Tässä kämpässä ei oikein ole muuta mahdollisuutta päästä pois kuin rappukäytävä.
Eli jos joku muu asunto palaa, niin liene parempi pysyä sisällä.
Jos kuitenkin palo leviää ja oma penthouse rupeaa täyttymään savusta, niin liene ainoa vaihtoehto on mennä parvekkeelle.
Ellei pelastusta tule ja liekit lähestyy on viimeisenä keinona hypätä alas. Kolmas kerros ja alla nurmikkoa. Siinä todennäköisesti jäisi henkiin, vaikka ottaisikin kipiästi.
Tokikin mua on korjailtu ja paikkailtu niin hirmuna, että eipä siinä mitään uutta. Viimeksi kun kirurgi korjaili mun kämmenkalvoa ja pikkurilliä niin vihelteli vain. Välillä kysyi avustajalta, että miten se saunailta meni. Sitten jatkoi viheltelyä ja kursi paloittelemansa kämmenen kasaan. Samana päivänä kotiin. Pikku juttuja.
>simiti<
Kerrostaloasukas. Mitä jos tulidi tulipalo?
21
253
Vastaukset
- Anonyymi00001
Piece of cake
Laittaisin kissan liiveihin ja savusukeltaisin ulos ennen palokunnan ehtimistä paikalle.
Oikeastaan tulisi varmaan siirtyä partsille kirkumaan.
(hihitystä)- Anonyymi00002
Mjaahans
Funiksella on varmaan alkamassa sukelluskausi, koska hinkkailee jo laitteitaan ajatuksen tasolla.
Jotain olikin jo ilmassa, ellen väärin muista.
(hihitystä) - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Mjaahans
Funiksella on varmaan alkamassa sukelluskausi, koska hinkkailee jo laitteitaan ajatuksen tasolla.
Jotain olikin jo ilmassa, ellen väärin muista.
(hihitystä)Oikeastaan tuo parvekkeella kissan kanssa kirkuminen on paljon seksikkäämpi ja klassisempi vaihtoehto kuin tämä toinen.
(naurua) - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Oikeastaan tuo parvekkeella kissan kanssa kirkuminen on paljon seksikkäämpi ja klassisempi vaihtoehto kuin tämä toinen.
(naurua)No enpä nyt oikein tiedä sittenkään kumpi on parempi vaihtoehto.
Tarkan harkinnan jälkeen tulin siihen johtopäätökseen (Tänään tuntuu olevan johtopäätöksien päivä), että minusta on hyötyä ulkona enemmän kuin vihellessäni ja vilkutellessani parvekkeella.
Eli yksi poimittava partseilta vähemmän.
Sitten vähän ohjailisin ulkona brankkareita ja availisin ovia. Olen toiminnan ihminen.
Lopuksi menisin omaan autotalliini kuuntelemaan poppia.
Siellä on lämpimämpää kuin parvekkeella.
(hihitystä) - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
No enpä nyt oikein tiedä sittenkään kumpi on parempi vaihtoehto.
Tarkan harkinnan jälkeen tulin siihen johtopäätökseen (Tänään tuntuu olevan johtopäätöksien päivä), että minusta on hyötyä ulkona enemmän kuin vihellessäni ja vilkutellessani parvekkeella.
Eli yksi poimittava partseilta vähemmän.
Sitten vähän ohjailisin ulkona brankkareita ja availisin ovia. Olen toiminnan ihminen.
Lopuksi menisin omaan autotalliini kuuntelemaan poppia.
Siellä on lämpimämpää kuin parvekkeella.
(hihitystä)Parveke
- Missä hel***tissä ne kuppaa. Täällähän jäätyy. Olisiko pitänyt laittaa jotain ulkovaatteita päälle?
- Älä nyt sätki siinä. Tämä on hätätilanne. Ei me nyt vaan mennä sisään. Siellä on savua. Asetu.
- Mjou!
- Ajattele hyviä puolia: Saat kerrankin raitista ilmaa.
- Katso! Nyt sieltä tullaan pillit vinkuen. Mä nojaan tähän kaiteeseen avuttomana yöasu auki. Anna mä pörrötän vähän hiuksia. Noin.
- Mouuu…
(naurua) - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Parveke
- Missä hel***tissä ne kuppaa. Täällähän jäätyy. Olisiko pitänyt laittaa jotain ulkovaatteita päälle?
- Älä nyt sätki siinä. Tämä on hätätilanne. Ei me nyt vaan mennä sisään. Siellä on savua. Asetu.
- Mjou!
- Ajattele hyviä puolia: Saat kerrankin raitista ilmaa.
- Katso! Nyt sieltä tullaan pillit vinkuen. Mä nojaan tähän kaiteeseen avuttomana yöasu auki. Anna mä pörrötän vähän hiuksia. Noin.
- Mouuu…
(naurua)Mjoo
Selvä ero.
On vain kaksi tapaa tehdä tämä oikein.
(reps)
- Anonyymi00007
Yllättävin tieto on se miten omakotitaloissa ja paritaloissa on todennäköisempää kohdata tulipalo. Kysymys on varmasti lämmityksen aiheuttamista ongelmista?
Asumismuoto ja riski: Vaikka kerrostaloja on määrällisesti eniten (noin 47 % asuntokannasta), omakotitalot ja paritalot ovat suuri riskiympäristö.
Omakotitalojen osuus: Omakotitaloissa ja paritaloissa syttyy huomattava määrä asuntopaloja. Esimerkiksi pohjoismaisessa vertailussa Suomessa omakotitalojen paloja on raportoitu yli 1 300 vuosittain (2016–2024 keskiarvo). - Anonyymi00008
Kehottavat pysymään kotona, jos ei oma kämppä pala. Toki pystyn laskeutumaan alaovelle henkeä pidättäen.
Kannattaiskin asua yli 8 kerroksisessa talossa. Niin niissä on teräksiset kierreportaat siellä takana, niin niitä pitkin pääsee ulos.
Sen takia mä ihmettelenkin, että miksi yli 8 kerroksisia ei juurikaan rakenneta, vaikka ne on turvallisempia. Ikään kuin kerrokset olisi kaavoittajalta henkikökohtaisesti jotenkin pois.- Anonyymi00009
No mutta sen arkkitehdin papru loppuu kesken. Jos arkkitehdillä olisi isompia papereita, niin joka kylässä olisi oma pilvenpiirtäjä.
>simiti< Anonyymi00009 kirjoitti:
No mutta sen arkkitehdin papru loppuu kesken. Jos arkkitehdillä olisi isompia papereita, niin joka kylässä olisi oma pilvenpiirtäjä.
>simiti<Jaa siitäkös se johtuu. No ohan se ihan loogista. Näyttää pirkanmaan suunnassa olevan joka kylässä tollanen torni. Meillä taas ei. On näköjään pienemmät paperit täällä.
- Anonyymi00011
Korkeat kerrostalot eivät ole turvallisempia kuin matalammat. Lähtökohtaisesti vanhat kerrostalot ovat vaarallisempia kuin uudemmat ja kaikissa kerrostaloissa on Suomessa tiukat paloturvallisuusmääräykset.
Ihmisten toiminta on sitten erikseen... Naapurissa voi asua hullu, rikollinen tai alkoholisoitunut himohamstraaja.. tai vain muistisairas. Kaikki sellainen on turvallisuusriski.
- Sheena Anonyymi00011 kirjoitti:
Korkeat kerrostalot eivät ole turvallisempia kuin matalammat. Lähtökohtaisesti vanhat kerrostalot ovat vaarallisempia kuin uudemmat ja kaikissa kerrostaloissa on Suomessa tiukat paloturvallisuusmääräykset.
Ihmisten toiminta on sitten erikseen... Naapurissa voi asua hullu, rikollinen tai alkoholisoitunut himohamstraaja.. tai vain muistisairas. Kaikki sellainen on turvallisuusriski.
- SheenaMutta onhan kaksi uloskäyntiä aina parempi kuin yksi. Ellei sitten olla ihan maatasolla, josta pääsee ihan ikkunasta ulos. Majotustiloissahan pitää aina olla kaks uloskäyntiä, vaikka ois matalakin talo. Eli joo korkeus eo oo syy, mutta korkeuden edellyttämät vaatimukset tuo sen turvallisuuden.
Ite vanhassa kerrostalossa asuneena. Niin laitettiin uudet käytävätaso ovet. Eli desibeliovet, jotka on siis parempia kuin nää vanhat kaks lehtiset ovet. Paloluokitellut. Toinen asia on palokatkot huoneistojen välillä. Olivat jääneet putkiremontissa auki.
- Anonyymi00010
Jos omassa asunnossa palaa, äkkiä ulos ja soitto 112 + muista sulkea ovi (ikkuna ja ilmastointi). Jos taas naapurissa tai rappukäytävässä palaa, niin pysytään sisällä. Mahdollisesti kastaa vielä pyyhe oven rakoihin.
Mikäli joutuu kuitenkin hakeutumaan ulos rappukäytävästä, olisi parempi ryömiä.. rappusissa aika paha.
- Sheena - Anonyymi00012
Minun parvekkeella on luukku alakerran parvekkeelle. Menisin siitä, mistä taas avaisin uuden luukun seuraavalle parvekkeelle vähän kuin joulukalenterissa. Toki parvekkeilla voi olla mattoja ja pöytiä, mutta ne saa heitettyä kyllä sivuun.
- Anonyymi00013
Köysitikkaat mulla on sellaiset 30 metriset. Asun 4 kerroksessa eli ylimmässsä.
No siis asiahan lähtökohtaisesti riippuu siitä, onko tulipalo oman asunnon sisä- vai ulkopuolella ja tuliko huoneiston sisäpuolella ollut tuli itse tarkoituksellisesti sytytettyä.
A) Jos ulkopuolella, pidät ikkunat ja ovet kiinni, tarvittaessa mene partsille, mutta laita ovi kiinni takanasi
B) Jos sisäpuolella eikä itse sytytetty, pakene asunnosta, mutta laita ovet kiinni perässäsi. Jos et voi paeta kämpästä pois, mene vaikka partsille, mutta laita ovi kiinni takanasi
C) Jos sisäpuolella ja itse tarkjoituksellisesti sytytetty, äläkä mene parvekkeelle, jotta menehdyt nopeammin, mutta pidä ovet sekä ikkunat kiinni, jotta naapureilla on parempi mahdollisuus selvitä tilanteesta- Anonyymi00014
Jos vielä joskus joudun kerrostalossa asumaan, niin jemmaan kyllä köysilaskeutumisvarusteet hyvin lähelle parvekkeen ovea.
Hätätapauksessa alkaisin solmia lakanoita yhteen, jos em. varusteet olisi vielä hankkimatta. Kyllä kai keskiverto lakanavarastolla joitain metrejä jo laskeutuu ennen kuin tarvii hypätä.
-keinovaginamies- Näin lapsena kun yksi kaveri kuoli tulipalossa. Onneksi tukehtui savuun eikä palanut hengiltä. Olihan se paniikissa, mutta sinäänsä kivuton lähtö. Oli valitettavasti suihkuhuoneessa 6. kerroksessa eikä ollut mitään pakokeinoa.
Pisti miettimään. Olen pitänyt parvekkeella pitkää miehen kestävää köyttä, että edes sitä kautta pääsee pakoon tosipaikan tullen.Asuisin 1 kerroksessa, jos kerrostaloon vääntäytyisin asumaan. Ylemmäs en suostuisi muuttamaankaan. Ihan jo oman vaihtelevan liikuntakykyni vuoksi. Välillä sujuu välillä ei millään ilman vaikeuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens112784Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n1092590- 1782472
EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt1662136Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1241674Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille
Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast4581129- 84888
- 45797
Kievarin pöydät
Minkä helvetin takia kievarissa on laitettu pöytä laulajan taakse. Siellä huutavat nuoret niin että et omaa ääntäsi kuul15742Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti
Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll152740