Rukouksen voimattomuus

PaulaPakana

9

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apostoli34

      Kumpikin väite on varmaan totta. Tai siis onkin. Ei kaikki rukoukset auta. Koska suuri osa rukouksista on meidän ihmisten pyyntöjä. Saako ihminen muutenkaan kaikkea haluamaansa? Ei. Miksi sitten rukouksen kautta pitäisi saada? Koska ihminen niin haluaa. Mutta kun tarkoituksena ei olekaan tapahtua meidän tahtomme. Se uskossa monesti onkin kaikkein vaikeinta. Luopua siitä, että oma tahto ei AINA toteudu. Ei ihmisestä mitään robottia tule.

      Fakta on myös se, että Jumalan ei-olemassaoloa ei kukaan ole voinut vielä todistaa, kuten ei kai ihmisen keinoin olemassaoloakaan.... Enemmän on kuitenkin asioita jotka osoittavat Jumalan olemassaolon, mutta me ihmiset emme näe niitä, koska emme halua uskoa siihen... Usko voi olla pelottavaa. Vaikka se ei ole.

      • poiiip

        "nemmän on kuitenkin asioita jotka osoittavat Jumalan olemassaolon, mutta me ihmiset emme näe niitä,"

        Miten voit tietää, että on "asioita" jotka osoittavat jumalan olemassaolon, jos niitä ei voi nähdä (nähdä =^ havaita, kokea)?
        Entä mitä tälläisiä asioita on?

        Itse asiassa jos löytyy yksikin sellainen asia mikä osoittaa jonkun jumalan olemassaolon, niin minä jätän ateismin (eikä se edes vaadi mitään aktiivista ateismin "jättämistä", vaan teismi tulee ihan luonnostaan).


        " koska emme halua uskoa siihen"

        Tässä tuo loppuosa edellisestä virkkeestä.

        Mikäli ensin syntyy halu uskoa, eikö ole vaarana, että nuo jumalan olemassaolon todistavat asiat ovatkin vain näköharhaa ja psykologiaa? Mielestäni tämä pitää ottaa huomioon, koska itse ilmeisesti väität, että ei-uskominen tuottaa väärän näköharhan, tai tulkinnan, jumalan olemassaolon todistavasta asiasta.

        Kyllä uskomisen pitäisi syntyä vasta havaintojen pohjalta, ei ennen havaintoja. Ennen havaintoja voi kyllä toivoa, luulla ja olettaa.


        "Usko voi olla pelottavaa. Vaikka se ei ole."

        Miten usko voi olla pelottavaa, vaikka se ei olekaan pelottavaa? :D No joo.. ilmeisesti tarkoitit vain, että usko voi jonkun mielestä tuntua pelottavalta, vaikka todellisuudessa se ei sitä olisi.


      • PaulaPakana

        "Saako ihminen muutenkaan kaikkea haluamaansa? Ei. Miksi sitten rukouksen kautta pitäisi saada? Koska ihminen niin haluaa."

        1 Joh. 3
        21 Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa.

        22 Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, (!!?) koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.

        Johanneksen Jumala on siis automaatti, joka vastaa rukouksiin halutulla tavalla kunhan siihen lataa sopivan määrän nöyryyttä ja tottelevaisuutta?


      • Apostoli34
        poiiip kirjoitti:

        "nemmän on kuitenkin asioita jotka osoittavat Jumalan olemassaolon, mutta me ihmiset emme näe niitä,"

        Miten voit tietää, että on "asioita" jotka osoittavat jumalan olemassaolon, jos niitä ei voi nähdä (nähdä =^ havaita, kokea)?
        Entä mitä tälläisiä asioita on?

        Itse asiassa jos löytyy yksikin sellainen asia mikä osoittaa jonkun jumalan olemassaolon, niin minä jätän ateismin (eikä se edes vaadi mitään aktiivista ateismin "jättämistä", vaan teismi tulee ihan luonnostaan).


        " koska emme halua uskoa siihen"

        Tässä tuo loppuosa edellisestä virkkeestä.

        Mikäli ensin syntyy halu uskoa, eikö ole vaarana, että nuo jumalan olemassaolon todistavat asiat ovatkin vain näköharhaa ja psykologiaa? Mielestäni tämä pitää ottaa huomioon, koska itse ilmeisesti väität, että ei-uskominen tuottaa väärän näköharhan, tai tulkinnan, jumalan olemassaolon todistavasta asiasta.

        Kyllä uskomisen pitäisi syntyä vasta havaintojen pohjalta, ei ennen havaintoja. Ennen havaintoja voi kyllä toivoa, luulla ja olettaa.


        "Usko voi olla pelottavaa. Vaikka se ei ole."

        Miten usko voi olla pelottavaa, vaikka se ei olekaan pelottavaa? :D No joo.. ilmeisesti tarkoitit vain, että usko voi jonkun mielestä tuntua pelottavalta, vaikka todellisuudessa se ei sitä olisi.

        Etten ole huomannut kysymyksiäsi aikaisemmin. Olen todella pahoillani! No jos käyt lukemassa muita keskustelujani, ne antavat varmaan vastauksia joihinkin kysymyksiisi?

        "Näkeminen" ja näkeminen. Niillä on eroa. Ihminen tulkitsee näkemäänsä jo psykologisestakin viitekehyksestä katsottuna. Mutta minä uskon, että jokainen sellainen ajatus:"Hassua, juuri kun kaikkein eniten tarvitsin ystävän seuraa, kaverini soitti". Tai "Juuri kun olin aivan liemessä rahallisesti, eikä töitä löytynyt, soitti yksi mies siivousfirmasta." jne. on merkki Jumalan kyvystä hoitaa asioita. Hän puuttuu juuri ajoissa.
        Mutta jos pitää kokemuksia sattumana ei "näe". Ymmärrätkö?

        Tai se, että "sattumalta" ajat merenrantaan ja näet aivan upean auringonlaskun, olo on tyyni ja kiitollinen:" Sattuipa käymään tuuri. Juuri kun mieli oli levoton, näin tämän. Hassua...?"

        Niin...esimerkkejä on lukumaton määrä. Minun ohjaamilleni nuorille niitä on puolen vuoden aikana tapahtunut paljon. Juuri kun toivo näyttää menneen, "jostain" löytyy asunto, työpaikka ja opiskelupaikkakin ikäänkuin tupsahti. Rukoilun jälkeen...? Pistää miettimään.

        Lopuksi. Minun uskoni perustuikin havaintoon. Vaimooni;) Havaintoja alkoi tulla jatkuvasti lisää. Eli osittain olet oikeassa havaintoihin.
        Kuuntele joskus illalla Radio Deitä. Tai jonkun uskovan kanssa. Ole avoimin mielin. Kuuntelet vain. Alkaa havaintoja löytyä.

        Tarkoitan sellaista "hiljaista tietoa", jota ei kadulla julisteiden kanssa huudella, mutta kerrotaan, jos kysytään. Se on aivan toista.
        Kun Jumala on todella koskettanut ihmistä.
        Mukavaa viikkoa! ;)


    • Kysymys rukouksen toimivuudesta on sinänsä ihan turha. Kuten sanotaan: "Jos ihminen kokee, että rukoilu tai männynkäpyjen uhraaminen auttaa, niin siinä ei ole mtään pahaa" mutta "jos sillä aletaan rahastaa, ja käyttää väärin, se muuttuu vaaralliseksi"

      Mielestäni ateisti tekee väärin, kun kyseenalaistaa rukouksen voiman ja hyödyn. Kaikkihan te tiedätte mihin plasebot perustuu? Uskoon. Jos meillä ei ole mitään korvaavaa plaseboa, niin parempi antaa niiden rukoilla, koska jotkut todella kokevat, että se auttaa. Se, johtuuko se ihmisen omasta halusta sen toiivabn, vai jumalan vastauksesta, on yhdentekevää.

      • PaulaPakana

        on silti mielenkiintoista.

        Tässä oli verrattu musiikki-kosketusterapian ja etärukoilun vaikutusta sydänleikkauksesta toipuvilla potilailla.
        Rukouksen vaikutus oli nolla, kosketusterapian hieman parempi.

        Olen kyllä samaa mieltä: plasebolla on suuri voima eikä siitä ole haittaa, joten en toki halua sitä olla kieltämässä. Tässä tapauksessa se ei kuitenkaan ollut auttanut. En saanut selvää tutkimuksen tiivistelmästä, tiesivätkö potilaat, että heidän puolestaan rukoiltiin vai eivät. Jos eivät, se selittäisi miksi plasebovaikutus ei toiminut.


      • Apostoli34

        Itse Jeesuskin on jättänyt itseasiassa pienen psykologisen porsaanreijän sanoessaan, että pitää rukoilla niin että uskoo rukouksen toteutuneen niin se toteutuu... Varmaan on niin, että jos itselleen rukoilee, niin voi tapahtuakin.

        Minä olen henk.kohta saanut rukousvastauksia, ne voivat olla psykologisia, mutta esim. tulevan vaimoni ja minun kohtaaminen oli rukousvastaus kummallekin. Toki kummallakin oli halu saada elämään kumppani, mutta että kumpikin oli asiaa rukoillut samana päivänä... Ja seuraavana päivänä tapasimme... Voi tietysti olla sattumaakin.


      • Nasse
        Apostoli34 kirjoitti:

        Itse Jeesuskin on jättänyt itseasiassa pienen psykologisen porsaanreijän sanoessaan, että pitää rukoilla niin että uskoo rukouksen toteutuneen niin se toteutuu... Varmaan on niin, että jos itselleen rukoilee, niin voi tapahtuakin.

        Minä olen henk.kohta saanut rukousvastauksia, ne voivat olla psykologisia, mutta esim. tulevan vaimoni ja minun kohtaaminen oli rukousvastaus kummallekin. Toki kummallakin oli halu saada elämään kumppani, mutta että kumpikin oli asiaa rukoillut samana päivänä... Ja seuraavana päivänä tapasimme... Voi tietysti olla sattumaakin.

        on mitään porsaanreikää jättänyt, jos on koskaan elänytkään.

        Kyllähän se on tarinankertojan Jeesuksen sanomaksi väittämää.


      • Elli
        PaulaPakana kirjoitti:

        on silti mielenkiintoista.

        Tässä oli verrattu musiikki-kosketusterapian ja etärukoilun vaikutusta sydänleikkauksesta toipuvilla potilailla.
        Rukouksen vaikutus oli nolla, kosketusterapian hieman parempi.

        Olen kyllä samaa mieltä: plasebolla on suuri voima eikä siitä ole haittaa, joten en toki halua sitä olla kieltämässä. Tässä tapauksessa se ei kuitenkaan ollut auttanut. En saanut selvää tutkimuksen tiivistelmästä, tiesivätkö potilaat, että heidän puolestaan rukoiltiin vai eivät. Jos eivät, se selittäisi miksi plasebovaikutus ei toiminut.

        kokoaminen, jonka yhdenkään yksilön puolesta ei ihan varmasti kukaan rukoile yhtään, lienee mahdotonta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe