=41148&format=Vinyl
Ozzyn vinyyliä näköjään myyty muutaman kympin ja satasen haarukalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois
Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie572543Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää492315Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia
Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta22302Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten722223Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!
Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut512072Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1372027HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363981765Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1081706Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa
ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt221589Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241524